Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Filozofická fakulta / Vývinová psychológia
P4 - Partnerský vzťah, manželstvo, rodičovstvo (p4_-_partnersky_vztah,_manzelstvo,_rodicovstvo.doc)
Partnerský vzťah, manželstvo, rodičovstvo
Partnerstvo:
- Erikson - hl. úloha mladej dospelosti: dosiahnutie intimity
- intimita - protiklad povrchných, viac či menej anonymných vzťahov
- signál kvalitatívnej premeny vrstovníckeho vzťahu
- prežitie naplneného intímneho vzťahu vytvára skúsenostný základ, kt. v dobe dospelosti ovplyvní ďalšie vzťahy k blízkym ľuďom
- zákl. predpoklad dosiahnutia intimity: primeraný rozvoj vlastnej identity - taký čl. je vyrovnanejší, istejší, vie nadviazať taký cit. vzťah, v kt. sa časti jeho identity vzdá v prospech tohto partnerstva
„my“ je pre neho viac než „ja“
Partnerstvo:
-najdôležitejšia varianta intímneho vzťahu, v ktorej sa človek dokáže vzdať časti samostatnej identity
Párová identity-partnerstvo je prostriedkom osobného rozvoja
Rozvíja intímnu oblasť ľudskej osobnosti, ktoré sa nemôžu rozvíjať inak ako prostredíctvm hlbšej väzby
Partnerský vzťah je symetrický aj komplementárny
Sternberg (1987) teória partnerského vzťahu založená na triáde zákaladných vzťahových kompoment:
Milostná túžba
Intimita
Pripútanie, záväzok
Milostná túžba
Intimita partnerského vzťahu:
Pripútanie a viazanosť k partnerovi
Prístup k partnerovi:
Vášnivé priateľstvo
Priateľské partnersvo
Vývoj partnerského vzťahu:
- v rannej dospelosti vzťah prechádza týmito fázami:
fáza zamilovanosti a romantickej lásky:
fáza realistického vzťahu:
Fázy partnerského vzťahu:
Vizionárska
Nepriaznivá fáza
Latentná fáza
Vitálna fáza
Znaky zrelého partnerského vzťahu:
- realistické hodnotenie partnera - akceptácia predností aj nedostatkov
- realistické hodnotenie partnerského vzťahuaj vlastnej role v ňom, pretrváva rešpekt, dôvera a otvorenosť
- prehĺbenie intimity, uchovanie výlučnosti tohto vzťahu
- Rovnosprávnosť a vyváženosť v požiadavkách na obidvoch partnerov
realistické hodnotenie možností tohto vzťahu
voľba partnera
všeobecné
individ. preferencie
náhodné vplyvy
Výber partnera:
- 3 modely /konštelácie/:
podľa podobnosti, homogamie - menej napätia v týchto partnerstvách /podobnosť osobnostná aj temperamentová/ - súvisí so sebahodnotením
na zákl. protikladov - dyáda = aj psychosoc. odlišní jedinci, aktivia, pasivita
na úrovni komplementarity - dopĺňajú sa navzájom, uľahčuje to kooperáciu, dominancia, submisivita, extraverzia, intorverzia
Manželstvo:
jeden z dvoch aktuálne existujúcich foriem inštitucionalizácie párového vzťahu
- manželská rola sa stáva súčasťou osobnej identity
možno ho vymedziť:
sociálne - dyáda, malá soc. skupina
psychologicky - uvedomenie si svojej role v manželstve, určitý životný štýl
fyzicky - manželstvo má určitý vymedzený priestor, domov a časový úsek spoločného života
Duvallová – štádiá vývinu rodiny
Mecitma
- Vytvorenie dyády. Mladé manželstvo – identita dvojice, 22M, 19Ž
- Vytvorenie triády. Mladá rodina, narodenie prvého dieťaťa, 24,21
- Rodina s predškolskými deťmi, ďalšie deti.26,23
- Rodina so školákmi – vstup dieťaťa do školy 30,27
Adulcium
5. Rodina s dopievajúcimi deťmi -odchod prvého dieťaťa z domu.42,37
Interevium
6. Rodina s dospelými deťmi 50,47
staroba
7. Starnúci pár – odchod posledného dieťaťaz domu,69,66
8. Koniec životného cyklu , ovdovenie72,69
1. fáza manželstva - bezdetné manželstvo = obd. postupnej adaptácie na novú rolu, na nový spôsob života s partnerom
- v tejto fáze 2 fázy:
fáza primárnej orientácie - mladí sa poznávajú v situáciách spoločného spolužitia, dôležitá párová identita
fáza budovania hniezda - postupné vymedzenie pravidiel spoločného spolužitia, vyrovanie významu párovej a indiivduálnej identity
- v bezdetnom manželstve nutné:
vymedziť súkromie oboch partnerov
vymedziť práva a povinnosti
zvoliť si určitý spoločný životný štýl a stanivenie cieľov
určité sebaobmedzenie, spojené s ohľadom na partnera
učiť sa otvorene komunikovať a riešiť problémy
- manželstvo nemôže zásadne zmeniť osobnosť dospelého človeka, dolaďuje
- nutné nájsť rovnováhu medzi potrebou intimity, vzáj. vzťahu a potrebou autonómie, sebapresadenia
- v dyáde - rola manželov doplnková, nie úplne symetrická
- miera spokojnosti v manželstve postupne stále klesá /muž je celkom spokojný, žena vždy nespokojná/, má menej výhod - manželstvo prináša väčšiu záťaž pre ženy ako pre mužov
- žena chce byť uisťovaná, že je milovaná, muž chce byť obdivovaný
Rodičovstvo-prejav generativity a naplnenia intimity
rodičovská rola - dôležitá súčasť identity dospelého čl.
- sociálne vysoko cenená
- silne asymetrická /rodič - autorita, nadriadený/
- nevratná
- dieťa rodiča púta špecif. nezrušiteľnou väzbou k druhému rodičovi
- vyžaduje zmenu život. štýlu /mnoho povinností, obmedzení/
Motivácia k rodičovstvu
ochotu prijať túto rolu ovplyvňuje mnoho rôznych vonk. a vnút. faktorov
vonk. stimulácia:
- štandardné očakávania, že mladí ľudia uzavrú manželstvo a budú mať deti, funguje ako určitá soc. normy
- rastie tolerancia spoločnosti k tendencii odkladať manželstvo a rodičovstvo
- potreby založiť si rodinu ovplyvnená vlastnou skúsenosťou z detstva
vnút. stimulácia:
- potreby zrodiť potomstvo - vrodená potreby, pud
- rodičovstvo môže uspokojiť vš. psych. potreby al. ich uspokojeniu brániť:
potreba novej skúsenosti - D prináša oživenie, poskytuje nové zážitky a skúsenosti
potreba cit. väzby - D vďačný objekt cit. vzťahu
potreba sebarealizácie -schopnosť mať potomstvo potvrdzuje normalitu dospelého čl. na biolog. a psychosoc. úrovni, zmysel existenice
potreby otvorenej budúcnosti - D pokračovaním života svojich rodičov
- mýtus, že vš. normálni ľudia majú chcieť mať deti a tešiť sa na ne - môže pôsobiť ako stres
- dnešný trend - mať menej detí a pozdejšie, racionálny prístup k rodičovstvu
Obd. pred narodením dieťaťa:
- budúci rodičia prechádzajú transformáciou ich rolí, vzájomného vzťahu a dosiahnutého spôsobu života
- vzťah budúcich rodičov k očakávanému D ovplyvňuje ich aktuálne prežívanú skúsenosť - je značne rozdielna:
- otcovská rola v prenatálnej fáze menej významná , potvrdenie jeh mužskej hodnoty chýba fyzický kontakt s plodom
- matka - spojená s existenciou D vo väčšej miere ako od otca
egocentrácia , jedna z troch špecifických ženských skúseností
Hormonálne zmeny, precitlivelosť
- tehotenstvo - záťaž psychická a somatická
- dôležitý medzník v rozvoji rodičovských postojov: prvé pohyby D /asi v polovici tehotenstva/
2. Vytvorenie triády. Mladá rodina, narodenie prvého dieťaťa :
Pre ženu-jeden z najvýznanejších zážitkov života
- dôležitý medzník: rituál krstu - potvrdzuje pozit. hodnotu D aj jeho rodičov pre širokú rodinu a celé spoločenstvo
- rodičia - vrodené predpoklady správať sa k novorodencovi špecif. spôsobom:
matka:
- pre jej rozvoj dôležité obd. tesne po pôrode
- ranný kontakt s D uľahčuje vytvorenie cit. vzťahu a porozumenia detským prejavom
- rola matky -soc. vysoko hodnotená
- spoločnosť má však až neprimerané očakávania k matke: matka má byť vo svojej roli vždy šťastná a D má napĺňať len pozit. citmi
otec:
- vzťah otca k novorodencovi môže ovplyvniť predstava, že otec nemá pre malé D tak veľký význam ako matka
- po narodení D dochádza k obojstrannej adaptácii a postupnému rozvoju zákl. vzťahu medzi rodičmi a deťmi
- narodenie prvého D ovplyvní životný štýl rodiny aj oboch partnerov
prehĺbenie intimity, narastá pokles spokojnosti
Adaptácia na rodičovskú rolu:
- narodenie D prináša emočný a soc. zisk, ale aj zmenu dosiahnutých rolí. stratu relat. voľnosti a novú zodpovednosť
- nová rola otca a matky viac zodpovedá tradičnému vzorcu komplementarity dominantného, nezávislého muža a závislej, submisívnej ženy
- premena ženskej role - náročnejšia, viac povinností, obmedzenie vlastnej slobody rozhodovania
- uzavretím manželstva a splodením D sú mladí dospelí viac viazaní k spoločnosti
- splodením D sa v plnej miere vyrovnávajú svojim rodičom /rodičovskou skúsenosťou dozrieva vzťah k vlastným rodičom/
- sú viac manipuovateľní
3. rodina s deťmi v predšk. veku:
- prvé dieťa je už v predšk. veku, resp. na hranici tohto obd.
- Život rodičov sa stabilizuje v podobe tradičného modelu ženy v domácnosti
- Závisí od spokojnosti ženy s touto rolou, nachádzajú zmysle života, dieťa saturuje potrebu sebarealizácie, stereotyp domácej práce
- rodičia fyzicky preťažení - ťažko riešiť problémy adekvátnym spôsobom
možnosť vytvárať koalíciu rodič - dieťa /rozdeľujúca koalícia/
súrodenecká žiarlivosť, rivalita neadekvátne riešená rodičmi
dočasné privilégiá najmladšieho súrodenca, kt. sa postupne likvidujú
ak nie sú upevňované vzťahy dieťa -rodičia, tak konflikty medzi nimi
- zo strany rodičov dôležité:
vytvárať pozit. emocionálnu klímu v rodine
neustále uchovávať tzv. polopriepustné ohraničenie rodičovského a súrodeneckého subsystému
- rodičia /pár/ - súrodenci - nemalo by dochádzať ku rozdeľujúcim koalíciám
- potrebná je komunikácia na adekvátnej úrovni medzi nimi
Otcovia: voľnočasové aktivity
Autorita kompetentnosti
Autorita moci
Genderovo odlišné správanie
vzácnejší, atraktívnejší
Matky-starostlivosť o malé deti a celkový rozvoj, v interakcii s malým dieťaťom venujú viac času, správanie je genderovo univerzálnejšie, v predškolskom období je garantom každodennej starostlivosti, je dieaťu skoro stále dostupná, je v roli ochrankyne, je zdrojom citovej istoty a bezpečia a je výchovnou autoritou
Neskôr harmonizácia role matky s profesijnou rolou
Mení sa aj hodotenie manželstva, zovšednenie, separácia z väzby na manželského partnera
Rozvod:
- 1. manželská kríza - po 3 - 4 rokoch spoločného života - spojená so zmenou život. štýlu a obmedzením individ. potrieb
- významný signál rozpadu: neschopnosť vecnej a otvorenej komunikácie
- dôvod: predstava o účele manželstva, kt. by malo saturovať celú radu individ. potrieb
- bilancovanie manželstva a ďalšie rozhodnutie mladých ľudí ovplyvňujú faktory:
nerealistické očakávania mladých ľudí
role oboch manželov nie sú jednoznačne vymedzené
predstava, že manželstvo môžeme kedykoľvek zrušiť
- psychické reakcie na rozpad manželstva:
pocity dezilúzie, sklamania
pocity viny a zlyhania
pocity hostility k partnerovi
tendencia reagovať nejakým obranným mechanizmom
- inicátorom rozvodu - častejšie žena:
má k manželstvu iné očakávania
cíti sa byť manželstvom viac zaťažovaná
má väčšiu istotu, že jej po rozvode deti ostanú
- rozvodom riešia ženy nespokojnosť s manželom, kt. nenaplňuje jej predstavy
- nie je ochotná obetovať sa manželovi - považuje ho za zbytočného a zaťažujúceho Þ syndróm včelej kráľovnej = vydala sa, má deti a je ekonomicky celkom sebestačná
Rozvod:
Nezvládnutá zodpovednosť, starostlivosť o dieťa
Zasahovanie rodiny
Dôvod sobáša je tehotenstvo
Osamostania sa a nezvládnu o
Neplodnosť
Dvojkariérové mnželstvo
Problémy dysfunkčných rodín
Alkoholizmus
Konfliktné vzťahy
Nezodpovednosť
Nedostatočná výchovná atmosféra, zanedbávané, zneužívané a týrané dieťa, CAN
Agresívny partner
Nevera
Lenivosť, pohodlnosť
žiarlivosť
4. rodina so školopovinnými deťmi:
Špecifická premena generativity-rozvoj potomka
Potreba pozitívneho sociálneho hodnotenia potomka
Rodičia strácajú časť moci
Mení sa životný štýl rodiny
Zvyšuje sa význam otca ako komplexnej autority , matky –garant výchovy, kompetentná autoritac
- možné problémy:
- Rozdielne názory a výchovu
- prvé dieťa nastupuje do školy - reprezentuje rodinné prostredie v škole
- konfrontácia rodičov so školou ako inštitúciou
- dieťa má potrebu pozit. rodinného zázemia Þ preto rodinný život sa má preorientovať tak, ako to škola potrebuje, aby sa naplnili potreby dieťaťa
- toto obd. - relat. pokojné, lebo zodpovednosť za dieťa preberá škola
- rodič má zodpovednosť za prípravu dieťaťa
- rodiča majú na seba viac času, D už nepotrebuje ich fyzickú pomoc
- riziká:
D s neúspechom v škole - ak je nezrelá osobnosť rodiča, chápe to ako svoje vlastné neúspechy
ak rodič od D vyžaduje splnenie svojich vlastných plánov
možný nesúlad medzi hodnotami rodiny a školy Þ nutné nájsť kompromis
manželské problémy, kt. sa prenášajú z predchádzajúcich období, kt. sú nevyriešené a zatlačené: problémy v komunikácii, alkoholizmus, nejednotnosť vo výchove, nesamostatnosť od pôvodného rodinného systému
5. rodina s dospievajúcimi deťmi:-odchod 1. dieťaťa z domu
- mení sa spôsob kontroly dieťaťa rodičmi
- dospievajúci - pomoc v rodine, získava však osamostatnenie v názoroch, úsudkoch
- toto obd. - najťažšie v živote rodiny z psycholog. hľadiska
- vzťah rodič - dieťa = symetrickejší, sú si rovnocennými partnermi
- výchova by mala byť postavená na tolerancii potrieb, názorov iných a na konštruktívnom riešení problémov
- riziká:
neskoré odpútanie sa od pôvodnej rodiny - dlhodobá fixácia
problémy so začlenením sa do rovesníckej skupiny - zdroj problému: problémy v rodine
experimentovanie v tomto obd.
ak sa nezmení prístup k dieťaťu vzhľadom k veku
autoritatívna prístup k dieťaťu
problémy v manželstve: ak sa partner cíti osamelý vo výchove dieťaťa - potrebná podpora, spoločný postup
Stredná dospelosť – ADULTIUM
Rodičovská rola je dôležitou súčasťou identity
Mení sa obsah rodičovskej role – tendencia ochranárstva, pečovateľa ovládania života detí je nežiadúca
Transformácia vzťahu mezi rodičmi a deťmi
Signály vlastného strnutia
Strata určitých istôt
Rodičia strácajú privilegované a nadriadené postavenie diopsellé aurtority
Rodičovská deidealizácia
Nevedia správne interpretovať správanie detí
Môžu si uchovať autritu len skutočnými kmpetenciami
Potreba svoje deti manipulovať
Adolescenti sú voči dospelým –konfrontačná skupina, ktorá im potrvrdzuje straty a ukazuje obmedzenia
Stereotyp generalizovaného hodnotenia adolescentov
Stredná dospelosť – ADULTIUM
Manželský vzťah
Najväčšia nespokojnosť v manželste po 20-24 rokoch, po 25 rokoch začína spokojnosť pomaly sústavne stúpať
Druhá manželská kríza – rozdielny vývoj osobností po dosiahnutí staršej adolescencie detí, stereotyp, odklon od ideálov, akceptácia kompromisu , rezignácia
Premena pôvodných vzťahov rolí - dozretie a osamostatnenie predtým závislého a podriadeného partnea
Tendencia k zmene:
Potreba zbaviť s stereoptyp a závislosti na vzťahu k partnerovi
Potreba dosiahnuť vzťahovú intimitu
Prehodnotenie významu partnerstva
Pocit poslednej šance
Ku koncu stratégia rezignácie
Skupinová vývojová kríza
U žien uvoľnenie z väzby na rodinu
Deťom sa zdajú vzťahy medzi rodičmi vyhasnuté, fádne a majú pocit, že rodičia sa nemajú radi
fáza trirezveho zdieľania, človek sa viac uzaviera
Staršia dospelosť – INTEREVIUM
Rodinný životný cyklus:
- týkajúci sa obd. staršej dospelosti
6. rodina s dospelými deťmi, odchádzajúcimi deľmi
Deti sa osamostatňujú
Ambivalentné pocity , slobodnejší, ale sami, rodičiamajú väčšiu potrebu kontaktu ako deti
- pocit „prázdneho hniezda“ - v závislosti od indivídua:
* ženy - obd. po odchode detí vnímajú ako kľudné, vyrovnané, pre matky majú deti nemenný význam po ceú dobu ich života
* muži - na odchod detí reagujú citlivejšie /premena ich osobnosti v tomto veku/
otcovstvo-väčší význam neýž predtým
- rodičia musia pochopiť, že ich deti sú už dospelé Þ porovnávanie so svojím starnutím môže rôzne dlho pretrvávať, kým sa s tým nezmieria
- dôležité:
- všetko v tomto obd. má výrazné interindivid. rozdiely
- involučné zmeny, kt. je viac ako evolučných, sú často kompenzované životnými skúsenosťami, vlastnými zážitkami
Postoje starnúcich rodičov k vlastným dospelým deťom:
- odchod detí z rodiny posilňuje medzigeneračné hranice
- ovplyvňuje uspokojenie potrieb:
p. stimulácie - v rodine väčší kľud, ale niekedy prázdno
p. orientácie a učenia - čl. sa na novú situáciu musí adaptovať, v nej orientovať a nájsť nový spôsob života, kt. by ho uspokojil
p. cit. istoty - rodič môže mať pocit straty D, ale tiež dochádza k zníženiu konfliktov
p. sebarealizácie - D sa osamostatnilo, dospelo a rodič tak splnil svoju vývin. úlohu
p. otvorenej budúcnosti - je naplňovaná predstavou o ďalšom živote D
- partnerstvo vlastných detí - posudzované z hľ. skúseností a preferencií starnúcej generácie
- uzavretie manželstva vlastného D - prežívané ako potvrdenie definitívnej zmeny jeho vzťahu s rodičmi
- spoločné spolužitie mladých manželov s rodičmi = fáza preplneného hniezda
- zvyšuje sa riziko konfliktov a napätia
- spoločné spolužitie - stresujúce, lebo potreby oboch generácií sú rozdielne
väčšina rodičov považuje byt za svoje vlastné teritórium
spoločné bývanie podporuje udržiavanie závislosti dospelých detí na rodičoch
- riziko konfliktu posilňuje rozdielnosť postojov príslušníkov 2 rôznych generácií v rôznych soc. rolách
- starnúci rodičia majú tendenciu mladým ľuďom pomáhať-špecifický aspekt generativity
Partnerstvo 50-60 ročných
Spokojnosť s manželstvom vzrastá
Osobná identita a párová identita sú jasne definované
Zmena osobnosti – muži ženskejší a ženy asertívnejšie-nová dynamika vzťahu
Premena hodnôt a potreib-ôbytok profesijného výkonu
Emočná zrelosť
Partner sa neidealizuje, ale akceptuje
Narastá hodnota partnera
Stabilizuje sa očakávanie patrnera:
partner predstavuje isotu sociáleho kontaktu
reálna opora
zdieľanie života
obavy zo sociálnej izolácie v rordine
Vedomie vzájomnej blízkosti
rozchod - bilančné rozhodnutie
nehľadá sa partner k trvalému súžitiu
Partner je mojim najlepším priateľom
Mám ho rada ako človeka
Máme na veci pdobný nýzor
Trávime splolu veľa času a vieme sa spolu dobre baviť