zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Katolícka univerzita / Pedagogická fakulta / SP so skupinou

 

sp_so_skupinou.doc (sp_so_skupinou.doc)

Štruktúra, obsah práce so skupinou: 1.ÚVOD – časovo spadá do rozmrazovania a kvasenia, - cieľ:naštartovať tvorbu, vývoj skupiny, zabezpečiť primerané odkrytie členov skupiny, motivovať ich, získať ich pre prácu v skupine a sebe samom, - pozdrav, privítanie, zakl.info, vysvetlenie cieľov, predstavenie zásady správania sa, vytvorenie kontaktu. 2.JADRO – spadá do etapy kvasenia a „MY“ a)realizujeme psycholo.(nega. a pozitíva mojej probl.situácie) a sociálne stabilizácie klienta(kto som, kde som, kam kráčam) b)motivácia klienta podľa spoloč.očakávaní, techník sebapoznanie a sebahodnotenie, odhalenie cieľov, nácvik zručnosti a spôsobilosť týchto cieľov a i. c)aktivizácia klienta napr:prostredníctvom SV, vytvorenie akčného plánu. 3.ZÁVER – zapadá do etapy transfer, - vyhodnotenie aktivity, rozviazanie emoc. Väzieb a samotné rozlúčenie.

Sociálna stabilizácia klienta – realizáciahovoreným slovo, kreslením, písaním, - snaha uvedomiť si kam K patrí v S prostredí, - k dispozíciifarby, filtchartovy papier a 1 hodinu, - kresli:kto som, kde som, kam kráčam, - nie v každej situácií uvediem K miesto, S prostredie v ktorom chceme poznať jeho situáciu, - kde sa nachádza v kruhu svojej rodiny, práciiba keď chcem poznať konkrétnu pozíciu v konkrétnom prostredí, - ak neurčíme konkrétne miesto, u klienta sa na obrázku objavia tie predstavy, situácie, kté sú pre neho naj...., - ak chcem poznať K zo všeobecnosti, neurčím miesto.

Práca s technikou kreslenia 1. každý s K prezentuje svoj obrázok pred celým plenom, - rozvinie sa diskusia, kde sa ostatný môžu pýtať na čokoľvek, ale opýtaný nemusí odpovedať, - vedúci skupiny si ukladá všetky info, - týmto spôsobom sa navzájom spoznávajú účastníci skupiny, spoznávajú sami seba a spoznáva ich aj vedúci, - obrázok o sebe je relatívne ťažko nakresliť, - majú veľa času, no nesmú sa rozprávať, - celá technika stabilizácie bude trvať cca 4h, - stabilizáciapomáhame sa K uvedomiť kam patrí, - objavuje sa tam skupina v ktorej pracuje, - dobrý pocit v skupineprijímaný, dobrá atmosféra, rovnaký problém, môžu si pomôcť navzájom. 2.FORMA GALÉRIE – všetci čl. svoje obrázky vyvesia a pod tie si prilepia hárky papiera, na ktý ostatný účastníci napíšu návrh ako by sa mohol daný obrázok nazývať, - každý účastník si prečíta názvy, kté dali ostatný čl. a potom sa rozvinie diskusia, čo koho prekvapilo, - nikdy sa nepýtame kto to napísal, ale spýtame sa, že čo si myslia prečo sa to tak napísalo, - vždy nám to bude trvať celé dopoludnie, - tieto materiály si nechávajú K-ti, môžu sa k ním vrátiť, môžu sa inšpirovať.

Semantický diferenciál – uvádzame tak praktiky, kté chceme poznať, - veľmi dôkladne vysvetlíme postup, - neodporúča sa robiť na deťoch, skôr s mládežou na SŠ, - dávame ho až po 5 stretnutí v skupine. METODICKÝ POSTUP – každý účastník ohodnotí sám seba, - potom si to prehne a napíše si mená všetkých ostatných a hodnotí aj ich, - v bloku MŇA HODNOTIA si napíše každý člen mená všetkých členov skupiny a postupne si vyžiada hodnotenie na seba samého, - v bloku Mňa hodnotia si zakrúžkujeme hodnotenia od kolegov, kté sa od sebahodnotenia odlišujú o 2 a viac bodov, - potom sa rozvinie diskusia, kde každý sa môže pýtať prečo ho tatko hodnotil, - diskusia je pred celým plenom, - takto to prebehne u všetkých členov, - JA schováme a v stĺpci priemer vypočítame priemer hodnotení, - na tabuľu napíšeme ako sa počíta priemer (nepoužívame cudzie slová), -  v stĺpci priemer si zakrúžkujeme hodnotenia, kté sa odlišujú od sebahodnotenia o 2 a viac bodov, - potom sa pýtame celej skupiny, -  priemer ma väčšiu zodpovednú hodnotu, lebo nás tak berie celá skupina, - SV berieme ako orientačnú, a nesmieme ju brať úplne vážne, -  musíme dávať pozor, aby nedošlo k ujme, - trvá 2 h. s prestávkou.

Skupinová ideálna produkcia – svoje hodnotenie, porovnávame s niečím, čo skupina vypracuje, - pri tejto technike sa učíme tzv. centrovanie témy(keď máme veľa rôznorodých požiadaviek a môžeme realizovať len obmedzený počet), - pozrieť sa na tie charakteristiky a povedať si či spĺňam či nespĺňam.

Motivácia a aktivizácia – motivovaťklienta k práci ku skupine, vo vzťahu k očakávanému spoloč.očakavaniu, aby prevzal zodpovednosť za identifikáciu svojho problému, návrhy riešenia, realizáciu týchto riešení. Faktory motivujúce k aktivite, činnosti, v rámci skupiny – ak sa problémy týkajú, vidí zmysel, nádej že sa to vyrieši: - pochvala, uznanie, dostatok materiálov, príjemné prostredie, - SV, dobré vzťahy v skupine, pracovná atmosféra, - ciele, preberanie zodpovednosti, - môže svoje náuky, nápady konzultovať s inými, nie je odkázaný len sám na seba, pozitívne očakávania od skupiny. Čo ho demotivuje – neochota spolupráce, počúvať, - nevhodné pracovné podmienky, - zle skúsenosti, rizikovosť prostredia, - časový stres, nedostatok dynamiky (chlpatá deka-ťahať z neho názor),- nemá SV,-zlé medziľudské vzťahy, neprimerané ciele.

Konflikt v skupine – prirodzená súčasť práce a života skupiny, pretože dynamizuje skupinu,- konflikt môže vyvolať tenziu(tlak) al. naopak. Čo budeme robiť ak vznikne: 1. konflikt nazveme a skupine dáme najavo, že vnímame, že konflikt existuje,- je to väčšinou konflikt, ktý sa netýka práce v skupine. 2. môžeme použiť STOP TECHNIKU (kedy bude skúška). 3. konflikt sa snažíme riešiťmusíme vedieť všetky relevantné info, prečo sa to deje, ako sa to deje, nazbierame návrhy na riešenie konfliktu, napíšeme ich centrovanie (každý si napíše, čo je pre neho najlepšie) – dostaneme sa tak k riešeniu.

Rozhodnutie v skupine – vidíme na ňom, v akej etape vývoja sa skupina nachádza, - od vývoja skupiny sa odráža rozhodnutie, - aký stupeň vývoja, taký stupeň rozhodnutia, - v prvých etapách sa skup. rozhoduje HEJ RUP, - rozhodnutie na princípe hlasovania (demokratické rozhodnutie, musí sa tu podrobiť menšia väčšina), - rozhodovanie na základe konsenzu, dohody (vzájomné kompromisy, stredná cesta akceptovateľná pre každého), - rozhodnutie primerané situácií.

Technika moje životné ciele – písomným aj hovorovým slovom, - necháme klienta čo chcú dosiahnuť v určitom veku svojho živote (každých 20 rokov), - pre vekovo starších intervaly nechávame kratšie, - cieľ: aktivizujeme K ku krátkodobej a dlhodobej činnosti, - každý účastník kurzu si vypracováva svoj akčný plán (plán krokov ktoré BY MOHOL realizovať klient s cieľom riešiť svoj problém). AKČNÝ PLÁN – musí byť konkrétny hlavne v krátkodobých krokoch, - vždy pripravený písomnou formou, so stanovením čo chcem urobiť, kedy to dokončím, kto mi pomôže ak potrebujem pomoc, - realizovaný vo viacerých oblastiach (V pracovnom živote, v osobnom), - kópia zostáva u vedúceho skupiny.

Vyhodnotenie aktivít, celého kurzu – hodnotia účastníci, vedúci skupiny, odberateľ-objenávateľ, ktý si nás zabezpečil. VÝZNMA -  pre vedúcehoSV, čo bolo zlé, dobré, - pre účastníkov účelové uvedomenie si toho, čo som získal, nadobudol, čo môžem uviesť do práce, života, rozpoznanie seba, akí sme odlišný od iných, uvedomím si určité skutočnosti, obohacuje sa uvedomovaním si tých druhých. AKO REALIZOVAŤ VYHODNOTENIE – hovorením, - písaným slovom (najč. dotazník),- kreslením.

Evidencia – povinnosť daná zo zákona, - povinnosť evidovať ako pedag. dokumentáciu (hovorí o našich aktivitách). ČO EVIDUJEME (urobíme si portfólio) na jednej strane zákl. údaje o účastníkoch kurzu, čo budeme potrebovať (v prípade dôležitých údajov-dôverné info), evidencia dochádzky (vždy podpísať), evidencia o obsahu aktivít za jednotlivé dni a hodiny (deň, obsah, napr.empatia, sebapoznanie...), zhodnotenie kurzu z nášho pohľadu, nie účastníkov ani odberateľov.