Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Ekonomika a riadenie TS
Prednáška č. 6b (6b.doc)
Vybrané problémy vedenia ľudí v NGO
Delegovanie ako súčasť organizovania
Deľba práce a zodpovednosti
Súčasťou dobrého organizovania je nielen vytvorenie vhodnej organizačnej štruktúry, ale aj vymedzenie vzťahov, zodpovednosti a právomoci.
V tejto súvislosti sa najčastejšie rieši otázka miery centralizácie a decentralizácie.
- zvyšuje sa náročnosť na koordináciu decentralizovaných aktivít
- ťažkosti s kontrolou
- riziko chaosu a protichodných riešení
- duplicita v činnostiach –zvýšenie nákladov
- riziko uprednostňovania parciálnych záujmov jednotlivých oddelení
- odbremeňuje vedenie od operatívnych úloh
- približuje subjekt rozhodovania k problému, čím sa rozhodnutie stáva kvalitnejším
- skracujú sa komunikačné kanály
- rýchlosť rozhodnutí
- rýchlejšia adaptácia organizácie na zmeny
- obmedzené informácie pre rozhodovanie
- oneskorené rozhodnutia
- obmedzovanie samostatnosti a iniciatívy podriadených a brzdenie tvorivého rozvoja
- prílišný nárast formalizácie a byrokratizácie môže viesť zároveň k zníženiu dynamiky a adaptability úradu
- lepšia koordinácia činností
- odstránenie duplicity v riadení - nižšie náklady na fungovanie organizácie
- priama a jasná podriadenosť
- okamžité účinky rozhodnutí najmä v krízových situáciách
- zachovanie jednotnej línie
nevýhody
výhody
nevýhody
výhody
Decentralizácia rozhodovania
Centralizácia rozhodovania
Delegovanie - pojem
Delegovanie znamená prideliť pracovníkom spolu s úlohami aj zodpovedajúce rozhodovacie právomoci a zabezpečiť, aby na ich vykonanie mali k dispozícii nevyhnutné podmienky a zdroje. Jedná sa o prirodzené využívanie pracovného kapitálu, iniciatívy a tvorivosti zamestnancov.
Základné princípy delegovania 1
- Prečo vôbec? Prečo teraz? Existujú naozaj relevantné dôvody (časové, finančné, vecné a pod) na delegovanie?
- Čo delegovať? Ktoré úlohy delegovať?
Nevhodné úlohy pre delegovanie – dôležité a významné úlohy, úlohy dôverného charakteru, úlohy, ktoré sú povinnosťou manažéra, len sú mu nepríjemné.
Vhodné úlohy pre delegovanie – rutinné práce, práce, ktoré iní urobia lepšie, ale aj činnosti podporujúce komplexnosť práce, práce umožňujúce rozvoj skúseností.
- Komu delegovať? Komu bude úloha motivujúcou výzvou a pomôže mu v raste, či zodpovedá delegovaná práca určitej funkcii, kto má čas, záujem alebo schopnosti o delegovanú úlohu a pod.
- Prečo v tejto forme? Je potrebné zvážiť, ktorá forma delegovania je v danej situácii najúčelnejšia (osobný kontakt, písomne, e-mailom a pod.)
Zásady efektívneho delegovania pre konkrétnu aplikáciu v praxi:
- Adresnosť
- Termíny
- Zodpovednosť
- Kontrola
Je vhodné, ak vedúci pracovník podporuje kreativitu svojich podriadených a vedie ich k zodpovednosti a samostatnosti, dôveruje im a deklaruje túto dôveru navzájom tým, že nezasahuje do všetkého, aby neubil sebadôveru spolupracovníka, ale zaujíma sa o výsledky, ktoré vie pozitívne oceniť.
Výhody delegovania:
- Pre vedúceho - zmena obsahu práce v zmysle získania priestoru na koncepčné záležitosti, nové nápady a prístupy, ľahšia kontrola, atď.
- Pre podriadeného - rozvíjanie širokých kompetencií, motivácia pracovníka uspokojujúca potrebu sebarealizácie, atď.
- Pre celú NGO - rozvíjanie schopností u členov (nadriadených aj podriadených), atď.
Vedenie ľudí – Leadership
Štýly vedenia ľudí
(upravená manažérska mriežka Blake, Mouton)
O
R
I
E
N
T
Á
C
I
A
N
A
V
Ý
K
O
N
ORIENTÁCIA NA VZŤAHY
Riadenie vidieckeho klubu
Ochudobnený
benevolentný
Participačno-demokratický
tímový
Autokratický
cieľovo- orientovaný
Štýl strednej cesty
Štýly vedenia ľudí
- Direktívny autokratický
- Laissez faire
- Participačný
Leadership
- Teória situačného vodcovstva
- Kvality riadiaceho vs. kvality riadeného
Manažment dobrovoľníkov
Prečo ľudia pracujú v NGO?
- uspokojenie, radosť,
- práca v NGO prináša reálne výsledky,
- je to práca s ľuďmi,
- práca prevažne nie je rigidná,
- nadväzovanie vzťahov,
- nové skúsenosti.
Dobrovoľnícka práca
- Dobrovoľník je každý, ktorý slobodne, a nie v mene zákonných či morálnych záväzkov buduje svoj občiansky i osobný život na základoch solidarity.
- Budovanie občianskeho sektora
Manažment dobrovoľníkov
- Manažér dobrovoľníkov – špecifická pozícia – koordinátor, supervízor,
- Efektívne zapojenie sa dobrovoľníkov vyžaduje plánovaný a organizovaný postup :
(zmapovanie potrieb, príprava miest, nábor, pohovory, oslovenia, orientácia a zaškolenie, riadenie, ocenenie dosiahnutých výsledkov, odmeňovanie)
Komunikácia
- Komunikácia je zjednocujúci prvkom fungovania a riadenia kolektívnej činnosti ľudí ako nevyhnutná zložka interakcie v organizáciách
- Komunikácia , resp. komunikačný proces sú vo všeobecnosti označované ako proces odosielania, sprostredkúvania, prenosu, prijímania a dešifrovania informácií.
Komunikácia ako odraz organizačnej kultúry
Ak chápeme organizačnú kultúru v zmysle, ako ju definuje Edgar H. Schein, a to totiž, že je to:
„rámec zdieľaných základných názorov, ktoré si pracovníci organizácie osvojili pri riešení svojich problémov externej adaptácie a internej integrácie, a ktoré sa osvedčili do takej miery, že môžu byť platné aj ako použiteľný vzor pre nových spolupracovníkov, pre chápanie, premýšľanie a hodnotenie nimi riešených podobných problémov“ je zrejmé, že
komunikácia je súčasťou organizačnej kultúry
Komunikácia
- ústna (tu je možnosť využitia aj neverbálnych prostriedkov (iné výrazové prostriedky /mimika, gestika a pod./)
- písomná. (uprednostňuje sa vtedy, keď je potrebné vyjadriť dôležité detaily, dokladovať situáciu. Riziko - nedochádza okamžite k spätnej väzbe, tak ako je to typické pre verbálnu ústnu komunikáciu.)
V manažérskej praxi sa rozlišujú nasledujúce druhy komunikácie:
- Interpersonálna
- Intrapersonálna
- Masová
- Skupinová
- EXTERNÁ KOMUNIKÁCIA – ide o komunikačné kanály smerom von do externého prostredia a s externými subjektmi (klienti, občania, firmy, úrady verejnej správy, organizácie tretieho sektora a pod.) Spravidla obsahuje špecifické zložky marketingovej komunikácie
- INTERNÁ KOMUNIKÁCIA zahŕňa všetky komunikačné procesy odohrávajúce sa vo vnútornom prostredí úradu
- po vertikálnej línii nadriadení – podriadení
- po línii horizontálnej (medzi pracovníkmi, medzi vedúcimi, medzi útvarmi, oddeleniami a pod.)
Organizačná komunikácia
- formálna (presne určený administratívny postup písomného a ústneho styku až po využívanie informačných systémov – internet a intranet)
- neformálna ( nie je v organizácii oficiálne definovaná, prebieha mimo stanovených postupov zväčša v rámci neformálnych vzťahov )
Zásady efektívnej komunikácie
- Efektívnosť - vymeniť čo najviac informačného obsahu za určitú časovú jednotku, počas ktorej komunikácia prebieha (efektívnosť) - využitie informačno-komunikačných technológií
- Účinnosť - komunikovať s čo najmenšími stratami, eliminovať komunikačné šumy, ktoré predstavujú rozdielnosť vnímania
Formy komunikácie v organizácii
- celoorganizačné stretnutia
- porady vedúcich, členov, dobrovoľníkov, výkonného manažmentu
- podpora nielen pracovných a odborných rokovaní, ale aj neformálnych stretnutí
- informačné tabule (klasické aj elektronické)
- noviny a časopisy, obežníky, výročné správy
- intranet a jeho priebežná včasná a obsahová aktualizácia
Zásady efektívnej komunikácie
- jasné a stručné formulovanie hlavných myšlienok, príkazov a odporúčaní na riešenie pracovného problému
- aktívne počúvanie zamestnancov zbavené personifikovania problému
- tvorba kultúry otvorenej komunikácie
- tvorba spätnej väzby (feedbacku) a informačnej siete (networku)
- predvídanie a predchádzanie komunikačným konfliktom
- výber komunikačných partnerov
- výber komunikačných situácií
Komunikačné bariéry
- subjektívne, ktoré vznikajú na strane odosielateľa aj príjemcu informácie. Ide o psychologické faktory, ktoré často vyplývajú z osobnostných charakteristík účastníkov komunikácie ako (rozdielne vnímanie, predsudky, nedôvera, nízka empatia, rozdielne tempo myslenia a reči a pod.
- objektívne vznikajú najčastejšie pri – nevhodne zvolených komunikačných prostriedkoch, nevhodnom čase, mieste, prostredí na komunikáciu,
Team building
TEAM
- Tím sa charakterizuje ako kvalitatívne vyššia forma pracovnej skupiny, pracujúca na spoločnom cieli. Team building je proces dosahovania skupinových cieľov.
- Tím nevzniká automaticky. K tomu, aby sa skupina pracovníkov zmenila v zohratý efektívny tím, je potrebné vytvoriť im k tomu okolnosti, naučiť ich kooperačné techniky.
- team building - cieľavedomé kreovanie a budovanie tímu špecifickými technikami
- team bonding - tvorenie a upevňovanie neformálnych vzťahov medzi členmi tímu,
komunikácia a zdieľanie zážitkov,
Efektívny tím (seminár)
Rozhodovanie
- manažérska funkcia
- je cieľavedomý myšlienkový proces, ktorým analyzujeme problém, stanovujeme alternatívy k dosiahnutiu stanoveného cieľa a vyberáme najvhodnejšiu možnosť
- Individuálne
- Kolektívne
- Rozhodovací proces (analýza, formulácia problému, tvorba alternatív, tvorba kritérií na riešenie alternatív, hodnotenie, výber, monitoring)
- Kreatívne metódy
Rozhodovacie metódy
brainstorming, brainwraiting, metóda 6 klobúkov, metóda tichej nominálnej skupiny, rozhodovací strom, rozhodovacia tabuľka atď...