Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Ekonomika a riadenie TS
Prednáška č. 5b (prednaska_5b.doc)
Politické strany a politické hnutia, Záujmové združenia právnických osôb, Združenia obcí, Cirkvi a náboženské spoločnosti
POLITICKÉ STRANY A HNUTIA
Registrácia
- Zákon č. 85/2005 o politických stranách a politických hnutiach
- Strana vzniká dňom zápisu do registra strán. Sídlo musí byť na území Slovenskej republiky.
- Pôsobnosť na úseku registrácie má Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, odbor vnútorných vecí sekcie verejnej správy, Drieňová 22, 826 86 Bratislava 29
Návrh na registráciu strany podáva prípravný výbor, ktorý musí byť najmenej trojčlenný.
Návrh musí byť písomný, podpísaný každým členom prípravného výboru, (pravosť podpisu musí byť osvedčená notárom alebo matrikou)
(V návrhu musia byť uvedené mená, priezviská, rodné čísla, adresy trvalého pobytu všetkých členov prípravného výboru a určený splnomocnenec, ktorý bude konať v mene prípravného výboru. )
Prílohy k registrácii
- zoznam občanov, ktorí súhlasia, aby strana vznikla; zoznam musí podpísať najmenej 10 000 občanov, ktorí uvedú meno, priezvisko, adresu trvalého pobytu a číslo občianskeho preukazu
- stanovy strany vo dvoch vyhotoveniach
- doklad o zaplatení správneho poplatku 20 000,
- vyhlásenie o adrese sídla strany s uvedením obce, názov ulice a čísla domu, podpísané splnomocnencom
- zoznam občanov, ktorí súhlasia, aby strana vznikla; zoznam musí podpísať najmenej 10 000 občanov, ktorí uvedú meno, priezvisko, adresu trvalého pobytu a číslo občianskeho preukazu
- stanovy strany vo dvoch vyhotoveniach
- doklad o zaplatení správneho poplatku 20 000,
- vyhlásenie o adrese sídla strany s uvedením obce, názov ulice a čísla domu, podpísané splnomocnencom
Stanovy musia obsahovať:
- názov strany a jej skratku, ak sa má používať
- program strany s uvedením cieľov činnosti
- práva a povinnosti členov strany
- orgány strany, spôsob ich voľby a vymedzenie ich právomoci
- spôsob, akým štatutárny orgán koná v mene strany, či a v akom rozsahu môžu robiť právne úkony v mene strany aj iní jej členovia alebo jej zamestnanci
- zásady hospodárenia strany
- ustanovenia o organizačných jednotkách strany, ak budú zriadené, najmä vymedzenie rozsahu, v akom môžu v mene strany nadobúdať majetok, hospodáriť a nakladať s ním, prípadne nadobúdať iné majetkové práva, a vymedzenie rozsahu, v akom môžu konať a zaväzovať sa v mene strany; organizačné jednotky strany nie sú právnickými osobami
- spôsob naloženia s majetkovým zostatkom, ktorý vyplynie z likvidácie majetku a zo záväzkov prípade zrušenia strany
Register strán
Register strán vedie ministerstvo vnútra. Je to verejný zoznam do ktorého sa zapisujú údaje týkajúce sa vzniku strany, zmeny zapísaných údajov a údaje týkajúce sa zrušenia a zániku strany.
ZÁUJMOVÉ ZDRUŽENIA PO
podľa § 20f až 20j Občianskeho zákonníka
Podľa § 20f Občianskeho zákonníka právnické osoby na ochranu svojich záujmov alebo na dosiahnutie iného účelu môžu vytvárať záujmové združenia právnických osôb.
Zákonom bližšie nevymedzený účel však musí byť v súlade so zákonom a nesmie byť v rozpore s dobrými mravmi.
Založenie združenia
- Zakladateľská zmluva – uzavretá zakladateľmi alebo
- Zápisnica z ustanovujúcej členskej schôdze
K tomu musia byť priložené stanovy a určenie osôb oprávnených konať v mene združenia
Združenie nie je podnikateľským subjektom, môžu ho zakladať výlučne len právnické osoby.
Predmetom činnosti združení by malo byť najmä uspokojovanie oprávnených záujmov a potrieb jeho zakladateľov (členov). Mohlo by ísť „najmä“ o zabezpečenie koordinácie niektorých spoločných činností, odborných služieb, humanitných cieľov, rozvojových programov, zastupovanie zakladateľov (členov) pred štátnymi, spoločenskými a inými orgánmi a inštitúciami.
ZDRUŽENIA OBCÍ
Problematika je upravená zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, konkrétne v ustanoveniach § 20b až 20f.
Podľa uvedených ustanovení obce môžu zriaďovať združenia obcí, ktoré dňom registrácie registrujúcim orgánom nadobúdajú právnu subjektivitu, a sú právnickými osobami.
Predmet činnosti združenia
Predmetom činnosti združenia obcí je najmä oblasť sociálnych vecí, starostlivosti o životné prostredie (predovšetkým zhromažďovanie, odvoz a spracúvanie komunálneho odpadu, odvádzanie a čistenie odpadových vôd), miestna doprava, oblasť školstva, kultúry a miestny cestovný ruch; svojou činnosťou združenie obcí napomáha vytvárať podmienky na plnenie úloh obcí, ako aj úloh vyššieho územného celku.
K návrhu na registráciu sa prikladajú tieto doklady
- zmluva o založení združenia obcí podpísaná starostami všetkých obcí, ktoré sa stávajú členmi združenia obcí, s uvedením ich mena, priezviska, rodného čísla, bydliska, funkcie a názvu obce (na platnosť zmluvy o zriadení združenia obcí je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov obecného zastupiteľstva každej obce, ktorá je účastníkom zmluvy)
- uznesenie o schválení zmluvy obcami, ktoré sú jej účastníkmi
- oznámenie o tom, kto je splnomocnencom oprávneným konať v mene združenia obcí
- stanovy združenia, v ktorých sa uvádza:
- názov združenia obcí
- sídlo
- cieľ činnosti
- orgány združenia obcí, spôsob ich ustanovenia, určenie orgánov oprávnených konať v mene združenia obcí
- zásady hospodárenia
- spôsob zániku, naloženia s majetkom a vyporiadania všetkých záväzkov združenia obcí
- meno, priezvisko a adresa osoby splnomocnenej na podanie návrhu na registráciu združenia obcí
CIRKVI A NÁBOŽENSKÉ SPOLOČNOSTI
Spoločnosti a spoločenstvá podľa zákona č.308/1991 Zb. o slobode náboženskej viery a postavení cirkvi a náboženských spoločností v znení neskorších predpisov
Podľa § 4 ods. 1 zákona č. 308/1991 Zb. cirkvou alebo náboženskou spoločnosťou
dobrovoľné združenie osôb rovnakej náboženskej viery v organizácii utvorenej podľa príslušnosti k náboženskej viere na základe vnútorných predpisov príslušnej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti.
- sú právnické osoby - môžu sa vzájomne združovať, utvárať komunity, rehole, spoločnosti a obdobné spoločenstvá
V Slovenskej republike je cirkev od štátu oddelená.
Cirkvi a náboženské spoločnosti spravujú svoje záležitosti samy, najmä zriaďujú svoje orgány, ustanovujú svojich duchovných, zabezpečujú vyučovanie náboženstva a zakladajú rehoľné a iné cirkevné inštitúcie nezávisle od štátnych orgánov. (na štát sú napojené prostredníctvom financovania).
Štát uznáva len tie cirkvi a náboženské spoločnosti, ktoré sú registrované.
- Pokiaľ chce byť cirkev alebo náboženská spoločnosť aj legálne a špecificky uznaná ako cirkev, musí požiadať o registráciu Ministerstvo kultúry SR.
- Návrh na registráciu podáva najmenej trojčlenný prípravný orgán. Návrh na registráciu sa môže podať, ak sa preukáže, že sa k nemu hlási
najmenej toľko 20 000 plnoletých občanov s trvalým pobytom na území SR
- Zákon č. 308/1991 Zb.ďalej ustanovuje povinné obsahové náležitosti návrhu na registráciu. K návrhu na registráciu sa prikladá základný dokument zakladanej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti (štatút, poriadok, stanovy a pod.)
- Podľa § 6 ods. 1 môžu na plnenie svojho poslania taktiež poskytovať duchovné a hmotné služby, vlastniť hnuteľný a nehnuteľný majetok a mať iné majetkové a nehmotné práva, zriaďovať a prevádzkovať účelové zariadenia, zriaďovať a prevádzkovať vlastné zdravotnícke zariadenia a zariadenia sociálnych služieb atď.
Náboženské štruktúry sa v tejto forme veľmi často prekrývajú s neziskovými organizáciami a takéto štruktúry považujú samy seba za súčasť tretieho sektora. To sa týka predovšetkým rôznych charitatívnych cirkevných organizácií, u ktorých „verejnoprospešnosť“ nie je úzko viazaná na záujmy a presadzovanie sa tej ktorej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti.