Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Fakulta telesnej výchovy a športu / Sociológia športu
Financovanie športu - seminárka (sociologia_sportu_financovanie_sportu.doc)
Sociológia športu
Financovanie športu
- zákon SNR č 83/1990 Zb. o zdr
- užovaní občanov, začali vznikať nové telovýchovne a športové združenia či spolky.
Zákon o telesnej kultúre garantuje na podporu športu 0,5% výdavkovej časti štátneho rozpočutu SR.
- Financovanei športu sa uskutočňuje prostredníctvom rozpočtu kapitoly Ministerstva školstva SR a prostredníctvom rozpočtu miest a obcí a samosprávnych krajov v spolupráci so športovými organizáciami.
Hlavné zdroje financovania športu na Slovensku
1. Príjmy zo štátneho rozpočtu
2. Príjmy z výnosov lotérií.
3. Príjmy z rozpočtov miest a obcí
4. Podnikateľská činnosť športových (kluboc a zväzov), kt. zahrňuje:
- príjmy z predaja vstupeniek a pernamentiek
- marketingová činnosť v prospech klubu či zväzov
- predaj hráčov
- príjmy z reklamy
- príjmy z predaja prenosových práv
- prenájom priestorov
Hlavným orgánom rozdelovania finančných dotácia bola po roku 1990 Ekonomická komisia, v kt. mali sovje zastúpenie všetky relevantné športové subjekty. V roku 1994 na základe zákona č. 264/93 Z. z. vznikol Štátny fond telesnej kultúry , kt. mal pomôcť systémovo zabezpečiť, organizovať a sprehľadniť financovanie telesnej výchovy a športu. Zdrojom ŠFTK boli dotácie zo štátneho rozpočtu SR, výnosy z lotérií, stávok a iných podobných hier určené pre verejnoprospešné účely telesnej výchovy a športu, výnosy z verejných zbierok, dary a príspekvy od tuzemských a zahraničnýách PO a FO, ekonomické aktivity.. O výške dotácií rozhodovala NR SR. od r. 1997 zákonom dané 0,5% výdavkovej časti štátneho rozpočtu. Na základe odporúčaní EÚ bol ŠFTK v roku 2001 zrušený. Kompetencie prešli na MŠ SR.
Výnosy z lotérií a stávkových hier
r. 1992 z federálne Sazky na podporu slovenského športu 328,5 milióna korún. Po rozdelení nástupcom Sazky na Slovensku Športka, ktorej akcie vlastnili športové združenia. MF SR spochybnilo túto skutočnosť a odmietlo Športke vydať licenciu. Po r. 1995 začal platiť zákon o lotériach – 50 výťažkov z lotérií na podporu športu – rozdelovalo ŠFTK, neskôr MŠ SR.
Financovanie MŠ SR na základe Národného programu rozvoja športu. Časť fianančných prostiedkov poskytuje ministersto na systémovú podporu vytypovaných športom a okrem toho financuje Stredisko štájtnej športovej reprezentácie a Národné športové centru.
Podľa odhadov jednotlivé kluby a jednoty pokrývajú z príspevkov štátnych dotácií len okolo 15-20% svojich reálnych nákladov, ďalšie zabezpečiť vlastnou podnikateľskou činnosťou.
Štruktúra štátnych orgánov zodpovedných za šport
Národná úroveň – MŠ SR – sekcia št. starostlivosti o šport –stredisko štátnej športovej reprezentácie, Národné športové centrum
- Ministerstvo obrany – 2 strediská štátnej športovej reprezentácie
- Ministerstvo vnútra – Stredisko štátnej športovej reprezentácie
- Ministerstvo zdravotníctva – Kliniky športového lekárstva
Regionálna úroveň – Krajské úrady, VÚZ – stredné školy, Strediská voľného času, Športové školy a triedy, Útvary talentovanej mládeže
Miestna úroveň – Mestské a obecné úrady, Miestna samospráva – Základné školy, Strediská voľného času, športové školy a triedy
Odbory školstva – Útvary talentovanej mládeže, spolu 1.554 ÚTM
Štruktúra financovania športu
Štátny rozpočet SR 0,5%
Šport 50% výťažkov Dotácia so ŠR
z lotérii
Ministerstvo obrany SR Ministerstvo vnútra SR Ministerstvo školstva
Armádne strediská štátnej Stredisko štátnej šport. NŠC Športové Telovýchovné
reprezentácie AŠK Dukly reprezentácie zväzy kluby a oddiely