Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Fakulta telesnej výchovy a športu / Šport a zdravie - Teória špecializácie II
Pohybová aktivita detí (teoria_specializacie_ii.doc)
Univerzita Komenského v Bratislave
Fakulta telesnej výchovy a športu
Teória špecializácie
Pohybová aktivita mládeže
Martin Holeš
Šport a zdravie
Šk. r. 2006/2007 LS
Úvod
Vo svojej práci som rozobral pohybovú aktivitu mládeže. V prvej časti opíšem pohybovú aktivitu mládeže na Slovensku, a potom sa budem zaoberať konkrétne v mojom blízkom okolí, teda konkrétne v Považskej Bystrici. Pre lepšiu informáciu som si spravil anketu, ktorú som aj vyhodnotil. Zadanie ankety je v prílohe.
Pohybová aktivita mládeže na Slovensku
Pohybová aktivita mládeže na Slovensku je veľmi ovplyvnená pretechnizovanou dobou. Bohužiaľ, dnes mládež začína tráviť priveľa času za počítačom, televízorom a podobne. Osobne si však myslím, že mládež na Slovensku nie je na tom až tak zle, ako na tom bude budúca mládež, ktorú v mladšom veku zasiahla „epidémia“ zvaná počítače a televízia. Keď som bol ja v detskom veku, chodievali sme hrávať hokej, futbal, chodili sme na bicykle a podobne, bohužiaľ, detí z ihrísk sa pomaly vytrácajú. Nemôžme sa však vyhovárať na dobu, treba s tým niečo začať robiť. Svoju zodpovednosť má aj za to štát
Ministerstvo školstva SR, ako ústredný orgán štátnej správy zodpovedný za oblasť športu v intenciách programového vyhlásenia vypracovalo, resp. vo veľkej miere iba inovovalo a oživilo činnosť útvarov talentovanej mládeže. Tvoria ich školské športové strediská, športové triedy, športové školy, centrá talentovanej mládeže a zväzové centrá prípravy mládeže. Celkovo evidujeme na Slovensku 1 544 takýchto útvarov, v ktorých je zaradených 43 987 mladých športovcov, čo však predstavuje iba 4,99 % z populácie navštevujúcej základné a stredné školy. Preto si myslím, že by mal štát investovať peniaze aj do rozvoja ihrísk, ktoré by slúžili širokej mase ľudí. Osobne kvitujem krok terajšej vlády vystavať v roku 2007 50 viacúčelových ihrísk. Každopádne to môžeme podporiť pohybovú aktivitu mládeže, pretože nedostatok kvalitných ihrísk demotivuje mladých ľudí k športovaniu.
Zlý vplyv na pohybovú aktivitu mládeže má aj klesajúci počet hodín povinnej telesnej výchovy sa negatívne prejavuje aj nízka kvalita výučby telesnej výchovy. Tá je zapríčinená o. i. nedostatočným finančným ohodnotením učiteľa, stagnujúcou a znižujúcou sa zdatnosťou detí, nedostatočnými telovýchovnými zariadeniami s vysoko amortizovanými pomôckami, ale často aj nepodloženým zľahčovaním práce „telocvikára“. Ďalším veľmi vážnym problémom tohto obdobia je radikálny nárast žiakov, ktorí sa nezúčastňujú hodín telesnej výchovy. Počet necvičiacich chlapcov sa pohybuje od 27,7 % do 39,6 % a počet necvičiacich dievčat od 38,2% do 48,1 % (ŠIMONEK –HALMOVÁ –KANÁSOVÁ, 2005, SLEZÁK, 2004)
Pohybová aktivita mládeže v Považskej Bystrici
V meste Považská Bystrica je niekoľko inštitúcií, ktoré sa či už priamo alebo nepriamo podporovať pohybovú aktivitu u detí a mládeže. Športová príprava je sústredená pod Mestské športové kluby pod ktoré patrí hádzaná, hokej a plaváreň. V meste funguje aj futbal, ktorý patrí pod súkromnú firmu, TTC stolnotenisový klub, basketbalový a volejbalový klub.O podporu turistiky v našom okolí sa snaží aj Horolezecký klub Manín a tiež Turistická informáčná kancelária. V Považskej Bystrici sa tiež nachádza Klub slovenských turistov, ktorého členmi sú ľudia všetkých vekových kategórii. Všetky tieto organizácie sa snažia rozvíjať pohybové schopnosti detí a mládeže, ale , bohužiaľ, nestačia na to sami. V meste je potrebné vybudovať, alebo aspoň zrekonštruovať ihriska. Ale nie je to až také bledé, pretože ako všade na Slovensku aj v okolí Považskej Bystrici sa hrá „dedinský“ futbal, ktorý hrá množstvo mladých z mesta. Tiež sú to 2 ligy vo futsale, 2 ligy v hokejbale a zopár akcií ktoré financujú súkromníci ako napríklad streetbasketbal, a podobne.
Aby som zistil ako to naozaj vypadá s pohybovou aktivitou mládeže v Považskej Bystrici som spravil vlastnú mini anketu. Oslovil som 20 ľudí (10 žien a 10 mužov) so svojho okolia vo veku od 18 – 21 rokov. Výsledky mojej ankety sú nasledovné:
Z prvej otázky vyplynulo, že zhruba 85% dievčat a približne také isté percento chalanov sa v minulosti aktívne venovali nejakému športu. Išlo hlavne o tieto športy: hádzaná, plávanie, futbal, volejbal a basketbal. Týmto športom sa dievčatá venovali priemerne 3, 17 rokov a chlapci 9 rokov.
Mojím ďalším zistením bolo, k športovaniu viedlo mládež hlavne láska k športu, pocit, že človek robí niečo pre seba a vyplnenie voľného času. Tieto motívy boli približne rovnako zastúpené.
Najčastejšími ľuďmi, ktorí viedli respondentov k pohybovej aktivite boli hlavne rodičia a kamaráti 75%.
Čo sa týka toho ako telesná výchova podnietila mládež k pohybovej aktivity sú výsledky nasledovné: 42,86 % chlapcov a 66% žien si svoju úlohu splnila. Potešujúce je, že 100% dievčat a 88% chlapcov na hodine telesnej výchovy pravidelne cvičilo (tento fakt môže byť skreslený, pretože počet opýtaných dievčat je len 10)
Zaujímavý fakt je že iba 30% dievčat sa momentálne aktívne venuje nejakému športu, čo je pokles v porovnaní z ich minulosťou o 55%. Hlavnými dôvodmi je nedostatok času, lenivosť a zdravotné problémy. U chlapcov je tento pokles menší. Športu sa stále venuje 71,42%, čo je pokles oproti minulosti len o 13,58%.
Medzi najčastejšie aktivity u chlapcov patrili stretnutia s kamarátmi spolu s hraním sa na počítačoch a športom. U dievčat prevládali tiež schôdzky s priateľmi, avšak práca s počítačom bola v menšom zastúpení, viac prevládali prechádzky.
Obľúbené športové aktivity u mládeži sú hlavne loptové hry ako hádzaná, futbal, volejbal a basketbal. U dievčat sú obľúbené tiež kolieskové korčule a bicykel.
Podľa mojej ankety chlapci denne strávia v pohybe priemerne 3,93 h, dievčatá o vyše hodiny menej, konkrétne 2,7 h. V sede alebo v ľahu trávia chlapci približne 7,12h a dievčatá 8,7. Hlavnú časť v „sede“ trávi mládež v škole. Preto je veľmi dôležitá úloha školskej telesnej výchovy a to nielen na základných a stredných školách, ale aj na vysokých školách, kde sa však , bohužiaľ, podceňuje.
Zoznam použitej literatúry:
- ŠIMONEK –HALMOVÁ –KANÁSOVÁ, 2005, SLEZÁK, 2004
- www.povazska-bystrica.sk
Príloha
Anketa
Vek:
Pohlavie:
1. Venovali ste sa niekedy nejakému športu? Ak áno ako dlho a o aký druh išlo?
2. Čo Vás viedlo k športovaniu?
3. Viedol Vás k tomu niekto? Kto?
4. Podnietila Vás školská telesná výchova k športovaniu mimo školy?
5. Cvičili ste na hodinách telesnej výchovy alebo ste boli oslobodení?
6. Venujete sa nejakému športu v súčasnosti? Ak áno ako často a o aký druh športu ide?
7. Vymenujte 3 najčastejšie činnosti, ktorým sa venujete počas Vášho voľného času
8. Vymenujte 3 obľúbené športové aktivity.
9. Aká je vzdialenosť z miesta Vášho bydliska (internát, privát, byt…) do školy či zamestnania? (km, prípadne metre)
10. Aký druh dopravy pri tom využívate najčastejšie? (auto, MHD, chôdza, bicykel...)
11. Skúste odhadnúť, koľko hodín denne strávite v pohybe. Napr. Cesta domov z práce, chodenie po byte, precházdky...
12. Skúste odhadnúť, koľko hodín denne strávite v sede alebo ležaní. Nepočíta sa spánok. Napr. práca s PC, pozeranie TV, ”sedenie” v škole...
13. Sú nejaké faktory, ktoré Vám bránia športovať, prípadne Vám bránia vykonávať inú pohybovú aktivitu?. Napr. financie, čas, nedostatok ihrísk...