zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Ekonomika a riadenie TS

 

Prednáška č. 7 (prednaska_7.doc)

Medzisektorová spolupráca z pohľadu 3. sektora

 

Medzisektorová spolupráca - predstavuje vzájomne prospešnú spoluprácu dvoch alebo troch rôznych sektorov v spoločnosti.

 

 

 

Verejný sektor

 

verejný záujem

 

Podnikateľský sektor

 

Individuálny záujem

 

Tretí sektor

 

Individuálnyskupinový, verejný záujem

 

 

MSS

PPP  apod.

podniková filantropia, darcovstvo, sponzorstvo

podpora zo strany verejných organizácií

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spolupráca z pohľadu NGO

  1. medzi NGO navzájom
  2. s podnikmi
  3. s jednotlivcami
  4. so samosprávou
  5. so štátnou správou
  6. s univerzitami, školami
  7. s inými špecifickými subjektami

 

Formy spolupráce (cez aktivity)

  1. poskytovanie financií
  2. poskytovanie vecných statkov
  3. výmena skúseností
  4. organizovanie spoločných akcií
  5. spoločné projekty
  6. odborná pomoc a poradenstvo
  7. a ďalšie  - pozri seminárJ

 

Spolupráca podnikateľského a 3. sektora

  1. Dôvody „5 P“ – Davida Clark ( Business in the Community )prečo podniky vstupujú so spolupráce s NGO?
  2. profit (zisk),
  3. power (sila),
  4. premises (budovy),
  5. product (produkt)
  6. people (ľudia).

princípy:

  1. diverzifikácia finančných zdrojov na strane NGO
  2. koncept spoločenskej zodpovednosti podnikania (corporate social

        responsibility) /jednorázové pomoc vs. strategické partnerstvo/

Spolupráca verejného (verejnej správy) a organizácií 3. sektora

  1. spolupráca s orgánmi štátnej správy (tvorba legislatívy a prevažne finančná oblasť -  dotácie z jednotlivých ministerstiev),
  2. spolupráca s územnou samosprávou (obce, VÚC).

 

Spolupráca organizácii 3. sektora a samosprávy

- predpoklady pre vzájomnú kooperáciu:

  1. svojou podstatou predstavujú decentralizačný, samosprávny prvok
  2. ich poslanie sa často prekrýva (podobne aj potreby a kapacity)
  3. spravidla pracujú v úzkom spojení s miestnym prostredím (komunitou)
  4. reprezentujú aktívny občiansky postoj
  5. relatívny stupeň autonómie.

 

Odporúčania pre naštartovanie spolupráce

  1. vzájomne sa spoznávať prostredníctvom cielených aktivít
  2. identifikovať predsudky, prekonať ich a vzájomne sa akceptovať
  3. nezovšeobecňovať negatívne skúsenosti
  4. od komunikácie „ad hoc“ ku komunikácii systematickej
  5. prezentovať, propagovať a rozvíjať transparentnosť
  6. vyhľadávať obojstranne výhodné riešenia
  7. zapájať sa do rozhodovacích procesov a spoločných aktivít