Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Konštantína Filozofa / Filozofická fakulta / Estetika
Dejiny literatúry II. (dejiny_literatury_2.doc)
Neorealizmus (1930 – 1950)
- začína mať v Európe vplyv americký smer – Nový realizmus (Sinckler Lueis, Ernest Hemingway, William Foulkner, John Steinback, Henri Melville)
- zachytávali duchovnú a sociálnu biedu vrstiev obyvateľstva USA
- zvolili štýl podobný dokumentárnosti – verné napodobňovanie, zachytávanie reality
- Európa bola v tom čase vo vojnovom stave alebo tesne po ňom alebo pred ním
Neorealizmus príznačný pre Taliansko
- fašizmus – podpora – Mussollini
- umenie sa prispôsobilo tejto ideológii
- po vojne boli umenie a kultúra pred definovaním, čo je ich úloha, priblížili sa k realite a ako reakcia na realitu vojnovú, nová angažovanosť (záujem o verejné veci) literatúry, išlo o to, aby sa vytvorila zodpovednosť za to, čo sa deje,
- nové angažovanosť je základom neorealizmu (1945 – 1955) a prejavil sa aj v kinematografii
- významní neorealisti – režiséri – Roberto Rossellini a Vittorio de Sica
- neorealizmus ako smer nebol rovnorodý
- realistické formy rozprávania, verizmus (pravdivosť), prikláňanie sa k avantgardným formám, fragmentárna kompozícia (útržkovitá, ako by bola obrazom ľudského zmätenia)
- priniesol nové témy:
- vojnové udalosti, fašizmus, bieda, ktorú vojna priniesla (Partizán Johnny – samotársky Partizán z vyšších vrstiev; Fenoglio – autor, zvádzal boj aj so sebou samým)
- sociálna situácia a problémy v konkrétnom regióne (Južné Taliansko) – život vidiečanov alebo mestskej chudoby (Zlodej bicyklov)
- prispôsoboval sa aj jazyk diela (sociálne žargóny, regionálne jazyky)
- významní autori
Vasco Pratolini
Primo Levi
Carlo Levi
Caesare Pavese – bol časťou tvorby neorealista
Italo Calvino – bol časťou tvorby neorealista
Alberto Moravia – hlási sa ku kritickému realizmu
Socialistický realizmus
- komunistická literatúra, umenie
- nedobrovoľne implantovaný
- vznikol v ZSSR v 30. rokoch – Stalinova vláda
- predštádium komunistov
- nahradil iné pojmy, ktorými sa dovtedy označovali – proletárska (najchudobnejšia vrstva), sociálna
- futurizmus, konštruktivizmus, suprematizmus – smery pôsobiace v ZSSR
- 1934 – zásadný vplyv – I. zjazd sovietskych spisovateľov
- prijala sa jediná metóda – metóda socialistického realizmu (je to jediná umelecká metóda) – kto tým nepísal, mal zakázané publikovať, šiel na Sibír, išlo mu o život
- jediná spisovateľská organizácia, ktorú podporoval a kontroloval štát
- umenie bolo nadstavbou ekonomiky – ideologické myšlienky
Požiadavky:
- komunistická angažovanosť
- členstvo v komunistickej strane
- optimizmus
- ľudovosť – kolektívnosť – požiadavka na umenie, aby boli zrozumiteľné všetkým
- umenie malo výchovne pôsobiť (Spisovatelia majú byť inžiniermi ľudských duší – násilnosť vstupňovania)
- zobrazovali sa témy založené na protiklade starého a nového, imperialistické, proletárske
- vypracovaná teória odrazu (čo sa má robiť)
- umenie malo byť len subjektívnym odrazom objektívnej reality
- typickosť (čierny – negatívny – kulaci – bohatí roľníci, buržoázia, intelektuáli; biely – proletariát – uvedomelá inteligencia – prispôsobili sa, postavy sa veľmi nevyvíjali, dôraz sa kládol na obraz vonkajšieho)
- normatívne požiadavky na literatúru
- významní autori:
Maxim Gorkij - jeho diela sa vyhlásili za vzorové
Michail Šolochov - jeho diela sa vyhlásili za vzorové
U nás sa stal vzorom Peter Jilemnický
„Papierové hlavy“ – film – 2 paralelné reality totality u nás
- metóda sa uzákonila v 30. rokoch
- 30. roky – stalinská éra
- koniec 40. rokov a 50. roky – schematizmus?
- 60. roky – hluk skutočnej osobnosti
- 70. roky – normalizácia
- 80. roky – to, čo sa navonok ukazuje je klamstvo
Magický realizmus (obdobie moderny, 40, 50, 60. roky)
- používa sa v Európe, je to európsky pohľad na niečo, čo sa dialo v Južnej Amerike a prišlo do Európy
- je to celá plejáda kultúr, štátov, autorských štýlov
- pre Južnú Ameriku je to význačné preto, lebo sa v jej literatúre podarilo vymaniť sa z literatúry Európy a Španielska, jej literatúra sa stala svojbytnou
- juhoamerická – „boom“ v Európe, literárny šok pre Európu (pohľad na nich z periférie)
- boli dovážaní černosi do Južnej Ameriky s Európskym myslením a tradíciou, ktorá sa prelínala s mýtickým myslením
- „zázračné reálno“(spôsob, akým sa realita vníma, vidieť záhadu vo všedných veciach, spôsob, akým sa vníma život) – jeho autor – Alejro Carpentier (kubánsky autor)
- Imbert – spisovateľ, teoretik – definoval 3 typy rozprávačov
- Realistický rozprávač – rešpektuje prírodné zákonitosti, rozpráva pravdivý pravdepodobný príbeh, román Stratené kroky
- Fantastický rozprávač – zaobíde sa bez zákonov logiky – fyzikálneho sveta, rozpráva nadprirodzený, neuveriteľný príbeh – J.L. Borges; Cesta k semienku – Carpentier – pokus znázorniť život od A po Z
- Magicko – realistický rozprávač – rozpráva príbeh, ktorý sa dá vysvetliť, ale zavádza mysterióznosťou, čudesnosťou – Marquéz – 100 rokov samoty
- fantastické, magické je súčasťou každodennosti
- nestotožňovanie realizmu
- zážitok kultúrne iného sveta
- barokové opisy
- vidia svet ako celok
- videné sveta cez indiánske oči
- významní autori:
Julio Cortázar Carlos Fuentes
Mario Vargas Llosa Izabell Allendeová
Jaeziell Marquéz Ernesto Sabato
Postmoderna
- post – moderný
- odlišné javy – postmoderné
- nielen v kultúre a umení, ale aj v sociológii, ekonómii, politike, v Amerike
- vo filozofii, v umení – postštrukturalizmus
- v umení s začal tento pojem používať v architektúre, vo funkcionalizme (žiadne výklenky, sochy, . . .)
- 3 chápania postmoderny:
- je to záverečná etapa modernistického umenia, jeho dozrievanie
- je to začiatok novej etapy v dejinách umenia, niečo, čo prišlo namiesto modernizmu
- používa sa ako núdzový termín na prechodné umenie (kam vlastne smeruje umenie)
- postmoderna v literatúre – nové praktiky písania a v 50. rokoch a prevládli v 70. a 80. rokoch
- svet sa v tomto čase vníma ako text mnohovrstvový a text členitý
- svet je labyrintom hodnôt, významov, kontextov
- rezignovanie na veľký príbeh dejín
- interpretáciu sveta nahradili (autorku) príbehu o svete – Einstein, . . .
- relativizmus – nie sme schopný povedať celú pravdu o svete
- relativizuje sa pravda ako pojem
- pravdy sú len jedny
- relativizmy – podmienený niečím, jeho opakom je absolútny
- sklamanie s civilizácie – základný postmoderný pocit
- citeľný z II. svetovej vojny – sklamanie
- „Po Osvienčime nemôže existovať poézia.“
- Vedomie veľkej revolúcie
- Bezmocnosť, ekonomické záujmy ovplyvňujú životnú potrebu
- Skúsenosť s totalitnými dôsledkami, holokaust
- Odmietanie revolučných činov ako niečo pozitívne
- Životná skepsa z civilizovaného a medializovaného sveta
- Umenie má tendenciu precítiť veci dopredu
- „Zastavte svet, chcem vystúpiť.“ John Lennon
- autorstvo (už neviem, kto je autorom čoho)
- všetci beatnici, heapis, . . .
- negatívne východisko:
- ekologické myslenie, treba konať s ohľadom na myslenie (greenpeace)
- ekologickosť obrátená k ostatným, vo vzťahu k sebe
- pluralizmus – mnohosť, rozmanitosť, viacero interpretácii vedľa seba bez ich jednoty a dominancie
- pripúšťa aj iné rovnocenné myslenie
- juhoamerická literatúra sa stala alternatívnou k európskej
- vzájomné prestupovanie kultúr – multikulturalizmus (práva menšín, plurálna sexuálna identita)
- zrovnoprávnenie kultúrne vysokého s nízkym
- vedie spor zo všetkým, čo chce byť objektívne, univerzálne a transcendentné a zdôrazňuje sa to, čo je determinované iným, túžba, náhodnosť, diferencia, absencia, neprítomnosť „je“ subjektu, význam
- Baudrillard – francúzsky filozof: „Stratili sme všetok zmysel pre autentickosť a žijeme v celosvetovej simulácii, ktorú bezradne považujeme za skutočnosť.“
- vpúšťa, rezignuje od racionalistického, osvieteneckého pohľadu na vedu, človeka, život
- vrátilo sa vedomie, že svet nemožno vysvetliť rozumom
- vedie spor zo všetkým, čo sa prezentuje ako objektívne, transcendentné, univerzálne
- prehodnocuje sa úloha jazyka
- obrat jazyka – dostal sa do svetla pozornosti
- rozmýšľa sa nad úlohou jazyka (jazyk s nami myslí)
- jazyk nim dáva možnosti ako niečo povedať a ako niečo nepovedať
- chcieť hovoriť inak ako predtým
- tzv. jazykové hry (modely reči)
- postmoderné umenie ako hra významu
- postmoderné umenie ako spoločenská hra, ktorej pravidlá určuje ekonomika
- princíp hry sa využíva v umení veľmi
- umenie je hra, ktorá je otvorená viacerým interpretáciám, príjemca má z hry potešenie
- stiera sa hranica medzi literárnym a životným
- vystupujúci autor je fyzicky prítomný v diele
- praktika o písaní: Píšem poviedku o tom, že píšem poviedku
- strácajú sa hodnoty medzi vysokým, nízkym, krásnym, škaredým, kladným, záporným a používa sa logika aj to, aj to a nie buď alebo
- miešanie štýlov, umelecký, publicistický
- technika súvislého písania
- intertextualita – text v texte – dialóg medzi textami, je za tým filozofické nevyžadovanie originality textu
- recyklácia textov – adaptácie, rewriting
- irónia (výsmech)
- postmoderné témy:
- problém identity
- náhoda
- samorozprávanie príbehu
- významní autori:
Robert Rynchon
Geogre Bataille (Baudelairovský duch)
John Barth Curt Vonnegut
Italo Calvino Umberto Eco
Milan Kundera Pavol Vilikovský
1