Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Filozofická fakulta / Vývinová psychológia
P2 - Telesné a psychické zmeny v dospelosti (p2_-_telesne_zmeny_a_psychicke_zmeny_v_obdobi_dospelosti.doc)
Telesné zmeny v období dospelosti
Psychické zmeny v dospelosti
Mladšia dospelosť-Mecitma
telesné zmeny
- konečná výška, od 25 klesá
- váha sa zvyšuje, váha kostí rastie do 35, svalstvo sa vyvíja do 50
- nechty a vlasy rastú aj po smrti
- zvyšuje sa váha mozgu
- sviežosť, energickosť
- začiatok dospelosti - vrchol fyzickej krásy a atraktivity
- potreba realisticky prijať svoje telo
- vrchol fyzickej výkonnosti okolo 30
obratnosť: vrchol 20
svalová sila: vrchol 23-25 (100 m šprint)
vytrvalosť: vrchol 28-30 (maratón)
- prvé vrásky, v 30 rokoch dotvárajú osobnosť
- oči sa kazia od 10 rokov, znižuje sa adaptácia oka na tmu a videnie do blízka
- sluch nepatrne stráca citlivosť na vysoké tóny
- úmrtnosť nízka, 3x viac mužov, riskujú
- v 30 rokoch rovnováha envolúcie a involúcie
Stredná dospelosť- Adulcium
telesné zmeny
- strata mladíckeho vzhľadu
- snaha udržať mladosť a výkonnosť
- úbytok telesnej atraktivity (ženy), matky a dcéry
- stráca sa pružnosť, ako by sa trup predlžoval a nohy skracovali
- znižuje sa pružnosť kĺbov
- po 40 výkon klesá
- opatrnosť a zdržanlivosť v pohyboch
- tučnenie
- vyššia unaviteľnosť, dlhšie sa zotavujeme
- vrásky, koža stráca pružnosť
- šediny, plešiny (subjektívny postoj), vlasy redšie
- chronické choroby
- zuby
- oči –okuliare, ďalekozrekosť
- strach zo smrti – 40-45 najvyšší
- životospráva
- infarkt, predinfarktový syndróm
- úbytok plodnosti (ženy)
- pokles estosterónu a testosterónu
- od 45 klimaktérium
menopauza
andropauza
Staršia dospelosť – Interevium
telesné zmeny
jednoznačné signály starnutia
Telesný vývin:
- pozvoľný úpadok vš. telesných funkcií
- mení sa postoj k vlastnému telu a k jeho somatickým funkciám
- uvedomenie si premeny svojho tela náhle, šok
proces adaptácie na starnutie - 3 fázy:
- fáza prvých signálov starnutia
- fáza pripustenia si, že čl. starne
- fáza prijatia reality
Individuálne tempo starnutia
tzv. biologický vek
zmeny telesného vzhľadu:
- typické znaky starnutia: vrásky, šediny, zmeny pigmentácie kože, nepružnosť kože a proporcií tela
- zmena zovňajšku akceptovaná ako strata určitej hodnoty
- zo soc. hľadiska táto zmena spojená s úbytkom prestíže, kt. prináša telesná krása
- reakcie žien na stranutie:
rezignácia na prijateľnú atraktivitu
popretie nutnosti poklesu aktivity
realistický postoj
plynulosť, rýchlosť pohybov sa spomaľuje - skôr u tých, kt. necvičia
zhoršuje sa ich koordinácia pohybov, klesá telesná sila
ochabuje držanie tela
výkonnosť základných orgánov klesá
ubúda tkanivo, svalových
spomalenie metabolizmu
zhoršenie zraku, okuliare
zhoršuje sa sluch
Nespavosť
Bolesť
Chronické choroby – hypertenzia, cukrovka, artritída
Uvedomenie si zraniteľnosti
Úmrtnosť mužov medzi 50-60 rokom je 2x väšia ako u žien
Hormonálne premeny
andropauza
menopauza
tiež sexualita
Mladšia dospelosť – Mecitma
kognitívny vývin
- Zhruba ukončený pred 20 rokom, rast pokračuje v zdokonaľovaní, ustaľovaní rozvinutých mechnizmov
- Žiadne podstatné zvýšenie, zmena, ale dpĺňanie medzier, rutinizácia myšlienkových pochodov
- Väčšia pohotovosť
- Psychická výkonnosť nie je na maxime, vrchol je okolo 35
- Vnímanie je dostatočne diferencované a zostáva na tej istej úrovni niekoľko desaťročí
- Analyzátory starnú, ale orientácia v časopriestore sa zlepšuje
7. Myslenie sa stáva integrovanejšie: viac skúseností, menej abstraktné a čiernobiele
8. Prekonaná ilúzia, že vždy existuje jeden správny spôsob riešenia
9. Rozvoj myslenia ovplyvňuje hlavne skúsenosť (hlavne vonkajšie vplyvy, nie zrenie ako to bolo v dospievaní)
- V mladej dospelosti je na vyššej úrovni fluidná zložka inteligencie – kognitívne schopnosti, ktoré nám umožňujú spracovanie nových infornmácií a manipuláciu s abstraktnými pojmami
11. Samostatnejšie myslenie, systetizácia, integrácia
12. Obsah myslenia: realistickejšie problémy
13. Lepšie organizujú pamäťový materiál, ale už sú za vrcholom
14. Schopnosť učiť sa vrcholí v25
15. Reč: menej šťavnatá, všednejšia, prirodzenejšia, triezvejšia
16. Slovná zásoba rastie, vplyv vzdelania, čítania, záujmov
17. Postoje a názory sa ustaľujú (konzervatívec/ pokrokovec, materialista/idealista
Myslenie:
Piaget –od 12 rokov –štádium formálnych operácií
V období mladej dospelosti - postformálne štádium:
- komplexný kontextuálny relativitzmus
- Diverzifikácia prístupu k problémom,
- Sebakritický
- problém je súčasťou životnej reality, môže byť zložitý a nejednoznačný a môže sa v priebehu života meniť,
- Protiklady
- Praktický a pragmatický, uvažovanie smeruje k účelnosti, akceptuje kognitívnu neistotu
- dokáže zhodnotiť svoje schopnosti a kompetencie, ak sa niečo nedá, je schopný sa vzdať sa, stabilizáia sebahodnotenia v oblasti vlastných kompetencií
- Fáza autonómneho myslenia-rovnováha formálneho , abstraktného, objektívnej formy a postformálneho, expresívnej formy
- otvorené a flexibilné myslenie, viazané na skúsenosť, zmeniť názor nie je problém, menej experimentovania s úvahami, otvorenosť k zmene je najvyššia v rannej dospelosti, v druhej polovici 30. rokov klesá
- Via pracovať s kompromismi, nechápe to ako zlyhanie alebo menejcenné riešenie
- Rozvíja sa metakognícia, postoj k uvažovaniu, schopnosť sledovať vlastné myšienky
- Dostatočne sa rozvíja emočná aj soc. inteligencia, praktická inteligencia, špecifická skúsenosť, časti kryštalickej inteligencie
Koncom obdobia:
Vrcholné psychické plató
Kognitívne procesy ovplyvňuje hlavne skúsenosť
Najväčšia tvorčia energia, najplodnejšie obdobie-sebaistota, sebadôvera, myšlienková prenikavosť
Dozretie odborníka v práci, stabilizácia
Zakotvenie v živote
Samostatnosť a sociálna zrelosť
Rozvoj sociálnej a praktickej inteligencie
Fluidná inteligencie je v 40.-tke v štádiu plató, kryštalická inteligencia sa zlepšuje aj po 40 roku života
Stredná dospelosť-Adulcium
kognitívny vývin
- Spoločenská korektúra myšlienkového subjektivizmu
- Dezilúzia, narazil na odpor, zažil neúspech
- Pritlačený dôvodmi konkrétneho prípadu
- Upúšťa od extrémistického hájenia vlastného názoru
- Viac naklonený kompromisom
- Väčšia dôvera vo vlastné myslenie
- Sebadôvera-iný postoj k autoritám
Obdobie vrcholu myšlienkovej produkcie
subjektívny vklad do úsudkov
Analytickejšie riešenie problémov
Diferencovanejšia percepčná zásoba
Viac konfrontujú s faktami
Otvorenejšia kritika, vkladajú svoje stanovisko
Veľká interindividuálna variabilita
Vcelku mysenie je realistickejšie, kritickejšie
Denné snenie-nie fantazijné, ale prevažne príprava a reálne plánovanie činnosti
Zvykovosť (skúsenosť) – vysoká úroveň profesionalizácie – koná zvykovo, automaticky, ele nie rigidne, je podmienkou silnej tvorivosti
Názorová pevnosť-fluktuuje okolo svojej názorovej osi
Zriedkavý je radikalizmus, bojovnosť
Väčšia skúsenosť, rozvážnosť, zdržanlivosť pri intelektovom rozhodovaní
výkon zhoršený až na porozumenie problému a nájdenie podobností
Zhoršenie všade tam, kde sa vyžaduje flexibilita a rýchlosť
Tempo rozhodovania a rýchlosť interpretácie aj riešenie problému sa spomaľuje, ale kvalita výsledného úsudku je vyššia
Schopnosť prispôsobenia je nižšia- nevrhá sa na premáhanie náhodilých prekážok s nekontrolovanou energiou ako v mecitme
Postformálne uvažovanie sa rozvíja a premieňa - triezvejšie kontextuálne uvažovanie, relativita aj iracionalita sú brané do úvahy, zvyšovanie citlivosti ku kontextu
Mení sa chápanie problémov, stereotypizácia, niektoré sa nepovažujú za problémy
Ku koncu obdobia - kognitívna opatrnosť a rigidita, vzrastá schoposť kompromisu a akceptácie argumentov iných, pragmatizmus
Učenie
Miera motivácie k učeniu klesá, do 30 rokov cíti medzery v sfére poznania, v adulciu menej
Je si istý v svojom povolaní, ale aj v svetovom názore a orientácii v priestore
Spôsobilosť k učeniu sa uchováva pre zmysluplný materiál, ktorý má vnútornú logiku, mechanická reprodukcia je zhoršená, odpor osvojovať si katalógy, poučky
Svojím sposobom učenie vrcholí, pri učení sa využívajú rôzne zdroje a rôzne hľadiská
Hodnotenie vlastných kompetencií je stabizované
Praktická inteligencia dosahuje vrchol, abstraktná inteligencia klesá alebo staguje
Zrada - zafixované stereotypy
Kognitívne kompetenci sú ovplyvnené charakterom profesijnej činnosti
Staršia dospelosť – Interevium
kognitívny vývin
-vplyvom skúseností - selektívny rozvoj určitých schopností, zručností a nahromadenia zásoby info
-kognitívny funkcie ovplyvňuje skúsenosť, spôsob života
-mení sa vplyv genetických dispozícií, narastá ich význam v súvislosti s tempom starnutia
- riziko zhoršenia kognit. funkcií - závisí od dedičnosti a osobnostných dispozícií + ďalšie faktory:
Scheaie: (1994)
celkové zdravie
dosiahnuté vzdelanie, tvorivá, nerutinná prácaa životný štýl spojený so záujmovou intelektuálnou aktivitou
dobré rodinné zázemie, inteelktuálne stimulujúci patrner
flexibilný život. štýl a ochota akceptovať zmenu
osobná spokojnosť, vyrovnanosť a stabilita
Myslenie:
- postupne sa začína meniť spôsob myslenia
- spomalenie myslenia, vplyv skúseností čl.
- tendencia návratu ku konkrétnosti - je lepšie niečo ukázať ako viackrát popísať
- menej slov požívať, vysvetľovať pomaly a postupne po krokoch
- schopnosť predvídať je lepšia ako kedykoľvek predtým - z hľ. vlastných skúseností, zážitkov
- konzervatizmus v myslení - vždy používa iba jedno, to osvedčené riešenie problému - potrebné menšie množstvo E či úsilia
dochádza k ďalšiemu rozvoju postformálneho myslenia:
- lepšie využitie info, kt. sú k dispozícii; treba rozlišovať fakty a ich interpretáciu rôznymi ľuďmi
- vplyvom skúseností zmena prístupu k rôznym situáciám a ich interpretácii
- starší sa naučili svoje rozumové schopnosti určitým spôsobom používať, aceptujú rozpory, meniace sa situácie sú súčasťou života, komplexné uvažovanie o probléme v celom jeho kontexte, integrácia a koordinácia vedomostí
- mení sa preferencia spôsobu riešenia rôznych situácií, menej radikalizmu, kompromisné riešenia - riešenie nemusí byť jednoznačné, aj viacero variant Þ relatívna platnosť záverov
- narastá kognitívna rigidia
- v 50. roku - schopnosti sa ešte nemenia, ale mení sa aktuálny výkon, resp. kolíše /strach zo zlyhania výkon zhoršuje/
- zmeny nepostihujú vš. zložky inteligencie v rovnakej miere:
Fluidná IQ /vrodené intelektová kapacita/
= schopnosť riešiť nové a neznáme situácie, vytvárať nové kognit. stratégie
- rýchlejší pokles pod vplyvom biolog. faktorov, postupný lineárny pokles, nie je až taká dôležitá
kryštalická IQ /súvisí s výchovou a vzdelaním/
- je trvanlivejšia, môže sa i ďalej rozvíjať
= schopnosť uchovávať a používať naučené spôsoby riešenia určitých situácií, skúsenosť viedla k rozvoju určitého štýlu uvažovania, tendencia využívať zafixované stratégie
FIQ a KIQ pôsobia vo vzájomnej interakcii
selektívny rozvoj niektorých schopností
znížená flexibilita, výkyvy pozornosti a krátkodobej pamäti, pomalšie reakcie a zhoršená efektívnosť mechanického učenia
Úbytok tempa a flexibilty
Znižuje sa schopnosť rýchle a presne počítať
Schopnosť si vybavovať slová
Cieľom-udržanie výkonu
- Hodnotenie vlastných kompetencií, prispôsobujú sa kritériá sebahodnotenia a cieľov možnostiam
- realiznus a múdrosť
- Teória mnohonásobného prahu
učenie:
Mení sa postoj k učeniu
učenie sa novým znalostiam možné v tomto veku, dôležitý je motív učenia
starší čl. sa učí horšie, lebo sa skôr unaví a ťažšie sa koncentruje,
učenie si musí zorganizovať - dlhší časový limit