zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Ústavné právo SR

 

prednáška 27.11.2007 (27-11-2007_ust.doc)

Postup verejného ochrancu práv (z. č. 564/2001)

  1. VOP začne konanie z vlastnej iniciatívy, alebo na žiadosť FO alebo PO, ktorá sa domnieva že došlo k porušeniu základných práv a slobôd.
  2. Konanie možno podať:
  1. Písomne
  2. Ústne do zápisnice (do kancelárie VOP)
  3. Elektronicky
  4. Telegraficky
  5. Faxom

 

  1. podnet musí mať 3 náležitosti:
  1. voči ktorému orgánu verejnej správy smeruje
  2. akej veci sa týka
  3. čoho sa navrhovateľ domáha

 

  1. ak podnet nespĺňa predpísané náležitosti, VOP určí lehotu (najmenej 7 dní) na doplnenie podnetu, na odstránenie nedostatkov, ak nedoplní v danej lehote, VOP odloží.
  2. Pri podaní podnetu a jeho vybavovaní možno utajiť totožnosť navrhovateľa, pokiaľ je vec možné takto riešiť.
  3. VOP nie je povinný riešiť anonymné podnety (môže, ale nemusí tak urobiť)

 

Pri vybavovaní podnetu môžu nastať 4 situácie:

  1. podnet mu vecne nepatrí (VOP upovedomí navrhovateľa a poučí ho ako má postupovať)
  2. vec oznámi prokurátorovi a požiada ho aby konal v rámci svojej kompetencie (napr. ak sa naňho obráti nezákonne držaná osoba vo väzbe, alebo vo výkone trestu odňatia slobody, alebo ak je právoplatné rozhodnutie orgánu VS v rozpore so zákonom.)
  3. podnet odloží :
  1. je anonymný
  2. navrhovateľ neodstránil nedostatky podnetu
  3. vo veci už koná súd, alebo prokuratúra

na VOP sa nedá obrátiť, ak už uplynú 3 roky.

  1. VOP vec príjme na vybavenie
  1. Súčinnosť subjektov VS, ak vec začne riešiť, má právo vyžadovať súčinnosť, napríklad povinný dať spisový materiál, informácie..

 

Riešenie prípadu podnetu, môže mať tieto podoby:

  1. subjekt VS neporušil právny predpis a teda nedošlo k porušeniu práv občana – navrhovateľa, túto skutočnosť VOP oznámi navrhovateľovi a zastane sa orgán, ktorý rozhodnutie vydal, hovoríme o demokratickom politickom pôsobení VOP.
  2. k porušeniu práv navrhovateľa došlo:
  1. príslušnému orgánu VS VOP oznámi aby prijal opatrenia smerujúce k náprave. Príslušný orgán na odstránenie nedostatkov má lehotu 20 dní. Ak v uvedenej lehote orgán VS opatrenia neprijme, alebo opatrenia  sú nepostačujúce, VOP túto skutočnosť oznámi nadriadenému orgánu a ak ho niet, tak vláde SR.

 

 

 

  1. VOP
  1. Ako reformátor: táto situácia nastáva vtedy, keď porušovaním ZP a S dochádza v dôsledku zlého právneho predpisu:
  1. VOP požiada príslušný orgán verejnej moci aby právny predpis opravil, zmenil.
  2. VOP dá návrh na ústavný súd o začatie konanie o súlade právnych predpisov.

 

O výsledkoch svojho postupu VOP vždy informuje navrhovateľa prípadne aj osobu, ktorá návrh podala ak išlo o práva iných osôb.

 

Z. č. 369/1990 zákon o obecnom riadení

z. č. 302/2001 o samosprávnych krajoch

 

SAMOSPRÁVA

Územné samosprávne celky – obce a VÚC.

 

Pôsobnosť územných samosprávnych celkov:

  1. pôvodná, synonymum samostatnej pôsobnosti, obce a samosprávne kraje riešia v plnom rozsahu sami, ide o výkon samosprávy obcí a VÚC.
  1. veci ekonomické:
  1. zostavovanie a kontrola rozpočtov,
  2. nakladanie s majetkom obce a VÚC,
  3. investičná podnikateľská činnosť,
  4. rozhodovanie o daniach a poplatkoch
  1. veci sociálne:
  1. starostlivosť o rozvoj školských, zdravotníckych a sociálnych zariadení, ktoré patria do pôsobnosti obce a VÚC,
  1. veci kreačno-politické:
  1. ustanovovanie orgánov obcí a VÚC
  2. organizácia miestneho referenda
  3. spolupráca obcí a VÚC, navzájom
  4. udeľovanie čestného občianstva
  5. normotvorba obcí a VÚC (prijímanie všeobecných záväzných nariadení)
  1. veci ekologické (zdroje pitnej vody, mestská zeleň a starostlivosť o ňu, komunálny odpad. )
  2. oblasť prognostická
  1. programy rozvoja obcí a miest alebo VÚC
  2. plány územného rozvoja

 

v rámci poslednej pôsobnosti obce a VÚC spolupracujú hlavne s politickými stranami, záujmovými združeniami a tie spolupracujú so štátnymi orgánmi

 

  1. prenesená pôsobnosť obcí a VÚC
  1. svoju oporu má v čl. 71 ústavy, ktorý umožňuje zákonom preniesť na obec a VÚC výkon určených úloh miestnej štátnej správy.

 

 

 

  1. Má osobitný režim z hľadiska:
  1. Obsahu (na obce a VÚC sa prenáša taký výkon úloh štátnej správy, ktorých výkon týmto spôsobom je racionálnejší a efektívnejší)
  2. finančného zabezpečenia
  3.  kontroly

 

Výkon prenesenej pôsobnosti financuje štát.

 

Kontrola:

  1. výkon prenesenej štátnej správy riadi a kontroluje vláda SR. V tejto súvislosti sú obce a VÚC povinné rešpektovať a riadiť sa zákonmi a inými právnymi predpismi.

 

Ak obec neplní úlohy prenesenej štátnej správy dlhšie ako 6 mesiacov, môže obvodný úrad zabezpečiť ich planenie príslušným orgánom miestnej štátnej správy avšak obec musí tomuto orgánu uhradiť všetky náklady. Ktoré mu vzniknú.

 

Všeobecné záväzné nariadenia obcí a VÚC

  1. NPA
  2. Obec a VÚC prijíma VZN jednak v rámci samostatnej pôsobnosti, článok 68 ústavy a jednak v rámci prenesenej pôsobnosti. (čl. 71 ods. 2) rozdiel medzi nimi je dvojaký:
  1. 1. samosprávne nariadenia prijímajú obce a VÚC z vlastnej iniciatívy
  2. 2. správne nariadenia prijímajú len na základe zmocňujúceho zákona  a v jeho medziach.

 

Druhý rozdiel je to, čomu nemôžu odporovať vyšším právnym predpisom