zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Ekonomická fakulta / Podnik a podnikanie

 

PH6 - Marketingový plán (ph6-mark_plan.doc)

6. prednáška        Podnikové hospodárstvo 31. 10. 2007

 

Marketingový plán

  1. súčasť podnikateľského plánu

 

Marketing

  1. anglické slovo
  2. market = trh
  3. ing = činnosť
  4. marketing je súhrn činností, ktoré riadia tok tovaru a služieb od výrobcu k spotrebiteľovi
  5. v tomto priestore sa stretávajú tri základné subjekty: ponuka, dopyt a ceny

 

Ciele marketingu

  1. získania nových zákazníkov rozšírením predaja
  2. zväčšenie predaja(reklama, ceny)
  3. vstup na úplne nový trh (s novými produktami)

 

Úlohy marketingu

  1. určenie cien produktov a cenovej politiky
  2. určenie spôsobu predaja
  3. identifikácia segmentu trhu
  4. podpora predaja prostredníctvom propagácie a iných techník

 

Marketingový mix

  1. 4 P
  2. prostredníctvom nástrojov marketingu označovaných ako 4P
  1. produkt (product)
  2. miesto (place)
  3. propagácia (promotion)
  4. cena (price)

 

Produkt (výrobok)

  1. zaoberá sa výberom vhodného výrobku pre cieľový trh

 

Miesto

  1. úlohou je dostať ten „správny“ výrobok na miesto cieľového trhu (k zákazníkovi)

 

Propagácia

  1. informovanie zákazníkov o „vhodnom“ výrobku
  2. patrí k nej osobný predaj, hromadný predaj a propagácia predaja

 

 

 

 

 

 

Marketingový algoritmus

  1. postupnosť určitých krokov

 

  1. fáza – koncepčná fáza
  1. formujeme tu marketingovú filozofiu
  2. definujeme určité zásady, ktoré vychádzajú z cieľov a možností a podľa týchto zásad sa potom správame na trhu

 

  1. fáza – analytická fáza
  1. keď nápady a príležitosti podrobíme podrobnej analýze

 

  1. fáza – realizačná fáza
  1. uplatňujeme tu marketingovú stratégiu
  2. ako sa to dá dosiahnuť

 

Nástroje:

  1. dizajn, obal
  2. nástroje, ktoré podporujú predaj, čiže uvedenie výrobku na trh (cena, distrubúcia, predajná technika a pod.)

 

4fáza – spätná väzba

  1. informuje nás o úspešnosti

 

Trh a vývoj trhu

 

Trh

  1. skupina potencionálnych zákazníkov s podobnými potrebami a predajcami, ktorí ponúkajú rôzne výrobky, t.j. spôsoby ako uspokojovať tieto potreby
  2. tvoria ho zákazníci, ktorí sa odlišujú vo svojich potrebách, záujmoch, príjmoch, resp. iných hľadiskách

Segmentácia trhu

  1. nájdenie skupiny zákazníkov podľa stanovených kritérií
  2. medzi hlavné hľadiská segmentácie trhu patria:
  1.  psychologické hľadisko (osobný životný štýl, základné znakov osobnosti,...)
  2.  demografické hľadisko (pohlavie, vek, rodinný stav, počet a vek detí, veľkosť domácnosti, miesto bydliska, náboženstvo, rasa alebo národnosť)
  3.  sociologicko-ekonomické hľadisko (príjem a školské vzdelanie)

 

Najdôležitejším nástrojom marketingu je produkt (čo je na ňom dôležité)

  1. značka výrobku alebo predávajúceho
  2. obal a štítky
  3. záručný a pozáručný servis
  4. špeciálne služby
  5. image výrobku alebo predávajúceho

Propagácia

  1. osobný predaj (priamy kontakt medzi predávajúcim a potencionálnym zákazníkom)
  2. hromadný predaj (je tu veľa potencionálnych zákazníkov)
  3. robíme publicitu, reklamu výrobku
  4. hlavnou formou hromadného predaja je reklama,
  5. požiadavky na reklamu:
  1.  pôsobivosť
  2.  pravdivosť
  3.  hospodárnosť

 

Klamlivá reklama

  1. vyvoláva klamlivú predstavu o danom produkte

 

Prostriedky reklamy

  1. televízne spoty
  2. rozhlasové spoty
  3. plagáty
  4. billboardy
  5. nálepky
  6. inzerát
  7. katalóg
  8. prospekt
  9. leták
  10. výstava
  11. telefonická reklama
  12. výklad
  13. pútač
  14. internet

 

Cena

  1. je funkciou dopytu. Je to totiž cena za niečo, čo ste ochotní za to niečo zaplatiť.
  2. nekupovať z rozmaru
  3. nekupovať všetko za každú cenu
  4. čím je majetok vzácnejší, tým sa ťažšie predáva
  5. po čom je dopyt, to sa ľahko predáva
  6. nakupovať veci, ktoré možno v budúcnosti predať