Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Pedagogická fakulta / úvod do pedagogických vied
udpv, prednasky - kudlacova (udpv.doc)
Pedagogika ako veda
Vedná disciplína – otvorený systém poznatkov na určitom stupni svojho vývoja a určitej úrovni uchopenia reality (predmetu svojho skúmania).
Pedagogika ako veda – je vedou o výchove (výchovoveda) - zaoberá sa človekom, výchovou človeka.
Pedagogika a metapedagogika
Metapedagogika = veda o pedagogike (meta, gr. = s, za, po)
Pedagogika = veda o výchove
Výchova
Základné smery v pedagogickej vede (Lasahn)
Duchovná pedagogika – hermeneuticko-filozofické teórie vychádzajú z výchovnej skutočnosti, zaujíma sa o celého človeka a celý jeho život, nazerá na človeka ako na celok
Empiricko-analytická pedagogika – používa metódy empirického skúmania (pozorovanie, experiment, dotazník, využíva štatistické metódy), skúma predmet výchovy parciálne, nie ako celok
Normatívna pedagogika – využíva normy a princípy pre správanie človeka a jeho výchovu
Kritická pedagogika – výchova a vzdelávanie je možné prostredníctvom kritickej analýzy a sebareflexie
Rozdelenie pg 20. st. z hľadiska zastúpenia scientizmu a antropologizmu (Krankus)
Scientisticko-pozitivisticky orient. Pg Antropologicky orient. Pg
Pragmatická Pedagogika kultúry
Psychoanalytická Existencialistická pg
Realistická Tomistická
Sociologická Esencialistická
Sociálno-kritická
Pedagogická antropológia
Soudobé teorie vzdelávání – 7 teórií vzdelávania(Bertrand)
Spiritualistické – dôraz na duchovné, metafyzické, trancend. hodnoty
Personalistické – dôraz na slobodu žiaka (Rogers, Steiner)
Akademické – dôraz na klasické obsahy vo vzdelávaní (Adler)
Technologické – dôraz na IKT
Kognitívno-psychologické – základom vzdelávania sú poznávacie procesy (Piaget)
Sociokognitívne – dôraz na sociálne a kultúrne faktory a vplyv prostredia na vzdelávanie
(Vygotskij, Bruner)
Sociálne – riešia problémy soc. a kult. nerovnosti vo vzdel.
Vývin pedagogiky ako vedy
Pedagogika sa vyčlenila z filozofie – najstaršie pedagogické rozpravy nachádzame v dielach filozofov. Väčšina významných filozofov sa zaoberala aj otázkami výchovy:
- Staroveké Grécko – Sokrates, Platón, Aristoteles
- Staroveký Rím – Quintilianus, Cicero
- Obdobie renesancie – Erazmus Rotterdamský, Rabelais, Morus, Campanella, Komenský
- 17. a 18. stor. – Lock, Descartes, Rousseau, neskôr Pestalozzi, Kant, Hegel, Herbart
- Ruskí revoluční demokrati – Gercen, Černyševskij, Dobroľubov, neskôr Ušinskij, Tolstoj
Začiatky pedagogiky ako vedy
Začiatky pedagogiky ako vedy sú spojené s dielom J. A. Komenského. Jeho didaktika bola základným kameňom vznikajúcej pedagogiky (didaktika v chápaní Komenského je vlastne neskoršia pedagogika)
Dielo Komenského sa týka všetkých podstatných otázok výchovy od narodenia až po smrť a predstavuje ucelenú sústavu pedagogických názorov
V 18. stor. sa čoraz častejšie používa termín pedagogika
Koncom 19. stor. sa pedagogika vyčlenila z rámca filozofie a konštituovala sa ako samostatná disciplína, jej začiatky sú spojené s menom J. F. Herbarta
J. Fridrich Herbart (1776 – 1841)
Pedagogiku staval na základoch etiky (cieľ výchovy) a psychológie (prostriedky výchovy), ktoré chápal ako pomocné vedy pedagogiky a vyvodil z nich základné princípy pedagogiky.
Pedagogiku rozčlenil na:
teoretickú (zameranú na problém vychovateľnosti alebo možnosti výchovy, prostriedky výchovy a výchovné inštitúcie)
praktickú (zameranú na vládu, vedenie, disciplínu, vyučovanie a rozumové vzdelávanie, mravnú výchovu)
Herbart rozdelil výchovu a teda aj jej teóriu – pedagogiku, na:
mravnú – vôľovú výchovu
rozumové vzdelávanie – vyučovanie
- Pod vplyvom Herbartovho učenia a jeho stúpencov sa zaviedol dualizmus v ped. Teórii aj praxi – vžilo sa oddelenie výchovy od vzdelávania – ide o nemecky hovoriace krajiny
- Herbart do svojej pedagogiky nezačlenil starostlivosť o telesné zdravie
3 kategórie poznávacích prístupov v pedagogike
Reflexia – ak by sme z pedagogiky vyškrtli to, čo bolo dosiahnuté filozofickou reflexiou, museli by sme vylúčiť väčšinu ped. Klasikov, počnúc Sokratom až po Komenského
Výskum – napriek tomu, že v pedagogike prikladáme stále väčší význam empirickému výskumu, nie je jediným poznávacím prístupom
Umenie
Členenie vied o výchove z ontogenetického hľadiska (Švec, Š.)
Antropogogika – všeobecná veda o výchove
praktická veda o človeku
antropos, gr. = človek; agogé, gr. = viesť
pedagogika+andragogika+geragogika
Pjraktické vedy o výchove:
Pedagogika – veda o výchove detí
Andragogika – veda o výchove dospelých
Geragogika – veda o výchove v starobe
Členenie vied o výchove (Palouš, R.)
Agogika = všeobecná tória výchovy
Agogika = pedagogika + andragogika + gerontagogika
Predmet pedagogiky
Pedagogika ako veda
Pedagogika = veda o výchove človeka, ktorá skúma zákonitosti výchovy a vzdelávania a rozpracúva teórie výchovy a vzdelávania vo všetkých etapách ľudského života
Pedagogika ako veda má svoju vlastnú teóriu a vlastný základný a aplikovaný výskum, z ktorého vychádzajú jej teoretické koncepcie.
Predmet pedagogiky
Predmet pedagogiky = výchova a vzdelávanie v širokom slova zmysle
Výchova a vzdelávanie ako predmet pedagogiky je multidimenzionálny spoločenský jav, ktorý v sebe obsahuje mnoho aspektov a len takto ho možno skúmať a vysvetľovať. Je preto ťažko odlíšiť špecifickosť vedy o výchove od problémov, ktoré skúmajú jednotlivé príbuzné disciplíny. Uvedené príbuzné disciplíny sa označujú ako hraničné a vo vzťahu k pedagogike ako pomocné vedy.
Nejednotnosť definícií pedagogiky
Pojem pedagogika nemal a ani nemá jednoznačné zadefinovanie.
Chápanie a vymedzenie pojmu pedagogika je spojené s kultúrno-vývojovými tradíciami rôznych jazykových oblastí a rôznych kultúr.
Nemecko
- Prvá samostatná katedra pedagogiky v Nemecku bola zriadená v Halle, viedol ju Christian Trapp (1779)
- Pedagogika bola povinne prednášaná na katedrách filozofie, samostatné katedry pedagogiky vznikali len výnimočne (Herbartova katedra bola ešte filozofická)
- Pedagogika bola chápaná ako autonómny vedecký odbor, monodisciplinárny
- Vplyv filozofie a hermeneutiky
Francúzsko
- Katedry pedagogiky tu vznikali neskôr ako v Nemecku
- Pedagogika bola chápaná ako sociálna veda, ktorá má interdisciplinárny charakter v spojení so sociológiou, sociálnou ekonómiou, psychológiou, antropológiou
Anglosaské prostredie
- angl. výraz pedagogy má užší význam, ako náš výraz pedagogika, označuje teoretické princípy a umenie vyučovať, teda korešponduje s naším pojmom všeobecná didaktika
- Pedagogiku v našom poňatí najskôr zastrešuje výraz educational science (edukačné vedy), pod čím sa chápe skupina interdisciplinárnych odborov, teoretických aj výskumných, pokrývajúcich rôzne stránky edukácie
- Pre uvedené prostredie je typická sociologická pedagogika, resp. sociológia vzdelávania
Miesto pedagogikyv sústave vied
pedagogika je zaradená medzi spoločenské vedy
v amerických a britských klasifikáciách vied je pedagogika zaradená medzi sociálne vedy
Vývin v chápaní pedagogiky
- 19. a prvá polovica 20. stor.:
v ped. vede prevládal disciplinárny prístup
- druhá polovica 20. stor.:
s rozvíjaním pedagogiky sa prehlbujú jej interdisciplinárne súvislosti. To sa týka nielen sociálnych vied, ale aj prírodných vied. Odrazilosa to aj v procesoch vnútornej diferenciácie pedagogiky a vznikom bohatej sústavy pedagogických vied, nakoľko široký okruh pedagogických problémov nie je možné riešiť v rámci jednej disciplíny
Pojem pedagogika sa stal preto zastrešujúcim pojmom pre vedy o výchove (prínos v oblasti vied o výchove znamenala publikácia: G. Mialaret a kol.: Úvod do vied o výchove (1985)
V histórii rozvoja vied sa prirodzene prelínajú procesy diferenciácie a integrácie. Na jednej strane vedú k vzniku nových vedných odborov (podobne ako sa pedagogika vyčlenila z filozofie, aj v rámci sústavy pedagogických vied sa konštituujú nové čiastkové disciplíny, napr. pedagogika rodiny, pedagogika voľného času). Na druhej strane vedú k vytváraniu nových vzťahov medzi jednotlivými vednými odbormi a až k vzniku hraničných vedných disciplín, napr. pedagogickej psychológie alebo ešte užšie psychológie výchovy.
Dichotómie v chápaní pedagogiky
Tradičná pedagogika – viaže sa s prívlastkami normatívna, špekulatívna, hodnotiaca, príp. zaťažená rôznymi filozofickými koncepciami
Moderná pedagogika – viaže sa s prívlastkami ako empirická, objektívna, exaktná, nehodnotiaca, „čistá“ veda
- Toto označenie často spôsobuje, že tradičná pedagogika je chápaná ako prekonaná. Nereflektované odmietanie, často vedie k tomu, že je zároveň odmietaný aj vlastný problém. Pedagogika ako veda musí reflektovať bohatstvo (v teoretickej aj praktickej podobe) vytvorené v predchádzajúcich obdobiach.
Pedagogika ako explanačná teória – je zameraná na identifikáciu a objasňovanie javov edukačnej reality, vysvetľuje štruktúru a fungovanie týchto javov (lat. explanatio – vysvetlenie)
Pedagogika ako normatívna teória – vymedzuje a predpisuje ideály a normy pre výchovu jedincov, skupín, národa.
- Tieto chápania sa u niektorých súčasných pedagógov kladú oproti sebe. Realizácia normatívneho prístupu však nemusí znamenať podceňovanie empirického výskumu. Explanatívny a normatívny prístup sa vzájomne nevylučujú.
Nomotetický prístup – generalizujúci, vytvárajúci algoritmy
Ideografický prístup – popisujúci, vysvetľujúci jedinečné udalosti
- Aj tieto prístupy nemožno stavať do opozície, nakoľko výchovné javy, ktoré sú predmetom pedagogiky, majú jednak racionálny charakter a jednak emocionálny, jednak vedomostný, ale aj hodnotový, jednak cieľ, ale aj motiváciu, očakávanie.
Sústava pedagogických vied
Súčasnú pedagogiku tvoria mnohé čiastkové disciplíny (subdisciplíny), ktoré vytvárajú sústavu pedagogických vied
Existuje viacero prístupov k členeniu pedagogických vied:
- Horizontálne a vertikálne členenie
- Z hľadiska výchovnej inštitúcie
- Z hľadiska jednotlivých odborov
- Z integrujúceho hľadiska
Horizontálne členenie pedagogických vied
Vychádza z obsahu, resp. činnosti, ktorou sa ped. disciplína zaoberá (tzv. činnostné, praktické hľadisko):
Všeobecná pedagogika
Teória výchovy
Didaktika (teória vyučovania a vzdelávania)
Dejiny pedagogiky
Komparatívna (porovnávacia) pedagogika
ide o sústavu základných pedagogických disciplín. Niektorí autori zaraďujú medzi tieto základné disciplíny aj metodológiu pedagogiky, teóriu organizácie a riadenia výchovy a vzdelávania a špeciálnu pedagogiku
Špeciálnu pedagogiku v súčasnosti chápeme ako samostatnú pedagogickú disciplínu, ktorej predmetom je skúmanie podstaty a zákonitostí výchovy a vzdelávania osôb telesne, zmyslovo, duševne a rečovo postihnutých. Vyvíjala sa v rámci pedagogiky a v súčasnosti má svoju vlastnú sústavu špeciálnych pedagogických disciplín:
Špeciálna pedagogika
Psychopédia – špeciálna pedagogika mentálne postihnutých
Tyflopédia – špeciálna pedagogika zrakovo postihnutých
Surdopédia – špeciálna pedagogika sluchovo postihnutých
Logopédia – špeciálna pedagogika pre subjekty s komunikačnými a rečovými ťažkosťami
Somatopédia – špeciálna pedagogika pre telesne a zdravotne postihnutých
Etopédia – špeciálna pedagogika pre sociálne narušených
Všeobecná pedagogika
Je základná pedagogická disciplína, ktorá sa snaží o systematizáciu a interpretáciu základných pedagogických javov a zákonitostí a o vymedzenie všeobecne platných pedagogických noriem. Abstrahuje od veku vychovávaného jedinca, od inštitúcie, v ktorej výchova prebieha, aj od odboru, v ktorom sa jedinec vyvíja. Poskytuje základ pre všetky dielšie pedagogické disciplíny, má teda úlohu integračnú a kooperačnú. (Jůva& Jůva, 1994)
Teória výchovy
Skúma výchovný proces, čiže výchovu a jej zákonitosti v užšom slova zmysle.
Predmetom teórie výchovy je výchovný proces, jeho zákonitosti, otázky cieľa výchovy a jeho konkretizácia v zložkách výchovy, v obsahu výchovy. Zaoberá sa princípmi, metódami, formami a prostriedkami výchovy. (Višňovský - Kačáni, 2001)
Didaktika (teória vyučovania a vzdelávania)
Je považovaná za „kráľovnú“ pedagogických vied
Rieši ciele a obsah vyučovania, didaktické princípy, vyučovacie metódy, organizáciu vyučovania a jeho plánovanie (Jůva& Jůva, 1994)
Didaktika sa zaoberá tým:
- čo a za akým cieľom sa vyučuje
- ako sa to vyučuje
Dejiny pedagogiky
Skúmajú vývin výchovy ako spoločenského javu, vývoj pedagogických ideí a koncepcií, vyjadrených poprednými pedagógmi a filozofmi a v svojej dobe často neuskutočnených; aj vývoj výchovno-vzdelávacích zariadení, ich chápanie, organizáciu a riadenie. (Jůva& Jůva, 1994)
Komparatívna pedagogika (porovnávacia)
Je zameraná na popis, analýzu a vysvetľovanie vzdelávacích systémov a problémov spojených s ich fungovaním, a to v dvoch alebo viac porovnávaných krajinách alebo regiónoch
Má interdisciplinárny charakter, nakoľko posudzuje vzdelávacie systémy v kontexte historických, ekonomických, kultúrnych, náboženských a iných faktorov
Vertikálne členenie ped. vied
(kritériom je ontogenetické hľadisko spolu s inštitucionálnym)
Predškolská pedagogika (pedagogika predšk. veku)
Školská pedagogika (pedagogika školského veku)
Pedagogika mladšieho šk. veku (elementárna pedagogika)
Pedagogika stredného školského veku
Pedagogika staršieho školského veku
Stredoškolská pedagogika
Vysokoškolská pedagogika
Vojenská pedagogika
Pedagogika dospelých (andragogika)
Členenie ped. vied z hľadiska výchovnej inštitúcie
Rodinnú pedagogiku Predškolskú pedagogiku Školskú pedagogiku
Mimoškolskú pedagogiku Podnikovú pedagogiku Pg spoloč. a záujmov. Organiz.
Osvetovú pedagogiku Pedagogiku sociálnych zariadení Vojenskú pedagogiku
atď.
Členenie ped. vied z hľadiska jednotlivých odborov (odvetví) ľudskej činnosti
Pedagogika umenia
Pedagogika športu
Pedagogika práce
Členenie ped. vied z hľadiska integrujúceho (spája viaceré hľadiská)
Základné Aplikované .
Všeobecná pedagogika Rodinná pedagogika
Teória výchovy Školská pedagogika
Didaktika Pedagogika voľného času
Dejiny pedagogiky Vojenská pedagogika
Komparatívna pedagogika Pedagogika dospelých
Pedagogika spoloč. a záujmových organizácií
Pedagogika umenia
Pedagogika športu
Špeciálna pedagogika
Odborové didaktiky
Hraničné vedné disciplíny
Tieto disciplíny tvoria osobitnú sústavu.
Vznikli na hranici medzi pedagogikou a inými vedami a zaraďujeme ich jednak do sústavy ped. vied a jednak do sústavy iných vied.
Sú výsledkom procesu diferenciácie a integrácie vedeckého poznania. Svedčia zároveň o zložitosti skúmania javov výchovy a vzdelávania, ktoré si vyžadujú objasnenie z viacerých aspektov.
Hraničné vedné disciplíny:
Filozofia výchovy ,Sociológia výchovy, Sociálna pedagogika, Pedagogická psychológia,
Psychológia výchovy, Pedagogická antropológia, Školská hygiena, Ekonomika výchovy a vzdelávania, Bibliopedagogika, Inžinierska pedagogika, Kybernetická pedagogika, atď.
Klasické pedagogické pojmy
Problém s vymedzením pedagogických pojmov
Každá veda, teda aj pedagogika skúma určité javy skutočnosti hlbšie ako je bežné poznanie a ich znaky vyjadruje zvolenými pojmami a termínmi. Komunikácia pracovníkov v danom odbore je možná len vtedy, ak je význam pojmov presne stanovený.
Pedagogická teória nedospela k jednotnému presne definovanému chápaniu svojich ústredných pojmov. Týka sa to slovenskej aj českej pedagogiky a zhoda neexistuje ani na medzinárodnej úrovni.
Tento problém nie je len problémom pedagogiky, ale aj iných, najmä spoločenských vied.
L. N. Tolstoj: Je mnoho slov, ktoré nemajú presné vymedzenie, ktoré bývajú vzájomne zamieňané, ktoré sú však zároveň nevyhnutné pre vyjadrovanie myšlienok – takýmito slovami sú: výchova, vzdelanie a tiež vyučovanie. (1862)
Na Slovensku a v Čechách vzniká problém najmä čo sa týka dvoch ústredných pojmov: výchova a vzdelanie. Tieto sa v teoretickej oblasti oddeľujú, ich oddelenie v praktickej oblasti však nie je možné. Preto vznikol často používaný pojem výchovno-vzdelávací (napr. proces)
Vymedzenie pojmu výchova
Výchova = činnosť prostredníctvom ktorej pedagogickí pracovníci a rodičia zámerne formujú osobnosť žiaka (vychovávaného človeka, prípadne celú skupinu vychovávaných jedincov).
Výchova býva u konkrétnych pedagógov definovaná rozdielnym spôsobom.
Výchova v širšom chápaní (význame) – cieľavedomé pôsobenie na rozvoj osobnosti (aj výchovné pôsobenie filmu, divadla, televízie, prírodného a sociálneho prostredia).
Výchova v užšom chápaní (význame) – mravná, estetická a telesná výchova, niekedy len mravná.
Súčasné chápanie výchovy
Ide o proces interakcie (vzájomného pôsobenia) učiteľa a žiaka (žiakov).
Učiteľ je tu chápaný ako subjekt výchovy (pozná ciele výchovy, vie vybrať adekvátne prostriedky pre ich dosiahnutie, teda postupuje vedome) a žiak ako objekt (predmet) výchovy, na ktorého je výchova zameraná.
Sebavýchova – ak žiak aktívne prijíma pôsobenie učiteľa a nie je len objektom, ale do určitej miery aj subjektom výchovy – začína si sám vytyčovať ciele.
Vymedzenie pojmu vzdelávanie a vzdelanie
Vzdelávanie – proces cieľavedomého a organizovaného osvojovania poznatkov, schopností a postojov realizovaného v inštitucionalizovanom prostredí prostredníctvom školského vyučovania
Vzdelanie – je výsledkom učenia sa a výchovy prevažne v intelektovej oblasti.
Delenie vzdelávania a vzdelania
Všeobecné – vzťahuje sa na súbor znalostí, intelektových schopností a iných charakteristík osobnosti, ktoré sú spoločné a všeobecne potrebné pre život všetkých členov spoločnosti bez ohľadu na ich profesionálne zameranie.
Odborné – systém znalostí, schopností a iných osobnostných charakteristík, ktoré sa vzťahujú k určitému odboru.
Informačné – znalostné, vedomostné
Operačné – schopnostné, spôsobnostné, spôsobilostné
Formálne – uskutočňuje sa vo vzdelávacích inštitúciách (školách), ktorých ciele a organizácia je definovaná a legislatívne upravená.
Neformálne – spontánne prebiehajúce učenie
Modely výchovy a vzdelávania
Výchova a vzdelávanie ako rovnocenné pojmy
takýto vzťah uvedených pojmov sa chápe ako dualizmus výchovy a vzdelávania
Vzdelávanie je nadradené pojmu výchova
Vzdelávanie je proces všestrannej humanizácie človeka, teda zdokonaľovania všetkých jeho schopností, zatiaľčo výchova vštepuje základné návyky, citovú orientáciu a je podstatne jednoduchšou činnosťou, ktorá je organickou súčasťou vzdelávania. Základným pedagogickým pojmom je vzdelávanie.
Vzdelanie je výsledkom výchovy
Výchovou rozumie postup, činnosť pozmeňujúcu a usmerňujúcu ľudskú prirodzenosť za účelom dosiahnutia určitých cieľov vzdelávania a vzdelania človeka. Vzdelanie je konečný stav týchto premien, navodený výchovou.
Pojem výchova je nadradený pojmu vzdelávanie
Všetka činnosť vykonávaná so zámerom zmeniť osobnosť žiaka v súlade so sledovanými cieľmi a uskutočňuje sa vo výchovných inštitúciách sa označuje termínom výchova. Jej súčasťou je regulácia poznávacej činnosti žiaka, tj. Vzdelávania, výsledkom je vzdelanie. Výchova je teda širší pojem ako vzdelanie
Pojem vzdelávanie
V českých politických dokumentoch bolo práve slovo vzdelávanie termínom označujúcim súhrnne výchovné a aj vzdelávacie pôsobenie. V pedagogickej teórii však nebo zavedený nový konceptuálny systém.
Zahraničná legislatíva a pedagogika volí obyčajne postup, v ktorom je výchova považovaná za súčasť vzdelávania a celý proces je označovaný slovom education
Nové pedagogické pojmy
Etymológia nových ped. pojmov
educare (lat.) – vychovávam, pestujem
educere (lat.) – vyvádzam niekoho z niečoho, vezmem so sebou, sprevádzam
následne education – výraz používaný v angl., špan., franc.
na Slovensku nás bol tento termín používaný v niektorých odborných ped. termínoch ako koedukácia (spoločná výchova, vzdelávanie chlapcov a dievčat), reedukácia (prevýchova)
Terminológia v anglicky hovoriacich krajinách
Používa sa pojem education (z lat. educatio – vyvádzanie, výchovávanie, výchova, ako latinský ekvivalent gréckeho pojmu paideia a nášho pojmu výchova, vzdelávanie aj pedagogika (ako teória)
Nová ped. terminológia (Švec)
Edukácia:
výchova v širšom slova zmysle
výchova a vzdelávanie (jedným slovom vystihuje tradičný pedagogický dualizmus)
Vzdelávanie – zamerané na intelektovú oblasť
Vychovávanie - zamerané na socioafektívnu oblasť
Vycvičovanie – senzoricko-motorická oblasť
Edukačný - výchovno-vzdelávací (proces, cieľ) ak ide aj o výchovný aj o vzdelávací zároveň. Umožňuje pojať aj pomocné pedagogické vedy, napr. edukačná psychológia, edukačná história, kultúrna antropológia edukácie
edukatívny - kratšie prídavné meno bez spojovníka – výchovnovzdelávací (vplyv, účinok) ak ide o tzv. výchovné vzdelávanie
edukovať- vzdelávať, vychovávať, vycvičovať
Nová ped. terminológia (Průcha)
edukačná realita – základný ped. termín, ktorý súhrnne označuje akýkoľvek úsek objektívnej skutočnosti, v ktorej prebiehajú nejaké edukačné procesy
edukačné procesy (edukácia) – také ľudské činnosti, pri ktorých sa nejaký subjekt učí a iný subjekt (alebo techn. zariadenie) mu toto učenie sprostredkúva, tj. vyučuje
Edukačné prostredie – prebiehajú v ňom edukačné procesy. Je dané jednak fyzikálnymi podmienkami (školská trieda, školské ihrisko) a jednak zúčastnenými subjektami a ich psychosociálnymi vzťahmi, ktoré vytvárajú určitú klímu, napr. v rodine, v triede).
Školské edukačné prostredie – je najbežnejším edukačným prostredím. Preto sa ped. veda zameriava na skúmanie školskej edukácie, ktorá zahŕňa výchovu a vzdelávanie v škole.
Výchova ako základný pojem v pedagogike
Výchova je zámerné, cieľavedomé a plánovité pôsobenie na rozvoj osobnosti. Má vždy konkrétnu povahu: koná sa v určitej spoločnosti, pre určitú spoločnosť a na úrovni tejto spoločnosti
Medzi výchovou a spoločnosťou vždy existuje úzky vzťah: výchova odráža znaky spoločnosti a súčasne pripravuje jedincov pre ďalší rozvoj tejto spoločnosti
Výchovu chápeme ako jeden z významných činiteľov rozvoja spoločnosti, popri ekonomických, morálnych a kultúrnych činiteľoch
Podmienky výchovy
Osobnostný profil každého jedinca v ktoromkoľvek okamžiku jeho života je výsledkom vplyvov:
Endogénne podmienky výchovy
Osobnostné predpoklady dané dedičnosťou (biologická podmienenosť) – je daná špecifickosťou genetickej výbavy daného organizmu. Je predmetom záujmu antropológie, lekárskych vied.
Anatomicko-fyziologické osobitosti vychovávaného – celkový a momentálny zdravotný stav vychovávaného jedinca
Exogénne podmienky výchovy
Prostredie – ide o vplyv materiálneho a sociálneho prostredia, ktoré modifikuje, akceleruje alebo retarduje vývojový proces. Vzťah jedinca a prostredia je vzťahom vzájomného pôsobenia.
Výchova – ide o zámerné zasahovanie do rozvoja osobnosti, ktoré sa koná v určitej spoločnosti.
Pozn.: Podiel endogénnych a exogénnych podmienok môžeme len ťažko identifikovať.
Faktory výchovy
Jednotlivé výchovno-vzdelávacie systémy sú výrazne determinované faktormi výchovy:
Demografické faktory – rozdielna veková, vzdelanostná a zamestnanecká štruktúra obyvateľstva, etnické a národnostné zloženie obyvateľstva
Ekonomické faktory – stupeň hospodárskeho rozvoja, ktorý ovplyvňuje materiálno-technické vybavenie výchovno-vzdelávacích zariadení, úroveň prípravy výchovných pracovníkov a pod.
Filozofické faktory – ovplyvňujú zameranie a obsah výchovno-vzdelávacieho pôsobenia
Geografické faktory – prírodné podmienky vplývajúce na dieťa, napr. klimatické podmienky, urbanistické podmienky
Kultúrne faktory – historické a náboženské podmienky (kultúrne a náboženské tradície, zvyky, jazyk)
Svetonázorové faktory – ovplyvňujú prístup vychovávateľa k vychovávanému (determinovaná formulácia cieľov výchovy, metód, foriem a prostriedkov výchovy)
Intencionálna a funkcionálna výchova
Intencionálna (priama) – bezprostredné pôsobenie pedagóga na jedinca
Funkcionálna (nepriama) – ovplyvňovanie rozvoja osobnosti vhodne adaptovaným prostredím
Rysy výchovy
Permanentný charakter výchovy
je základným rysom výchovy
súčasné chápanie výchovy prekonáva tradičnú predstavu o výchove ako o záležitosti dvoch prvých dekád života
akcelerácia spoločenského vývoja a rýchle zmeny v oblasti vedy, techniky, ekonomiky aj kultúry si vyžadujú celoživotné rozvíjanie osobnosti tak, aby jedinec bol schopný úspešne sa správať a plniť svoje základné sociálne role v nových podmienkach
Univerzálny charakter výchovy
výchova v súčasnosti sa týka každého a v každej životnej situácii
s premenami súčasného sveta súvisí aj internacionalizácia a globalizácia výchovy – ide o stále sa prehlbujúcu orientáciu výchovy na problémy globálnej povahy a o prekonávanie uzavretosti výchovy do hraníc vlastného národa alebo štátu
Mnohostranná orientácia
Ide o mnohostrannú orientáciu jedinca pre:
základné sociálne role
základné fyzické a psychické kvality
orientáciu v jednotlivých oblastiach kultúry v najširšom zmysle (v oblasti filozofie, vedy, techniky, umenia, práce a ekonomiky, morálky, práva a politiky, športu)
Výchovný cieľ
Je základnou pedagogickou kategóriou. Ak chceme poznať akúkoľvek výchovnú koncepciu, musíme najskôr skúmať výchovné ciele, ktoré si daná koncepcia vytýčila.
Z výchovných cieľov sú odvodené adekvátne výchovné prostriedky a zodpovedajúce výchovné princípy, formy a metódy.
Výchovný cieľ je historickou kategóriou, mení sa s epochou, štátom, národom, s filozofiou, kultúrou
Výchovné ciele – delenie 1
individuálny – ide o zameranie výchovy, ktorá sa snaží o osobný rozvoj jedinca, jeho prospech a uplatnenie (Lock, Rousseau, Spencer, pedagogika 20. stor.)
sociálny – ide o zameranie výchovy, ktorá má zabezpečiť, aby sa jedinec stal čo najprospešnejší pre spoločnosť, aby mohol čo najlepšie plniť svoje sociálne role (Platón, Aristoteles, Komenský)
delenie 2
všeobecné ciele – sú spoločné pre výchovu ako takú (plný a mnohostranný rozvoj jedinca, stimuláciu jeho vzťahu k spoločnosti, k ľuďom, hodnotám, pomoc pri formovaní charakteru)
špecifické ciele – osvojenie konkrétnych vedomostí, zručností a návykov a navodenie konkrétnych postojov, potrieb a záujmov súvisiacich s odborom, v ktorom výchova prebieha.
delenie 3
materiálne ciele – ide o orientáciu na osvojenie konkrétnej učebnej látky (materie), t.j. na osvojenie vedomostí, zručností a návykov potrebných k zvládnutiu určitých teoretických a praktických úloh
formálne ciele – sú zamerané na rozvoj schopností, vychádzajú s psychologickej teórie transferu (prenosu) schopností
delenie 4
adaptačné ciele – sú zamerané na uspôsobenie jedinca aktuálnym podmienkam, t.j. aktuálnej ekonomike, technike, vede, kultúre
anticipačné ciele – sú zamerané na prípravu jedinca pre podmienky budúcej spoločnosti, do ktorej jedinec vstúpi a ktorú má svojou aktívnou činnosťou vytvárať a pretvárať
delenie 5
teoretické ciele – ide o systém vedomostí
praktické ciele – ide o kvalitné zručnosti a návyky
delenie 6
autonómne ciele – ide o cieľ, ktorý si pri výchove stanoví sám jedinec
heteronómne ciele – sú určované štátom, skupinou, pedagógom, rodičom.
Činitele výchovy, výchovné prostriedky, výchovné princípy, výchovný proces, etapy výchovného procesu. Výchova a vývin človeka.
Činitele (faktory) výchovy
Pedagóg – je iniciátorom výchovného procesu.
Vychovávaný jedinec – jeho osoba sa vo výchovnom procese rozvíja.
Výchovné prostriedky (hromadné alebo individuálne vyučovanie, vplyv masmédií, práce, hry, umeleckých podnetov, telovýchovnej činnosti) – prostredníctvom nich sa výchovný proces uskutočňuje.
1. Pedagóg
Je činiteľom, ktorý nesie v celom edukačnom procese spoločenskú zodpovednosť za jeho účinnosť a úspešnosť.
Je iniciátorom aj organizátorom edukačného procesu a súčasne hodnotí dosahované výsledky.
Koncipuje obsah edukačnej činnosti v súlade s pedagogickými dokumentami, vykonáva vstupnú, priebežnú a výstupnú diagnózu jedinca alebo skupiny, rozhoduje o použití vhodných prostriedkov, foriem a metód, vyhodnocuje dosahované výsledky a vhodne modifikuje výchovný proces.
Základné kvality pedagóga
Pg teória sa snaží odhaliť, klasifikovať a hodnotiť významné stránky pedagógovej osobnosti.
Hodnotová orientácia, Všeobecné a odborné vzdelanie, Pedagogická erudícia, Osobnostné rysy a charakter
Z hľadiska zručností a návykov, ktoré zabezpečujú účinné pedagogické pôsobenie sú najvýznamnejšie tieto tri skupiny kvalít:
Komunikatívne zručnosti – umožňujú kontakt s vychovávaným jedincom
Organizačné schopnosti – umožňujú pedagógovi riadiť proces edukácie
Rétorické schopnosti – zvyšujú kultúru a účinnosť pedagogického pôsobenia.
Priebeh a výsledok pedagogického procesu kladne ovplyvňujú nasledovné črty osobnosti pedagóga:
Pedagogický optimizmus (pevné presvedčenie o účinnosti ped. pôsobenia)
Pedagogické zaujatie (pedagogická angažovanosť)
Tvorivosť Zásadový morálny postoj
Pg takt Pg pokoj
Láska k žiakom Spravodlivosť
Pri rozvoji pedagóga a skvalitňovaní jeho pôsobenia zohráva významnú úlohu:
sebareflexia v pedagogike - reflexia samého seba v pedagogickej situácii, ktorá vedie k vylepšeniu pedagogickej aktivity
2. Vychovávaný jedinec
Cieľom edukačného procesu je plný a mnohostranný rozvoj osobnosti.
Predpoklady jedinca pre úspešnú výchovu:
Fyzické predpoklady
Ide o požiadavky týkajúce sa celkovej telesnej zdatnosti a zdravia, fyzického typu, pohybovej pružnosti a uvoľnenosti, anatomického uspôsobenia častí tela a pod., ale tiež požiadavky na citlivosť zmyslových orgánov, na motorickú citlivosť a koordináciu.
Psychické predpoklady
Ide o schopnosti a nadanie pre určitú činnosť.
Schopnosti treba odlišovať od vlôh, ako vrodených anatomicko-fyziologických zvláštností organizmu. Vlohy sú základom rozvoja schopností, schopnosti sú potom výsledkom vývoja prebiehajúceho v najrozmanitejších cielených aj necielených aktivitách jedinca.
Sociálna situácia
Jedinec je začlenený do rodiny, spätý s rôznymi spoločenskými a záujmovými organizáciami a skupinami. Tieto sociálne väzby a spoločenské funkcie môžu na jednej strane na proces výchovy a vzdelávania pôsobiť pozitívne, na druhej strane však aj rušivo, negatívne.
3. Výchovné prostriedky
Výchova sa uskutočňuje za využitia rozmanitých prostriedkov, ktoré pôsobia:
intencionálne (priamo, zámerne)
funkcionálne (nepriamo)
Výchovné prostriedky
Vyučovanie, Pedagogicky adaptované prostredie (materiálne vybavenie, sociálna atmosféra, životný a pracovný režim), Hromadné oznamovacie prostriedky, Práca (fyzická, duševná)
Hra, Šport a telovýchovné aktivity, Kolektív
Vyučovanie
Systematická výchovno-vzdelávacia činnosť vo vyučovacej jednotke, pri ktorej sa u žiakov rozvíjajú vedomosti, zručnosti a schopnosti a stimulujú sa ich postoje ku skutočnosti. Obvykle sa uskutočňuje v špeciálnej inštitúcii za pôsobenia profesionálnych pedagogických pracovníkov. Podľa počtu jedincov ho rozdeľujeme na:
Individuálne vyučovanie
Hromadné vyučovanie
Výchovné princípy
Systém výchovných princípov (výchovno-vzdelávacích zásad) je systémom najvšeobecnejších požiadaviek (noriem) optimalizujúcich výchovno-vzdelávaciu činnosť.
Nachádzame ich už u antických mysliteľov (Platón, Aristoteles, Quintilianus – sústavnosť, primeranosť, sú jednou z kľúčových otázok pre Komenského)
Princíp cieľavedomosti
jasne stanoviť konečné (strategické) a dielčie (taktické) ciele výchovno-vzdelávacieho procesu
tieto ciele dostatočne zdôvodniť, primerane ich vysvetliť vychovávanému jedincovi, príp. skupine
Princíp sústavnosti (systematickosti)
ide o to, aby všetky výchovné podnety boli usporiadané do zdôvodneného systému, ktorý umožní ich osvojovanie v logickom poriadku, aby pôsobenie pedagóga a činnosť vychovávaného jedinca boli čo najsústavnejšie
Vyplýva z neho nasledovné:
- vytvoriť zdôvodnený systém vyuč. Predmetov, ktoré na seba nadväzujú a sú skoordinované a zakotvené v učebnom pláne
- vybrať a systematizovať potrebné učivo, stanoviť jeho normy v učebných osnovách a rozpracovať ho v učebniciach
- zabezpečiť systematický pracovný režim ped. inštitúcie, pravidenú návštevu výučby, sústavu ročníkov a vyučovacích hodín, harmonický rozvrh hodín
- systematický pracovný postup vo výučbe každého predmetu a jeho nadväznosť a koordinácia s inými predmetmi
Princíp aktívnosti
Využívať vo výchove samostatnú činnosť jedinca
Aktivizovať jeho poznávacie, citové a vôľové procesy
Využívať jeho záujem a stimulovať ho vhodnou motiváciou
Sústavne ho viesť k aplikácii a k praktickému využívaniu získaných vedomostí a zručností
Princíp názornosti
V ped. procese vychádzať zo zmyslového nazerania predmetov a javov skutočnosti a z ich obrazov
Využívať doterajšie predstavy a skúsenosti vychovávaného jedinca
Systematicky rozvíja jeho schopnosť nazerania a predstavivosti (jeho pozorovanie, vnímanie a fantáziu)
Princíp uvedomelosti
Ide o to, aby vychovávaný jedinec porozumel preberanej látke a nárokom, ktoré sa na neho kladú:
Osvojované učivo sa má v jeho vedomí správne odrážať vo forme jasných predstáv a presných pojmov a úsudkov
Jedinec má premýšľať o skúmaných javoch a na základe myšlienkových operácií (porovnávanie, analýza, syntéza, indukcia, dekukcia) pochopiť ich podstatu
Má vedieť získané vedomosti správne vyjadriť prostredníctvom jazyka (používať odborné názvy, vedieť popísať, definovať a vysvetliť javy a vyvodiť všeobecné závery)
Získané vedomosti a zručností má vedieť správne využiť v praxi
Princíp primeranosti
Ide o to, aby obsah, formy a metódy výchovy boli v súlade s vekovou vyspelosťou a úrovňou vychovávaného jedinca
Treba zachovávať základné pravidlá ped. postupu:
od blízkeho k vzdialenému
od známeho k neznámemu
od konkrétneho k abstraktnému
od ľahšieho a jednoduchého k náročnejšiemu a zložitejšiemu
Princíp emocionálnosti
Prebúdzať adekvátne citové prežitky vychovávaného jedinca v edukačnom procese, využívať ich a udržiavať trvale radostnú tvorivú atmosféru
Princíp jednotnosti výchovného pôsobenia
Úspešná výchova predpokladá jednotu v požiadavkách a prístupe všetkých učiteľov a vychovávateľov, s ktorými vychovávaný jedinec prichádza do styku
Ide o určitý pedagogický konsenzus na základe vzájomnej dohody, pochopení a rešpektu
Výchovný proces
Výchovný proces (vzdelávací, výchovno-vzdelávací) je akékoľvek zámerné pôsobenie, ktoré sa usiluje o zmenu človeka a uskutočňuje sa vo výchovných inštitúciách
Pedagogický pracovník, ktorý zámerne pôsobí na jedinca (skupinu jedincov), vytvára systém výchovných situácií, prostredníctvom ktorých dosahuje potrebné výchovné ciele
Etapy výchovného procesu
Vstupná pedagogická diagnóza – zistenie, akého jedinca ideme vychovávať (prostredníctvom posudzovania, hodnotenia – ide o diagnostikovanie, ktorým sa zaoberá ped. diagnostika)
Pedagogická analýza obsahu výchovy – ujasňovanie výchovných možností obsahu a anticipácia problémov, s ktorými je osvojenie obsahu spojené (pri vyučovaní ide o didaktickú analýzu učiva)
Pedagogické projektovanie (plánovanie) – stanovenie cieľov výchovy pre konkrétneho jedinca alebo skupinu vo vymedzenej časovej jednotke (napr. vyučovacia hodina) – spôsob vymedzenia cieľov nazývame operacionalizácia
Regulácia výchovného procesu – vytváranie výchovných situácií, v ktorých sa zámerne formuje osobnosť vychovávaného jedinca
Výstupná pedagogická diagnóza – zistenie, ako sa jedinci v dôsledku výchovného procesu zmenili – býva označovaná ako spätná väzba
Význam výchovy vo vývine človeka
3 stanoviská v histórii pedagogiky:
Výchovný optimizmus – stanovisko zdôrazňujúce význam výchovy vo vývine človeka (Komenský, Diesterweg)
Preceňovanie možností výchovy – človek je predovšetkým formovaný výchovou (Locke)
Výchovný pesimizmus - podceňovanie možností výchovy (Rousseau)
Súčasné názory na význam výchovy vo vývine človeka
Tejto problematike sa venoval Vygotskij, skúmal vzťah vzdelávania a vývinu dieťaťa – jeho záver: učenie musí byť v súlade s vývinom dieťaťa
Ak chceme určiť reálne vzťahy vývinu a vzdelávania, musíme vymedziť dve úrovne vývinu dieťaťa:
úroveň aktuálneho vývinu dieťaťa (dokončený cyklus vývinu) – nestimuluje proces vývinu
zóna najbližšieho vývinu – podnecuje a stimuluje intelektový vývin
Výchova a spoločnosť
Výchova je špecificky ľudská činnosť
Spoločnosť pôsobí na výchovu a výchova spätne pôsobí na spoločnosť (bližšie prefotený materiál)
Vývin fenoménu výchovy
Zaoberajú sa ním dejiny pedagogiky, ktoré plnia nasledovné funkcie:
teoretickú – umožňuje poznať podstatu výchovy a jej historické premeny
prognostickú – dejiny pedagogiky sú zdrojom podnetov a skúseností pri tvorbe nových modelov výchovy a vzdelávania
propedeutickú – umožňuje pochopiť a poznať súčasný stav ped. teórie a praxe a tiež filozofické, kultúrne a politické pozadie výchovno-vzdelávacích koncepcií
Dejiny pedagogiky
dejiny pedagogiky sú školou pedagogického myslenia v najširšom slova zmysle
vedú k hľadaniu nového a súčasne k vyvarovaniu sa chýb a neuvážených krokov
Začiatky výchovy a staroveká výchova
Výchova v prvotnopospolnej spoločnosti
Jednotný charakter výchovy
Prvá diferenciácia bola spôsobená deľbou práce (muži: lov, boj, stavebné práce, ženy: domáce práce)
Ťažisko výchovy: pracovná výchova, mravná výchova, telesná a branná.
Výchova v Egypte, Mezoptámii a Persii (od 4. stor. pr. Kr.)
ide o otrokárske spoločnosti s organizovaný vojskom, kňazstvom a úradníctvom, na čele s absolutistickým panovníkom
stretávame sa tu už so školami, vznikali pri chrámoch a panovníckych dvoroch
Mládež z vyšších sociálnych vrstiev sa v nich učila písmu, základom poznania, medicíne, stavebníctvu, vojenstvu
Antické Grécko
Vznik mestských štátov, najvýznamnejšie: Sparta a Atény – pomerne vyspelé vých. systémy
Sparta – 90% obyvateľstva tvorili otroci, výchova slobodných občanov bola štátna a to pre chlapcov aj pre dievčatá, mala vojenský charakter, zložky: telesná a branná
Atény – náročnejší a komplexnejší vých. model, cieľ výchovy: kalokagathia (ideál krásy a dobra), syntéza výchovy rozumovej, telesnej, mravnej a estetickej, trojstupňový systém škôl (iba pre chlapcov), tri základné študijné odbory: gramatika, rétorika a dialektika
Sokrates (469-399pnl)
Učenie o absolútnej pravde a mravnej dokonalosti. Cieľom výchovy je rozvoj mravnej stránky osobnosti, stále sebazdokonaľovanie a hľadanie pravdy. Používal dialogickú metódu
Platón (427-347pnl)
Reálny svet vidí ako odraz dokonalého sveta ideí
Najvyššou ideou je idea dobra
Tri základné stránky duše: rozumová, vôľová a citová
Najvyššou etickou hodnotou je dobro
Dôraz na výchovu rozumovú, telesnú, estetickú a mravnú
Zdôrazňuje občiansky aspekt výchovy
Založil Akadémiu – filozofickú školu v Aténach
Aristoteles (384-322pnl)
Rozvíja integrálnu predstavu existencie ideí vo veciach reálneho sveta
Rozlišuje tri zložky duše: rastlinnú, živočíšnu a rozumovú
Zložkám duše zodpovedajú tri zložky výchovy: telesná, mravná a rozumová
Usiluje sa o integrovanú výchovu
Zdôrazňuje občiansky aspekt výchovy
Založil Lykeion (prvá univerzita)
Antický Rím
do 6. stor. pr. Kr. bola v rímskom štáte cieľom výchovy príprava poľnohospodára a bojovníka, výchova sa uskutočňovala v rodine a jej hlavnú zložku tvorila pracovná výchova
od 6. stor. pr. Kr. – obdobie republiky – Rím preberá školy gréckeho typu, cieľom výchovy sa stáva príprava rečníka (vzdelaného a aktívneho politického činiteľa), školy sú zoštátnené a podliehajú štátnej kontrole, ich hlavnou úlohou je príprava vzdelaného úradníctva, vznikajú prvé vysoké školy
Marcus Fabius Quintilianus (asi 35-95)
Jeho dielo Institutio oratoria (O výchove rečníka) je často považované za prvú didaktiku, ovplyvnil celé obdobie renesancie
Cieľom výchovy je poznanie a mravnosť
Prínos antiky pre pedagogiku
idea harmonického rozvoja človeka
koncepcia pomerne komplexného a mnohostranného teoretického aj praktického vzdelania
docenenie významu školy ako výchovno-vzdelávacej inštitúcie a významu učiteľa (vzdelanostný aj odborný profil)
Prelom staroveku a stredoveku
Vplyv silnejúceho kresťanstva, hlavne po zoštátnení kresťanstva v r. 313, rímska výchova nadobúda kresťanský charakter
Augustinus Aurelius (sv. Augustín, 354-430)
Predstaviteľ novoplatonizmu, centrom jeho filozofie je náboženská viera
Proti pozemskému hriešnemu životu stavia obraz „božieho štátu“ ako ideál (dielo O štáte božom)
K antickým morálnym cnostiam (múdrosť, spravodlivosť, umiernenosť, statočnosť) pridáva tri základné kresťanské cnosti: viera, nádej a láska
Cieľ výchovy: prehlbovanie viery
Stredoveká a renesančná výchova 1
Feudálna spoločnosť – stavy: šľachta, duchovenstvo, mešťania, poddaní
Kresťanstvo tvorí ústredný článok výchovy
Šľachtická výchova – uskutočňovala sa na hradoch, sedem rytierskych cností: jazda na koni, plávanie, vrh kopiou, šerm, hra dáma, skladanie a spev veršov) – prevažne telesná a branná výchova
Prvé stredoveké školy boli cirkevné, od 6. stor. sa rozvíjajú kláštorné školy, v sídlach biskupov katedrálne školy a pre široké vrstvy farské školy
Ťažisko vzdelávania – sedem slobodných umení (trivium: gramatika, rétorika, dialektika a kvadrivium: aritmetika, geometria, astronómia, múzika)
V neskorom stredoveku vznikajú mestské školy, zamerané praktickejšie (sedem mechanických umení), latinský jazyk v nich ustupuje materskému
Stredovekú školu charakterizuje mechanické pamäťové učenie, individuálna práca so žiakom a prísne tresty
Vznik univerzít: Taliansko (Bologna, Neapol), Anglicko (Oxford, Cambridge), Francúzsko (Sorbonna v Paríži)
Prvou stredoeurópskou univerzitou bola Karlova univerzita v Prahe (1348)
Organizačne tvorili univerzitu 4 fakulty: artistická (mala prípravný charakter-sedem slobodných umení, titul Bc.) , teologická, lekárska a právnická
Stredoveká výchova
Tomáš Akvinský (1225-1274)
snažil sa o syntézu katolíckej teológie s Aristotelovým učením, rozlišuje poznanie ľudské a poznanie božské
Prispel k emancipácii rozumu v teologickom myslení
Vzdelanie je dôležité pre nadobudnutie intelektuálnych cností – poznania, morálne cnosti si možno osvojiť len konaním toho, čo je morálne a napodobňovaním dobrých vzorov – tento postreh vychádza z rozpoznania kvalitatívnej odlišnosti procesu výchovy a vzdelávania a je jedným z prvých impulzov pre dichotómiu didaktiky a teórie výchovy
Renesančná výchova
14. až 16. stor. – v juhozápadnej Európe intenzívny kultúrny a hospodársky rozvoj, vznikajú prvé manufaktúry, vznik medzinárodného obchodu
Nový postoj k životu – optimizmus a dôvera v ľudské sily – renesancia antických ideálov
Vittorino da Feltre (tal.)
Francois Rabelais (fr.)
Thomas More (angl.)
Reformačná a protireformačná pedagogika
Reformačná pedagogika hodnotí a aplikuje snahy renesančných mysliteľov z hľadiska konfesijných cieľov
Jan Hus (1371-1415) – české reformačné hnutie
Martin Luther (1483-1546) – nemecká reformácia
Z renesančných podnetov vyšla aj protireformačná pedagogika
Ignác z Loyoly (1491-1556) – zakladateľ Spoločnosti Ježišovej – jezuiti: vybudovali sieť škôl nového typu, ktoré mali systematickú internátnu výchovu a premyslený obsah, formy aj metódy pôsobenia na žiakov
Vývin fenoménu výchovy 2
Jan Amos Komenský (1592-1670)
Položil základy novodobej pedagogiky
Jeho pedagogickým dielom sa zaoberá vedecká disciplína komeniológia
Najvýznamnejšie diela:
Veľká didaktika
Všeobecná porada o náprave vecí ľudských
Informatórium školy materskej
Brána jazykov otvorená
Nejnovější metoda jazyků
Analytická didaktika
Škola na jevišti
Svět v obrazech
Všeobecný výchovný cieľ: príprava k večnému životu, má 3 stupne – poznať seba a svet, ovládnuť seba a povzniesť sa k Bohu
Z toho vyplývajú tri základné oblasti výchovy: vzdelanie vo vedách a umení, mravná výchova a náboženská výchova
Komenský chce rozvíjať všetkých vo všetkom všestranne
Veľmi dobre rozpracoval didaktiku – dôležité bolo pre neho učiť príkladom, pravidlom a praxou
Rozpracovala základné did. princípy – princíp názornosti, systematickosti, aktívnosti a primeranosti
Dôležité podnety priniesol v oblasti šk. organizácie
Rozvoj pedagogického myslenia v 17. a 18. stor.
Prechod od feudalistických veľmocí k novodobným štátnym celkom
Individuálne ciele výchovy
Predstavitelia:
John Lock (angl.)
Jean Jacques Rousseau (fr.) – požaduje prirodzenú a slobodnú výchovu (dielo Emil)
Pedagogika 19. stor.
Rozvoj podnikania, priemyslu a obchodu, rozvoj veľkomiest, rozvoj siete výchovno-vzdelávacích zariadení – nová úloha: ako riešiť všeobecnú a odbornú prípravu širokých vrstiev obyvateľstva
Predstavitelia:
Johann Heinrich Pestalozii (švajč.)
Johann Friedrich Herbart (nem.)
Lev Nikolajevič Tolstoj (rus.)
Herbert Spencer (angl.)
John Dewey (am.) – predstaviteľ pragmatickej pedagogiky, systém projektového vyučovania, dielo Škola a spoločnosť
Významné pedagogické smery 20. stor.
Pedagogický reformizmus – kritika dovtedajšej pedagogiky poznamenanej herbartizmom a snaha o novú koncepciu prirodzenejšej výchovy (individuálne výchovné ciele, pedocentrický prístup, primeranosť a aktívnosť jedinca vo vých. procese, posilnenie psychologických aspektov vo výchove, výchova sa integruje a globalizuje – formy globalizovaného vyuč.
Predstavitelia
Ellen Keyová (1849-1926) – švéd., pedagogička, spisovateľka a priekopníčka ženského hnutia
Maria Montessoriová (1870-1952) – tal., zakladateľka ind. systému predškolskej výchovy
Eduard Claparčde (1873-1940) – švajč., lekár, psych., pedagóg
Experimentálna pedagogika – vychádza zo snahy o presné merania výchovno-vzdelávacieho procesu v rovine vstupov aj výstupov pomocou rôznych testov
Alfred Binet (1857-1911) – franc., zaviedol inteligenčné testy
Edward Lee Thorndike (1874-1949) – am., behavioristický psychológ, popri Deweyovi najvýraznejšie ovplyvnil pedagogické myslenie v USA
Hnutie za odškolnenie a za slobodnú školu – oficiálne školy považuje za nástroj cielenej pol. výchovy, indoktrinácie štátnej ideológie, chce zriaďovať slobodné, od štátu nezávislé školy zo sponzorských a charitatívnych fondov.
Antiautoritatívna pedagogika (šesťdesiate roky 20. stor.) – chce odstrániť autoritatívny charakter výchovy a vytvoriť alternatívny model, neodmieta výchovu ako takú
Antipedagogika (osemdesiate roky 20. stor.) – výchovu označujú za manipuláciu s deťmi a ich deformáciu, úplne odmieta výchovu ako takú
Výchova a postmoderna
Kríza euroatlantickej civilizácie vo všetkých oblastiach(70-te roky 20. stor.), skepticizmus, strata orientácie, relativizácia racionality, hodnotový relativizmus
Vplyv na výchovu: pokračovanie v predchádzajúcom smerovaní (snaha zbaviť výchovu všetkého autoritatívneho, chápať ju ako pomoc jedincovi na jeho životnej ceste, rešpektovať osobnosť v ped. procese)
Predstavitelia postmoderny:
J. V. Lyotard (franc.)
J. Habermas (nem.)
Postmoderna a pedagogické myslenie
V Európe – 70-te roky
3 znaky dôležité pre vývin pedagogického myslenie podľa Skalkovej (2004):
- Postmoderná deštrukcia namierená proti metafyzickému mysleniu a prejavujúca sa v skepse voči všetkým všeobecným koncepciám
- Relativizácia racionality, pochybuje o každej koncepcii racionality, ktorá predpokladá všeobecnú platnosť a nárok na univerzalitu
- Hodnotový relativizmus, snaží sa poprieť akúkoľvek kriteriálnu teóriu pravdy a jednotné morálne univerzum
Pedagogika a antipedagogika
Antipedagogické hnutie chce zrušenie výchovy a pedagogiky, absolutizuje nedostatky vo výchove a hľadá riešenie v úplnej negácii akýchkoľvek cieľavedomých zásahov do vývoja dieťaťa a mladého človeka. Predstavuje extrémny smer v pedagogike, ktorý útočí najmä na princíp ped. autority a absolutizuje požiadavku slobody. Ich ambície sú nesplniteľné, napriek tomu môžu niektoré ich úvahy pôsobiť ako katalyzátor
Pedagogika a antipedagogika - história
Začína už Rousseauovou negatívnou výchovou v Emilovi, neskôr u Tolstého
Neskorší autori:
Ekkehard von Braunmühl (nem.): Studien zur Abschaffung der Erziehung (1983) – požaduje odstránenie výchovy vôbec
Paul Goodman (am.): Compulsory miseducation (Povinná pseudovýchova) – požaduje nahradenie direktívnej výchovy non-direktívnou
Ivan Illich (am.): Odškolnenie spoločnosti (1971) – navrhuje odškolnenie spoločnosti
Novodobá česká pedagogika
Gustav Adolf Lindner (1828-1887) – zakladateľ českej pedagogickej teórie
Tomáš Garrigue Masaryk (1850-1937) – ideový zdroj českej filozofie, školy a výchovy
Otakar Kádner (1870-1936) – najvýznamnejšia postava českej pedagogiky do II. s.v., profesor na UK v Prahe
Novodobá slovenská pedagogika
Ján Kvačala (1862-1934) – zakladateľ komeniológie, pôsobil ako evanj. profesor na Vysokej škole teologickej v Bratislave
Juraj Hronec (1881-1959) – pedagóg a matematik, zaslúžil sa o založenie ďalších VŠ
Juraj Čečetka (1907-1983) – docent na UK v Bratislave
Juraj Čečetka (1907 – 1983) – zakladateľ modernej slovenskej pedagogiky
Čečetka svojím pedagogických dielom položil základy modernej slovenskej pedagogiky
Pedagogiku chápe ako náuku o výchove – výchovovedu a rozpracoval jej teóriu
Výchove venuje pozornosť ako celoživotnému procesu, ktorý presakuje celý ľudský život
Čečetkov prístup k výchove a pedagogike necháva priestor pre otvorenosť rozličných pedagogických prúdov, podobne ako sa rozvíjala pedagogika v demokratických krajinách
Obdobie budovania jednotnej školy a socialistickej pedagogiky
Ide o obdobie rokov 1948 – 1989 v bývalých socialistických krajinách – išlo o jednotné myslenie v teórii a následne jednotnú školu v praxi
Pedagogiku 20. storočia vo vyspelých demokraciách naopak charakterizuje rôznorodosť pedagogického myslenia a rozvoj mnohých ped. smerov a teórií
Výchovné inštitúcie
Výchovno-vzdelávacia sústava
Jedným z druhov inštitúcií, kde vznikajú vzťahy medzi vychovávajúcimi a vychovávanými sú výchovné, vzdelávacie, výchovno-vzdelávacie inštitúcie. Delíme ich na:
Inštitúcie primárne výchovné – ich spoločenskou funkciou je primárne výchova a vzdelávanie (škola)
Inštitúcie sekundárne výchovné – na deti a mládež pôsobí aj iná činnosť než výchova (rodina, zariadenia nahrádzajúce rodinu, cirkevné organizácie, organizácie pre deti a mládež),
Na označenie súboru výchovno-vzdelávacích inštitúcií sa používa termín výchovná (vzdelávacia, výchovno-vzdelávacia) sústava. Používa sa tiež termín edukačný systém.
Súbor škôl rôzneho druhu a stupňa tvorí školskú sústavu.
Vznik a vývin jednotlivých vých. inštitúcií
Primitívne spoločnosti – život rodiny, práca, hry, obrady, pozorovanie prírody, starostlivosť matky, ponaučenia otca boli prirodzenou výchovou a vzdelávaním. Tento spôsob učenia pretrváva v mnohých oblastiach sveta dodnes.
Vznik deľby práce a diferenciácia spoločnosti – vznik spoločenskej inštitúcie – školy. Teoretici, ktorí uvažovali o tom, či je pre dieťa vhodnejšie vzdelávanie doma alebo v škole (Quintilianus, Helvetius) dávajú prednosť škole pred učením doma.
Školská výchova sa stala predmetom záujmu obcí, štátu a cirkvi. Vyvinuli sa jednotlivé typy škôl a ich stupne podľa veku a úrovne vzdelania žiakov.
V stredoveku dosiahla úroveň inštitucionalizácie vysokú úroveň. J. A. Komenský vo Veľkej didaktike píše o štvordielnej školskej dielni podľa veku a prospechu: obdobie do 24 rokov delí na štyri stupne a pre každý stupeň, ktorý trvá 6 rokov, navrhuje určitý typ školy:
do 6 rokov je to matkina výchova
od 6-12 rokov - elementárna škola s vyučovacím jazykom materským
od 12-18 rokov – latinská škola alebo gymnázium
od 18-24 rokov – akadémia
Definícia školy
Škola je sociálna inštitúcia, účelovo vytvorená na realizáciu svojej základnej úlohy – na zabezpečenie riadenej a systematickej edukácie.
Funkcie školy
Škola ako jedna zo spoločenských inštitúcií plní nasledovné úlohy:
- stabilizačnú a reprodukčnú (prispievajú k tomu, aby si žiaci osvojili doterajšiu kultúru)
- inovačnú (vychováva žiakov k tomu, aby prispievali k vývoju vedeckému, technickému,...)
Vzťah týchto dvoch tendencií nie je nemenný, konkretizuje sa v závislosti na politickej a hospodárskej situácii príslušnej krajiny a je podmienený aj aktuálnymi ped. teóriami.
Funkcie školy z hľadiska sociológie vzdelávania
Funkcia personalizačná – formovanie indivídua na samostatne sa správajúcu osobnosť.
Funkcia kvalifikačná – vybavenie mladých ľudí poznatkami a inými vlastnosťami potrebnými na vykonávanie pracovných úloh.
Funkcia socializačná – človek získava v škole určité spôsoby správania a názory, vytvára si o sebe a ostatných určitý obraz, učí sa určitým rolám.
Funkcia integračná – príprava jedincov pre politicko-verejnú činnosť, uvedenie do politického a právneho poriadku príslušnej krajiny.
Aktuálny systém škôl
Výchovné inštitúcie pre deti pred začiatkom povinnej školskej dochádzky.
Pre žiakov predškolského veku sa zriaďujú špeciálne materské školy.
Školy pre deti od začiatku povinnej šk. dochádzky do obd. dospievania – školy prvého stupňa.
Školy pre deti v období dospievania – školy druhého stupňa.
Prvý a druhý stupeň školy tvorí v súčasnosti základnú školu.
Školy pre mládež v obd. dospievania, (od 14-15 rokov do 17-19) – školy tretieho stupňa, stredné školy (stredné všeobecno-vzdelávacie školy, SOŠ, školy pre prípravu učňov – SOU, OU)
Školy pre žiakov mentálne, zmyslovo alebo telesne postihnutých, ťažko vychovateľných a chorých – špeciálne školy.
Najvyšším stupňom školy sú vyššie odborné školy a vysoké školy.
Medzinárodná klasifikácia vzdelávania
Na zasadaní UNESCO (Paríž, 1978) bola prijatá Medzinárodná klasifikácia vzdelávania (International Standard Classification of Education – ISCED), ktorá bola v r. 1997 upravená a nazvaná ISCED 1997. Používajú ju medzinárodné oganizácie UNESCO, OECD, EU).
Táto klasifikácia rozlišuje 7 úrovní vzdelávania.
7 úrovní vzdelávania podľa ISCED
úroveň 0 – preprimárne vzdelávanie – pre-primary education (predškolské vzdelávanie)
úroveň 1 – primárne vzdelávanie – primary education (prvý stupeň základného vzdelávania, 1. – 5. ročník ZŠ)
úroveň 2 – nižšie sekundárne vzdelávanie – lower secondary education (druhý stupeň základného vzdelávania, 6. -9. ročník ZŠ, nižší stupeň 8-ročných gymnázií, všetky druhy vzdelávania po 5. ročníku ZŠ pred strednou školou)
úroveň 3 – vyššie sekundárne vzdelávanie – upper secondary education (všetky stredné školy, tj. gymnáziá, stredné odborné školy, odborné učilištia)
úroveň 4 – nevysokoškolské terciárne vzdelávanie – non-university tertiary education
(postsekundárne vzdelávanie nezahrnuté do terciárneho vzdelávania – vyššie odborné školy, pomaturitné štúdium)
úroveň 5 – vysokoškolské terciárne vzdelávanie – higher/university education (vysokoškolské štúdium – bakalársky a magisterský stupeň)
úroveň 6 – doktorandské vzdelávanie – post-graduate/doctoral studies (vzdelávanie smerujúce k vedeckej kvalifikácii – doktorandské štúdium)
Členenie škôl v Slovenskej republike
Podľa veku žiakov, spoločenskej funkcie a spôsobu riadenia sa školstvo v SR člení na regionálne školy a vysoké školy.
Regionálne školstvo tvoria všetky druhy škôl na okresnej úrovni, tj. materské, základné, stredné, vyššie, špeciálne a sústava školských zariadení (domovy mládeže, školské jedálne, zariadenie poskytujúce starostlivosť o deti a mládež vo voľnom čase, zariadenia pre ústavnú a ochrannú starostlivosť). Tieto zabezpečujú výchovu a vzdelávanie detí od 3 – 18, resp. 21 rokov.
Postavenie školy v spoločnosti
Škola ako inštitúcia dosiahla v spoločnosti významné uznanie. Aj v minulosti, aj v súčasnosti sa však objavujú názory, ktoré spochybňujú jej význam, predpokladajú jej zánik, žiadajú jej zrušenie a uvažujú o vzniku iných inštitúcií poskytujúcich vzdelanie.
Illich – okškolnenie spoločnosti, škola podľa neho nerozvíja tvorivosť ľudí, ale zbavuje ich akejkoľvek vlastnej iniciatívy.
Úloha školy
Škola je inštitúcia, kde na základe stanovenej legislatívy pôsobia kvalifikovaní profesionálni pracovníci. Dochádzka do školy je v určitom období povinná. Tým sú vytvorené organizačné podmienky na to, aby táto inštitúcia podstatne ovplyvňovala formovanie osobnosti detí a mládeže.
Úloha rodiny vo výchove
Od ustanovenia rodiny ako spoločenskej inštitúcie mala rodina významnú úlohu vo výchove detí. V rámci svojich možností rozhodovala a rozhoduje o spôsobe a dĺžke vzdelávania svojich detí a tým preberá zodpovednosť za výsledky ich výchovy a vzdelávania.
Optimálne podmienky pre výchovu poskytuje úplná rodina.
Spolupráca rodiny a školy sa mení. Rodič postupne prechádza z pozície „rodič ako klient“ do pozície „rodič ako partner“.
Ostatné výchovné inštitúcie
Školské výchovné zariadenia – zariadenia pre záujmové štúdium, školské zotavovacie zariadenia (škola v prírode), školské výchovné zariadenia pre výchovu mimo vyučovania (strediská pre voľný čas detí a mládeže, školská družina, školský klub, školská knižnica, domov mládeže, školské zariadenia pre výkon ústavnej výchovy a ochrannej výchovy a preventívno výchovnej starostlivosti.
Školské účelové zariadenia – pomáhajú predškolským zariadeniam, základným školám, špeciálnym školám, stredným školám a školským výchovným zariadeniam plniť výchovno-vzdelávacie úlohy. Zabezpečujú ďalšie vzdelávanie pedagogických pracovníkov alebo hmotnú starostlivosť o žiakov počas ich pobytu v škole. Patria sem najmä zariadenia výchovného poradenstva (výchovný poradca, pedagogicko-psychologická poradňa) a zariadenia školského stravovania.
Mimoškolská výchova mládeže – zabezpečujú ju detské a mládežnícke organizácie, cirkevné organizácie a i.
Pedagogický výskum
Pedagogický výskum je systematický spôsob riešenia problémov, ktorým sa rozširujú hranice vedomostí ľudstva. Výskumom sa potvrdzujú alebo vyvracajú doterajšie poznatky alebo sa získavajú nové poznatky o javoch a procesoch edukačnej reality.
Príprava a organizácia výskumu (etapy výskumu)
Stanovenie výskumného problému – skúmateľ stanoví čo chce skúmať, kedy a v akých situáciách chce skúmať.
Informačná príprava výskumu – štúdium inf. zdrojov: kníh, článkov, výskumných správ, konzultácie s odborníkmi.
Príprava výskumných metód – výber vhodnej výskumnej metódy a výskumného nástroja a ich overenie (predvýskum).
Zber a spracovanie údajov – konkrétne použitie výskumného nástroja v hlavnom výskume.
Interpretácia údajov – analýza a vysvetlenie získaných údajov, porovnanie s doterajším poznaním a využitie pre prax.
Písanie výskumnej správy – opis výskumu od začiatku až do konca, vrátane prehľadu doterajších výskumov v danej oblasti.
Druhy pedagogického výskumu
Základný a aplikovaný výskum
Základný výskum – výskumná činnosť zameraná na riešenie kľúčových problémov, ktoré vyvstávajú pred pedagogikou. Ide o teoretické objasňovanie, nie konkrétne riešenia určené pre pedagogickú prax.
Aplikovaný výskum – výskumná činnosť, ktorej výsledky sú zamerané na riešenie konkrétnych problémov praxe.
Pozn.: Neexistuje presná deliaca čiara medzi základným a aplikovaným výskumom, ale obidva sa navzájom prelínajú.
Teoretický a empirický výskum
Teoretický výskum – spôsob vedeckého skúmania, ktorý využíva čisto teoretické metódy: analýza a syntéza, idukcia a dedukcia, modelovanie a pod. a väčšinou neoperuje s konkrétnymi údajmi. Môže sa zaoberať aj konkrétnymi javmi edukačnej reality, ale sleduje ju len z teoretického hľadiska a dospieva k teoretickým záverom.
Empirický výskum – pracuje s konkrétnymi javmi edukačnej reality a s konkrétnymi údajmi, využíva exaktné metódy a dospieva ku konkrétnym poznatkom
Akčný a strategicko-koncepčný výskum
Akčný výskum – druh empirického výskumu, ktorého cieľom je bezprostredne reagovať na nejaký dielčí problém edukačnej praxe (v konkrétnej škole, regióne,...). Bývajú do neho začlenení aj tí, ktorí sa s daným problémom priamo stretávajú (učitelia, riaditeľ).
Strategicko-koncepčný výskum – je všeobecnejší a má širší časový horizont. Vytvára podklady pre dlhodobejšie plánovanie a dôležité rozhodnutia. Je zameraný na konštruovanie modelov. Musí byť teoretický a zároveň využívať výsledky empirického výskumu.
Kvantitatívny a kvalitatívny výskum
Kvantitatívny výskum – na vyhodnocovanie skúmaných javov využíva exaktné metódy a štatistické nástroje.
Kvalitatívny výskum – popisuje skúmané javy v ich jedinečnosti, zachytáva ich špecifické rysy, ktoré sa vymykajú kvantitatívnej analýze a objasňuje kontext súvislostí (neoverujú sa v ňom dopredu formulované hypotézy, ale poznatky sa formujú v priebehu pozorovania a popisu daných javov, pričom tento popis je veľmi podrobný, popisujú sa v ňom jednotlivé prípady, nie rozsiahle súbory).
Monodisciplinárny, interdisciplinárny a transdisciplinárny výskum
Monodisciplinárny výskum – skúma určitý problém alebo jav s využitím teórií a nástrojov jednej vednej disciplíny.
Interdisciplinárny výskum – integruje poznatky a prístupy dvoch alebo viacerých disciplín, ktoré môžu byť vzdialené svojimi predmetmi skúmania.
Transdisciplinárny výskum – skúma určitý problém alebo jav z hľadiska všetkých disciplín, ktoré majú k danej problematike čo povedať.
Laboratórny a terénny výskum
Laboratórny výskum – realizuje sa v umelo vytvorenom prostredí, napr. laboratória, nie v bežnom prostredí edukačnej praxe.
Terénny výskum – realizuje sa priamo v školách alebo v inom edukačnom prostredí a nie v laboratóriu. Najčastejšie využíva metódu pozorovania (napr. pozorovanie žiakov v triede).
Metódy pedagogického výskumu
Metóda ped. výskumu je nástrojom ped. výskumu a výskumník ju vyberá podľa cieľov výskumu, aby pomocou nej skutočne zistil, to čo si stanovil ako cieľ. Každý z výskumných metód má svoje prednosti a nedostatky. Metódu výskumu si výskumník overuje v predvýskume.
V rámci každej výskumnej metódy je možné vytvoriť konkrétny výskumný nástroj – napr. dotazník pre rodičov, systém na pozorovanie neverbálnej komunikácie v triede, atď. Každý výskumný nástroj má dve základné vlastnosti: validitu a reliabilitu.
Vlastnosti výskumného nástroja
Validita – schopnosť výskumného nástroja zisťovať to, čo zisťovať má. Je najdôležitejšou vlastnosťou výskumného nástroja. (Napr. pomocou skladacieho metra nemôžeme určiť umeleckú hodnotu stola, skladací meter je validný nástroj na zisťovanie rozmerov stola.)
Reliabilita – znamená presnosť, spoľahlivosť výskumného nástroja. (Napr. slnečné hodiny majú nižšiu reliabilitu než mechanické hodiny, pretože sú len hrubým ukazovateľom času.)
Metódy empirického výskumu
Pozorovanie
Je kráľovskou metódou výskumu. Pozorovanie musí byť: plánované (dopredu treba stanoviť čo, kedy, kde a ako chce pozorovať), systematické (pozorovanie prebieha počas dopredu stanovenej doby a v stanovených intervaloch) a objektívne (výskumník nezasahuje do prirodzeného priebehu činnosti, len ju objektívne zaznamenáva).
Poznáme:
Štruktúrované pozorovanie – pozorovanie sa realizuje s využitím dopredu pripravených pozorovacích hárkov, v ktorom sú uvedené kategórie, ktoré sledujeme.
Neštruktúrované pozrovanie – výskumník sleduje skúmaný jav bez dopredu stanoveného štruktúrovania sledovaných kategórií a javov, zapisuje len ich priebeh.
Dotazník
Je najčastejšou metódou výskumu. Ide o spôsob písomného kladenia otázok a získavania písomných odpovedí.
Dotazník je určený predovšetkým pre hromadné zisťovanie údajov (veľký počet respondentov), považuje sa preto za ekonomický nástroj.
Osoba, ktorá vypĺňa dotazník sa nazýva respondent a zadávanie dotazníkov sa nazýva administrácia.
Štruktúra dotazníka sa obyčajne skladá z troch častí:
Vstupná časť – hlavička (názov a adresa inštitúcie, ktorá zadáva dotazník, príp. meno autora), ciele dotazníka. Obsahuje aj pokyny, ako dotazník vypĺňať.
Druhá časť – obsahuje vlastné otázky.
Koniec dotazníka – poďakovanie respondentovi za spoluprácu.
Typy otázok v dotazníku:
Uzavreté otázky – ponúka hotové alternatívne odpovede (a., b., c.)
Otvorené otázky – možnosť voľnej odpovede.
Polouzavreté otázky – najskôr ponúkajú alternatívnu odpoveď a potom ešte žiadajú vysvetlenie v podobe otvorenej otázky.
Návratnosť dotazníka – pomer počtu zadaných dotazníkov k počtu vyplnených a vrátených.
Experiment
Experiment skúma aké dôsledky vyvoláva nejaká príčina zavedená do praxe. Zavedieme do ped. procesu nejakú zmenu (nová metóda výučby) a potom sledujeme, čo v praxi táto zmena spôsobí a aké sú jej dôsledky. Priebeh experimentálneho procesu pritom porovnávame s procesom kontrolným (prebiehajú v experimentálnej a kontrolnej skupine).
Experiment je zložitá výskumná metóda, nakoľko vzťah medzi príčinou a dôsledkom môže ovplyvniť vo väčšine prípadov veľké množstvo premenných.