Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Vysoká škola ekonómie a manažmentu verejnej správy / verejna sprava / ekonomika verejného sektora
ekonomika verejneho sektora (ekonomika_verejneho_sektora.doc)
EKONOMIKA VEREJNÉHO SEKTORA
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Skúška: !!!!na skúšku doniesť kalkulačku!!!!
Na skúške pri teóriách verejnej voľby dostaneme len určiť prvých dvoch, ktorí postúpia do druhého kola!!,
!!!!V písomke bude: !!!POZRI STRANY č. 8,9!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Príklad – určite poradie , koho vylúčime prvého, tak ho dáme na posledné miesto!!!
- prednášajúca pošle príklady Katke B. (už sú na školskom webe!)
Literatúra: skriptá sme si kúpili 08.12.2006 po skúške z Informatiky!
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
EKONOMIKA VEREJNÉHO SEKTORA
Pre VEREJNÝ SEKTOR je rozhodujúca skutočnosť, že je FINANCOVANÝ z verejných financií.
Z toho vyplýva, že:
- je riadený verejnou správou
- rozhoduje sa o ňom verejnou voľbou
- podlieha verejnej kontrole
TEÓRIA VEREJNEJ VOĽBY:
- skúma, ako sa individuálne preferencie (škola, rodina, zamestnanie) prenášajú do kolektívnych rozhodnutí.
- je to tá časť ekonomickej vedy a politológie, kt. sa zaoberá tým, ako vlády uskutočňujú proces ekonomickej voľby, t.j. ako sa vo verejnom sektore riadia 3 EKONOMICKÉ PROBLÉMY:
- čo vyrábať
- ako vyrábať
- pre koho vyrábať
- 18-19. storočie = matematici: J.C.de Borda, P.S. de Laplace, L. Carrol
- 60-te roky 20.stor.: Duncan Blacko – využitie nástrojov ekonomickej analýzy pri riešení tradičných problémov politických vied
- historicky sa vyvinuli 2 FORMY DEMOKRACIE:
- demokracia PRIAMA (referendum)
- demokracia ZASTUPITEĽSKÁ (volení zástupcovia)
PODSTATA teórie verejnej voľby:
Ekonomický trh Politický trh
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
- neviditeľná ruka trhu - viditeľná ruka vlády
- individuálne preferencie - spájanie individuálnych preferencií do
kolektívnych rozhodnutí
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
- peňažné hlavy - voliteľné hlasy
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
- maximalizácia zisku pre firmy - maximalizácie hlasov vo voľbách
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
VOLEBNÉ PRÁVO:
- AKTÍVNE – môcť voliť
- POVINNÉ - byť volený
- 1789 – v USA vzniklo právo voliť (len belosi)
- 1870 už aj černosi
- 1967 – volebné právo pôvodných obyvateľov Austrálie
- 1944 – vo Francúzsku ženy získali volebné právo
- 1971 – vo Švajčiarsku ženy získali volebné právo
- je to právo vyjadriť svoj názor na veci verejné
- je to právo delegovať na niekoho moc ovplyvňovať veci verejné
- právo voliť nie je morálne právo, každý si musí sám zvážiť, či chce ovplyvňovať veci verejné sprostredkovaným spôsobom, je to každého osobná vec.
VOLEBNÝ CENZUS:
- rasový
- pohlavia
- povolania
- vzdelania
Referenčný volič, VOLIČ MEDIÁN (=stredný volič):
Príklad:
máme kandidátov na prezidenta X a Y a 5 voličov, aké situácie môžu nastať? Ako sa bude správať referenčný volič ?
X Y
––––––––––––––––––––––––
- 0
- 1
- 2
- 3
0 4
TEÓRIA racionálnej neúčasti vo voľbách:
RACIONÁLNA IGNORANCIA:
- volič volí strategicky, lebo je racionálne ignorantný (rozumovo si zváži, že náklady spojené s volebným procesom sa mu nevrátia)
DEFINÍCIE:
VOLEBNÝ SYSTÉM:
- legislatívny základ spôsobu volieb
- spôsob rozdeľovania mandátov
- sprostredkujúci článok medzi výsledkom hlasovania a konkrétnym zložením voleného orgánu
- celá SR je jeden volebný obvod s rovnakou možnosťou voliť (tie isté politické strany, podmienky spôsobu volenia a pod.)
- rovnaká možnosť zvolenia preferenčných hlasov zakrúžkovaním
- systém kandidátnej listiny (straníckeho zoznamu)
VOLEBNÁ FORMULA:
- definuje základné DELENIE volebných SYSTÉMOV a to na:
- VAČŠINOVÉ (štát sa rozdelí na taký počet malých jednomandátových volebných obvodov, koľko je potrebné na obsadenie miest v zastupiteľskom orgáne – prezident):
- s relatívnou väčšinou
- s absolútnou väčšinou
- POMERNÉ (rozdelenie mandátov v zastupiteľskom zbore zodpovedá pomeru obdržaných hlasov pre jednotlivé politické strany – parlament)
VOLEBNÁ GEOMETRIA:
- používa sa pri určovaní volebných obvodov (mal by byť približne rovnaký počet voličov)
VOLEBNÁ KLAUZULA (volebné KVÓRUM):
- minimálna percentuálna hranica, kt. musí politická strana získať, aby bola zastúpená v parlamente (v SR 5%, pri spojení strán sa % zvyšuje) :
- EXPLICITNÉ kvórum (5% hranica)
- IMPLICITNÉ kvórum (súbor iných faktorov, ako je % hranica, napr. zvíťazí min.v 1-3 volebných obvodoch)
- minimálna hranica je dôležitá pre zamedzenie extrémistickým stranám vstúpiť do parlamentu.
VAČŠINOVÝ VOLEBNÝ SYSTÉM:
- štát sa rozdelí na taký počet malých jednomandátových volebných obvodov, koľko je potrebné na obsadenie miest v zastupiteľskom orgáne
- v každom volebnom obvode zvedú súboj kandidáti (stranícki, alebo nezávislí) a víťazom sa stane ten, kto dosiahne väčšinu hlasov – stáva sa reprezentantom daného obvodu v zastupiteľskom orgáne:
Väčšinový volebný systém
S absolútnou väčšinou (50% všetkých voličov + 1 hlas)
S relatívnou väčšinou (jednoduché)
100 hlasov
J.Biely
M.Červený
J.Čierny
45 hlasov 51 hlasov
44 hlasov 44 hlasov
11 hlasov 5 hlasov
PRAVIDLÁ HLASOVANIA:
Jednohlasné hlasovanie:
- každý jednotlivec vyjadruje svoju preferenciu
- vydieranie jednotlivcom (právo veta)
- jednotlivec sa môže správať strategicky a ťažiť zo svojho nesúhlasu
Pravidlo jednoduchej väčšiny:
- sčítajú sa hlasy pre a proti, víťazí väčšina
- tyrania väčšiny (väčšina získava výhodu na úkor menšiny)
- schválenie neefektívnych projektov
Príklad:
Obec má 5 občanov, z kt. traja nemajú motorové vozidlo. Starosta uvažuje o dohode s dopravným podnikom a o následnej výstavbe zastávky autobusu, pričom náklady na jej výstavbu sú 25 PJ. Ako svoje preferencie prejavia občania a aký bude výsledok hlasovania, ak úžitok občana, kt. nemá auto vyjadríme vo výške 6 PJ (peňažná jednotka)?
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Obyvateľ 1 2 3 4 5
Ukazovateľ
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Prínos pre obyvateľa 6 6 6 0 0
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Náklady na výstavbu 5 5 5 5 5
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
čistý výnos z projektu 1 1 1 -5 -5
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Hlasuje áno áno áno nie nie
Tabuľky:
- pravidlom jednoduchej väčšiny víťazí Vilma s počtom hlasov 8, v porovnaní so Zuzanou, kt. získala 7 hlasov, napriek tomu, že je u 15 voličov na poslednom mieste, a teda je neefektívna
- do druhého kola primárok s väčšinou jediného hlasu postúpi Vilma a Zuzana, napriek tomu, že lepšiu pozíciu na prvý pohľad má Yvona
- alternatívne hlasovanie – je to metóda podľa preferencií, je prvá z metód, kt. neberú do úvahy len prvé preferencie, ale aj poradie ostatných alternatív (ďalších preferencií). Je to metóda, kde postupne vylučujeme alternatívy s najmenším počtom hlasov (prvých hlasov - preferencií):
A 20 | B 10 | C 8 | D 7 | E 6 |
K | L | M | N | P ↓ |
M | N | P | L | M |
L | K | N | M | N |
N | P | K | P | L |
P | M | L | K | K |
K L M N P
––––––––––––––––––––––––––
20 10 8 7 6
8 +7 +6
+6
––––––––––––––––––––––––––
28! 23 14
príklad:
A skupina = 20 voličov
B skupina = 10 voličov
C skupina = 8 voličov
D skupina = 7 voličov
E skupina = 6 voličov
- systém vyčerpávajúcich primárok - postupne vylučujeme alternatívy, ale vychádzame z posledných preferencií a postupne vylučujeme alternatívy, kt. by najviac voličov nevolilo, kt. majú najviac „posledných hlasov“ (zdola nahor a pozeráme, kt. alternatívu by čo najviac voličov nevolilo!), tento systém je systém, kde postupne vylučujeme alternatívy, kt. by najviac voličov nevolilo, respektíve, kt. sú na poslednom mieste u najväčšieho počtu voličov. Vo štvrtom kole sa rozhoduje medzi alternatívami X a Y. Alternatívu X uprednostňuje 5 + 2 = 7 voličov a alternatívu Y uprednostňuje 8 + 7 + 3 = 18 voličov. Víťazí teda alternatíva Y.
A 20 | B 10 | C 8 | D 7 | E 6 |
K | L | M | N | P |
M | N | P | L | M |
L | K | N | M | N |
N | P | K | P | L |
P | M | L | K | K |
- vyhodíme P
- vyhodíme N
- vyhodíme L
- vyhodíme M
VYHRÁ K !
- hlasovanie podľa váženého usporiadania – ... (skriptá!)
- metóda rozdelenia bodov sleduje (zohľadňuje) intenzitu (silu) preferencií., rozdelenie bodov musí mať klesajúcu tendenciu – najväčšie preferencie má prvá, najmenšie posledná. Metodika výpočtu je rovnaká, ako pri váženom.
Pravidlo kvalifikovanej väčšiny:
- 2/3 väčšinu, 3/5 väčšina...
Primárky s väčšinou jedného hlasu (dvojité voľby):
- v prvom kole sa berú do úvahy len prvé preferencie voličov
- môže dôjsť k tomu, že v prvom kole bude vylúčená alternatíva, ktorú voliči volia v priemere najvyššie
Alternatívne hlasovanie:
- na volebných lístkoch vyznačia voliči svoje preferované poradie
- kandidát s viac ako polovicou hlasov víťazí
- ak nie, vynechá sa kandidát s najmenším počtom prvých preferencií a jeho hlasy sa presunú kandidátom na druhom mieste...
Systém vyčerpávajúcich primárok:
- postupné vylúčenie alternatív sériou volieb
- ak existuje 5 alternatív, volič má 4 volebné hlasy
- alternatíva s najmenším počtom hlasov vypadne
- v druhom kole 3 volebné hlasy...
Systém vyčerpávajúcej väčšiny (Condorcetovo kritérium):
- voličom sa predloží zoznam alternatív a každá sa porovnáva s každou
Hlasovanie podľa váženého usporiadania:
- jednotlivým poradiam sú priradené váhy, vyhrá alternatíva s najväčším počtom vážených hlasov
Súhlasné hlasovanie:
- voliči nie sú obmedzení voľbou jediného kandidáta, môžu voliť viacerých kandidátov, vyhrá ten, kt. má najviac hlasov
Metóda rozdelenia bodov:
- vyjadruje intenzitu preferencií
Riziko cyklického hlasovania:
Adam Bruno Cyril
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Vodovod športový areál knižnica
Športový areál knižnica vodovod
Knižnica vodovod športový areál
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Vodovod šport.areál knižnica vodovod
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Adam > > <
Bruno < > >
Cyril > < >
Spolu > > >
A > B > C
A > C
- výsledok závisí od poradia hlasov v cyklickom hlasovaní.
Pomerný volebný systém:
- väčšie viacmandátové obvody, v kt. kandidujú politické strany formou kandidátnej listiny
- rozdelenie mandátov v zastupiteľskom zbore zodpovedá pomeru obdržaných hlasov pre jednotlivé strany.
Príklad postupu PRIDEĽOVANIA MANDÁTOV:
- súčet platných hlasov odovzdaných pre postupujúce politické strany alebo koalície sa vydelí číslom 151 (počet mandátov zväčšený o číslo 1), takto získané číslo zaokrúhlené na celé číslo sa nazýva – RVČ (=republikové volebné číslo) – Hagenbach-bischopova metóda = počet kresiel + 1. Počet platných hlasov v posledných voľbách 2 mil. 303 tisíc a počet hlasov odovzdaných postupujúcim politickým stranám 2 mil. 27 342, takmer 300 tisíc hlasov prepadlo, lebo nemáme druhé volebné kolo
- celkový počet platných hlasov, kt. dostala politická strana sa vydelí RVČ a strane sa pridelí toľko mandátov, koľkokrát je RVČ obsiahnuté v súčte platných hlasov, kt. táto politická strana získala
- ak sa takýmto spôsobom pridelilo o jeden mandát viac, než sa malo prideliť, odpočíta sa prebytočný mandát tej politickej strane, kt. vykázala najmenší zostatok delenia. Pri rovnakom zostatku delenia sa mandát odpočíta politickej strane, kt. získala menší počet hlasov. Ak je počet hlasov rovnaký, rozhodne žreb
- ak neboli týmto spôsobom pridelené všetky mandáty, Ústredná volebná komisia pridelí tieto mandáty postupne tým politickým stranám, kt. majú najväčší zostatok delenia. Pri rovnosti zostatkov hlasov sa pridelí mandát politickej strane, kt. získala väčší počet hlasov. Ak je počet hlasov rovnaký, rozhodne žreb.
- v predposledných parlamentných voľbách bolo obsadenie kresiel v parlamente takéto: SDKÚ – 28, SMER – 25, HZDS – 36, KSS – 11, SMK/MKP 20, KDH – 15, ANO – 15.
- v posledných parlamentných voľbách boli čísla takéto: KDH – 14, SMK – 20, HZDS – 15, SDKÚ – 31,49, SMER – 49,99, SNS – 20,12 = 149 kresiel (1 kreslo sa zvýšilo, pridelíme ho strane, kt. má najväčšie číslo delenia, teda SMER). V prípade, že by napr. mali 2 strany rovnaký počet kresiel, tak rozhodne ŽREB:
Počet hlasov postupujúcich politických strán bol 2 027 324, RVČ = 13 426 :
KDH – 191 443 hlasov : 13 426 = 14,259 14
SMK – 269 111 hlasov : 13 426 = 20,04 20
HZDS – 202 540 hlasov : 13 426 = 15,08 15
SDKÚ – 422 815 hlasov : 13 426 = 31,49 30 Σ 149
SMER – 671 185 hlasov : 13 426 = 49,99 50+1
SNS – 270 230 hlasov : 13 426 = 20,12 20
––––––––––––––––––––––––––––––––––
S p o l u : Σ 149 (súčet čísel pred desatinnou čiarkou)
==============================
Príklad (podobný bude na skúške!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!):
Bieli žltí červení modrí zelení šedí čierni
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
500 150 820 1 200 780 660 290
RVČ
17,86 - 29,28 42,86 27,86 28,57 10,36
Otázky k príkladu:
- určite počet voličov (spočítame = 4 400 voličov za predpokladu platnosti všetkých hlasov)
- (určíme si 5% kvórum)- ?ktorá z politických strán nepostúpi? = strana žltých vypadla
- vypočítajte RVČ! (dôležité sú voličské hlasy za postupujúce strany = 4400-150 (žltí)=4250) 4250:151=28,14 RVČ = 28 (zaokrúhľuje sa aritmeticky), spočítame (148) prvé čísla, t.z. 17+29+...=148 a zvyšné 2 kreslá pridáme prvým dvom stranám, kt. majú najviac (modrí a zeleným)
Príklad 2:
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
1.skupina 2.skupina 3.skupina 4.skupina 5.skupina
- - - - -
16 voličov 12 voličov 10 voličov 7 voličov 3 voliči
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
45 Oto 42 Peter 70 Peter 28 Rišo 35 Stano
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
25 Peter 36 Stano 20 Stano 25 Urban 25 Rišo
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
15 Rišo 15 Urban 5 Urban 23 Stano 20 Oto
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
10 Stano 6 Oto 3 Rišo 19 Peter 11 Urban
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
5 Urban 1 Rišo 2 Oto 5 Oto 9 Peter
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
!!!Túto tabuľku treba vypočítať všetkými spôsobmi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Alternatívne hlasovanie:
A B C D E
16 12 10 7 3
––––––––––––––––––––––––––
O P P R S
P S S U R
R U U S O
S O R P U
U R O O P
––––––––––––––––––––––––––
O=16+3=19 P=12+10=29!! R=7+3+7 S=3 U=0 vylúčený ako prvý
- U vyškrtneme ako prvého, lebo má nula preferencií
Vyčerpávajúce primárky:
A B C D E
16 12 10 7 3
––––––––––––––––––––––––––
O P P R S
P S S U R
R U U S O
S O R P U
U R O O P
––––––––––––––––––––––––––
O=17 P=3 R=12 S=0 U=16
TEÓRIA BYROKRACIE:
Byrokracia:
o verejných záležitostiach rozhodujú politici
↓
rozhodnutia realizuje byrokracia
↓
maximalizácia rozsahu úradníckych činností
↓
úradníci si navzájom vytvárajú prácu
↓
(maximalizácia rozpočtu)
BYROKRACIA:
- skupina ľudí profesionálne špecializovaná na spravovanie a riadenie, v bežnom zmysle slova s pejoratívnym nádychom
- v organizácii vedie k preceňovaniu významu formálnych pravidiel na úkor osobného prístupu
- administratívny systém, kt. charakterizujú strnulé pravidlá, hierarchické riadenie vo veľkých organizáciách, centralizované rozhodovanie na verejnej i súkromnej úrovni, rozsiahle papierovanie, malá flexibilita.
BYROKRAT:
- pejoratívne označenie úradníka vyznačujúceho sa obmedzenosťou, skostnatenosťou, neraz zneužívaním svojej moci, neschopnosťou.
Teória byrokracie:
Politik
Byrokrat
Volič
PRAKTIKY súvisiace s KORUPCIOU:
KLIENTELIZMUS:
- konflikt záujmov, kt. vzniká uprednostňovaním na základe priateľstva, spriaznených skupín („old boys club“ – klub starých spolužiakov – angl. klientelizmus)
- „arm´s lenght relation“ – držať si ľudí od tela – tzv. nárazníkový princíp
NEPOTIZMUS:
- osoba využíva výkon verejnej moci na získanie výhod pre člena svojej rodiny
- „nepot“ – synovec, príbuzný (angl.) – rodinkárstvo
KRONYIZMUS:
- pomoc najbližším – okrem príbuzných aj bývalým spolužiakom susedom...
- „crony“ – dlhoročný priateľ zo školských lavíc
LOBING:
- priame pôsobenie jednotlivca (prípadne záujmovej skupiny) na voleného predstaviteľa (zamestnanca verejného sektora), kt. má za následok ovplyvniť legislatívny, prípadne regulačný proces a zároveň nepredstavuje konflikt záujmov ani korupciu.
DAR:
- prejav priazne, pohostinnosti, vďačnosti
- na rozdiel od úplatku nedáva sa oproti protihodnote
FORMY KORUPCIE v SR:
28% = peňažné dary
13% = vecné dary
39% = klientelizmus
8% = výhody
10% = nepotizmus
2% = iné
CPI = index vnímania korupcie v krajinách OECD
BPI = index poskytovania úplatkov
Teória verejnej voľby:
- podstata teórie
- volebné právo
- referenčný volič, volič medián
- teória racionálnej neúčasti vo voľbách
- racionálna ignorancia
- pravidlá hlasovania:
- jednohlasné hlasovanie
- pravidlo jednoduchej väčšiny, pravidlo kvalifikovanej väčšiny
- primárky s väčšinou jedného hlasu
- alternatívne hlasovanie
- systém vyčerpávajúcich primárok
- systém vyčerpávajúcej väčšiny (Condorcetovo kritérium)
- hlasovanie podľa váženého usporiadania
- súhlasné hlasovanie
- metóda rozdelenia bodov
- Arrowova poučka
- Leviathanova hypotéza
ARROWOVA poučka:
Neexistuje žiadna hlasovacia metóda na princípe väčšinového hlasovania, kt. nezávisí od väčšinového hlasovania v jednotlivých alternatívach a pritom zaručuje efektívnosť a rešpektuje individuálnu preferenciu. Paradox vzniká, ak žiaden z projektov nemôže získať väčšinu hlasov a rozhodujúcim pri víťazstve sa stáva poradie hlasovania.
LEVIATHANOVA hypotéza:
Dôsledkom zaujatosti vo fiškálnom procese – pri väčšinovom pravidle hlasovania a nedostatkoch v procese hlasovania, dochádza k tomu, že je rozpočet nadmerný. Za hlavnú príčinu sa považuje snaha politikov a byrokratov uspokojovať svoje vlastné záujmy rozpočtovou expanziou. Príčinami môžu byť aj náklady menšiny, podcenenie daňového bremena, deficitné financovanie, hlasovanie verejných zamestnancov.
Teória verejnej voľby analyzuje 4 SKUPINY SUBJEKTOV (procesov, problémov):
- volič
- politik
- hlasovací proces
- teóriu byrokracie