zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Strojnícka fakulta / Dopravné systémy

 

Vypracované otázky na skúšku (vypracovane_otazky_na_skusku.doc)

  1. rozdelenie  dopravných a manipulačných zariadení:
  1. zdvíhacie zariadenia: vybrané tech. zariadenia
  1. žeriavy
  2. zdvíhacie mechanizmy (zdviháky, kladkostroje, navijaky)
  3. výťahy
  1. dopravné zariadenia:
  1. transportné zariadenia
  1. dopravníky,
  2. dopravné trate
  3. závesné trate
  1. zar. lanovej dopravy
  2. pneumatická a hydraulická doprava
  1. zariadenia paletizácie a kontajnerizácie:
  2. skladovacie zariadenia
  3. dopravné prostriedky
  1. dopravné vozíky (vysoko a nízko-zdvižné vozíky)
  2. automobily
  3. koľajové vozidlá
  4. plavidlá
  5. lietadlá

 

 

  1. vlastnosti kusových a sypkých materiálov:

sypkých: nazývajú sa aj hromadné materiály...

  1. zrnitosť: od 0,01mm – materiál jemne prachový až prachový

  do 10cm - balvanitý

  1. sypný uhol: statický, dynamický

T- trecia sila, m.g.sin=T=N.f  => m.g.sin=m.g.f.cos> f=tg

  1. hydroskopickosť (pohlcovanie vody) pohlcovanie atmosférickej vlhkosti
  2. lepivosť
  3. výbušnosť a samovznietivosť – kombinácia vlhkosti a tlaku v kope nasypaného materiálu, nebezpečenstvo hlavne pri skladovaní „vo veľkom“

 

kusových:

1. tvar:    a. geometrický (kocka, kváder...)

                      b. tvarovo obvyklé materiály (palety, prepravky)

                                      c. nepravidelné tvary

                2. objem

                3. hmotnosť

                4. typ materiálu

                5. zvláštne vlastnosti

6. stabilita – aby sa ťažisko nachádzalo v stabilitnom obrazci (3 možnosti: stála voľná, vratká pozícia)

 

  1. rozdelenie žeriavov, mostové a vežové žeriavy:

rozdelenie žeriavov:

  1. mostové
  2. stĺpové otočné
  3. portálové
  4. stavebné vežové
  5. automobilové
  6. železničné
  7. prístavné

mostové žeriavy:

skladá sa z 1. hlavný nosník, 2. priečniky, 3. žeriavova mačka, 4. pojazdové kolesá

jedno-nosníkový  mostový žeriav

          má iba jeden nosník (I profilu), používa sa do 5ton

dvojnosníkový mostový žeriav:

používa sa pre vyššie hmotnosti, naj do 300-350ton , má 2 hlavné nosníky skriňového prierezu a na vrchu týchto nosníkov sú koľajnice po ktorých jazdí žeriavova mačka

 

použitie mostových žeriavov v prevádzkových halách, sú umiestnené pod stropom, obslúžia takmer celý priestor haly.

 

Vežové žeriavy:

Žeriav s pevnou vežou a otočnou nadstavbou

časti: hlavný výložník, protivýložník, protizáťaž, ťeriavova mačka, veža, centrálna záťaž

Žeriav s otočnou vežou

časti: kotevné lano, výlož, otočná veža, žeriavová mačka, záťaž

 

        Stabilita vežového žeriavu:

  1. stabilizujúce momenty sú konštantné,
  2. u výložníkových žeriavov je smerodajný bremenný moment a nie nosnosť

klopný moment Mkl=QB.L+QHV.LHV

stabilizujúci moment MST=QPZ.LPZ+...

 

QB.L≤MST=konšt.

QB.L=konšt.

Keď chcem zdvíhať ťažšie bremeno musím mať kratšie vyloženie

Zväčšovanie výšky veže: 1. teleskopovanie-obmedzený zdvih len do výšky vyteleskopovania

2. šplhanie veže- pri veľmi vysokej výške musím žeriav kotviť o budovu (výhody – neobmedzená výška)

 

  1. lanové výťahy, oceľové lano:

rozdelenie výťahov: 1.obobné

                              2.nákladné a) s povolenou dopravou osôb

                                        b) bez povolenej dopravy osôb

podľa pohonu:

  1. s pohonom lanovým
  2. s pohonom hydraulickým
  3. s pohonom reťazovým

lanové výťahy:

k-kabína, z- záťaž, lanový kotúč,

mQ- max bremeno v kabíne, mk- prázdna kabína, mz- závažia

 

  1. bežná osoba 80kg
  2. výťah pre 3 osoby – 250kg
  3. výťah pre 6 osôb – 500kg
  4. minimálny priemer lana 10mm
  5. minimálny počet lán – 2
  6. koeficient bezpečnosti má byť 11
  7. medzi lanovým trecím kotúčom (lanovnica) a závesnými lanami vzniká šmykové trenie od tiaže kabíny a závažia, ktoré zabezpečuje pohon lana

najhoršie stavy pre rozbeh výťahov

  1. keď je plná kabína dole
  2. keď je prázdna kabína hore

firmy vyrábajúce výťahy: OTIS, KONE, SCHINDLER, THYSSEN-KRUPP

 

hlavné časti výťahu

  1. kabína  
  2. protizávažie
  3. závesné laná
  4. poháňacia stanica
  5. bočné vedenie kabíny a protizávažia
  6. bezpečnostné prvky

bezpečnostné prvky výťahu

  1. podlahový stykač
  2. dverová uzávierka – neotvoria sa dvere keď tam nie je výťah
  3. koncové nárazníky – v suteréne a na strope (koncové snímače)
  4. obmedzovač rýchlosti
  5. vahadlový záves kabíny

oceľové lano:

        rozdelenie:

  1. jednopramenné – otvorené, polouzavreté, uzavreté
  1. sú nepohyblivé, nemôžu sa navíjať na lanový bubon ani ohýbať cez kladky

 

  1. viacpramenné – káblové, 6-pramenné, 8-pramenné
  1. v strede lana je „duša lana“ – je náplň (konope) s mazivom

lanový vzorec:

6.(1+6+12)

|        Konštrukcia jedného prameňa

Počet prameňov

        

Kovnatosť lana: udáva koľko percent sú jednotlivé drôty – u bežných lán 50-60%

 

Točivosť lana: a) jednosmerne vinuté- má snahu sa mierne pootáčať

                       b) protismerne vinuté- nie je náchylné na točivosť

 

použitie oceľových lán

        -u žeriavov laná plnia 3 funkcie- zdvih kladnice, sklápanie výložníka, pojazd mačky

        -lanové dráhy: 1.osobné,

2. nákladné – a)jednolanové- nosnú aj ťažnú funkciu má jedno lano dokopy

         b)dvojlanové – nosné horné je nepohyblivé. Druhé je pohyblivé – ťažné (6 alebo 8 pramenné lano)

  1. rozdelenie dopravníkov, pásové dopravníky, korčekové elevátory, reťazové podvesné dopravníky

dopravníky:

  1. sú to zariadenia kontinulálne pracujúce, určené na dopravu prevažne sypkých materiálov
  2. majú tzv. ťažný element, ktorý materiál poháňa a nesie(pás, reťaz, lano)

rozdelenie dopravníkov:

  1. pásové
  2. reťazové článkové
  3. lanové
  4. hydraulické a pneumatické

pásové dopravníky:

sú najbežnejším prostriedkom kontinuálnej dopravy vo väčšine prípadov pre sypké materiály a v špeciálnych prípadoch aj pre kusové materiály (na letisku)

        konštrukčné časti:

  1. hnací bubon + hnacia stanica
  2. na opačnom konci je tzv. vratný bubon – napínací
  3. dopravný pás – gumotextilný alebo oceľolanový
  4. valčekové stolice pre hornú a dolnú vetvu

hnací moment sa z hnacieho bubna prenáša na pás pomocou šmykového pásového trenia

kde  je uhol opásania a f je koeficient šmykového trenia

                               kde je plocha materiálu na páse

Typy:

2-valčekové usporiadanie alebo 3-valčekové usporiadanie

 

Napínanie môže byť:

                skrutkou alebo gravitačné

 

šírka pásu 400mm-2600mm

rýchlosť od 1ms-1 do 10ms-1

použitie- povrchová ťažba uhlia, štrku, na prepravu sypkých materiálov je najlacnejšia doprava práve pásová

 

korčekové elevátory:

druhy:

  1. pásové: korček prichytený skrutkou
  2. reťazové: namiesto pásu sú dve reťaze ku ktorým sú prichytené korčeky

časti pásového elevátora:

  1. hore je hnací bubon
  2. dole je vratný – napínací bubon
  3. pás s korčekmi
  4. obaľujúca šachta – všetko to v nej beží

 

časti reťazového elevátora:

  1. hore dvojica hnacích reťazových kolies
  2. dole dvojica vratných alebo napínacích reťazových kolies
  3. dve paralelné reťaze s korčekmi
  4. plechová šachta

korčekový elevátor je najlepší spôsob vertikálnej dopravy sypkých materiálov

korčekový elevátory sú kotevné o budovu a môžu byť vysoké aj niekoľko desiatok metrov

 

reťazové podvesné dopravníky:

sú inštalované pod stropom haly, reťaz obieha okolo reťazových kolies

-na I profile behajú

Použitie:

Najčastejšie v montážnych prevádzkach, kde dopravujú materiál v pravidelných toktoch

 

Rozdelenie:

  1. jednodráhové
  2. dvojdráhové

časti dopravníka:

  1. jazdná dráha
  2. ťažná reťaz
  3. reťazové kolesá v oblúkoch
  4. jazdce prichytené k reťazi (jazdia po I profile)

 

výhoda dvojdráhových – možnosť oddelenia ťažnej reťaze od vozíkov s materiálom

 

 

 

 

  1. sklady a skladovacie systémy

- outsorurcing

- je potrebné rozlišovať skladovanie kusových a sypkých hmôt

Sklady kusových materiálov:

na skladovanie kusových hmôt potrebujem sklad s regálmi

materiály sú uložené na paletách, alebo v prepravkách         I. II. rádu manipul. Jednotky

typy regálov:

fixné regály: - rovinný nepohyblivý regál, je postavený na báze buniek

  1. spádový regál (zásobníkový) je zošikmený uložený materiál sa prikotúľa vždy dopredu
  2. operný regál
  3. stromčekový regál

posuvné regály: - sú umiestnené vedľa seba bez uličky

  1. väčšinou pri chladiacich boxoch (úspora energie na chladenie)
  2. kompaktne premiestniteľné regály

regály typu pater-noster (obežné regály)

 

zariadenia na manipuláciu medzi regálmi:

vysokozdvižné vozíky – vyžadujú relatívne široké uličky medzi regálmi

- pre úzke uličky sa používa

a) regálový zakladač (manipulácia s obsluhou aj bez obsluhy)

v každej uličke môžem mať jeden zakladač alebo len jeden pre všetky ale musím mať presunný vozík

b)stohovací(?) mostový žeriav

- premosťuje celú šírku skladu, je dvoj-nosníkový + žeriavová mačka so stĺpom

Sklady materiálov sypkých:

  1. voľne sypané na skládkach
  2. sypanie do vysokých alebo nízkych zásobníkov
  1. vysoký zásobník (silo)- výška je oveľa väčšia ako priečne rozmery (čeriace zariadenie aby sa aj pri stene vysypal materiál)
  2. nízky zásobník – výška oveľa menšia ako priečne rozmery

 

  1. dopravníky bez ťažného prostriedku (valčekové, závitovkové, vibračné)

delia sa do troch skupín

  1. závitovkové
  2. valčekové
  3. vbračné
  1. závitovkové: majú 3 druhy závitoviek
  1. plná – sypké nelepivé suché matriály (múka, cukor)
  2. obvodová – tvorí ju len pásik v pravidelných intervaloch pripevnený k hriadeľu (len na lepivé materiály)
  3. lopatková – lopatky po segmentoch do skrutky - používa sa nie len na dopravu ale aj na miešanie

-používa sa na vodorovnú dopravu, keď je stúpanie tak max. 15-20 stupňov, nie viac

-alebo sa môže pod uhlom 90 stupňov – závitovka je v dolnej časti dvojitá aby lepšie potlačila materiál

 

Závitovky sa vyrobia cez medzikružia alebo vyrezaný pás plechu podľa patentu (daná hrúbka, rýchlosť kolies ktoré prechádzajú po kraji plechu)

 

  1. vibračné dopravníky: pozdĺžnym plechovým žľabom kmitá tak aby sa materiál posunul dopredu oveľa viac ako sa vráti dozadu pri pohybe žľabu dozadu.

a) nútený pohon

b) na pružine + mech. Budič kmitov (poháňaný mechanickým budičom kmitov)

c) poháňaný elektromagnetickým budičom

použitie VD na drobné kusové a sypké materiály, využíva sa tu rezonancia, budiaca frekvencia je skoro rovnaká – približuje sa k vlastnej frekvencii – tým sa oveľa viac zväčší amplitúda.

  1. valčekové trate:

delia sa na: vodorovné

      klesajúce (pohon je gravitačný, bremeno na valčekoch na šikmej ploche)

        -sú určené len pre kusové bremená

        a)guličkové stoly: guličkou možno točiť do všetkých smerov

                použitie valčekových tratí – medzioperačná manipulácia kusových bremien

                v oblúku linky musí mať kužeľové valčeky, ktoré musia byť vyosené

dopravníky bez ťažného elementu nemajú pás, reťaz, alebo lano ako ťažný resp. nosný prostriedok, ale dopravujú materiál na iných fyzikálno-mechanických princípoch

 

  1. Kladkostroje (jednoduchý, dvojitý):

Kladkostroje

a)pevná kladka F=Q (otáča sa len na jednom mieste)

b)voľná kladka F=Q/2

c)kladkostroj – jednoduchý

H-zdvih bremena (do akej výšky chcem zdvihnúť), L-dĺžka odvinutého lana, vc-rýchloť odvíjania, vz-rýchlosť zdvihu bremena, LB-lanový bubon

        ik-kladkostrojový prevod           ik=2 –najjednoduchší prípad

kladkostroj je lanový zdvíhací mechanizmus tvorený kombináciou pevných a voľných kladiek

ik=3

        u jednoduchých kladkostrojov sa na lanový bubon navíja jedna vetva lana

 

        d)dvojité kladkostroje nad 10ton

                 kde FL je sila v lane a Q je tiaž bremena

        je o tom este kopa vzorcov ale sa mi nechce prepisovat vsetky takze vid prenasky ;o)

 

 

  1. paletizácia, kontajnerizácia, kombinovaná doprava

paleta je prepravná plošina so štandardizovanými rozmermi, ktorá spolu s naloženým tovarom vytvára manipulačnú jednotku 2.-ho rádu, sú dva typy paliet:

a) IOS 1900x1200x100mm        b) EURO 1000x1000x100mm

na manipuláciu sa používajú nízko a vysoko zdvižné vidlicové vozíky

 

rozdelenie paliet:

  1. jednoduché palety
  1. drevené
  2. plechové
  3. plastové
  1. ohradové a skriňové
  2. stĺpikové palety
  3. špeciálne palety (napr. na sudy)

zariadenia na manipuláciu s paletami:

        nízkozdvižné vidlicové vozíky – pojazd elektrický aj ručný

        vysokozdvižné vidlicové vozíky – elektrické alebo motorové

        zdvih vidlíc – hydraulický, pojazd – 4 kolesový alebo 3 kolesový

kontajner je plechová prepravná skriňa normalizovaných rozmerov vybavená rohovými(?) prvkami pre manipuláciu. Priečne rozmery sú fixné a dĺžkové sú rôzne.

 

Typy kontajnerov:

Univerzálne, veľkoobjemové, plošinové, izometrické, chladiace, nádržové, cisternové

 

Na manipuláciu sa používa žeriav so špeciálne upraveným hákom s názvom SPREADER, vie sa prispôsobiť dĺžke kontajnera

 

Prostriedky na manipuláciu s kontajnermi:

  1. portálový kontajnerový žeriav ma koľajniciach
  2. Reach-stacker
  3. Mobilný portálový vozík
  4. Pneumatikový dvojportálový žeriav
  5. Bočný prekladač kontajnerov pre ťahače
  6. Vysokozdvižné vozíky vybavené SPREADEROM namiesto vidlíc

 

Kontajnerový terminál: veľkokapacitné prekladisko kontajnerov na rozhraní voda cesta železnica

 

Kombinovaná doprava:

Cestná + železničná doprava

  1. preprava celých kamiónov – doprevádzaná doprava (celá súprava ide na vagón)
  2. preprava návesov – nedoprevádzaná doprava (preprava návesov alebo výmenných nadstavieb)
  3. preprava vymeniteľných nadstavieb - nedoprevádzaná doprava

 

dopravné systémy verejnej dopravy

technická základňa dopravy – dopravná infraštruktúra

 

  1. dopravné prostriedky – mobilné (aktívna časť)
  2. dopravné cesty – prirodzené alebo vytvorené (pasívna časť)
  3. dopravné zariadenia – stanica, letiská, zab. zar. (pasívna časť)

 

špecifiká dopravy:

  1. doprava je služba – nedá sa urobiť do zásoby
  2. pracovníci sú inde nepoužiteľný a vzdelanie je drahé

podiel dopravy na HDP 7-9%

podiel dopravy na HDP 6-8% z toho 60% železničná, 30% autobusová, 7% MVD, 2% lodná a 1% letecká.

        

        Podiel dopravy na spotrebe energie 3-4%

Cestná doprava – tech základňa cestnej dopravy

  1. mobilná časť – dopravné prostriedky
  2. pasívna časť – pozemné komunikácie

rozdelenie cestných a dopravných prostriedkov: z.z. č. 116/97

  1. motorové vozidlá:
  1. osobné automobily
  2. autobusy
  3. nákladné automobily
  1. prípojné vozidlá: prívesy – nákladné alebo karavany

   návesy

rozdelenie komunikácií:

  1. diaľnice
  2. cesty I.,II.,III. Triedy

pozitíva a negatíva automobilovej dopravy:

     +najvyššia flexibilita a dostupnosť

  1. rozmerové a hmotnostné obmedzenia
  2. nižšia dopravná bezpečnosť