zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Katedra dejepisu / Svetove dejiny

 

anglicko (citroen.doc)

 

Spoločnosť v minulosti

 

Automobilka Citroën patrí medzi absolútne najúspešnejšie automobilky v histórii. Vždy bola na čele technického a dizajnérskeho pokroku.

V roku 1995 začala súťaž o "Automobil storočia" (Car of the Century - COTC), pre ktorú organizačný výbor pripravil zoznam 700 automobilov, ktoré v storočí upútali pozornosť svojím výnimočným riešením. Pri postupnom výbere z jednotlivých kôl vybrala porota COTC 26 semifinalistov, medzi ktorými boli až 3 automobily Citroën: Traction Avant, 2 CV a DS.

Svetový titul "Automobil storočia" mal patriť automobilu, ktorý najviac ovplyvnil vývoj tohto najrozšírenejšieho dopravného prostriedku 20. storočia.

Na gala večere dňa 18. 12. 1999 v Las Vegas oznámila porota výsledky svojho bodovania: 1. Ford Model T - 742 bodov, 2. Mini/všetky typy - 617 bodov, 3. Citroën DS - 561 bodov, 4. Volkswagen Beetle - 521 bodov, 5. Porsche 911 - 303 bodov.

 

 

Aj v najvýznamnejšej európskej súťaži "Automobil roka" (Car of the Year - COTY) dosiahla značka Citroën veľké úspechy: rok 1971 - Citroën GS/automobil roka, rok 1975 - Citroën CX/automobil roka, rok 1990 - Citroën XM/automobil roka, rok 1992 - Citroën ZX/3. miesto, rok 1994 - Citroën Xantia/2. miesto, rok 1998 - Citroën Xsara/5. miesto.

 

 

Niektoré míľniky1919 - Type A, začiatok výroby a predaja vozidiel.1924 - B10, prvé európske sériové vozidlo s modernou celokovovou karosériou.1934 - Traction Avant, revolučné automobily so samonosnou karosériou, s motorom vpredu, s pohonom predných kolies a odpružením skrutnými tyčami. Tieto vozidlá s predným pohonom mali mimoriadny úspech a s malými zmenami sa vyrábali až do roku 1956.1939 - "Jednooký" prototyp TPV s hliníkovou karosériou (TPV-Trés Petite Voiture) 1948 - 2 CV, legendárny automobil, od októbra 1949 do 27. júla 1990 sa vyrobilo 3 872 583 automobilov Citroën 2 CV.1955 - DS 19, modely DS si zachovali slávu 20 rokov, do 14. apríla 1975 sa ich vyrobilo 1 330 755, nahradil ich typ CX.1958 - 2 CV 4 x 4 Sahara.

1960 - DS 19 Cabriolet.1965 - DS 21(Salon, Pallas, Prestige, Cabriolet).1968 - Kooperácia Citroën/Maserati.1970 - SM, Citroën GS.1972 - DS 23.1974 - CX 2000, C 35, GS X, GS X2, GS Pallas, CX 2000 ponúkol celý vtedajší technický vývoj: priečne uloženie celku motor/prevodovka vpredu, celkom nezávislé hydropneumatické pruženie so stálou výškou, veľmi výkonné dvojokruhové prevádzkové brzdy, vpredu kotúčové, iba jeden stierač predného skla, vyduté zadné okno a futuristický prístrojový panel. Brzdy Citroën boli také kvalitné, že ich prevzal aj Rolls- Royce. Montoval ich desiatky rokov na všetky vozidlá značiek Rolls-Royce a Bentley (vrátane malého mosadzného štítka, ktorý upozorňoval na ich francúzsky pôvod). Vznik skupiny PSA (Peugeot Citroën Automobiles). Michelin a Peugeot sa rozhodli zlúčiť automobilku Citroën a automobilku Peugeot, aby boli na medzinárodnom trhu konkurencieschopné.1975 - CX 2200 získal cenu za bezpečnosť (Safety Prize) a cenu za dizajn (Car Styling Award.1976 - CX Break, Citroën CX 2000 a CX 2200 Diesel, Citroën CX 2400.1977 - CX 2400 GTi.1978 - CX 2500 Diesel.1979 - CX Reflex, Citroën CX Athéna, Citroën CX Limousine.1982 - CX 20, Citroën CX 20 TRE, Citroën BX.1984 - C15 E, C15 D, Citroën CX 25 GTI Turbo.1985 - CX 22 Nová vizuálna identita: logo vo farbách červená a biela nahrádza predchádzajúce farby modrú a žltú.1986 - AX.1989 - XM, (Hydractive 1. generácia - hydropneumatické pruženie/elektronicky riadené).1990 - XM (okrem automobilu roka) získal aj 14 národných a medzinárodných ocenení.1991 - ZX, XM Break.1993 - Xantia (Hydractive 2. generácia).1994 - Jumper, Evasion, Xantia Activa.1995 - C15 Messenger, Xantia Break, Jumpy.1996 - Saxo, Berlingo.1997 - Jumper 2.5 l s novým turbodieselovým motorom so vstrekovaním paliva, Berlingo Multispace, Xsara. Berlingo bolo zvolené za "Van roka" (Van of the Year). Týmto titulom si posilnil svoju pozíciu v segmente ľahkých úžitkových vozidiel. Otvorenie webových stránok značky Citroën: www.citroen.com.1998 - Xsara coupé, Xsara Break, dvojitý palivový systém (benzín/LPG), HDi (High pressure Direct Injection - vysokotlakové priame vstrekovanie), Xsara Picasso, C3 concept car, Berlingo - s bočnými posuvnými dverami (PLC - Porte Latérale Coullisante). Na Ženevskom autosalóne na svojom stánku odhalil Citroën prvý francúzsky dieselový (vznetový) motor vybavený vysokotlakovým priamym vstrekovacím systémom. Motor HDi používa systém Common Rail vyvinutý v partnerstve s firmou Bosch. Tento systém priamo vstrekuje palivo do spaľovacieho priestoru pri tlaku 1350 bar. Toto technologické riešenie redukuje spotrebu paliva okolo 20 % a znižuje emisie. André Citroën (1878 - 1935), zakladateľ automobilky, je prvý Francúz, ktorý sa dostal do automobilovej siene slávy múzea v Dearborne ( Michigan - USA).1999 - Evasion- restyling, Saxo-restyling, Saxo Dynavolt, Saxo Electric, Berlingo Diabolo, Saxo New Morning, Xsara/Berlingo/Xantia- LPG, Xsara/Berlingo/Jumpy- nový vznetový motor s nepriamym vstrekovaním paliva 1.9 D, C6 Lignane.2000 - C5 (Hydractive 3. generácia), Berlingo 2 PLC (dvoje bočné dvere), Evasion - automatická prevodovka AL4 (sekvenčná, auto-adaptívna 4-stupňová), Jumpy/Jumper - motory HDi.
2001
- C5 Break, Xsara 2.0HDi 110 k2002 - reštylizovaný Jumper, novinka C3, C82003 - reštylizované Berlingo, C3 Pluriel, C2
 

 

Citroen vo svete

Automobilka Citroën patrí medzi absolútne najúspešnejšie automobilky v histórii. Vždy bola na čele technického a dizajnérskeho pokroku.
Spoločnosť založil André Citroën (1878 - 1935) v roku 1913, kedy začal vyrábať moderné ozubené kolesá. Počas 1. svetovej vojny sa podnik preorientoval na vojnovú výrobu a produkoval delostrelecké granáty.
Myšlienka vyrábať auta vznikla v roku 1916. Vtedy sa André Citroën rozhodol pripraviť konverziu svojej továrne na muníciu v Quai de Javel na veľkoobjemovú výrobu silných a hospodárnych automobilov. Prvý automobil „Type A“ zišiel z výrobnej linky ako prvý v júli 1919. Ku koncu toho istého roka vyrobila továreň 2 180 áut s dennou produkciou 30 kusov.

Od roku 1976 je automobilka CITROËN súčasťou koncernu PSA Peugeot Citroën, ktorý sa radí medzi najvýznamnejších výrobcov automobilov.
V roku 2002 už po šiesty krát za sebou pokorila svoj vlastný rekord v počte predaných vozidiel. Objem celosvetového predaja dosiahol úroveň 1 312 000 vozidiel, čo v prepočte znamená 6,3%-ný medziročný nárast.
V strednej a východnej Európe dosiahla značka CITROËN v roku 2002 podiel na trhu 5,2% (oproti 4,3% v roku 2001).
Výroba prebieha v 7 závodoch v Európe. Tri z nich sa nachádzajú vo Francúzsku (Aulnay, Rennes a Sevelnord Hordain), dva sú v Španielsku (Madrid a Vigo), a po jednom v Taliansku (Sevelsud) a Portugalsku (Mangualde). Výroba mimo Európu prebieha aj v Agrentíne (Buenos Aires), Brazílií (Porto Real) a v Číne (Wuhan).
Spoločnosť priamo zamestnáva 12 000 ľudí v 70 krajinách sveta.

PSA Peugeot Citroën patrí v súčasnosti medzi popredné svetové automobilové spoločnosti so zastúpením vo viac ako 140 krajinách. Predstavuje technologickú, priemyselnú, finančnú a obchodnú veľmoc, ktorej sila spočíva v dvoch značkách CITROËN a PEUGEOT, v schopnostiach 198 600 zamestnancov na celom svete a v podpore stabilného okruhu akcionárov. Do koncernu patrí aj výrobca automobilového príslušenstva Faurecia, dopravný a logistický podnik Gefco a podniky automobilového financovania združené v banke PSA Finance.

Rok 2002 bol pre koncern PSA Peugeot Citroën ďalším rokom rastu a priniesol upevnenie pozície druhého najväčšieho výrobcu automobilov v Európe. Všetky ciele stanovené na rok 2002 boli splnené alebo dokonca prekročené a výsledkom je celkový čistý zisk vo výške 1,7 miliardy EUR. Do roku 2006 si PSA Peugeot Citroën vytýčil cieľ predať vo svete 4 milióny vozidiel.

Výsledky za rok 2002:
   - 2. najväčší výrobca v Európe: 15,5% podiel na trhu
   - 5,8% podiel na svetovom trhu
   - 3 267 500 predaných vozidiel
   - nárast o 4,3% za rok a 55,1% v priebehu 5 rokov

Vo Francúzsku je koncern vďaka úspechu modelov Peugeot a Citroën, výrobcom číslo jeden s 33,9% podielom na trhu za rok 2002.
Jednotkou je aj na španielskom, belgickom, portugalskom a dánskom trhu. Vo Veľkej Británií, Holandsku a Grécku mu patrí druhá pozícia. V Nemecku a Taliansku pokračuje PSA Peugeot Citroën vo výraznom raste aj napriek tomu, že predaj na týchto trhoch vo všeobecnosti klesá.

Zhruba 22% z celkového predaja PSA Peugeot Citroën sa v súčasnosti realizuje mimo západnej Európy. Napríklad v Južnej Amerike, kde aj napriek neľahkým ekonomickým podmienkam dosiahol koncern predaj 109 000 vozidiel, čo predstavuje nárast o 1%. V Brazílií bol nárast o 33% aj napriek tomu, že pokles trhu predstavoval 7%.

V krajinách Strednej Európy (Slovensko, Poľsko, Maďarsko, Česká republika, Slovinsko, Chorvátsko) a v Turecku bol predaj v minulom roku 132 000 vozidiel, čo predstavuje nárast o 21%. V priebehu piatich rokov poskočil koncern z deviateho na druhé miesto medzi výrobcami automobilov v tejto oblasti a trhový podiel vzrástol z 5 na 12,5%.

V Číne PSA Peugeot Citroën vyrába a predáva vozidlá značky CITROËN v rámci spoločného podniku so skupinou Dong Feng Motors už od roku 1992. V roku 2002 zaznamenal CITROËN nárast o 59% s predajom 85 200 vozidiel a to predovšetkým vďaka úspechu modelu Xsara Picasso a uvedeniu nového modelu Elysée. Spoločný podnik oboch spoločností prevádzkuje montážnu továreň vo Wuhan a strojársk podnik v Xiang Fan.
25. októbra 2002 podpísali PSA Peugeot Citroën a Dong Feng Motors zmluvu o vytvorení joint-venture DPCA (Dong Feng Peugeot Citroën Automobiles), čím sa rozšíri vzájomná spolupráca v rámci Číny. Táto druhá etapa umožní výrazný rozvoj výroby a zvýšenie predaja vďaka novým modelom CITROËN a takisto vďaka vstupu značky Peugeot na čínsky trh.
Spoločnosť plánuje v roku 2004 predať v Číne 150 000 vozidiel s dlhodobým rastom predaja až na 300 000 vozidiel.

Čo je v prípade PSA Peugeot Citroën kľúčom k úspechu?
Je to jedinečné automobilové know-how, spájajúce inováciu, štýl a potrebnú technológiu v každom vyrobenom automobile. Vďaka nadobudnutým znalostiam a skúsenostiam je PSA Peugeot Citroën schopný rýchlo uvádzať na trh veľký počet nových vozidiel, ktoré spĺňajú rôznorodé nároky zákazníkov a vysoké požiadavky na kvalitu.

Ciele rastu PSA Peugeot Citroën podporuje stratégia vnútorného rastu, ktorá sa zakladá na dlhodobom partnerstve s inými automobilkami pri spoločnom vývoji a výrobe vozidiel a komponentov. Táto spolupráca umožňuje obom partnerom podeliť si náklady na výskum a investície a zvyšovať tak svoje vývojové a výrobné kapacity. PSA Peugeot Citroën vďaka tejto stratégii rozširuje svoju ponuku výrobkov, inovuje motory a ťaží z technického a kultúrneho pokroku.
V spolupráci s BMW sa bude vyvíjať a vyrábať nová skupina motorov s najnovšími technologickými trendami. Montovať sa budú do nižšej a strednej triedy modelov Peugeot a Citroën a do budúcich modelov značky MINI.
V oblasti vznetových motorov začal PSA Peugeot Citroën spoluprácu s Ford Motor Company, z ktorej tento rok vzišli motory s objemom 1.6 a 2l.
S cieľom spoločne vyvíjať a vyrábať vozidlá malej a nižšej triedy určené predovšetkým pre európsky trh, bola v roku 2001 podpísaná zmluva s Toyota Motor Corporation. Továreň na výrobu modelov značiek Toyota, Peugeot a Citroën začne výrobu od roku 2005 v českom Kolíne.
S Fiatom sa spoločne vyvíjajú a vyrábajú ľahké úžitkové a jednopriestorové vozidlá. Zmluva bola predĺžená až do roku 2017.

Pri príprave na budúcnosť venuje PSA Peugeot Citroën pozornosť súčasnej a budúcej rovnováhe sveta po stránke sociálnej, spoločenskej a v neposlednom rade aj v oblasti životného prostredia. Prispievať k trvalému rozvoju znamená kráčať s dobou v otázke mobility, rešpektovania životného prostrediaa vývoja produktov s tým najlepším bezpečnostným vybavením.