Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Ústavné právo SR
OTÁZKA 1 – POJEM, PREDMET A PRAMENE ÚSTAVNÉHO PRÁVA SR (1.doc)
OTÁZKA 1 – POJEM, PREDMET A PRAMENE ÚSTAVNÉHO PRÁVA SR
I - Štátne právo SR ako samostatné právne odvetvie vzniklo:
1 - v dôsledku zániku ČSFR uplynutím 31. 12. 1992
2 - a vznikom samostatnej a zvrchovanej SR ako jedného z dvoch nástupníckych
štátov bývalej ČSFR podľa čl. 1 ods. 2 ústavného zákona č. 542/1992 Zb. o zániku ČSFR
Poznámka: Pri kreovaní našej ústavy sa vychádzalo aj z ústav z rokov 1920 a 1939, ako aj z ústav súčasných ostatných demokratických štátov
II - Štátne právo SR možno vnímať v niekoľkých významoch:
1 - ako právne odvetvie
súbor PN regulujúcich zvláštnu skupinu spoločenských vzťahov súvisiacich s tvorbou, organizáciou a fungovaním štátnej moci vrátane jej obmedzenia
2 - ako súbor právnych predpisov
- ktoré tvoria pramene štátneho práva ako odvetvia (štátne právo v objektívnom zmysle)
- sem zaraďujeme nielen ústavné normy, ale aj zákony bežného zákonodarstva dotýkajúce sa predmetu štátneho práva, prostredníctvom ktorých sa realizuje ústava
3 - ako ústavne zaručené subjektívne verejné právo jednotlivca
nároky a oprávnenia, ktoré pre subjekty štátneho práva vyplývajú z predpisov štátneho práva v objektívnom zmysle voči verejnej moci
4 - ako vednú a pedagogickú disciplínu
III - Štátne právo je súčasťou verejného práva,
ktoré právna veda vymedzuje ako súbor právnych noriem oprávňujúcich a zaväzujúcich štát alebo nositeľov verejnej moci (napríklad obce, VUC, právnické osoby verejného práva) a ich orgány.
IV - Predmetom štátneho práva sú spoločenské vzťahy, ktoré možno rozčleniť do niekoľkých skupín:
- - spoločenské vzťahy vyjadrujúce povahu štátu a štátnej moci
sem zaraďujeme vzťahy, ktoré nachádzajú svoje vyjadrenie v princípoch konštitucionalizmu, napríklad:
1 - princíp právneho štátu
2 - demokracie
3 - pluralizmu
4 - princíp ľudských práv
- – spoločenské vzťahy, ktoré vyjadrujú a charakterizujú formy realizácie štátnej moci a jej organizáciu
- ide o najrozsiahlejšiu zložku štátneho práva zahrňujúcu formy priamej a zastupiteľskej demokracie a vzťahy medzi orgánmi moci zákonodarnej, výkonnej a súdnej
- sem zaraďujeme vzťahy vznikajúce pri realizácii:
1 - referenda na celoštátnej i miestnej úrovni
2 - volieb štátnych orgánov (NR, prezident) i orgánov územnej samosprávy
3 - poslaneckého mandátu a fungovaní parlamentu
3 – spoločenské vzťahy vyjadrujúce vzťah štátnej moci k jednotlivcovi
- ide o kľúčovú oblasť štátneho práva, ktorej stredobodom je inštitút základných práv a slobôd
- sem patrí aj problematika štátneho občianstva, politické strany ako sprostredkovateľ vzťahu medzi jednotlivcom a štátnou mocou, záujmové združenia, masovokomunikačné prostriedky atď., citlivou súčasťou tejto skupiny sú aj spoločenské vzťahy vznikajúce s postavením národnostných menšín a etnických menšín
- – spoločenské vzťahy súvisiace s pôsobením štátnej moci navonok
ide o:
1 - princíp slovenskej zahraničnej politiky
2 - vzťah SR k medzinárodným spoločenstvám
3 - vymedzenia štátnych hraníc
4 - podmienky pobytu cudzích vojsk na našom území
5 - vysielanie vojsk do zahraničia
V - Štátne právo – vedúce právne odvetvie v systéme práva SR.
1 - tento dominantný rys je daný ústavou – normou najvyššej právnej sily, ktorá je kódexom štátneho práva
2 - ústava je norma noriem, ktorá platí pre každého a zaväzuje všetkých, je prostriedkom na riešenie všetkých konfliktných situácií v spoločnosti
- - prostredníctvom noriem št. práva, osobitne noriem ústavných sa riešia v demokratickom štáte konflikty záujmov, hlavne politických strán, aby sa nakoniec dospelo k jedinej št. vôli
- - naznačené vlastnosti št. práva robia z neho východisko pre iné pr. odvetvia, ktoré sú súčasťou verejného práva (správne právo, trestné právo, medzinárodné právo verejné), ale aj súkromného práva
VI - Pramene št. práva
- slovenské právo patrí do kontinentálneho právneho systému, ktorý sa vyznačuje tým, že základným prameňom sú - všeobecne záväzné normatívne akty
1 - právotvorná činnosť je právne upravená
2 - výlučnú zákonodarnú pôsobnosť má parlament
- v súčasnosti je znateľný nárast významu sudcovského práva aj v kontinentálnom právnom systéme
- všeobecne záväzné normatívne akty (pr. predpisy) možno definovať ako pr. akty orgánov s legislatívnou právomocou, publikované stanoveným spôsobom v stanovenej forme a obsahujúce PN ako všeobecne záväzné pravidlá správania sa
v právnom poriadku SR za samostatné pramene práva možno považovať:
1 – NPA
2 - normatívne zmluvy
FORMÁLNE PRAMENE SLOVENSKÉHO PRÁVA – pozor, nie štátneho!!!!!!
1 - Ústava SR, ústavné zákony
2 – zákony
3 - nariadenia vlády
4 - všeob. záväzné právne predpisy ministerstiev a ostatných ústredných orgánov št. správy, miestnych orgánov št.správy
5 - všeob. záv. nariadenia obcí a samosprávnych krajov
- - ústavou špecifikované medz. zmluvy a rozhodnutia ústavného súdu v zmysle čl. 125 ods. 3 a čl. 128 ústavy
FORMÁLNE PRAMENE ŠTÁTNEHO PRÁVA
1 - základným prameňom št. práva je ústava a ústavné zákony
každý ústavný zákon je vždy prameňom št. práva ako celok, má rovnakú pr. silu ako ústava a slúži na kontrolu ústavnosti iných pr. predpisov i ústavou určených medzin. zmlúv.
2 - najbežnejším prameňom št. práva sú zákony:
1 - tie, ktoré upravujú predmet št. práva, napr. volebné zákony, rokovací poriadok parlamentu, zákon o referende
2 - zákony upravujúce postavenie jednotlivca vo vzťahu k št. moci (zákon o postavení cudzincov, o utečencoch, zákon o št. občianstve, o PS, o združovaní, petičný zákon)
3 - zákony upravujúce činnosť ústredných orgánov a inštitútov (zákon o verejnom ochrancovi práv, o súdoch a sudcoch, o ÚS, o št. symboloch, o prokuratúre, NKÚ, zákon o Zb. zákonov)
3 - podzákonné normatívne akty – predpisy nižšej pr. sily sú zriedkavo
4 - rozhodnutia prezidenta SR
ktoré sú publikované spôsobom ustanoveným zákonom a dotýkajú sa predmetu št. práva, napr. rozhodnutie o prenesení právomoci dojednávať medz. zmluvy na vládu, rozhodnutia o vyhlásení referenda, o rozpustení NR, o vyhlásení vojnového stavu
5 - rozhodnutia predsedu NR o vyhlásení volieb
6 - výsledok obligatórneho ratifikačného referenda o vstupe SR do št. zväzku s inými štátmi
7 - rozhodnutia ÚS:
1 - vykonateľné nálezy ÚS, v dôsledku ktorých strácajú účinnosť a platnosť neústavné pr. predpisy, pokiaľ sa dotýkajú predmetu št. práva
- - rozhodnutia o výklade ústavy
8 - medzinárodné zmluvy
- prijatím ústavného zákona 90/2001 Z.z. – nový prístup vo vzťahu vnútrošt. práva a medz. práva
- ustanovenie čl. 1 ods. 2 – SR sa prihlasuje k uznávaniu a dodržiavaniu všeob. pravidiel medz. práva, prelom dovtedy prevládajúcej dualistickej koncepcie uplatňovania medz. záväzkov na území SR
- monistická koncepcia umožňuje priamu aplikáciu určených medz. zmlúv bez toho, aby museli byť zakomponované do vnútrošt. Práva
č. 1 ods. 2: SR uznáva a dodržiava všeobecné pravidlá medzinárodného práva, medzinárodné zmluvy, ktorými je viazaná a svoje ďalšie medzinárodné záväzky
v zmysle čl. 7 sú prameňmi št. práva medzin. zmluvy:
1 - odsúhlasené NR
2 - ratifikované prezidentom
3 - záväzné pre SR
4 - vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom
5- ich ustanovenia sú priamo uplatniteľné
6 - dotýkajú sa predmetu št. práva
9 - prameňom sú od účinnosti úst. zákona 90/2001 Z.z. právne záv. akty ES a EU s prednosťou pred zákonmi
10 - v zmysle čl. 152 ods. 1 sú prameňmi št. práva aj ústavné zákony prijaté do 31. 12. 92 (počas existencie ČSFR), ak neodporujú Ústave SR
PRAMENE ŠTÁTNEHO PRÁVA V MATERIÁLNOM ZMYSLE
- faktory, ktoré podmieňujú podobu a obsah formálnych prameňov
- napr. politické prostredie, materiálne podmienky života spoločnosti, filozofické a iné teoretické zdroje
VII - Konštitucionalizmus
- obsahové zameranie ústavy musí vychádzať z určitých princípov, na ktorých je štát budovaný - princípy moderného konštitucionalizmu, ktoré vo svojom obsahu zakotvuje aj Ústava SR. Niektoré z nich predpokladá, iné deklaruje, ale nedefinuje ich. To sa deje spravidla až cestou judikatúry. Dochádzame k nim formou indukcie z jednotlivých ustanovení a dedukciou z generálnych klauzúl. Ich význam nie je len ideový, ale hlavne právny. Sú významné pre interpretačnú a aplikačnú prax hlavne ÚS aj ďalších št. orgánov či orgánov samosprávy, politických subjektov či právnických osôb uvádzajúcich ústavu do života.
- jednotlivé princípy sú navzájom významovo prepojené, niektoré zložky sú súčasťou viacerých ústavných princípov, napr.
vláda na čas – je zložkou princípu demokracie aj pluralizmu a deľby moci
- princípy konštitucionalizmu majú generalizujúce postavenie, predstavujú základ nášho demokr. ústavného zriadenia, svoje konkretizujúce vyjadrenie nachádzajú v jednotlivých ústavných inštitútoch napr.:
1 - princíp demokracie v princípoch volebného práva (rovnosť, všeob., priamosť, tajnosť)
2 - princíp parlamentného práva (poslanecká imunita a indemnita)
3 - princíp deľby moci (nezávislosť súdu a sudcov)
- ústavné princípy nie sú raz a navždy dané. Variabilnosť je determinovaná vývojom spoločenského, politického, sociálneho či ekonomického diania premietajúceho sa do legislatívnych noriem a následne do obsahu vedy št. práva
- za východiskové princípy slov. konštitucionalizmu považujeme princíp:
- - demokracie
- - pluralizmu
- - zabezpečenia a ochrany ľud. a občianskych práv
- - právneho štátu
- - republikánskeho parlamentarizmu
- - deľby moci
- - unitárneho štátu
- - samosprávy
Spracovala Alena Žižanová