Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Ústavné právo SR
prednáška 20.11.2007 (20-11-2007_ust_-_harwey.doc)
Ústavné právo (20. 11. 2007)
Pôsobenie prokuratúry vo verejnej správe
Prokuratúra vykonáva dozor vo vzťahu k postupu a rozhodnutiam orgánov verejnej správy.
Vo vzťahu ku komu vykonáva dozor:
- orgány štátnej správy
- orgány územnej samosprávy
- štátne orgány a právnické osoby, ktoré osobitný zákon splnomocňuje na vydanie všeobecne záväzných právnych predpisov (napr. NBS)
- právnické osoby, ktorým osobitný zákon zveril rozhodovanie o právach a povinnostiach FO a PO v oblasti verejnej správy (vysoké školy, úrady práce, sociálna poisťovňa, zdravotné poisťovne)
Prokurátor uskutočňuje dozor dvojakým spôsobom:
- upozornenie
- má skôr preventívny charakter a príslušný subjekt verejnej správy je povinný riešiť ho bezodkladne, najneskôr do 30 dní (obec sa rozhodne stavať zo štátnych fondov sociálne zariadenie – nakúpila by materiál, ale zle by ho skladoval, napr. na nestráženom mieste – prokurátor ho môže upozorniť, aby materiál zabezpečil, pretože ide o verejný záujem)
- protest
- vyššia forma konanie prokurátorského dozoru
- má písomný charakter a subjekt verejnej správy voči ktorému smeruje je povinný sa ním zaoberať, prípadne mu vyhovieť do 30 dní (napr. obvodný úrad má 2 možnosti – prokurátor môže konať, ak si prokurátor myslí, že obvodný úrad vydal rozhodnutie, ktoré nie je v súlade so zákonom – obvodný úrad môže prokurátorovi vyhovieť alebo trvať na svojom, že rozhodol správne)
- pokiaľ zainteresovaný subjekt VS protestu nevyhovie oznámi to prokurátorovi a svojmu nadriadenému orgánu, tento nadriadený orgán má znovu lehotu 30 dní, aby protestu prokurátora vyhovel, ak tak neurobí má prokurátor právo obrátiť sa na súd a žiadať ho, aby vo veci rozhodol ( vedieť tento postup na skúške popísať takýmto spôsobom)
- prokurátor vykonáva dozor z vlastného podnetu alebo z podnetu fyzickej , prípadne právnickej osoby (prokuratúra robí náhodný prieskum)
- takýto podnet môže byť písomný alebo ústny a prokurátor ho musí vybaviť do 2 mesiacov od jeho podania (FO a PO musí dostať odpoveď na svoj podnet)
- dozor prokuratúry nenahrádza príslušnú činnosť orgánov verejnej správy
- ich rozhodnutia nemôže meniť ani zrušiť, ani ich sankcionovať za ich nečinnosť (to môže jedine súd)
Úlohy prokurátora v občiansko-súdnom konaní:
- majú dvojaký charakter:
- prokurátor môže vstúpiť do už začatého občianskeho súdneho konania, napr. vo veciach zápisu do obchodného registra, alebo vo veciach starostlivosti o maloletých, alebo vo veciach určovania otcovstva
- prokurátor môže iniciovať začatie občianskeho súdneho konania, ak ide o verejný záujem a orgán VS nevyhovel jeho protestu
Organizácie prokuratúry a princípy jej činnosti
- na vrchole stojí generálna prokuratúra na čele s generálnym prokurátorom SR
- krajské prokuratúry na čele s krajským prokurátorom
- okresne prokuratúry na čele s okresným prokurátorom
- generálneho prokurátora menuje prezident na návrh NR SR na 7 rokov
- ďalších funkcionárov prokuratúry a prokurátorov menuje generálny prokurátor a to bez časového obmedzenia
- vymenovaný prokurátor skladá sľub do rúk generálneho prokurátora
Podmienky pre vymenovanie (kto sa môže stať prokurátorom):
- občan SR voliteľný do NR SR,
- vek minimálne 25 rokov
- vysokoškolské právnické vzdelanie
- bezúhonnosť (odpis z registra trestov)
- morálne a zdravotné predpoklady
- prokurátorská skúška
Zánik funkcie prokurátora:
- vzdaním sa funkcie (písomnou formou gener. prokur.) nástupom na invalid. alebo starobný dôchodok, zo zdravotných dôvodov alebo bez uvedenie dôvodu
- odvolaním- môže ho odvolať iba generálny prokurátor
- musí byť odvolaný ak(je viac týchto dôvodov):
- ak bol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin,....
- na základe disciplinárneho rozhodnutia
- môže byť odvolaný ak:
- dosiahol vek 65 rokov
- viac ako rok nemôže zo zdravotných dôvodov vykonávať svoju činnosť
Princíp centralizácie
- nadriadený prokurátor je oprávnený podriadenému prokurátorovi :
- vydať pokyn ako ma postupovať pri plnení úloh
- vykonať úkony podriadeného prokurátora
- výkonom týchto úkonov poveriť iného podriadeného prokurátora
Pokyn musí byť písomný a podriadený prokurátor je povinný ho vykonať okrem prípadov ustanoveným zákonom:
- podriadený prokurátor odmietne povinne vykonať pokyn, ak by jeho splnením spáchal trestný čin alebo iný delikt
- podriadený prokurátor môže odmietnuť pokyn fakultatívne, ak by splnením ohrozil svoje zdravie a život alebo zdravie a život jemu osoby blízkej
Ak podriadený prokurátor považuje pokyn za rozporný s právnym predpisom alebo svojim právnym názorom môže požiadať nadriadeného, aby mu vec odňal (musí mu byť vyhovené).
Monokratický princíp
- prokurátor vždy koná sám a spravidla nerozhoduje o merite veci, má len možnosť presadzovať odstránenie nezákonnosti jemu zverenými prostriedkami, napr. upozornenie, protest, sťažnosť a pod...
- v trestný veciach môže rozhodovať o merite veci tam, kde to určuje zákon (napr. môže zastaviť trestné stíhanie)
Verejný ochranca práv
- článok 151a
- zákon 4/2002
- je to nezávislý orgán SR, ktorý chráni základné práva a slobody fyzických a právnických osôb v konaní pred orgánmi verejnej správy a ďalšími orgánmi verejnej moci, ak je ich konanie, rozhodovanie alebo nečinnosť v rozpore s právnym poriadkom
Pôsobnosť sa vzťahuje najmä na:
- orgány štátnej správy
- orgány územnej samosprávy
- na fyzické a právnické osoby, ktoré podľa osobitného zákona sú oprávnené o právach a povinnostiach FO a PO v oblasti verejnej správy (úrady práce, sociálne zariadenie, vysoké školy, zdravotné poisťovne a pod.)
Kreovanie:
Kto môže byť zvolený (existuje ich viac – v zákone o VOP:
- občan SR, voliteľný do NR SR
- najmenej 35 rokov
- bezúhonný
- morálne a zdravotné predpoklady
- návrh na kandidatúru podáva najmenej 15 poslancov
- verejného ochrancu práv volí NR SR a to obyčajnou väčšinou
- volebné obdobie je 5 rokov, najviac dvakrát po sebe
- funkcie sa ujíma zložením sľubu do rúk predsedu NR SR
Nezlučiteľnosť funkcie:
- s inou ústavnou funkciou (nemôže byť poslanec, prezident, člen vlády, sudca,...)
- nemôže vykonávať žiadnu podnikateľskú činnosť ani mať iné zamestnanie
Zánik funkcie:
- uplynutím volebného obdobia
- vzdaním sa (písomne!! predsedovi NR SR)
- strata voliteľnosti do NR SR
- vznikom nezlučiteľnosti
- odvolaním – odvolať ho môže NR SR iba vtedy, ak po dobu najmenej 3 mesiacov nemôže zo zdravotných dôvodov vykonávať svoju funkciu, činnosť (V TESTE !!!)
(NR SR nie je jeho kontrolný orgán!!!)
Verejný ochranca každoročne podáva správu o svojej činnosti NR SR a zároveň j zverejni na internetovej stránke, prípadne v periodickej tlači.