zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Filozofická fakulta / Vývinová psychológia

 

P1- Vývinová psychológia II (p1_-_vyvinova_psychologia_ii.doc)

Vývinová psychológia II

 

  1. Vývin
  2. Teórie dospelosti
  3. Charakteristiky dospelosti

Celoživotný pohľad

  1. Rôzne štádiá riešia podobné úlohy, témy

2. Každé štádium je prípravou nasledujúceho –         epigenetický princíp

3. Spätné porozumenie, retrospektíva

Vývin

Vývin je zmena, pri ktorej organizmus alebo iný vyvíjajúci sa predmet:

  1. Získava nové vlastnosti
  2. Sa stáva sa zložitejším
  3. Stáva sa menej závislým na okolí

Vývin

  1. Opakovanie vývinu ľudstva
  2. Duševný vývin opakuje vývojový rad živočíchov
  3. Duševné poruchy,uľpenie na určitom štádiu
  4. Duševný vývin sa podobá telesnému

Zákonitosti vývinu psychiky

  1. zákonitej postupnosti
  2. vzostupu a zostupu
  1. nerovnomernosti 
  1. stupňovitosti
  1. spomaľovania
  2. kvantitatívne-kvalitatívnych zmien
  3. vzostupnosť a zostupnosť 
  4. diferenciácie a integrácie  
  5. dynamickej štruktúry  
  6. individuálneho priebehu

Priebehové formy duševného vývinu

  1. Vzostup a pokles jednotlivých vlastností
  2. Vývin ako hierarchizácia
  3. Kritické a senzitívne obdobia
  4. Vývinová kríza
  5. Porušovanie a obnovovanie rovnováhy

 

Činitele vývinu

  1. Biologické a genetické faktory
  2. Vonkajšie prostredie
  3. Vlastná aktivita

 

Úrovne vývinu

  1. kognitívny
  2. biosociálny
  3. psychosociálny

 

Formy vývinu

  1.  rast
  1.  zrenie
  2.  učenie

 

Nežiadúce vplyvy na vývin jedinca:

  1. Deprivácia
  2. Frustrácia
  3. supersaturácia

 

Dospelosť

mladšia - MECITMA /20 - do 30,35 rokov/

stredná - ADULTIUM /35 - 45,50 rokov/

staršia - INTEREVIUM /50 - 65 rokov/

 

mladšia – MECITMA, 20-30,+-7

        DM-relatívne dovŕšenie duševnej dospelosti

        HM-vrchol telesnej a psychickej výkonnosti

stredná – ADULTIUM, 30-45,+-7

        DM-vrchol telesnej a psychickej výkonnosti

        HM-začiatok klimaktéria u žien a andropauzy u mužov

staršia – INTEREVIUM,45-60,+-10

        DM-začiatok klimaktéria u žien a andropauzy u mužov

        HM-odchod do dôchodku

 

Dospelosť

Vágnerová

mladšia – MECITMA, 20-40

stredná – ADULTIUM, 40-50

staršia – INTEREVIUM, 50-60

        

Levinsonova teória

Teória štruktúry života

Striedajúce sa fáza stabilnách (štruktúru tvoriacich) a prechodných (štruktúru meniacich)

 

Prechod v ranej dospelosti (17-22)

Vstup do dospelého života (22-28)

Prechod okolo tridsiatky (28-33)

Usadenie sa (33-40)

Prechod stredného veku (40-45)

Vstup do strednej dospelosti (45-50)

Prechod okolo 50 (50-55)

Vyvrcholenie strednej dospelosti (55-60)

 

Gouldova teória

Strata falošných detských predpokladov

 

Eriksonova teória

Ego rieši krízy

Intimita verzus izolácia 20-35

Generativita verzus stagnácia 35

        

Definícia dospelosti

  1. primárne biologicky
  2. psycho-sociálne

                 zmena osobnosti

                komplexné osamostatnenie sa, sloboda, zodpovedosť

                realistický odhad síl a kompetencií

                ovládanie emócií

zmeny v socializačnom rozvoji

                nezávisloť na pôvodnej rodine

                symetrické vzťahy s vrstovníkmi, zvládne párové spolužitiea         rodičovská rola

ekonomická nezávislosť

                prostriedok sebapotvrdenia a nezávislosti na pôvodnej rodine

 

Psychické znaky dospelosti

  1. prežívaná samostatnosť
  2. prežívaná zodpovednosť
  3. väčšia sebadôvera, sebaistota
  4. relat. sloboda vlastného rozhodovania a    

         správania

  1. zodpovednosť za iných ľudí
  2. zodpovednosť za vlastné činy a rozhodnutia

 

Znaky zrelej osobnosti

Langmeier

  1. plná osobná a občianska zodpovednosť
  2. Začína byť ekonomicky nezávislý
  3. Rozvíja svoj potenciál
  4. Ustanovuje legalizovaný vzťah k životnému partnerovi
  5. Spĺňa očakávané výchovné úlohy voči potomkom
  6. Prispôsobuje sa starnúcim rodičom

 

Buhlerová:

Zrelosť je vek naplnenia základných životných tendenciíl  

Maslov:

Sebarealizácia

Freud:

Má vedieť milovať a pracovať

Rogers:

plne fungujúca  osobnosť

 

Dospelosť

Viac práv

Viac povinností

 

3 základné životné medzníky:

Manželstvo

Rodičovstvo

Stabilné profesijné postavenie

 

Vývinové úlohy

mladšia - MECITMA /20 - do 30,35 rokov/

        osvojenie si a adaptácia na hlavné životných rolí-partnerskú,         rodičovskú, profesijnú

stredná - ADULTIUM /35 - 45,50 rokov/

        stabilizácia v roliach, obdobie bilancovania stredného veku

        (40-45), kariérové správanie

staršia - INTEREVIUM /50 - 65 rokov/

        opúšťanie svojich rôl, príprava na odchod do dôchodku

 

Mladá dospelosť

Obdobie psychickej a fyzickej harmonizácie

Obdobie nubility a natality

 

Mladšia dospelosť

Postoje k dospelosti v období mladej dospelosti

Ambivalencia

        samostatnoť vs závislosť

        ekonomická sebestačnosť

        slobodná voľba autentických a

        partnerských vzťahov

Rozpor potreby slobody spotrebou skúsiť nové roly

 

Mladšia dospelosť

Zmena

  1. vo vzťahu k vlastným rodičom
  2. osamostatnenie
  3. zmena vzťahu k ľuďom
  4. sexuálna zrelosť
  5. ekonomická samostatnosť

 

Súhrn charakteristík, kt. by sa mali objaviť ešte v obd. mladšej dospelosti /Langmeier/:

upevnenie roly dospelého

identifikácia s touto rolou

produktívna orientácia /tendencia čosi vytvárať/

upresnenie osobných cieľov /aspoň z časti/

nezávislosť na rodičoch

hľadanie životného partnera (výber, naučiť sa spolunažívať)

založenie vlastnej rodiny (výchova detí, viesť domácnosť)

predbežná voľba povolania

postupné získanie zodpovednosti v profesii

udomácniť sa v partnerskej a profesionálnej roli –najviac uzatvorených manželstiev, najviac rozvodov

najčastejšia fluktuácia

 

Obdobie 1. bilancovania okolo 30

Uvažovanie o kvalite získaných rolí

Základ pre plánovanie ďalšej životnej fázy

Prijaté rozhodnutia majú dlhodobé následky, naštartujú zmeny, ktoré môžu byť nezvratné - rodičovstvo

 

 20-40

Skúsenosť

Zladenie individualizácie a socializácie

Nádeje, otvorené možnosti a ich postupné napĺňanie

Viac práv aj povinností

Väčšia sociálne prestíž

Fáza stabilizácie zodpovednosti a zameranosti na dlhodobé ciele

 

Charakteristiky obdobia strednej dospelosti

Ďalšie upevnenie identity

Vrchol produktivity a aktívneho vyhľadávania životných cieľov

Posilnenie zodpovednosti v roliach dospelého

Plná zodpovednosť v rodine a pri výchove detí, jej nárast

Posilnenie zodpovednosti a jasné sledovanie ceiľov v povolaní

Osamostatnenie sa od predchádzajúcich radcov

 

  1. Vrchol telesnej a psychickej výkonnosti
  2. 15-30 dozrieva osobnosť

30-45 vrchol psychofyzickej zrelosti

Interindividuálna variabilita

Vrcholné psychické plató

Nyjväčšia tvorčia energia, najplodnejšie obdobie-sebaistota, sebadävera, myšlienková prenikavosť

Dozretie odborníka v práci, stabilizácia

Zakotvenie v živote

Samostatnosť a sociálna zrelosť

Zrelý záujem o problémy spoločnosti

Vlastné rozhodovanie, zabezpečovanie seba a rodiny

 

Bilancovanie minulosti

Predstavy o budúcnosti

Obdobie protikladov

Klimaktérium

Stred života, Kríza stredného veku, protest proti rutine

Zaoberanie sa sebou samým

Stereotyp

Najsilnejšia kontrola nad emočným správaním

Plne vyspelý organizmus si uchováva zdravú silu -3. vyzretá mladosť

 

Už:

Sa udomácnil v oboch roliach: profesionálnej aj rodinnej, postupuje a dostáva sa na najlepšiu úroveň

Nabral skúsenosti, doplnil medzery, naučil sa zvládať rôzne problémy

Dosahuje nmaximálny výkon v profesionálnej aj rodinnej roli, našiel a stabilizoval si svoje miestou

sebaistota

Ešte

Je schopný reagovať na zmeny

Je pružný a prispôsobivý

Je schopný rekvalifikácie

 

Vplyv skúseností

        umiernenosť, vážnosť

        Stereotypie, ktoré nie sú strnulé

        Emiernenie a stabilizovanie presvedčení, úsudkov

        Otupenie intenzity emočných zážitkov, ktoré vedie k psychickej         rovnováhe a upokojeniu, väčšej rozvážnosti, vyššej sebakontrole ,

        tolerancii

Rozvinuté schopnosti a ROZVÁŽNOSŤ

¨

Zrelý človek v období strednej dospelosti

  1. Pocit zodpovednosti  a užitočnosti práce
  2. Dlhotrvajúce priateľsto
  3. Primeraná sebadôvera
  4. Jednanie s druhými
  5. Sexualita
  6. Záujem o blaho
  7. Životné podmienky
  8. Harmónia
  9. Schopnosť sebaodstupu
  10. Schonosť sebapresahu
  11. Sebazdokonaľovanie

 

Kríza stredného veku

        sproblematizovanie vlastnej identity

Otázky vlastnej smrteľnosti

Otázky smerovania

Spokojnosti, resp. nespokojnosti

Protest proti rutine

 

Človek v období staršej dospelosti

Nová integrácia osobnosti

Proces individualizácie

        oslobodenie od vonkajších tlakov

        Uvoľňuje sa z väzby na rodinu

Ďalša vnútorná emancipácia od rodičovských vzorov

Príprava na odchod detí

Nové potvrdenie manželského vzťahu

Vypätie v povolaní pred blížiacim sa odchodom

Postupná redukcia profesijnej činnosti

 

Medzní  definitívneho starnutia, 50 rokov

Viac si ceniť pozitívne

Väčši  porozumenie s ľuďmi rovnakého veku

Biologické a psychické zmeny človeka príliš neobmedzujú

Postoj k vlastnému životu

Prechodné obdobie medzi dospelosťou a starobou

Obdobie dovŕšenia,  bilancovania

Vlastné obmedzenie a konečnosť života        

        popieranie

        prekompenzácia

        dekompemzácia

Problémy obdobia

        prvé známky poklesu výkonnosti

Ukončenie reprodukčného obdobia ženy-menopauza

Odchod detí z domu a pocit prázdneho hniezda

Odchod do dôchodku

Subjektívne spracovanie týchto problémov môže byť ovplyvnené

okolnosťami:

                náhle zmeny (sobáš dieťaťa, výpoveď,) alebo predvídateľné zmeny, postupné

        uchovanie pozitívnych kontaktov, alebo rázne prerušenie

        naďalej ostáva produktívny, činný, alebo ostáva sám, bez zmysluplnej činnosti