zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Vysoká škola medzinárodného podnikania ISM Slovakia / Medzinárodné podnikanie v obchode a službách / Manažment - 3.semester

 

Úvod do manažmentu (uvod_do_manazmentu.doc)

Úvod do manažmentu

(26.9.2006)

 

Manažment

Manus -  latinsky – ruka

Managgio – taliansky – výcvik drezúra

Manage – anglicky – riadiť

 

Riadiť – znamená to, že keď stlačim spojku a zaradim spiatočku auto začne cúvať aj v podnikovej praxi to tak funguje, ak mám stroj bude žať,oraťale ku všetkemu potrebujem človeka. Preto by sme namiesto slova riadenie mali používať slovko vedenie.

 

Manažment – súhrn všetkých činností, ktoré je potrebné vykonávať, aby boli zabezpečené všetky funkcie organizácie. (=slúži na to, aby ten podnik fungoval)

Manažment – proces systematickej realizácie všetkých manažerských funkciíí za účelom efektívneho využívania podnikových zdrojov, s cieľom dosiahnuť podnikové ciele. (súbor určitých činnností, nástrojov, aby podnik fungoval. Financie, materiálovés statky, zásoby (hotové výrobky, nedokončená výroba), ěudia, komunikácia a vazby medzi okolím. Manažment zabezpečuje nie len ciele do vnutra podniku ale aj navonok.)

 

Manažment  ako proces koordinácie pracovných aktivít ľudí a to tak, aby ich práca bola vykonávana účinne a efektívne /Stephen P. Robbins, Mary Coulter

Manažment je proces na dosiahnutie organizačných cieľov prostredníctvom ľudskej práce a ostatných organizačných zdrojov. /Samuel C. Certo/

 

- manažment = sú to vlastne ľudia, aby práca bez nich by fungovala

- manažment je v podstate činnosť, ktorá sa deje. To znamená, že ak hovorím o činnosti je to proces systematický, dlhodobý.

 

Manažment = praktická činnosť.

Manažment = ako teória, vedná disciplína.

Manažment = ako osobitná činnosť ľudí (ak rozprávam o manažmente musím si uvedomiť  o akej činnosti rozprávam)

 

Manažment ako praktická činnosť

  1. aktívne využívanie manažerských nástrojov, techník, postupov v hospodárskej praxi, ktorých cieľom je zabezpečiť efektívne fungovanie podniku v budúcnosti a dosahovanie stanovených cieľov.

- Manažerské techniky = znamenajú urobiť správne rozhodnutie na správnom mieste a v správnom čase.

 

Manažment ako vedná disciplína

Vedecká základňa manažmentu je vytváraná systematickým zoskupením teoretických i praktických poznatkov, odvodených z rôznych predpokladov, experimentov, pozorovaní a analýz, a to v podstate dvoma prístupmi:

Veda spočíva v tom, že tej podnikovej praxi sa snaží dať nové poznatky:

A/systematickým zoskupovaním organizovaných prvotných teoretických poznatkov na základe určitých koncepciíí, princípov a čiastkových teórií

B/analýzou zovšeobecňovaním a odporúčaním ….

(toho, čo sa v tej podnikovej praxi deje )

 

Veda = vychádza a rieši problémy podnikovej praxe ale na druhej strane ani chemici… by nemohli existovať bez podnikovej praxi, (lebo čo by riešili)

 

Manažment ako osobitná skupina ľudí

Skupina ľudí, ktorých základnou úlohou je koordinovať, riadiť všetky podnikové procesy s cieľom dosiahnuť stanovené ciele podniku.

 

Poznáme 2 systémy riadenia manažmentu

- oba systémy vychádzajú  z histórie dannej krajiny, prejavuje sa v nich aj kultúra

 

1/ Americký systém manažmentu

Individualizmus = (napr. robím kariéru na úkor mojho okolia, dedenie podnikov s pokolenia na pokolenie)

Krátkodobé zamestnanie = (změna zamestnania, ěudia sa hěadjú v tom,v čom sú dobrí)

Mzdový systém založený na schopnostiach a výkonoch

Postup závislý od schopností

Segmentovaný záujem o zamestnanca = (zohěadnem indviduálne a ale skupinovo)

Systém riadenia top-down = (napr. Prehnaná iniciatíva sa nevypláca, neprihlasuj autá ak to nemáš v náplni práce)

Decentralizácia právomoci = (príkazy zhora ale zodpovednosř na ěudoch ktoré danú prácu vykonávajú)

Individuálne rozhodovania

Individuálna zodpovednosř

Inovačné zmeny

Horizontálne organizové odbory

 

2/Japonský systém manažmentu

Kolektivizmus

Celoživotné zamestnanie = (americký systém skončim školu som riaditeě, u japoncov skončim vyšku ale som radový zamestnanec a idem krok po kroku)

Mzdový systém založený na veku = stále šanca dostať sa na lepšiu pozíciu

Postup závislý od veku

Záujem o zamestnanca jako človeka

Systém riadenia bottom up – ringi systém =(z dola na hor – skupinové riešenie problémov…)

Centralizácia právomoci

Kolektívne rozhodovanie

Kolektívna zodpovednosť

Postupné zmeny na základe neustáleho zlepšovania

 

 

 

 

Manažment ako proces

 

V ekonómií je možné každú podnikateľskú jednotku definovať ako systém a teda každá organizácia sa skladá z dvoch vzájomne spojených podsystémov, ktoré existujú vo vzájomnej interakcii. Podnik ako systém je tvorený dvoma podsystémami a to:

 

Riadiaci podsystém = subjekt riadenia

Riadený podsystém  =  objekt riadenia

- napr. Rektorka je subjekt riadenia, ktorá riadi študijné oddelenie, profak je subjekt riadenia a študenti su ich objekt riadenia.

 

Model systému riadenia obr 1:

Informácie z okolia                Informácie z vyšších systémov riadenia

 

Riadiaci systém

 

        

 

 

 

Riadený systém

Riadený proces

Spätné väzby

 

 

 

 

vstupy                                                                         výstupy

(materiály, energia…)                                                (výrobok, služba)

 

 

 

 

 

 

Riadený systém = objetky riadenia sú spravidla organizačné jednotky a skupiny pracovníkov, výrobné, technologické a pracovné procesy, pri ktorých je potrebné dosiahnuť plánovanú zmenu. Riadený systém je závisly od predmetu podnikania. Najčastejšie je tvorený prvkami, ktoré vykonávajú výkonné činnosti (operačné, resp. Prevádzkové činnosti).

Objekt riadenia je samostatná výrobná jednotka, uskutočňujúca časť výrobno–hospodárskeho procesu, pričom je stále pod vplyvom cieľavedomého pôsobenia subjektu riadenia. (možme chápař nielen jednotlivca ale aj celé oddelenie)

 

Riadiaci systém = subjekt riadenia je nositeľom základných manažerských funkcií, ktoré sa vykonávajú na všetkých stupňoch riadenia za účelom dosiahnuť stanovené ciele hospodárskej jednotky.

Subjekt riadenia je tvorený manažérmi, ich štýlom a metódami práce, informačnými tokmi a ostatnými činnosťami, ktoré cieľavedome ovplyvňujú správanie objektov riadenia a tým aj podniku ako celku. Subjekty riadenia vo svojej práci aktívne využívajú základné riadiace funkcie: plánovanie, organizovanie, vedenie a kontrola.

Subjektami riadenia sú vedúci pracovníci, alebo manažéri, ktorých úlohou je splniť stanovené ciele.

 

Prostredie a podnik

 

Výstupy:

- výrobky a služby,

finančné výsledky, ifnormácie, výsledky pre ěudí

 

Transformácia:

- práca zamestnancov, činnosř manažérov, technologikcé a výrobne metódy

Vstupy:

- suroviny, ěudia,

kapitál, technológia, informácie

 

 

 

 

 

 

 

                                SPATNÁ VAZBA                                 

                                                                        Systém

Prostredie podniku:

1/ interné prostredie  - vnútorné                                

2/ externé prsotredie – vonkajšie

  1. Odvetvové prostredie =

- zložky odvetvového prostredia: konkurenciou, zákazníkom, dodávatelia, substitúty

- má vačší dopad na moje podnikanie

- vplyv podniku je vyšší na odvetvové prostredie ako na makroprostredie

  1. makroprostredie

- zložky: politické, kultúrne, demografické, ekonomické, prírodné, technické, technologicé prostredie

 

 

Základné funkcie manažmentu

 

1/ Plánovanie

2/ Organizovnie

3/ Vedenie

4/ Kontrola

 

  1. Plánovanie
  1. zahŕňa formulovanie plánov, ktoré budú koordinovať a integrovať jednotlivé činnosti v podniku
  2. výsledkom plánovania je proces plán ako dokument, ktorý hovorí manažérom, čo majú robiť

 

  1. Organizovanie
  1. predstavuje stanovenie úloh, ktoré majú byť splnené, určenie toho kté má dané úlohy splniť, ako úlohy môžu byť zoskupené, kto a komu o ich plnení a výsledkoch bude podávať správy a informácie, kto a o čom bude rozprávať

 

  1. Vedenie
  1. obsahuje motiváciu zamestnancov, spôsoby a postupy ovplyvňovania ich pracovných výkonov, a postupyovplyvňovania ich pracovných výkonov, spôsoby a využitie tímového prístupu k plneniu úloh, výber vhodných komunikačných kanálov a zvládanie problémov, ktoré vznikajú v dôsledku správania sa zamestnancov

 

  1. Kontorola
  1. predstavuje monitorovanie všetkých aktivít v podniku, za účelom dosahovania stanovených podnikových cieľov a plánov. Jedná sa o účelné monitorovanie, porovnávanie a hľadanie nápravných opatrení.
  2. Cieľom kontroly je zistiť či očakavaný stav sa rovná stavu reálnemu
  3. Idálny stav = je vtedy ak skutočnosť je taká aká sa očakáva.
  4. Tiež nie je dobre keď stav, ktorý sa očakáva je prehnaný (napr. V pekárni sa vyrába 100 ks rožkov, príde šikovný zamestnanec a vyrobý 150 ks, potom je s tými 50 ks nazviž)

 

Proces manažmentu

 

Spätná väzba

 

organizovanie

 

 

kontrolovanie

plánovanie

Vedenie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Manažment jako inštitúcia

 

Vrcholová úroveň                                                                top manažment

Riadenia – strategická                        

(raiditeľ)

 

Stredná úroveň                                                                 middle manažment

Riadenia –taktická

(šéf personálneho riadenia)

 

Najnižšia úroveň                                                                functional manažment

Riadenia - operačná

(majster)

 

Výkonní zamestnanci

 

 

A) Interné vplyvy organizácie

Tvrdé prvky ( hard) – sú dané hmotnými hmatateľnými veličinami ako sú výrobky, služby, technické vybavenie, zásoby, financie, organizačné štruktúry, distribučné kanály apod. (všetko okrem ľudí)

 

Mäkký prvok  - predstavuje nehmotné, neviditeľné činnosti , ku ktorým dochádza pri rokovaniach, správaní sa a vystupovaní ľudí jednak vo vnútri podniku ako aj na vonok organizácie

- je člověk

 

B) Externé vplyvy organizácie

Odvetvovým prostredím podniku:

- Zákazníci, konkurenti, dodávatelia a substitučné výrobky

- je bližšie je aktívnejšie

 

Makroprostredie podniku:

Ekonomické, legislatívne, právne, technologické, technické, kultúrne, sociálne a internacionálne vplyvy a podobne

 

 

Vývoj manažmentu

 

I) Klaciskej teórie manažmentu

a) vedecké riadenie – taylorizmus,

b) procesný prístup k riadeniu, ktorého základom je teória administratívneho riadenia ,

  c) byrokratický prístup k organizácií

 

A) Americký klasický manažment  (prelom 19.-20. Storočia)

Predstavitelia :        

Frederick Winslow Taylor

- zdôrazňoval plánovanie a kontrolu a vytvára pre ne špecializované oddelenia

Henry L. Gannt

- rozpracoval postupy a určil metódy denného plánovania pracovných operácií

- je tvorcom ganntovho diagramu (popisuje jednotlivé činnosti v čase)

Frank B. Gilbreth, Lillian Gilberthová

- vymysleli pohybové štúdie, prostredníctvom ktorých určovali pracovné normy

- (prišli na to, že nie je jedno ako vykonávate danú činnosť, a v akom prostredí pracuje daný zamestnanec)

Henry Ford

 

B) Európsky klasický manažment

Henry Fayol

- definoval základné menežérske funkcie

- majiteľ podniku

Tomáš Baťa

- vytvára hospodárske strediská

- starostlivosť o zamestnancov vo forme ochrany zdravia a zavádza v odmeňovaní podiely na zisku

- majitelia podniku

Max Weber

- radca v podniku = výkonný zamestnanec

- zavádza byrokratický prístup (pevné pravidlá, presné vymedzenie práv a zodpovednosti, jasne definované úlohy základom všetkých sociálnych organizácií.)

 

II. BEHAVIORISTI

Predstavitelia:

Mary Parker Folettova

- teória medziľudských vzťahov – zdôrazňuje psychologicko-sociálnu stránku organizácie

Elton Mayo

- význam neformálnej organizácie

Vilfredo Pareto

- Paretov princíp (pravidlo 80 : 20)- napr. Prečo 80% bohatstva talianska je má 20% obavyteľstva, v praxi že len 20% informácií nám môžu doniesť 80% úžitok)

Douglas McGregor

- teória X a Y

Abraham Harold Maslow

- Maslowova teória potrieb

Prederick Herzberg

- Herzbergová motivačná teória – popisuje motivačné a hygienické faktory (napr. Zvýšenie mzdy = hygienický faktor, motivačný faktor = keď  mu dáme vačšiu zodpovednosť)

 

III. MODERNÁ TEÓRIA MANAŽMENTU (súčasnosť)

- snaží sa aplikovať a využívať matematicko štatistické posupy,

- úlohou je uěahčiř rozhodovanie u menežéra

- vzniká nová moderná teória manažmentu v rámci ktorej vznikli 3 základné prístupy

  1. rozhodovací prístup
  2. matematický prístup
  3. systemový prístup

 

Predstavitelia:

Robert Ferdinad Drucker

- mal poradenské centrá

- je autorom koncepcie MBO (= riadenie poděa cieľov- nie len to, že podnik si stanoví svoje ciele ale on tvrdí, že každý jednotlivec by mal mať vlastné ciele a je úplne super ak tie ciele sú rovnaké)

- veľkou mierou rozvinul moderný manažment

Michal Porter

- vvypracoval s Ronaldom Reganom

- spája sa s ním Porterov model = rieši problémy, vzťahy a väzby v odvetvovom prostredí

  1. je tvorený samostatnou organizačnou jednotkou, konkurenciou….

 

 

 

Profil manažéra

(14.11.2006 – poznámky na USB)

 

globalizácia

internacionalizácia

vedecko technický pokrok

 

Henry Mitzberg

mýtus – manažér systematický používať…

 

13 vlastností = nemusíš vedieť

 

Základné manažerské funkcie

1) plánovanie

 

naštuduj si teóriu

  1. swot analýzu
  2. matica BCG
  3. porterov model
  4. abc
  5. paretorovo optimum (z knihy)

= dostanes 2 príklady = pozri si prvé dve prednášky = manažment, manažerské plánovania, nástroje, profil manažéra,

= manažérske teórie nemusia byť

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Organizovanie a organizačné štruktúry

(28.11.2006)

(Nemusíš vedieť presne do slova poučky)

 

Poslaním organizovania je vymedziť a hospodárne zaistiť plánované a iné nevyhnutné činnosti ľudí při plnení cieľov a ďalších potrieb firmy alebo jej častí.

 

Využíva výhody deľby práce, predovšetkým špecializáciou.

Zaisťuje koordináciu potrebných činností a vzťahov ľudí, ktorí ich realizujú.

 

Zabezpečuje poriadok, disciplínu a spôsob uskutočňovaných činností uľahčuje vymedzením právomocí a zodpovednosti ľudí zúčastnených v organizovaných procesoch.

 

Obsah organizovania tvorí viacero na seba nadväzujúcich čiastkových procesov:

  1. určuje sústavy činnosti, ktoré sú potrebné na zabezpečenie fungovania riadeného celku (časti podniku, kolektívu ľudí apod.) na splnenie cieľov = (musím vedieť z akých činností sa bude činnosť skladať)
  2. priradenie (stanovenie) príslušných činností jednotlivým vykonávateľom (ľuďom, pracoviskám) při zabezpečení racionálnej deľby práce = činnosti môžem spájať)
  3. zoskupenie vymedzených činnosti, pracovísk a ľudí do organizovaných celkov (útvarov) a ich podriadenie príslušným manažérom
  4. stanovenie (delegovanie) úlloh, právmomoci a zodpovednosti jednotlkivcom a útvarom
  5. zabezpečenie horizontálnej (nadriadenosť a podriadenosť) aj vertikálnej koordinácie činností, ľudí a útvarov smerujúcej k realizácií plánovaných cieľov v organizačnej štruktúre

napr. v prvom rade musím vedieť čo chcem = vyniesť kôš, musím vedieť kto to urobí, potom musím zvážiť, kto má na to schopnosti, potom si musím zvoliť motivováciu brata, pretože on nechce ísť lebo vo vedľajšom bolku ma frajerku…, keďže mne sa nechce vyberiem dvacku dam ju bratovi a on pôjde vysypať kôš niekedy v noci, aby ho frajerka nevidela = úloha je splnená

 

 

Organizácia a organizovanie

 

- organizácia je združenie ľudí, ktorí spojili svoje sily a prostriedky v záujme dosiahnutia určitého cieľa.

- americký doborník Ernest Dale definoval požiadavky, ktoré majú byť organizvaním splnené: METÓDA OSKAR (slnko) =

a) ciele podnikateľských činností (O = objectives)

b) špecializácia (S = specialization)

c)  koordinácia (C = coordination)

d) právomoc (A = authority)

e) zodpovednosť (R = responsibility)

 

Dimenzie organizačných štruktúr:

  1. stupeň formalizácie = vyjadruje do akej miery sú špecifikované , písomne vypracované a vynucované očakávané prostriedky a výsledky práce

- (vzťahy a väzby sú dané smernicami, pravidlami…. neformálne = viem, čo si môžem  voči komu dovoliť)

- napr. reklamné agentúry = lepšie ak sú vzťahy neformálne, ale v US Steel -veľká organizácia = formálne vzťahy…)

 

  1. stupeň centralizácie = určuje spôsob delegovania právomoci k rozhodovaniu a vykonávaniu prác v rámci organizácie

- dotýka sa právomoci a zodpovednosti

 

  1. stupeň zložitosti  = závisi na deľbe práce a charakteru organizačných jednotiek

= stupeň zložitosti rastie s počtom rozdielnych prác, respektíve skupín práce a s počtom organizačných jednotiek (oddelení)

 

- väzba čím je podnik zložitejší, tým ma vyšší stupeň formalizácie aj centralizácie

Organizačné štruktúry

 

Organizačné štruktúry delíme  na:

  1. tradičné organizačné štruktúry =  sú stabilné , nemené
  2. pružné organizačné štruktúry

 

gradácia = útvar – úsek – oddelenie

 

1. tradičné organizačné štruktúry

I. Funkcionálna organizačná štruktúra = je na nej zobrazený len 2 stupeň riadenia

Výhody funkcionálnej OŠ

  1. generálny riaditeľ je vkontakte so všetkými operáciami
  2. redukcia /zjednodušenie kontrolných mechanizmov
  3. jadná definícia zodpovednosti
  4. špecialisti na vyššej a strednej úrovní manažmentnu

Nevýhody fincionálnej OŠ

  1. vyšší manažéri preťažení rutinnými záležitosťamiň
  2. vyšší manažéri zanedbávajú startegické rozhodnutia
  3. obtiažna koordinácia funkcií
  4. neschopnosť adaptácie

 

- 2. stupeň riadenia = výroba, ekonomika, vývoj = základné funkcie podniku

je tu jasná nadriadenosť a podriadenosť = vzájomné vzťahy a väzby- každý vedúci jednotlivého úseku sa zodpovedá riaditeľovi….

- pozriem na druhy stupeň a podľa toho viem, že je to funkcionálna štruktúra = sú tam funkcie podniku, ktoré podnik vykonáva (správny je tento tvar = formy vodorovných a zvislých čiar, využívanie štvorcov a obdlžníkov, nie kruhy a šikme čiary.

 

II. Procesná organizačná štúktúra

Výhody procesnej OŠ

  1. každý útvar zabezpečuje úrčitú časť výrobného procestu
  2. organizácia funguje na báze osobnej kontroly a individuálneho kontaktu
  3. jasná definíícia zodpovednosti

 

Nevýhody prosecnej OŠ

  1. schopnosť organizcáie fungvoať efektívne len do určitej miery
  2. vyšší manažéri preťažení riešením operatívnych úloh
  3. obtiažna koordinácia funkcií

 

- chýba nám ekonomika a preto od riaditeľa vytovríme štáb = (ktorý bude zabezpečovať ekonomiku, marketing….) a tieto činnosti vykonávajú všetky útvary

 

III. Objektová (divizionálna) organizačná schéma

Výhody objektovej OŠ

  1. nevyžaduje sa vňčšia koordinácia najvyšším vedením
  2. umožňuje sa cedentralizácia rozhodovania v organizácií
  3. zrýchľuje sa reakcia na zmeny dopytu a prispôsobivosť
  4. vedenie samôže viac sústrediť na riešenie koncepčných otázok
  5. vytvárajú sa predpoklady na výchovu manažérov generalistov

 

Nevýhody objetkovej OŠ

  1. zvládnutie komplexnosti riadenia kladie väčšie požiadavky na líniových vedúcich
  2. sťažuje sa koordinácia a unifikácia rovnakých činností v organizácií
  3. zvyšuje sa rozsah kancelárskej práce, počet pracovníkov a náklady na riadiaci aparát
  4. može viesť k uprednostňovaniu lokálnych záumov před záujmami celku

 

Výrobkový model objektovej                                 Územný model objektovej

     organizačnej štruktúry                                        organizačnej štruktúry

 

 

2. Pružné organizačné schémy

 

Zodpovednosť za program

Funkcionálna zodpovednosť

 

Vedúci

programu

A

 

 

 

 

 

 

 

Vedúci

programu

B

 

 

 

 

 

 

Vedúci

programu

C

 

 

 

 

 

Projetková organizácia v podniku

(dokonč tieto dve najdlhšie schémy, alebo dokresli…..)

 

 

- při splnení projektu je problém zo začlenením ľudí z projektového tímu do pôvodných útvarov

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        - 11 -