Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Vysoká škola medzinárodného podnikania ISM Slovakia / Medzinárodné podnikanie v obchode a službách / Manažment - 3.semester
Nástroje plánovania (3._nastroje_a.doc)
Nástroje a techniky plánovania
Analýza SWOT
strenght – sila,
weakness – slabosť,
opportunity – príležitosť
threat – hrozba
Prognózovanie
Predvídanie – prognózovanie sa radí medzi ďalšie metódy prostredníctvom ktorých manažéri podnikov môžu identifikovať vývoj v externom prostredí.
Medzi kvantitatívne techniky prognózovania sa radí: časová analýza, regresné modely, ekonometrické modely, ekonomické ukazovatele a iné.
U kvalitatívnym prognostickým technikám je možné zaradiť: experné šetrenie, správy predajcov, hodnotenie so strany zákazníkov a ostatné.
Benchmarking
Základnou myšlienkou benchmarkingu je hľadanie najlepších praktík medzi konkurentmi, respektíve v podnikateľskom prostredí.
Úlohou benchmarkingu je porovnávať svoju organizáciu a jej výkon s troma najlepšími konkurentmi, ktorí vykonávajú aktivity na rovnakom trhu. Výsledkom porovnávania, analýz by malo byť vyvodenie a aplikácia konkrétnych krokov zlepšenia situácie v podniku, a tým ja rast výkonnosti podniku ako celku.
A) Interný benchmarking sa využíva najmä vo veľkých podnikoch, kde sa na jeho jednotlivých útvaroch hľadajú postupy, metódy, nástroje, ktoré sa vykonávajú lepšie ako v ostatných útvaroch. Ide o porovnávanie jednotlivých zložiek organizácie medzi sebou. Pozitíva, ktoré vyplynú z porovnávania sa následne aplikujú aj v ostatných organizačných útvaroch.
B) Externý benchmarking ide o porovnávanie sa s podnikmi, ktoré hospodária vo vonkajšom prostredí. Rovnako výsledky externého porovnávania sa s najlepšími slúžia na zvyšovanie výkonnosti organizácie. Externý benchmarking nadobúda dve základné podoby a to odvetvovú a mimoodvetvovú.
Fázy odvetvového, konkurenčného benchmarkingu:
Fáza A: Identifikovanie výstupov benchmarkingu.
Identifikovanie najlepších konkurentov v odvetví.
Určenie metód zberu údajov.
Fáza B: Definovanie súčasných rozdielov v porovnaní s konkurenciou.
Projektovanie budúcich ukazovateľov.
Fáza C: Určenie cieľov v príslušných funkčných oblastiach.
Rozpracovanie plánov v príslušných funkčných oblastiach.
Fáza D: Implementácia špecifických opatrení.
Monitorovanie progresu plnenia plánu.
Fáza E: Získaná pozícia vodcu.
Plánovanie pomocou scénarov
V súčasnej dobe je v manažérskej práci vysoko dôležité vedieť včas a správne odhaliť trendy a zmeny v prostredí. V priebehu tohto procesu dochádza k identifikácií zmien a minimalizácií problémov, ktoré v budúcnosti môžu ovplyvniť výkonnosť organizácie. Formulovanie scénarov predstavuje dôkladný pohľad na to, čo sa pravdepodobne v budúcnosti stane.
Metóda scénarov pozostáva z týchto krokov:
- Identifikácia potencionálnej nečakanej situácie.
- Určenie signálov a ich výskyt, ktoré identifikovali vznik núdzovej situácie.
- Zavedenie systému zberu informácií potrebných na identifikovanie predbežných núdzových signálov.
- Pripraviť plán reakcií na nečakané situácie.
- 2 -