zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Filozofická fakulta / Vývinová psychológia

 

P-5 Profesijná rola (p5_-_profesijna_rola.doc)

Profesijná rola

Ukazovatele kvality života (Kováč, 2001)

z ekologických kritérií môžeme vybrať prácu

zo sociálnych vzdelanie a

individuálne napr. sebarealizácia

 

Kohli

Voľba povolania: proces v čase

  1. proces rozhodovania

        Priebežné získavanie a spracovávanie informácií

        Sled rozhodnutí, ktoré  spolu súvisia

  1. Ako vývinový proces

Časové rozpätie procesov voľby

Reverzibilita a ireverzibilita procesu voľby

Objektívne a subjektívne životné cesty

 

Hollandov model profesijných záujmov

6 tried zamestnaneckého prostredia:

Motorické (robotníci, vodiči)

Intelektuálne (chemik)

Pomáhajúce, podporujúce  (psychológ)

Konformné  (notár, bankový úradník, sekretár)

Motivačné, pohnútkové  (manažér, predavač)

Estetické profesijné prostredie (dizajnér, herec)

 

Hollandov model profesijných záujmov

6 osobnostných typov:

Praktický

Intelektuálny

Umelecký

Sociálny

Podnikateľský

Konvenčný

 

Super

Všeobecný model profesionálneho vývinu ako súčasť celkového vývinu človeka v priebehu životnej cesty

  1. Štádium rastu od narodenia do 14 roku

        4-10         fáza fantázie

        11-12        fáza záujmov

        13-14        fáza schopností

  1. Štádim  explorácie 15-24 rokov

        15-17 pokusná fáza (uvažuje sa o povolaní

        18-21 prechodná fáza (narastá váha a význam reality a pocit         záväznosti)

        22-24 skúšobná fáza (začína sa konkrétna práca, preveruje sa,         skúša         sa ako životné zamestnanie

III. Štádium budovania a konsolidácie 25-44

        25-30 skúšobná fáza – nemusí byť úplne spokojný, dochádza k 1-         zmenám, kým sa nájde

        31-44 stabilizačná fáza – úsilie stabilizovať sa a zabezpečiť na         určitom mieste

IV. štádium udržiavania 45-64

V.   štádium ubúdania po 65

                65-70 deceleračná fáza

                70 fáza zanechania práce

 

Zaccaria

Raná adolescencia        14-18        kryštalizáca prof. preferencie

Stredná adolescencia        18-21        špecifikácia prof. preferencie

Neskorá adolescencia        22-24        realizovanie prof. preferencie

Raná dospelosť        15-30        stabilizácia v povolaní

Stredná dospelosť        30-50        konsolidácia postavenia a postup                         v povolaní

 

 

Mladšia dospelosť – MECITMA 

zamestnanie - prostriedok k dosiahnutiu niečoho žiadúceho Þ rôzna motivácia k zamestnaniu:

Langmeier:

potreby peňazí

p. spoločenského úspechu, ocenenia, prestíže

p. osobného rozvoja, zlepšenia znalostí

p. osobne atraktívnej činnosti - práca ma uspokojuje sama o sebe

Allport – funkcionálna autońomia motivácie práce

Samotná pracovná činnosť

potreba byť užitočný

Sebarealizácia

Potreba pozitívneho hodnotenia

 

Profesná rola:

v prvej dekáde dospelého veku definitívne končí soc. tolerované obd. prípravy a experimentovania v profesnej oblasti

mladý čl. príjme určitú variantu profesnej role, kt. má trvalejšia platnosť Þ stáva sa aktuálnou realitou,

položený je základ profesijnej kariéry

prijatím profes. roli čl. potvrdzuje väzbu na spoločnosť, ide o znak príslušnosti k nejakej soc. Vrstve

jeden zo psychosoc. kritérií dospelosti: schopnosť primeraným spôsobom zvládnuť profes. rolu

 

profes. rola - stáva sa súčasťou identity bez ohľadu na to, čím je primárne motivovaná

 

výber profesie:

spadá tu:

        príprava na ňu /VŠ/

        nástup

        osvojenie si prac. kompetencií

        výkonnosť, kt. až časom dosiahne maximum

častá fluktuácia - mnoho dôvodov, snaha nájsť reálne miesto

 

Koščo

Explorácia – postup-ustaľovanie v povolaní

  1. Už volili strednú školu, zamestnanie, alebo ďalšie štúdium
  2. Existuje určité rozriedenie, nasmerovanie, ale nemá definitívny charakter, je ho možné za určitých obetí zmeniť (urobiť si maturitu, preškoliť sa, zapísať sa na VŠ)
  3. Častá je fluktuácia, 21-23 vrcholí u učňovskej mládeže, 28-30 u VŠ
  4. Ustaľovanie trvá 5-10 rokov po vstupe do zamestnania
  5. Obdobie získavania praktických spôsobilostí, zabehávania sa do praxe (skúšobná doba)
  6. Nezrelí hľadajú a striedajú aj po 30 až 40, trpí tým efektívnosť

 

uspokojuje tieto potreby:

p. zmeny, nových skúseností a rozvoja nových kompetencií:

        prináša mnohé podnety, rozličné aktivity, tvorí istý životný         program

p. soc. kontaktu:

        zamestnanie umožňuje stretávanie sa s rôznymi ľuďmi /náhrada         školy/

        vymedzuje tiež referenčnú skupinu spolupracovníkov

p. sebarealizácie:

        veľmi dôležitá; čl. chce niečo dokázať, soc. sa presadiť, potvrdiť         svoje         kompetencie

        ináč chápaná u mužov /smerovanie k výkonu, úspechu, ocenenia/         a u žien /potvrdenie zmysluplnosti,         užitočnosti pre iných/

p. samostatnosti a nezávislosti:

        zamestnanie - prostriedok ekonomickej samostatnosti a rodinnej         nezávislosti

p. otvorenej budúcnosti:

        uspokojuje predstavu ďalšieho profes. rozvoja

 

profil mladého pracovníka - tieto typické znaky:

nadšenie, odvaha až ochota riskovať

energické jednanie

optimizmus /pri očakávaní výsledku/

pocit sebaistoty /preceňovanie znalostí/

pružnosť, adaptabilita

netrpezlivosť /odklad = neúspech/

odolnosť, schopnosť zvládať stres

realizmus a pragmatizmus

potreba perspektívy a profes. vzostupu

  1. fáza profesijného štartu:

do 20 rokov Þ  stále silnejšia potreba zmeny /štúdium, vojna, experimentovanie s profesiami/

koniec obd. - prijatie definitívnej profes. role /dlhodobo/; u žien končí         otehotnením vrámci rodiny

spôsob zvládania tohto štartu ovplyvňuje osobnosť čl. a rôzne soc. vplyvy /rodina, vrstovníci, pracovisko/

dôležitý býva 1. kontakt so zamestnaním

možný tzv. šok z reality /rozpor medzi predstavou a skutočnosťou/; ak druhé zamestnanie - lepšia adaptácia

pre študentov typická:

        - prechodná fáza dočasných profes. rolí /brigády, čiastočný         úväzok/

        - niekedy aj fáza profesijného moratória - ďalší odklad         definitívnej voľby. napr. študijne pobyty,         doktorantské         štúdium

 

2. fáza profesijnej konsolidácie:

typická značným zaujatím prac. činnosťou a úsilím o rozvoj kariéry,         o zlepšenie soc. pozície /o výkon/

ide o určitú stabilizáciu

silná potreba intenzívne pracovať - na uskutočnenie svojich predstáv         a potvrdenie  si svojich schopností

tendencia bilancovať /okolo 30. roku/ - hľadať novú alternatívu pre ďalší         život, zlepšiť životný význam

mladý čl. ešte nie je vo svojom plánovaní významnejšie časovo obmedzený, má         možnosť uskutočniť prevažnú väčšinu zmien, kt.         považuje za dôležité

ide o bilanciu 1. skúsenosti - má sa prejaviť lepším zacielením ďalšieho         smerovanie, založeným i na kvalitnejšom sebapoznaní

hodnotí úspešnosť doterajšej kariéry, uvažuje o ďalších možnostiach, kt. by         zodpovedali jeho aktuálnym potrebám a životnej situácii

nerozhoduje len o sebe, nutné brať ohľad aj na rodinu

zodpovednosť 30-ročného čl. spočíva v schopnosti zvoliť taký kompromis,         kt. by rešpektoval povinnosti plynúce z jeho rodinných rolí

 

Statická a manuálna práca pri páse   - mladíci sú vhodní na dynamickú manuálnu prácu, adult na statickú, stáť pri páse je málo vhodné pre mladých a starých, kopáči – fyzická sila vrcholí 25-35 rokov

Remeslá – zložité manuálne činnosti, ktoré si vyžadujú skúsenosti, vytváranie nového, vynaliezavosť, bystrosť, dokončená profesionalizácia v spojení so skúsenosťami, ktorá nie je poznačená rutinou a rigidnosťou

 

Super

III. Obdobie budovania a konsolidácie 25-45

  1. Skúšobná fáza 25-30r

        Niektorí 1,2 zamestnania, zmeny, kým nájde životné povolanie, miesto, pracovisko

        Predĺženie obdobie explorácie

        Isté skupiny medzi 30-40 rokov neprekonávajú stav explorácie, skôr náhodne ako plánovite skúšajú, zmena politického systému priniesla neskoré zmeny v nasmerovaní vývinu

2. Fáza stabilizácie 30-45 rokov

        Ujasňuje sa štruktúra a vzor životnej dráhy, možnosti usplatnenia a vzostupu, vyvíja sa úsilie stabilizovať a zabezpečiť sa v určitom mieste a zaradení v svete práce, roky tvorivosti a produktivity

        Fáza relatívneho ustaľovania, postupu, rozvíjania a identifikácie a s profesionálnymi úlohani, funkciami, rolami

        Snaha stabilizovať v pracovnom zaradení, úsilie zosúlaďovať profesijné a rodinné roly

        Ráta sa podporou a porozumením partnera pri ustaľovaní kariéry

 

Vzory životnej cesty mužov

Vzor stabilnej kariéry

Vzor konvenčnej kariéry

Vzor nestabilnej kariéry

Vzor kariéry s viacnásobnými pokusmi

 

Vzory životnej cesty žien

Vzor stabilnej kariéry ženy z domácnosti

Vzor konvenčnej kariéry

Vzor stabilnej pracovnej kariéry

Dvojstopový vzor kariéry

Vzor prerušovanej kariéry

Vzor nestabilnej kariéry

Vzor kariéry s viacnásobnými pokusmi

 

Možnosti uspokojenia z práce (Duhrsenová)

Funkcia,činnosť

Pracovná atmosféra

Prestíž  (aj v rámci rodiny)

Peniaze

Výhodná pracovná doba

Istota miesta

 

Duhrsenová

Postavenie práce v živote človeka

Človek žije sám a zarába len pre seba, nestará sa o rodinu

Muž zarába sám a zaisťuje prostriedky na živobytie pre ženu a deti

Samostatná žena s deťmi, musí uživiť seba a deti

Manželka, ktorá je zamestnaná spolu s manželom a jej príjem je nevyhnutný

Manžel a manželka zarábajú, manželkin príjem je uľahčením, ale nie je životne dôležitý, zamestnanie prináša zmenu do života ženy

 

Duhrsenová

Klasifikácia pracovných podmienok

1. samostatné podnikanie

        Nesie zodpovenosť za vlastný podnik

        Zaobchádzanie s ľuďmi, zamestancami, klientami

        Zvládnuť administratívu

        Poznať trh, znalosti, zručnosti z fachu

2. Verejné služby

        Istota

3. priemysel, hospodárstvo

        Vyššie pracovné požiadavky

        Vyššia riziko prepustenia

        Vyššie platy

        Postup podľa schopností

        Hektická pracovná doba

 

Duhrsenová

Možné problémy súvisiace so zamestnaním

Požadovaný pracovný výkon

Špecifické kontaktové situácie (náročnosť interakcie

Kontakt s rovnoprávnymi kolegami

Styk so zákazníkom

Koordinácia práce viacerých pracovníkov

Prijímanie , udeľovanie príkazov

Prijímanie, prepúšťanie

Diskutovať, presadzovať vlastné nápadym názory

Finančná otázka

Profesionálne kontakty môžu kompenzovať osobný život

Neurotická lenivosť/usilovnosť

Robí niečo, na čo nemá

Pre úzkosť, neistotu nie je schopný využiť vlastné schopnosti

Pedantéria mu predlžiuje čas, zneisťuje, znemožňuje

Únikové činnosti (plánovanie, príprava materiálu, nevedomý protest, obavy)

 

Stredná dospelosť

profesná rola:

- stáva sa súčasťou našej identity od mladšej dospelosti

- plne uspokojuje človeka

- mení sa postoj k nej: uspokojuje potrebu sebarealizácie, potvrdzuje kvality kompetencií

- čl. dosahuje najvyššiu prestíž, profesnú pozíciu, dosiahne potrebu sebarealizácie - napĺňa tak vš. kompetencie, kt. vie robiť

- formálne ciele nie sú už tak významné ako boli skôr, dôležitejší je pocit zmyslu, užitočnosti

- koncentrácia na úspech a moc sa postupne mení v preferenciu pohody a istoty

- ak sa vyskytnú problémy, je to pre čl. zraňujúce

- zmena generativity - potreba odovzdať to, k čomu čl. dospel, čo dosiahol - predať skúsenosti, vedomosti - vedie to k smerovaniu k trvalejším hodnotám

- objavuje sa záťaž vyplývajúca zo zníženia sebahodnotenia, zo zmeny v sebaponímaní; napr. ak má v práci neúspech či stratí zamestnanie, tak silný efekt má skratkové správanie

 

profesná rola:

Stabilizátori

Stereotypy, ktoré nie sú rigidné

Rozvážnosť, umiernenosť

Rešpektovaný, zapracovaný, skúsený, energický

Stabilný pomer k zamestnaniu, fluktuácia je zriedkavá, ak tak v odbore

Premyslenejší, prezieravejší, pomalšie pracuje

Dôkladnosť, dôkladnejšie zameranie na cieľ, obozretnosť, menej zmetočný

Vyrovnáva sa pomer medzi rýchlosťou a kvalitou

Neoslabená telesná a duševná vyspelosť, energia, nazdromaždená skúsnosť kvalita a kvantita produkcie

 

Výhoda tam, kde je potrebné

Organizovať, deliť prácu

Jednať s ľu´dmi

Zachovať pokoj vo vypätých situáciách

Povolania náročné na úplné dozretie všetkých parametrov – piloti

Po 40 roku klesá schopnosť vykonávať zložité a psychicky vyčerpávajúce povolania

 

Staršia dospelosť

Profesná rola:

  1. ide o fáze postupného uzatvárania profesnej kariéry

Fáza neangažovanosti

Fáza postupného úbytku profesijnej angažovanosti

- profes. rola - chápaná ako definitívna, stáva sa súčasťou osobnej identity

- keď sa blíži odchod z nej, mení sa vzťah a postoj k nej:

akcentovaný postoj k profes. roli - prejavuje sa nadmerným prac. úsilím /čl. sa môže stať až workoholikom/

vyzrelý postoj - nadhľad, obmedzené ambície, akceptácia dosiahnutej úrovne, tendencia šetriť sily a pristupovať k práci bez tenzie

vyhorenie - strata dôvery vo svoje schopnosti a pocitu zmysluplnosti vlastnej práce

 

ešte je súčasťou života

- stabilný výkon v práci

- možné prvé náznaky poklesu výkonnosti

- z hľ. prípravy na dôchodok - postupne s má znižovať ich kompetencie /= príprava/, nie naraz odchod do dôchodku

- dosť traumatizujúca udalosť je strata práce tesne pred dôchodkom

 

postoj k profesii - ovplyvňovaný charakterom práce:

ak založená na fyzickej činnosti - jednoznačný pokles, telesná výkonnosť klesá, ohodnotenie sa zlepšuje

ak založená na intelektuálnej činnosti - možnosť vrcholu svojho rozvoja, lepšie ohodnotenie i soc. Status

- predstava akejkoľvek zmeny je pre starnúceho čl. ohrozujúca  ťažšie si hľadá nové miesto

- strata zamestnania - pocity zbytočnosti, znehodnotenie svojich kompetencií, znížené sebahodnotenie a sebaúcta a pod.

- generativita - prejavuje sa predávaním skúseností ďalšej generácii spolupracovníkov

 

profesná rola - uspokojuje zákl. psych. potreby:

p. stimulácie a učenia - starší zamestnanci o nové podnety         príliš nestoja, dávajú prednosť stereotypu a rutine

p. zázemia, istoty a bezpečia - starší čl. väčšia lojalita         k pracovisku

p. sebarealizácie - úsilie o potvrdenie vlastnej hodnoty         v zmysle dôrazu na spravodlivosť,  stabilný výkon         a skúsenosť

p. otvorenej budúcnosti - pre staršieho čl. dôležité, ako dlho         bude ešte schopný pracovať a ako dlho ho v práci         nechajú

 

Pracovné zaradenie:

Spomalenie základných funkcií, úbytok životnej energie, objavovanies a involučných zmien, ale ešte sú schopní kompemnzovať tento úbytok

Zvšeným úsilím,hospodárnym rozložením síl, slúsenosťou, takti si môžu dlho uchovať vysokú výkonnosť

  1. Koncom obdobia sú už prejavy telesného aduševného starnutia výraznejšie, stým súvisí aj odchod do dchodku
  2. Napriek tomu  je interevioum obdobím zverovania najzodpovednejších funkcií, úloh, ktoré vyžadujú múdrosť, rozvahu, reprezentatívne vystupovanie
  3. Vyšší vek nemusí byť automaticky handicapom, zvykne byť vrcholom kariéry muža

 

Starší – disciplinovanejší, skúsenejší, trpezliví, so stabilnejšími postojmi

Uľahčenie výkonu starším pracovníkom

Práca vlastným tempom

Rozdiel medzi optimálnym a maximálnym výkonom sú menšie, rezervy sú menšie, podávajúlepší výkon, keď nie sú tlačení k maximálnym výkonom, keď si prácu môžu rozdeliť

Kde môžu využiť svoje schopnosti oproti tomu, než sa musia učiť nové zručnosti

Väčší význam majú vonkajšie okolnosti – organizácia práce, dostupnosť sociálneho zariadenie, medziľudské kontakty, mladší šéf

 

Super

IV. Udržiavanie  45-64

Snaha získať a vybudovať si miesto, udržať a konsolidovať ho, pri jeho zrušení , ohrození (zmeny podmienok, choroba) vyvíja sa úsilie po nadväznostia pokiaľ možnos pokračovať v smere nastúpenej a vybudovanej línie

 

Dôchodok a prispôsobenie sa

 Faktory ovplyvňujúce odchod do dôchodku:

Dobrovoľnosť

Osveta pred odchodom na dôchodok

Záujmy mimo zamestnania

Dobré zdravie a finančné zaistenie

 

niektorí ľudia - snaha ostať v práci - rôzna motivácia :

majú skutočný záujem o profesiu /ako hobby/

p. uchovať určitý život. štýl

p. uchovať soc. status

p. kontaktu s ľuďmi

ekonomické dôvody

 

Atchley: 5 fáz prispôsobovania sa  (1982)

Fáza nadšenia

Fáza odpočinku a uvoľnenia

Fáza rozčarovania

Fáza reorientácie

Fáza rutiny

 

Adaptácia na dôchodok:

fáza prípravy na dôchodok

fáza bezprostrednej reakcie na zmenu spojenú s pocitom vyhorenia

fáza dezilúzie a postupného prispôsobenia

fáza adaptácie