Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / EVSaVS
Prednáška č. 9 (21.11.2007) (prednaska_9.doc)
Základy marketingu NGO
Osnova
- Význam marketingu pre NGO
- Marketingový mix
- Marketingový plán
Stručne o marketingu
Marketing nie je len reklama....
Marketing je súčasťou procesu riadenia, zameraný na identifikáciu, predvídanie a uspokojovanie požiadaviek zákazníka. /Chartered Institute of Marketing/
Marketing je hľadanie a uspokojovanie potrieb spôsobom, ktorý prináša pozitívne hodnoty pre obe zúčastnené strany. /Kotler Philip/
- činnosť organizácie, smerujúca k prosperite a k úspechu prostredníctvom spokojnosti jej zákazníkov
Magický trojuholník marketingu
customers
product
environment
- Customer – zákazník, klient so svojimi potrebami, skúsenosťami, okolím, motiváciou
- Environment – okolie, makrookolie, mikrookolie
- Product – hmotný alebo nehmotný statok /služba/vrátane úžitku, ktorý poskytuje
Marketing v NGO?
- Dva základné piliere marketingu – služba zákazníkovi a vzájomne výhodná výmena - možno realizovať tak v ziskovom aj v neziskovom sektore
- Len kvalitné produkty /vrátane služieb/ budú vnímané ako užitočné a hodné pravidelného financovania
- Kým úlohou marketingu v ziskovom sektore je stimulovať klienta k nákupu, v prípade NGO ide o „výmenu duchovných hodnôt“ – nevyhnutnosť spotrebiteľskej orientácie
- Konkurenčné prostredie
- Zvýšený tlak klientov na kvalitu poskytovaných produktov
- Verejná kontrola
- Nákladové obmedzenia, nedostatok zdrojov
- Jeden zo základov pre strategické riadenie
- Nárast profesionalizácie
- Využitie v podnikateľskej činnosti
Marketingový mix
Účinný marketing prináša prospech v tom, že pomáha nájsť potrebný hmotný produkt alebo službu v správnom čase, na správnom mieste a so správnym prístupom.
Týmto štyrom nástrojom ponuky sa
hovorí „marketingový mix“ alebo tzv. „4 P“ – tradičné pre podnikovú sféru
Marketingový mix pre NGO
- Produkt
- Miesto
- Cena
- Komunikácia
- Ľudské zdroje
- Procesy
- Služba zákazníkovi
Cieľ marketingu v NGO
Cieľom marketingu neziskových organizácií je
- identifikovať hlavné cieľové skupiny (tzv. segmentácia zákazníkov),
- navrhnúť produkt (myšlienku, hlavný prínos a náklady),
- distribučné cesty (spôsob, akým sa služba k zákazníkovi dostane)
- marketingovú komunikáciu (napr. public relations, reklama a pod.) na zabezpečenie dlhodobého úspechu jej poslania a činnosti.
Marketingový plán
- Nadväzuje na strategický plán organizácie
- Jeho súčasťou je marketingový výskum
- Východiskom môže byť napr. SWOT analýza
SWOT analýza
Analýza vonkajšieho prostredia – externého /nevieme ovplyvniť/
Makroprostredie /ekonomické, sociálne, politické, kultúrne, technologické, demografické a pod./
Mikroprostredie /dodávatelia, konkurencia, zákazníci, verejnosť a pod./
- Príležitosti a hrozby
Analýza vnútorného prostredia – interného /vieme ovplyvniť/
- Silné a slabé stránky
Marketingový plán cez odpovede na kľúčové otázky
Potrebujeme plán korigovať?
Monitorovanie a kontrola
Kedy sa ciele dosiahnu a kto je za nich zodpovedný?
Akčný plán
Ako ich zabezpečiť prostredníctvom vhodných nástrojov
Marketingové ciele
S čím NGO pracuje?
Analýza vnútorného prostredia
Čo nevie NGO ovplyvniť v okolí?
Analýza vonkajšieho prostredia
Kto je klientom NGO a aký úžitok očakáva?
Marketingový výskum
Ako naplniť poslanie?
Ciele organizácie
Čím sa NGO zaoberá, aké produkty poskytuje?
Poslanie organizácie
Produkt
Produkt je čokoľvek, čo je možné ponúknuť na trhu, čo získa pozornosť, čo môže slúžiť na spotrebu, čo môže uspokojiť určité prianie alebo potrebu.
- Produkt hmotný
- Produkt nehmotný – služba
Typické pre NGO je vo väčšej miere produkcia služieb
Služby:
- Nehmatateľné
- Premenlivé
- Nedeliteľné
- Neskladovateľné
Produkt
- základný produkt/služba,
- očakávaný produkt/služba, t. j. základný produkt a súhrn základných podmienok, ktoré zákazník (cieľový trh) očakáva,
- rozšírený produkt/služba ako nástroj diferenciácie ponuky, odlišujúci sa tzv. pridanou hodnotou k základnému produktu,
- potenciálny produkt/služba, ktorý zahŕňa všetky možné pridané vlastnosti a zmeny produktu/služby, ktoré prinesú zákazníkovi úžitok. (Payne, 1996)
- Identifikovať vhodný produkt pre zákazníka, čo predpokladá poznanie jeho potrieb a želaní.
- Vytvoriť žiadaný produkt, čo predpokladá vývoj a produkciu výrobkov a služieb.
- Komunikovať produkt, t. j. informovať o produkte a jeho vlastnostiach zákazníka (reklama, propagácia...)
- Sprostredkovať produkt, čo znamená distribúciu, poskytnutie, predaj, služby.
Produkt - príklad
Napr. asistencia detí pri kŕmení nie
nebezpečných exemplárov zvierat a pod.
Činnosti zamerané na prilákanie a udržanie
zákazníka, zmena podmienok alebo spôsobu
využitia
Všetky modifikácie produktu/služby, ktoré prinesú
zákazníkovi úžitok, potešenie
Potenciálny produkt
Napr. poskytnutie bohato ilustrovaného materiálu
o exponátoch ZOO prispôsobeného
veku návštevníkov
Rozhodovanie o ďalších aspektoch
mixu - cena, marketingová komunikácia,
distribučné kanály
Ponuka prevýši očakávanie alebo doterajšie
skúsenosti zákazníka
Rozšírený produkt
Napr. poskytnutie vhodného sprievodného
výkladu o živote zvierat
Rozhodovanie o hmotných a nehmotných
komponentoch produktu/služby
Uspokojí určitý súbor požiadaviek zákazníka
Očakávaný produkt
Prehliadka exponátov ZOO
Základný úžitok, pre ktorý sa MVO pre
konkrétny produkt/službu rozhodne
Musí uspokojiť základné požiadavky zákazníka
Základný produkt/služba
Príklad: ZOO, n. o.: Ponuka ZOO pre rodiny
s deťmi od 3 do 6 rokov
Pohľad neziskovej organizácie
Hodnota pre zákazníka
Úroveň služby
Produkt
Životný cyklus produkt
Otázka šírky poskytovania sortimentu produktov
- Nevyhnutná reakcia na zmeny v prostredí
- Snaha o zvýšenie efektívnosti
- Snaha o stabilizáciu rozpočtov
- Pozor na masívne rozširovanie ziskových aktivít na úkor poslania
Cena
Cena v neziskovom sektore?
Cena sa vyjadruje cez náklady !
V prípade podnikateľskej činnosti – platia pravidlá ako v ziskovom sektore
Cena má odrážať hodnotu a úžitok vnímanú spotrebiteľom
Miesto a distribúcia
- Miesto – priestor, kde sa bude realizovať konečná výmena
Úlohou distribučnej politiky je zabezpečiť dostupnosť produktu v momente, keď ho môžu využiť, v mieste, kde ho môžu využiť a s prijateľnými nákladmi. Miesto vždy súvisí s distribučnými kanálmi, ich dĺžkou a šírkou /logistika/
Cieľom – efektívnosť a výkonnosť
Komunikácia
Komunikačný mix:
- Reklama - vzbudiť pozornosť, zaujať... médiá
- Osobný predaj
- Podpora predaja
- Vzťahy s verejnosťou -public relations – dôležitá úloha pre lídrov NGO, pozitívna a systematická prezentácia NGO na verejnosti
Ciele komunikácie
Zatraktívniť idey a hodnoty NGO a urobiť ich príťažlivé pre verejnosť:
Budovanie pozitívneho imidžu
Získavanie zdrojov a podpory
Ľudské zdroje
- Tímová spolupráca
- 2 skupiny pracovníkov – profesionálni zamestnanci a dobrovoľníci
Súvislosť medzi kvalitou ľudských zdrojov a úspešnosťou organizácie
- „interný marketing“ – prilákať, motivovať, školiť a udržať kvalifikovaných pracovníkov prostredníctvom uspokojovania ich individuálnych potrieb, zabezpečiť efektívne správanie pracovníkov organizácie
Procesy
Procesy zahŕňajú postupy, úlohy, časové rozvrhy a mechanizmy, pomocou ktorých sú výrobky alebo služby poskytované zákazníkovi.
Zákazníci často vnímajú systém poskytovania produktov ako súčasť produktu.
Služby zákazníkovi
Prenikajú celým marketingovým mixom.
Dôvody:
Mení sa očakávanie a nároky zákazníka
Služba je nástrojom diferenciácie
Cieľom je budovanie dlhodobej a vzájomne výhodnej spolupráce
napr. z hľadiska času:
- Služby predbežné / definovanie, vízie, poslania, technická podpora a pod./
- Služby priebežné / presnosť, spôsob financovania, predvedenie a pod./
- Služby následné /reklamácie, servis a pod./
Všetky prvky marketingového mixu spolu veľmi úzko súvisia, navzájom sa ovplyvňujú a mali by byť stanovené tak, aby sa vzájomne podporovali a dopĺňali.