Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Ekonomika a riadenie TS
Prednáška č. 9 (prednaska_9.doc)
Verejná voľba (21.11.2007)
prednáška 9.
Ciele prednášky:
- Vysvetliť ako sa rozhoduje vo VS
- Charakterizovať pojem a predmet skúmania verejnej voľby
- Rozlíšiť charakter kolektívneho rozhodnutia
- Vysvetliť podstatu princípu a reprezentaívnej demokracie
- Objasniť pravidlo jednomyseľného kompromisu a pravidlo väčšiny
- Charakterizovať Condorcetovo kritérium pre rozhodovania a Condorcetov hlasovací paradox
- Vysvetliť role jednotlivých subjetktov verejnej voľby
Teória verejnej voľby
V trhovom sektore o produkcii rozhoduje dobyt a ponuka za existencie ceny. Vo verejnom sektore sa uvedený spôsob rozhodovania vylučuje. ( občan vyberá PS a dáva hlas). Vo VS je rad rozhodnutí predmetom politického halasovania , keď peniaze sú nahradené hlasmi voličov. Toto politické hlasovanie nazývame verejnou voľbou alebo kolektívnym hlasovaním.
Verejnou voľbou sa rozhoduje o alokácii, redistribúcii a stabilizačnej činnosti štátu. Rozhoduje sa o spôsobe a nástrojoch štátnych zásahov, o rozsahu a štruktúre VS, o množstve, štruktúre a spôsobe zabezpečenia verených statkov. Verejnou voľbou sa však rozhoduje aj o spôsobe a nástrojoch prerozdeľovania, o intenzite štátnych zásahov do vývoja makroekonomických ukazovaťeľov.
Problematike verejnej voľby sa venuje teória verejnej voľby a využíva sa vo všetkých oblastiach, v ktorých trhový mechanizmus rozhodovania je potrebné z akýchkoľvek dôvodov nahradiť politickým systémom. Teória verejnej voľby vysvetľuje dôvody, zákonitosti a charakter individouálneho správania pri prijímani kolektívnych rozhodnutí v rámci politického správania. Predmetom štúdia teórie verejnej voľby sú tieto otázky:
- Ako sa prejavujú preferencie jednotlivcov v oblasti fiškálnej politiky?
- Ako sa jednotlivé názory transformujú do kolektívnych rozhodnutí?
- Ako vláda rozhoduje o týchto záležitostiach?
Kolektívne rohodovanie
V prípade, že by v NH neexistoval verejný sektor, čím by sa teda nerealizovali kolektívne
akcie a priame kolektívne rozhodnutia, úroveň uspokojenia jednotlivých členov spoločnosti
by boli nízke. ( vzdelávanie, výstavba diaľníc, sociálne zabezpečenie....).
Logika kolektívneho rozhodovania (obrázok 1)
eeE
eeF
skupina B
Eeskupina A
E – dôchodky dostupné bez kolektívnej akcie
F – dôchodky dostupné po kolektívnej akcii
Otázkou však ostáva, či vštky kolektívne rozhodnutia sú prospešné a vyvolávajú
zvýšenie efektívnosti.
Kolektívne rozhodnutia môže byť:
- Efektívne – dôchodky aspoň jedej skupiny sa zýšia, pričom dôchodky iných sa neznížia.
- Redustribučné – ide o redistribúciu dôchodkov medzi príjmovými skupinami, ako dôsledok zlepšenia situácie jednej skupiny na úkor druhej.
- Škodlivé – keď si všetci obyvatelia pohoršia, znížia sa ich dôchodky, hovoríme o zlyhaní vlády.
Obrázok 2 W E
W
R
W P
F
Skupina A
Skupina B
E – dôchodky dostupné bez kolektívnej akcie (bod laisser fair)
F – dôchodky dostupné po kolektívnej akcii
E – P – rozhodnutie, ktoré je paretovsky efektívne
E – R – rozhodnutie redistribučné
E – W - rozhodnutie redistribučne škodlivé
Priama a reprezentatívna demokracia
Volebný proces sa v demokratickej spoločnosti môže realizovať v 2 základných formách:
- Fornou priamej demokracie – predstavuje priamu voľbu, keď občania rozhodujú priamo a samostatne. Volebného procesu sa zúčastňuje každý volič, nevolí sa teda prostredníctvom zástupcov.
- Formou reprezenatívnej demokracie – volič si volí reprezentantov svojich záujmov a to na základe ich volebných programov. Dochádza k preneseniu rozhodovacej právomoci záujmov na volených zástupcov, čo uľachčuje vyjednávanie, ktoré sa realizuje medzi menším počtom rozhodovateľov.
Systém reprezentatívnej demokracie
- Pomerné zastúpenie
- Väčšinové zastúpenie
[5]