zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Vysoká škola medzinárodného podnikania ISM Slovakia / Medzinárodné podnikanie v obchode a službách / Manažment - 3.semester

 

Komunikácia (4._komunikacia.doc)

Komunikácia

Ciele prednášky:

·       charakteristika  a formy komunikácie,

·       verbálna komunikácia,

·       neverbálna komunikácia,

·       vnútropodniková komunikácia.

 

- Komunikácia pochádza z latinského výrazu communis, čo znamená spoločný.

- Komunikácia = výmena informácií medzi vysielateľom a príjemcom informácie.

- Dochádza k zakódovaniu správy u vysielateľa a odkódovaniu informácie u prijímateľa

- Každá komunikácia by mala byť  posudzovaná z hľadiska efektívnosti a spoľahlivosti.

 

 Efektívnosť komunikácie – vymieňať za určitú časovú jednotku medzi komunikujúcimi, podľa možnosti čo najväčšie množstvo informácií.

 Spoľahlivosť komunikácie – prenášať, odovzdávať informácie medzi subjektami tak, aby došlo k minimalizácii šumov a maximalizácii kvality prenosu informácií.

 

Verbálna komunikácia

Komunikácia nie je len vysielanie signálov a vhodná voľba slov. Ide o veľmi zložitý proces, pri ktorom je potrebné zvládnuť mnoho ďalších aspektov – aktívne počúvanie, techniku pýtania sa, neverbálnu komunikáciu a umenie odhadnúť partnera.

 

Verbálna komunikácia môže nadobúdať tieto podoby:

-   aktívnu formu:  hovorenie (vystupovanie, rečníctvo) a  písanie

Aktívna forma je preto, že dáva impulz na začatie komunikácie a rovnako od nej môže závisieť aj výsledok komunikácie.

 

Pasívne formy slovnej komunikácie v manažmente sú:

·       počúvanie

·       čítanie

Pasívnymi sa nazývajú preto, že začiatok komunikácie je vyvolaný v predchádzajúcom časovom období.

 

Zásady a pravidlá na zlepšenie verbálnej komunikácie manažéra:

  1. Prestaňte pričasto rozprávať.
  2. Navoďte uvoľnenú atmosféru.
  3. Ukážte druhému, že chcete a viete počúvať.
  4. Buďte trpezlivý.
  5. Prejavte druhému empatiu.
  6. Vyhýbajte sa hádke a zbytočnej kritike.
  7. Naučte sa vyjadrovať čo najpresnejšie.

 

Medzi základné problémy verbálnej komunikácie

·  neschopnosť koncentrácie – stres,

· sústredenie sa na niečo iné, čo nie je predmetom komunikácie – zlé načúvanie,

·   nedostatok porozumenia, nedôvera, hrozby, obavy,

·    nedostatok záujmu,

·    nevhodné prostredie pre komunikáciu - hluk,

·    nevhodný čas na komunikáciu,

·    informačné prehustenie.

 

Neverbálna komunikácia.

 Medzi najbežnejšie neverbálne prejavy patria výrazy tváre, rúk a nôh, pohyb očí, gestá, poloha tela, priestorová vzdialenosť a pozícia, v ktorej manažér koná. Patria sem aj ďalšie signály a to: oblečenie a celkový vzhľad.

 

Rozlišujeme tieto formy neslovnej, neverbálnej komunikácie:

·       komunikácia telom – body language,

·       komunikácia priestorom – proxemika,

·       komunikácia časom – chronomika,

·       komunikácia oblečením a prostredím – artefakty,

·       komunikácia mlčaním – ticho

Vybraté druhy gest a ich význam v našich podmienkach:

 

Dlaň otvorená a otočená smerom dohora.

Nezáväzný príkaz typu: „Ak chceš, urob to!“

Dlaň otvorená a otočená smerom dole.

Autoritatívny príkaz typu: „Musíš to urobiť!“

Zovretá dlaň a vysunutý ukazovák.

Pokyn vyvolávajúci hrozbu. Úloha bude splnená,  ale v atmosfére strachu a hrozby.

Partner si poťahuje golier na košeli.

Obava z usvedčenia. Výraz neistoty, partner očakáva, že bude pristihnutý.

Celou dlaňou podoprená hlava.

Strata záujmu o ďalšiu komunikáciu.

Skrížené ruky.

Negatívny postoj, defenzívny postoj, partner sa obáva nebezpečenstva.

Neudrží kontakt očami.

Partner je málo sebavedomý alebo sa v danej situácii necíti dobre.

 

Hlasová komunikácia:

Mnohokrát nie je dôležité čo hovoríme, ale ako to hovoríme.

Hlas je zvukovou vizitkou človeka.

 

Ľudský hlas má tieto charakteristiky, ktoré je potrebné využívať pri komunikácií:

·       tón hlasu,

·       melodickosť hlasu,

·       sila hlasu,

·       dych a hlas,

·       hlasitosť reči,

·       rýchlosť alebo tempo reči,

·       pauzy,

·       rytmus,

·       načasovanie a zdôrazňovanie,

·       artikulácia a výslovnosť.

 

Budovať efektívny systém komunikácie vnútri organizácie znamená využívať najmä osvedčené

formy komunikácie:

  1. celopodnikové stretnutia – porady
  2. porady manažérov, vedúcich útvarov a tímov
  3. informačné tabule, ich forma, aktualizácia, lokalizácia, dostupnosť.
  4. intranet a vnútropodniková elektronická pošta ako progresívna metóda  komunikácie.  
  5. informačné listy o produkte,
  6. tlačové konferencie,
  7. dni otvorených dverí,
  8. reklama a komunikácia s klientom,
  9. konferencie a semináre,
  10. výstavy a veľtrhy, podnikové noviny a časopisy a pod.

 

 

        - 2 -