Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Filozofická fakulta / Vývinová psychológia
P6 - Kríza stredného veku (p6_-_kriza_stredneho_veku.doc)
Kríza stredného veku
Hrdlička, M., Kuric,J., Blatný, M.,
Portál, Praha, 2006
Balzac: Muž má zmúdrieť do 30 a zbohatnúť do 40, inak nemôže od života nič čakať
Kríza stredného veku
1965 - psychoanalytik Elliott Jacques :
Smrť a kríza stredného veku
80% populácie prežíva medzi 35-50 rokom obdobie psychologického prechodu (Sadock, Sadock, 1999)
K skutočnej kríze - 10% (Brim, 1992), 26% (Wethington, 2000), 70% (Ciernia, 1985) 80% (Levinson, 1978)
Kríza stredného veku, kríza životného stredu
Umelecký svet
Symptómy nepripravenosti na požiadavky stredného veku:
Nutkavé aktivity k podpore mladosti
Hypochondrické obavy o zdravie a vzhľad
Sexuálna promiskuita za účelom potvrdenia mladosti a potencie
Pocity prázdnosti a chýbanie potešenia zo života
Intenzita náboženského záujmu
Kríza stredného veku
Harry Levinson, 1969: Byť manažérom v strednom veku
Realita nespĺňa očakávanie snov človeka
Faktory frustrácie:
Skracovanie periódy intenzívnej práce
Neoddeliteľnosť života a vzorcov karéry
Kontinuálna hrozba porážky
Nárast závislosti
Popretie pocitov
Stály stav obrany
Posun v koncepte rozkvetu života
Satoshi Kanazawa, 2003
Tvorivosť a vedeckí pracovníci
Témy a úlohy stredného veku
Akceptovať nezvratnosť krátiaceho sa času: zmeny v pohľade na svet
Akceptovať starnúce telo
Rozvinúť zrelý partnerský vzťah a zrelú sexualitu
Prehodnotiť rodinné vzťahy:akceptovať odchod detí z rodiny
Akceptovať obrat rolí vo vzťahu k vlastným starnúcim rodičom
Rozvinúť priateľstvá stredného veku
Nová profesijná rola učiteľa mladšej generácue a plánovanie dôchodku
Dať hre a koníčkom nové významy
Stať sa prarodičom
Životné obdobie a životné hodnoty
Kríza v kontexte životných období
Arthur Schopenhauer (1778-1860)
Carl Gustav Jung (1875-1961)
Erik Erikson (1902-1994)
Eduard Spranger (1882-1963)
Viktor Emanuel Frankl(1905-1997)
Leopold Szondi (1893-1986)
Alfred Adler (1870-1937)
Psychológia osobnej pohody
Pozitívna psychológia
WHO, 1948
Zdravie nie je chápané len ako neprítomnosť choroby alebo poruchy, ale aj ako stav úplnej telesnej, duševnej a spoločenskej pohody.
Osobná pohoda je dlhodobý alebo pretrvávajúci emočný stav, v ktorom je reflektovaná celková spokojnosť človeka s vlastným životom (Sirgy, 2002)
Je tvorená emočnou a kognitívnou zložkou
Zdroje osobnej pohody
Demografické faktory
Osobnosť
Diskrepancia medzi osobými očakávaniami a skutočnosťou
Sociálne vzťahy
Eudaimonický (vs. hedonistický) prístupk OP
Richard Ryan a Edward Deci (2000) teória sebaurčenia
Nutné uspkojiť 3 základné potreby:
Potreba byť autonómny
potreba byť kompetentný
potreba začlenenosti
Vedú k osobnej pohode
Integrite
psychologickému rastu
Carol Ryffyová-koncept duševnej psychologickej pohody
Pozitívne psychologické fungovaniev 6 oblastiach duševného života
- Sebaakceptácia, sebaprijatie
- Osobný rast
- Zmysel života
- Pozitívne vzťahy s inými
- Kontrola prostredia
- Autonómia-pocit alebo vedomie vlastné sebaurčenia
Osobná pohoda a vek
OP sa nemení, menia sa jej zdroje
Stratégie optimalizácie osobnej pohody
2/3 ľudí, ¾ ľudí je spokojných, relatívne malé % ľudí je nepokojných
Oseph Sirgy (2002) – stratégie optimalizácie osobnej pohody
prehodnocovanie zážitkov a skúseností na základe sociálneho porovnávania
Vyhľadávajú pozitívne stránky nepríjemných udalostí
Vyberajú si ciele tak, aby im ich uspokojovanie prinieslo čo najviac uspoojenia
Kompenzujú nespokojnosť v určitých oblastiach života tými, v ktorých sa im darí
Snažia sa o vyváženosť v uspokojovaní svojich životných potrieb
- alternatívy riešenia krízy stredného veku:
- vyplývajú z pomeru 2 protikladných potrieb: p. zmeny / p. Istoty
- p. zmeny len na symbolickej úrovni
- p. zmeny môže viesť ku konaniu, zmene správania - ale ide o skratkovú reakciu
- p. zmeny sa prejaví pozit. spôsobom
- p.negat. riešenie:
1. ísť rovnakou cestou ako predtým
2. ísť rovnakým snerom, ale nie rovnakou cestou
3. Radikálna zmeny