zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Filozofická fakulta / Vývinová psychológia

 

P4 - Partnerský vzťah, manželstvo, rodičovstvo (p4_-_partnersky_vztah,_manzelstvo,_rodicovstvo.doc)

Partnerský vzťah, manželstvo, rodičovstvo

 

Partnerstvo:

- Erikson - hl. úloha mladej dospelosti: dosiahnutie intimity

- intimita - protiklad povrchných, viac či menej anonymných         vzťahov

- signál kvalitatívnej premeny vrstovníckeho vzťahu

- prežitie naplneného intímneho vzťahu vytvára skúsenostný základ,         kt. v dobe dospelosti ovplyvní ďalšie vzťahy k blízkym         ľuďom

- zákl. predpoklad dosiahnutia intimity: primeraný rozvoj vlastnej identity - taký čl. je vyrovnanejší, istejší, vie nadviazať taký cit. vzťah, v kt. sa časti jeho identity vzdá v prospech tohto partnerstva

„my“ je pre neho viac než „ja“

 

Partnerstvo:

-najdôležitejšia varianta intímneho vzťahu, v ktorej sa človek dokáže vzdať časti samostatnej identity

Párová identity-partnerstvo je prostriedkom osobného rozvoja

Rozvíja  intímnu oblasť ľudskej osobnosti, ktoré sa nemôžu rozvíjať inak ako prostredíctvm hlbšej väzby

Partnerský vzťah je symetrický aj komplementárny

 

Sternberg (1987) teória partnerského vzťahu  založená na triáde zákaladných vzťahových kompoment:

Milostná túžba

Intimita

Pripútanie, záväzok

 

Milostná túžba

 

 

Intimita partnerského vzťahu:

 

 

Pripútanie a viazanosť k partnerovi

 

 

Prístup k partnerovi:

Vášnivé priateľstvo

Priateľské partnersvo

 

Vývoj partnerského vzťahu:

- v rannej dospelosti vzťah prechádza týmito fázami:

fáza zamilovanosti a romantickej lásky:

        

fáza realistického vzťahu:

Fázy partnerského vzťahu:

Vizionárska

Nepriaznivá fáza

Latentná fáza

Vitálna fáza

 

Znaky zrelého partnerského vzťahu:

  1. realistické hodnotenie partnera - akceptácia predností aj nedostatkov
  2. realistické hodnotenie partnerského vzťahuaj vlastnej   role v ňom, pretrváva rešpekt, dôvera a otvorenosť
  3. prehĺbenie intimity, uchovanie výlučnosti tohto vzťahu
  4. Rovnosprávnosť a vyváženosť v požiadavkách na obidvoch partnerov

realistické hodnotenie možností tohto vzťahu

 

voľba partnera

všeobecné

individ. preferencie

náhodné vplyvy

 

Výber partnera:

- 3 modely /konštelácie/:

podľa podobnosti, homogamie - menej napätia v týchto partnerstvách /podobnosť osobnostná aj temperamentová/ - súvisí so sebahodnotením  

na zákl. protikladov - dyáda = aj psychosoc. odlišní jedinci, aktivia, pasivita

na úrovni komplementarity - dopĺňajú sa navzájom, uľahčuje to kooperáciu, dominancia, submisivita, extraverzia, intorverzia

 

Manželstvo:

jeden z dvoch aktuálne existujúcich  foriem inštitucionalizácie párového vzťahu

  1. manželská rola sa stáva súčasťou osobnej identity

možno ho vymedziť:

sociálne - dyáda, malá soc. skupina

psychologicky - uvedomenie si svojej role v manželstve, určitý životný štýl

fyzicky - manželstvo má určitý vymedzený priestor, domov a časový úsek spoločného života

 

Duvallová – štádiá vývinu rodiny

Mecitma

  1. Vytvorenie dyády. Mladé manželstvo – identita dvojice, 22M, 19Ž
  2. Vytvorenie triády. Mladá rodina, narodenie prvého dieťaťa, 24,21
  3. Rodina s predškolskými deťmi, ďalšie deti.26,23
  1. Rodina so školákmi – vstup dieťaťa do školy 30,27

Adulcium

5. Rodina s dopievajúcimi deťmi -odchod prvého dieťaťa z domu.42,37

Interevium

6. Rodina s dospelými  deťmi 50,47

staroba

7. Starnúci pár – odchod posledného dieťaťaz domu,69,66

8. Koniec životného cyklu , ovdovenie72,69

 

1. fáza manželstva - bezdetné manželstvo = obd. postupnej adaptácie na novú rolu, na nový spôsob života s partnerom

- v tejto fáze 2 fázy:

fáza primárnej orientácie - mladí sa poznávajú v situáciách spoločného spolužitia, dôležitá párová identita

fáza budovania hniezda - postupné vymedzenie pravidiel spoločného spolužitia, vyrovanie významu párovej a indiivduálnej identity

- v bezdetnom manželstve nutné:

vymedziť súkromie oboch partnerov

vymedziť práva a povinnosti

zvoliť si určitý spoločný životný štýl a stanivenie cieľov

určité sebaobmedzenie, spojené s ohľadom na partnera

učiť sa otvorene komunikovať a riešiť problémy

 

- manželstvo nemôže zásadne zmeniť osobnosť dospelého človeka, dolaďuje

- nutné nájsť rovnováhu medzi potrebou intimity, vzáj. vzťahu a potrebou autonómie, sebapresadenia

- v dyáde - rola manželov doplnková, nie úplne symetrická

- miera spokojnosti v manželstve postupne stále klesá /muž je celkom spokojný, žena vždy nespokojná/, má menej výhod - manželstvo prináša väčšiu záťaž pre ženy ako pre mužov

- žena chce byť uisťovaná, že je milovaná, muž chce byť obdivovaný

 

Rodičovstvo-prejav generativity a naplnenia intimity

rodičovská rola - dôležitá súčasť identity dospelého čl.

        - sociálne vysoko cenená

        - silne asymetrická /rodič - autorita, nadriadený/

        - nevratná

        - dieťa rodiča púta špecif. nezrušiteľnou väzbou k druhému         rodičovi

        - vyžaduje zmenu život. štýlu /mnoho povinností, obmedzení/

 

Motivácia k rodičovstvu

ochotu prijať túto rolu ovplyvňuje mnoho rôznych vonk. a vnút. faktorov

vonk. stimulácia:

        - štandardné očakávania, že mladí ľudia uzavrú manželstvo a budú mať deti, funguje ako určitá soc. normy

        - rastie tolerancia spoločnosti k tendencii odkladať manželstvo a rodičovstvo

        - potreby založiť si rodinu ovplyvnená vlastnou skúsenosťou z detstva

vnút. stimulácia:

        - potreby zrodiť potomstvo - vrodená potreby, pud

        - rodičovstvo môže uspokojiť vš. psych. potreby al. ich uspokojeniu brániť:

potreba novej skúsenosti - D prináša oživenie, poskytuje nové zážitky a skúsenosti

potreba cit. väzby - D vďačný objekt cit. vzťahu

potreba sebarealizácie -schopnosť mať potomstvo potvrdzuje normalitu dospelého čl. na         biolog.  a psychosoc. úrovni, zmysel existenice

potreby otvorenej budúcnosti - D pokračovaním života svojich rodičov

 

- mýtus, že vš. normálni ľudia majú chcieť mať deti a tešiť sa na ne - môže pôsobiť ako stres

- dnešný trend - mať menej detí a pozdejšie, racionálny prístup k rodičovstvu

 

Obd. pred narodením dieťaťa:

- budúci rodičia prechádzajú transformáciou ich rolí, vzájomného vzťahu a dosiahnutého spôsobu života

- vzťah budúcich rodičov k očakávanému D ovplyvňuje ich aktuálne prežívanú skúsenosť - je značne rozdielna:

        - otcovská rola v prenatálnej fáze menej významná , potvrdenie jeh mužskej         hodnoty chýba fyzický kontakt s plodom

        - matka - spojená s existenciou D vo väčšej miere ako od otca

        egocentrácia , jedna z troch špecifických ženských skúseností

Hormonálne zmeny, precitlivelosť

- tehotenstvo - záťaž psychická a somatická

- dôležitý medzník v rozvoji rodičovských postojov: prvé pohyby D /asi v polovici tehotenstva/

 

2. Vytvorenie triády. Mladá rodina, narodenie prvého dieťaťa :

Pre ženu-jeden z najvýznanejších zážitkov života

- dôležitý medzník: rituál krstu - potvrdzuje pozit. hodnotu D aj jeho rodičov pre širokú rodinu a celé spoločenstvo

- rodičia - vrodené predpoklady správať sa k novorodencovi špecif. spôsobom:

matka:

        - pre jej rozvoj dôležité obd. tesne po pôrode

        - ranný kontakt s D uľahčuje vytvorenie cit. vzťahu a porozumenia detským                         prejavom

        - rola matky -soc. vysoko hodnotená

        - spoločnosť má však až neprimerané očakávania k matke: matka má byť vo                         svojej roli vždy šťastná a D má         napĺňať len pozit. citmi

 

otec:

        - vzťah otca k novorodencovi môže ovplyvniť predstava, že otec nemá pre malé D                 tak veľký význam ako         matka

 

- po narodení D dochádza k obojstrannej adaptácii a postupnému rozvoju zákl. vzťahu medzi rodičmi a deťmi

- narodenie prvého D ovplyvní životný štýl rodiny aj oboch partnerov

 prehĺbenie intimity, narastá pokles spokojnosti  

 

Adaptácia na rodičovskú rolu:

- narodenie D prináša emočný a soc. zisk, ale aj zmenu dosiahnutých rolí. stratu relat. voľnosti a novú zodpovednosť

- nová rola otca a matky viac zodpovedá tradičnému vzorcu komplementarity dominantného, nezávislého muža a závislej, submisívnej ženy

- premena ženskej role - náročnejšia, viac povinností, obmedzenie vlastnej slobody rozhodovania

- uzavretím manželstva a splodením D sú mladí dospelí viac viazaní k spoločnosti

  1. splodením D sa v plnej miere vyrovnávajú svojim rodičom /rodičovskou skúsenosťou dozrieva vzťah k vlastným rodičom/
  2. sú viac manipuovateľní

 

3. rodina s deťmi v predšk. veku:

  1. prvé dieťa je už v predšk. veku, resp. na hranici tohto obd.
  2. Život rodičov sa stabilizuje v podobe tradičného modelu ženy v domácnosti
  3. Závisí od spokojnosti ženy s touto rolou, nachádzajú zmysle života, dieťa saturuje potrebu sebarealizácie, stereotyp domácej práce
  4. rodičia fyzicky preťažení - ťažko riešiť problémy adekvátnym spôsobom

možnosť vytvárať koalíciu rodič - dieťa /rozdeľujúca koalícia/

súrodenecká žiarlivosť, rivalita neadekvátne riešená rodičmi

dočasné privilégiá najmladšieho súrodenca, kt. sa postupne likvidujú

ak nie sú upevňované vzťahy dieťa -rodičia, tak konflikty medzi nimi

- zo strany rodičov dôležité:

vytvárať pozit. emocionálnu klímu v rodine

neustále uchovávať  tzv. polopriepustné ohraničenie rodičovského a súrodeneckého subsystému

        - rodičia /pár/ - súrodenci - nemalo by dochádzať ku rozdeľujúcim koalíciám

        - potrebná je komunikácia na adekvátnej úrovni medzi nimi

 

Otcovia: voľnočasové aktivity

Autorita kompetentnosti

Autorita moci

Genderovo odlišné správanie

vzácnejší, atraktívnejší

Matky-starostlivosť o malé deti a celkový rozvoj, v interakcii s malým dieťaťom venujú viac času, správanie je genderovo univerzálnejšie,  v predškolskom období je garantom každodennej starostlivosti,  je dieaťu skoro stále dostupná, je v roli ochrankyne, je zdrojom citovej istoty a bezpečia a je výchovnou autoritou

Neskôr harmonizácia role matky s profesijnou rolou

Mení sa aj hodotenie manželstva, zovšednenie, separácia z väzby na manželského partnera

 

Rozvod:

- 1. manželská kríza - po 3 - 4 rokoch spoločného života - spojená so zmenou život. štýlu a obmedzením individ. potrieb

- významný signál rozpadu: neschopnosť vecnej a otvorenej komunikácie

- dôvod: predstava o účele manželstva, kt. by malo saturovať celú radu individ. potrieb

- bilancovanie manželstva a ďalšie rozhodnutie mladých ľudí ovplyvňujú faktory:

nerealistické očakávania mladých ľudí

role oboch manželov nie sú jednoznačne vymedzené

predstava, že manželstvo môžeme kedykoľvek zrušiť

 

- psychické reakcie na rozpad manželstva:

pocity dezilúzie, sklamania

pocity viny a zlyhania

pocity hostility k partnerovi

tendencia reagovať nejakým obranným mechanizmom

 - inicátorom rozvodu - častejšie žena:

má k manželstvu iné očakávania

cíti sa byť manželstvom viac zaťažovaná

má väčšiu istotu, že jej po rozvode deti ostanú

- rozvodom riešia ženy nespokojnosť s manželom, kt. nenaplňuje jej predstavy

- nie je ochotná obetovať sa manželovi - považuje ho za zbytočného a zaťažujúceho Þ syndróm včelej kráľovnej = vydala sa, má deti a je ekonomicky celkom sebestačná

 

Rozvod:

Nezvládnutá zodpovednosť, starostlivosť o dieťa

Zasahovanie rodiny

Dôvod sobáša je tehotenstvo

Osamostania sa a nezvládnu o

Neplodnosť

Dvojkariérové mnželstvo

Problémy dysfunkčných rodín

Alkoholizmus

Konfliktné vzťahy

Nezodpovednosť

Nedostatočná výchovná atmosféra, zanedbávané, zneužívané a týrané dieťa, CAN

Agresívny partner

Nevera

Lenivosť, pohodlnosť

žiarlivosť

 

4. rodina so školopovinnými deťmi:

Špecifická premena generativity-rozvoj potomka

Potreba pozitívneho sociálneho hodnotenia potomka

Rodičia strácajú časť moci

Mení sa životný štýl rodiny

Zvyšuje sa význam otca ako komplexnej autority , matky –garant výchovy, kompetentná autoritac

  1. možné problémy:
  2. Rozdielne názory a výchovu

- prvé dieťa nastupuje do školy - reprezentuje rodinné prostredie v škole

- konfrontácia rodičov so školou ako inštitúciou

- dieťa má potrebu pozit. rodinného zázemia Þ preto rodinný život sa má preorientovať tak, ako to škola potrebuje, aby sa naplnili potreby dieťaťa

- toto obd. - relat. pokojné, lebo zodpovednosť za dieťa preberá škola

- rodič má zodpovednosť za prípravu dieťaťa

  1. rodiča majú na seba viac času, D už nepotrebuje ich fyzickú pomoc

- riziká:

D s neúspechom v škole - ak je nezrelá osobnosť rodiča, chápe to ako svoje vlastné neúspechy

ak rodič od D vyžaduje splnenie svojich vlastných plánov

možný nesúlad medzi hodnotami rodiny a školy Þ nutné nájsť kompromis

manželské problémy, kt. sa prenášajú z predchádzajúcich období, kt. sú nevyriešené a zatlačené: problémy v komunikácii, alkoholizmus, nejednotnosť vo výchove, nesamostatnosť od pôvodného rodinného systému

 

5. rodina s dospievajúcimi deťmi:-odchod 1. dieťaťa z domu

- mení sa spôsob kontroly dieťaťa rodičmi

- dospievajúci - pomoc v rodine, získava však osamostatnenie v názoroch, úsudkoch

- toto obd. - najťažšie v živote rodiny z psycholog. hľadiska

- vzťah rodič - dieťa = symetrickejší, sú si rovnocennými partnermi

- výchova by mala byť postavená na tolerancii potrieb, názorov iných a na konštruktívnom riešení problémov

 

- riziká:

neskoré odpútanie sa od pôvodnej rodiny - dlhodobá fixácia

problémy so začlenením sa do rovesníckej skupiny - zdroj problému: problémy v rodine

experimentovanie v tomto obd.

ak sa nezmení prístup k dieťaťu vzhľadom k veku

autoritatívna prístup k dieťaťu

problémy v manželstve: ak sa partner cíti osamelý vo výchove dieťaťa - potrebná podpora, spoločný postup

 

Stredná dospelosť – ADULTIUM

Rodičovská rola je dôležitou súčasťou identity 

Mení sa obsah rodičovskej role – tendencia ochranárstva, pečovateľa ovládania života detí je nežiadúca

Transformácia vzťahu mezi rodičmi a deťmi

Signály vlastného strnutia

Strata určitých istôt

Rodičia strácajú privilegované a nadriadené postavenie diopsellé aurtority

Rodičovská deidealizácia

Nevedia správne interpretovať správanie detí

Môžu si uchovať autritu len skutočnými kmpetenciami

Potreba svoje deti manipulovať

Adolescenti sú voči dospelým –konfrontačná skupina, ktorá im potrvrdzuje straty a ukazuje obmedzenia

Stereotyp generalizovaného hodnotenia adolescentov

 

Stredná dospelosť – ADULTIUM

Manželský vzťah

Najväčšia nespokojnosť v manželste po 20-24 rokoch, po 25 rokoch začína spokojnosť pomaly sústavne stúpať

Druhá manželská kríza – rozdielny vývoj osobností po dosiahnutí staršej adolescencie detí, stereotyp, odklon od ideálov, akceptácia kompromisu , rezignácia

Premena pôvodných vzťahov rolí - dozretie a osamostatnenie predtým závislého  a podriadeného partnea

Tendencia k zmene:

Potreba zbaviť s stereoptyp a závislosti na vzťahu k partnerovi

Potreba dosiahnuť vzťahovú intimitu

Prehodnotenie významu partnerstva

Pocit poslednej šance

Ku koncu stratégia rezignácie

Skupinová vývojová kríza

U žien uvoľnenie z  väzby na rodinu

Deťom sa zdajú vzťahy medzi rodičmi vyhasnuté, fádne a majú pocit, že rodičia sa nemajú radi

fáza trirezveho zdieľania, človek sa viac uzaviera

 

Staršia dospelosť – INTEREVIUM

Rodinný životný cyklus:

- týkajúci sa obd. staršej dospelosti

 

6. rodina s dospelými deťmi, odchádzajúcimi deľmi

Deti sa osamostatňujú

Ambivalentné pocity , slobodnejší, ale sami, rodičiamajú väčšiu potrebu kontaktu ako deti

- pocit „prázdneho hniezda“ - v závislosti od indivídua:

        * ženy - obd. po odchode detí vnímajú ako kľudné, vyrovnané, pre matky majú deti         nemenný význam po ceú dobu ich života

        * muži - na odchod detí reagujú citlivejšie /premena ich osobnosti v tomto veku/

         otcovstvo-väčší význam neýž predtým

- rodičia musia pochopiť, že ich deti sú už dospelé Þ porovnávanie so svojím starnutím môže rôzne dlho pretrvávať, kým sa s tým nezmieria

- dôležité:         

        - všetko v tomto obd. má výrazné interindivid. rozdiely

        - involučné zmeny, kt. je viac ako evolučných, sú často kompenzované životnými                 skúsenosťami,         vlastnými zážitkami

 

 

Postoje starnúcich rodičov k vlastným dospelým deťom:

  1. odchod detí z rodiny posilňuje medzigeneračné hranice
  2. ovplyvňuje uspokojenie potrieb:

p. stimulácie - v rodine väčší kľud, ale niekedy prázdno

p. orientácie a učenia - čl. sa na novú situáciu musí adaptovať, v nej orientovať a nájsť nový spôsob života, kt. by ho uspokojil

p. cit. istoty - rodič môže mať pocit straty D, ale tiež dochádza k zníženiu konfliktov

p. sebarealizácie - D sa osamostatnilo, dospelo a rodič tak splnil svoju vývin. úlohu

p. otvorenej budúcnosti - je naplňovaná predstavou o ďalšom živote D

 

- partnerstvo vlastných detí - posudzované z hľ. skúseností a preferencií starnúcej generácie

- uzavretie manželstva vlastného D - prežívané ako potvrdenie definitívnej zmeny jeho vzťahu s rodičmi

 

- spoločné spolužitie mladých manželov s rodičmi = fáza preplneného hniezda

- zvyšuje sa riziko konfliktov a napätia

- spoločné spolužitie - stresujúce, lebo potreby oboch generácií sú rozdielne

väčšina rodičov považuje byt za svoje vlastné teritórium

spoločné bývanie podporuje udržiavanie závislosti dospelých detí na rodičoch

 

- riziko konfliktu posilňuje rozdielnosť postojov príslušníkov 2 rôznych generácií v rôznych soc. rolách

- starnúci rodičia majú tendenciu mladým ľuďom pomáhať-špecifický aspekt generativity 

 

Partnerstvo 50-60 ročných

Spokojnosť s manželstvom vzrastá

Osobná identita a párová identita sú jasne definované

Zmena osobnosti – muži ženskejší a ženy asertívnejšie-nová dynamika vzťahu

Premena hodnôt a potreib-ôbytok profesijného výkonu

Emočná zrelosť

Partner sa neidealizuje, ale akceptuje

Narastá hodnota partnera

Stabilizuje sa očakávanie patrnera:

                                partner predstavuje isotu sociáleho kontaktu

                                reálna opora

                                zdieľanie života

                                obavy zo sociálnej izolácie  v rordine

                                Vedomie vzájomnej blízkosti

                                rozchod  - bilančné rozhodnutie

                                nehľadá sa partner k trvalému súžitiu
Partner je mojim najlepším priateľom

Mám ho rada ako človeka

Máme na veci pdobný nýzor

Trávime splolu veľa času a vieme sa spolu dobre baviť