zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Ekonomika a riadenie TS

 

Prednáška č. 6a (prednaska_6a.doc)

Základy riadenia NGO –Vybrané problémy

 

OBSAH:

  1. Manažment NGO
  2. Strategické riadenie NGO
  3. Využitie vybraných manažérskych funkcií v riadení NGO

 

NGO  je systémom rôznych prvkov a vzťahov medzi nimi, ktorých fungovanie smeruje k určitému cieľu a tento systém je potrebné riadiť – manažovať.

 

Riadenie (manažment)

  1. Manažment je dynamický proces (reaguje neustále na zmeny v prostredí), ktorý má niekoľko funkcií (plánovanie, organizovanie, kontrola) (Bartol,  Martin, 1991)
  2. Manažment je dosahovanie cieľov prácou so zdrojmi (predovšetkým ľuďmi) a prostredníctvom ľudí. (Papula, 1995)
  3. Riadenie budeme chápať vo funkčnom prístupe zmysle ako výkon praktických manažérskych funkcií, ako cieľavedomé usmerňovanie dynamického javu.

 

Odlišnosti manažmentu NGO od podnikového manažmentu

Špecifiká manažmentu NGO

  1. NGO disponujú komplexnejším cieľovým systémom
  2. portfólio výstupov je veľmi rôznorodé  (služby)  a ťažko merateľné (obtiažne sa vyhodnocujú ekonomické  kategórie ako efektívnosť a pod.)
  3. špecifický personálny manažment (napr. tímová spolupráca, dobrovoľníctvo)
  4. rôzne fázy organizačného vývoja (rôznorodé organizačné poriadky, štatúty)
  5. kombinované viaczdrojové financovanie
  6. dôležitú úlohu zohráva marketing a komunikácia
  7. významné postavenie má manažment zmien

 

Súčasný manažment NGO

V súčasnosti sa vyžaduje od NGO prepracovaná manažérska koncepcia s aplikovaním moderných metód riadenia a rešpektovaním všetkých špecifík NGO

 

Základná orientácia riadenia z hľadiska času

  1. Strategické
  2. Taktické
  3. Operatívne

 

Obsah manažérskej práce – funkcie

 

Plánovanie

Organizovanie

Kontrola

Rozhodovanie

 

 

 

Analýzy

 

 

 

Implementácia

 

 

 

Vedenie ľudí

 

 

 

Administrácia

 

 

 

Koordinácia  a pod.

 

 

 

.............................

 

 

 

Predmet riadenia

  1. Ľudia- personálny manažment
  2. Financie- finančný manažment
  3. Projekty – projektový manažment
  4. Procesy – manažment procesov a pod.

 

PLÁNOVANIE AKO JEDNA ZO ZÁKLADNÝCH MANAŽÉRSKYCH FUNKCIÍ

 

  1. Plánovanie je MF zameraná na budúci vývoj organizácie, dôležitá činnosť v práci manažéra, prostredníctvom ktorej formulujeme ciele a cesty na ich dosiahnutie
  2. Je nástrojom rozvoja organizácie
  3. plán – konkrétny nástroj riadenia, poskytuje racionálnu cestu (postupy, aktivity, zdroje, rozpočty, harmonogramy) pre dosiahnutie cieľov

 

                      Plán.......................................čo? CIEĽ

                                   Ako?

 

                                Aktivity

                                Zdroje

                                Termíny        

                                Zodpovednosť

 

Cieľ

  1. dlhodobé, strednodobé, krátkodobé
  2. finančné, marketingové, personálne, investičné

 

  1. Princíp PPM

 

Strategické riadenie

Strategické plánovanie  je hlavnou podstatou  strategického riadenia.

 

Stratégia

Stratégia je písomný dokument, ktorý určuje dlhodobé smerovanie organizácie.

Dôvody vypracovania:

  1. Poznať presne svoje poslanie
  2. Definovať svoje priority a hodnoty
  3. Predvídať zmeny a byť pripravená na budúcnosť
  4. Vedieť stanoviť a zvyšovať svoju výkonnosť

 

Princípy strategického myslenia:

  1. Princíp variantnosti
  2. Princíp permanentnosti
  3. Princíp tvorivého prístupu
  4. Princíp interdisciplinárnosti
  5. Princíp rizikovosti
  6. Princíp koncentrácie zdrojov
  7. Princíp kombinácie exaktného a intuitívneho myslenia

 

 

Vízia

  1. cieľová stanica, kam sa chce organizácia dostať, je to obraz konečného ideálneho stavu
  2. zameriava sa na dlhodobú perspektívu  -nemala by sa často meniť
  3. je  to stručná, výstižná, krátka a zrozumiteľná oznamovacia veta
  4. opisuje statické štádium
  5. môže byť rovnaká pre viaceré NGO

 

Poslanie – misia

  1. Odpovedá na otázky: kto sme, komu slúžime, kde a ako...odpovedá na otázku, čo je zmyslom vzniku NGO, je podstatou jej existencie , je cestou k dosiahnutiu vízie.

        Správne formulovanie by malo byť zamerané  

  1. na klienta – vymedziť čo najpresnejšie cieľovú skupinu (priamy klient, ale aj donor, darca, dobrovoľník, iní členovia komunity)
  2. dosiahnuteľné,
  3. motivujúce
  4. špecifické.

Poslanie by malo byť jednoduché, výstižné (nie viac ako 100 slov), písomné.

 

Hodnoty organizácie

T. H. Jeavons (1994) považuje za kľúčové hodnoty pre každú organizáciu:

služba, integrita (čestnosť, dôvera), otvorenosť a transparentnosť, zodpovednosť, charita.

  1. Každá NGO by mala svoje hodnoty jasne formulovať, zabudovať ich do svojho spôsobu života a na ich základe postaviť stratégie.

 

CIELE

  1. NGO vytvárajú tzv. systém cieľov, avšak platí zásada, že všetky ciele v NGO by mali spolu súvisieť, byť navzájom prepojené.
  2. Formulovaniu cieľov nevyhnutne predchádza dôsledná ANALÝZA (nar. SWOT ANALÝZA)

 

 

ORGANIZOVANIE AKO JEDNA ZO ZÁKLADNÝCH MANAŽÉRSKYCH FUNKCIÍ

 

Úlohou organizovania ako manažérskej funkcie je účelne vymedziť a hospodárne zaistiť plánované i neplánované činnosti (jednotlivcov, kolektívov) pri plnení cieľov a ďalších potrieb organizačnej jednotky alebo jej časti.

 

Organizovanie v najširšom zmysle je založené na

  1. deľbe práce – špecializácii
  2. koordinácii činností a vzťahov ľudí, ktorí ich vykonávajú
  3. primeranom vymedzení právomoci a zodpovednosti zúčastnených subjektov v organizovaných procesoch.

 

Na základe uvedeného, potom organizovanie  v praxi obsahuje:

  1. tvorbu organizačnej štruktúry, ako formálneho systému, ktorý umožní
  2. uskutočniť rozdelenie práce a zodpovednosti, zabezpečiť špecializáciu a zároveň koordinovať všetky tieto činnosti a delegovať právomoci v záujme dosahovania cieľov

Organizačná štruktúra

        

Organizačná štruktúra (OŠ) vytvára prostredie na pracovný výkon a  stáva sa tak významným nástrojom riadiacich pracovníkov, z čoho vyplýva, že  jej existencie  a podoba určite nie je samoúčelná

 

V praktickom ponímaní v úrade, predstavuje organizačná štruktúra útvary a pracoviská v organizáciách, ich usporiadanie, interakcie a väzby medzi nimi. Existuje množstvo variácií, ako jednotlivé organizačné zložky usporiadať a v závislosti od toho potom poznáme aj rôzne typy organizačných štruktúr.

 

Tvorba vhodnej organizačnej štruktúry by mala zohľadňovať nasledovné princípy:

 

  1. deľba práce, špecializácia
  2. jednota prikazovania,
  3. vymedzenie právomoci a zodpovednosti, rozpätie riadenia
  4. tvorba útvarov.

 

Funkčná štruktúra

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. K výhodám funkčných štruktúr patrí napr.: efektívnosť založená na dôslednej deľby práce podľa úzko špecializovaných funkcií, koncentrácia síl na odborný rozvoj a rast
  2. špecializovanej kariéry pracovníkov.
  3. K rizikám zaraďujeme: bariéry komunikácie medzi jednotlivými odbormi, riziko, že každý odbor si sleduje vlastné ciele s nízkou participáciou na celkových cieľoch organizácie, nevhodné predpoklady pre tímovú spoluprácu, celkové zníženie flexibility organizácie, sklon k úzkemu a jednostrannému riešeniu problémov, vyššie nároky na koordináciu jednotlivých oddelení, nedostatočné podmienky na vývin komplexných osobností pracovníkov

Organický koncept tvorby OŠ

Organické koncepcie štruktúr reagujú na súčasné obdobie neustálych zmien, kedy sú aj na NGO kladené požiadavky v zmysle ich vyššej pružnosti a flexibility.

 

Projektová štruktúra je v súvislosti s projektovým financovaním čoraz častejšie využívaná. Z pôvodnej organizačnej štruktúry sa vyčlenia členovia projektového tímu, ktorí na dobu trvania projektu podliehajú novému vedúcemu – koordinátorovi projektu, po skončení projektu sa vracajú na pôvodné miesta.

 

Projektová štruktúra

 

 

Projektový manažér

 

Expert

 

konzultant

Expert

 

        

 

Výhody – plná sústredenosť na projekt,

Riziká – pôvodná práca zostáva nedoriešená, riziko náhrady

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maticová organizačná štruktúra

  1. Maticová štruktúra je špecifickou v tom, že členovia projektového tímu zostávajú zároveň na svojich pôvodných miestach počas celej doby riešenia projektu.

 

prednosta

Manažér projektu 1

 

A

B

CA

D

E

Manažér projektu 2

 

Maticové vzťahy

Funkčná štruktúra

 

 

 

Výhody – istota pôvodného miesta, inovatívne učenie sa,

Riziko – podriadenosť 2 vedúcim, možná preťaženosť