Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Ústavné právo SR
prednáška 27.11.2007 (27-11-2007_ust.doc)
Postup verejného ochrancu práv (z. č. 564/2001)
- VOP začne konanie z vlastnej iniciatívy, alebo na žiadosť FO alebo PO, ktorá sa domnieva že došlo k porušeniu základných práv a slobôd.
- Konanie možno podať:
- Písomne
- Ústne do zápisnice (do kancelárie VOP)
- Elektronicky
- Telegraficky
- Faxom
- podnet musí mať 3 náležitosti:
- voči ktorému orgánu verejnej správy smeruje
- akej veci sa týka
- čoho sa navrhovateľ domáha
- ak podnet nespĺňa predpísané náležitosti, VOP určí lehotu (najmenej 7 dní) na doplnenie podnetu, na odstránenie nedostatkov, ak nedoplní v danej lehote, VOP odloží.
- Pri podaní podnetu a jeho vybavovaní možno utajiť totožnosť navrhovateľa, pokiaľ je vec možné takto riešiť.
- VOP nie je povinný riešiť anonymné podnety (môže, ale nemusí tak urobiť)
Pri vybavovaní podnetu môžu nastať 4 situácie:
- podnet mu vecne nepatrí (VOP upovedomí navrhovateľa a poučí ho ako má postupovať)
- vec oznámi prokurátorovi a požiada ho aby konal v rámci svojej kompetencie (napr. ak sa naňho obráti nezákonne držaná osoba vo väzbe, alebo vo výkone trestu odňatia slobody, alebo ak je právoplatné rozhodnutie orgánu VS v rozpore so zákonom.)
- podnet odloží :
- je anonymný
- navrhovateľ neodstránil nedostatky podnetu
- vo veci už koná súd, alebo prokuratúra
na VOP sa nedá obrátiť, ak už uplynú 3 roky.
- VOP vec príjme na vybavenie
- Súčinnosť subjektov VS, ak vec začne riešiť, má právo vyžadovať súčinnosť, napríklad povinný dať spisový materiál, informácie..
Riešenie prípadu podnetu, môže mať tieto podoby:
- subjekt VS neporušil právny predpis a teda nedošlo k porušeniu práv občana – navrhovateľa, túto skutočnosť VOP oznámi navrhovateľovi a zastane sa orgán, ktorý rozhodnutie vydal, hovoríme o demokratickom politickom pôsobení VOP.
- k porušeniu práv navrhovateľa došlo:
- príslušnému orgánu VS VOP oznámi aby prijal opatrenia smerujúce k náprave. Príslušný orgán na odstránenie nedostatkov má lehotu 20 dní. Ak v uvedenej lehote orgán VS opatrenia neprijme, alebo opatrenia sú nepostačujúce, VOP túto skutočnosť oznámi nadriadenému orgánu a ak ho niet, tak vláde SR.
- VOP
- Ako reformátor: táto situácia nastáva vtedy, keď porušovaním ZP a S dochádza v dôsledku zlého právneho predpisu:
- VOP požiada príslušný orgán verejnej moci aby právny predpis opravil, zmenil.
- VOP dá návrh na ústavný súd o začatie konanie o súlade právnych predpisov.
O výsledkoch svojho postupu VOP vždy informuje navrhovateľa prípadne aj osobu, ktorá návrh podala ak išlo o práva iných osôb.
Z. č. 369/1990 zákon o obecnom riadení
z. č. 302/2001 o samosprávnych krajoch
SAMOSPRÁVA
Územné samosprávne celky – obce a VÚC.
Pôsobnosť územných samosprávnych celkov:
- pôvodná, synonymum samostatnej pôsobnosti, obce a samosprávne kraje riešia v plnom rozsahu sami, ide o výkon samosprávy obcí a VÚC.
- veci ekonomické:
- zostavovanie a kontrola rozpočtov,
- nakladanie s majetkom obce a VÚC,
- investičná podnikateľská činnosť,
- rozhodovanie o daniach a poplatkoch
- veci sociálne:
- starostlivosť o rozvoj školských, zdravotníckych a sociálnych zariadení, ktoré patria do pôsobnosti obce a VÚC,
- veci kreačno-politické:
- ustanovovanie orgánov obcí a VÚC
- organizácia miestneho referenda
- spolupráca obcí a VÚC, navzájom
- udeľovanie čestného občianstva
- normotvorba obcí a VÚC (prijímanie všeobecných záväzných nariadení)
- veci ekologické (zdroje pitnej vody, mestská zeleň a starostlivosť o ňu, komunálny odpad. )
- oblasť prognostická
- programy rozvoja obcí a miest alebo VÚC
- plány územného rozvoja
v rámci poslednej pôsobnosti obce a VÚC spolupracujú hlavne s politickými stranami, záujmovými združeniami a tie spolupracujú so štátnymi orgánmi
- prenesená pôsobnosť obcí a VÚC
- svoju oporu má v čl. 71 ústavy, ktorý umožňuje zákonom preniesť na obec a VÚC výkon určených úloh miestnej štátnej správy.
- Má osobitný režim z hľadiska:
- Obsahu (na obce a VÚC sa prenáša taký výkon úloh štátnej správy, ktorých výkon týmto spôsobom je racionálnejší a efektívnejší)
- finančného zabezpečenia
- kontroly
Výkon prenesenej pôsobnosti financuje štát.
Kontrola:
- výkon prenesenej štátnej správy riadi a kontroluje vláda SR. V tejto súvislosti sú obce a VÚC povinné rešpektovať a riadiť sa zákonmi a inými právnymi predpismi.
Ak obec neplní úlohy prenesenej štátnej správy dlhšie ako 6 mesiacov, môže obvodný úrad zabezpečiť ich planenie príslušným orgánom miestnej štátnej správy avšak obec musí tomuto orgánu uhradiť všetky náklady. Ktoré mu vzniknú.
Všeobecné záväzné nariadenia obcí a VÚC
- NPA
- Obec a VÚC prijíma VZN jednak v rámci samostatnej pôsobnosti, článok 68 ústavy a jednak v rámci prenesenej pôsobnosti. (čl. 71 ods. 2) rozdiel medzi nimi je dvojaký:
- 1. samosprávne nariadenia prijímajú obce a VÚC z vlastnej iniciatívy
- 2. správne nariadenia prijímajú len na základe zmocňujúceho zákona a v jeho medziach.
Druhý rozdiel je to, čomu nemôžu odporovať vyšším právnym predpisom