zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Ústavné právo SR

 

prednáška 23.10.2007 (23-10-2007_ust.doc)

 

  1. preventívna právomoc
  1. rozhodovanie ÚS o súlade dojednaných medzinárodných zmlúv na ktoré je potrebný súhlas NR s ústavou a ústavnými zákonmi.
  2. rozhodovanie ústavného súdu o súlade predmete referenda s ústavou a ústavnými zákonmi, referendum, ktoré má prezident vyhlásiť.
  1. volebné súdnictvo
  1. ústavný súd rozhoduje o ústavnosti a zákonnosti volieb prezidenta republiky, volieb parlamentných a volieb komunálnych.
  1. politické súdnictvo
  1. ústavný súd rozhoduje o o tom, či rozpustenie politickej strany bolo v súlade s ústavou a ústavnými zákonmi.
  1. trestné súdnictvo
  1. ústavný súd rozhoduje o obžalobe prezidenta republiky, vlastizrady, alebo úmyselného porušenia ústavy.

 

  1. ústavný súd rozhoduje kompetenčné spory medzi ústrednými orgánmi štátnej správy
  2. ústavný súd rozhoduje či rozhodnutia o vyhlásení núdzového/výnimočného stavu sú v súlade s ústavou, alebo stav vojnový.
  3. ústavný súd rozhoduje o súhlase s trestným stíhaním alebo vzatím do väzby sudcu ústavného súdu, generálneho prokurátora a sudcov všeobecných súdov

 

Konanie pred ústavným súdom

(z. č. 38/1993 v platnom znení, zákon o ústavnom súde)

 

ZAČATIE KONANIA

  1. ÚS nekoná ex offo
  2. Konanie pred ÚS sa začína len na návrh oprávnenej osoby, ktorá má aktívnu procesnú legitimáciu
  3. Okruh subjektov disponujúcich aktívnou procesnou legitimáciou obsahuje ústava a zákon o ústavnom súde. Okruh týchto subjektov možno rozdeliť:

 

  1. konanie o súlade právnych predpisov s ústavou a konanie o výklade ústavy a ústavných zákonov sa môže začať len na návrh subjektov uvedených v článku 130 ods. 1 písmeno a až e.
  1. subjekty majú všeobecnú procesnú legitimáciu

 

  1. pokiaľ ide o volebné a politické súdnictvo, návrh na začatie konania môžu dať okrem subjektov z článku 130 ods. 1 a až e aj
  1. politické súdnictvo – politické strany
  2. volebné súdnictvo – PS, ktoré sa zúčastnili volieb, nezvolení kandidáti, 10 % voličov z volebného obvodu.
  1. subjekty špecifické. Napr. FO, PO ktoré sa domáhajú ochrany svojich práv, komunálnu sťažnosť môžu podať len orgány územnej samosprávy, preventívnu kontrolu ústavnosti môže iniciovať prezident alebo vláda.

 

 

 

 

Všeobecné náležitosti návrhu

  1. označenie ÚS
  2. navrhovateľ
  3. splnomocnenie na zastupovanie navrhovateľa
  4. predmet konania (akej veci sa týka návrh)
  5. odôvodnenie návrhu (prečo to podávame na ÚS)
  6. návrh na rozhodnutie vo veci – PETIT
  7. dátum + podpis

 

pokiaľ ide o ústavnú sťažnosť, je potrebné doplniť tieto náležitosti:

  1. ktoré základné práva a slobody sťažovateľa boli porušené
  2. akým konaním k porušeniu práv došlo
  3. pripojiť kópiu právoplatného rozhodnutia

 

Konanie sa začína dňom doručenia návrhu na ÚS.

 

Účastníci konania:

  1. navrhovateľ a odporca a osoby o ktorých to ustanoví zákon.

 

Právne zastúpenie:

  1. FO, PO musia byť zastúpené advokátom
  2. Orgány verejnej moci môže zastupovať ich zamestnanec s právnickým vzdelaním.
  3. Súd zastupuje pre ÚS predseda senátu
  4. Každá žiadosť, alebo každý návrh ktorý príde na ÚS je pridelený sudcovi spravodajcovi, ktorý vypracuje k nemu stanovisko a na neverejnom zasadnutí ústavného súdu sa rozhodne, či bude návrh prijatý na ďalšie konanie alebo sa zamietne.

 

Ak vec bola prijatá na ďalšie konanie pred ústavným súdom, bude o nej rozhodovať podľa povahy buď SENÁT(3 členné senáty) alebo PLÉNUM (13 sudcov), to kedy kto rozhoduje, to ustanovuje zákon o ústavnom súde:

- konanie o súlade právnych predpisov – plénum  

- konanie ústavných sťažnostiach – senát, senáty sú 4

 

Používanie jazyka:

Na ÚS sa používa materinský jazyk, ak treba tlmočiť, tlmočné zabezpečí ÚS a platí štát.

 

Pojednávanie na ústavnom súde je neverejné pokiaľ zákon neustanovuje inak.

Dokazovanie pred ústavným súdom má trojakú podobu:

  1. ÚS vykoná dokazovanie priamo na pojednávaní
  2. dokazovaním poverí svojho sudcu (najmä volebné veci)
  3. o dokazovanie požiada iný súd (napr. okresný súd Humenné)

 

 

Formy rozhodovania:

  1. uznesením
  2. nálezom (v Zbierke zákonov)
  3. rozsudkom (iba v jedinom prípade, ak odsúdi prezidenta)

 

Rozhodnutia vo veci samej, sa vždy vyhlasujú v mene republiky.

Zákon o ústavnom súde rozhoduje, ktoré zákony sa vyhlasujú v zbierke zákonov – tieto sú všeobecne záväzné a ktoré rozhodnutia zaväzujú iba účastníkov a štátne orgány.

 

Všetky rozhodnutia vo veci samej sa zverejňujú v Zbierke nálezov a uznesení ústavného súdu.

Voči rozhodnutiam ÚS nemožno podať opravný prostriedok, sú konečné. Toto konštatovanie nevylučuje ochranu ľudských práv a slobôd dovolajúcu sa o medzinárodné dokumenty.