Next-in-Thread Next Message

Warning Inovovane otazky version01 

Forum: Ekologia
Date: Dec 19, 10:23
From: Alexander Mészáros <Alexander.Meszaros@tuke.sk>

Dal som Vam okruhy otazok do jedneho suboru zatial, ak vsetko dopadne podla mojich predstav mohli by byt upresnene na januar v sulade s prednaskami v uplynulom semestri, ale nejaka zasadna zmena nebude.Všeobecné vyučovacie ciele predmetu (vyučovacie zámery):

Po úspešnom absolvovaní predmetu Ekológia by študenti mali:
· uvedomiť si princípy globálnej a systémovej podstaty súčasného sveta, založeného na vzájomných vzťahoch, štruktúrach a princípoch organizácie, ktoré určujú chod sveta,
· pochopiť vlastnú zodpovednosť za svoje činy a za spôsob vykonávania svojej profesie,
· pochopiť výhody prístupu ex ante na riešenie problémov ŽP,
· uvedomiť si úlohy a možnosti elektrotechnika profesionála vo vzťahu k ŽP,
· uvedomiť si význam a možnosti šetrenia rôznych druhov energie, alternatívnych a decentralizovaných zdrojov.

Kľúčové prvky učiva:

Životné prostredie, ekológia, občianska a profesionálna ekologická gramotnosť, ekosystém, globálne problémy životného prostredia, riešenie ex post, riešenie ex ante, trvalo udržateľný život, faktory životného prostredia, stres, pohoda prostredia, estetika a životné prostredie, humanitné inžinierstvo, fyzikálne faktory životného prostredia, hluk, svetlo, elektrostatické pole, elektromagnetické pole neionizujúce, elektromagnetické pole ionizujúce, elektromagnetická kompatibilita, elektromagnetický smog, chemické faktory životného prostredia.

  Konkrétne (špecifické) ciele vyučovania predmetu:

- Vysvetliť význam štúdia ekológie pre budúcich inžinierov elektrotechniky a informatiky.
- Historický pohľad na vývoj problémov ochrany ŽP.
- Vysvetliť pojmy životné prostredie a ekológia a ich vzťah.
- Vysvetliť pojmy environmentalistika a inžinierska ekológia.
- Vysvetliť rozdiel medzi ekologickou a environmentálnou výchovou.
- Charakterizovať najdôležitejšie medzinárodné dokumenty o ochrane ŽP (Stockholm, Agenda21, Deklarácia z Ria, Konvencia o klimatických zmenách, Konvencia o ochrane biodiverzity).
- Charakterizovať vzťah ekológie a ekonomiky.
- Vysvetliť a charakterizovať pojem ekologická gramotnosť a jej dve zložky.
- Vymenovať a charakterizovať príklady pozitívneho využívania elektrotechniky a informatiky v riešení problémov ŽP.
- Vymenovať a charakterizovať hlavné zložky ŽP a ich interakciu. Vysvetliť čo je vnútorné ŽP človeka.
- Vymenovať a charakterizovať faktory ovplyvňujúce kvalitu života človeka a spoločnosti a ich vzájomnú podmienenosť.
- Vysvetliť pojmy: ekosystém, biocenóza, ekotop, zoocenóza, fytocenóza, biosféra (vymenovať jej zložky), technosféra a ekotechnika.
- Vysvetliť pojmy ekologická stabilita, ekologická kríza a ekologická katastrofa, uviesť príklady významných ekologických katastrôf vo svete.
- Vymenovať globálne problémy ŽP, Vavrouškovo desatoro.
- Vysvetliť a porovnať podstatu prístupu ex post a ex ante v riešení problémov ŽP.
- Vysvetliť pojem Prometheovský komplex (podľa P. Máleka).
- Vymenovať súčasti základného zákona ekológie (podľa B. Commonera).
- Vysvetliť čo je zelený fundamentalizmus.
- Charakterizovať hlavné zásady a ciele trvalo udržateľného života.
- Charakterizovať životný cyklus výrobku.
- Vymenovať a kategorizovať faktory ŽP (podľa dôležitosti, podľa povahy).
- Vymenovať a stručne charakterizovať základné a nevyhnutné potreby ľudského života.
- Vymenovať základné mechanizmy ktorými živé systémy môžu riešiť svoje rozpory s vonkajšími faktormi, objektívne a subjektívne faktory, ktoré rozhodujú o tom, ako bude živý systém reagovať.
- Vymenovať a krátko aj charakterizovať možnosti štúdia pôsobenia rôznych faktorov ŽP na živé organizmy a na človeka (modelové organizmy, bioindikátory, in vivo, in vitro, epidemiologické štúdie).
- Vysvetliť čo je adaptácia, vymenovať jej druhy.
- Vysvetliť pojmy stres (eustres, distres), stresor, sympatikotonik, vagotonik, technostres a envirostres.
- Vymenovať a charakterizovať štádiá stresovej odpovede organizmu (podľa H. Selyeho).
- Vymenovať zásady antistresového programu.
- Čo je pohoda prostredia, vymenovať a charakterizovať jej zložky.
- Vysvetliť čo sú odory a ako môžu pôsobiť na človeka, vysvetliť pojmy deodorácia, odorizácia.
- Vymenovať a stručne charakterizovať najdôležitejšie zložky psychickej pohody.
- Vysvetliť čo vytvára estetiku pracovného prostredia, vymenovať „8 smrteľných hriechov“ ľudstva podľa K. Lorenza.
- Vymenovať a stručne charakterizovať disciplíny humanitného inžinierstva.
- Vysvetliť čo je profesiogram.

- Vysvetliť čo je zvuk a hluk, ako vznikajú.
- Vymenovať základné akustické veličiny.
- Vysvetliť Weber-Fechnerov fyziologický zákon, čo vyjadruje, prečo je výhodné jeho logaritmické vyjadrenie?
- Uviesť delenie zvuku a hluku podľa frekvenčného rozsahu, podľa časového priebehu.
- Vysvetliť čo je muzikoterapia.
- Vymenovať, kategorizovať a charakterizovať účinky hluku – špecifické, nešpecifické.
- Vymenovať a stručne charakterizovať štádia vzniku profesionálnej nahluchlosti, znázorniť a vysvetliť jej audiogram.
- Uviesť najnižšiu hladinu hluku, ktorá už poškodzuje sluchový orgán.
- Uviesť a vysvetliť vzťah pre výpočet najvyššej prípustnej hladiny hluku, vysvetliť na príklade.
- Kategorizovať a charakterizovať opatrenia proti hluku.
- Uviesť ekonomické aspekty boja proti hluku.
- Charakterizovať infrazvuk a ultrazvuk, uviesť najnebezpečnejšie frekvencie.
- Vymenovať škodlivé účinky vibrácií.
- Vymenovať niektoré ochranné opatrenia proti vibráciam.

- Vymenovať a charakterizovať základné svetlo-technické veličiny a uviesť ich súvislosti.
- Vysvetliť pojem chromoterapia, uviesť príklady psychologických účinkov farieb.
- Vymenovať požiadavky zrakovej hygieny pri práci a na osvetľovanie pracovísk s PC.
- Zdôvodniť výhody nových svetelných zdrojov.
- Vysvetliť možnosti využitia výpočtovej techniky (VT) pri voľbe osvetlenia.

- Znázorniť elektromagnetické spektrum a vyznačiť hranicu medzi neionizujúcim a ionizujúcim žiarením.
- Uviesť delenie účinkov elektromagnetického žiarenia (EMŽ), od čoho závisí, ktoré účinky sa prejavia, hraničná hodnota.
- Vysvetliť čo je cytopatický efekt.
- Vymenovať zdroje EMŽ.
- Vysvetliť ako súvisí špecifická absorpcia EMŽ s rezonančnou frekvenciou biologického objektu.
- Vymenovať objektívne a subjektívne parametre, od ktorých závisí biologický účinok EMŽ.
- Charakterizovať tepelné účinky elektromagnetického poľa (EMP), uviesť možnosti ich praktického využitia.
- Vymenovať orgány ľudského organizmu, ktoré sú najviac ohrozené tepelnými účinkami EMP.
- Charakterizovať netepelné účinky EMP, vysvetliť čo znamená, že majú okenný charakter, čo je choroba rádiotelegrafistov.
- Vysvetliť čo je melatonín, aké má úlohy v ľudskom organizme a ako je ovplyvnená jeho tvorba pôsobením EMŽ.
- Vysvetliť pojem elektromagnetický smog.
- Vysvetliť princíp "predbežná opatrnosť", alebo "múdre vyhnutie".
- Vysvetliť princíp ALARA.
- Uviesť odporúčané hygienické limity výkonovej hustoty neionizujúceho EMŽ (obyvateľstvo, pracovníci).
- Uviesť spôsoby ochrany pred pôsobením EMP, zdôvodniť možnosti ich použitia, od čoho závisí voľba tieniaceho materiálu pre ochranu pred neionizujúcim EMŽ, čo je permalloy, Protec1.
- Vysvetliť čo je EMC, 4 zakladne vlastnosti EMC
- Uviesť zásady ergonomického usporiadania pracoviska s VT.
- Uviesť hlavné zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci s monitorom, ako zdrojom EMŽ, aké žiarenie produkuje monitor, vymenovať zdravotné problémy spojené so žiarením monitorov, vysvetliť čo je suchosť očí.
- Uviesť charakteristické hodnoty fyzikálnych parametrov zabezpečujúcich pracovnú pohodu pri práci s VT (teplota, vlhkosť, vzduch, hluk, atď.).
- Uviesť niektoré zásady používania mobilných telefónov.


- Vymenovať a charakterizovať základné veličiny a jednotky ionizujúceho žiarenia.
- Uviesť a charakterizovať zdroje rádioaktívneho žiarenia.
- Vysvetliť pojem vnútorný žiarič, uviesť príklady.
- Vymenovať faktory od ktorých závisí nebezpečnosť rádionuklidov.
- Uviesť najvyššie prípustné dávkové ekvivalenty ionizujúceho žiarenia.
- Uviesť približnú stupnicu biologických účinkov ionizujúceho žiarenia.
- Charakterizovať účinky rádionuklidov na ľudský organizmus (somatické, genetické).
- Charakterizovať choroby z ožiarenia (mierny, stredný, ťažký stupeň).
- Vymenovať a charakterizovať možné spôsoby ochrany pred ionizujúcim žiarením.
- Vysvetliť čo je jódová profylaxia.

- Zdôvodniť vhodný výber použitých stavebných materiálov z hľadiska pôsobenia prirodzeného elektrického poľa Zeme, vysvetliť pojem panelový jav.
- Vymenovať požiadavky na zabezpečenie pohody čistého vzduchu.
- Vysvetliť čo je koeficient unipolárnosti.
- Charakterizovať účinky vzdušných iónov na ľudský organizmus a podmienenosť koncentrácie vzdušných iónov v ovzduší.
- Vysvetliť význam použitia ionizátorov ovzdušia, uviesť a charakterizovať ich druhy.
- Charakterizovať požiadavky na ovzdušie pri práci s VT.
- Charakterizovať požiadavky na pracovisko kde sa narába s citlivými elektronickými obvodmi, vymenovať výrobky určené na potlačenie elektrostatických nábojov v elektronike a informatike.
- Charakterizovať úpravu pracoviska s VT za účelom ochrany pred elektrostatickým nábojom a zdôvodniť požiadavky na oblečenie pracovníka s VT.
- Vymenovať škodlivé účinky elektrostatických nábojov.
- Vymenovať úlohy vzdušných iónov.

- Vymenovať najdôležitejšie škodlivé účinky SO2, uviesť jeho najdôležitejšie zdroje a prípustnú 24 hodinovú koncentráciu jeho imisií.
- Vysvetliť pojem kyslé dažde, uviesť ich najdôležitejšie zložky a nepriaznivé účinky na ŽP.
- Vymenovať oxidy, ktoré tvoria NOx, ich škodlivé účinky, uviesť najdôležitejšie zdroje a prípustnú 24 hodinovú koncentráciu ich imisií.
- Vysvetliť čo je kojenecká methemoglobinémia, čo ju spôsobuje, ako k nej dochádza a ako sa možno brániť.
- Vymenovať hlavné účinky CO.
- Vysvetliť čo je skleníkový efekt, vymenovať najdôležitejšie skleníkové plyny.
- Uviesť príčiny zvýšenej koncentrácie a hlavné účinky prízemného ozónu, uviesť prípustnú 8 hodinovú koncentráciu jeho imisií.
- Vysvetliť čo je fotochemický smog a uviesť jeho hlavné zložky.
- Vysvetliť ako vzniká ozónová diera, uviesť ktoré látky najviac rozrušujú ozónovú vrstvu, vymenovať hlavné škodlivé účinky ozónovej diery, vysvetliť čo udávajú Dobsonove jednotky.
- Charakterizovať zložky a účinky UV-žiarenia.
- Vymenovať hlavné zdroje a škodlivé účinky Cd.
- Vymenovať hlavné choroby, ktoré zapríčiňuje Al, uviesť ako sa možno chrániť pred zvýšenou koncentráciou Al v strave.
- Uviesť hlavné škodlivé účinky As.
- Vysvetliť čo je eutrofizácia vôd.
- Vymenovať najdôležitejšie druhy pesticídov.
- Vymenovať hlavné účinky PCB, uviesť v ktorých častiach ľudského organizmu sa sústreďujú.
- Vymenovať hlavné zdroje a účinky dioxínov, uviesť v ktorých častiach ľudského organizmu sa sústreďujú.
- Uviesť prečo sú nebezpečné aflatoxíny a mykotoxíny.
- Charakterizovať škodlivý vplyv fajčenia na ľudský organizmus.

- Charakterizovať a zdôvodniť stav ŽP v SR.
- Vymenovať hlavné zdroje znečistenia ovzdušia.
- Vysvetliť pojmy: environmentálny dlh, externality, CO2 dane.
- Vysvetliť prečo sa nerobia radikálnejšie opatrenia na zníženie emisií zo spaľovania fosílnych palív a spomalenie nástupu skleníkového efektu, čomu "vďačí" moderná spoločnosť za svoju modernosť (podľa sociológa J. Kellera).
- Uviesť, čím sa zaoberá kniha "The Limits the Growth", kedy, kde bola vydaná, v akých súvislostiach, aké sú jej hlavné závery. Ako sa zmenil svet za 20 rokov, aké sú závery z knihy "Beyond the Limits".
- Vysvetliť čo znamená skratka REZZO, vymenovať jednotlivé zložky.
- Analyzovať vývoj emisnej situácie na Slovensku v uplynulom desaťročí.
- Vysvetliť čím sa zaoberá kjótsky protokol.
- Vymenovať ktoré imisie sa sledujú v SR.
- Uviesť niektoré spôsoby nakladania s odpadom.
- Vymenovať environmentálne ohrozené oblasti v SR.
- Vymenovať ekonomické nástroje tvorby a ochrany ŽP.
- Vysvetliť vplyv ŽP na zdravie človeka.
- Porovnať a zdôvodniť priemernú dĺžku života obyvateľov SR a západoeurópskych krajín.
- Vymenovať ochorenia, ktoré najčastejšie spôsobujú smrť obyvateľov v SR.
- Vymenovať faktory ovplyvňujúce zdravotný stav človeka s uvedením ich približného percentuálneho podielu.

Next-in-Thread Next Message

Add Message to: "Inovovane otazky version01"

Members Subscribe Admin Mode Show Frames Help for HyperNews at ccdat.tuke.sk 1.10