Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Vysoká škola medzinárodného podnikania ISM Slovakia / Medzinárodné podnikanie v obchode a službách / Manažment - 3.semester
Komunikácia (4._komunikacia.doc)
Komunikácia
Ciele prednášky:
· charakteristika a formy komunikácie,
· verbálna komunikácia,
· neverbálna komunikácia,
· vnútropodniková komunikácia.
- Komunikácia pochádza z latinského výrazu communis, čo znamená spoločný.
- Komunikácia = výmena informácií medzi vysielateľom a príjemcom informácie.
- Dochádza k zakódovaniu správy u vysielateľa a odkódovaniu informácie u prijímateľa
- Každá komunikácia by mala byť posudzovaná z hľadiska efektívnosti a spoľahlivosti.
Efektívnosť komunikácie – vymieňať za určitú časovú jednotku medzi komunikujúcimi, podľa možnosti čo najväčšie množstvo informácií.
Spoľahlivosť komunikácie – prenášať, odovzdávať informácie medzi subjektami tak, aby došlo k minimalizácii šumov a maximalizácii kvality prenosu informácií.
Verbálna komunikácia
Komunikácia nie je len vysielanie signálov a vhodná voľba slov. Ide o veľmi zložitý proces, pri ktorom je potrebné zvládnuť mnoho ďalších aspektov – aktívne počúvanie, techniku pýtania sa, neverbálnu komunikáciu a umenie odhadnúť partnera.
Verbálna komunikácia môže nadobúdať tieto podoby:
- aktívnu formu: hovorenie (vystupovanie, rečníctvo) a písanie
Aktívna forma je preto, že dáva impulz na začatie komunikácie a rovnako od nej môže závisieť aj výsledok komunikácie.
Pasívne formy slovnej komunikácie v manažmente sú:
· počúvanie
· čítanie
Pasívnymi sa nazývajú preto, že začiatok komunikácie je vyvolaný v predchádzajúcom časovom období.
Zásady a pravidlá na zlepšenie verbálnej komunikácie manažéra:
- Prestaňte pričasto rozprávať.
- Navoďte uvoľnenú atmosféru.
- Ukážte druhému, že chcete a viete počúvať.
- Buďte trpezlivý.
- Prejavte druhému empatiu.
- Vyhýbajte sa hádke a zbytočnej kritike.
- Naučte sa vyjadrovať čo najpresnejšie.
Medzi základné problémy verbálnej komunikácie
· neschopnosť koncentrácie – stres,
· sústredenie sa na niečo iné, čo nie je predmetom komunikácie – zlé načúvanie,
· nedostatok porozumenia, nedôvera, hrozby, obavy,
· nedostatok záujmu,
· nevhodné prostredie pre komunikáciu - hluk,
· nevhodný čas na komunikáciu,
· informačné prehustenie.
Neverbálna komunikácia.
Medzi najbežnejšie neverbálne prejavy patria výrazy tváre, rúk a nôh, pohyb očí, gestá, poloha tela, priestorová vzdialenosť a pozícia, v ktorej manažér koná. Patria sem aj ďalšie signály a to: oblečenie a celkový vzhľad.
Rozlišujeme tieto formy neslovnej, neverbálnej komunikácie:
· komunikácia telom – body language,
· komunikácia priestorom – proxemika,
· komunikácia časom – chronomika,
· komunikácia oblečením a prostredím – artefakty,
· komunikácia mlčaním – ticho
Vybraté druhy gest a ich význam v našich podmienkach:
Dlaň otvorená a otočená smerom dohora.
Nezáväzný príkaz typu: „Ak chceš, urob to!“
Dlaň otvorená a otočená smerom dole.
Autoritatívny príkaz typu: „Musíš to urobiť!“
Zovretá dlaň a vysunutý ukazovák.
Pokyn vyvolávajúci hrozbu. Úloha bude splnená, ale v atmosfére strachu a hrozby.
Partner si poťahuje golier na košeli.
Obava z usvedčenia. Výraz neistoty, partner očakáva, že bude pristihnutý.
Celou dlaňou podoprená hlava.
Strata záujmu o ďalšiu komunikáciu.
Skrížené ruky.
Negatívny postoj, defenzívny postoj, partner sa obáva nebezpečenstva.
Neudrží kontakt očami.
Partner je málo sebavedomý alebo sa v danej situácii necíti dobre.
Hlasová komunikácia:
Mnohokrát nie je dôležité čo hovoríme, ale ako to hovoríme.
Hlas je zvukovou vizitkou človeka.
Ľudský hlas má tieto charakteristiky, ktoré je potrebné využívať pri komunikácií:
· tón hlasu,
· melodickosť hlasu,
· sila hlasu,
· dych a hlas,
· hlasitosť reči,
· rýchlosť alebo tempo reči,
· pauzy,
· rytmus,
· načasovanie a zdôrazňovanie,
· artikulácia a výslovnosť.
Budovať efektívny systém komunikácie vnútri organizácie znamená využívať najmä osvedčené
formy komunikácie:
- celopodnikové stretnutia – porady
- porady manažérov, vedúcich útvarov a tímov
- informačné tabule, ich forma, aktualizácia, lokalizácia, dostupnosť.
- intranet a vnútropodniková elektronická pošta ako progresívna metóda komunikácie.
- informačné listy o produkte,
- tlačové konferencie,
- dni otvorených dverí,
- reklama a komunikácia s klientom,
- konferencie a semináre,
- výstavy a veľtrhy, podnikové noviny a časopisy a pod.
- 2 -