zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Filozofická fakulta / Vývinová psychológia

 

P2 - Telesné a psychické zmeny v dospelosti (p2_-_telesne_zmeny_a_psychicke_zmeny_v_obdobi_dospelosti.doc)

Telesné zmeny v období dospelosti

Psychické zmeny v dospelosti

 

Mladšia dospelosť-Mecitma

telesné zmeny

 

  1. konečná výška, od 25 klesá
  2. váha sa zvyšuje, váha kostí rastie do 35, svalstvo sa vyvíja         do 50
  3. nechty a vlasy rastú aj po smrti
  4. zvyšuje sa váha mozgu
  5. sviežosť, energickosť
  6. začiatok dospelosti - vrchol fyzickej krásy a atraktivity
  7. potreba realisticky prijať svoje telo

 

  1. vrchol fyzickej výkonnosti  okolo 30

        

        obratnosť:                vrchol 20

        svalová sila:        vrchol 23-25 (100 m šprint)

        vytrvalosť:                 vrchol 28-30 (maratón)

 

  1. prvé vrásky, v 30 rokoch dotvárajú osobnosť
  2. oči sa kazia od 10 rokov, znižuje sa adaptácia oka na         tmu a videnie do blízka
  3. sluch nepatrne stráca citlivosť na vysoké tóny
  4. úmrtnosť nízka, 3x viac mužov, riskujú
  5. v 30 rokoch rovnováha envolúcie a involúcie

 

Stredná dospelosť- Adulcium

telesné zmeny

 

  1. strata mladíckeho vzhľadu
  2. snaha udržať mladosť a výkonnosť
  3. úbytok telesnej atraktivity (ženy), matky a dcéry
  4. stráca sa pružnosť, ako by sa trup predlžoval a nohy         skracovali
  5. znižuje sa pružnosť kĺbov
  6. po 40 výkon klesá
  7. opatrnosť a zdržanlivosť v pohyboch

 

  1. tučnenie
  2. vyššia unaviteľnosť, dlhšie sa zotavujeme
  3. vrásky, koža stráca pružnosť
  4. šediny, plešiny (subjektívny postoj), vlasy redšie
  5. chronické choroby
  6. zuby
  7. oči –okuliare, ďalekozrekosť
  8. strach zo smrti – 40-45 najvyšší
  9. životospráva
  10. infarkt, predinfarktový syndróm

 

  1. úbytok plodnosti (ženy)
  2. pokles estosterónu a  testosterónu
  3.  od 45 klimaktérium

        menopauza

        andropauza 

 

Staršia dospelosť – Interevium

telesné zmeny

 

jednoznačné signály starnutia

 

Telesný vývin:

  1.  pozvoľný úpadok vš. telesných funkcií
  2.  mení sa postoj k vlastnému telu a k jeho somatickým         funkciám
  3.  uvedomenie si premeny svojho tela  náhle, šok

 

proces adaptácie na starnutie - 3 fázy:

  1. fáza prvých signálov starnutia
  2. fáza pripustenia si, že čl. starne
  3. fáza prijatia reality

 

Individuálne tempo starnutia

tzv. biologický vek

 

zmeny telesného vzhľadu:

  1.  typické  znaky starnutia: vrásky, šediny, zmeny pigmentácie         kože, nepružnosť kože a proporcií tela
  2.  zmena zovňajšku akceptovaná ako strata určitej hodnoty
  3.  zo soc. hľadiska táto zmena spojená s úbytkom prestíže, kt.         prináša telesná krása
  4.  reakcie žien na stranutie:

        rezignácia na prijateľnú atraktivitu

        popretie nutnosti poklesu aktivity

        realistický postoj

 

plynulosť, rýchlosť pohybov sa spomaľuje - skôr u tých, kt.         necvičia

zhoršuje sa ich koordinácia pohybov, klesá telesná sila

ochabuje držanie tela

výkonnosť základných orgánov klesá

ubúda tkanivo, svalových

spomalenie metabolizmu

zhoršenie zraku, okuliare

zhoršuje sa sluch

Nespavosť

Bolesť

Chronické choroby – hypertenzia, cukrovka, artritída

Uvedomenie si zraniteľnosti

Úmrtnosť mužov medzi 50-60 rokom je 2x väšia ako u žien 

 

Hormonálne premeny

andropauza

menopauza

tiež sexualita

Mladšia dospelosť – Mecitma

kognitívny vývin

 

  1. Zhruba ukončený pred 20 rokom, rast pokračuje v zdokonaľovaní, ustaľovaní rozvinutých mechnizmov 
  2. Žiadne podstatné zvýšenie, zmena, ale dpĺňanie medzier, rutinizácia myšlienkových pochodov
  3. Väčšia pohotovosť
  4. Psychická výkonnosť nie je na maxime, vrchol je okolo 35  
  5. Vnímanie je dostatočne diferencované a zostáva na tej istej úrovni niekoľko desaťročí
  6. Analyzátory starnú, ale orientácia v časopriestore sa zlepšuje

 

7.   Myslenie sa stáva integrovanejšie: viac skúseností, menej abstraktné a čiernobiele

8.        Prekonaná ilúzia, že vždy existuje jeden správny spôsob riešenia

9.        Rozvoj myslenia ovplyvňuje hlavne skúsenosť (hlavne vonkajšie vplyvy, nie zrenie ako to bolo v dospievaní)

  1. V mladej dospelosti je na vyššej úrovni fluidná zložka inteligencie – kognitívne schopnosti, ktoré nám umožňujú spracovanie nových infornmácií a manipuláciu s abstraktnými pojmami

11.        Samostatnejšie myslenie, systetizácia, integrácia

12.        Obsah myslenia: realistickejšie problémy

13. Lepšie organizujú pamäťový materiál, ale už sú za vrcholom

14.        Schopnosť učiť sa vrcholí v25

15.        Reč: menej šťavnatá, všednejšia, prirodzenejšia, triezvejšia

16.        Slovná zásoba rastie, vplyv vzdelania, čítania, záujmov

17.        Postoje a názory sa ustaľujú  (konzervatívec/ pokrokovec, materialista/idealista

 

Myslenie:

Piaget –od 12 rokov –štádium formálnych operácií

V období mladej dospelosti - postformálne štádium:

  1. komplexný kontextuálny relativitzmus
  2. Diverzifikácia prístupu k problémom,
  3. Sebakritický
  4. problém je súčasťou životnej reality, môže byť zložitý a nejednoznačný a môže sa v priebehu života meniť,
  5. Protiklady
  6. Praktický a pragmatický, uvažovanie smeruje k účelnosti, akceptuje kognitívnu neistotu
  7. dokáže zhodnotiť svoje schopnosti a kompetencie, ak sa niečo nedá, je schopný sa vzdať sa, stabilizáia sebahodnotenia v oblasti vlastných kompetencií
  8. Fáza autonómneho myslenia-rovnováha formálneho , abstraktného, objektívnej formy a postformálneho, expresívnej formy
  9. otvorené a flexibilné myslenie, viazané na skúsenosť, zmeniť názor nie je problém, menej experimentovania s úvahami, otvorenosť k zmene je najvyššia v rannej dospelosti, v druhej polovici 30. rokov klesá
  10. Via pracovať s  kompromismi, nechápe to ako zlyhanie alebo menejcenné riešenie
  11. Rozvíja sa metakognícia, postoj k uvažovaniu, schopnosť sledovať vlastné myšienky
  12. Dostatočne sa rozvíja emočná aj soc. inteligencia, praktická inteligencia, špecifická skúsenosť, časti kryštalickej inteligencie

 

Koncom obdobia:

Vrcholné psychické plató

Kognitívne procesy ovplyvňuje hlavne skúsenosť

Najväčšia tvorčia energia, najplodnejšie obdobie-sebaistota, sebadôvera, myšlienková prenikavosť

Dozretie odborníka v práci, stabilizácia

Zakotvenie v živote

Samostatnosť a sociálna zrelosť

Rozvoj sociálnej a praktickej inteligencie

Fluidná inteligencie je v 40.-tke v štádiu plató, kryštalická inteligencia sa zlepšuje aj po 40 roku života

 

Stredná dospelosť-Adulcium

kognitívny vývin

 

  1. Spoločenská korektúra myšlienkového subjektivizmu
  2. Dezilúzia, narazil na odpor, zažil neúspech
  3. Pritlačený dôvodmi konkrétneho prípadu
  4. Upúšťa od extrémistického hájenia vlastného názoru
  5. Viac naklonený kompromisom
  6. Väčšia dôvera vo vlastné myslenie
  7. Sebadôvera-iný postoj k autoritám

 

Obdobie vrcholu myšlienkovej produkcie

subjektívny vklad do úsudkov

Analytickejšie riešenie problémov

Diferencovanejšia percepčná zásoba

Viac konfrontujú s faktami

Otvorenejšia kritika, vkladajú svoje stanovisko

Veľká interindividuálna  variabilita

Vcelku mysenie je realistickejšie,  kritickejšie

Denné snenie-nie fantazijné, ale prevažne príprava a reálne plánovanie činnosti

Zvykovosť (skúsenosť) – vysoká úroveň profesionalizácie – koná zvykovo, automaticky, ele nie rigidne, je podmienkou silnej tvorivosti

Názorová pevnosť-fluktuuje okolo svojej názorovej osi

Zriedkavý je radikalizmus, bojovnosť

 

Väčšia skúsenosť, rozvážnosť, zdržanlivosť pri intelektovom rozhodovaní

výkon zhoršený až na porozumenie problému a nájdenie podobností

Zhoršenie všade tam, kde sa vyžaduje flexibilita a rýchlosť

Tempo rozhodovania a rýchlosť interpretácie aj riešenie problému sa spomaľuje, ale kvalita výsledného úsudku je vyššia

Schopnosť prispôsobenia je nižšia- nevrhá sa na premáhanie náhodilých prekážok s nekontrolovanou energiou ako v mecitme

Postformálne uvažovanie sa rozvíja  a premieňa - triezvejšie kontextuálne uvažovanie, relativita aj iracionalita sú brané do úvahy, zvyšovanie citlivosti ku kontextu

Mení sa chápanie problémov, stereotypizácia, niektoré sa nepovažujú za problémy

Ku koncu obdobia  - kognitívna opatrnosť a rigidita, vzrastá schoposť kompromisu a akceptácie argumentov iných, pragmatizmus

 

Učenie

Miera motivácie k učeniu klesá, do 30 rokov cíti medzery v sfére poznania, v adulciu menej

Je si istý v svojom povolaní, ale aj v svetovom názore a orientácii v priestore

Spôsobilosť k učeniu sa uchováva pre zmysluplný materiál, ktorý má vnútornú logiku, mechanická reprodukcia je zhoršená, odpor osvojovať si katalógy, poučky

Svojím sposobom učenie vrcholí, pri učení sa využívajú rôzne zdroje a rôzne hľadiská

 

Hodnotenie vlastných kompetencií je stabizované

Praktická inteligencia dosahuje vrchol, abstraktná inteligencia klesá alebo staguje

Zrada - zafixované stereotypy

Kognitívne kompetenci sú ovplyvnené charakterom profesijnej činnosti

 

Staršia dospelosť – Interevium

kognitívny vývin

 

-vplyvom skúseností - selektívny rozvoj určitých schopností, zručností a nahromadenia zásoby info

-kognitívny funkcie ovplyvňuje skúsenosť,  spôsob života  

-mení sa vplyv genetických dispozícií, narastá ich význam v súvislosti s tempom starnutia
- riziko zhoršenia kognit. funkcií - závisí od dedičnosti a osobnostných dispozícií + ďalšie faktory:

Scheaie: (1994)

celkové zdravie

dosiahnuté vzdelanie, tvorivá, nerutinná prácaa životný štýl spojený so záujmovou intelektuálnou aktivitou

dobré rodinné zázemie, inteelktuálne stimulujúci patrner

flexibilný život. štýl a ochota akceptovať zmenu

osobná spokojnosť, vyrovnanosť a stabilita

 

Myslenie:

- postupne sa začína meniť spôsob myslenia

- spomalenie myslenia, vplyv skúseností čl.

- tendencia návratu ku konkrétnosti - je lepšie niečo ukázať ako viackrát popísať

- menej slov požívať, vysvetľovať pomaly a postupne po krokoch

- schopnosť predvídať je lepšia ako kedykoľvek predtým - z hľ. vlastných skúseností, zážitkov

- konzervatizmus v myslení - vždy používa iba jedno, to osvedčené riešenie problému - potrebné menšie množstvo E či úsilia

 

dochádza k ďalšiemu rozvoju postformálneho myslenia:

  1. lepšie využitie info, kt. sú k dispozícii; treba rozlišovať fakty a ich interpretáciu rôznymi ľuďmi
  2. vplyvom skúseností zmena prístupu k rôznym situáciám a ich interpretácii
  3. starší sa naučili svoje rozumové schopnosti určitým spôsobom používať, aceptujú rozpory, meniace sa situácie sú súčasťou života, komplexné uvažovanie o probléme v celom jeho kontexte, integrácia a koordinácia vedomostí
  4. mení sa preferencia spôsobu riešenia rôznych situácií,  menej radikalizmu, kompromisné riešenia - riešenie nemusí byť jednoznačné, aj viacero variant Þ relatívna platnosť záverov
  5. narastá kognitívna rigidia

 

- v 50. roku - schopnosti sa ešte nemenia, ale mení sa aktuálny výkon, resp. kolíše /strach zo zlyhania výkon zhoršuje/

- zmeny nepostihujú vš. zložky inteligencie v rovnakej miere:

Fluidná IQ /vrodené intelektová kapacita/

        = schopnosť riešiť nové a neznáme situácie, vytvárať nové kognit. stratégie

        - rýchlejší pokles pod vplyvom biolog. faktorov, postupný lineárny pokles, nie je až         taká dôležitá

kryštalická IQ /súvisí s výchovou a vzdelaním/

        - je trvanlivejšia, môže sa i ďalej rozvíjať

        = schopnosť uchovávať a používať naučené spôsoby riešenia určitých situácií, skúsenosť viedla k rozvoju určitého štýlu uvažovania, tendencia využívať zafixované stratégie

FIQ a KIQ pôsobia vo vzájomnej interakcii

 

selektívny rozvoj niektorých schopností

znížená flexibilita, výkyvy pozornosti a krátkodobej pamäti, pomalšie reakcie a zhoršená efektívnosť mechanického učenia

Úbytok tempa a flexibilty

Znižuje sa schopnosť rýchle a presne počítať

Schopnosť si vybavovať slová

Cieľom-udržanie výkonu

 

  1. Hodnotenie vlastných kompetencií, prispôsobujú  sa kritériá sebahodnotenia a cieľov možnostiam
  2.  realiznus a múdrosť
  3. Teória mnohonásobného prahu

 

učenie:

Mení sa postoj k učeniu

učenie sa novým znalostiam možné v tomto veku, dôležitý je motív učenia

starší čl. sa učí horšie, lebo sa skôr unaví a ťažšie sa koncentruje,

učenie si musí zorganizovať - dlhší časový limit