Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Filozofická fakulta / Vývinová psychológia
P8 - Starnutie a obdobie staroby (p8_-_starnutie_a_obdobie_staroby.doc)
Starnutie a obdobie staroby
Telesné a psychické príznaky starnutia
Biologické príznaky starnutia
- Genetické dispozície (primárne starnutie)
- Vonkajšie faktory (sekundárne podmienené starnutie)
Sumarizovanie nepriaznivých vpyvov
Polymorbidita
Zdravie má iné dimenzie
Diogénov syndróm
tzv. terminálny pád
- Zmenšovanie bunkového kapitálu
- Opotrebovanie orgánov
- Zhoršenie zmyslového vnímania
Starnutie a obdobie staroby spicka nosa sa predlyuje, usne laolky predlzuju, strata zubov, zmnesuje celust a pokles brady
- starnutie nerv. systému Þ vplyv na poznávanie, kognit. procesy
/spomalenie prenosu nerv. impulzov; štrukturálne a funkčné zmeny v mozgu/
2. znižovanie váhy v mozgu, zmena biochémie org. ako takého Þ vplyv na zmyslové orgány, prenos nerv. vzruchov
3. zhoršenie zraku, sluchu + iných zmyslových orgánov, kt. menia svoju
kvalitu Þ potrebné silnejšie podnety /kompenzačné pomôcky/ na
zvýšenie prahu citlivosti podnetov /zmena v oblasti orientácii v prostredí/
4. zmeny telesnej výška a váhy Þ úbytok svalovej hmoty, zníženie množstva
vody v tele
. spomalenie pohybov a zhoršenie koordinácie Þ vplyv na výkon
5. narúša sa termostatická rovnováha Þ silné reakcie na pocity tepla či chladu
6. involučné zmeny na koži a vlasoch Þ rôzne výrastky, starecké škvrny
7. kapacita pľúc sa postupne znižuje
9. zmeny v srdcovo-cievnej činnosti Þ ukladanie tuku v cievach
Rýchle zmeny medzi 60-75 rokom
Po 75 roku pomalšie
Úrazy
Zníženie odolnosti a adaptácie, zníženie odolnosti voči stresu
Neexistujú choroby staroby, ale choroby v starobe
Psychické príznaky starnutia
- Spomalenie
- Opatrnost
- Zmeny
- Zaujem
Reakcny cas
- Poruchy senzorického vnímania
- Zhoršenie zrakového vnímania u 90% osôb
- Zhoršenie sluchového vnímania u 30%
- Zmenšuje sa počet čuchových a chuťových teliesok
anlýza a diferenciácia Þ predĺženie percepčného postrehu Þ vnímanie podnetov je znížené, menej info je starý čl. schopný vnímať, neúplne, chyby, čas, menia sa ústredné prevodové procesy, atrpfia mozgovych buniek
kompenzačné mechanizmy,
pohybová neistota, chôdza pomalšia, menej rázna, opatrná
nesprávne pohybové reflexy Þpády, vypadne z rúk, udrie sa
sťažujú komunikáciu Þ podozrievavosť, neistota, úzkosť a hnev
Socialna izolacia
Pozornost
Koncentrácia
Kapacita
Distribúcia
Prenášanie pozornosti
Pamäť a učenie
Ťažkosť založiť dočasnú stopu ÞkP sa zhoršuje
Dlhodobá, ak sa používa, ostáva dlho nezmenená,ak sa pouziva
Zhoršenie bezprostrednej pamäte a pozornosti –(znižovanie a redukcia signálov, zvyšovanie šumu , podráždenie a útlm sú oslabené, tonus mozgových hemisfér sa znižuje)
Oslabenoe pamäťových schopností, hlavne vštepovanie a vybavovanie, proces znovupoznania je zachovaný
Zhoršuje sa epizodická pamäť (fakty, adresy, mená), kým sémantická pamäť zostáva neporušená (vedomosti, skúsenosti)
Zábudlivosť – nedostatok koncentrácie, pozornosti a záujmu
Zabúdanie tvárí, mien a čísel sa stupňujec
Reminiscencia – po dvoch-troch dnoch po zapamätaí vzrastá krivka zapamätaného materiálu
Grekov – druhy reminiscencie:
trvalá spomienka
miznúca spomienka
kolísavá alebo nestála spomienka
narastajúca spomienka
konečná spomienka
Pamäť
Zákon interferencie zážitkov(zákon záporného prenosu)
Zákon neužívania
Osobný výber
Nové situácie
Zhoršenie pamäte pre nové udalosti
Spomienky obsahovo a emocionálneskreslené
Minulé sa hodnotí pozitívnejšie
Lipnutie na tom, čím človek bol a čo mal
V pokročilom séniu sa zhoršuje vštepivosť pamäte, zabúdajú sa bežné, každodenné informácie
Myslenie, inteligencia
Staroba-nárast všeobecných vedomostí
Väčšia múdrosť, menší dôvtip a bystrosť
Tendencia ku konkrétnemu, doslovnému a analogickému výkladu
Málo uvažuje o všeobecnom princípe
Menej je schopný ignorovat individuálny fakt
Menej schopný uvažovať na úrovni hypotézy
Strácajú schopnosť formulovať abstraktmné zásady, aj ich menej spoznávajú
Pokles fluidnej inteligencie – schopnosť riešiť problémy – klesá už od 30tky
Kryštalická ostáva dloho nezmenená – získané vedomosti, stúpa od 25 do staroby
Tendencia k dogmatizmu
Uľpievavosť a rozvláčnosť
Rutina, stereotyp
Spomalenie procesu riešenia situácie
Pokles schopnosti koordinovat a integrovať jednotlivé kognitívne funkcie s ostatými napr. emočnými stratégiami
Praktická inteligencia
úspešná inteligencia
Tvorivosť
Vrchol medzi 24-40 rokom
Celková úroveň T je znížená
Nemôže si dovoliť overovať hypotézy
Pracujú bez rezervy
Konzervatizmus
Sklon ku konkrétnosti
Epigon – čerpá sám zo seba, rozvláčnosť, myšlienkové zjednodušenie, výrazové ochodobenie, obsahové prázdnota, únik do symboliky, mystiky
Čas, premeny v čase
Metakognícia
Kognitívna resiliencia: selektivita, optimalizácia, kompenzácia
Múdrosť
Múdrosť
Celoživotné, biodromálne skúmanie jednotlivca
M. Csilskszentmihalyi, Rathund, 1990
- Poznávací proces
- Cnosť, pozitívne hodnotené formy správania
- Dobro, osobnostne žiadúci stav
Druh vyššieho poznania, založeného na pochopení limitov a podmienok reálnej existencia života
Múdrosť
Životná integrácia
Zdravý rozum - Šalamún
Ovládnutie kozmu - Prospero
Praktické poznanie –Polónius
Skúsenostné poznanie –Jaques
Edukácia seniorov
Dôchodkový vek – 15-20 rokov
1993-Európsky rok starších a solidarity medzi generáciami
Vzdelávanie – celoživotný rozmer
prvá skupina úloh tretieho veku:
a/ spoločenská, nové väzby
b/ aktívny podiel
Druhá skupina úloh tretieho veku:
a/ uspokojovanie vlastných vzdelávacích potrieb
b/ odovzdávanie skúseností
c/preberanie nových úloh a činností
Tretia skupina
a/prispôsobenie sa fyzickým a zdravotným obmedzeniam
b/prispôsobenie sa strate životného partnera
c/ snaha o získanie vyrovnaného postoja k nevyhnutnosti života
Príprava na starnutie:
- Dlhodobá príprava – prebieha po celý život-na zdravý žibvotný spôsob života, primeraný postoj k starnutiu
- Prelaďovacia príprava-40-60 rokov – prevencia
- Krátkodobá príprava – asi 5 rokov pre dôchodkovým vekom – sociálna istota, plynulosť
- Výchova k optimálnemu a zmysluplnému využitiu voľného času v starobe
Geront, senior
Funkcie edukácie seniorov:
- Podľa primárnej orientácie – rozvoj niektorej z osobnostných stránok
Vzdelácacie
Kultúrnokultivačné
Sociálnopsychologické
2. Podľa špecifického zamerania:
preventívna
anticipačná
rehabilitačná
adaptačná
posilňovacia
komunikačná
kompenzačná
aktivizačná
medzigeneračného porozumenia
Typy inštitúcií a programov edukácie seniorov
Univerzity tretieho veku (Toulouse, 1973)
Akadémie tretieho veku
Kluby dôchodcov
Seniorské centrá