zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Vysoká škola ekonómie a manažmentu verejnej správy / verejna sprava / uctovnictvo

 

uctovnictvo-prax.doc (uctovnictvo-prax.doc)

                Ivica J.

Účtovníctvo – praktická časť:

 

                                                        

Základné pojmy:

 

 

                       MD        D

                     

„šibenička“                       =   .../...              

 

 

toto je základný zápis (predkontácia), t.z., že buď nakreslíme šibeničku, alebo napíšeme číslo účtu prípadne jeho názov) a dáme „lomeno“ (/) ďalší účet.

strana „Má dať“ (MD = aktíva) je vždy na ľavej strane a strana „Dal“ (D = pasíva) je vždy na pravej strane.

 

účet DPH zapisujeme, len ak je v zadaní uvedený, t.z. ak je dodávateľ alebo odberateľ       platcom DPH. Ak nie je výslovne uvedené, že obchodní partneri sú platcovia DPH, tak túto daň neúčtujeme, preto ju budem uvádzať v zátvorkách.

 

v prípade, že v zadaní budeme pracovať s platcom DPH, potom bude zápis vyzerať napríklad takto: faktúra za tovar 20 000,- Sk + DPH 19%, t.z., že si z 20-tich tisícov vypočítame 19%  (=3 800,-Sk) a účet DPH bude mať hodnotu 3 800,-Sk

 

alebo budeme mať už v zadaní hodnotu DPH vyčíslenú = v oboch prípadoch bude celá hodnota  faktúry 23 800,-Sk a túto celú hodnotu musíme dodávateľovi uhradiť

 

v zadaní príkladu budeme mať hodnoty uvedené v korunách, preto k alebo pod názvy, alebo čísla účtov napíšeme hodnoty v korunách.

 

 

Základné účty:

 

048 = nákup majetku                                           311 = odberateľ

022 = zaradenie majetku                                    (343 = daň z pridanej hodnoty/DPH)    

082 = odpisy majetku                                          321 = dodávatelia  

112 = nákup materiálu                                         331 = mzdy pracovníkov

132 = nákup tovaru (zásob)                                 336 = odvody do poisťovní

211 = pokladňa (hotovosť)                                  342 = daň z miezd pracovníkov

221 = bankový účet                                              353 = pohľadávka pri založení firmy

261 = prevod peňazí z a do banky (pokladne)     411 = základné imanie (pri založení firmy)

     

501 = spotreba materiálu                                     602 = tržby (výnosy) za služby

502 = spotreba energie                                         604 = tržby (výnosy) za tovar

504 = spotreba tovaru (zásob)                              

518 = spotreba služieb

521 = mzdové náklady                                        

524 = náklady na odvody do poisťovní

551 = odpisy majetku

Základné účtovné príklady (jednoduché základné šablóny):

1.        Dodávateľ: od neho kupujeme materiál alebo tovar alebo služby alebo energie – pošle nám faktúru, ktorú vždy zaúčtujeme nasledovne:

 

Faktúra za:  materiál           112     321        za služby:    518    321

                            (+ DPH)            (343)                                    (343)

                                                                               

                     tovar              132     321       za energie:    502    321

                                                      (343)                                    (343)    

           

 

2.        Faktúru od dodávateľa musíme zaplatiť:

zaplatiť môžeme buď z:   banky    321   221       alebo z pokladne    321   211

 

Ak musíme zaplatiť vopred zálohu za materiál, tovar, službu alebo energiu, tak dostaneme od dodávateľa doklad, ktorý sa volá proforma faktúra (predfaktúra, zálohová faktúra) a zaúčtujeme:

                                       314/221 (211)

Po obdržaní skutočnej faktúry prevedieme úhradu takto:      

                                                                                          321/314

 

3.        Ak z nakúpeného materiálu niečo vyrobíme, tak sa nám hodnota na účte materiálu zníži, lebo sme časť z neho spotrebovali (minuli):

                                                                         501/112  

 

 

4.        Ak sme mali nakúpený tovarpredáme ho (alebo jeho časť), tak sa nám zníži účet zásob tovaru:

504/132

     

     a zároveň musíme vystaviť faktúru pre nákupcu (odberateľa):

 

 

5.        Odberateľ: pri predaji tovaru (alebo výrobkov) alebo služby musíme vystaviť faktúru pre odberateľa:

 

tovar (výrobky):    311    604                služby:      311      602

                 (DPH)                 (343)                                          (343)    

 

 

 

6.        Odberateľ zaplatí faktúru nám:

zaplatí nám buď do:    

        banky     221/311      alebo do pokladne    211/311

 

Ak nám odberateľ za tovar, výrobky alebo služby zaplatí vopred, tak mu vystavíme    zálohovú faktúru (proforma faktúru, predfaktúru) a zaúčtujeme:

(211)        221/324        

Keď následne vystavíme odberateľovi skutočnú faktúru, tak úhradu prevedieme:

                                                                              324/311        

7.        Ak vložíme peniaze na svoj bankový účet, tak zápis bude nasledovný:

221/261             261/211

 

 

8.        Ak  vyberieme peniaze z bankového účtu, tak zápis bude:

261/221               211/261

 

 

9.        Mzdy: najprv účtujeme tzv.predpis mzdových nákladov (hrubých miezd), ktorý zahŕňa: mzdy vyplatené pracovníkom, daň zo mzdy, odvody do poisťovní (Sociálnej a Zdravotných) platené ako zamestnancami, tak aj zamestnávateľom:

hrubé mzdy (predpis):  521/331        

daň zo mzdy              :  331/342

odvody do poisťovní :  331/336   (zamestnanci)

odvody do poisťovní :  524/336   (zamestnávateľ)

 

(odvody do poisťovní zvykneme účtovať na analytické účty kvôli prehľadnejšiemu rozlíšeniu, t.z. napríklad si urobíme vo firemnej účtovnej osnove analytické účty k zdravotným poisťovniam: 336.1 = Všeobecná ZP,   336.2 = Sideria  a pod.

 

Aj poistenie v Sociálnej poisťovni sa skladá z viacerých druhov poistení, na ktoré si tiež môžeme v účtovnej osnove urobiť analytiku.)

 

 

10.        Výplaty miezd pracovníkom účtujeme buď z:

banky (na ich osobné účty):   331/221      alebo v hotovosti z pokladne:   331/211

 

 

11.        Úhrady odvodov do poisťovní ako aj daň z miezd pracovníkov musíme uhradiť:

daň zo mzdy (zaplatíme daňovým úradom):  342/221

odvody do poisťovní (Sociálnej a ZP)        :  336/221

 

(môžeme to uhradiť aj v hotovosti, v tom prípade bude namiesto 221 číslo pokladničného účtu 211, ale tieto platby sa nezvyknú platiť v hotovosti)

 

 

12.        Odpisy: odpisové metódy poznáme zrýchlenú a rovnomernú, ale na skúške bude najpravdepodobnejšie metóda rovnomerná.

Treba si v texte všimnúť, koľko rokov sa má majetok odpisovať (4,6,8) a potom nákupnú (vstupnú) cenu vydelíme počtom rokov potrebných na odpisovanie a výpočet je veľmi jednoduchý:

nákupná cena je napríklad 100 000,-Sk a majetok sa bude odpisovať napríklad 4 roky, tak  100 000:4=25 000,-Sk (25 000 bude ročný odpis po 4 roky), teda 1/4 z nákupnej ceny.

Ak by odpisová doba majetku bola 6 rokov, tak sa bude 6 rokov odpisovať 1/6 z nákupnej ceny, atď.

 

Ak by sa v texte zadania vyžadoval mesačný odpis, tak sa roky prepočítajú na mesiace a postup je rovnaký (4 roky = 48 mesiacov, tak mesačný odpis bude 1/48 z nákupnej ceny majetku, teda napríklad 100 000:48  ,atď.)

     Metóda zrýchlená je oveľa zložitejšia, preto pravdepodobne nebude zadaná.

     

Predkontácie:

     nákup majetku:               048  / 321    

     (faktúra)                         (343)  

 

     zaradenie majetku:           022 / 048         (celá nákupná cena bez DPH)

     účtovanie odpisov:           551 / 082         (buď ročne, alebo mesačne vypočítanú sumu)

     

 

13.        Základné zásady:

          AKTÍVA sa musia! rovnať PASÍVAm   (MD=D)

 

Aktíva – účtovné triedy 0..,1..    (účtujeme vždy na strane MD)

Aktíva aj pasíva – účtovné triedy 2,3   (účtujeme aj na MD aj na D)

Pasíva – účtovné trieda 4..    (účtujeme vždy na strane D)            

Náklady – účtovná trieda 5   (účtujeme vždy na strane MD)

Výnosy – účtovná trieda 6    (účtujeme vždy na strane D)

Uzávierkové účty – účtovná trieda 7  (účtujeme aj na MD aj na D)      

 

(účty 213 a 261 nesmú! vykazovať na konci roka v súvahe zostatok /zostatok musí byť nulový/, rovnako aj nákladové účty 5.. a výnosové účty 6.. nesmú vykazovať zostatok na začiatku roka)

 

(!!!výnimky z týchto zásad existujú hlavne pri opravných dokladoch, ale tie, pravdepodobne, nebudú na skúške!!!)

 

 

        

14.        Výpočet (hrubého) hospodárskeho výsledku, ktorý môže byť buď plusový (zisk), alebo mínusový (strata):

     Výnosy – Náklady = hospodársky výsledok

 

 

   

15.        Založenie firmy:

                              353/411

                              211/353

                             (221)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   2