zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Ústavné právo SR

 

prednáška 16.10.2007 (16-10-2007_ust.doc)

Právomoci, kedy prezident potrebuje kontrasignáciu – spolupodpis:

  1. Poverovanie a prijímanie vyslancov (minister zahraničných vecí)
  2. keď prezident vystupuje ako vrchný veliteľ ozbrojených síl (ministra obrany)
  3. udeľovanie amnestie (spolupodpis ministra spravodlivosti)

 

Vláda SR

  1. je to vrcholný orgán výkonnej moci a najvyšší orgán štátnej správy
  2. vláda nemá určené volebné obdobie (jej funkčné obdobie určuje ústava nepriamo – vláda podáva demisiu vždy po ustanovujúcej schôdzi NR)
  3. ústava neurčuje ani počet členov vlády

 

Proces tvorby vlády:

  1. tvorba vlády je podmienená výsledkom parlamentných volieb (ústavná prax – prezident poverí po voľbách predsedu politickej strany čo vyhrala aby zostavil vládu)
  2. keď poverený ministerský predseda zostaví vládu, následne ju prezident oficiálne vymenuje a členovia vlády zložia do rúk prezidenta sľub.
  3. Vymenovaná vláda, začne plniť svoje funkcie avšak do 30 dní musí NR predložiť na schválenie svoje programové vyhlásenie vlády, až schválením tohto programového vyhlásenia, je proces tvorby vlády dokončený.

 

Zloženie a rozhodovanie vlády:

  1. skladá sa z predsedu, podpredsedov a ministrov (počet nie je ústavou určený)
  2. vláda je kolektívny orgán, ktorý rozhoduje v zbore
  3. vláda je uznášania schopná ak je prítomná nadpolovičná väčšina jej členov a rozhodnutie môže prijať nadpolovičnou väčšinou všetkých členov.

 

Pôsobnosť a právomoc vlády:

  1. v ústave je pôsobnosť vymedzená nepriamo (ústava v čl. 119 určuje, kedy vláda rozhoduje v zbore)
  2. vláda rozhoduje:
  1. o návrhoch zákonov, ktoré predkladá NR
  2. o svojich nariadeniach
  3. o návrhu štátneho rozpočtu a štátneho záverečného účtu
  4. o zásadných otázkach zahraničnej politiky
  5. o svojom programovom vyhlásení a jeho plnení
  6. o vyslaní našich vojsk na zahraničné misie

 

Nariadenia a uznesenia vlády:

Nariadenia:

  1. vláda prijíma 2 druhy nariadení:
  1. nariadenia na vykonanie zákonov
  2. aproximačné nariadenia
  1. nariadenie má normatívny charakter (zaväzuje všetkých, vyhlasuje sa v zbierke zákonov, podpisuje ich predseda vlády)

 

 

 

 

 

 

Uznesenia:

  1. nemajú normatívny charakter
  2. spravidla zaväzujú určité subjekty verejnej správy
  3. uznesenia vlády sú zverejňované v úradnom vestníku vlády (môžu byť zverejnené aj v zbierke zákonov ak o tom vláda rozhodne – výnimka)
  4. vláda udeľuje amnestiu vo veciach priestupkov

 

Ukončenie plných mocí:

  1. vlády ako celku
  1. vláda vždy podáva demisiu po ustanov. Schôdzi NR, ale funkciu vykonáva dovtedy, kým sa nevytvorí nová (ústavná prax)

 

  1. vláda podá demisiu, počas svojho funkčného obdobia.
  2. demisiu podá predseda vlády. (končí s ním celá vláda)
  3. NR vysloví nedôveru vláde – kontrolná právomoc NR
  4. NR vysloví nedôveru predsedovi vlády
  5. NR zamietne vláde návrh na vyslovenie dôvery(napr. keď vláda z určitým návrhom zákona návrh na vyslovenie dôvery)

 

Ukončenie plných mocí ministra:

  1. podaním demisie (keď sa jednotlivý minister rozhodne že končí)
  2. NR vysloví ministrovi nedôveru
  3. prezident odvolá člena vlády na návrh predsedu vlády (podľa rozhodnutia ústavného súdu môže tak urobiť, ale nemusí.)
  4. strata voliteľnosti do NR (strata občianstva napr.)
  5. smrť.

 

 

SÚDNA MOC

  1. Ústavný súd SR:
  1. Koncentrovaná kontrola ústavnosti (kniha štátovedy)
  1. kontrola abstraktná aj konkrétna
  1. Rozhodnutie ústavného súdu je konečné, nemožno voči jeho rozhodnutiu podať opravný prostriedok

 

  1. ÚS je nezávislý orgán ochrany ústavnosti

 

Pôsobnosť a právomoc:

  1. abstraktná kontrola ústavnosti, tá má dvojakú podobu v našich podmienkach:
  1. konanie ústavného súdu o súlade právnych predpisov (čl. 125 od. 1,2,3 ústavy)

 

ústavný súd môže pozastaviť účinnosť skúmaného právneho predpisu, jeho časti, alebo jeho ustanovenia. Ak je zákon v rozpore, stratí účinnosť, do 6 mesiacov musí sa vytvoriť náhradný predpis, alebo zákon, ak nie, stratí aj platnosť.

 

  1. výklad ústavy a ústavných zákonov, ktorý robí ÚS ak je vec sporná

 

 

 

 

  1. konkrétna kontrola ústavnosti (čl. 127, 127 a.)
  1. fyzické a právnické osoby môžu podať na ÚS ústavnú sťažnosť, ak sa domnievajú, že sú porušované ich práva, vyplývajúce im z ústavy, alebo kvalifikovanej medzinárodnej zmluvy.
  2. Orgány územnej samosprávy môžu podať ústavnú sťažnosť voči neústavnému alebo nezákonnému zásahu do práv územnej samosprávy.