Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Filozofická fakulta / Vývinová psychológia
P-5 Profesijná rola (p5_-_profesijna_rola.doc)
Profesijná rola
Ukazovatele kvality života (Kováč, 2001)
z ekologických kritérií môžeme vybrať prácu
zo sociálnych vzdelanie a
individuálne napr. sebarealizácia
Kohli
Voľba povolania: proces v čase
- proces rozhodovania
Priebežné získavanie a spracovávanie informácií
Sled rozhodnutí, ktoré spolu súvisia
- Ako vývinový proces
Časové rozpätie procesov voľby
Reverzibilita a ireverzibilita procesu voľby
Objektívne a subjektívne životné cesty
Hollandov model profesijných záujmov
6 tried zamestnaneckého prostredia:
Motorické (robotníci, vodiči)
Intelektuálne (chemik)
Pomáhajúce, podporujúce (psychológ)
Konformné (notár, bankový úradník, sekretár)
Motivačné, pohnútkové (manažér, predavač)
Estetické profesijné prostredie (dizajnér, herec)
Hollandov model profesijných záujmov
6 osobnostných typov:
Praktický
Intelektuálny
Umelecký
Sociálny
Podnikateľský
Konvenčný
Super
Všeobecný model profesionálneho vývinu ako súčasť celkového vývinu človeka v priebehu životnej cesty
- Štádium rastu od narodenia do 14 roku
4-10 fáza fantázie
11-12 fáza záujmov
13-14 fáza schopností
- Štádim explorácie 15-24 rokov
15-17 pokusná fáza (uvažuje sa o povolaní
18-21 prechodná fáza (narastá váha a význam reality a pocit záväznosti)
22-24 skúšobná fáza (začína sa konkrétna práca, preveruje sa, skúša sa ako životné zamestnanie
III. Štádium budovania a konsolidácie 25-44
25-30 skúšobná fáza – nemusí byť úplne spokojný, dochádza k 1- zmenám, kým sa nájde
31-44 stabilizačná fáza – úsilie stabilizovať sa a zabezpečiť na určitom mieste
IV. štádium udržiavania 45-64
V. štádium ubúdania po 65
65-70 deceleračná fáza
70 fáza zanechania práce
Zaccaria
Raná adolescencia 14-18 kryštalizáca prof. preferencie
Stredná adolescencia 18-21 špecifikácia prof. preferencie
Neskorá adolescencia 22-24 realizovanie prof. preferencie
Raná dospelosť 15-30 stabilizácia v povolaní
Stredná dospelosť 30-50 konsolidácia postavenia a postup v povolaní
Mladšia dospelosť – MECITMA
zamestnanie - prostriedok k dosiahnutiu niečoho žiadúceho Þ rôzna motivácia k zamestnaniu:
Langmeier:
potreby peňazí
p. spoločenského úspechu, ocenenia, prestíže
p. osobného rozvoja, zlepšenia znalostí
p. osobne atraktívnej činnosti - práca ma uspokojuje sama o sebe
Allport – funkcionálna autońomia motivácie práce
Samotná pracovná činnosť
potreba byť užitočný
Sebarealizácia
Potreba pozitívneho hodnotenia
Profesná rola:
v prvej dekáde dospelého veku definitívne končí soc. tolerované obd. prípravy a experimentovania v profesnej oblasti
mladý čl. príjme určitú variantu profesnej role, kt. má trvalejšia platnosť Þ stáva sa aktuálnou realitou,
položený je základ profesijnej kariéry
prijatím profes. roli čl. potvrdzuje väzbu na spoločnosť, ide o znak príslušnosti k nejakej soc. Vrstve
jeden zo psychosoc. kritérií dospelosti: schopnosť primeraným spôsobom zvládnuť profes. rolu
profes. rola - stáva sa súčasťou identity bez ohľadu na to, čím je primárne motivovaná
výber profesie:
spadá tu:
príprava na ňu /VŠ/
nástup
osvojenie si prac. kompetencií
výkonnosť, kt. až časom dosiahne maximum
častá fluktuácia - mnoho dôvodov, snaha nájsť reálne miesto
Koščo
Explorácia – postup-ustaľovanie v povolaní
- Už volili strednú školu, zamestnanie, alebo ďalšie štúdium
- Existuje určité rozriedenie, nasmerovanie, ale nemá definitívny charakter, je ho možné za určitých obetí zmeniť (urobiť si maturitu, preškoliť sa, zapísať sa na VŠ)
- Častá je fluktuácia, 21-23 vrcholí u učňovskej mládeže, 28-30 u VŠ
- Ustaľovanie trvá 5-10 rokov po vstupe do zamestnania
- Obdobie získavania praktických spôsobilostí, zabehávania sa do praxe (skúšobná doba)
- Nezrelí hľadajú a striedajú aj po 30 až 40, trpí tým efektívnosť
uspokojuje tieto potreby:
p. zmeny, nových skúseností a rozvoja nových kompetencií:
prináša mnohé podnety, rozličné aktivity, tvorí istý životný program
p. soc. kontaktu:
zamestnanie umožňuje stretávanie sa s rôznymi ľuďmi /náhrada školy/
vymedzuje tiež referenčnú skupinu spolupracovníkov
p. sebarealizácie:
veľmi dôležitá; čl. chce niečo dokázať, soc. sa presadiť, potvrdiť svoje kompetencie
ináč chápaná u mužov /smerovanie k výkonu, úspechu, ocenenia/ a u žien /potvrdenie zmysluplnosti, užitočnosti pre iných/
p. samostatnosti a nezávislosti:
zamestnanie - prostriedok ekonomickej samostatnosti a rodinnej nezávislosti
p. otvorenej budúcnosti:
uspokojuje predstavu ďalšieho profes. rozvoja
profil mladého pracovníka - tieto typické znaky:
nadšenie, odvaha až ochota riskovať
energické jednanie
optimizmus /pri očakávaní výsledku/
pocit sebaistoty /preceňovanie znalostí/
pružnosť, adaptabilita
netrpezlivosť /odklad = neúspech/
odolnosť, schopnosť zvládať stres
realizmus a pragmatizmus
potreba perspektívy a profes. vzostupu
- fáza profesijného štartu:
do 20 rokov Þ stále silnejšia potreba zmeny /štúdium, vojna, experimentovanie s profesiami/
koniec obd. - prijatie definitívnej profes. role /dlhodobo/; u žien končí otehotnením vrámci rodiny
spôsob zvládania tohto štartu ovplyvňuje osobnosť čl. a rôzne soc. vplyvy /rodina, vrstovníci, pracovisko/
dôležitý býva 1. kontakt so zamestnaním
možný tzv. šok z reality /rozpor medzi predstavou a skutočnosťou/; ak druhé zamestnanie - lepšia adaptácia
pre študentov typická:
- prechodná fáza dočasných profes. rolí /brigády, čiastočný úväzok/
- niekedy aj fáza profesijného moratória - ďalší odklad definitívnej voľby. napr. študijne pobyty, doktorantské štúdium
2. fáza profesijnej konsolidácie:
typická značným zaujatím prac. činnosťou a úsilím o rozvoj kariéry, o zlepšenie soc. pozície /o výkon/
ide o určitú stabilizáciu
silná potreba intenzívne pracovať - na uskutočnenie svojich predstáv a potvrdenie si svojich schopností
tendencia bilancovať /okolo 30. roku/ - hľadať novú alternatívu pre ďalší život, zlepšiť životný význam
mladý čl. ešte nie je vo svojom plánovaní významnejšie časovo obmedzený, má možnosť uskutočniť prevažnú väčšinu zmien, kt. považuje za dôležité
ide o bilanciu 1. skúsenosti - má sa prejaviť lepším zacielením ďalšieho smerovanie, založeným i na kvalitnejšom sebapoznaní
hodnotí úspešnosť doterajšej kariéry, uvažuje o ďalších možnostiach, kt. by zodpovedali jeho aktuálnym potrebám a životnej situácii
nerozhoduje len o sebe, nutné brať ohľad aj na rodinu
zodpovednosť 30-ročného čl. spočíva v schopnosti zvoliť taký kompromis, kt. by rešpektoval povinnosti plynúce z jeho rodinných rolí
Statická a manuálna práca pri páse - mladíci sú vhodní na dynamickú manuálnu prácu, adult na statickú, stáť pri páse je málo vhodné pre mladých a starých, kopáči – fyzická sila vrcholí 25-35 rokov
Remeslá – zložité manuálne činnosti, ktoré si vyžadujú skúsenosti, vytváranie nového, vynaliezavosť, bystrosť, dokončená profesionalizácia v spojení so skúsenosťami, ktorá nie je poznačená rutinou a rigidnosťou
Super
III. Obdobie budovania a konsolidácie 25-45
- Skúšobná fáza 25-30r
Niektorí 1,2 zamestnania, zmeny, kým nájde životné povolanie, miesto, pracovisko
Predĺženie obdobie explorácie
Isté skupiny medzi 30-40 rokov neprekonávajú stav explorácie, skôr náhodne ako plánovite skúšajú, zmena politického systému priniesla neskoré zmeny v nasmerovaní vývinu
2. Fáza stabilizácie 30-45 rokov
Ujasňuje sa štruktúra a vzor životnej dráhy, možnosti usplatnenia a vzostupu, vyvíja sa úsilie stabilizovať a zabezpečiť sa v určitom mieste a zaradení v svete práce, roky tvorivosti a produktivity
Fáza relatívneho ustaľovania, postupu, rozvíjania a identifikácie a s profesionálnymi úlohani, funkciami, rolami
Snaha stabilizovať v pracovnom zaradení, úsilie zosúlaďovať profesijné a rodinné roly
Ráta sa podporou a porozumením partnera pri ustaľovaní kariéry
Vzory životnej cesty mužov
Vzor stabilnej kariéry
Vzor konvenčnej kariéry
Vzor nestabilnej kariéry
Vzor kariéry s viacnásobnými pokusmi
Vzory životnej cesty žien
Vzor stabilnej kariéry ženy z domácnosti
Vzor konvenčnej kariéry
Vzor stabilnej pracovnej kariéry
Dvojstopový vzor kariéry
Vzor prerušovanej kariéry
Vzor nestabilnej kariéry
Vzor kariéry s viacnásobnými pokusmi
Možnosti uspokojenia z práce (Duhrsenová)
Funkcia,činnosť
Pracovná atmosféra
Prestíž (aj v rámci rodiny)
Peniaze
Výhodná pracovná doba
Istota miesta
Duhrsenová
Postavenie práce v živote človeka
Človek žije sám a zarába len pre seba, nestará sa o rodinu
Muž zarába sám a zaisťuje prostriedky na živobytie pre ženu a deti
Samostatná žena s deťmi, musí uživiť seba a deti
Manželka, ktorá je zamestnaná spolu s manželom a jej príjem je nevyhnutný
Manžel a manželka zarábajú, manželkin príjem je uľahčením, ale nie je životne dôležitý, zamestnanie prináša zmenu do života ženy
Duhrsenová
Klasifikácia pracovných podmienok
1. samostatné podnikanie
Nesie zodpovenosť za vlastný podnik
Zaobchádzanie s ľuďmi, zamestancami, klientami
Zvládnuť administratívu
Poznať trh, znalosti, zručnosti z fachu
2. Verejné služby
Istota
3. priemysel, hospodárstvo
Vyššie pracovné požiadavky
Vyššia riziko prepustenia
Vyššie platy
Postup podľa schopností
Hektická pracovná doba
Duhrsenová
Možné problémy súvisiace so zamestnaním
Požadovaný pracovný výkon
Špecifické kontaktové situácie (náročnosť interakcie
Kontakt s rovnoprávnymi kolegami
Styk so zákazníkom
Koordinácia práce viacerých pracovníkov
Prijímanie , udeľovanie príkazov
Prijímanie, prepúšťanie
Diskutovať, presadzovať vlastné nápadym názory
Finančná otázka
Profesionálne kontakty môžu kompenzovať osobný život
Neurotická lenivosť/usilovnosť
Robí niečo, na čo nemá
Pre úzkosť, neistotu nie je schopný využiť vlastné schopnosti
Pedantéria mu predlžiuje čas, zneisťuje, znemožňuje
Únikové činnosti (plánovanie, príprava materiálu, nevedomý protest, obavy)
Stredná dospelosť
profesná rola:
- stáva sa súčasťou našej identity od mladšej dospelosti
- plne uspokojuje človeka
- mení sa postoj k nej: uspokojuje potrebu sebarealizácie, potvrdzuje kvality kompetencií
- čl. dosahuje najvyššiu prestíž, profesnú pozíciu, dosiahne potrebu sebarealizácie - napĺňa tak vš. kompetencie, kt. vie robiť
- formálne ciele nie sú už tak významné ako boli skôr, dôležitejší je pocit zmyslu, užitočnosti
- koncentrácia na úspech a moc sa postupne mení v preferenciu pohody a istoty
- ak sa vyskytnú problémy, je to pre čl. zraňujúce
- zmena generativity - potreba odovzdať to, k čomu čl. dospel, čo dosiahol - predať skúsenosti, vedomosti - vedie to k smerovaniu k trvalejším hodnotám
- objavuje sa záťaž vyplývajúca zo zníženia sebahodnotenia, zo zmeny v sebaponímaní; napr. ak má v práci neúspech či stratí zamestnanie, tak silný efekt má skratkové správanie
profesná rola:
Stabilizátori
Stereotypy, ktoré nie sú rigidné
Rozvážnosť, umiernenosť
Rešpektovaný, zapracovaný, skúsený, energický
Stabilný pomer k zamestnaniu, fluktuácia je zriedkavá, ak tak v odbore
Premyslenejší, prezieravejší, pomalšie pracuje
Dôkladnosť, dôkladnejšie zameranie na cieľ, obozretnosť, menej zmetočný
Vyrovnáva sa pomer medzi rýchlosťou a kvalitou
Neoslabená telesná a duševná vyspelosť, energia, nazdromaždená skúsnosť kvalita a kvantita produkcie
Výhoda tam, kde je potrebné
Organizovať, deliť prácu
Jednať s ľu´dmi
Zachovať pokoj vo vypätých situáciách
Povolania náročné na úplné dozretie všetkých parametrov – piloti
Po 40 roku klesá schopnosť vykonávať zložité a psychicky vyčerpávajúce povolania
Staršia dospelosť
Profesná rola:
- ide o fáze postupného uzatvárania profesnej kariéry
Fáza neangažovanosti
Fáza postupného úbytku profesijnej angažovanosti
- profes. rola - chápaná ako definitívna, stáva sa súčasťou osobnej identity
- keď sa blíži odchod z nej, mení sa vzťah a postoj k nej:
akcentovaný postoj k profes. roli - prejavuje sa nadmerným prac. úsilím /čl. sa môže stať až workoholikom/
vyzrelý postoj - nadhľad, obmedzené ambície, akceptácia dosiahnutej úrovne, tendencia šetriť sily a pristupovať k práci bez tenzie
vyhorenie - strata dôvery vo svoje schopnosti a pocitu zmysluplnosti vlastnej práce
ešte je súčasťou života
- stabilný výkon v práci
- možné prvé náznaky poklesu výkonnosti
- z hľ. prípravy na dôchodok - postupne s má znižovať ich kompetencie /= príprava/, nie naraz odchod do dôchodku
- dosť traumatizujúca udalosť je strata práce tesne pred dôchodkom
postoj k profesii - ovplyvňovaný charakterom práce:
ak založená na fyzickej činnosti - jednoznačný pokles, telesná výkonnosť klesá, ohodnotenie sa zlepšuje
ak založená na intelektuálnej činnosti - možnosť vrcholu svojho rozvoja, lepšie ohodnotenie i soc. Status
- predstava akejkoľvek zmeny je pre starnúceho čl. ohrozujúca ťažšie si hľadá nové miesto
- strata zamestnania - pocity zbytočnosti, znehodnotenie svojich kompetencií, znížené sebahodnotenie a sebaúcta a pod.
- generativita - prejavuje sa predávaním skúseností ďalšej generácii spolupracovníkov
profesná rola - uspokojuje zákl. psych. potreby:
p. stimulácie a učenia - starší zamestnanci o nové podnety príliš nestoja, dávajú prednosť stereotypu a rutine
p. zázemia, istoty a bezpečia - starší čl. väčšia lojalita k pracovisku
p. sebarealizácie - úsilie o potvrdenie vlastnej hodnoty v zmysle dôrazu na spravodlivosť, stabilný výkon a skúsenosť
p. otvorenej budúcnosti - pre staršieho čl. dôležité, ako dlho bude ešte schopný pracovať a ako dlho ho v práci nechajú
Pracovné zaradenie:
Spomalenie základných funkcií, úbytok životnej energie, objavovanies a involučných zmien, ale ešte sú schopní kompemnzovať tento úbytok
Zvšeným úsilím,hospodárnym rozložením síl, slúsenosťou, takti si môžu dlho uchovať vysokú výkonnosť
- Koncom obdobia sú už prejavy telesného aduševného starnutia výraznejšie, stým súvisí aj odchod do dchodku
- Napriek tomu je interevioum obdobím zverovania najzodpovednejších funkcií, úloh, ktoré vyžadujú múdrosť, rozvahu, reprezentatívne vystupovanie
- Vyšší vek nemusí byť automaticky handicapom, zvykne byť vrcholom kariéry muža
Starší – disciplinovanejší, skúsenejší, trpezliví, so stabilnejšími postojmi
Uľahčenie výkonu starším pracovníkom
Práca vlastným tempom
Rozdiel medzi optimálnym a maximálnym výkonom sú menšie, rezervy sú menšie, podávajúlepší výkon, keď nie sú tlačení k maximálnym výkonom, keď si prácu môžu rozdeliť
Kde môžu využiť svoje schopnosti oproti tomu, než sa musia učiť nové zručnosti
Väčší význam majú vonkajšie okolnosti – organizácia práce, dostupnosť sociálneho zariadenie, medziľudské kontakty, mladší šéf
Super
IV. Udržiavanie 45-64
Snaha získať a vybudovať si miesto, udržať a konsolidovať ho, pri jeho zrušení , ohrození (zmeny podmienok, choroba) vyvíja sa úsilie po nadväznostia pokiaľ možnos pokračovať v smere nastúpenej a vybudovanej línie
Dôchodok a prispôsobenie sa
Faktory ovplyvňujúce odchod do dôchodku:
Dobrovoľnosť
Osveta pred odchodom na dôchodok
Záujmy mimo zamestnania
Dobré zdravie a finančné zaistenie
niektorí ľudia - snaha ostať v práci - rôzna motivácia :
majú skutočný záujem o profesiu /ako hobby/
p. uchovať určitý život. štýl
p. uchovať soc. status
p. kontaktu s ľuďmi
ekonomické dôvody
Atchley: 5 fáz prispôsobovania sa (1982)
Fáza nadšenia
Fáza odpočinku a uvoľnenia
Fáza rozčarovania
Fáza reorientácie
Fáza rutiny
Adaptácia na dôchodok:
fáza prípravy na dôchodok:
fáza bezprostrednej reakcie na zmenu spojenú s pocitom vyhorenia
fáza dezilúzie a postupného prispôsobenia
fáza adaptácie