Emocionálna inteligencia Jej schopnosť pozostáva z dvoch častí: 1. porozumieť druhým ľuďom 2. schopnosť porozumieť sám sebe Intrapersonálna (sebauvedomenie a sebapoznanie) – sebaovládanie. Interpersonálna (poznanie druhých, porozumenie druhým) – voľba vhodného prístupu. Štruktúra emocionálnej inteligencie: Schopnosti vzťahujúce sa k vlastnej osobnosti: 1. sebauvedomenie – orientácia vo vlastných duševných pochodoch a stavoch, poznanie vlastných možností, schopnosť využitia intuície: emocionálne sebauvedomenie, reálne sebahodnotenie, sebadôvera 2. sebaovládanie – schopnosť zvládať okamžité impulzy a emócie: spoľahlivosť, svedomitosť, prispôsobivosť, schopnosť inovácie 3. motivácia – emocionálna tendencia vedúca k vzostupu alebo ho aspoň uľahčuje: ctižiadostivosť, loajalita, iniciatíva, optimizmus Kompetencie v oblasti medziľudských vzťahov 1. empatia - uvedomovanie si pocitov, potrieb a záujmov druhých ľudí: pochopenie, schopnosť stimulovať osobnostný rast druhých ľudí, vedieť v správny čas povzbudiť, či podporiť, rozvinúť schopnosti druhých, orientácia na druhého človeka, snaha o rozvíjanie a využitie diverzity, ciel pre politiku skupiny/organizácie, schopnosť správne sa orientovať v proti¬chodných tendenciách vo vnútri skupiny, tímu, či organizácie, cit pre premenlivosť mocenských vzťahov. 2. sociálne zručnosti - flexibilita, schopnosť dosiahnuť žiaduce reakcie zo strany druhých ľudí. • schopnosť ovplyvňovať: voľba správnej taktiky na získanie súhlasu • schopnosť komunikácie: vysielanie jasných a presvedčivých signálov • vodcovské schopnosti: nadchnúť ostatných pre nejaký cieľ, vedieť sa postaviť do čela a skupinu viesť. • ochota ku zmenám: podnecovať či organizovať prospešné zmeny na pracovisku • schopnosť zvládať konflikty: vyjednávanie, riešenie sporov. • schopnosť vytvárať väzby: podpora užitočných vzájomných vzťahov v skupine, vedieť zvýšiť jej súdržnosť. • schopnosť spolupracovať: spolu s ostatnými smerovať k stanovenému cieľu schopnosť tímovej práce: na rôznych úrovniach prehlbovať tímovú spoluprácu. Emocionálna kompetencia (Goleman, 1999) predstavuje nevyhnutný predpoklad úspešného plnenia pracovných a iných úloh. Jej miera závisí od toho, ako dokážeme svoj potenciál emocionálnej inteligencie uplatniť v živote. file downloaded from nechodimnapprednasky.sk!