zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Pedagogická fakulta / Všeobecná biológia

 

Testy (test_vb_(a).doc)

Všeobecná biológia

 

Test A

 

 

1. Ktorým biológom pripisujeme:

=(VB 9-10)

-sformulovanie biogenetického zákona – Ernest Hackel

-sformulovanie chromozómovej premenlivosti organizmov – A. Weissman

-sformulovanie teórie informácie v biológií – H. Kastler

-koncepciu o dedičných faktoroch – génoch – Johannsen

-úvahy o mutativnej premenlivosti organizmov – Hugo de Vries

-dokaz existencie genetického kódu- Gregor Mendel

 

2. Špecifické zákony existencie a vývoja organizmov členíme na:

=(VB 20-21)

- zákony vzájomného vzťahu organizmov a podmienok vonkajšieho prostredia

jednoty a podmienok ich existencie, premenlivosti a prispôsobenia

- zákony vzťahu individuálneho a historického vývoja organizmov

zákon dedičnosti, biogenetický zákon

 

3. Napíšte, ako členíme biológiu podľa stupňa využitia v spoločenskej praxi:

=(VB 7)

- základné vedné disciplíny = získavajú pôvodné poznatky o existencií, organizácií a prostredí organizmov

- aplikované vedné disciplíny = využitie poznatkov v praxi: agrobiológia, lekárstvo, technická biológia, mikrobiologická technológia, biochemická technológia, genetické inžinierstvo, bioinžinierstvo.

 

4. Vymenujte periódy a etapy zovšeobecnenia poznatkov v biológii a ich charakteristické znaky!

=(VB 9-11)

- prvá etapa (vznik biológie) = v období renesancie, základy metodológie experimentalnej vedy(Verulansky, Descartes), Lamark použil termín biológa

Vznik čiastkových teórií: bunková(Purkyně, Schleiden), evolučná(Ch. Darwin), mechanizmu dedičnosti (Mendel), chromozómová alebo génová(Setton, Morgan),

- druhá etapa = 20 storočie, syntéza čiastkových a biologických disciplín (teretická biológia), formalizácia koncepcie javov pomocou matematiky (Woodger), fyzikálno-chemický prístup (Schrodinger), kybernetika(Wiener)

- súčasná etapa = celostné určenie podstaty života

 

5. Ktoré logické (teoretické) postupy sa uplatňujú pri zovšeobecňovaní v biologických vedách?

=(VB 15)

- opis a klasifikácia  = opis- pozorovaním a experimentom; klasifikácia- zadeľovanie podľa znakov

- indukcia = úsudok od zvláštneho ku všeobecnému

- dedukcia = úsudok od všeobecného ku zvláštnemu

- indukčno – dedukčné metódy = analógia, metódy štatistickej indukcie, klasifikačná, vzťahová, kauzálna analýza

 

 

6. Celostnosť živých systémov obsahuje niekoľko kategórii, ktoré sú to?

=(VB 25-26)

- celok = zložitý systém vzťahov medzi jednotlivými prvkami

- prvok = aktívna časť celku, ktorá naň pôsobí a podmieňuje jeho integrujúce vlastnosti

- organický celok = zjednotenie realizuje samo vývin postupnými etapami vzrastania zložitosti

- štruktúra = trvalá spojitosť prvkov celku

- funkcia = vzťah prvkov k celku

- organizácia = súvisí zo štruktúrou a funkciou

- entropia = pravdepodobnosť stavu určitého systému

 

7.  Vymenujte všeobecné vlastnosti živých sústav!

=(VB 27)

výmena látok a energie, dráždivosť, pohyb, rast, rozmnožovanie, dedičnosť, vývin, vývoj

Základné vlastnosti spočívajú v troch tokoch: hmoty(látky), energie, informácie

 

8. Vymenujte základne organické molekuly, ktoré sa zúčastňujú na organizácií živého systému!

=(VB 33)

-informačné molekuly

- katalytické molekuly

- molekuly zúčastňujúce sa v energetickom metabolizme

- molekuly zúčastňujúce sa v regulačných procesoch

- molekuly so špeciálnou funkciou

 

9. Vymenujte stupne hierarchie organizácie živého systému!

=(VB 28)

prvok systému(subsystém 0 radu)=na jednoduchší subsystém

subsystém 0.rádu,subsystém I. rádu, subsystém II. rádu, systém

 

10. Na aké skupiny a podskupiny členíme organizmy z hľadiska príjmu a druhu látok potravy?

=(VB 65)

- organizmy autotrofné = živia anorganickými látkami

- organizmy heterotrofné = primajú organické látky: saprofitizmus(z mŕtvych organizmov), parazitizmus(zo živých organizmov), symbiźa(spolunažívanie)

 

Podľa druhu príjemnej potravy:

herbivora(bylinožravce), omnivora (všežravce), carnivora(mäsožravce), cicajúce, detritofágy, filtrátory, dekompozitóry

 

11. Vymenujte mechanizmy pasívneho príjmu látok bunkou!

=(VB 66)

- absorbcia = komplex vzájomného pôsobenia častíc s molekulami membrány

- difúzia = cez membránu mikropórov prechádzajú malé molekuly

- osmóza = prenos vody a častíc v nej

 

 

12. Translokácia látok sa uskutočňuje spôsobmi:

=(VB 69-71)

-v bunkách: symplastom (cez plazmodezmy), apoplastom (cez bunkové steny a intercelulázy), vakôlovou cestou (výlučne voda)

Z ribozómov granulárneho retikula - cisterien - endoplazmatického retikula – Goliho aparát

-v rastlinách: koreňové vlásky-endodermy-cievne zväzky.

Bunky dreva(xylém) translokujú od koreňov k listom transpiračným prúdom.

Bunky lyka(floém) translokujú asimiáty od listov ku koreňom asimilačným prúdom

-v živočíchoch: krv, tráviaca a obehová sústava

 

13. Aký anabolický proces sa zúčastňuje na biosyntéze sacharidov? Vyznačte tento proces chemickou rovnicou, a z akých etáp pozostáva?

=(VB 72)

fotosyntéza

                         svetlo /h.v/

6 CO2  + 6H2O - - - - - - - - - -  - C6H12O6 + 6 O2 + 6 H2O (G 0 = 2826 kJ. Mol -I)

                         pigmenty

- primárna etapa fotosyntézy = fotochemická fáza(svetelná fáza), fotolýza vody, cyklický a necyklický transport elektrónov

- sekundárna etapa fotosyntézy = Calvinov cyklus, Hatschov – Slackov cyklus

   

14. Ktoré katabolické procesy v organizmoch sa zúčastňujú na rozklade sacharidov?

=(VB 77)

- kvasenie = (mliečne, masové, octové, citrónové)

- glykolýza = súbor reakcií za anaróbnych podmienok

- citrátový cyklus = sled reakcií ktorými sú metabolidy

- glyoxalátový a dikaboxilový cyklus = tvorba medziproduktov

- fosfopentózový cyklus = rozkladá glukózu vzniká fosfogulkonát a z neho pentózy

 

15. Doplňte pravú stranu rovnice uvedenej reakcie. Aký proces znázorňuje?

=(VB 75)

Kvasenie alkoholové = (vznik molekuly ATP (energie)) = adenozíntrifosfát

 

       C6H12O6 +  2ADP + H3PO4 ---- 2 C2 H5OH + 2CO2 + 2 ATP + 2 H20  

       

    glukóza               kys. fosforečná                                                    

 

 

16. Vymenujte východiskový a konečný produkt glykolýzy:

=(VB 76)

- prvá fáza = premena východiskových sacharidov(hexóza, pentóza, polysacharidy) na triózy, v nej sa nezíska ani neuvoľní žiadna energia.

- druhá fáza = oxidácia trióz spolu s akumuláciou uvoľnenej energie

 

17. Doplňte, aký proces vyjadrujú nasledovne vzťahy:

=(VB 82)

        ∆G<0 (-∆G)  - gibsovy energia: reakcia je exergonická = v priebehu reakcie sa musela    

                                    energia uvoľniť (vo forme  tepla)

        ∆G>0 (+∆G) – reakcia je endergonická = počas reakcie sa prijala energia

 

18. Procesy v dýchacom reťazci môžeme rozdeliť do niekoľkých systémov, ktoré sú to?

=(VB 79)

substrát ---> systém aktivujúci vodík ---> systém prenášajúci vodík, elektróny ---> systém aktivujúci kyslík

 

19. Ktoré hormóny produkujú nadobličky a štítna žľaza?

=(VB 50)

nadobličky – adrenalín (jeho deriváty sú noradrenalín a dopamín)

štítna žľaza – tryjódtyrozín, tyroxín

 

20. Vymenujte spôsoby pohlavného rozmnožovania organizmov!

=(VB 96-97)

- hologamia = najprimitívnejší spôsob= konjugácia, kopulácia

- merogamia = u rodičov vznikajú gaméty = izogamia, anizogamia, gametangiogamia, somatogamia, oogamia

- vajcorodosť = živočích kladie vajíčka alebo ikry ktoré sa liahnu mimo tela

- živorodosť = vajíčka sa vyvíjajú v tele matky

 

21. Ako členíme mutácie

=(VB 96)

-podľa rozsahu zmien znakov a vlastnosti organizmu: makromutácie(výrazné dedičné zmeny), mikromutácie(zmeny menej výrazné), letálne mutácie(zmeny zapríčiňujúce smrť)

-podľa miesta výskytu v bunkách?

-gametické(pri pohlavnom rozmnožovaní): génové, chromozómové, genómové, -cytoplazmatické

-somatické (nepohlavné rozmnožovanie) vegetatívne

- paratypová premenlivosť (modifikácia, adaptácia, fenokópia)

 

22. Vymenujte formy paratypovej premenlivosti!

=(VB 102)

Vlastnosti získané nededične

- modifikácie = dlhodobé až trvalé prispôsobenie podmienkam

- adaptácie = dočasné prispôsobenie sa podmienkam

- fenokópia = prispôsobenie sa podmienkam, ktoré napodobňuje genotypový variant

 

23. Ktoré gény obsahujú model enzýmovej indukcie a represie u bakteriálnej bunky?

=(VB 116)

štrukturálny gén, regulačný gén, spätný väzba

 

24. Ktoré črty v organizmoch zaradujeme k základným ontogenetickým predpokladom evolúcie organizmov?

=(VB 132)

celistvosť, neoténia, fetalizácia, autonomizácia, fyloembryogenéa, rekapitulácia

 

25. Vymenujte typy fyloembryogenézy!

=(VB 133)

morfologicko – fyziologické zmeny počas ontogenézy(môžu vznikať prostrednictvom heterochrónií a hetrotropií)

- archallaxia = zmena v začiatočných štádiách formotvorných procesov

- deviácia = evolučný odklon vo vývine orgánu v stredných štádiách jeho formovania

- anabólia = zmena v neskorých štádiách vývinu

 

 

26. schéma prenosu genetickej informácie

=(VB 85)

DNA < transkripcia > RNA translácia >bielkoviny

     spätná transkripcia

replik                      replik

DNA                      RNA

 

27. historický vývoj organ

=(VB 152-155)

Hist zeme – eóny (doby), éry (obdobia),periody (útvary), epochy vrstvy.

Prekambrium – prahory (archaikum), starohory (proterozoikum)

Prvohory (paleooikum) – kambrium, ordovik, Silúr, devón, karbón, perm Druhohory (mezoikum), Kenozoikumtreťohory –tercier (Paleogén (paleocén,eocén,oligocén) Neogén (miocén,pliocén)  Štvrtohory-kvartér – (pliestocén-dilúvium, holocén-alúvium)

 

28. elementárne faktory evolúcie

=(VB 156)

-ktoré genetickú premenlivosť tvoria – mutačný proces a migrácia.

-ktoré zosilňujú – rekombinačný proces, izolácia a populačné vlny (kolísanie veľkosti populácie),

-ktorý realizuje proces vlastnej evolúcie – prírodný výber (selekcia)

 

29. formy makroevolúcie

=(VB 162)

fyletická evolúcia, divergencia, konvergencia, paralelizmus (synchronný, asynchronný)

 

30. Whittakerov klasifikačný systém organizmov

=(VB 175)

1. systém – rastlinná a živ ríša.  Neskor Nebunkové formy(acellulata), Bunkové formy (moner, protista, huby, rastliny, živočíchy)