Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Ekonomická univerzita / Podnikovohospodárska Fakulta / Financie a mena
Financie a mena - EU (12006_01_10_18_14_30-fam_eu.doc)
Čo je Európska únia
15 demokratických štátov Európy s 365 miliónmi obyvateľov sa dobrovoľne spojili do politického a ekonomického zoskupenia na dosiahnutie spoločných cieľov a jednoty v Európe pomocou jednotnej zahraničnej a vnútornej politiky zvrchovaných členských štátov (zmluva z Amsterdamu).
Ciele EÚ
Zlepšenie životných a pracovných podmienok obyvateľov EÚ, spolupráca v sociálnej oblasti
Podpora ekonomického rozvoja vytvorením hospodárskej únie bez hraníc a menovej únie zavedením jednotnej meny euro
Stabilné a vyvážené obchodné vzťahy a zaručenie voľnej súťaže
Postupné vyrovnávanie ekonomickej nerovnováhy medzi rôznymi štátmi a regiónmi
Ochrana práv a záujmov členských štátov zavedením ručenia únie
Spolupráca v oblasti práva a vnútornej politiky
Rozširovanie EÚ o nových členov, predovšetkým o štáty strednej a východnej Európy
Pomoc rozvojovým štátom
Zachovanie mieru a slobody jednotnou obrannou politkou
Prostriedky EÚ
Právne normy, jednotné pre všetkých 15 členských štátov
Rozpočet financovaný z vlastných prostriedkov
Organizačný a technický aparát spoločných orgánov EÚ
História Európskej únie
9. mája 1950 oznámil Robert Schuman plán vytvorenie Európskeho spoločenstva pre uhlie a železo (EGKS), čo viedlo k podpísaniu zmluvy v Paríži v apríli 1951. Tento plán staval na myšlienke Jeana Monneta vybudovať jednotnú Európu krok za krokom tak, ako murár stavia budovu. Základ položilo 6 štátov: Belgicko, Francúzsko, Holandsko, Luxembursko, Nemecko a Taliansko. EGKS malo volený parlament, ktorý zasadal prvý krát v septembri 1952 v Štrasburgu.
25. marca 1957 podpísali zakladajúce štáty zmluvu z Ríma, ktorou založili Európske hospodárske spoločenstvo (EHS) a Európske atómové spoločenstvo (Euratom). V tomto čase mal spoločný parlament 142 zástupcov zo všetkých členských štátov.
V januári 1973 sa EHS rozšírilo o nasledujúcich členov: Dánsko, Írsko a Veľká Británia. Parlament mal 198 členov.
V júni 1979 sa podľa zmluvy z Ríma uskutočnili v jednotlivých členských štátoch voľby do Európskeho parlamentu. 410 zvolených poslancov z 9 štátov zasadlo v júli 1979 v novej budove parlamentu Palais de l'Europe v Štrasburgu. V januári 1981 sa Grécko stalo desiatym členským štátom EHS. Parlament sa rozšíril na 434 poslancov. V júni 1984 sa konali druhé priame voľby do Európskeho parlamentu. V januári 1986 vstúpili do EHS Španielsko a Portugalsko. Počet poslancov v parlamente sa zvýšil na 518.
V roku 1986 podpísali vlády členských štátov Jednotný európsky akt, ktorý bol parlamentom ratifikovaný. Jednotný európsky akt rozširuje a zdokonaľuje zmluvu z Ríma. Európsky parlament dostáva nové právomoci uzákonením vzťahov medzi parlamentom a radou. V tejto zmluve sa zaväzuje 12 členských štátov do 31. decembra 1992 vytvoriť spoločný trh s bezhraničným pohybom osôb, tovaru a služieb. V júni 1989 sa konali tretie európske parlamentné voľby.
19. júna 1990 podpísali ministri zahraničných vecí Francúzka, Nemecka a krajín Beneluxu dohodu v Schengene o odstránení colných a pasových kontrol na vzájomných hraniciach a o voľnom pohybe občanov týchto štátov v ich území. Dohoda obsahuje 142 bodov, ktoré nahradzujú zákony jednotlivých štátov a musí byť ratifikovaná parlamentmi všetkých zúčastnených strán. Postupne k dohode pristúpili Taliansko, Španielsko, Portugalsko a Grécko.
V decembri 1991 sa rozhodli zastupitelia vlád členských štátov EHS na zasadnutí rady v Maastrichte založiť Európsku úniu. Vo februári 1992 bola v Maastrichte podpísaná Zmluva o Európskej únii. Európsky parlament získal ďalšie právomoci najmä v legislatívnej oblasti, kde sa stal rovnoprávnym partnerom Rady EÚ. V zmluve bolo zakotvené aj ustanovenie inštitúcie ombudsmana.
1. novembra 1993 vstupuje Zmluva o Európskej únii po ratifikácii v členských štátoch do platnosti.
V júni 1994 sa konali štvrté európske parlamentné voľby. Na základe zjednotenia Nemecka sa zvýšil počet poslancov na 567. 1. januára 1995 pristúpili do EÚ Fínsko, Rakúsko a Švédsko. V Európskom parlamente sa počet poslancov rozšíril na súčasných 626. 26. marca 1995 vstupuje do platnosti dohoda zo Schengenu, ku ktorej pristúpilo v apríli 1995 aj Rakúsko.
Orgány Európskej únie
Rada Európskej únie sa skladá z 15 členov, ktorých nominujú vlády členských štátov EÚ. Rada rozhoduje a navrhuje zákony. Zloženie rady sa mení podľa aktuálnej tematiky rokovania (napr. zahraničná politika, finančná politika, agrárna politika a pod). Predsedníctvo v rade sa mení podľa pevne stanového poradia.
Európsky parlament má 626 poslancov, je volený v priamych voľbách obyvateľmi štátov EÚ, reprezentuje jednotlivé národy zoskupenia. V jeho zodpovednosti je legislatíva EÚ, schválenie rozpočtu a kontrolné funkcie.
Európska komisia pozostáva z 20 nezávislých členov. Komisia navrhuje právne normy, zodpovedá za ich dodržiavanie a robí výkonnú politiku EÚ. Komisári majú presne rozdelené oblasti zodpovednosti.
Európsky súdny dvor sa skladá z 15 sudcov, 9 advokátov. Spolu so súdom prvej inštancie (15 sudcov) zabezpečuje dodržiavanie práva v spoločnom integračnom procese.
Dvor audítorov má 15 členov, kontroluje finančné záležitosti a vykonávanie rozpočtu únie. Dvor audítorov je tzv. finančným svedomím únie. Výročné správy dvora auditorov o hospodárení EÚ sú verejne prístupné.
Paralelne k týmto orgánom pôsobia hospodársky a sociálny výbor (222 členov), ktorý má poradenskú funkciu a skladá sa zo zástupcov rôznych profesných oblastí (napr. poľnohospodárstvo, odbory, obchodná sféra a pod.).
Na podporu činnosti rady a komisie bol vytvorený výbor regiónov, ktorý vnáša do inštitúcii EÚ regionálne a lokálne aspekty. Má poradenskú funkciu.
Európska investičná banka zodpovedá za vyvážený rozvoj bankovej a finančnej sféry únie. EIB spravuje ročný objem kreditov vo výške 20 miliárd euro, čím sa stala najväčšou finančnou inštitúciou sveta.
Európsky ombudsman je zodpovedný za sprostredkovanie kontaktu mezi občanmi únie a riadiacimi orgánmi. Vyšetruje sťažnosti občanov EÚ na rozhodnutia a konania orgánov, pričom má právomoci vyžiadať si podklady a dôkazy k rozhodnutiam orgánov únie.
Rada Európskej únie
Rada Európskej únie je najvyšším právnym a rozhodovacím orgánom EÚ. Skladá sa zo zástupcov vlád 15 členských štátov. Rada koordinuje presadzovanie záujmov a cieľov EÚ medzi jednotlivými štátmi, ktorých hlavným cieľom je vytvorenie vnútorného trhu a regiónu bez hraníc so spoločnou menou.
Ďalej zodpovedá rada za spoluprácu vlád členských štátov EÚ v oblasti zahraničnej i vnútornej politiky, najmä pri právnej spolupráci v otázkach poskytovania azylu, kriminality, drogovej problematiky, boja proti terorizmu atď.
Rada EÚ vykonáva svoju činnosť na 3 úrovniach:
na úrovni pracovných skupín (skupina odborníkov z jednotlivých štátov)
na úrovni výboru stálych zástupcov (výbor veľvyslancov)
na úrovni rady (stretnutia ministrov jednotlivých štátov)
Rada EÚ prijíma legislatívne opatrenia štvorakého druhu:
nariadenia so všeobecnou platnosťou, ktoré sú pre adresátov záväzné. Právnu účinnosť majú i pre členskú štáty.
direktívy (smernice) sú záväzné pre členské štáty, ktoré však rozhodujú o spôsobe ich realizácie samostatne.
rozhodnutia sú reakciou na konkrétne prípady.
odporúčania (memorandá) nemajú záväzný len odporúčací charakter.
Predsedníctvo v Rade EÚ určuje formu a problematiku práce rady. Hlavnou úlohou predsedajúceho štátu je organizovanie a vedenie zasadnutí rady, vypracovanie kompromisov na riešenú problematiku. Predsedníctvo v Rade EÚ sa vykonáva v presne určenom poradí na dobu 6 mesiacov (od januára do júna a od júla do decembra).
Európsky parlament
Európsky parlament zastupuje 370 miliónov občanov, čím je najväčším medzinárodným parlamentom sveta. Je jediným voleným orgánom EÚ. Ako každý parlament, aj jeho prioritnými úlohami je schvaľovanie zákonov a kontrola exekutívy. Tieto úlohy môže plniť dnes lepšie ako v minulosti najmä vďaka rozšíreniu jeho právomocí v Zmluve o Európskej únii z roku 1993.
Právne úlohy parlamentu
Na plnení úloh Rímskej zmluvy v aproximácii práva sa podieľajú tri inštitúcie:
komisia, ktorá navrhuje zákony
rada, ktorá rozhoduje po konzultácii s parlamentom
Spoločný zákon je neplatný, ak nebola dostatočne naplnená konzultácia s parlamentom. Postupom času sa právomoci parlamentu v legislatívnej oblasti rozšírili natoľko, že v súčasnosti pôsobí aktívne na vypracovaní a prijímaní zákonov EÚ ako rovnoprávny orgán s radou. Európsky parlament má právomoc vyzvať komisiu na podanie návrhov a zároveň vykonáva funkciu kontrolného orgánu komisie.
Právomoci pri vypracovaní rozpočtu
Európsky parlament navrhuje rozpočet EÚ. Postup pri navrhovaní a schvaľovaní rozpočtu je obdobný ako v iných parlamentoch. Rozpočet sa stáva platným podpísaním prezidentom európskeho parlamentu, zvyčajne v decembri. Parlament kontroluje cez výbor pre kontolu rozpočtu dodržovanie schváleného rozpočtu. Každý rok schvaľuje aj politickú zodpovednosť Európskej komisie predtým, ako udelí komisii právomoc disponovať s prostriedkami z rozpočtu.
Európska komisia
Európska komisia má na základe jej prisúdených zodpovedností kľúčovú úlohu v politike EÚ. Je iniciatívnym, výkonným a správnym orgánom EÚ. Od komisie dostávajú jednotlivé orgány únie podnety na svoju prácu. Hlavnou úlohou komisie je presadzovanie zmlúv a dohôd medzi členskými štátmi EÚ do praxe a realizácia cieľov únie.
Parlament kontroluje cez výbor pre kontrolu rozpočtu dodržovanie schváleného rozpočtu. Každý rok schvaľuje aj politickú zodpovednosť Európskej komisie predtým, ako udelí komisii právomoc disponovaním prostriedkov z rozpočtu.
Komisia je zostavená z 20 členov z rôznych členských krajín. Jednotliví komisári majú rozdelené oblasti zodpovednosti. Komisia vykonáva aj realizáciu rozpočtu EÚ, za ktorú zodpovedá Európskemu parlamentu. Komisia je povinná dozerať na plnenie direktív Rady EÚ. Ako orgán s výhradným právom iniciatívy má možnosť intervenovať v ktorejkoľvek fáze legislatívneho procesu s cieľom uľahčiť dohodu na pôde rady resp. medzi radou a parlamentom. Európsky parlament môže dvojtretinovou väčšinou vysloviť nedôveru komisii a prinútiť ju rezignovať, čo sa zatiaľ ešte nestalo.
Rozpočet Európskej únie
Európsky parlament navrhuje rozpočet EÚ. Postup pri navrhovaní a schvaľovaní rozpočtu je obdobný ako v iných parlamentoch. Rozpočet sa stáva platným podpísaním prezidentom európskeho parlamentu, zvyčajne v decembri. Finančnú kontrolu plnenia rozpočtu vykonáva dvor audítorov.
Parlament kontroluje cez výbor pre kontrolu rozpočtu dodržovanie schváleného rozpočtu. Každý rok schvaľuje aj politickú zodpovednosť Európskej komisie predtým, ako udelí komisii právomoc disponovať s prostriedkami z rozpočtu.
Z rozpočtu EÚ sa financujú nasledujúce položky:
- agrárna politika, dotácie
- štruktúrne fondy pre regióny a opatrenia v rámci sociálnej politiky
- niektoré oblasti vnútornej politiky napr. podpora vnútorného obchodu, vývoj a výskum, ochrana životného prostredia
- prostredia, kultúra, podpora mládeže najmä pri štúdiu
- podpora tretích krajín v rozvojových programoch
Prostriedky na financovanie rozpočtu sa získavajú od roku 1970 z vlastných zdrojov ako sú:
clo, vyberané na vonkajších hraniciach EÚ a poplatky za dovoz poľnohospodárskych produktov z tretích krajín (tvorí cca. 1 tretinu rozpočtu)
1,4 % z DPH za tovar a služby v štátoch EÚ (čo tvorí asi polovicu rozpočtu)
príspevky jednotlivých štátov podľa ich prosperity a stupňa vývoja, maximálne 1,2% z HDP
Integrácia Slovenskej republiky do EÚ
Prehľad vývoja bilaterálnych vzťahov
Vzájomné zastupiteľské úrady SR a EÚ
Ministerská rada vlády Slovenskej republiky pre záležitosti Európskej únie
Pracovný výbor pre integráciu SR do EÚ
Konzultačný výbor pre integráciu SR do EÚ (19.9.2000)
Orgány štátnej správy a parlamentu podieľajúce sa na procese integrácie Slovenskej republiky do Európskej únie
Delegácia Európskej komisie v SR
Od vzniku samostatnej Slovenskej republiky v roku 1993 patrí vstup do Európskej únie medzi priority slovenskej zahraničnej politiky. Vzájomné vzťahy Slovenska a EÚ sú založené na Európskej dohode o pridružení, ktorá bola podpísaná 4.10.1993 a vstúpila do platnosti 1.2.1995.
SR je spolu s ďalšími asociovanými krajinami zo strednej a východnej Európy zapojená do rozširovacieho procesu EÚ. Proces rozširovania a podmienky prijatia nových členov sú upravené v základných dokumentoch EÚ ako Agenda 2000, Biela kniha (Whitepaper) a Partnerstvo pre vstup.
Prehľad vývoja bilaterálnych vzťahov medzi Slovenskou republikou a Európskou úniou
Ďalšiu oficiálnu návštevu uskutočnil podpredseda vlády pre integráciu P. Hamžík 3. - 5. 2. 1999, ktorá uzavrela novú etapu vzťahov Slovenska s Európskou komisiou (EK), započatou návštevou premiéra Mikuláša Dzurindu v Bruseli krátko po vytvorení vlády. V Bruseli zhodnotil s komisármi Hansom van den Broekom a Leonom Brittanom závery Spoločného parlamentného výboru i Asociačnej rady ako úspešné. Vytvárajú sa podmienky na to, aby sa rokovania so Slovenskom začali po summite v Helsinkách.
Po menovaní novej vlády na základe výsledku parlamentných volieb v septembri 1998 uskutočnil premiér Mikuláš Dzurinda spolu s ministrom zahraničných vecí Eduardom Kukanom a podpredsedom vlády pre európsku integráciu ako prvú zahraničnú cestu návštevu sídla EÚ. V Bruseli boli prijatí na najvyššej úrovni predsedom parlamentu Gil-Roblésom a predsedom Európskej komisie Jaquesom Santerom. EÚ vysoko ocenila demokratický priebeh parlamentných volieb a pozitívne politické signály zo Slovenska.
Dňa 3. 4. 1998 bolo za účasti predstaviteľov 10 AK a Cypru otvorené analytické skúmanie acquis (tzv. acquis screening), ktoré je súčasťou rozširovacieho procesu.
Dňa 30. 3. 1998 bol v Bruseli otvorený rozširovací proces EÚ a v ten istý deň si SR a EK si odovzdali Partnerstvo pre vstup a Národný program pre prijatie acquis communautaire v SR, ktoré sú kľúčovými dokumentmi približovania sa SR k EÚ.
Európska rada schválila na svojom zasadaní 12. - 13. 12. 1997 v Luxemburgu koncepciu rozširovania únie s tým, že jeho súčasťou sa stali všetky asociované krajiny (AK) a Cyprus. Summit tiež rozhodol, že intenzívne rokovania o členstve bude EÚ viesť s Českou republikou, Maďarskom, Poľskom, Slovinskom, Estónskom a Cyprom. Slovensko vypadlo z prvej skupiny a bolo zaradené do skupiny krajín, ktoré sa budú pripravovať na rozhovory a budú sa môcť zapojiť do bezprostredných rozhovorov na základe pravidelného hodnotenia EK a následného rozhodnutia Európskej rady.
Európskej komisia zverejnila 16. 7. 1997 posudok k žiadostiam 10 asociovaných krajín o členstvo v EÚ.
V dňoch 25. - 26. 6. 1997 návšteva ministerky zahraničných vecí Z. Kramplovej v Bruseli a jej rozhovory s podpredsedom Európskej komisie Sirom L. Brittanom, komisárom H. van den Broekom.
Dňa 4. 2. 1997 schválila vláda SR materiál "Národný program približovania právnych predpisov SR k právu ES/EÚ v oblasti vnútorného trhu", ktorý možno považovať za Bielu knihu SR.
Dňa 26. 11. 1996 schválila vláda SR materiál "Stratégia Slovenskej republiky pri implementácii práva EÚ v prioritných oblastiach (Určenie národných priorít)".
V dňoch 16. - 17. 10. 1996 na pozvanie predsedu Európskeho parlamentu K. Hänscha navštívil Európsky parlament prezident SR M. Kováč, ktorý vystúpil pred zahraničným a bezpečnostným výborom EP a uskutočnil bilaterálne rokovania s predsedom EP. Rokoval tiež s predsedom Európskej komisie J. Santerom a s generálnym tajomníkom ZEÚ J. Cuttileirom.
Dňa 19. 7. 1996 boli odovzdané zástupcom Delegácie Európskej komisie v SR odpovede na dotazník Európskej komisie (okolo 2.100 strán), ktoré následne vytvárali súčasť informačnej bázy pre vypracovanie posudku k žiadosti SR o členstvo v únii.
Ustanovujúce zasadnutie Asociačného výboru SR-EÚ sa konalo v Bratislave v dňoch 1. - 2. 2. 1996. Do júna 1998 sa konali 4 zasadnutia asociačného výboru.
V dňoch 22. - 24. novembra 1995 sa v Bratislave konalo ustanovujúce zasadnutie Spoločného parlamentného výboru NR SR-EP. Do júna 1998 sa uskutočnilo 6 stretnutí výboru.
V marci 1995 začala pôsobiť v Bratislave Delegácia Európskej komisie (EK). Na summite Európskej únie v Cannes v júni 1995 predložil predseda vlády SR V. Mečiar oficiálnu žiadosť SR o prijatie za člena Európskej únie. 29. 5. 1995 sa v súlade s Európskou dohodou o pridružení uskutočnilo v Bruseli 1. zasadnutie Asociačnej rady SR-EÚ. Do júna 1998 sa uskutočnili 4 zasadania asociačnej rady.
Slovenská republika (SR) podpísala 4. 10. 1993 s partnermi z Európskej únie (EÚ) Európsku dohodu o pridružení. Európsky parlament (EP) ju ratifikoval 27. 10. 1993 a Národná rada SR (NR SR) dňa 15. 12. 1993. Ratifikačný proces v parlamentoch členských krajín únie bol ukončený 19. 12. 1994, vďaka čomu dohoda nadobudla účinnosť od 1. 2. 1995.
Ministerská rada vlády SR pre záležitosti Európskej únie
Zoznam členov
Štatút
Programy rokovaní
Závery z rokovaní
Konzultačný výbor
Dokumenty
Ministerská rada vlády Slovenskej republiky pre záležitosti Európskej únie je koordinačný, poradný a iniciatívny orgán vlády Slovenskej republiky pre otázky týkajúce sa pôsobenia Slovenskej republiky v Európskej únii.
Rada ako koordinačný orgán vlády koordinuje činnosť všetkých zainteresovaných ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy v oblasti záležitostí Európskej únie. Zabezpečuje súbežnosť a nadväznosť týchto aktivít z hľadiska časového, vecného a z hľadiska spôsobov ich realizácie. Prerokováva sporné prípady, ktoré vzniknú v rozhodovacom procese v štátnej správe v záležitostiach Európskej únie. V prípade sporných záležitostí závažného významu, ktoré sú predmetom zasadnutí komisie pre záležitosti EÚ 1 alebo komisie pre záležitosti EÚ 2, postúpi príslušná komisia záležitosť rade. Predseda rady môže požiadať predsedu komisie pre záležitosti EÚ 1 a predsedu komisie pre záležitosti EÚ 2, aby o záležitostiach prerokovávaných príslušnými komisiami informovali na rokovaniach rady. Rada koordinuje vypracúvanie dokumentov týkajúcich sa implementácie Európskej dohody o pridružení a realizácie Prístupovej zmluvy k Európskej únii, rozpracúvanie realizácie zámerov vlády SR v oblasti záležitostí Európskej únie, ako aj riešenie ďalších závažných otázok spojených s členstvom v Európskej únii.
Rada ako poradný orgán vlády posudzuje a vyjadruje stanovisko najmä ku koncepčným materiálom v oblasti záležitostí Európskej únie a zásadným materiálom týkajúcim sa členstva Slovenskej republiky v Európskej únii, predkladaným na rokovanie vlády a orgánom Európskej únie a podľa potreby navrhuje účinné opatrenia. Návrh na prerokovanie príslušného dokumentu v rade môžu podať vláda, ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy, prípadne členovia rady.
Rada ako iniciatívny orgán vlády predkladá vláde, ministerstvám, ostatným ústredným orgánom štátnej správy, ako aj ďalším orgánom, organizáciám a inštitúciám podnety, návrhy a odporúčania v otázkach týkajúcich členstva Slovenskej republiky v Európskej únii
Chronológia hlavných udalostí vo vzťahoch EÚ a SR (resp. ČSFR) po roku 1989
- December 1989 Nadviazanie diplomatických stykov medzi ČSFR a ES. Medzi ČSFR a ES bola podpísaná štvorročná Dohoda o obchode s priemyselnými výrobkami.
- 7. máj 1990 Dohodu o obchode s priemyselnými výrobkami nahradila Dohoda o obchodnej a hospodárskej spolupráci s platnosťou na 10 rokov.
- 16. december 1991 Medzi ČSFR a ES bola podpísaná Európska dohoda o pridružení ČSFR k Európskemu spoločenstvu (asociačná dohoda). Vzhľadom na rozdelenie ČSFR nestihla byť ratifikovaná a nevstúpila preto do platnosti.
- 4. október 1993 V Luxemburgu bola podpísaná Európska dohoda o pridružení uzatvorená medzi Európskymi spoločenstvami a ich členskými krajinami a SR (asociačná dohoda).
- 1. február 1995 Európska dohoda o pridružení uzatvorená medzi európskymi spoločenstvami a ich členskými štátmi a SR vstupuje do platnosti.
- November 1995 Vláde SR je doručená Biela kniha – Príprava asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu Únie. Vypracovanie Bielej knihy iniciovala Európska rada na summite v Essene (december 1994 ) a Európska komisia tento dokument prijala 3. mája 1995. Na základe bielej knihy sa v SR vytvorilo 23 gestorských skupín zodpovedných za implementáciu legislatívy ES/EÚ do slovenského právneho poriadku.
- 27. jún 1995 Predseda vlády SR Vladimír Mečiar odovzdáva na zasadaní Európskej rady v Cannes prezidentovi Francúzskej republiky Jacquesovi Chiracovi Žiadosť SR o členstvo v EÚ. Žiadosť doplňuje Memorandum vlády SR, podľa ktorého je strategickým cieľom SR získať plné členstvo v EÚ okolo roku 2000.
- 26. apríl 1996 Minister zahraničných vecí SR Juraj Schenk prevzal od veľvyslanca Európskej komisie v SR Georgiosa Zavvosa dotazník Európskej komisie.
- 19.júl 1996 SR odovzdáva vyplnený dotazník Európskej komisii. Na jeho základe Európska komisia neskôr pripravila svoje stanovisko k začleneniu SR do integračného procesu ( tzv. Posudok Európskej komisie k žiadosti Slovenska o členstvo v EÚ).
- November 1996 Začiatkom novembra bol vláde SR odovzdaný demarš EÚ. 17. novembra bola v Štrasburgu prijatá Rezolúcia Európskeho parlamentu o nevyhnutnosti rešpektovania ľudských práv a demokracie na Slovensku. Vláda SR k rezolúcii prijala svoje stanovisko.
- 16. júl 1997 Európska komisia predkladá Európskemu parlamentu v Štrasburgu posudky k žiadostiam 10 stredoeurópskych a pobaltských štátov. Odporučila začať rozhovory o rozšírení EÚ so šiestimi krajinami: ČR, Estónskom, Maďarskom, Poľskom, Slovinskom a Cyprom.
- 12. - 13. december 1997 Rada Európskej únie na summite v Luxemburgu potvrdzuje stanovisko Európskej komisie o začatí vstupných rozhovorov so 6 uchádzačskými štátmi.
- 12. marec 1998 V Londýne sa po prvý raz schádza Európska konferencia za účasti štátov EÚ a 11 uchádzačských štátov.
- 30. marec 1998 EÚ začína v Londýne vstupný proces so všetkými 11 kandidátskymi štátmi za účasti ministrov zahraničných vecí členských štátov EÚ a kandidátskych krajín. SR zastupoval vicepremiér a predseda Rady vlády SR pre integráciu SR do EÚ Jozef Kalman. Odovzdal komisárovi EÚ pre zahraničné vzťahy Hansovi van den Broekovi Národný program pre prijatie acquis communautaire v Slovenskej republike.
- 31. marec 1998 V Londýne sa začínajú vstupné rozhovory so 6 uchádzačskými štátmi. Ďalšie vzťahy s krajinami, s ktorými sa nezačali vstupné rozhovory, budú individuálne Partnerstvá pre vstup, zamerané na podporu tých oblastí kodanských kritérií, v ktorých príslušné krajiny zaostávajú.
- 4. november 1998 Uverejnenie správy o Slovensku zo septembra 1998, ktorá však stihla zachytiť iba stav príprav SR na vstup do EÚ v poslednom období vlády Vladimíra Mečiara.
- 11. - 12. december 1998 Európska rada neodporúča začať priame rokovanie o vstupe do únie so žiadnou z kandidátskych krajín druhej skupiny. Oceňuje však pozitívne zmeny na Slovensku, ktoré nastali po parlamentných voľbách. Zároveň žiada komisiu o vypracovanie hodnotiacich správ na kandidátske krajiny pre helsinský summit EÚ v decembri 1999.
- 13. október 1999 Uverejnenie správy o pokroku Slovenska v pridružovaní k EÚ, ktorá konštatovala podstatný pokrok SR v mnohých oblastiach a zaradila Slovensko prakticky do prvej skupiny krajín, uchádzajúcich sa o členstvo v EÚ.
- 10. december 1999 Helsinský summit členských krajín EÚ rozhodol o pozvaní Slovenska na rozhovory o vstupe do EÚ.
- 15. február 2000 V Bruseli sa začali oficiálne rokovania o vstupe Slovenska do Európskej únie.
- 28. marec 2000 Hlavný vyjednávač Slovenskej republiky pre vstup do Európskej únie Ján Figeľ odovzdal v Bruseli pozičné dokumenty pre rokovania o vstupe Slovenska do EÚ v ôsmich kapitolách. Tým sa prakticky začali rozhovory o vstupe Slovenska do Európskej únie.
- 14. jún 2000 Európska rada oficiálne potvrdila, že Slovensko predbežne uzavrelo 6 z 8 predložených kapitol. Celkový počet kapitol, ktoré musí SR pred svojím vstupom do EÚ uzavrieť, je 30.
- 8. november 2000 Pravidelná správa Európskej komisie o pokroku Slovenska v procese prípravy na členstvo v Únii vo všeobecnosti oceňuje pokrok dosiahnutý v priebehu roka 2000 pozitívne, uvádza však aj niektoré konkrétne kritické pripomienky. Významné je, že správa prvýkrát konštatuje, že Slovensko možno považovať za fungujúcu trhovú ekonomiku schopnú čeliť - zo strednodobej perspektívy - konkurencii a trhovým silám v Európskej únii za predpokladu, že reforma bude dokončená.
- November 2000 Slovensko predbežne uzavrelo 10 z 30 negociačných kapitol.
- 30. marec 2001 Ďalšie dve kapitoly zvýšili celkový počet uzavretých kapitol na 12. Slovensko otvorilo ďalších 7 kapitol: voľný pohyb tovaru, právo obchodných spoločností, hospodárska a menová únia, sociálna politika a zamestnanosť, regionálna politika, životné prostredie, finančné a rozpočtové ustanovenia. Uzavreté boli kapitoly o voľnom pohybe tovaru a hospodárska a menová únia.
- 17. máj 2001 Slovensko predbežne uzavrelo ďalšie 4 kapitoly, takže počet uzavretých kapitol vzrástol na 16. Tým sa mu podarilo vrátiť sa do prvej skupiny uchádzačov o členstvo v Európskej únii.
- 26. október 2001 Slovensku sa podarilo uzavrieť 20 kapitol na prístupových rokovaniach s EÚ. Vstúpilo tak do najťažšej fázy prístupového procesu. Slovensko je jedinou z krajín tzv. druhej skupiny, ktorej sa stále darí držať krok s najlepšie pripravenými kandidátmi, ktorí rokujú o vstupe do EÚ o dva roky dlhšie.
- 13. november 2001 Pravidelná správa Európskej komisie o pokroku Slovenska v pridružovaní oceňuje ďalší významný pokrok krajiny v prípravách na členstvo v EÚ - prehĺbenie stability demokratických inštitúcií, zákonnosti, ľudských práv a ochrany menšín. Slovenská ekonomika je označovaná ako fungujúca trhová ekonomika, schopná - pri dodržaní ďalších predpokladov - čoskoro obstáť v konkurencii vyspelých európskych krajín. Správa spomína aj niekoľko konkrétnych slabých miest prípravy SR na členstvo v EÚ. Celkovo je však ďalším krokom na ceste k zlepšujúcemu sa obrazu Slovenska v zahraničí a k možnému členstvu v EÚ v roku 1994.
- 11. december 2001 Slovensko uzavrelo v prístupových rokovaniach s Európskou úniou 21. kapitolu - životné prostredie.
- 14.-15. december 2001 Zasadanie Európskej rady v belgickom Laekene konštatovalo, že rozširovanie EÚ sa stáva nezvratné. Medzi krajinami, ktoré sa za predpokladu úspešného dokončenia prístupových rokovaní do konca r. 2002 budú môcť v roku 2004 už ako členovia EÚ zúčastniť na voľbách do Európskeho parlamentu, bolo výslovne spomenuté aj Slovensko.
- 21. december 2001 Slovensko uzavrelo 22. kapitolu - finančná kontrola.
- 21. marec 2002 Slovenská republika úspešne uzavrela 23. kapitolu - dane.
- 22. marec 2002 Uzavretie 24. kapitoly - doprava a začiatok rokovaní o hospodárskej súťaži a regionálnej politike.
- 11. jún 2002 Slovenská republika úspešne uzavrela ďalšie dve kapitoly európskej legislatívy - spoluprácu v oblasti spravodlivosti a vnútra a inštitúcie. Má tak uzavretých 26 z 30 kapitol.
- 29. júl 2002 Regionálna politika je obsahom 27. uzavretej kapitoly Slovenska v prístupových rokovaniach s Európskou úniou.
- 9. december 2002 Slovensko uzavrelo prístupové rokovania s Európskou úniou v zastúpení dánskeho predsedníctva. Zostávajú už len finančné záležitosti spoločné pre všetky kandidátske krajiny a dánske návrhy musí ešte schváliť všetkých pätnásť členov EÚ.
- 13. december 2002 Na kodanskom summite Slovensko oficiálne skončilo predvstupové rokovania uzavretím kapitol poľnohospodárstvo a financie a rozpočet. Znamená to, že Slovenská republika sa stane 1. mája 2004 členom Európskej únie.
- 9. apríl 2003 Európsky parlament súhlasil s prijatím Slovenskej republiky za člena Európskej únie.
- 16. - 17. Máj 2003 Referendum o vtupe Slovenskej republiky do EÚ. Väčšina hlasujúcich sa vyjadrila za vstup SR do EÚ.
- 1. júl 2003 Slovenský parlament schválil Zmluvu o pristúpení k Európskej únii.
- Január 2004 Vláda SR navrhla člena Európskej komisie za Slovenskú republiku. 1. máj 2004 Slovenská republika sa stala členom Európskej únie.
Európska integrácia priniesla polstoročie stability, mieru a ekonomickej prosperity. Pomohla zvýšiť životnú úroveň, vytvoriť vnútorný trh, zaviesť euro a posilnila hlas únie vo svete.
Európska únia (EÚ) vznikla po druhej svetovej vojne, Proces európskej integrácie bol začatý 9. mája 1950, keď Francúzsko oficiálne navrhlo vytvorenie "prvého skutočného základu Európskej federácie." Šesť krajín (Belgicko, Francúzsko, Holandsko, Luxembursko, Nemecko, Taliansko) sa spojilo už na úplnom počiatku. Dnes, po štyroch prístupových vlnách (1973: Dánsko, Írsko, Veľká Británia; 1981: Grécko; 1986: Španielsko, Portugalsko; 1995: Rakúsko, Fínsko, Švédsko) má Európska únia 15 členských štátov a pripravuje sa na prijatie trinástich štátov.
Európska únia je založená na právnom poriadku a demokracii. Nie je to nový štát, nahradzujúci tie doterajšie ani nie je porovnateľná s ostatnými medzinárodnými organizáciami. Jej členské štáty delegujú suverenitu na spoločné inštitúcie, zastupujúce záujmy únie ako celku v otázkach spoločného záujmu. Všetky rozhodnutia a procedúry sa odvodzujú zo základných zmlúv, ratifikovaných členskými štátmi.
HISTÓRIA EURÓPSKEJ ÚNIE | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1946
1948
1949
1950
1951
1952
1953
1954
1955
1957
1958
1959
1961
1962
1963
1965
1967
1968
1969
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
1980
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001 - Európsky rok jazykov
2002
|
EURÓPSKE ZMLUVY |
Európska integrácia je založená na štyroch zakladajúcich zmluvách:
Zakladajúce zmluvy boli pri niekoľkých príležitostiach revidované, hlavne pri vstupe nových členských štátov v rokoch 1973 (Dánsko, Írsko, Veľká Británia), 1981 (Grécko), 1986 (Španielsko, Portugalsko) a 1995 (Fínsko, Rakúsko Švédsko). Okrem toho sa realizovalo viac ďalekosiahlych reforiem , ktoré priniesli veľké inštitucionálne zmeny a definovali nové oblasti zodpovednosti pre európske inštitúcie.
|
EURÓPSKA MENOVÁ ÚNIA A EURO |
Na základe Zmluvy o Európskej únii sa 1. januára 2002 začalo praktické každodenné používanie spoločnej meny – EURO. Myšlienka vytvorenia Európskeho menového systému vznikla na konci šesťdesiatych rokov. Zmluva o ES pôvodne nazývala novú menu ECU (European Currency Unit – Európska menová jednotka). ECU slúžila ako zúčtovacia jednotka medzi členskými štátmi od zavedenia európskeho menového systému. Nová mena bola rozhodnutím najvyšších predstaviteľov štátov a vlád v decembri 1995 nazvaná EURO. Výhodami tohto názvu je jeho krátkosť a možnosť napísať ho rovnakým spôsobom vo všetkých európskych jazykoch. Euro (€) sa delí na 100 centov. Aby sa obmedzili technické ťažkosti spojené s prechodom k euru na minimum prvým krokom EMÚ je fixovanie kurzov mien zúčastnených krajín, čím sa každá národná mena stáva jednoduchým vyjadrením spoločnej meny. Na základe jednomyseľného rozhodnutia Rady ministrov hospodárstva a financií sa fixovali kurzy mien zúčastnených štátov k 1. januáru 1999. V tomto okamihu sa čiastočne premenili na euro len verejné pôžičky. Euro je však možné používať už na platby šekom alebo pri transfere peňazí. Od 1. januára 2002 sa začnú používať európske bankovky a mince. Počas šiestich mesiacov bude možné používať euro i národné meny zároveň, ale od 1. júla 2002 sa euro stane v krajinách zúčastňujúcich sa na EMÚ jediným zákonným platidlom. Prechod na euro znamená menovú konverziu, nie menovú reformu. Všetky menové čiastky znejúce na národné meny členov EMÚ sa prepočítavajú na euro, ich skutočná hodnota sa však nemení. Po začiatku EMÚ menovú politiku EÚ určuje Európska centrálna banka, ktorá je politicky nezávislá a ktorej prvoradým cieľom je udržiavanie stability meny. Menové nástroje, ktoré bude mať Európska centrálna banka k dispozícii, sú pripravované inštitúciou, ktorá jej predchádza – Európskym menovým inštitútom (EMI). Členmi EMÚ je 12 krajín EÚ, na EMÚ sa zatiaľ nezúčastňuje Veľká Británia, Dánsko a Švédsko. Výhody jednotnej meny Jednotná mena bude prínosom pre cestovateľov prechádzajúcich krajinami spoločenstva, ktorí nebudú musieť meniť peniaze, a strácať tak percentá pri každej transakcii. Platby a preprava tovaru v rámci členských krajín EÚ budú rýchlejšie, spoľahlivejšie a lacnejšie. Obchodníkom a spotrebiteľom prinesie prechod na jednotnú menu viac istoty – najmä čo sa týka ceny, za ktorú sa tovar predáva. Ak sa bude za služby a tovar platiť v tej istej mene, zvýši sa aj konkurencia na jednotnom trhu, z čoho bude mať prospech celá oblasť spoločenstva. Jednotná mena tak pomôže stimulovať hospodársky rast a zamestnanosť. Právny rámec Dňa 1. novembra 1993 vstúpila do platnosti Maastrichtská zmluva o Európskej únii, ktorá postavila Európske spoločenstvo na prah hospodárskej, menovej a politickej únie. Právny rámec na dobudovanie Hospodárskej a menovej únie a zavedenie eura dáva článok 102a až 109m Maastrichtskej zmluvy (v súčasnosti nahradenej článkami 98-24 Amsterdamskej zmluvy). Na základe týchto ustanovení boli prijaté dve smernice Rady č. 1103/97 a č. 974/98, ktoré upravujú zavedenie eura miesto ECU a upresňujú zavedenie eura v štátoch menovej únie. Smernica Rady č. 2866/98 z 31. decembra 1998 o konverzných hodnotách medzi eurom a menami členských štátov EÚ prechádzajúcich na euro stanovila neodvolateľne fixné konverzné hodnoty: 1 euro = 13,7603 ATS (rakúsky šiling) 1 euro = 40,3399 BEF (belgický frank) 1 euro = 1,95583 DEM (nemecká marka) 1 euro = 166,386 ESP (španielska peseta) 1 euro = 6,55957 FRF (francúzsky frank) 1 euro = 0,787564 IEP (írska libra) 1 euro = 1936,27 ITL (talianska líra) 1 euro = 40,3399 LUF (luxemburský frank) 1 euro = 2,20371 NLG (holandský gulden) 1 euro = 200,482 PTE (portugalské eskudo) 1 euro = 5,94573 FIM (fínska marka) 1 euro – 340,750 GRD (grécka drachma) Podoba bankoviek Bankovky euro navrhol rakúsky umelec Robert Kalina v celoeurópskej súťaži vypísanej všetkými európskymi centrálnymi bankami. Víťazné výtvarné návrhy boli inšpirované témou Európske obdobia a štýly. Bankovky zachytávajú architektonické štýly siedmich období európskej kultúrnej histórie – klasicizmus (5 eur), románsky štýl (10 eur), gotiku (20 eur), renesanciu (50 eur), barok a rokoko (100 eur), vek ocele a skla (200 eur) a modernú architektúru 20. storočia (500 eur). Štýly zdôrazňujú tri architektonické prvky – okná, brány a mosty. Okná a brány na prednej strane bankoviek symbolizujú duch otvorenosti a spolupráce v Európskej únii. Zadná strana bankoviek zobrazuje most typický pre dané obdobie kultúrneho vývoja v Európe; mosty sú metaforou vzťahov medzi národmi v Európe a ich vzťahov k zvyšku sveta. Hlavné znaky eurobankoviek sú:
Bankovky euro sa vydávajú v siedmich hodnotách: 5, 10, 20, 50, 100, 200 a 500 eur. Všetky denominácie eurobankoviek majú rovnakú podobu na oboch stranách. Každá z bankoviek sa dá ľahko rozoznať podľa farby a veľkosti. S hodnotou bankovky rastie aj jej veľkosť. Bankovky sú ľahko rozoznateľné vďaka dominantnej farbe pre každú hodnotu (€ 5 je sivá, € 50 oranžová, € 10 červená, € 100 zelená, € 20 modrá, € 200 okrová, € 500 fialová) a veľkým čísliciam na oboch stranách bankovky. Navyše, niektoré časti bankoviek sú tlačené ako reliéf použitím špeciálnej tlačiarenskej metódy. Všetky tieto znaky pomôžu každému, a najmä osobám s poruchami zraku, ľahšie rozoznať hodnotu bankoviek. Bezpečnosť bankoviek Bankovky sa vyrábajú s použitím najmodernejšej technológie. Vďaka použitiu špeciálneho papiera, vodotlače, bezpečnostných vláken, špeciálnemu atramentu a ochranných fólií, ako aj ochranných znakov čitateľnými prístrojmi sú ťažko falšovateľné. Detailné informácie, týkajúce sa ochranných prvkov eurobankoviek, budú zverejnené až po 1. septembri 2001. Tlač bankoviek zabezpečujú národné centrálne banky v členských štátoch EÚ, ktoré sú členmi eurooblasti. Na zabezpečenie rovnakej kvality a vzhľadu pri vydávaní bankoviek bol prijatý zvláštny systém manažmentu kvality. Ďalšie závažnejšie informácie, týkajúce sa eurobankoviek, budú zverejnené až po 1. septembri 2001. Dizajn mincí Mince euro majú spoločnú „európsku“ prednú a „národnú“ zadnú stranu. Preto je 12 rôznych podôb verzií každej euromince (podľa počtu štátov zúčastňujúcich sa na menovej únii; členskými štátmi Európskej menovej únie sa stali všetky štáty Európskej únie okrem Dánska, Švédska a Veľkej Británie). Zabezpečeniu proti falšovaniu a ľahkej odlíšiteľnosti mincí sa prikladá veľká dôležitosť. Materiál, z ktorého sa mince razia, zodpovedá normám potrebným na použitie v predajných automatoch, je bezpečný voči falšovaniu, trvanlivý a nealergizujúci. Mince sa od seba líšia veľkosťou, hmotnosťou, materiálom, farbou a hrúbkou. Okrem toho majú znaky, ktoré pomáhajú nevidomým a ľuďom s poruchami zraku rozlíšiť jednotlivé denominácie, napríklad rozdielny okraj. Euromince sa razia v ôsmich hodnotách: 1, 2, 5, 10, 20 a 50 centov, 1 a 2 eurá. Zavedenie eura do obehu Bankovky a euromince budú zavedené do obehu 1. 1. 2002. Tento deň sa označuje ako deň E. Po tomto dátume nebude možné vyberať z bánk národné meny. Rýchlosť výmeny národnej meny za euro závisí od možností každej krajiny. Európska rada v roku 1999 prijala rozhodnutie o skrátení duálneho obdobia, keď budú platiť národné meny i euro súčasne, na štyri týždne až dva mesiace. Počas duálneho obdobia sa budú národné meny postupne vytrácať z obehu. Väčšina štátov zavádza pre verejnosť tzv. štartovací balík bankoviek a mincí, ktorý bude väčšinou možné získať v druhej polovici decembra 2001. Cieľom štartovacieho balíka je uľahčiť prechod na euro bežným spotrebiteľom v prvých dňoch zavedenia novej meny (napr. rakúsky štartovací balík bude obsahovať 33 mincí vo všetkých hodnotách a bude ekvivalentom 200 ATS). Mince sa však nesmú používať skôr ako 1. 1. 2002. Od 1. 1. 2002 bude možné vyberať eurobankovky z bankomatov. Včasná a rýchla zmena bankomatov je dôležitou súčasťou celkovej stratégie prechodu na euro. Všetky mince a bankovky nižších hodnôt sa dostanú k občanom prostredníctvom maloobchodných nákupov. Maloobchodníci pri prechode na euro zohrajú veľmi dôležitú úlohu. Predpokladá sa, že zákazníci budú používať pri platbách národné meny, aby tak znížili svoje zásoby národných mincí a bankoviek, zatiaľ čo obchodníci sa budú snažiť vydávať len euro. Preto bude dôležitá spolupráca zákazníkov pri hotovostných platbách (platby v presných sumách), alebo úplné zjednodušenie bezhotovostnými platbami. Plynulému prechodu na nové obeživo v euromene má napomôcť pripravované predzásobovanie pred 1. januárom 2002. Vo väčšine štátov eurozóny (12 členských krajín EMÚ) budú mince distribuované od 1. septembra 2001 predovšetkým do obchodných bánk a ich prostredníctvom aj ďalším podnikateľom. Distribúcia bankoviek bude nasledovať až neskôr kvôli vyššiemu riziku. Len Rakúsko, Nemecko a Luxembursko začnú distribúciu mincí i bankoviek naraz. Banky mimo oblasť eurozóny, teda aj v Slovenskej republike, budú môcť získať euromenu až po 1. decembri 2001. Použité zdroje: 2000 STUZZA GmbH, Vienna, ECB, NBS |
ROZŠIROVANIE EURÓPSKEJ ÚNIE |
Proces rozširovania trvá už niekoľko rokov a zahŕňa Európsku úniu aj kandidátske krajiny. Ide o vzájomné približovanie sa a nevyhnutnú adaptáciu. Na rozšírenie je potrebná pripravenosť kandidátskych krajín aj pripravenosť samotného prijímajúceho - Európskej únie. Princípy rozširovania naznačil veľmi jasne Günter Verheugen, komisár Európskej komisie pre rozširovanie, počas debaty v Európskom parlamente 3. októbra 2000:
Pre Slovensko - ako člena "Helsinskej skupiny" - bol osobitne významný marec roku 2000, keď sa po doručení pozičných dokumentov prakticky začali vstupné rozhovory s touto krajinou. Výrazný pokrok v celom procese rozširovania nastal najmä koncom roku 2000. Vrcholná schôdzka Európskej rady 7.-10. decembra 2000 v Nice veľmi jasne potvrdila prioritu rozširovania. Úspešné ukončenie rokovaní Medzivládnej konferencie o inštitucionálnych otázkach znamená, že Únia uskutočnila vnútorné kroky potrebné na privítanie nových členov v súlade so závermi helsinského summitu, čo uvítali všetky kandidátske krajiny. Potvrdilo sa, že stratégia rozširovania prijatá v roku 1999 v Helsinkách sa úspešne realizuje a krajiny, ktoré začali vstupné rozhovory v roku 2000 - ako napríklad Slovensko - majú reálnu šancu dobehnúť krajiny, ktoré rokujú už od roku 1998. Európska Rada tiež schválila Komisiou navrhovanú stratégiu pre rokovania o vstupe počas nasledujúcich 18 mesiacov, čo je pre Slovensko dobrá správa. Hlavné body tohto časového plánu sú:
|
INŠTITÚCIE EURÓPSKEJ ÚNIE |
Európska únia je založená na inštitucionálnom systéme, ktorý je jediný svojho druhu na svete. Členské štáty delegujú v istých oblastiach svoju suverenitu na nezávislé inštitúcie, ktoré reprezentujú záujmy únie ako celku, jej členských štátov a obyvateľov. Komisia presadzuje záujmy únie ako celku, každá národná vláda je reprezentovaná v Európskej Rade a Európsky parlament je volený priamo občanmi. Z toho dôvodu sú demokracia a právny poriadok základnými kameňmi tejto štruktúry. Tento "inštitucionálny trojuholník" komisie, Rady a parlamentu je obklopený ďalšími dvoma inštitúciami - Súdnym dvorom a Účtovným dvorom - a piatimi ďalšími európskymi inštitúciami (Európska centrálna banka, Hospodársky a sociálny výbor, Výbor regiónov, Európska investičná banka, Úrad ombudsmana). Okrem toho existuje trinásť špecializovaných agentúr, ktoré sa zaoberajú hlavne technickými, vedeckými alebo riadiacimi úlohami. |
Európska komisia stelesňuje a presadzuje základné záujmy únie. Predseda a členovia komisie sú menovaní členskými štátmi potom, ako ich potvrdí Európsky parlament.
Komisia je hlavnou silou inštitucionálneho systému únie:
- má právo iniciovať legislatívne návrhy, teda predkladá ich parlamentu a rade
- ako výkonná moc únie je zodpovedná za implementovanie európskej legislatívy (direktívy, smernice, rozhodnutia), rozpočtu a programov prijatých parlamentom a radou
- vystupuje ako ochranca zmlúv a spolu so Súdnym dvorom zaisťuje správne vykonávanie komunitárneho práva
- reprezentuje úniu na medzinárodnom poli a rokuje o medzinárodných dohodách, hlavne v oblasti obchodu a spolupráce
Rada Európskej únie je hlavným rozhodovacím orgánom EÚ. Zastupuje záujmy členských štátov, ktorých predstaviteľov pravidelne spája na ministerskej úrovni.
V závislosti na prerokúvanej agende sa rada stretáva v rôznom zložení: zahraničné veci, financie, školstvo, telekomunikácie ...
Rada má množstvo kľúčových zodpovedností:
- je legislatívnym orgánom únie, v mnohých záležitostiach fungovania EÚ vykonáva legislatívnu právomoc v rámci spolurozhodovacej procedúry spolu s parlamentom
- koordinuje všeobecné ekonomické politiky členských štátov
- v mene EÚ uzatvára medzinárodné dohody s ostatnými štátmi a medzinárodnými organizáciami
- spolu s parlamentom zdieľa rozpočtovú právomoc
- prijíma rozhodnutia potrebné pre formovanie a realizáciu spoločnej zahraničnej a bezpečnostnej politiky na základe všeobecných smerníc, určených Európskou radou
- koordinuje aktivity členských štátov a prijíma opatrenia v oblasti polície a justičnej spolupráce v kriminálnych otázkach
EU Presidencies: 1998-2006
1998 United Kingdom Austria
1999 Germany Finland
2000 Portugal France
2001 Sweden Belgium
2002 Spain Denmark
2003 Greece Italy
2004 Ireland Netherlands
2005 Luxembourg United Kingdom
2006 Austria Finland
Európsky parlament je vyjadrením demokratickej vôle 374 miliónov obyvateľov Európskej únie. Je volený priamo občanmi členských krajín každých päť rokov. V rámci frakcií v ňom pracujú zástupcovia politických strán z členských štátov, ktoré sa rozhodli kandidovať vo voľbách.
Parlament má tri základné funkcie:
- s Európskou radou zdieľa legislatívnu právomoc, t.j. prijímanie európskych právnych noriem (direktívy, smernice, rozhodnutia). Jeho účasť v legislatívnom procese pomáha zaručovať demokratickú legitimitu prijatých noriem
- s Radou zdieľa aj rozpočtovú právomoc, čím ovplyvňuje výdavky únie. Na konci procedúry prijíma rozpočet ako celok
- vykonáva demokratický dohľad nad komisiou, schvaľuje navrhnutých komisárov a má právo odvolať komisiu. Rovnako vykonáva politický dohľad nad ostatnými inštitúciami
Súdny dvor zaisťuje jednotné a účinné uplatňovanie komunitárneho práva. Do jeho právomoci spadajú spory, v ktorých vystupujú členské štáty, inštitúcie EÚ, firmy aj samostatné osoby. K súdnemu dvoru patrí od roku 1989 aj Európsky súd prvého stupňa.
Ako súdna inštitúcia únie Súdny dvor zaisťuje jednotnú interpretáciu a aplikáciu komunitárneho práva v každom členskom štáte, čiže jeho identické uplatňovanie voči všetkým stranám za všetkých okolností.
Od svojho vytvorenia v roku 1952 riešil mnoho tisíc prípadov. Kvôli zvládnutiu tohto prálivu a zaisteniu zlepšovania právnej ochrany pre obyvateľov bol v roku 1989 vytvorený Európsky Súd prvého stupňa. Je zodpovedný za rozhodovanie v istých kategóriách prípadov, hlavne v oblasti konkurenčných pravidiel a podaní súkromných osôb
Účtovný dvor kontroluje súlad vybraných príjmov a vynaložených výdavkov únie, ako aj bezchybnosť finančného riadenia rozpočtu EÚ.
Bol založený v roku 1977 po úprave rozpočtových opatrení v zmluvách a spolu so vstupom Zmluvy o Európskej únii v roku 1993 do platnosti sa zaslúžene stal inštitúciou.
V roku 1999, na základe Amsterdamskej zmluvy, boli rozšírené jeho kontrolné a vyšetrovacie právomoci, čím sa stal schopným efektívnejšie bojovať proti podvodom v rámci rozpočtu únie.
Zahájenie činnosti menovej únie so sebou prinieslo novú menu - euro - spolu s novou centrálnou bankou - Európskou centrálnou bankou (ECB), ktorá tvorí základ a realizátora európskej menovej politiky. Riadi zahraničné výmenné operácie a zaisťuje hladké fungovanie platobných systémov.
ECB a centrálne banky štátov, ktoré zaviedli euro, tvoria novú entitu - tzv. Eurosystém. Keďže niektoré členské štáty doteraz nezaviedli euro, je potrebné rozlišovať medzi Eurosystémom dvanástich štátov a Európskym systémom centrálnych bánk, ktorý je tvorený pätnástimi krajinami.
Európska centrálna banka vznikla 1. júna 1998 na základoch svojho predchodcu, Európskeho menového inštitútu, ktorý hral ústrednú úlohu pri príprave na zavedenie eura od 1. januára 1999.
Európsky hospodársky a sociálny výbor reprezentuje názory a záujmy organizovanej občianskej spoločnosti smerom ku komisii, rade a parlamentu. Výbor musí byť prizvaný k rokovaniam o otázkach, týkajúcich sa ekonomickej a sociálnej politiky; rovnako môže vydávať posudky z vlastnej iniciatívy k ostatným otázkam, ktoré považuje za podstatné.
HOspodársky a sociálny výbor (ESC) je poradným orgánom, ktorý zaisťuje zastúpenie rôznych ekonomických a sociálnych záujmových skupín (zamestnávatelia, odborové zväzy, farmári, spotrebitelia, ...) v inštitucionálnom rámci Európskej únie.
Výbor bol založený v roku 1957 na základe Rímskej zmluvy. Vytvára fórum pre dialóg a inštitucionálnu platformu, umožňujúcu skupinám, angažovaným v ekonomickom a sociálnom živote, aby sa stali integrálnou súčasťou komunitárneho rozhodovacieho procesu. ESC Svojimi vyjadreniami prispieva k definovaniu a implementácii politík EÚ.
Na základe toho ESC hrá v inštitucionálnej štruktúre špeciálnu úlohu: je miestom, kde sa európska organizovaná občianska spoločnosť (ktorej podstatnú zložku tvoria socioprofesné organizácie) môže zúčastňovať na diskusii a vyjadrovať svoje názory. Tým sa stáva mostom medzi Európou a jej občanmi.
Vstupom Maastrichtskej zmluvy do platnosti (1993) bolo výboru prisúdené postavenie, podobné ako majú ostatné inštitúcie, hlavne v súvislosti v jeho procedurálnymi pravidlami a rozpočtom, posilnením jeho iniciatívneho práva a riadením pracovníkov generálneho sekretariátu. Platnosť Amsterdamskej zmluvy od roku 1997 značne rozšírila jeho pole pôsobnosti, hlavne v sociálnych otázkach.
Výbor regiónov je poradným orgánom, ktorý zabezpečuje, aby sa pri tvorbe politík brali ohľady aj na regionálne a miestne práva a výsady. Musia s ním byť prerokúvané otázky, týkajúce sa regionálnej politiky, životného prostredia a vzdelávania. Je zložený z predstaviteľov regionálnych a miestnych orgánov.
Výbor bol na základe zmluvy o Európskej únii založený v roku 1994 a hrá doplňujúcu úlohu v rozhodovacom procese medzi komisiou, parlamentom a radou. Predstaviteľom miestnych a regionálnych orgánov umožňuje vyjadriť názory na politiky Európskej únie.
Od vstupu Amsterdamskej zmluvy do platnosti (v roku 1999) má Výbor regiónov autonómnu organizačnú štruktúru a vlastné procedurálne pravidlá (bez potreby predošlého súhlasu komisie, ako to bolo dovtedy). Okrem toho sa značne rozrástlo pole pôsobnosti výboru, hlavne v oblasti sociálnych otázok, životného prostredia a dopravy.
Európska investičná banka (EIB) je finančnou inštitúciou Európskej únie. Financuje investičné projekty, ktoré prispievajú k vyrovnanému rozvoju únie.
Je zároveň bankou aj inštitúciou. K dosahovaniu cieľov únie prispieva prostredníctvom financovania projektov, ktoré podporujú európsku integráciu, stabilný rozvoj, ekonomickú a sociálnu súdržnosť a rozvoj inovatívnej ekonomiky, založenej na znalostiach.
EIB bola vytvorená v roku 1958 na základe Rímskej zmluvy a je financovaná prostredníctvom aktivít na finančných trhoch, kde má prvotriedne hodnotenie AAA. To jej umožňuje za veľmi konkurencieschopných podmienok mobilizovať značné objemy prostriedkov, potrebných na podporu jej pôžičkových aktivít. Na rozdiel od tradičných bánk nemá komerčné zdroje z úspor alebo bežných účtov.
Všetci jednotlivci, fyzické alebo právnické osoby z Európskej únie môžu podať sťažnosť ombudsmanovi, ak si myslia, že boli poškodení nesprávnym jednaním inštitúcie alebo orgánu EÚ.
Post európskeho ombudsmana bol vytvorený na základe zmluvy o Európskej únii (Maastrichtská zmluva). Prvou osobou v tejto funkcii bol Jacob Söderman, ktorý bol menovaný európskym parlamentom v júli 1995 a znovuzvolený v roku 1999.
Funkčné obdobie pána Södermana sa končí 1. apríla, keď do kresla ombudsmana zasadne nový ombudsman Nikiforos DIAMANDOUROS, ktorý bol zvolený 15. januára tohto roku. Pán Diamandouros je v súčasnosti prvým zvoleným gréckym ombudsmanom, a to už od roku 1998.
Komunitárna agentúra je orgán, riadený európskym verejným právom; odlišuje sa od komunitárnych inštitúcií (Rada, Parlament, Komisia, ...) a vlastnú právnu povahu. Je vytovrená prostredníctvom sekundárnej legislatívy tak, aby spĺňala veľmi špecifické technické, vedecké a riadiace úlohy, vyplývajúce z konkrétneho nariadenia.
Definícii komunitárnej agentúry zodpovedá pätnásť inštitúcií, hoci sú označené rozdielnymi názvami(centrum, fond, agentúra, úrad); čo môže viesť k istým nedorozumeniam, najmä ak sa tie isté pojmy používajú k popisu iných orgánov, ktoré nezodpovedajú uvedenej definícii.
Pre presnosť uvádzame pôvodné názvy agentúr
European Centre for the Development of Vocational Training | |
European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions | |
European Environment Agency | |
European Training Foundation | |
European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction | |
European Agency for the Evaluation of Medicinal Products | |
Office for Harmonisation in the Internal Market (Trade Marks and Designs) | |
European Agency for Safety and Health at Work | |
Community Plant Variety Office | |
Translation Centre for the Bodies of the European Union | |
European Monitoring Centre on Racism and Xenophobia | |
European Agency for Reconstruction | |
European Food Safety Authority | |
European Maritime Safety Agency | |
European Aviation Safety Agency |