zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / EVSaVS

 

Rozpočtové a príspevkové organizácie (rozpoctove_a_prispevkove_organizacie.doc)

Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, fakulta verejnej správy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozpočtové a príspevkové organizácie

          (Ekonomika verejnej správy a verejného sektora)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Abrahamovská Lucia, Dučaiová Ľudmila

        7. skupina

 

 

Obsah

 

 

1. Úvod

2. Zriaďovanie rozpočtových a príspevkových organizácií

3. Hospodárenie rozpočtových organizácií

4. Osobitosti rozpočtového hospodárenia rozpočtových organizácií

5. Hospodárenie príspevkových organizácií

6. Finančné fondy príspevkovej organizácie

7. Práva a povinnosti rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií

8. Združovanie prostriedkov

9. Podnikateľská činnosť rozpočtovej organizácie a príspevkovej organizácie

10. Prílohy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Úvod

 

         Témou nášho referátu sú rozpočtové a príspevkové organizácie. V tejto práci ozrejmíme základné pojmy spojené s touto problematikou,  a to čo sú rozpočtové a príspevkové organizácie, ako vznikajú a kto ich zriaďuje. Máme pre vás aj ukážku zriaďovacej listiny príspevkovej organizácie-  Štátnej filharmónie v Košiciach. Ďalej si povieme ako hospodária v rámci svojich rozpočtov , aké fondy si vytvárajú a či môžu podnikať.

 

 

                 Rozpočtové a príspevkové organizácie

 

 

Rozpočtová organizácia je právnická osoba štátu, obce alebo vyššieho územného celku, ktorá je svojimi príjmami a výdavkami zapojená na štátny rozpočet, rozpočet obce alebo na rozpočet vyššieho územného celku. Hospodári samostatne podľa schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré jej určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu. Rozpočtové organizácie sú všetky štátne orgány s výnimkou štátnych orgánov, ktoré sú organizáciami podľa § 22 ods. 2 (napr. Štátna vedecká knižnica v Košiciach,

Príspevková organizácia je právnická osoba štátu, obce a vyššieho územného celku, ktorej menej ako 50 % výrobných nákladov je pokrytých tržbami a ktorá je na rozpočet štátu, obce alebo vyššieho územného celku zapojená príspevkom. Jej hospodárenie sa riadi finančnými vzťahmi určenými zriaďovateľom v rámci jeho rozpočtu ( napr. Slovenské technické múzeum v Košiciach, Východoslovenská galéria, Štátne divadlo Košice

 

Zriaďovanie rozpočtových a príspevkových organizácií:

Rozpočtové a príspevkové organizácie možno zriadiť na plnenie úloh štátu, obce alebo vyššieho

územného celku vyplývajúcich z osobitných predpisov, nemožno ich zriadiť na výkon rozhodovacích právomocí, ktoré pre zriaďovateľa vyplývajú z osobitných predpisov.

Rozpočtové a príspevkové organizácie môžu vo vlastnom mene nadobúdať práva a zaväzovať sa

odo dňa svojho zriadenia.

Možno ich zriadiť

  1. zákonom,  zriaďovateľskú funkciu k nej vykonáva orgán, na ktorého rozpočet je zapojená finančnými vzťahmi.
  2. rozhodnutím zriaďovateľa, ktorým je ústredný orgán štátnej správy, ak osobitný predpis neustanovuje inak, obec alebo vyšší územný celok. Funkciu zriaďovateľa vo vzťahu k ústrednému orgánu štátnej správy ako rozpočtovej organizácii plní ministerstvo financií

Zriaďovateľ môže zriadiť na plnenie svojich úloh v rozsahu svojej pôsobnosti rozpočtovú alebo príspevkovú organizáciu len s predchádzajúcim písomným súhlasom ministerstva financií od prvého dňa nasledujúceho rozpočtového roka. V odôvodnených prípadoch môže minister financií povoliť iný termín. K žiadosti o písomný súhlas je zriaďovateľ povinný doložiť najmä návrh zriaďovacej listiny, návrh rozpočtu organizácie, musí uviesť a zdôvodniť predpokladané finančné dôsledky na štátny rozpočet, a to nielen na bežný rok, ale aj na nasledujúce tri rozpočtové roky. Predchádzajúci písomný súhlas ministerstva financií, ako aj povolenie iného termínu ministrom financií sa nevyžaduje, ak je zriaďovateľom obec alebo vyšší územný celok, alebo ak sa zriaďuje osobitným zákonom.

Zriaďovateľ vydá o zriadení rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriaďovaciu listinu.

Zriaďovacia listina rozpočtovej organizácie a príspevkovej organizácie obsahuje:

a) označenie zriaďovateľa,

b) názov rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie vylučujúci možnosť zámeny s názvom iných právnických osôb, jej sídlo a identifikačné číslo,

c) formu hospodárenia,

d) dátum zriadenia rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie,

e) vymedzenie predmetu činnosti,

f) označenie štatutárneho orgánu,

g) vecné a finančné vymedzenie majetku, ktorý rozpočtová alebo príspevková organizácia spravuje,

h) určenie doby, na ktorú sa rozpočtová organizácia alebo príspevková organizácia zriaďuje.

Rozpočtové alebo príspevkové organizácie zriadené rozhodnutím zriaďovateľa (ktorým je ústredný orgán štátnej správy) možno zrušiť, meniť ich podriadenosť alebo spôsob financovania z rozpočtovej na príspevkovú organizáciu alebo z príspevkovej na rozpočtovú rozhodnutím zriaďovateľa od prvého dňa nasledujúceho rozpočtového roka po predchádzajúcom písomnom súhlase ministerstva financií. V odôvodnených prípadoch môže minister financií povoliť iný termín. Písomný súhlas ministerstva financií, ako aj povolenie iného termínu sa nevyžaduje, ak táto organizácia je zriadená osobitným zákonom, alebo ak jej zriaďovateľom je obec alebo vyšší územný celok. Pri zmene podriadenosti vydávajú rozhodnutie obaja zriaďovatelia tak, aby

k zmene podriadenosti došlo k tomu istému dňu. Pri zmene podriadenosti a zmene spôsobu financovania je zriaďovateľ povinný zmeniť zriaďovaciu listinu.

Zriaďovateľ príspevkovej organizácie je povinný ju zrušiť k 31. decembru roka, v ktorom zistí, že a) jej tržby nepokrývajú výrobné náklady počas najmenej dvoch po sebe bezprostredne nasledujúcich rokoch alebo

b) príspevková organizácia neplní úlohy na ktoré bola zriadená

Ak k zániku dochádza rozdelením, zlúčením alebo splynutím, zriaďovateľ určí v rozhodnutí termín, vecné a finančné vymedzenie majetku, práva a záväzky, ktoré prechádzajú na právneho nástupcu. Právnym nástupcom môže byť len rozpočtová alebo príspevková organizácia.

Ak zaniká zrušením bez právneho nástupcu, práva a povinnosti prechádzajú dňom zrušenia na zriaďovateľa, ak osobitný zákon neustanoví inak.

Zriaďovateľ s výnimkou obce a vyššieho územného celku je povinný do 7 dní oznámiť ministerstvu financií prostredníctvom príslušného správcu rozpočtovej kapitoly zriadenie, zrušenie, zmenu podriadenosti alebo spôsobu financovania rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie.

 

Hospodárenie rozpočtových organizácií

Rozpočtová organizácia hospodári s rozpočtovými prostriedkami a s prostriedkami prijatými od iných subjektov.

Pri zostavovaní rozpočetu príjmov a výdavkov sa riadi:

  1. záväznými ukazovateľmi štátneho rozpočtu určenými zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok
  2. zriaďovateľom.

Účelovo určené peňažné dary sa použijú v súlade s ich určením.

Preddavkové organizácie

Zriaďovateľ určí, ktoré vnútorné organizačné jednotky v rámci rozpočtovej organizácie v jeho pôsobnosti budú hospodáriť iba so zvereným preddavkom ako preddavkové organizácie. Zároveň určí aj výšku preddavku a obdobie, na ktoré sa poskytuje, prípadne na to splnomocní rozpočtovú organizáciu, na ktorej rozpočet je preddavková organizácia hospodáriaca s preddavkom zapojená. Rozpočtová organizácia, z ktorej rozpočtu sa preddavok poskytuje, zúčtuje príjmy a výdavky týchto preddavkových organizácií najneskôr do konca rozpočtového roka. Preddavkové organizácie nie sú právnickými osobami..

Vzájomné započítanie príjmov a výdavkov je v rozpočtovej organizácii prípustné, ak ide o dodatočnú úhradu predtým vynaložených výdavkov v tom istom rozpočtovom roku, ktorou iný subjekt refunduje rozpočtovej organizácii výdavky, ktoré za neho zaplatila. Ak rozpočtová organizácia vykonáva činnosť, v rozsahu ktorej je platiteľom DPH, je oprávnená v tom istom rozpočtovom roku vzájomne započítať príjmy z DPH, vráteného neodpočítaného nadmerného odpočtu alebo jeho neodpočítanej časti s výdavkami na úhradu odpočítateľnej DPH.

Rozpočtová organizácia sústreďuje všetky príjmy svojho rozpočtu (okrem vzájomne započítaných príjimov a výdavkov) na svojom príjmovom rozpočtovom účte a realizuje všetky svoje výdavky zo svojho výdavkového rozpočtového účtu. Rozpočtová organizácia môže sústreďovať svoje príjmy na iných účtoch a realizovať rozpočtové výdavky z iných účtov len v prípadoch ustanovených týmto zákonom alebo osobitným zákonom, alebo ak to vyplýva z právne záväzných aktov Európskych spoločenstiev a Európskej únie alebo z medzinárodnej zmluvy; výdavky štátneho rozpočtu určené na financovanie účelov vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu uzatvorených medzi SR a inými štátmi sa realizujú prostredníctvom samostatného mimorozpočtového účtu. Rozpočtová organizácia sústreďuje všetky príjmy a realizuje všetky výdavky prostredníctvom účtov vedených v Štátnej pokladnici, ak tak ustanovuje osobitný predpis.

Príjem z prenájmu majetku štátu v správe štátnej rozpočtovej organizácie je príjmom štátneho rozpočtu.

Rozpočtová organizácia môže uzatvárať zmluvu o nájme veci s právom kúpy prenajatej veci,  ak nájomné bude uhrádzať z prostriedkov Európskej únie a z prostriedkov štátneho rozpočtu určených na financovanie spoločných programov SR a Európskej únie.

 

Osobitosti rozpočtového hospodárenia rozpočtových organizácií

Rozpočtová organizácia je oprávnená prekročiť rozpočtový limit výdavkov o prostriedky prijaté

  1. od iných subjektov na základe darovacej zmluvy, zmluvy o združení, formou dotácie alebo grantu,
  2. získané z rozdielu medzi výnosmi a nákladmi z podnikateľskej činnosti po zdanení,
  3. z poistného plnenia zo zmluvného poistenia alebo zo zákonného poistenia, z úhrad stravy
  4. od fyzickej alebo právnickej osoby podľa osobitného predpisu, od úradu práce, sociálnych vecí a rodiny podľa osobitného predpisu, od účastníkov konania o obnove evidencie niektorých pozemkov a právnych vzťahov k nim, od rodičov, iných osôb, ktorí majú voči dieťaťu vyživovaciu povinnosť, alebo žiakov na úhradu niektorých nákladov

Prostriedky podľa prvých dvoch odrážok vedie rozpočtová organizácia na samostatnom mimorozpočtovom účte. Pri použití ich odvedie na osobitný príjmový účet pre doplnkové zdroje a výdavky realizuje zo svojho výdavkového účtu s výnimkou prostriedkov poskytnutých zo zahraničia v cudzej mene určené na platby v cudzej mene v tuzemsku alebo do zahraničia, ktoré vedie rozpočtová organizácia na osobitnom účte, z ktorého realizuje platby.

Príspevky od zákonného zástupcu na úhradu stravy a úhrady stravy od iných stravníkov v zariadeniach školského stravovania môže viesť rozpočtová organizácia na bežnom účte,

z ktorého priamo uhrádza výdavky súvisiace so stravovaním v týchto zariadeniach.

Preddavok preddavkovej organizácii, ktorá je zastupiteľským úradom SR v zahraničí, poskytuje Ministerstvo zahraničných vecí SR zo svojho rozpočtu prostredníctvom osobitného preddavkového účtu na bežný účet preddavkovej organizácie v zahraničí alebo v hotovosti do pokladne preddavkovej organizácie v zahraničí. Preddavkovej organizácii, ktorá je obchodno-ekonomickou organizačnou jednotkou Ministerstva hospodárstva SR v zahraničí, poskytuje preddavok toto ministerstvo zo svojho rozpočtu prostredníctvom osobitného preddavkového účtu na bežný účet preddavkovej organizácie v zahraničí alebo v hotovosti do pokladne preddavkovej organizácie v zahraničí. Zostatky prostriedkov na týchto účtoch koncom roka neprepadajú.

 

Hospodárenie príspevkových organizácií

Medzi zriaďovateľom a príspevkovou organizáciou neexistuje iný finančný vzťah, ako príspevok.

Hospodári podľa svojho rozpočtu nákladov, výnosov a výsledku hospodárenia.

Súčasťou jej rozpočtu je aj:

  1. príspevok z rozpočtu zriaďovateľa,
  2. prostriedky vlastných finančných fondov,
  3. prostriedky prijaté od iných subjektov.

Príspevková organizácia je povinná dosahovať výnosy určené svojím rozpočtom, sústreďuje všetky príjmy a realizuje všetky výdavky prostredníctvom účtov vedených v Štátnej pokladnici, ak tak ustanovuje osobitný predpis.

Môže uzatvárať zmluvu o nájme veci s právom kúpy prenajatej veci, ak nájomné bude uhrádzať z vlastných zdrojov, alebo z prostriedkov Európskej únie a z prostriedkov štátneho rozpočtu určených na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie. Zmluvu môže uzatvoriť po vyhodnotení ponúk najmenej troch nezávislých uchádzačov.

Finančný vzťah medzi zriaďovateľom a príspevkovou organizáciou je určený záväznými ukazovateľmi štátneho rozpočtu a záväznými ukazovateľmi určenými zriaďovateľom.

Príspevková organizácia uhrádza náklady na prevádzku, opravy a údržbu hmotného majetku, ako aj na obstaranie hmotného a nehmotného majetku z vlastných zdrojov a z príspevku od zriaďovateľa, pričom vlastné zdroje používa prednostne. Zriaďovateľ poskytuje príspevkovej organizácii príspevok na prevádzku v takej výške, aby jej rozpočet bol vyrovnaný; to neplatí, ak je príspevková organizácia zdravotníckym zariadením.

Príspevok na prevádzku možno použiť aj na krytie odpisov, najviac do výšky určenej zriaďovateľom. Zriaďovateľ môže príspevkovej organizácii krátiť alebo zvýšiť príspevok pri nedodržaní alebo zmene podmienok, za ktorých bol určený finančný vzťah medzi zriaďovateľom a príspevkovou organizáciou.

Ak vlastné zdroje na obstaranie hmotného a nehmotného majetku nekryjú potreby príspevkovej organizácie, zriaďovateľ určí výšku príspevku na obstaranie ním určeného konkrétneho hmotného a nehmotného majetku.

Príspevková organizácia vykoná po uplynutí rozpočtového roka zúčtovanie finančných vzťahov s rozpočtom zriaďovateľa alebo so štátnym rozpočtom.

Ak je výsledok hospodárenia kladný, tento nemôže byť dosiahnutý nesplnením úloh, obmedzovaním alebo zhoršovaním kvality služieb, alebo zmenou podmienok, za ktorých boli záväzné limity príspevkovej organizácii určené. Príspevková organizácia, ktorá vykazuje stratu minulých rokov a v bežnom rozpočtovom roku dosiahla kladný výsledok hospodárenia, je povinná použiť tento výsledok hospodárenia na úhradu straty minulých rokov, a to až do jej vyrovnania.

Ak sa hospodárenie príspevkovej organizácie za bežný rozpočtový rok skončí stratou, príspevková organizácia túto stratu uhradí z rezervného fondu príspevkovej organizácie. Ak nie je možné uhradiť stratu z rezervného fondu, tak sa uhradí zo zisku z podnikateľskej činnosti príspevkovej organizácie po zdanení najneskôr v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch po roku, v ktorom bola strata vykázaná. Ak ani z podnikateľskej činnsti, tak  z kladného výsledku hospodárenia z hlavnej činnosti príspevkovej organizácie najneskôr v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch po roku, v ktorom bola strata vykázaná

Ak sa strata ani tak neuhradí zriaďovateľ zruší príspevkovú organizáciu do konca roku nasledujúceho po roku, z ktorého výsledku hospodárenia mala byť strata uhradená.

 

Finančné fondy príspevkovej organizácie

fond reprodukcie

Rozsah obstarávania hmotného a nehmotného majetku príspevkovou organizáciou vrátane jeho technického zhodnotenia je určený výškou prostriedkov vo fonde reprodukcie.

Zdrojom fondu reprodukcie príspevkovej organizácie sú

  1. odpisy hmotného a nehmotného majetku vrátane zostatkovej ceny pri jeho vyradení,
  2. výnos z predaja alebo likvidácie hmotného a nehmotného majetku,
  3. prostriedky od iných subjektov podľa uzavretých zmlúv o združovaní prostriedkov na obstaranie hmotného a nehmotného majetku,
  4. prostriedky z rezervného fondu a zo štátnych fondov na obstaranie hmotného a nehmotného majetku,
  5. dary na obstaranie hmotného a nehmotného majetku,
  6. výnosy z povolených verejných zbierok,
  7. prostriedky poskytované prostredníctvom rozpočtu zriaďovateľa na obstaranie majetku.

Možno ho použiť na:

a) financovanie obstarávania hmotného a nehmotného majetku vrátane jeho technického zhodnotenia,

b) poskytovanie prostriedkov podľa uzavretých zmlúv o združovaní prostriedkov na obstaranie hmotného a nehmotného majetku,

c) splátky úverov prijatých na financovanie obstarávania hmotného a nehmotného majetku,

d) financovanie opráv a údržby hmotného majetku ako doplnkový zdroj.

Obstarávanie hmotného a nehmotného majetku vrátane jeho technického zhodnotenia, opravy a údržba hmotného majetku sa financujú z fondu reprodukcie, aj keď sú obstarávané vo vlastnej réžii.

Rezervný fond sa tvorí z výsledku hospodárenia, z darovaných prostriedkov, pričom účelovo určené peňažné dary sa použijú v súlade s ich určením a zo zisku z podnikateľskej činnosti po zdanení.

Možno ho použiť na:

a) úhradu rozpočtom nezabezpečených bežných potrieb vrátane mzdových prostriedkov, pričom výdavky na mzdové prostriedky nesmú prekročiť 20 % ročného prídelu do fondu z výsledku hospodárenia a zo zisku z podnikateľskej činnosti po zdanení,

b) doplnenie zdrojov na obstaranie hmotného a nehmotného majetku,

c) úhradu sankcií za porušenie všeobecne záväzných právnych predpisov,

d) splátky úverov a úrokov z nich okrem splátok úverov prijatých na financovanie obstarávania

hmotného a nehmotného majetku,

e) úhradu straty z hlavnej činnosti,

f) krytie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami počas rozpočtového roka,

g) združovanie prostriedkov,

h) úhradu straty z podnikateľskej činnosti.

Ak príspevková organizácia vykazuje stratu minulých rokov alebo hospodárenie príspevkovej organizácie za bežný rozpočtový rok sa skončí stratou, používa sa na úhradu tejto straty prednostne rezervný fond.

 

Práva a povinnosti rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií

Rozpočtová a príspevková organizácia poskytujú svoje výkony odplatne v súlade s osobitným predpisom. Štátne rozpočtové organizácie si navzájom poskytujú výkony vo svojej pôsobnosti bezplatne. Rozpočtové organizácie zriadené obcou, ak o tom rozhodne obecné zastupiteľstvo tejto obce a  rozpočtové organizácie zriadené vyšším územným celkom, ak o tom rozhodne zastupiteľstvo tohto vyššieho územného celku.

Rozpočtová organizácia a príspevková organizácia nie sú oprávnené ručiť za zaplatenie zmenky, vystavovať, nadobúdať a prijímať zmenky. Výnimkou je rozpočtová organizácia, ktorou je ministerstvo financií pri správe štátneho dlhu a pri správe štátnych záruk podľa osobitného zákona; iné cenné papiere môžu nadobúdať a vydávať alebo prevziať záruku za splatenie ich menovitej hodnoty alebo splatenie výnosu, len ak tak ustanovuje tento zákon alebo osobitný zákon.

Ak ide o úhrady výdavkov z prostriedkov štátneho rozpočtu, rozpočtu obce alebo rozpočtu vyššieho územného celku za mesiac december, ktoré sa uskutočnia v januári nasledujúceho rozpočtového roka, môže rozpočtová organizácia previesť na účet cudzích prostriedkov výdavky, a to na:

a) výplatu miezd, platov, služobných príjmov a ostatných osobných vyrovnaní vrátane náhrad platov a miezd a cestovného vyplácaného súčasne s platom, so mzdou, výplatu odmien vyplácaných na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru a výplatu pracovných odmien odsúdených, ostatné peňažné nároky zamestnancov z pracovnoprávnych vzťahov alebo z obdobných právnych vzťahov, ktoré sa vyplácajú spolu so mzdou,

b) odvod poistného a príspevkov do poistných fondov z platov a miezd

c) odvod poistného a príspevkov za osoby, za ktoré poistné a príspevok platí štát,

d) úhrady dávok sociálnej pomoci, peňažných príspevkov na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia a na úhrady dávok podľa osobitných predpisov.

Príspevková organizácia uhrádza tieto výdavky v nasledujúcom roku zo svojho bežného účtu, rovnako postupuje iná právnická osoba a fyzická osoba, ktorej sa na tieto účely poskytli prostriedky zo štátneho rozpočtu.

Ak sa nevyčerpajú do konca februára, odvedú sa do 3 dní po vyúčtovaní položiek na príjmový účet štátneho rozpočtu. Pri nedostatku týchto prostriedkov sa potrebné prostriedky vyúčtujú na ťarchu rozpočtu nasledujúceho rozpočtového roka.

Rozpočtová organizácia a príspevková organizácia ako nájomca alebo vypožičiavateľ môžu použiť kapitálové výdavky na technické zhodnotenie prenajatého majetku alebo majetku vo výpožičke, ak doba nájmu alebo výpožičky trvá aspoň 4 roky od vynaloženia takéhoto výdavku.

Rozpočtová organizácia, ktorou je ministerstvo financií, môže prijímať alebo poskytovať úvery, pôžičky a vstupovať do úverových alebo pôžičkových vzťahov ako ručiteľ, ak koná podľa osobitného predpisu v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok. Rozpočtová organizácia, ktorou je Ministerstvo školstva Slovenskej republiky, môže poskytovať pôžičky podľa osobitného predpisu.

Rozpočtová organizácia a príspevková organizácia môžu použiť prostriedky svojho rozpočtu na platenie členského príspevku len so súhlasom zriaďovateľa. Súhlas sa nevyžaduje, ak je zriaďovateľom ministerstvo financií.

Rozpočtové a príspevkové organizácie vedú účtovníctvo, zostavujú a predkladajú účtovnú závierku. Štátne rozpočtové organizácie a štátne príspevkové organizácie sú povinné na žiadosť ministerstva financií alebo správcu kapitoly predložiť aj ďalšie údaje z účtovníctva.

Rozpočtová organizácia nemôže tvoriť osobitné fondy, iba ak tak ustanoví osobitný predpis. Príspevková organizácia tvorí fond reprodukcie a rezervný fond. Zostatky osobitných fondov koncom roka neprepadajú.

 

Združovanie prostriedkov

Rozpočtová alebo príspevková organizácia môže združovať prostriedky podľa osobitného predpisu, ak týmto združením prostriedkov nevznikne iná právnická osoba. Združené prostriedky sa vedú na samostatnom účte. Platby uskutočňujú podľa uzavretej zmluvy o združení len zo zdrojov, ktoré sú oprávnené použiť na činnosť, ktorá je predmetom tejto zmluvy.

Rozpočtová a príspevková organizácia vyporiadajú majetok získaný výkonom spoločnej činnosti financovanej zo združených prostriedkov podľa osobitného predpisu.

V zmluve o združení sú povinné dohodnúť podiel na majetku získanom spoločnou činnosťou zodpovedajúci výške nimi vložených prostriedkov; to platí aj pre prípad rozpustenia združenia.

Prostriedky, ktoré príspevková organizácia získa podľa zmluvy o združení prostriedkov na účelovú investičnú činnosť, sú zdrojom jej fondu reprodukcie. Prostriedky určené podľa zmluvy o združení prostriedkov na prevádzkovú činnosť prevedie na konci rozpočtového roka vo výške rozdielu medzi prijatými a vynaloženými združenými prostriedkami na ťarchu alebo v prospech rezervného fondu.

 

Podnikateľská činnosť

a) rozpočtovej organizácie

Rozpočtová organizácia nemôže vykonávať podnikateľskú činnosť, ak osobitný predpis neustanovuje inak. Náklady na túto činnosť musia byť kryté výnosmi z nej. Rozdiel medzi výnosmi a nákladmi po zdanení zostáva v plnom rozsahu ako doplnkový zdroj ďalšieho rozvoja a skvalitňovania činnosti rozpočtovej organizácie. Výnosy a náklady na podnikateľskú činnosť sa nerozpočtujú a sledujú sa na samostatnom mimorozpočtovom účte. Tým nie sú dotknuté ustanovenia osobitných predpisov o financovaní vedľajšieho hospodárstva.

V prípade rozpočtových organizácií, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť, ide vždy o mimorozpočtovú činnosť, tieto vedľajšie hospodárstva nie sú súčasťou vlastného hospodárenia rozpočtovej organizácie, čím vznikla potreba ukladať peňažné prostriedky spojené s podnikateľskou činnosťou na samostatnom bankovom vkladovom účte, aby sa tak zabezpečilo oddelenie príjmov a výdavkov spojených s prevádzkovaním podnikateľskej činnosti od príjmov a výdavkov hlavnej činnosti.

 

b) príspevkovej organizácie

Príspevková organizácia môže vykonávať so súhlasom zriaďovateľa podnikateľskú činnosť nad rámec hlavnej činnosti, pre ktorú bola zriadená, iba ak plní úlohy určené zriaďovateľom. Náklady na podnikateľskú činnosť musia byť kryté výnosmi z nej. Výnosy a náklady na túto činnosť sa nerozpočtujú a sledujú sa na samostatnom účte.

Ak je hospodárskym výsledkom podnikateľskej činnosti k 30. septembru rozpočtového roka strata, je vedúci rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie povinný zabezpečiť, aby bola do konca rozpočtového roka vyrovnaná, alebo urobiť také opatrenia na ukončenie podnikateľskej činnosti, aby sa v ďalšom rozpočtovom roku už nevykonávala. Vznik straty z podnikateľskej činnosti nie je dôvodom na zrušenie oganizácie

 

                                                          Úlohy:

 

I. Rozhodnite o pravdivosti

  1. Rozpočtová organizácia je právnická osoba štátu, obce a vyššieho územného celku, ktorej menej ako 50 % výrobných nákladov je pokrytých tržbami a ktorá je na rozpočet štátu, obce alebo vyššieho územného celku zapojená príspevkom.
  2. Rozpočtové a príspevkové organizácie možno zriadiť iba na plnenie úloh obce alebo vyššieho územného celku.
  3. Rozpočtová organizácia hospodári samostatne podľa schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré jej určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu.
  4. Zriaďovateľ môže zriadiť na plnenie svojich úloh v rozsahu svojej pôsobnosti rozpočtovú alebo príspevkovú organizáciu len s predchádzajúcim písomným súhlasom ministerstva vnútra.
  5. Ak príspevková organizácia zaniká zrušením bez právneho nástupcu, práva a povinnosti prechádzajú dňom zrušenia na zriaďovateľa.
  6. Rozpočtová a príspevková organizácia tvorí fond reprodukcie a rezervný fond.
  7. Fond redrodukcie možno použiť napr. aj na financovanie obstarávania hmotného a nehmotného majetku vrátane jeho technického zhodnotenia.
  8. Ak sa hospodárenie príspevkovej organizácie za bežný rozpočtový rok skončí stratou, príspevková organizácia túto stratu uhradí z rezervného fondu príspevkovej organizácie.
  9. Rezervný fond sa tvorí z výsledku hospodárenia, z darovaných prostriedkov, pričom účelovo určené peňažné dary sa použijú v súlade s ich určením a zo zisku z podnikateľskej činnosti po zdanení.

 

II. Rozhodnite pre ktorú oranizáciu ( rozpočtovú, príspevkovú, obidve) platia jednotlivé výroky

 

Rozpočtová organizácia

Príspevková organizácia

Je povinná dosahovať výnosy určené svojím rozpočtom, sústreďuje všetky príjmy a realizuje všetky výdavky prostredníctvom účtov vedených v Štátnej pokladnici, ak tak ustanovuje osobitný predpis.

 

 

Pposkytuje svoje výkony odplatne v súlade s osobitným predpisom.

 

 

Môže vykonávať so súhlasom zriaďovateľa podnikateľskú činnosť nad rámec hlavnej činnosti, pre ktorú bola zriadená, iba ak plní úlohy určené zriaďovateľom.

 

 

Pri zostavovaní rozpočetu príjmov a výdavkov sa riadi záväznými ukazovateľmi štátneho rozpočtu určenými zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok a zriaďovateľom.

 

 

Môže združovať prostriedky podľa osobitného predpisu, ak týmto združením prostriedkov nevznikne iná právnická osoba.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Príloha 1.

        Bratislava 18. marec 2002

        Číslo: MK- 521/2002-1

 

        ROZHODNUTIE

Ministerstva kultúry Slovenskej republiky

o vydaní Zriaďovacej listiny Štátnej filharmónie Košice

 

        Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky podľa § 21 až 23 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov

vydáva

túto zriaďovaciu listinu:

názov organizácie:                         Štátna filharmónia Košice

sídlo organizácie:                         Košice, Dom umenia, Moyzesova 66

identifikačné číslo organizácie:         164 844

dátum zriadenia:                         1. 9. 1968

forma hospodárenia:                         štátna príspevková organizácia

 

 

Čl. I.

Základný účel a predmet činnosti

        Štátna filharmónia Košice je štátna umelecká inštitúcia s celoslovenskou pôsobnosťou v oblasti hudobnej kultúry. Poslaním Štátnej filharmónie Košice je prispievať k všestrannému rozvoju hudobnej kultúry v Slovenskej republike a dôstojne reprezentovať slovenskú hudobnú kultúru v zahraničí šírením pôvodnej, ako aj svetovej hudobnej tvorby. Pri štátnej reprezentácii smerom do zahraničia používa oficiálny názov The Slovak State Philharmonic, Košice.

1.   V rámci svojho poslania a predmetu činnosti plní predovšetkým:

  1. umelecky prípravuje a verejne uvádza diela slovenskej a svetovej hudobnej tvorby v spolupráci s hosťujúcimi domácimi a zahraničnými umelcami, a  to doma aj v zahraničí;
  2. usporadúva alebo spoluusporadúva významné festivaly, koncerty hosťujúcich telies, súborov a sólistov v rámci svojej koncertnej sezóny i mimo nej;
  3. realizuje cielenú hudobno-výchovnou činnosť zameranú na mladého poslucháča;
  4. realizuje zvukové a zvukovo obrazové záznamy výkonov svojho telesa i hosťujúcich  umelecov a tieto rozširuje s cieľom propagovať svoju činnosť;
  5. vydáva a rozširuje periodické a neperiodické publikácie v oblasti hudobnej kultúry v rámci propagácie svojej činnosti;
  1. vyvíja ďalšie významné kultúrne a kultúrno-spoločenské aktivity v oblasti svojej pôsobnosti.

2.   Súčasťou plnenia hlavného predmetu činnosti sú najmä:

  1. sprostredkovateľská a propagačná činnosť v oblasti hudobnej kultúry v rámci napĺňania svojho hlavného poslania;
  2. reklamná činnosť a ostatné aktivity, podporujúce rozvoj a skvalitnenie plnenia poslania a hlavného predmetu činnosti;
  3. prenajímanie nebytových priestorov alebo ich častí, prípadne iného majetku, ktorý má vo svojej správe a dočasne ho nevyužíva.

Čl. II.

  1. Štátna filharmónia Košice je štátna príspevková organizácia zapojená na štátny rozpočet príspevkom alebo odvodom prostredníctvom kapitoly Ministerstva kultúry Slovenskej republiky. Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky garantuje a kontroluje jeho činnosť   a v prípade zistenia nedostatkov prijíma potrebné opatrenia.
  2. Štátna filharmónia Košice hospodári samostatne, podľa schváleného rozpočtu a vo svojom mene nadobúda práva a zaväzuje sa. Na svoju činnosť môže prijímať finančné a vecné dary.

 

 

Čl. III.

  1. Štátna filharmónia Košice spravuje majetok, ktorý jej bol zverený na plnenie vymedzeného poslania a predmetu jej činnosti a ktorý nadobudla vlastnou činnosťou. Tento majetok vedie vo svojej operatívnej a účtovnej evidencii.
  2. Nehnuteľný majetok spravovaný Štátnou filharmóniou Košice tvoria nehnuteľnosti evidované v príslušnom katastri nehnuteľností ku dňu vydania tejto zriaďovacej listiny.
  3. Hnuteľný majetok spravovaný Štátnou filharmóniou Košice tvorí hmotný a nehmotný investičný majetok, drobný a ďalší hnuteľný majetok vedený v účtovnej a operatívnej evidencii so stavom ku dňu vydania tejto zriaďovacej listiny.

 

 

Čl. IV.

  1. Štatutárnym orgánom Štátnej filharmónie Košice  je riaditeľ, ktorého na základe výberového konania ustanovuje do funkcie minister kultúry Slovenskej republiky.
  2. Štatutárny orgán riadi činnosť Štátnej filharmónie Košice a v súlade so zriaďovacou listinou zodpovedá za činnosť ministrovi kultúry Slovenskej republiky.
  3. Organizačnú štruktúru Štátnej filharmónie Košice, náplň činností jednotlivých pracovísk a vzájomné vzťahy medzi nimi upravuje organizačný poriadok, ktorý vydáva riaditeľ Štátnej filharmónie Košice.

 

 

Čl. V.

Zverený majetok, práva a povinnosti vyplývajúce z majetkovoprávnych vzťahov, ako aj pracovnoprávnych vzťahov zostávajú zachované.

 

 

Čl. VI.

        Štátna filharmónia Košice sa zriaďuje na čas neurčitý.

 

 

Čl. VII.

  1. Dňom nadobudnutia účinnosti tohto rozhodnutia stráca platnosť Rozhodnutie Krajského úradu v Košiciach pod číslom 97/00057 zo dňa 2. 1. 1997.
  2. Toto rozhodnutie nadobúda účinnosť dňom 1. 4. 2001.

 

 

        Milan Kňažko

        minister kultúry

        Slovenskej republiky

 

Príloha 2.

 

Slovenské technické múzeum

 

Je to príspevková organizácia, ktorá sídli v Košiciach na Hlavnej 88.

Jej hlavnými činnosťami sú:

1. Akvizičná činnosť a ochrana zbierkového fondu- v roku 2003 zameraná najmä na rozširovanie fondu leteckej techniky súvislosti s budovaním 2. etapy leteckého múzea, ale aj na fond energetiky a cestnej dopravy. Štandardné prírastky boli aj na iných odborných referátoch. V priebehu roka bolo do fondu získaných celkom 63 inv. j. (64 ks) zbierkových predmetov formou kúpy a darom.

2. Evidencia a odborná dokumentácia zbierok dejín vedy, výroby a techniky

3. Prezentácia múzejných fondov formou stálych expozícií a krátkodobých výstav

4. Vedecký výskum dejín vedných a technických odborov

5. Edičná činnosť- v roku 2003 spracovalo STM dva tituly, ktorých náklady na vydanie hradili VSE a SPP.

6. Odborná metodická činnosť v oblasti múzejnej dokumentácie a prezentácie dejín vedy a techniky

 

 

ROZPOČET ORGANIZÁCIE

Rozpis transferu na bežnú, prevádzkovú činnosť na rok 2003 bol schválený listom nadriadeného orgánu MK č. 440/2003-700 zo dňa 21.1.2003 vo výške 18 850 tis. Sk. Z tohto limitu boli vyčlenené účelové prostriedky vo výške 2 650 tis. Sk programovo alokované v rámci podprogramu 02C19 – oprava kultúrnych pamiatok.

Rozpis záväzných ukazovateľov rozpočtu bol v priebehu roku upravený týmito účelovými rozpočtovými opatreniami:

v tis .sk

 

Ukazovateľ

Skutočnosť 2002

Schválený rozpočet 2003

Upravený rozpočet 2003

Skutočnosť 2003

Z toho z transferu

% čerpania 4 : 3

a

b

1

2

3

4

5

6

B

e

ž

n

ý

t

r

a

n

s

f

e

r

 

Výnosy spolu ( 6.. )

Z toho:

19 897

21 283

22 132

23 289

19 699

105, 2

 

Prevádzková dotácia ( 691 )

17 259

18 850

19699

19 699

19 699

100

 

Tržby za predaj ( 601 + 602)

2379

 

2178

2178

3328

0

152, 8

 

Z toho

Tržby z prenájmu

1665

1533

1533

2590

0

168, 9

 

Iné ostatné výnosy a tržby ( 649 + 651)

216

255

255

113

0

44, 3

 

Náklady spolu (5.. )

Z toho:

19 647

21 283

22 132

23 274

19 682

105, 2

 

Spotrebované nákupy (50)

2477

2173

2773

3198

2600

115, 3

 

Služby (51)

2504

3953

3983

4673

3966

117,3

 

Z toho:

Reprezentačné (513)

43

23

23

23

23

100

 

Osobné náklady (52)

12 541

12 557

12 902

12 673

10 645

98,2

 

Z toho:

Mzdové náklady (521)

8997

8795

8964

8924

7390

99,6

 

Dane a poplatky (53)

63

69

64

72

64

112,5

 

Ostatné náklady (54)

564

301

195

359

194

184,1

 

Odpisy, predaný majetok, rezervy.. (55)

1498

2230

2215

2299

2215

103,8

 

Z toho:

Odpisy N a HIM (551)

1498

2230

2215

2299

2215

103,8

 

Hospodársky výsledok (+/-)

+250

0

0

+15

+15

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bibliografia:

 

Zákon č. 523/ 2004 o rozpočtových pravidlách verejnej správy

www.sfk.sk

www.minv.sk

www.culture.gov.sk