Po preštudovaní návodu a absolvovaní merania č. 2: Meranie intenzity osvetlenia luxmetrom http://www.tuke.sk/meszaros/ekologia/osvetlenie.html a Meranie ionizujúceho žiarenia http://www.tuke.sk/meszaros/ekologia/ion_ziarenie.html, a príslušných prednášok, by ste mali vedieť zodpovedať nasledujúce otázky: 1. Vymenujte úlohy merania podľa zadania! (meranie osvetlenosti) 2. Vymenujte charakteristické svetlotechnické veličiny a jednotky (uveďte aj ich rozmery)! 3. Vysvetlite čo je lumen! 4. Vysvetlite čo je lux! 5. Vysvetlite čo je merný svetelný tok! 6. Aké sú odporúčané hodnoty intenzity osvetlenia pre jednotlivé činnosti (hlavne pre učebne, študovne, kresliarne, počítačové pracoviská)? 8. Aké sú výhody moderných svetelných zdrojov? 9. Aký druh svietidiel sa odporúča používať pri výpočtovej technike? P 10. Akú úlohu má výpočtová technika pri voľbe osvetlenia? P 11. Vysvetlite postup pri meraní! 12. Čo ste zistili o meranej miestnosti - vyhovuje požiadavkám, za akých podmienok a do akej miery? 13. Vymenujte úlohy merania podľa zadania! (meranie rádioaktívneho žiarenia) 14. Aká je hraničná frekvencia (radovo v Hz) medzi neionizujúcim a ionizujúcim žiarením? 15. Ako závisí energie žiarenia od jej frekvencie? 16. Vymenujte základné veličiny a jednotky ionizujúceho žiarenia! 17. Vysvetlite ako je definovaná aktivita rádioaktívneho preparátu, akú má jednotku a rozmer! 18. Vysvetlite ako je definovaná expozícia (ožiarenie), akú má jednotku a rozmer! 19. Vysvetlite ako je definovaná absorbovaná dávka, akú má jednotku a rozmer! 20. Čo je akostný faktor žiarenia? 21. Vysvetlite ako je definovaný dávkový ekvivalent, akú má jednotku a rozmer! 22. Aká je prírodná radiačná záťaž obyvateľstva? 23. Aká je umelá radiačná záťaž obyvateľstva? 24. Aká je celková radiačná záťaž obyvateľstva? 25. Aká je prípustná hodnota dávkového ekvivalentu ionizujúceho žiarenia pre obyvateľstvo a pre profesionálnych pracovníkov? Zdôvodnite rozdiel! 26. Nakreslite, ako sa mení dávkový ekvivalent žiarenia so vzdialenosťou od jeho zdroja? Vyznačte charakteristické hodnoty! 27. Vysvetlite pojem vnútorný žiarič, uveďte príklady (aspoň 3)! P 28. Od akých faktorov závisí nebezpečnosť (škodlivosť) rádionuklidu? 29. Vysvetlite aký je rozdiel medzi somatickými a genetickými účinkami rádionuklidov? P 30. Na aké dve veľké skupiny sa delia choroby z ožiarenia - vysvetlite rozdiel medzi nimi! P 31. Aká je približná stupnica biologických účinkov ožiarenia v Gy? P 32. Vymenujte aké tri stupne ožiarenia rozoznávame podľa veľkosti dávky žiarenia, pripíšte charakteristické hodnoty! P 33. Vymenujte tri formy akútnej choroby z ožiarenia, vysvetlite od čoho závisí, že ktorá sa z nich prejaví? P 34. Vymenujte spôsoby ochrany pred ionizujúcim žiarením! P 35. Vymenujte spôsoby fyzikálnej ochrany pred ionizujúcim žiarením! P 36. Vysvetlite čo je jódová profylaxia? P 37. Vysvetlite postup pri meraní! 38. Vysvetlite vzorový príklad! 39. Čo ste zistili o meranej miestnosti? 40. Čo ste zistili o meranej vzorke rádioaktívneho preparátu? 41. Ako sa prejavil vplyv ochranných faktorov? Otazky oznacene pismenom P by ste mali vediet zodpovedat po absolvovani prednasky z danej temy!!! Teda pri obhajobe referatu Vas budeme to skusat len vtedy, ak ste to uz mali na prednaske. Pridajte adresy k tejto teme! |