Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Fakulta telesnej výchovy a športu / Didaktika telovýchovné procesu
ťahák na prvú písomku (pedagogika.doc)
Pedagogika: - didaktika (teória vyučovania),pedagogika (teória výchovy, špecialná pedagogika ( výchova a vzdelávanie istých špec. skupín – 4 drhuhy oslabenia: - zmyslové, ortopedické, mentálne, vnútorné, dejiny pedagogiky – analýza a komparácia jednotlivých výchovno – vzdelávacie v jednotlivých obdobiach vývoja.
Didaktika – D materinského jazyka,D cudzieho jazyka, D matematiky, D občianskej náuky, D TV
Predmet didaktiky TV –výchovno – vzdelávací proces, edukačný proces, telovýchovný proces
Činitele telovýchovného procesu: v rekreáčnej TV vzťahy medzi učitel – žiak – projekt – podmienky, v zdravotne oslabenej – cvičiteľ – cvičenec – projekt – projekt
predmetom DTV – odhaľovanie zákonitosti medzi je jednotlivými činiteľmi.
Didaktika telesnej výchovy – D škol. TV – D povinnej ŠTV – D záujmovej ŠTV, - rekr. TV – D organiz. RTV – D neorg. RTV, - D TV oslabených – D povinnej TVO – D záujmovej TVO – D liečebnej TVO, - D špecializácie TV – DTV s výberovým programom – D atletiky – D hier a iné
Základné pojmy D tel. procesu
Didaktika teória vyučovania – efektívne sprostredkovanie obsahu vzdelávania učiacim sa žiakom, cvičencom
Telovýchovný proces – druh pedagogického procesu, kt. cieľom je predovšetkým telesné a pohybové zdokoľovanie žiakov a upevňovanie ich zdravia
telovýchovný proces – forma výchovno-vzdelávacieho telesného, pohybového, ale aj duševného, soc. a morálneho formovania žiakov v telestnej výchove.
TV – cieľavedomá edukačná činnosť pôsobiaca na telesnýá a pohybový vývoj človeka, upevňovanie jeho zdravia, zvyšovanie telesnej zdatnosti a pohybovej výkonnosti, získavanie teoretického a praktického telovýchovného vzdelania a kladnýných citových zážitkov z tejto činnosti. Termín „telesná výchova“ sa od r. 1822 označuje vyučovací predmet v školách, dovtedy „telocvik“.
Šport – špecifická organizovaná pohybová, súťažná činnosť zameraná an dosahovanie (relatívnych al. absolútnych) max. výkonov a bodových ziskov.
Motorické učenie –základom priebeh vzruchov a útlmov v CNS.
Fyziologický základ procesu motorického učenia pohybový prejav
1.iradiáci (3. týždňové dojča) generálny pohybový chaos 1.fáza generalizácia, 2.koncentrácia vzruchov,2.f. diferenciácie
3.stabilizácia vzruchov, 3. automatizácia 4.Tvorivá asociácia, 4.tvorivá koordinácia
Motorické učenie z hľadiska pedagogického procesu
1.Utváranie predstavy o pohybovom probléme – motivácia
- inštrukcia –slovná (verbálna) – 20%, názorná 40%, kombinovaná 75 – 80%, iná (kinestická) –dopomáhanie učiteľa
2. Prvotný nácvik (prezentácia predstavy) – vytvoriť bezpečné podmienky nácviku, - zjednodušovanie činnosti, - spätná väzba.
Vývoj funkcie a systému školskej TV
Základný prvok systému TV je školská telesná výchova. Zavádzanie TV ako vyučovacieho predmetu na školách. r. 1849 – gymnázia a reálky, r. 1868-69 – základné školy, r. 1938 – odborné školy, r. 1946 – učnovské školy. od r. 1883 bol telocvik pre dievčatá zrušený až do konca 1.sv. vojny.
Funkcia TV do konca 1918: - branná pripravenosť, poslušnosť, odvaha.., Speis, Maul –mechanické opakovanie cvičení – umelý telocvik.
Prvé učebné osnovy (1874) – cvičenia podľa systému po r. 1918 – tyršová telocvičná sústava.
3.etapy Didaktickej koncepcie – 1. Etapa – vplyv filantropistov (Guts Muths) – cieľom koncepcie – šťastný človek – zdravie, vedomie činnosti. Pestalozzi – potreba zákl. vzdelania: intelektuálny, fyzický a mravno – citový rozvoj žiaka. 2.etapa spojená s D koncepciou, umelého telocviku. 3.etapa reakcia na predchádzanie formalizmus – voľnosť a plynulosť pohybu. Francúzska škola: - Demény, Hébert... Rešpektovanie vývinových osobitostí v obsahzu, metódácii i dávkovaní záťaženia na rodinách. Novorakúska škola – Galuhofer, Streicherová – aktivita žiakov, tvorivosť prirodzenosť, samostatné riešenie určených úloh. Pedocentrizmus strata riadenia učiteľa, cvičenia v prírode uprednostňovanie.. Po 1. sv. vojne základom vyuč. TV – Tyršová telocvičná sústava, úroveň vyučovania TV nízka, málo pedagógov. Po r. 1945 rozvoj TV na školách po vzore sovietskych fyzkulturnikov – linerárnosť v telesnom a pohybovom zdokonalovať – nereálnosť v posudzovaní a hodnotení motorických prejavov žiakov – normovanie – široký obsahový záber predmetu.