Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Ekonomická fakulta / Podnik a podnikanie
PH6 - Marketingový plán (ph6-mark_plan.doc)
6. prednáška Podnikové hospodárstvo 31. 10. 2007
Marketingový plán
- súčasť podnikateľského plánu
Marketing
- anglické slovo
- market = trh
- ing = činnosť
- marketing je súhrn činností, ktoré riadia tok tovaru a služieb od výrobcu k spotrebiteľovi
- v tomto priestore sa stretávajú tri základné subjekty: ponuka, dopyt a ceny
Ciele marketingu
- získania nových zákazníkov rozšírením predaja
- zväčšenie predaja(reklama, ceny)
- vstup na úplne nový trh (s novými produktami)
Úlohy marketingu
- určenie cien produktov a cenovej politiky
- určenie spôsobu predaja
- identifikácia segmentu trhu
- podpora predaja prostredníctvom propagácie a iných techník
Marketingový mix
- 4 P
- prostredníctvom nástrojov marketingu označovaných ako 4P
- produkt (product)
- miesto (place)
- propagácia (promotion)
- cena (price)
Produkt (výrobok)
- zaoberá sa výberom vhodného výrobku pre cieľový trh
Miesto
- úlohou je dostať ten „správny“ výrobok na miesto cieľového trhu (k zákazníkovi)
Propagácia
- informovanie zákazníkov o „vhodnom“ výrobku
- patrí k nej osobný predaj, hromadný predaj a propagácia predaja
Marketingový algoritmus
- postupnosť určitých krokov
- fáza – koncepčná fáza
- formujeme tu marketingovú filozofiu
- definujeme určité zásady, ktoré vychádzajú z cieľov a možností a podľa týchto zásad sa potom správame na trhu
- fáza – analytická fáza
- keď nápady a príležitosti podrobíme podrobnej analýze
- fáza – realizačná fáza
- uplatňujeme tu marketingovú stratégiu
- ako sa to dá dosiahnuť
Nástroje:
- dizajn, obal
- nástroje, ktoré podporujú predaj, čiže uvedenie výrobku na trh (cena, distrubúcia, predajná technika a pod.)
4fáza – spätná väzba
- informuje nás o úspešnosti
Trh a vývoj trhu
Trh
- skupina potencionálnych zákazníkov s podobnými potrebami a predajcami, ktorí ponúkajú rôzne výrobky, t.j. spôsoby ako uspokojovať tieto potreby
- tvoria ho zákazníci, ktorí sa odlišujú vo svojich potrebách, záujmoch, príjmoch, resp. iných hľadiskách
Segmentácia trhu
- nájdenie skupiny zákazníkov podľa stanovených kritérií
- medzi hlavné hľadiská segmentácie trhu patria:
- psychologické hľadisko (osobný životný štýl, základné znakov osobnosti,...)
- demografické hľadisko (pohlavie, vek, rodinný stav, počet a vek detí, veľkosť domácnosti, miesto bydliska, náboženstvo, rasa alebo národnosť)
- sociologicko-ekonomické hľadisko (príjem a školské vzdelanie)
Najdôležitejším nástrojom marketingu je produkt (čo je na ňom dôležité)
- značka výrobku alebo predávajúceho
- obal a štítky
- záručný a pozáručný servis
- špeciálne služby
- image výrobku alebo predávajúceho
Propagácia
- osobný predaj (priamy kontakt medzi predávajúcim a potencionálnym zákazníkom)
- hromadný predaj (je tu veľa potencionálnych zákazníkov)
- robíme publicitu, reklamu výrobku
- hlavnou formou hromadného predaja je reklama,
- požiadavky na reklamu:
- pôsobivosť
- pravdivosť
- hospodárnosť
Klamlivá reklama
- vyvoláva klamlivú predstavu o danom produkte
Prostriedky reklamy
- televízne spoty
- rozhlasové spoty
- plagáty
- billboardy
- nálepky
- inzerát
- katalóg
- prospekt
- leták
- výstava
- telefonická reklama
- výklad
- pútač
- internet
Cena
- je funkciou dopytu. Je to totiž cena za niečo, čo ste ochotní za to niečo zaplatiť.
- nekupovať z rozmaru
- nekupovať všetko za každú cenu
- čím je majetok vzácnejší, tým sa ťažšie predáva
- po čom je dopyt, to sa ľahko predáva
- nakupovať veci, ktoré možno v budúcnosti predať