Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Ústavné právo SR
prednáška 25.9.2007 (25-09-2007_ust.doc)
Právomoc predsedu NR vymedzuje ústava (nie však vyčerpávajúco)
Delí sa:
- navonok:
- zastupuje NRSR (oficiálne – zúčastniť sa na oslave)
- podpisuje ústavu, ústavné zákony a zákony
- vyhlasuje voľby prezidenta, parlamentné a komunálne
- vyhlasuje ľudové hlasovanie o odvolaní prezidenta
- zabezpečuje úlohy spojené s vyhlasovaním zákonov
- právomoci spojené s konaním pred ústavným súdom
- dovnútra:
- zvoláva, riadi a ukončuje schôdze NRSR
- prijíma sľub poslancov
- určuje poradie v akom ho budú zastupovať podpredsedovia
- podpisuje uznesenia NR
- berie na vedomie vytvorenie poslaneckých klubov
- zvoláva predsedov výborov
Podpredsedovia NRSR
Počet nie je určený, nie je právne upravený, počet je spravidla vecou politickej dohody.
- rozsah právomoci podpredsedov určuje predseda národnej rady
Výbory NRSR (iniciatívne a kontrolné orgány NRSR pozostávajúce z poslancov, platí zásada, že každý poslanec by mal byť členom aspoň jedného výboru, ale môže byť aj viacerých):
- obligatórne:
- mandátový a imunitný výbor (overuje platnosť voľby poslancov, rozhoduje o vydaní poslanca na trestné stíhanie alebo vzatie do väzby, uplatňuje realizuje disciplinárne konanie vo vzťahu k poslancom)
- výbor pre nezlučiteľnosť funkcií ( jeho úlohou je posudzovať, či niektorý z poslancov nevykonáva činnosť, povolanie, ktoré je s jeho výkonom poslanca nezlučiteľné)
- ústavnoprávny výbor
- prerokúvavá každý návrh zákona a posudzuje či je v súlade s ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a právom európskej únie.
- Dáva podnety na zdokonalenie právneho poriadku SR
- výbor pre kontrolu SIS, pre kontrolu vojenského vojenského spravodajstva
- počet fakultatívnych výborov nie je právne určený, je vecou politických dohôd., sledujú rozdelenie štátnej správy. (výbor pre medzinárodné vzťahy, zdravotnícky výbor, väčšinou podľa ministerstiev)
Overovatelia:
- dohliadajú nad priebehom volieb v NRSR (skrutátori – spočítavajú hlasy)
- zodpovedajú za správnosť a úplnosť zápisníc
Národná rada si môže zriaďovať komisie a to stále alebo dočasné. Sú zložené z poslancov ale aj neposlancov, ktorí sú odborníkmi v danej oblasti, na čele komisie je však vždy poslanec.
Pôsobnosti NRSR
Zákonodárna právomoc NRSR - najdôležitejšia
- je upravená rámcovo v ústave čl. 77
- je upravená v rokovacom poriadku NR
- legislatívne pravidlá tvorby zákonov
má štádiá:
- zákonodárna iniciatíva (vláda, poslanci, výbory, právo podať návrh zákona) návrh zákona musí mať písomnú podobu a musí obsahovať:
- paragrafové znenie
- dôvodovú správu tá obsahuje:
- zhodnotenie súčastného právneho stavu
- zdôvodnenie potreby novej právnej úpravy
- hospodársky a finančný dosah novej právnej úpravy na štátny rozpočet
- doložku zlučiteľnosti
Návrh zákona sa doručuje predsedovi NR ak podá návrh poslanec alebo výbory, musí sa k nemu vyjadriť vláda.
- čítanie
predseda NR pošle návrh zákona všetkým poslancom najmenej 15 dní pred dňom konania schôdze, kde sa návrh bude konať, zároveň predseda určí, ktoré výbory sa k návrhu vyjadria a ktorý z nich bude gestorský.
Postup v prvom čítaní, najskôr vystúpi navrhovateľ, potom spravodajca gestorského výboru a potom sa koná diskusia, v rámci diskusie poslanci nemôžu dávať pozmeňujúce a doplňujúce návrhy.
- návrh sa vráti navrhovateľovi na dopracovanie
- v rokovaní o návrhu zákona sa nebude pokračovať
- návrh postúpi do druhého čítania
- čítanie
najskôr prebieha vo výboroch a následne v pléne NR. Návrhom sa zaoberajú výbory určené NR, pričom majú najmenej 30 dní, aby ten návrh zákona prerokovali. (do výborov chodí zdôvodňovať návrh zákona navrhovateľ – ak bude návrh poslanecký, tak poslanec, ak vlády, minister.)
- výbory môže formulovať pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
- stanovisko k návrhu zákona vypracuje gestorský výbor
Ďalšia časť druhého čítania prebieha na schôdzi NR:
- prvý vystúpi navrhovateľ
- druhý vystúpi spravodajca gestorského výboru
- potom nasleduje diskusia v rámci ktorej poslanci môžu podávať pozmeňujúce a doplňujúce návrhy avšak musí tak urobiť najmenej 15 poslancov
záverom druhého čítania je hlasovanie pričom sa najskôr hlasuje o doplňujúcich a pozmeňujúcich návrhoch a potom o návrhu zákona ako celku.
- čítanie
- sa rokovanie obmedzí iba na tie časti navrhovaného zákona, ku ktorému boli vznesené doplňujúce alebo pozmeňujúce návrhy.
- Ak takéto návrhy neboli, rozprava sa týka iba legislatívno – technických a jazykových návrhov predložených poslancami.
- Iné pozmeňujúce alebo doplňujúce návrhy alebo vrátenie návrhu do druhého čítania je možné iba vtedy, ak to navrhne najmenej 30 poslancov.