zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Katolícka univerzita / Filozofická fakulta / Vývinová psychológia SK

 

Kompletné prednášky (vypsy.doc)

VÝVINOVÁ PSYCHOLÓGIA

(ontogenetická psychológia)

 

 

Predmet:

  1. široko chápaná VP: štúdium zmien správania a prežívania v časovom priebehu
  2. 4 predmetové okruhy „všeobecnej“ VP:
  1.  štúdium fylogenézy psychiky
  2.  štúdium antropogenézy psychiky
  3.  štúdium ontogenézy psychiky
  4.  štúdium aktuálnej genézy

 

fylogenéza:

  1. pozorovanie a porovnávanie správania rôznych druhov živočíchov na rozdielnom stupni evolučnej rady
  2. Etológia = porovnávacia biológia – pozorovanie správania zvierat v prirodzených životných podmienkach

 

Antropogenéza:

  1. vývin duševna u ľudí v rôznych historických etapách a v rôznych civilizačných okruhoch
  2. etnopsychológia
  3. kultúrna antropológia

 

ONTOGENÉZA:

  1. vývin psychiky človeka od jeho počatia až po smrť

 

Aktuálna genéza:

  1. vývin psychických procesov v kratšom, časovo obmedzenom úseku, napr. vnímania, myslenia ...

 

VP =

  1. základná psychologická disciplína – skúma kvantitatívne zmeny psychickej regulácie prežívania a správania človeka počas celého jeho života
  2. sleduje evolúciu a involúciu psychických procesov, stavov a vlastnosti osobnosti vo všetkých obdobiach života

 

Evolučné zmeny:

  1. charakterizované objavovaním nových schopností, spôsobilostí, vedomostí, účelných osobnostných vlastností
  2. cieľom evolučných zmien je dosiahnuť štruktúru organizmu typickú pre dospelého jednotlivca
  3. znamenajú progres, rast, zvyšovanie kvality
  4. najväčšie evolučné zmeny prebehajú v detstve a dospievaní

 

Involučné zmeny:

  1. úbytok, zánik niektorých znakov, funkcií, schopností
  2. časovo sa involučné a evolučné zmeny prekrývajú, ale výrazne sa prejavujú najmä v starobe

S osvojovaním poznatkov VP počíta každý študijný plán profesionálneho vzdelávania:

  1. psychológov,
  2. výchovných a humanitných pracovníkov najrozličnejšieho druhu, teda aj a najmä
  3. u č i t e ľ o v

 

Pedopsychológia – vývinové zmeny v detstve

Adultopsychológia vývinové zmeny v dospelosti

Gerontopsychológia – vývinové zmeny v starobe

 

Vzťah VP k iným psychologickým vedám

  1. pedagogická psychológia – využíva poznatky z jednotlivých vývinových štádií, prispieva k objasňovaniu determinantov psychického vývinu, formovaniu osobnostných rysov vyvíjajúcich sa pod vplyvom výchovy a vyučovania
  2. VP: poznatky o individuálnych a vekových osobitostiach a umožňuje adekvátnejšie prispôsobovať obsah a formu edukačného procesu, čím zvyšuje výchovnú efektivitu
  3. sociálna psychológia – styčné body v oblasti postupnej socializácie človeka, v dynamike skupinových činností, v rozdieloch sociálnych aktivít z hľadiska pohlavia, príslušností, etnických, spoločenských vrstiev a pod.
  4. poradenská psychológia
  5. klinická psychológia
  6. personálna psychológia
  7. deferenciálna psychológia
  8. psychofiagnostika

 

Duševný vývin   psychický vývin

= proces vzniku a zákonitých zmien psychický procesov a vlastností v rámci diferenciácie celej osobnosti

= prejavuje sa kvantitatívnymi a kvalitatívnymi zmenami, zahŕňa rozvoj, rast a úpadok

 

Kvantitatívne zmeny:

  1. zmeny vo veľkosti, sile, objeme, rozsahu – napr. narastanie, pribúdanie hmotnosti, rozširovanie detského slovníka, zväčšovanie rozsahu pamäti
  2. proporcionálne zmeny – mení sa podiel jednotlivých znakov, procesov či vlastností v priebehu vývinu, napr. proporcionalita jednotlivých častí organizmu novorodenca a dojčaťa sa odlišuje od proporcionality dospelého človeka

 

Kvalitatívne zmeny:

  1. zanikanie starých vlastností – už pre prispôsobovanie sa novým životným podmienkam stratili význam (odumretie dojčeneckej žľazy, niektorých nepodmienených reflexov, detského chrupu, detskej reči)
  2. vznikanie nových vlastností a znakov, ktoré sa vytvárajú v jednotlivých vývinových obdobiach

 

 

DETERMINANTY PSYCHICKÉHO VÝVINU

 

Endogénne – vnútorné

  1. biologické, súvisiace s hereditárnymi dispozíciami
  1. predstavujú všetky genetické vplyvy na vývin, ktoré ovplyvňujú telesné charakteristiky (telesná stavba, farba očí, rôzne dedičné choroby)
  2. vrodené činitele, ktoré sú nadobudnuté v prenatálnom období
  1. psychologické
  1. dedíme aj rôzne psychické vlastnosti, schopnosti a obmedzenia (intelektuálna kapacita, osobnostné vlastnosti, sociabilita, alebo aj sklon k depresii)

 

 

Exogénne – vonkajšie

  1. faktory prírodného prostredia
  1. všetky environmentálne vplyvy na vývin, počnúc prenatálnymi vplyvmi na embryo, matkine zdravie počas tehotenstva, až po rôzne skúsenosti jednotlivca s vonkajším svetom
  1. faktory sociálneho prostredia
  1. sociokultúrne vplyvy, dôležitý je proces socializácie, rozvíjajúci také vlastnosti a kompetencie, ktoré umožňujú postupnú integráciu jednotlivca do určitej spoločnosti
  1. vývin = interakcia dedičných vplyvov + vplyvov prostredia.
  2. v priebehu výviny sa zmenšuje váha biologickej determinácie a väčší vplyv nadobúdajú činitele vonkajšieho prostredia
  3. vlastnosti vykazujúce krajnú mieru (vysokú alebo nízku) sú pravdepodobne väčšmi determinované geneticky. Charakteristiky, ktoré majú stredné hodnoty, sú výraznejšie závislé na výchove a iných vonkajších podnetoch
  4. v procese dosahovania vlastnej autonómie sa zväčšuje podiel vplyvu vlastného „ja“ oproti biologickým vplyvom a vplyvom prostredia

 

Spôsob realizácie psychického vývinu

 

Zrenie:

  1. Funkcia určitého programu genotypu – prejavuje sa zákonitou postupnosťou vývinových zmien.

Individuálne rozdiely sa môžu prejavovať v rýchlosti a rovnomernosti vývinu.

  1. Podmienka dosiahnutia stavu určitej vnútornej pripravenosti k učeniu a tým aj k rozvoju určitých psychických vlastností.
  2. Vytvára predpoklady k rozvoju určitých psychických procesov, ich konkrétna realizácia je umožnená učením → je však aj istým limitujúcim faktorom, pretože vytvára hranicu, za ktorú nemôže vývin ísť ani pri najlepšej stimulácií k učeniu.

 

Učenie:

  1. proces prejavujúci sa určitou pretrvávajúcou zmenou psychických procesov a vlastností, ktorá je navodená účinkom skúseností
  2. výsledky učenia nemajú trvalý charakter. Na rozdiel od zrenia môžu byť výsledky učenia ovplyvňované novými skúsenosťami.
  3. Môže, aj keď málo, procesy zrenia stimulovať.
  4. Pre optimálny vývin sú nenahraditeľné prijateľné dedičné predpoklady ako aj dostatočná úroveň vonkajšej stimulácie. Je teda podstatné, aby učenie a zrenie pôsobilo vo vzájomnom súlade.

 

Zrenie:                                                Učenie:

  1.  
  2. endogénne činitele
  3. druhovo špecifické
  4. exogénne činitele
  5. individuálne špecifické

 

 

 

Zákonitosti psychického vývinu

 

Zákon smerovania ku štruktúre druhu

  1. každá vývinová fáza od ľudského zárodku smeruje priamočiaro k ľudskej podobe
  2. dieťa vo všetkých vývinových fázach smeruje k formám a vlastnostiam človeka

 

 

Zákon kefalokaudálneho trendu

  1. trend preferujúci vývin hlavy, ďalej horné časti tela a až potom časti dolné
  2. tento trend pokračuje až po dospelosť

 

Zákon diferenciácie a integrácie

  1. tendencia znamenajúca postup od celku k častiam, od rozčleňovania k zjednocovaniu, od všeobecných k špecifickým → od vydiferencovaných funkcií k ich integrácii, k zjednocovaniu

 

Zákon nerovnomerného vývinového tempa

  1. organizmus sa vo svojich raných fázach vyvíja rýchlejšie ako vo fázach neskorších
  2. postupným spomaľovaním sa dosahuje vývinové plateau
  3. najprudší vývin v intrauterinnom štádiu

 

Zákon individuálneho priebehu vývinu

  1. na jednotlivých stupňoch je vývin u všetkých jednotlivcov sprevádzaný rovnakými sprievodnými znakmi, no nie je u všetkých totožný
  2. rozdielnosť pohlaví, iné ando/exogénne podmienky

 

Zákonitosť epigenetická

  1. v individuálnom vývine jednotlivca sa nič nestráca, čo prešlo jeho vedomím, ale rôznym spôsobom zostáva v jeho duševnom uspôsobení
  2. ďalší vývin nadväzuje na predchádzajúci

 

Zákonitosť optimálnej realizácie

  1. všetko počas vývinu v rôznych časových obdobiach človeka má tendenciu realizovať sa v maximálnej miere

 

 

METÓDY ONTOGENETICKEJ PSYCHOLÓGIE

 

 

POZOROVANIE

  1. pozorovanie
  1.  systematické, presné, plánované
  1. sebapozorovanie (introspekcia)
  2. pozorovanie ľudského správania v prirodzených podmienkach, v bežných situáciách umožňuje zachytiť štandardné spôsoby správania, ktoré sú vrodené a vývinovo podmienené
  3. (!) bežné životné podmienky sú veľmi variabilné a pôsobí v nich súčasne viacero rôznych faktorov, ktoré sa môžu meniť a skresľovať výsledky pozorovaní.

 

EXPERIMENT

  1. slúži k verifikácii hypotéz, väčšinou o kauzálnych súvislostiach
  2. jeho podstatou – kontrola podmienok sledovaného diania
  3. experimentátor manipuluje s nezávislými premennými a sleduje, ako sa menia hodnoty závislých premenných
  4. vhodný len na štúdium niektorých oblastí

 

  1. rozhovor, interview, beseda
  2. dotazníky
  3. psychologická analýza produktov ľudskej činnosti

 

METODOLOGICKÉ PRÍSTUPY ONTOGENETICKEJ PSYCHOLÓGIE

 

Longitudinálny = pozdĺžny

  1. skupina osôb rovnakého veku sledovaná v dostatočne dlhom období opakovane tou istou výskumnou metódou
  2. dlhodobé sledovanie určitej skupiny a opakované hodnotenie vývinovo podmienených zmien u tých istých osôb
  3. výhody:
  1.  možnosť presnejšie určiť veľkosť vývinovej zmenu medzi jednotlivými obdobiami, možno tiež zachytiť zmeny, ktoré nemajú výrazný charakter
  1. nevýhody:
  1.  časová náročnosť
  2.  ťažšie zostaviť a udržiavať výskumnú vzorku v pôvodnom zložení
  3.  väčšia možnosť systematickej chyby spôsobenia osobnou rovnicou výskumníka, skúmané osoby sa zoznamujú s používanými metódami, čo môže skresliť výsledky
  4.  zovšeobecnenie získaných výsledkov je limitované premenou životných podmienok, ktoré špecifický ovplyvňujú vyjadrenie dynamiky vývinového procesu, podrobnejšiu analýzu vzájomných vzťahov medzi jednotlivými zložkami vývinu osobnosti a činiteľmi vývinu

 

 

 

Prierezový = cross – secional

  1. v istých, vopred určených metodických postupoch a tou istou metódou sa v tom istom časovom bode skúmajú vybrané súbory rozličných vekových stupňov
  2. výhody:
  1. možnosť v pomerne kratšom čase získať množstvo výskumných výsledkov, menšie finančná náročnosť
  1. nevýhody:
  1.  statickosť a možnosť urobiť len priebežné závery o dynamike procesu
  2.  výsledky nemôžu byť jednoznačne interpretované ako zmeny podmienené vývinom, pretože boli získané na súboroch na sebe nezávislých a vývinovo poznačených rozličnými kultúrnymi a sociálnymi vplyvmi

 

 

 

AKO DELÍME ĽUDSKÝ ŽIVOT

 

 

Periodizácia psychického vývinu:

  1. prenatálne obdobie (vnútromaternicový vývin) – od počatia po narodenie
  2. dojčenské obdobie – 1.m. do 1.r.
  3. obdobie batoľaťa – 1 až 3 r.
  4. predškolský vek – 3 až 6 r.
  5. mladší školský vek – 6 až 10-11r.
  6. obdobie dospievania – pubescencia – 12/13r. až 15/16r.
  7. adolescencia – 15/16r. až 21/22r.
  8. dospelosť:
  1. mladá dospelosť – 21 až 35 r.
  2. stredná dospelosť – 35 až 45 r.
  3. neskorá dospelosť – 45 až 60 r.
  1. staroba:
  1. obdobie počiatočnej staroby – 60 až 75r.
  2.  obdobie pokročilej staroby – od 75 r.

 

Vývinové medzníky = uzlové body

  1. fázy vývinu – určujú dlhšie trvajúce vývinové obdobie = epocha, stupeň vývinu, ktorý je ohraničený tzv. uzlovými bodmi (krátke obdobie, v ktorom sa nahromaďujú vývinové zmeny)
  1. oplodnenie, pôrod – prenatálne obdobie
  2. objavenie prvého sociálneho úsmevu (v 6. týždni)
  3. začiatok vývinu reči a chôdze (12. m.)
  4. vedomie osobnej identity (2,5 – 3r.)
  5. 1. tvarová premena a introverzia
  6. pohlavné dozretie (koncom puberty)
  7. vytvorenie osobnej autonómie (18 – 20r.)
  8. vstup do spoločnosti ako rovnocenný partner (mladšia dospelosť)
  9. dosiahnutie vrcholu fyzickej výkonnosti (25r.)
  10. vrchol duševnej výkonnosti (30 – 45r.)
  11. involučné zmenu prevládajú nad evolučnými (viac ubúda než pribúda)
  12. klimaktérium
  13. dezintegrácia osobnosti

 

 

TEÓRIE PERIODIZÁCIE DUŠEVNÉHO VÝVINU

 

 

Psychoanalytická teória duševného vývinu;

Sigmund Freud (1856 – 1939):

  1. Prvoradý význam z hľadiska vývinu psychiky – vývin libida = súbor sexuálnych pudov (vrstva osobnosti Ono = Id)
  2. Ega (Ja), Suerego (Nadja), Id (Ono)
  3. vývin libida – 2 hlavné vývinové fázy:
  1. fáza pregenitálna
  2. fáza genitálna
  1. cieľ = dosiahnuť slasť – v každom štádiu dosahovaná na inom objekte a inými činnosťami
  2. zastaveniu vývinu = fixácia na dané vývinové štádium
  3. návrat do vývinovo mladšieho štádia = regresia

 

Pregenitálna fáza:

  1. od narodenia až po cca 12. r.
  2. slasť libida – stimulácia určitých miest tela = erogénne zóny
  3. autoerotická fáza = uspokojenie sa dosahuje stimuláciou vlastného tela
  4. extragenitálna fáza = erogénne zóny mimo oblastí genitálií (1 výnimka)

 

I. pregenitálna fáza:

  1. 4 štádiá
  1. orálne štádium (cca 1. rok)
  2. análne štádium (2. a 3. rok)
  3. falické štádium (4. a 5. rok)
  4. latentné štádium (6. až 12. rok)

 

  1. Orálne štádium:
  1. miesto uspokojovania libida = oblasť úst
  2. činnosť vedúca k uspokojeniu = aktivity spojené s ústami = prehĺtanie, žutie, hryzenie, cmúľanie
  3. prejav fixácie/regresie = zanedbávanie povinností, nesamostatnosť, žuvanie žuvačky, fajčenie, orálna erotika
  1. Análne štádium:
  1. miesto uspokojovania libida = oblasť konečníka
  2. činnosť vedúca k uspokojeniu = vylučovanie, zadržiavanie stolice
  3. značný egocentrizmus dieťaťa = narcizmus, sebaláska
  4. prejav regresie/fixácie = prejavy samoľúbosti, sporivosti, pedantérie, druhy zberateľstva
  1. Falické štádium:
  1. miesto uspokojovania libida = oblasť vlastných genitálií
  2. činnosť vedúca k uspokojeniu = masturbácia
  3. oidipovksý komplex Značný egocentrizmus dieťaťa =  narcizmus, sebaláska
  4. prejav regresie/fixácie = sadizmus (ubližovanie iným), masochizmus (týranie seba vo forme sebaponižovanie, sebaobviňovania, sebapodceňovania)
  1. Latentné štádium:
  1. obdobie pokoja, ústup libida a sexuálnych túžob do pozadia
  2. dieťa zamerané na rozvoj intelektuálny, sociálny
  3. libido a jeho uspokojovanie je odvádzané do školskej práce, skupinových činností, záujmových aktivít

 

II. genitálna fáza:

  1. okolo 13. roku
  2. hlavná oblasť pri uspokojovaní libida = genitálie
  3. koniec autoerotického obdobia
  4. heterosexuálne vzťahy
  5. zameranosť nielen na seba, ale i na druhých

 

hodnotenie:

  1. mnohé inšpirujúce poznatky
  2. vystihnuté charakteristiky vývinu dieťaťa
  3. psychika dieťaťa výrazne odlišná od psychiky dospelého
  4. eminentným zameraním na oblasť pudových hnutí podcenil význam vývinu kognitívnych funkcií

 

Teória kognitívneho vývinu;

Jean Piaget (1896 – 1980 ):

  1. švajčiarsky psychológ
  2. vývin prebieha v interakcii činnosti dieťaťa a vnímaných javov v prostredí
  3. proces asimilácie = vstrebávanie a zmena prijímanej informácie spolu s jej zaraďovaním do vlastných schém
  4. proces akomodácie = modifikácia doterajších kognitívnych štruktúr, alebo sú nanovo vytvárané

 

Senzomotorické štádium:

  1. od narodenia do 1,5 – 2 r.
  2. poznávanie – prechod od pociťovania k vnímaniu
  3. chápanie trvalosti predmetu
  4. jednoduché, konkréte myslenie
  5. prostriedkom učenia = hra i ako zdroj radosti, uspokojenie z vlastnej aktivity
  6. praktická, činnostná, manipulačná hra

 

Predoperačné štádium:

  1. 2. – 7. r.
  2. aktívne experimentovanie s predmetmi
  3. začiatok fázy symbolického myslenia
  4. používanie slov ako predpojmov
  5. neologická logika – „vyrastie na daždi, lebo aj kvety rastú od dažďa“

 

Konkrétne operácie:

  1. 7. – 11. r.
  2. usporiadaná a súdržná symbolická sústava myslenia
  3. konkrétne skutočnosti
  4. logické operácie, úsudky
  5. chápanie vzťahu „príčina - dôsledok“
  6. sociálne hry rešpektuje dané pravidlá

 

Formálne operácie:

  1. 12. r. a vyššie
  2. abstraktné myslenie
  3. logický správne úsudky o predmetoch
  4. pri riešení problému – alternatívne riešenia, tvorba hypotéz
  5. myslenie o myslení
  6. formálne abstraktný spôsob myslenia

 

Teória morálneho vývinu

Lawrence Kohlberg (1927 – 1987):

  1. 3 štádia morálneho vývinu, v rámci každého štádia 2 stupne morálneho usudzovania

predkonvenčná

                konvenčná

                        postkonvenčná

  1. od hodnotenia podľa následkov činu cez konvenčné dodržiavanie poriadku k univerzálne platným hodnotám a princípom

 

Predkonvenčná rovina:

  1. základom hodnotenia určitého konania – jeho konkrétne následky

1. stupeň „odmena a trest“

2. stupeň – „naivný inštrumentálny hedonizmus“

konformné konanie s určitými príkazmi a zákazmi, za to sa očakáva určitá výhoda

Konvenčná rovina:

  1. morálne správanie viazané na plnenie sociálnych očakávaní

3. stupeň „morálka dobrého dieťaťa“

  1. dieťa koná tak, ako sa očakáva od „dobrého“ dieťaťa

4. stupeň „morálka svedomia a autority“

  1. správanie v súlade so sociálnymi normami – snaha vyhnúť sa kritike autority a následným pocitom viny

Postkonvenčná rovina:

  1. konanie založené na princípoch prijatých za svoje

5. stupeň „morálka ako forma určitej spoločenskej zmluvy“

  1. práva jednotlivca majú byť rešpektované a chránené

6. stupeň „univerzálne etické princípy“

  1. správanie v zhode s normami – neodsudzovať sám seba
  2. všeobecné platné princípy platia pre všetkých

 

 

 

PRVÉ DEJSTVO ZA OPONOU: vývin pred narodením

 

Život začína počatím:

  1. prenatálna psychológia
  2. medicína (pozorovanie plodov pri potratoch)
  3. biológia (životné procesy a prejavy dieťaťa v materskom lone)

 

Prenatálne (vnútromaternicové) obdobie:

  1. cca 9 mesiacov vnútromaternicového života
  2. obrovské tempo: oplodnené vajíčko 0,1 – 0,3 mm → 50 cm ľudská osoba

 

Telesný vývin:

  1. obdobie zárodku – prvé týždne po oplodnení: cca 4 mm; základy CNS
  2. obdobie embrya: 3. – 10. týždeň; základy orgánov
  3. obdobie plodu (fetu): 11. – 42. týždeň; dokončuje sa stavba celého tela, CNS

 

Kognitívny vývin – pociťovanie

  1. reaguje na dotyk, teplo, chlad, tlak, bolesť
  2. 3. – 4. m.: citlivosť na svetlo (pri intenzívnom osvetlení brucha matky dieťa otočí hlavu, kope)
  3. 5. – 6. m.: reakcia na zvuk; odlišuje ľud. reč od iných zvukov; škvŕkanie, tlkot srdca; Mozart, Vivaldi upokojuje; Beethoven, Brahms rozrušuje kopanie
  4. 6. m.: citlivosť na chuťové podnety: sladidlo v plodovej vode 2x zrýchlený rytmus prehĺtania; jódový olej zníži rýchlosť prehĺtania, mraštenie tváre

 

Kognitívny vývin – pamäť, učenie

  1. 1. znaky pamäť. stôp asi v 7. – 9. m.
  2. plod disponuje pamäťou → spory
  3. extrémne názory: plod má schopnosť pamätať si prakticky všetky udalosti prenatálneho života
  4. plod je schopný učenia (podmienené reakcie na vibrácie)

 

 

Vnútromaternicová väzba = aktívny kontakt medzi matkou a plodom (Verny, 1993)

  1. fyziologická cesta – biologická komunikácia
  2. behaviorálna cesta – komunikácia prostredníctvom správania
  3. cesta vzájomnej sympatie – odovzdávanie si navzájom emócií, potrieb, postojov; vzájomné porozumenie; najtajomnejšia cesta

 

Pôrod:

  1. najťažší, najdramatickejší a najnebezpečnejší krok v ľudskom živote
  2. začína do istej mier z iniciatívy dieťaťa, dieťa aktívne spolupracuje

 

Trvanie pôrodu:

  1. vek (pod 18 a nad 35 rodia dlhšie)
  2. intervaly medzi pôrodmi (dlhšie obdobie = dlhší pôrod)
  3. hmotnosť ženy (nadmerná hmotnosť + podvyživene ženy = dlhší pôrod)
  4. únava
  5. psychický stav matky
  6. poloha matky

Pôrod by nemal prekročiť 12 hodín

Novorodenec:

  1. 1 mesiac života po narodení
  2. prispôsobovanie sa novým podmienkam
  3. nie obdobie úplnej pasívnej závislosti a nemohúcnosti

Telesný vývin:

  1. telesne dotvorený; výnimočne dorastajú napr. mihalnice, nechty
  2. proporcionalita tela značne odlišná od proporcií dospelého človeka
  3. mäkké kosti, najtvrdšie kosti lebky
  4. tenké svalové vlákna
  5. NS utvorená, nie zrelá

Nepodmienené reflexy:

  1. sací
  2. prehĺtania
  3. vylučovania
  4. polohový
  5. úchopový
  6. obranný – zrenicový, žmurkací
  7. Moorov reflex pohybový
  8. Babinského reflex

Zmysly novorodenca:

  1. Hmat: telesné dotyky, bolesť, teplo, chlad, zmeny polohy
  2. Sluch: ľudský hlas, plače so svojimi kolegami, reaguje na silné podnety
  3. Zrak: najmenej vyvinutý; registruje tvár svojej matky
  4. Chuť: sladké prehĺta, horké, kyslé vypľúva
  5. Čuch: vie lokalizovať vôňu; preferuje vôňu matky; 4 vône – škorica, ocot, cesnak, matka

Citový vývin:

  1. veľmi jednoduché prežívanie
  2. prežívanie príjemného a nepríjemného
  3. spojené s uspokojením alebo neuspokojením základných potrieb dieťaťa

Sociálny vývin:

  1. asynchronizácia medzi rodičmi a dieťaťom
  2. hypersynchrónna komunikácia
  3. schopnosť napodobňovať jednoduché mimické výrazy

 

 

 

DOJČENSKÉ OBDOBIE

2. – 12. mesiac života

cca 1. rok života

 

 

Vývinové výsledky:

  1. vzpriamená chôdza
  2. manipulácia s predmetmi
  3. prah rečovej komunikácie
  4. diferencovaný vzťah k 2. ľuďom

prvý rok – prvé slovo – prvý krok

 

Zákon vývinovej retardácie:

  1. spomaľovanie vzostupného vývinu s chronologickým vekom

Zákon klesajúcej vývinovej citlivosti:

  1. organizmus i psychika dojčaťa – najzreteľnejšie, najovplyvniteľnejšie; postupne stále väčšia odolnosť, ale i stále menšia tvárnosť, pružnosť

 

Telesný vývin:

  1. hmotnosť sa zvýši 3,5x
  2. výška: každý m. o 2 cm; cca 75 cm
  3. telesný rast a duševný vývin ruka v ruke
  4. disproporcie v porovnaní s dospelým
  5. dentícia = rast zubov
  1. 1. zub medzi 6. a 9. m.
  2. psychologický význam dentície

 

Motorický vývin:

  1. kefalokaudálny smer

hlavička → krčná časť → hrudník → bedrá → nohy

  1. proximodistálny smer

pohyby končatín: ramenný kĺb → predlaktie → dlaň → jemná motorika

  1. uhloradiálny smer

uchopenie predmetov: malíček → opozícia palca → ohnutý ukazovák a palec (= 12. m.)

 

 

Vývin inteligencie:

  1. kruhová reakcia – úmyselne opakovanie istej činnosti (špliechanie vo vode)
  2. 6. m.: čo zíde z očí, neexistuje
  3. 8./10. m.: trvalosť predmetov; hľadá hračku skrytú pod plienkou
  4. 8. m.: rozlíši 4 základné farby, hoci ich nedokáže pomenovať
  5. senzomotorická inteligencia (Piaget)
  1. predvída následky svojej činnosti
  2. chápe trvalosť predmetov, jednoduché príčinné vzťahy

 

Reč:

  1. od 8. týždňa vokalizuje (vydáva rôzne zvuky) = tréning pre nácvik reči
  2. 4./5. m.: džavoce (vyslovuje slabiky)
  3. 9. m.: rozumie jednoduchým výzvam (ham-ham, pá-pá)
  4. prípravné, predrečové obdobie

 

Sociálny vývin:

  1. autistická fáza (prvé 2. m.)
  2. úsmev
  3. biologické zrkadlo
  4. špecifické pripútanie (7. m.)
  5. strach z cudzích ľudí („strach 8. m.“)
  6. separačná úzkosť (9. m.)
  7. senzitívne obdobie: citová akceptácia = prototyp všetkých ďalších silných citových vzťahov

Základná dôvera/nádej:

  1. Erikson
  2. receptívna (prijímanie)
  1. ústa = „ohnisko“ dojčenskej receptivity (dojčenie = 1. škola slobodného vzťahu)
  1. dobré prijímať = dôverovať
  1. základná dôvera: vytvoriť, rozvinúť a upevniť
  2. radostné očakávanie, že to, čo príde, bude dobré

 

Dojčenie

Dojčenie je pokračovanie pôrodnej výživy prostredníctvom matky a rovnako ako tehotenstvo je prirodzeným procesom ...

Kto nenašiel nasýtenie pri materinskom prsníku, hľadí v ústrety svetu a životu s veľkou nedôverou ...

 

Identita dojčaťa:

  1. medzi 3. a 6. m. (Stern)
  2. vývin identity – 3 kroky:
  1. uvedomovanie si svojho tela
  2. uvedomuje si svoje citové prežívanie ako súčasť seba samého
  3. uvedomuje si trvalosť a kontinuitu vlastnej existencie

 

 

NA VLASTNÝCH NOHÁCH

BATOĽA

rané detstvo – útly vek

(1. – 3. rok)

 

Čo dosiahneme?

  1. rozvoj chôdze
  2. sebaobsluha
  3. rozvoj reči
  4. sebauvedomovanie
  5. rozvoj osobnosti
  6. autonómia
  7. nástup do MŠ

 

telesný vývin:

  1. od 1. do 3.r. zo 77 cm na 97 cm
  2. od 1. do 3.r. z 10 na 15 kg
  3. tzv. prvá plnosť (zaoblí sa telo)
  4. kompletný mliečny chrup
  5. mozog váži viac než 1 kg
  6. lokomócia (pohyb v priestore)
  7. jemná motorika (motorika ruky) – kocky, hrnček, zubná kefka, odev → sebaobsluha

 

 

kognitívny vývin:

  1. analyticko – syntetické vnímanie (časť/celok = koleso k autu, časti ľudskej tváre)
  2. mimovoľná pozornosť
  3. krátkodobá pamäť
  1. mimovoľnosť (bez zámernej aktivity)
  2. konkrétnosť (konkrétne zážitky než slová)
  3. citovosť (zážitky spojené s prežívaním)
  1. predstavivosť – symbolická funkcia predstáv = schopnosti vybaviť si aktuálne nevnímané predmety

 

vývin reči:

  1. obrovský pokrok; rečové obdobie
  2. 1 ½ r.: každá vec má svoje meno
  3. každý deň zachytí asi 2 nové slová
  4. v 2 r. skloňuje, zostaví vetu, riekanky
  5. v 3 r. pozná 900 – 1000 slov
  6. 1 opytovacie obdobie
  7. do 2 r. hovorí o sebe v 3. osobe
  8. začiatok 3. r.: slovíčko „JA“

 

už sa hráme ...

  1.  
  2. experimentovanie
  3. funkčné hry: zmyslové zábavy
  4. pohybové hry
  5. manipulačné hry
  6. symbolické hry
  7. receptívne hry

funkcia hry

  1. rozvoj schopností
  2. príprava na prácu
  3. citové vyrovnávanie sa
  4. rozvoj fantázie

Batoľa sa rado hrá SAMO

 

 

Ale aj myslíme ...

  1. dokáže myslieť v predstavách
  2. etapa symbolického a predpojmového myslenia
  3. „aha – zážitok“ = náhly vzhľad do situácie
  4. predstava reprezentuje vec
  5. učenie napodobňovaním
  1. regresné napodobňovanie (ml. súrodenec)
  1. „koperníkovská revolúcia“

 

citový vývin:

  1. zreteľnejší prejav svojich citov
  2. obohacuje sa citový repertoár
  1. city k dospelým i k deťom
  2. súcitné správanie
  3. žiarlivosť
  4. solidarita v hre → solidarita v práci
  5. súperivosť
  6. ctižiadosť

 

sociálny vývin:

  1. zlepšená pohyblivosť
  2. rodinná identita (Matějček)
  3. „zamilovanosť do sveta“
  4. energické pokračovanie v separácií
  1. fáza protestu
  2. fáza zúfalstva
  3. fáza odpútania sa od matky
  1. dlhodobé citové strádanie

 

ja som ja!

  1.  
  2. sebachvála
  3. sebaovládanie
  4. citlivosť k zlyhaniu
  5. snaha byť samostatný
  6. víťazný úsmev
  7. poznanie seba v zrkadle
  8. nové prvky v hre
  9. veta v 1. osobe, zámeno JA
  10. detský vzdor

 

to, čo môžu dať iba rodičia

  1. pohladiť, pobozkať, pokladať spoločnosť dieťaťa za atraktívne – míľniky v získavaní úcty k sebe samému
  2. pochvala je vždy účinnejšia ako kritika
  1. O (P) : T =  5:1 [pochvala a trest]
  1. napĺňať dieťa nadšením pre život
  2. keď si dieťa myslí, že niečo urobiť samo, nikdy mu v tom ako rodič nepomáham

 

nie a nechcem!

  1. 2/3 r. detský vzdor, negativistické štádium
  2. vzdor kvôli vzdoru
  1. hriech, ktorý treba potlačiť
  2. koreň k rastu osobnosti
  1. ignorovať ako „nedopatrenie“
  2. byť láskavou, šetrnou a rešpektujúcou pevnosťou
  3. vzdať sa pokusov nútiť dieťa robiť, čo odmieta

 

autonómia/hanba a pochybnosť (Erikson)

  1. vnútorný konflikt
  2. denné zakúšanie svojej bezmocnosti
  1. rozvoj pochybnosti o sebe samom
  2. hrozí rozloženie sebadôvery → spoliehanie na seba samého ohrozené
  1. riešenie krízy: prijatie poriadku – zaručuje autonómiu
  2. poriadok i mimo rodiny, vo „veľkom svete“

 

Ako budúci rodičia vedzte ...

  1. čo je 1. povinnosťou otca voči svojmu dieťaťu?

MILOVAŤ JEHO MATKU

  1. čo je 1. povinnosťou matku voči svojmu dieťaťu

MILOVAŤ JEHO OTCA

 

KÚZELNÝ SVET PREDŠKOLÁKA

Vývin dieťaťa

od 3 do 6 rokov

 

obdobie, keď ...

  1. sa kladú základy socializácie
  2. sa rozvíja osobnosť dieťaťa, jeho identita, rastie sebakontrola
  3. dominuje dravá zvedavosť
  4. sa vytvára obraz o svete
  5. sa 1000x dieťa pýta „Prečo?“
  6. detskú psychiku vystihuje živosť a odvaha fantázie

 

Telesný vývin:

  1. chlapec z 97 na 117 cm, z 15 na 22 kg
  2. menia sa telesné proporcie
  3. tzv. filipínska miera – 6. rok
  4. telesné individuálne rozdiely
  5. zlepšuje sa pohyblivosť
  6. rastie obratnosť, zručnosť rúk
  7. vyhranie P – Ľ orientácie, lateralita

(P: 90%; Ľ; tzv. ambidextri – rovnaká zručnosť oboch rúk)

 

Kognitívny vývin:

  1. vnímanie

globálnosť (neanalyzuje obrazec na časti)

subjektívnosť (ovplyvnené citové vzťahy k veciam)

aktívnosť (manipulácia s predmetmi)

  1. predstavivosť

bujná predstavivosť a fantázia – harmonizujú význam, + relaxačný účinok fantáziou modifikuje realitu

nepravé lži, konfabulácie, pseudologia fantastica

  1. myslenie

názorné, intuitívne

kognitívny egocentrizmus

magické, antropomorfické, arteficialistické

chyby: nepresnosť pojmov, predčasná generalizácia

  1. reč

2. opytovacie obdobie (prečo, načo, odkiaľ)

vymýšľa si vlastné pojmy (pršník, kraviatko)

egocentrická reč

 

Sociálny vývin:

  1. najdôležitejšia rodina, ale už nestačí
  2. spokojnosť v detskom kolektíve, MŠ
  3. striedanie rolí – súrodenecké vzťahy,

vrstovníci, kamarát, rola súpera

  1. agresivita:
  1. cieľ – ď. uspokojuje ubližovanie druhému
  2. prostriedok – dosiahnuť niečo

Svedomie

  1. vedomie povinnosti
  2. negatívne – plno zákazov
  3. náhodný a rôznorodý obsah
  4. heteronómne svedomie
  5. niekedy nadmerná citlivosť svedomia, alebo slabé svedomie, resp. „žiadne“
  6. realistické – platí len prevedený úkon
  7. poskytovať tzv. identifikačný model
  8. identifikácia s rodičmi – základná vývinová úloha, pevná a trvalá väzba
  9. sexuálna identifikácia – i. so sex. rolou
  10. prejavy identifikácie:
  1. vznik svedomia prevzatím rodičovských noriem
  2. prianie zastávať rolou rodičov
  3. túžba vyzerať ako ten, s kým sa identifikuje
  4. neha, túžba po telesnom zblížení
  1. tzv. sexuálne stereotypy

 

Iniciatíva – pocit viny

  1. ústredná vývinová téma predškolského obdobia podľa Eriksona
  1. plánuje, experimentuje, podniká, riskuje
  2. pocit viny za činy v rozpore s normami

vnútorný konfliktupevnenie, povzbudenie iniciatívy

trvalý pocit viny za akékoľvek vlastné konanie – v dospelosti strach z vlastného konania, nerozhodnosť

 

MLADŠÍ ŠKOLSKÝ VEK

Od 6 do 11 rokov

 

  1. radikálne životná zmena
  2. začiatok školskej dochádzky
  3. hru vystrieda školská práca a povinnosť
  4. pomerne pokojné, nebúrlivé a šťastné obdobie
  5. sociálne determinácia prevažuje nad biologickou

 

Triezvy realizmus

  1. predtým fantázia, túžby, predstavy (predškolák)
  2. teraz plná sústredenosť ne to, čo je a ako to je
  3. svet berie „taký, aký je“
  4. aktívny záujem o svet, obľubuje experimentálny, skúšanie možností

 

Telesný vývin

  1. rovnomerný, plynulý
  2. CH zo 117 na 145 cm, D o 1 cm vyššie
  3. CH z 22 na 37 kg, D o ½ kg ťažšie
  4. mliečny chrup vystrieda trvalý
  5. telesné proporcie harmonicky rozvinuté
  6. u dievčat sa na konci obdobia môžu objaviť sekundárne pohlavie znaky
  7. obdivuhodná výkonnosť detského organizmu
  1. obratnosť pohybov (švihadlo, tanec, hry)
  1. telesná a pohybová zdatnosť = vstupenka k úspechu v detskej skupine

 

prvá štrukturálna premena tvaru

  1. vytiahnutejšia postava, hlava rastie pomalšie ako končatiny
  2. pokročí oscifikácia sa brušná a hrudná časť, ústup tuku a zosilňuje sa svalstvo
  3. výmena chrupu

 

Kognitívny vývin

  1.  
  2. analyticko – syntetické vnímanie
  3. schopnosť koncentrácie pozornosti
  4. mechanická pamäť
  5. schopnosť reprodukcie
  6. plánovité učenie
  7. vysoká úroveň

predstavivosti – živé, konkrétne, detailné predstavy

  1. reč = nástroj a predpoklad školských úspechov
  2. slovno – logické myslenie
  3. logické operácie
  1. klasifikácia
  2. inklúzia
  3. zoraďovanie predmetov
  1. reverzibilita myslenia
  2. pojem času

 

 

Citový vývin

  1. regulácia citového prežívania
  2. rozumie vlastnému citovému prežívaniu
  3. stabilnejšie citové stavy
  4. má vedomie citového prežívania
  5. iných
  6. rozvíjajú sa i vyššie city
  1. mravné
  2. estetické
  3. intelektové

 

Sociálny vývin

  1. diferencované vzťahy
  2. sociálne kontroly, hodnotové orientácie
  3. nové roly
  1. rola školáka, žiaka
  2. rola spolužiaka
  3. rola v rodine
  4. rola súrodenca
  5. mužská a ženská rola
  6. rola kamaráta

 

Identita

  1. „kto som?“ „aký/aká som?“
  2. zo skúsenosti d. so sebou samým
  3. výsledok sociálnych kontaktov
  4. citová akceptácia
  5. jeho hodnotenie druhými
  6. príslušnosť k určitým sociálnym skupinám
  7. 2 aspekty identity dieťaťa
  1. vedomie stability
  2. vedomie originality

 

Usilovnosť / pocit menejcennosti

  1. Erik Erikson
  2. hlavná úloha:
  1. získať pocit, že vlastná usilovnosť má význam
  2. dôverovať vo svojej schopnosti zvládnuť nároky
  3. pocity zlyhania → nezvládnutie konfliktu, pocity menejcennosti = v dospelosti pocit vlastnej neschopnosti a neužitočnosti

 

si úžasný/á, perfektný/á, šikovný/á

 

Školská zrelosť

= dostatočná pripravenosť dieťaťa pre začiatok plnenia PŠD

telesná: výška, váha, vyhranená lateralizácia

kognitívna: zrelosť psychických procesov:

  1. vnímanie, myslenie, pozornosť, reč

emocionálna: primeraná kontrola emočných prejavov

motivačná: rola školáka, nutnosť učiť sa

sociálna: odlúčenie sa od rodiny, diferencované vzťahy so spolužiakmi

 

 

 

 

 

Psychologické vyšetrenie

  1. kresba ľudskej postavy
  2. odkreslí rôzne znaky: ᄋ⃞△⊕✟
  3. Bourdonov test pozornosti
  4. orientačná a rozlišovacia schopnosť:
  1. sociálne prostredia (meno, adresa, drogéria)
  2. priestor („hore – dole“, „vpredu – vzadu“)
  3. čas (týždeň, deň-noc, ročné obdobia)
  4. 1. desiatka (prsty na ruke, 5 – 6 ceruziek)
  5. základné farby
  1. samo reprodukovať (6 –8 slovná v., 5 – 6 m. číslo)
  2. reč (čučoriedka, mačička, strecha žubrienka)

 

Nezrelosť

  1. pedagogicko – psychologická poradňa (PPP)
  2. prejavy nezrelosti
  1. v školskom prostredí
  1.  nesústredenosť, nepokoj, nezvláda učivo, znížené sebahodnotenie – neurotické príznaky
  1. v domácom prostredí
  1.  odmieta chodiť do školy, únava, somatizácia (počas prázdnin žiadne ťažkosti)

 

 

 

ČAS PRVEJ LÁSKY

Pubescencia

11 – 15 rokov

 

Metafory

  1. druhé narodenie
  2. vulkanizmus
  3. hormonálna búrka
  4. citové kyvadlo
  5. morské raky
  6. byt pri maľovaní

 

Čo sa deje?

  1. telesná premena, pohlavné dospievanie
  2. mena spôsobu nazerania na svet
  3. hlbšie chápanie svojej individuality

 

 

  1. Hľadanie vlastného osobitného rukopisu
  2. Menia sa vzťahy
  3. Zložitá križovatka voľby povolania

 

Dospievanie

  1. prechod medzi detstvom a dospelosťou
  2. pubescencia + adolescencia
  3. pubes – lat. fúzy, ohanbie, vonkajšie pohlavné orgány
  4. pubescencia = získavanie dospelého typu ochlpenia

 

Telesný vývin

  1. zmena telovej schémy
  2. rýchly rast tela, pribúda svalstvo
  3. narušená telesná harmónia
  4. pohybová neobratnosť, nešikovnosť

 

SPZ:

D: rast prsníkov

menarche

CH: zmena ochlpenia

rast hrtanu, hlasiviek = mutácia

polúcia

 

Telesné zmeny

  1. subjektívny význam
  2. porovnávanie vlastnosti tela
  3. veľký záujem o vzhľad svojho tela
  4. telesné zrenie prebieha zrelosť psychiky
  5. dospievanie D nápadnejšie
  6. CH sú pyšní ne predčasné dospievanie
  7. pochybnosti o telesnom vzhľade
  8. viac nespokojnosti D (modelky, herečky)

 

Spodná hranica

jedenásty rok

  1. telesný vývin
  2. zmena školských vzťahov (celý tím učiteľov)
  3. citový vývin – 1. (platonické) zamilovanie

Horná hranica

15 rokov

  1. dané biologicky (možnosť splodiť dieťa)
  2. rozhodnutie o ďalšom spôsobe vzdelávania
  3. začiatok právnej zodpovednosti; OP

 

Kognitívny vývin

  1. prevaha logickej pamäti nad mechanickou
  2. zvyšuje sa kapacita P
  3. myslenie = formálne logické operácie
  1. abstraktné pojmy
  2. logické operácie
  3. myslieť o myslení
  4. fantázia = denné snenie, obranný mechanizmus (odpútať sa od zložitej reality, prežitie rolí); intenzívne citové prežívanie; hra – relaxácia, plánovanie

 

Citový vývin

  1. citová explózia, silná, búrlivá emocionalita
  2. nevyrovnanosť, labilita, neistota
  3. výrazná intenzita, živosť
  4. bezpredmetovosť emócií
  5. neprimeranosť emócií podnetom
  6. precitlivenosť, vzťahovačnosť

 

PRIJAŤ SEBA

 

Dieťa má byť ako dojča, ako batoľa ... považované za najkrajšie na svete, má získať neotrasiteľnú istotu, že si ho rodičia cenia, že ho obdivujú.

Táto istota je základnou výbavou pre zložitý a kľukatú cestu pubescencie.

 

Pubescentný negativizmus

  1. útok na autority
  1. rodičia, učitelia
  1. alergickosť na trest
  2. normálne štádium, vývinový zmysel
  3. skúška vlastných síl
  4. prekrytá vynútenou poslušnosťou
  5. nie je proti čomu sa búriť
  6. rodičmi vítaný každý samostatný prejav

 

Sociálny vývin

  1. zmena vzťahu k rodine (rodičom) – osamostatňovanie
  2. intenzívnejšie vzťahy s rovesníkmi
  3. nie ako sa ľ. javia, ale akí sú naozaj
  4. hodnotí kritický, tvrdo, nekompromisne
  5. netolerantný k dospelým, lipne na pravidlách
  6. odmieta rolu podriadeného, formálna nadradenosť autorít = súperí
  7. oponovanie a nekonečné „log.“ argumentovanie → sebaistota

 

Zmena rolí

  1. rodina – rola rovnocenného partnera
  1. emancipácie od rodiny → strata výsad. postavenia rodičov = konflikty
  2. deidentifikácia = nechce byť ako rodič
  3. komunikačné problémy
  1. škola – zmena roly žiaka
  1. postoje k učeniu – nenamáhať sa
  2. tvrdá, skrytá kritika vo vzťahu k učiteľom
  3. neuznáva autoritu z pozície moci
  1. rovesníci
  1. zázemie, náhrada

uvoľňujú vzťah v rodine

  1. výrazná potreba priateľských vzťahov
  2. opora tvoriacej sa identity – skupinová identita
  3. zdroj sociálneho učenia a preberania noriem, napodobňovanie (herci, speváci, športovci), úprava zovňajšku, štýl správania; vlastné skupinové pravidlá (každý deň nadávka); potreba byť iný ako dospelý

 

Identita

  1. definovaná tým, ako vyzerá
  2. ako sám seba posudzuje
  3. hodnotenie vlastných reálnych výkonov
  4. akceptácia, príslušnosť k skupine
  5. sebaúcta – labilná, zraniteľná
  6. predstava budúcej profesijnej role (čím nechce byť, ako – čím chce byť)

 

 

 

Sebahodnotenie

1. Počuješ to.                  →      „Si hlúpy.“

2. Myslíš na to.               →      „Som hlúpy?“

3. Negatívny zážitok.      →       výsmech kamošov

4. Cítiš to.                        →       Cítiš sa ako hlupák

5. Veríš tomu.                  →        Hovoria mi, že som hlupák, správ sa tak, aj tak cítim.

        Musí to byť pravda.

Som hlupák.

 

Ak sme sa v útlom detstve nenaučili nehe a na začiatku dospelosti nezískali odvahu, bude nám v živote stále niečo chýbať.

 

 

 

 

VRCHOL MLADOSTI

15 – 20/22 rokov

 

 

naj ... obdobie

  1. najkrajší, telesne i duševne najsviežejší, najdychtivejší, najbystrejší človek v tomto období
  2. život v zodpovedných a slobodných rukách
  3. ak by bohovia mali určitý vek, Venuša by mala 17 a Apollón 20

 

Adolescencia

  1. z lat. adolesco = dospievať, vyvíjať sa, vzmáhať sa, mohutnieť
  2. zároveň ťažké obdobie a plné rozporov (VŠ, vzťah k 2. pohlaviu, ...)
  3. ml. čl. dozrieva ako MUŽ alebo ako ŽENA → vstup do adolescencie

 

Telesný vývin

  1.  
  2. výrazný rast do výšky u CH nie u D
  3. trup rastie už viac ako končatiny
  4. konečné, dospelé proporcie
  5. zrejmá odlišnosť CH a D postavy
  6. telo = predmet pozornosti
  7. fúzy, mutácia pokročí, akné
  8. súladnejšie pohyby
  9. výraznejší, sexuálne dráždivejší pach tela
  10. CH: „napoleonský komplex“
  11. D: obavy z M vzhľadu
  12. problém neskorého sexuálneho dozrievania

 

Kognitívny vývin

  1. myslenie rýchlejšie, spoľahlivejšie, skúsenejšie ako Pubescent
  2. ešte raz koperníkovský obrat
  3. rozlet abstraktného myslenia
  4. zdokonaľuje sa pojmový aparát
  5. úsudok bystrejší, rýchlejší, originálnejší, priamočiarejší
  6. v diskusii rovnocenný partner rodičov i učiteľov
  7. blíži sa k vrcholu inteligencie

 

Nemám čas!

  1. chronický nedostatok času
  2. hodiny a hodiny zaujatých rozhovorov
  3. spoločenský / veľa samoty
  4. otázky zmyslu života
  5. čítanie, TV, video, rozhlas
  6. tanec – čas diskoték
  7. šport – rekreácia, ventil, sebadisciplína, kolektív, askéza, škola vôle a charakteru
  8. hudba, „sladké drevo“
  9. literárne pokusy, denník
  10. sebavzdelávanie

 

Láska a sexualita

  1. intenzita, rozmanitosť
  2. kámasútra a porno
  3. „randenie“
  4. držanie sa za ruku, prvé telesné zblíženie, 1. bozk, objatia, dotyky, ...
  5. polygamné štádium sexuálneho vývinu
  6. flirtujú, hrajú sa na city
  7. autosexualita
  8. 1. pohlavný styk
  9. hyposocializácia = slabé prijímanie, uznávanie a internalizácia kultúrnych noriem

 

Bozk nie je príčinou, ale následkom lásky, preto nemôže slúžiť na jej udržanie

 

 

 

Algoritmus lásky

kamarátstvo

priateľské spoznávanie

prehlbujúce sa citové zaujatia

postupné zblíženie sa v objatí

 

Mravný vývin

  1. otázky svedomia, zodpovednosti, viny, spravodlivosti, zla
  2. NIE lacnému sentimentalizmu a formálnemu konformizmu
  3. absolutista v morálke
  4. všeľudská solidarita
  5. fanatik pravdy, askéta čistotu, reformátor ľudstva
  6. „všetko, alebo nič“
  7. účinná mravná výchova = byť v kontakte s niekým, pre koho sú mravné otázky živé

 

 

 

 

Medzigeneračný problém – konflikt

  1. generácia proti generácii
  2. adolescentná neofília
  3. kritika rodičov, ich život prázdny, malicherný, nudné záujmy, názory zastaralé
  4. potrebuje byť bratý vážne
  5. emancipačný proces = opustiť bezpečie domova, vydať sa neistotám cesty
  6. obnovenie + vzťah k rodičom
  7. adolescentná konfrontácia
  8. revolta nenachádza adresáta

 

Hľadanie a budovanie identity

  1. adolescencia = vrchol osobného zápasu o identitu
  2. senzitívne obdobie pre nájdenie osobnej identity
  3. mať identitu = istota sebou samým
  4. kontinuita
  5. vedomie seba ako subjektu
  6. žité vedomie jedinečnosti
  7. čo dokážem?
  8. sexuálna identita
  9. spirituálna identita
  10. introvernté zameranie
  11. nová identita →
  12. bolestné lúčenie

 

Adolescentné moratórium (Erikson)

  1. odklad – veľa úloh, príliš vysoké nároky
  2. ťažko pochopiteľné životné zákruty ml. čl.
  3. istá rezerva, určité „zatiaľ“
  4. vedomé odloženie problémov
  5. odmietajú stať sa dospelým
  6. generačné moratórium
  7. osobné moratórium
  1. vášnivé zaujatie
  2. členstvo v partii
  3. sexuálna promiskuita
  4. „iba tak“ zvolená VŠ
  5. vojenská služba
  6. nezamestnanosť

 

Psychosociálne moratórium podoby:

  1. odklad rozhodnutia (študijné pobyty)
  2. difúzna identita (strata motivácie, chuti, bezdôvodná strata záujmu dokončiť VŠ)
  3. identifikácia so skupinou
  4. negatívna identita (negácia spoločenských noriem, opačné vymedzenie adolescenta, ako spoločnosť žiada)

Dospelosť neutečie, ale mladosť sa nikdy nevráti, je dobré byť v mladosti mladým

 

ZLATÉ ROKY

Obdobie dospelosti

20/22 – 60/65 rokov

 

Rozdelenie

Podľa Langmeiera (1998):

  1. skorá dospelosť        20 – 25 r.
  2. stredná dospelosť        25 – 45 r.
  3. neskorá dospelosť        45 – 64 r.

 

Skorá dospelosť

  1. upevnenie identity dospelého
  2. identifikácia s rolou dospelého
  3. produktívna orientácia
  4. spresnenie osobných cieľov
  5. nezávislosť od rodičov
  6. hľadanie vlastnej rodiny
  7. voľba profesie

 

Stredná dospelosť

  1. ďalšie upevnenie identity
  2. vrchol produktivity
  3. posilnenie zodpovednosti v roli dospelého
  4. plná zodpovednosť v rodine
  5. zodpovednosť pri výchove detí
  6. jasné sledovanie cieľov v profesii

 

Zrelosť

  1. základná charakteristika dospelosti
  1. plná osobná a občianska zodpovednosť
  2. ekonomická nezávislosť
  3. prekonanie rozporov detstva a dospievania
  4. nezávislosť od rodičov
  5. schopnosť nájsť hlboké a trvalé puto k partnerovi
  6. schopnosť uchovať si širšie priateľské vzťahy
  7. plné rozvinutie v profesii
  8. schopnosť byť autentický
  9. primerané sebavedomie

 

Kognitívny vývin

  1. vývin intelektu; ostatné f. ukončené
  2. úroveň intelektu zachovaná (65 r.), nie pokles – intelekt = plastická f.; dokonca progres pri intelektuálnej aktivite
  3. vývin myslenia = odhaľovanie a kladenie si rôznych otázok

 

Citový vývin

  1. nástup realizmu a extraverzie
  2. menej snívania, viac triezvosti a pragmatizmu
  3. pozitívny vzťah k sebe
  4. pozitívny a stabilný vzťah k sebe
  5. relatívna stabilita citov
  6. rozkolísanosť citov na konci obdobia → tzv. kríza stredného veku: prudké životné zmeny, rozchod s partnerom, zmena zamestnania

 

Sociálny vývin

úlohy

  1. vytvoriť pevný partnerský vzťah, uzatvoriť manželstvo (väčšinou), založiť si rodinu
  2. zvládnuť úlohu rodičovstva
  3. zaradiť sa do pracovného procesu a realizovať sa v profesii
  4. adekvátne narábať s voľným časom

 

Prečo 2 chcú byť 1?

  1. potreba intímneho emočného súžitia, vrátane uspokojenia sexuality
  2. túžba mať deti a prežívať s nimi radosť z ich (preto často oficiálne zakotvenie vzťahu v inštitúcii manželstva)

 

Harmonické manželstvo

  1. zrelí, osobnostne zdraví a vyrovnaní partneri

→ M = najcitlivejší test osobnej zrelosti

  1. miera povahovej, názorovej a hodnotovej zhody
  2. potreba pracovať na vzťahu
  3. uchovať si určitú mieru vlastnej nezávislosti
  4. následkom uspokojivých vzťahov je uspokojivá sexualita

 

Výber partnera

  1. princíp voľby podľa podobnosti (zhodné, podobné hodnoty, osobné skúsenosti, úroveň zrelosti)
  2. princíp doplňujúcej voľby – opačné osobnostné črty: pasívnejší aktívnejšiu, direktívny submisívnejšiu
  3. PDV by nemal prevládnuť nad PP (dôležitejší pre uspokojivý vzťah)

 

Rodičovstvo

  1. rola otca a rola matky
  2. uspokojenie potreby starať sa o niekoho
  3. posun rolí – tradičné delenie
  4. úspešné otcovstvo závislé od + vzťahu s manželkou a naopak
  5. M a R = významná zložka naplnenia života dospelého, ale nie nutná

 

Profesia

4 motívy

  1. získať vonkajší hmotný prospech
  2. pomáhať ľuďom
  3. sebarealizácia – schopnosti, talent, ...
  4. priateľské kontakty – spolupráca, nebyť osamelý
  5. pracovná úspešnosť = významná zložka identity dospelého

 

Mimopracovné aktivity

  1. väčší význam pracovné
  2. zdroj uplatnenia tvorivosti, talentu, radosti, relaxácie, naberania síl, ...
  3. voľba pasívnych aktívnych činností
  4. adekvátne napĺňanie VČ = potvrdenie identity dospelého, doplňujúca zložka pre prežívanie zmysluplnosti života, úspešná možnosť kompenzácie oblastí s malou úspešnosťou, užitočnosťou

 

Identita dospelého

  1. Erikson: vedomie seba ako tvorivého človeka, duchovne bohatého a činného oproti vedomiu osobnej stagnácie, neúspešnosti, neužitočnosti až nezmyselnosti života

1. Sebapoznanie, sebahodnotenie = kariéra (rozličné kritéria), vedomie zmysluplnosti pracovnej aktivity

2. Vzťahy; kompetencia vytvoriť trvalý partnerský vzťah

3. Zvládnutie rodičovskej úlohy, vedomie R kompetencie – odvádza sa od (ne)úspechu vlastných detí

4. Osobnostná zrelosť – zvládanie rôznych problémov, rolí, ...

5. Priateľské vzťahy (menšia dôležitosť ako vzťahy rodinné) – pozitívne prijatie, ocenenie

 

Neskorá dospelosť

  1. bilancovanie = prehodnocovanie výsledkov vlastného života (voľba práce, výber partnera, výchova detí); časté pokusy napraviť omyly, nie vždy adekvátne
  2. uvedomenie si obmedzenia vlastného života, jeho konečnosti, smrteľnosti
  3. otázky identity – obrat k vlastnému vnútru
  4. reakcie: 1. popretie (vášnivé vrhnutie sa do činnosti s chvíľ. uspokoj.); 2. prekompenzácia (mimomanželské vzťahy, sex. dobrodružstvá); 3. dekompenzácia – depresia, úzkosť, agresia

 

Bilancovanie prináša možnosť:

  1. rezignácie a zmierania sa so slabosťou a smrťou
  2. pokúsiť sa (márne) obrátiť beh života späť
  3. alebo rásť k múdrosti staroby

S čím sa treba vyrovnať?

  1. s 1. známkami a neskôr s prehlbujúcim sa poklesom výkonnosti, objavením sa chronických ochorení
  2. s ukončením reprodukčného obdobia
  3. s odchodom detí z domova
  4. s odchodom do dôchodku

 

Koniec reprodukcie

  1. klimaktérium
  2. u žien – menopauza: negatívne príznaky, subjektívne rôzne prežívanie, náladovosť
  3. u mužov – andropauza: poruchy erekcie, nálad
  1. pocity beznádeje, strata osobnej hodnoty, pocit viny, sebanenávisť

 

Odchod detí

  1. „Syndróm prázdneho hniezda“ → (najmä) matky: pocit nepotrebnosti, ak žili IBA pre svoje deti

        → konflikty v manželstve ako reakcia na hlásiace sa starnutie; časté mimomanželské vzťahy – únik pred starobou

  1. LIEK: spokojnosť v manželstve, zachované kvalitné vzťahy s deťmi, starorodičovstvo (rola prarodičov MUSÍ byť oddelená od role rodičov – pomáhať, rešpektovať, napĺňať potrebu lásky a nehy, byť vzorom, ale ZÁROVEŇ zachovať si svoj vlastný život)

 

Odchod do dôchodku

  1. radikálna a napriek očakávaniu náhla zmena sociálneho zaradenia
  2. poklesom statusu, ekonomické straty
  3. zmena sociálnych kontaktov
  4. pokles životného štandardu
  5. nová organizácia voľného času
  6. ideálne bohaté mimopracovné záujmy (nielen pasívny oddych)

 

 

JESEŇ ŽIVOTA

Obdobie staroby

60/65 r. –

 

Delenie

  1. raná staroba (60 – 75 rokov)
  2. pokročila, vlastná staroba (75 – 90 rokov)
  3. vysoký vek, dlhovekosť (90 a viac rokov)

Termíny

  1. Geront (z gr. gerón = starý muž)
  2. Gerontológia = veda o starobe
  3. Geronto psychológia = psycholoický odbor zameraný na starobu
  4. Geritaria = lek. odbor zameraný na starobu
  5. Geront lat. senex → senilita, senilný
  6. Senium = staroba

 

Telesná involúcia

  1. krehkosť kostí, atrofia svalov, slabnutie reflexov, nútená nehybnosť, ½ vitálna kapacita pľúc, zuby len „z dobrej vôle“, zhoršenie zraku, nedoslýchavosť, srdcové choroby, menšia odolnosť voči infekciám
  2. polymorbidita = súčasný výskyt viac než 1 chronickej choroby
  3. zmeny vzhľadu: plešina, škvrnitá pokožka, hlboké vrásky, ochabnuté telo, visiace brucho, prsia, zmiznutá línia pasu, ...

 

Duchovná involúcia

  1. spomalená duševná činnosť
  2. zlé znášanie zmeny
  3. znížený záujem o okolie
  4. zhoršenie pamäti, postrehu odolnosti voči stresu
  5. psychické poruchy, neurózy – duševná precitlivenosť, zraniteľnosť, bezbrannosť, závislosť; demencia (Alzheimer), depresie
  6. mení sa osobnosť

 

Stratégie

  1. konštruktívna: aktivita, radosť zo života, akceptuje eventualitu , flexibilita, zmysel pre humor (vtip) →, šťastné detstvo, spokojné manželstvo
  2. závislosti: pasivita, bez ambícií, stiahnutie sa do seba, závislosť na mladších
  3. obranná: hyperaktivita → zahnať starosti, myšlienky na choroby, †, kontrola, pedantnosť
  4. hostility: nepriateľstvo, hnev, agresivita, neustála, sťažovanie, vyčítanie, obviňovanie
  5. sebanenávisti: nadmerná kritickosti, svoj život vnímajú ako zlyhania, † oslobodením

 

 

Pridať roky k životu – pridať život k rokom ...

  1. bojovné heslo Sivých partnerov, mohutná organizácia gerontov v USA: „Nemáme čo stratiť!“
  2. najdôležitejšia činnosť = práca
  3. starobný dôchodok
  4. štúdium (univerzity tretieho veku)
  5. koníčky: čím viac rôznych činností počas života vyskúšaných, tým viac možnosti v zálohe, keď bude zrádzať starnúce telo
  6. prebudovať svoju identitu: „Jediný skutočný luxus, ktorý stojí za to, sú ľudské vzťahy.“

 

 

Kvitne láska v každom veku?

M: veľmi šťastné – rozumejú si na „½ slova“

  1. súhra, prehlbujúca sa intimita, vzájomná závislosť

M: veľmi nešťastné – pocit sklamania

  1. „ponorková choroba“, prianie, aby 2. zomrel

M: akýsi stred – dobré/zlé dni, láska i záblesky nenávisti, hádky i pusy, žiarlivosť

  1. i nové M (vdovci, rozvedení, slobodní)
  2. čím viac bez partnera, tým sú dôležitejšie priateľstvá

 

Sexualita v séniu

  1. stereotyp asexuálnej staroby: sexuálny život slabne, predsudky, nemiestnosť, nemravnosť
  2. slabne záujem o sex, u M skôr ako u Ž
  3. sexuálny život – iný význam ako v mladosti: neha, vrúcnosť, solidarita, citová blízkosť, pocit bezpečia, úcta, obdiv, dôvernosť
  4. kultúrnosť, estetika, kvety, sviečky, vínko, ...

Snáď až zrelý vek sénia umožňuje pochopiť, čo všetko znamená slovo „TY“

 

Staroba a viera

  1. náboženské spoločenstvá: pomoc od osamelosti
  2. pomoc pri ťažkostiach, opustenosti, bolesti, úzkosti, strachu zo
  3. pomoc pri hľadaní integrity
  4. harmonizácia vzťahov geronta k najbližším
  5. lepšie znášanie samoty, vyrovnanosť
  6. ale i negatívna: fundamentalistické moralizovanie, úzkosti, depresie, výčitky zo slastného ničnerobenia, trpí prostá radosť zo života

 

Starí vs. mladí

  1. domov dôchodcov – dožiť medzi svojimi
  2. 1. udržiavať odstup + 2. pestovať blízkosť

        odstup: autonómia, nemiešať sa, zvlášť v adaptačnom štádiu M detí

blízkosť: byť „uchom“, vnúčatá, pomoc

  1. bezmocnosť staroby
  2. týranie gerontov – zranenia, dehydratovaní, zanedbaná hygiena – i to je obraz staroby

 

A nakoniec o smrti ...

  1. najzákladnejšia ľudská téma
  2. konzumná mentalita degraduje
  3. najväčšia hrozba života
  4. túžba zomrieť bez bolesti, strachu, v spánku
  5. iní chcú prežiť svoju
  6. postav dom, zasaď strom, sploď syna – vedomie „niečo po mne zostane“
  7. problematika eutanázie

MAŤ ŽITÉ ZAŽITÉ, PREŽITÉ

 

Ortieľ – max. 1 mesiac

  1. ako sa človek vyrovnáva, keď sa dozvie, že trpí nevyliečiteľnou chorobou
  2. Küblerová-Rossová:
  1. 1. šok (bolesť, panika, zdesenie, zrútenie všetkých nádejí)
  2. 2. popretie: musí to byť omyl
  3. 3. hnev + depresia: prečo ja?, závidí zdravým, skleslosť, plač
  4. 4. vyjednávanie: odsúvanie , prísahy, sľuby
  5. 5. akceptácia: zmierenie, pokoj

 

Integralita alebo zúfalstvo

  1. Erikson: celistvosť/integrita
  1. pravdivosť k sebe samému
  2. zmierenie so všetkým, čo bolo
  3. domov, miesto, kam patrím
  4. životná filozofia, múdrosť – byť si vedomý relativity všetkých životných filozofií
  1. Protipól: zúfalstvo

 

 

29