Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Ústavné právo SR
prednáška 16.10.2007 (16-10-2007_ust.doc)
Právomoci, kedy prezident potrebuje kontrasignáciu – spolupodpis:
- Poverovanie a prijímanie vyslancov (minister zahraničných vecí)
- keď prezident vystupuje ako vrchný veliteľ ozbrojených síl (ministra obrany)
- udeľovanie amnestie (spolupodpis ministra spravodlivosti)
Vláda SR
- je to vrcholný orgán výkonnej moci a najvyšší orgán štátnej správy
- vláda nemá určené volebné obdobie (jej funkčné obdobie určuje ústava nepriamo – vláda podáva demisiu vždy po ustanovujúcej schôdzi NR)
- ústava neurčuje ani počet členov vlády
Proces tvorby vlády:
- tvorba vlády je podmienená výsledkom parlamentných volieb (ústavná prax – prezident poverí po voľbách predsedu politickej strany čo vyhrala aby zostavil vládu)
- keď poverený ministerský predseda zostaví vládu, následne ju prezident oficiálne vymenuje a členovia vlády zložia do rúk prezidenta sľub.
- Vymenovaná vláda, začne plniť svoje funkcie avšak do 30 dní musí NR predložiť na schválenie svoje programové vyhlásenie vlády, až schválením tohto programového vyhlásenia, je proces tvorby vlády dokončený.
Zloženie a rozhodovanie vlády:
- skladá sa z predsedu, podpredsedov a ministrov (počet nie je ústavou určený)
- vláda je kolektívny orgán, ktorý rozhoduje v zbore
- vláda je uznášania schopná ak je prítomná nadpolovičná väčšina jej členov a rozhodnutie môže prijať nadpolovičnou väčšinou všetkých členov.
Pôsobnosť a právomoc vlády:
- v ústave je pôsobnosť vymedzená nepriamo (ústava v čl. 119 určuje, kedy vláda rozhoduje v zbore)
- vláda rozhoduje:
- o návrhoch zákonov, ktoré predkladá NR
- o svojich nariadeniach
- o návrhu štátneho rozpočtu a štátneho záverečného účtu
- o zásadných otázkach zahraničnej politiky
- o svojom programovom vyhlásení a jeho plnení
- o vyslaní našich vojsk na zahraničné misie
Nariadenia a uznesenia vlády:
Nariadenia:
- vláda prijíma 2 druhy nariadení:
- nariadenia na vykonanie zákonov
- aproximačné nariadenia
- nariadenie má normatívny charakter (zaväzuje všetkých, vyhlasuje sa v zbierke zákonov, podpisuje ich predseda vlády)
Uznesenia:
- nemajú normatívny charakter
- spravidla zaväzujú určité subjekty verejnej správy
- uznesenia vlády sú zverejňované v úradnom vestníku vlády (môžu byť zverejnené aj v zbierke zákonov ak o tom vláda rozhodne – výnimka)
- vláda udeľuje amnestiu vo veciach priestupkov
Ukončenie plných mocí:
- vlády ako celku
- vláda vždy podáva demisiu po ustanov. Schôdzi NR, ale funkciu vykonáva dovtedy, kým sa nevytvorí nová (ústavná prax)
- vláda podá demisiu, počas svojho funkčného obdobia.
- demisiu podá predseda vlády. (končí s ním celá vláda)
- NR vysloví nedôveru vláde – kontrolná právomoc NR
- NR vysloví nedôveru predsedovi vlády
- NR zamietne vláde návrh na vyslovenie dôvery(napr. keď vláda z určitým návrhom zákona návrh na vyslovenie dôvery)
Ukončenie plných mocí ministra:
- podaním demisie (keď sa jednotlivý minister rozhodne že končí)
- NR vysloví ministrovi nedôveru
- prezident odvolá člena vlády na návrh predsedu vlády (podľa rozhodnutia ústavného súdu môže tak urobiť, ale nemusí.)
- strata voliteľnosti do NR (strata občianstva napr.)
- smrť.
SÚDNA MOC
- Ústavný súd SR:
- Koncentrovaná kontrola ústavnosti (kniha štátovedy)
- kontrola abstraktná aj konkrétna
- Rozhodnutie ústavného súdu je konečné, nemožno voči jeho rozhodnutiu podať opravný prostriedok
- ÚS je nezávislý orgán ochrany ústavnosti
Pôsobnosť a právomoc:
- abstraktná kontrola ústavnosti, tá má dvojakú podobu v našich podmienkach:
- konanie ústavného súdu o súlade právnych predpisov (čl. 125 od. 1,2,3 ústavy)
ústavný súd môže pozastaviť účinnosť skúmaného právneho predpisu, jeho časti, alebo jeho ustanovenia. Ak je zákon v rozpore, stratí účinnosť, do 6 mesiacov musí sa vytvoriť náhradný predpis, alebo zákon, ak nie, stratí aj platnosť.
- výklad ústavy a ústavných zákonov, ktorý robí ÚS ak je vec sporná
- konkrétna kontrola ústavnosti (čl. 127, 127 a.)
- fyzické a právnické osoby môžu podať na ÚS ústavnú sťažnosť, ak sa domnievajú, že sú porušované ich práva, vyplývajúce im z ústavy, alebo kvalifikovanej medzinárodnej zmluvy.
- Orgány územnej samosprávy môžu podať ústavnú sťažnosť voči neústavnému alebo nezákonnému zásahu do práv územnej samosprávy.