Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Ústavné právo SR
prednáška 9.10.2007 (09-10-2007_ust.doc)
- Prezident je volený priamo, na 5 rokov
- Iba maximálne 2 nasledujúce obdobia po sebe
- Musí byť voliteľný do NRSR, min 40 rokov musí mať.
- voľby vyhlasuje predseda NR
- navrhovať kandidáta môžu navrhovať:
- min. 15 poslancov NR
- občania petíciou, min. 15 000 ľudí, ktorý majú právo voliť
- Voľby organizujú a riadia volebné komisie
- Pred voľbami prezidenta prebieha volebná kampaň, prebieha v média verejnoprávnych aj súkromných.
- Hlasovacie lístky pri voľbách prezidenta zabezpečí ministerstvo vnútra, tie sa dostanú do obcí primátorov starostov a tí ich doručia do okrskových volebných komisií.
Výsledky hlasovania:
- v prvom kole sa stáva prezidentom SR, ktorý získa nadpolovičnú väčšinu hlasov oprávnených voličov.
- Druhé kolo sa koná o 14 dní, a tu sa stáva prezidentom ten kandidát, ktorý získa nadpolovičnú väčšinu zúčastnených. Do druhého kola postupujú dvaja kandidáti, ktorí mali najviac hlasov.
Pri voľbách prezidenta nastávajú 3 špecifické situácie:
- ak kandidát prestane byť voliteľný medzi 1. a 2. kolom volieb za akýchkoľvek dôvodov, postupuje ten, ktorý bol v poradí tretí.
- Ak nie sú pre druhé kolo volieb dvaja kandidáti (do úvahy v tejto chvíli prichádzajú nové voľby, ktoré vyhlási predseda NR.)
- Ak na funkciu prezidenta kandiduje iba jeden kandidát. Voľby sa budú konať, a ten kandidát bude zvolený, ak získa nadpolovičnú väčšinu zúčastnených voličov.
Výsledky volieb vyhlasuje ústredná volebná komisia. Prezident sa ujíma funkcie zložením sľubu.
- prezident skladá sľub pred NR napoludnie v deň ukončenia funkcie predchádzajúceho prezidenta.
- Ak funkčné obdobie predchádzajúceho prezidenta končí skôr ako určuje ústava, nový skladá sľub napoludnie v deň, nasledujúci po dni kedy boli vyhlásené výsledky volieb.
- Nad zákonnosťou a ústavnosťou volieb dohliada ústavný súd.
Ústavné postavenie prezidenta je v ústave postavené tak čl. 101 ods. 1.
- prezident neovplyvňuje chod ústavných orgánov
- zastupuje krajinu dovnútra i navonok
- prezident môže byť odvolaný občanmi
Nezlučiteľnosť funkcie prezidenta
- s inou ústavnou funkciou (nemôže byť zároveň napr. verejným ochrancom práv)
- nemôže vykonávať inú podnikateľskú činnosť alebo inú platenú funkciu.
Imunita
- prezident má širokú trestno-právnu imunitu, stíhať ho možno len za úmyselné porušenie ústavy alebo za vlastizradu.
Zodpovednosť prezidenta
- ústava vyslovene neupravuje zodpovednosť prezidenta, možno ju vyvodiť iba nepriamo, z právomocí NR, ktorá môže iniciovať ľudové hlasovanie o odvolaní prezidenta z funkcie, resp. iniciovať súdne konanie pred ústavným súdom ak šlo o vlastizradu.
Zastupovanie prezidenta
- prezidenta v čase neprítomnosti alebo choroby nastupujú 2 subjekty:
- predseda vlády, respektíve vláda
- predseda NR
Zánik funkcie prezidenta
- uplynutím volebného obdobia
- vzdaním sa funkcie abdikačný list postupuje predsedovi ústavného súdu. (vzdá sa, keď to dostane predseda) – ma to konštitutívny význam.
- Ak prezident nemôže vykonávať funkciu zo zdravotných dôvodov viac ako 6 mesiacov, ústavný súd vyhlási, že sa funkcia prezidenta uvoľnila.
- Odvolaním prezidenta ľudovým hlasovaním, návrh podáva NR a musí sa na tom uzniesť 3/5 väčšinou všetkých členov,
- Prezident je odvolaný ak sa za jeho odvolanie vysloví nadpolovičná väčšina oprávnených voličov.
- Rozhodnutím ústavného súdu, návrh na odvolanie, obžalobu na ústavný súd 3/5 väčšinou všetkých svojich členov:
- ak sa dopustil vlastizrady
- alebo úmyselne porušil ústavu
ak obžaloba ÚS dopadla pozitívne,
- nemožno sa o funkciu prezidenta znova uchádzať
- strata funkcie
- strata voliteľnosti (napr. zmena občianstva)
- smrťou
Právomoci prezidenta
- reprezentuje navonok:
- v politickom (summit)
- v právnom zmysle (podpisuje a ratifikuje medzinárodné zmluvy, prijíma a poveruje vyslancov)
- právomoc vo vzťahu k NR
- zvoláva ustanovujúcu schôdzu
- môže sa zúčastňovať na schôdzach a žiadať o slovo
- podpisuje zákony a má právo relatívneho veta
- podáva NR správy o stave SR (môže a nemusí)
- prezident rozpúšťa NR v 1 prípade musí a v 4 prípadoch môže..
- právomoc k vláde
- prezident menuje a odvoláva vládu SR
- prezident môže od členov vlády vyžadovať informácie pre svoju činnosť
- právomoci prezidenta v oblasti trestnej politiky.
- prezident udeľuje amnestiu (z vlastného podnetu) a milosť (na žiadosť konkrétnej osoby)
- obe majú dve formy:
- Agráciacia – forma amnestie, ktorá znamená odpustenie alebo zníženie právoplatne uloženého trestu.
- Rehabilitácia – forma amnestie, ktorá znamená odpustenie trestu v tom zmysle, že sa na odsúdeného, ktorý trest vykonal, pozerá, akoby bol netrestaný.
- Abolícia – keď sa nezačne trestné stíhanie
- obrana štátu
- prezident je hlavným veliteľom ozbrojených síl
- prezident vyhlasuje vojnový stav na návrh vlády
- prezident vyhlasuje vojnu na základe vyhlásenia NR
- prezident dojednáva mier.
- menovacie právo
- menuje vládu
- menuje sudcov ústavného súdu na návrh NR
- menuje sudcov všeobecných súdov na návrh súdnej rady
- menuje generálneho prokurátora na návrh NR
- menuje rektorov a profesorov vysokých škôl na návrh ministerstva školstva
- povyšuje generálov na návrh ministerstva obrany.