zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Vysoká škola medzinárodného podnikania ISM Slovakia / Medzinárodné podnikanie v obchode a službách / Manažment - 3.semester

 

Profil manažéra (1._profil_manazera.doc)

Profil manažéra

Manažment 21. storočia je ovplyvňovaný:

        - globalizáciou svetovej ekonomiky,

        - zrýchľovaním tempa zmien,

        - náročnosťou, flexibilitou riadenia vnútorných            prevádzkových procesov,

        - zvyšovaním záujmu zamestnancov o účasť na         riadení podniku,

        - rastúcim vplyvom informácií

Henry Mitzberg – začiatkom 70. rokov min. storočia poukázal na mýty o manažérskej práci a na skutočnosť, nakoľko tieto sa rozchádzajú.Mýtus / Realita
Manažér je uvážlivý a systematický plánovač.         
Manažér pracuje pod značným tlakom.
Manažér využíva plánovanie.                                
Málokedy plánuje, rieši okamžité problémy.
Manažér vo svojej práci využíva agregované informácie        
Využíva najmä okamžité informácie.
Vykonáva strategické úlohy.                                
Skutočne plní množstvo rutinných činností.

 

Stručné charakteristiky manažéra:

Jednou z hlavných manažérskych zručností je vôľa a schopnosť tvoriť hodnoty.

Manažér je profesia, preto manažérom nemôže byť každý.

Manažéra neriadi nikto „len“ jeho profesionalita.

Manažér musí poznať zákonitosti spoločenské, ekonomické, prírodné, pretože podnik je organizované zoskupenie ľudí.

 

 

Rozdelenie záujmových skupín v podniku :

vlastníci:          

         výnosy,

         zhodnotenie investovaného  kapitálu,

         samostatnosť  finančná  a  dispozičná,

manažéri:

         právomoc  a  možnosť  rozhodovať,

         prestíž v organizácii,

         možnosť  realizovať  svoje  schopnosti,

zamestnanci:    

          mzdy  a  odmeny,

          pracovné  zaradenie,

          sociálna  istota,        

          uplatnenie  svojej  kvalifikáciu,

          dobré  medziľudské  vzťahy,

          sociálne  postavenie,  uznanie,  prestíž

 

Funkcie manažéra:

  1. Klasické funkcie – rozhodovanie, plánovanie, kontrola a organizovanie.
  2. Práca s ľuďmi – komunikovanie, motivovanie, vzdelávanie, riadenie kariéry.
  3. Osobné danosti – odborný vplyv, charizma, skúsenosti, zručnosti, špeciálne schopnosti, dokázať presvedčiť, zmocniť sa, zaujať,....
  4. Strategické schopnosti – zodpovednosť za budúcnosť podniku, schopnosť predvídať, koncepčne myslieť, ovládať techniky strategického riadenia, zároveň byť otvorený voči zmenám.
  5. Zvyšovanie produktivity a výkonnosti práce manažéra – uplatňovaním nových prístupov, metód a techník v riadení.

 

  1. Celoživotné vzdelávanie manažéra.

 

VŠEOBECNÉ PRINCÍPY manažérskej práceň

 Princíp priorít – využíva Paretovo pravidlo 80:20 – rozlišovať čo je dôležité.

·  Princíp prevencie – bol prevzatý z manažmentu kvality; platí: čím skôr sa objaví a odstráni nedostatok, tým budú nižšie straty.

·  Orientácia na zákazníka – zákazník je osoba, ktorého požiadavky musia byť splnené.

·  Kvalita práce – nejedná sa o malicherné a pedantné vykonávanie manaž. práce, ale o vytvorenie priaznivého postoja ku kvalite vykonanej práce manažéra, ale aj jeho podriadených – monitorovanie vlastnej práce a učenia sa.

 

Hierarchická štruktúra riadenia

 

 

Top management

Middle management

Funkcional  Management

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vrcholoví manažéri – top management

Je tvorený spravidla špičkovými vedúcimi pracovníkmi alebo manažérmi, ktorí sú nositeľmi strategického rozvoja podniku, realizátormi dlhodobých zámerov a určujú vnútropodnikový ekonomický režim. Vrcholový stupeň podniku je nositeľom všetkých podnikových znakov a funkcií. Preto je jediným reprezentantom podniku v právnych a kúpno - predajných vzťahoch.

 

Strední manažéri – middle management

Ovplyvňuje činnosť podniku na druhom organizačnom stupni. Jeho úlohou je transformovať dlhodobé koncepčné zámery podniku do tvorby výroby, usmerňovať hmotno - energetické a informačné toky vo vertikálnom a horizontálnom smere. Úlohou stredného manažmentu  je dosiahnuť hmotnej stránky transformačného procesu pred produkčnou stránkou.

 

Manažéri prvej línie – funkcional management

Operačný manažment – tvoria manažéri, ktorí bezprostredne ovplyvňujú svojimi rozhodnutiami transformáciu výrobných činiteľov na úžitkové hodnoty. Vzhľadom na bezprostredné usmerňovanie výrobného procesu a vedenie ľudí má operačný manažment charakter realizátora čiastkových úloh.

 

Manažérske zručnosti a schopnosti

na jednotlivých úrovniach riadenia

Trinásť vlastností, ktoré sú charakteristické pre úspešného vrcholového manažéra podľa Adaira, J. (usporiadane podľa stupňa dôležitosti, zostupne):

Schopnosť rozhodovať.

Umenie viesť ľudí.

Integrita.

Nadšenie pre prácu.

Predstavivosť.

Ochota usilovne pracovať.

Analytické schopnosti.

Pochopenie pre iných.

Schopnosť vyhľadať príležitosť.

Schopnosť riešiť nepríjemné situácie.

Schopnosť rýchlo sa prispôsobovať zmenám.

Ochota brať na seba riziko.

Podnikavosť.

Za kľúčové schopnosti manažérov sa zvyčajne pokladajú tieto :

  1. odborné,
  2. interpersonálne,
  3. koncepčné.
  4. diagnostické,
  5. analytické.

 

Manažérska etika

 

Morálka reguluje správanie sa ľudí, mravy a ich predstavy o tom, čo je dobré a čo nie.

Etika sa zaoberá náukou o morálke, teda pokúša sa nájsť princíp a príčiny toho, prečo je niečo správne a iné nie.

Etiku podnikania je možné jednoducho charakterizovať, ako odporúčania mravných hodnôt a ľudského správania sa. Pri formulovaní základných etických zákonov sa vychádza zo zvykov, ktoré sú charakteristické pre každú spoločnosť.
Etika ako taká opisuje, ako by sa mal jednotlivec, skupina ako aj organizácia ako celok správať, ako vystupovať v rámci spoločnosti, v ktorej sa jednotlivec ako aj podnik nachádza.

 Etický kódex spolu s definovaným poslaním a stratégiami podniku, ako písomné dokumenty sa radia medzi najdôležitejšie, zabezpečujúce fungovanie podniku ako celku.

Etický kódex, ako dokument by mal byť zverejnený a mali by s nim oboznámení všetci pracovníci podniku, ktorí sa svojou činnosťou podieľajú na naplnený podnikateľského zámeru a cieľov podnikania.

 

Etický kódex podniku by mal obsahovať:

 vzťah ku konkurencii - dodržiavanie princípov súťaže vo vzťahu ku konkurencii, zabránenie vzniku cenovej vojny, dodržiavanie princípov fungovania trhového mechanizmu, legislatívy a podobne.

·  vzťah k zákazníkovi – definovanie a dodržiavanie základných noriem, udržanie a budovanie dôvery, štýlu a spôsobu komunikácie, poskytovanie kvalitných výrobkov a služieb, nepoužívanie nekalej reklamy, neposkytovanie úplatkov a podobne vzťah k dodávateľom – posilnenie dôvery – zabezpečenie platobnej disciplíny, rešpektovanie kritérií pre výberové konania.

vzťah voči zamestnancom – posilnenie dôvery, bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, plnenie si finančných záväzkov voči zamestnancom, dodržiavanie kolektívnej zmluvy, poskytovanie sociálnych výhod zamestnancom a pod.

 

Etický kódex organizácie by mal obsahovať okrem uvedeného aj politiku organizácie v špecifických oblastiach: konflikt záujmov, prijímanie darov, sexuálne obťažovanie, rovnocennosť, stupeň utajenia pracovných dokumentov,......

 

Manažér etický kódex nielen vytvára, ale dohliada na jeho dodržiavanie, pričom  je povinný sa etickým kódex spoločnosti riadiť.

 

 

 

 

        - 1 -