Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Pedagogická fakulta / Všeobecná biológia
Testy (test_vb_(a).doc)
Všeobecná biológia
Test A
1. Ktorým biológom pripisujeme:
=(VB 9-10)
-sformulovanie biogenetického zákona – Ernest Hackel
-sformulovanie chromozómovej premenlivosti organizmov – A. Weissman
-sformulovanie teórie informácie v biológií – H. Kastler
-koncepciu o dedičných faktoroch – génoch – Johannsen
-úvahy o mutativnej premenlivosti organizmov – Hugo de Vries
-dokaz existencie genetického kódu- Gregor Mendel
2. Špecifické zákony existencie a vývoja organizmov členíme na:
=(VB 20-21)
- zákony vzájomného vzťahu organizmov a podmienok vonkajšieho prostredia
jednoty a podmienok ich existencie, premenlivosti a prispôsobenia
- zákony vzťahu individuálneho a historického vývoja organizmov
zákon dedičnosti, biogenetický zákon
3. Napíšte, ako členíme biológiu podľa stupňa využitia v spoločenskej praxi:
=(VB 7)
- základné vedné disciplíny = získavajú pôvodné poznatky o existencií, organizácií a prostredí organizmov
- aplikované vedné disciplíny = využitie poznatkov v praxi: agrobiológia, lekárstvo, technická biológia, mikrobiologická technológia, biochemická technológia, genetické inžinierstvo, bioinžinierstvo.
4. Vymenujte periódy a etapy zovšeobecnenia poznatkov v biológii a ich charakteristické znaky!
=(VB 9-11)
- prvá etapa (vznik biológie) = v období renesancie, základy metodológie experimentalnej vedy(Verulansky, Descartes), Lamark použil termín biológa
Vznik čiastkových teórií: bunková(Purkyně, Schleiden), evolučná(Ch. Darwin), mechanizmu dedičnosti (Mendel), chromozómová alebo génová(Setton, Morgan),
- druhá etapa = 20 storočie, syntéza čiastkových a biologických disciplín (teretická biológia), formalizácia koncepcie javov pomocou matematiky (Woodger), fyzikálno-chemický prístup (Schrodinger), kybernetika(Wiener)
- súčasná etapa = celostné určenie podstaty života
5. Ktoré logické (teoretické) postupy sa uplatňujú pri zovšeobecňovaní v biologických vedách?
=(VB 15)
- opis a klasifikácia = opis- pozorovaním a experimentom; klasifikácia- zadeľovanie podľa znakov
- indukcia = úsudok od zvláštneho ku všeobecnému
- dedukcia = úsudok od všeobecného ku zvláštnemu
- indukčno – dedukčné metódy = analógia, metódy štatistickej indukcie, klasifikačná, vzťahová, kauzálna analýza
6. Celostnosť živých systémov obsahuje niekoľko kategórii, ktoré sú to?
=(VB 25-26)
- celok = zložitý systém vzťahov medzi jednotlivými prvkami
- prvok = aktívna časť celku, ktorá naň pôsobí a podmieňuje jeho integrujúce vlastnosti
- organický celok = zjednotenie realizuje samo vývin postupnými etapami vzrastania zložitosti
- štruktúra = trvalá spojitosť prvkov celku
- funkcia = vzťah prvkov k celku
- organizácia = súvisí zo štruktúrou a funkciou
- entropia = pravdepodobnosť stavu určitého systému
7. Vymenujte všeobecné vlastnosti živých sústav!
=(VB 27)
výmena látok a energie, dráždivosť, pohyb, rast, rozmnožovanie, dedičnosť, vývin, vývoj
Základné vlastnosti spočívajú v troch tokoch: hmoty(látky), energie, informácie
8. Vymenujte základne organické molekuly, ktoré sa zúčastňujú na organizácií živého systému!
=(VB 33)
-informačné molekuly
- katalytické molekuly
- molekuly zúčastňujúce sa v energetickom metabolizme
- molekuly zúčastňujúce sa v regulačných procesoch
- molekuly so špeciálnou funkciou
9. Vymenujte stupne hierarchie organizácie živého systému!
=(VB 28)
prvok systému(subsystém 0 radu)=na jednoduchší subsystém
subsystém 0.rádu,subsystém I. rádu, subsystém II. rádu, systém
10. Na aké skupiny a podskupiny členíme organizmy z hľadiska príjmu a druhu látok potravy?
=(VB 65)
- organizmy autotrofné = živia anorganickými látkami
- organizmy heterotrofné = primajú organické látky: saprofitizmus(z mŕtvych organizmov), parazitizmus(zo živých organizmov), symbiźa(spolunažívanie)
Podľa druhu príjemnej potravy:
herbivora(bylinožravce), omnivora (všežravce), carnivora(mäsožravce), cicajúce, detritofágy, filtrátory, dekompozitóry
11. Vymenujte mechanizmy pasívneho príjmu látok bunkou!
=(VB 66)
- absorbcia = komplex vzájomného pôsobenia častíc s molekulami membrány
- difúzia = cez membránu mikropórov prechádzajú malé molekuly
- osmóza = prenos vody a častíc v nej
12. Translokácia látok sa uskutočňuje spôsobmi:
=(VB 69-71)
-v bunkách: symplastom (cez plazmodezmy), apoplastom (cez bunkové steny a intercelulázy), vakôlovou cestou (výlučne voda)
Z ribozómov granulárneho retikula - cisterien - endoplazmatického retikula – Goliho aparát
-v rastlinách: koreňové vlásky-endodermy-cievne zväzky.
Bunky dreva(xylém) translokujú od koreňov k listom transpiračným prúdom.
Bunky lyka(floém) translokujú asimiáty od listov ku koreňom asimilačným prúdom
-v živočíchoch: krv, tráviaca a obehová sústava
13. Aký anabolický proces sa zúčastňuje na biosyntéze sacharidov? Vyznačte tento proces chemickou rovnicou, a z akých etáp pozostáva?
=(VB 72)
fotosyntéza
svetlo /h.v/
6 CO2 + 6H2O - - - - - - - - - - - C6H12O6 + 6 O2 + 6 H2O (G 0 = 2826 kJ. Mol -I)
pigmenty
- primárna etapa fotosyntézy = fotochemická fáza(svetelná fáza), fotolýza vody, cyklický a necyklický transport elektrónov
- sekundárna etapa fotosyntézy = Calvinov cyklus, Hatschov – Slackov cyklus
14. Ktoré katabolické procesy v organizmoch sa zúčastňujú na rozklade sacharidov?
=(VB 77)
- kvasenie = (mliečne, masové, octové, citrónové)
- glykolýza = súbor reakcií za anaróbnych podmienok
- citrátový cyklus = sled reakcií ktorými sú metabolidy
- glyoxalátový a dikaboxilový cyklus = tvorba medziproduktov
- fosfopentózový cyklus = rozkladá glukózu vzniká fosfogulkonát a z neho pentózy
15. Doplňte pravú stranu rovnice uvedenej reakcie. Aký proces znázorňuje?
=(VB 75)
Kvasenie alkoholové = (vznik molekuly ATP (energie)) = adenozíntrifosfát
C6H12O6 + 2ADP + H3PO4 ---- 2 C2 H5OH + 2CO2 + 2 ATP + 2 H20
glukóza kys. fosforečná
16. Vymenujte východiskový a konečný produkt glykolýzy:
=(VB 76)
- prvá fáza = premena východiskových sacharidov(hexóza, pentóza, polysacharidy) na triózy, v nej sa nezíska ani neuvoľní žiadna energia.
- druhá fáza = oxidácia trióz spolu s akumuláciou uvoľnenej energie
17. Doplňte, aký proces vyjadrujú nasledovne vzťahy:
=(VB 82)
∆G<0 (-∆G) - gibsovy energia: reakcia je exergonická = v priebehu reakcie sa musela
energia uvoľniť (vo forme tepla)
∆G>0 (+∆G) – reakcia je endergonická = počas reakcie sa prijala energia
18. Procesy v dýchacom reťazci môžeme rozdeliť do niekoľkých systémov, ktoré sú to?
=(VB 79)
substrát ---> systém aktivujúci vodík ---> systém prenášajúci vodík, elektróny ---> systém aktivujúci kyslík
19. Ktoré hormóny produkujú nadobličky a štítna žľaza?
=(VB 50)
nadobličky – adrenalín (jeho deriváty sú noradrenalín a dopamín)
štítna žľaza – tryjódtyrozín, tyroxín
20. Vymenujte spôsoby pohlavného rozmnožovania organizmov!
=(VB 96-97)
- hologamia = najprimitívnejší spôsob= konjugácia, kopulácia
- merogamia = u rodičov vznikajú gaméty = izogamia, anizogamia, gametangiogamia, somatogamia, oogamia
- vajcorodosť = živočích kladie vajíčka alebo ikry ktoré sa liahnu mimo tela
- živorodosť = vajíčka sa vyvíjajú v tele matky
21. Ako členíme mutácie
=(VB 96)
-podľa rozsahu zmien znakov a vlastnosti organizmu: makromutácie(výrazné dedičné zmeny), mikromutácie(zmeny menej výrazné), letálne mutácie(zmeny zapríčiňujúce smrť)
-podľa miesta výskytu v bunkách?
-gametické(pri pohlavnom rozmnožovaní): génové, chromozómové, genómové, -cytoplazmatické
-somatické (nepohlavné rozmnožovanie) vegetatívne
- paratypová premenlivosť (modifikácia, adaptácia, fenokópia)
22. Vymenujte formy paratypovej premenlivosti!
=(VB 102)
Vlastnosti získané nededične
- modifikácie = dlhodobé až trvalé prispôsobenie podmienkam
- adaptácie = dočasné prispôsobenie sa podmienkam
- fenokópia = prispôsobenie sa podmienkam, ktoré napodobňuje genotypový variant
23. Ktoré gény obsahujú model enzýmovej indukcie a represie u bakteriálnej bunky?
=(VB 116)
štrukturálny gén, regulačný gén, spätný väzba
24. Ktoré črty v organizmoch zaradujeme k základným ontogenetickým predpokladom evolúcie organizmov?
=(VB 132)
celistvosť, neoténia, fetalizácia, autonomizácia, fyloembryogenéa, rekapitulácia
25. Vymenujte typy fyloembryogenézy!
=(VB 133)
morfologicko – fyziologické zmeny počas ontogenézy(môžu vznikať prostrednictvom heterochrónií a hetrotropií)
- archallaxia = zmena v začiatočných štádiách formotvorných procesov
- deviácia = evolučný odklon vo vývine orgánu v stredných štádiách jeho formovania
- anabólia = zmena v neskorých štádiách vývinu
26. schéma prenosu genetickej informácie
=(VB 85)
DNA < transkripcia > RNA translácia >bielkoviny
spätná transkripcia
replik replik
DNA RNA
27. historický vývoj organ
=(VB 152-155)
Hist zeme – eóny (doby), éry (obdobia),periody (útvary), epochy vrstvy.
Prekambrium – prahory (archaikum), starohory (proterozoikum)
Prvohory (paleooikum) – kambrium, ordovik, Silúr, devón, karbón, perm Druhohory (mezoikum), Kenozoikum – treťohory –tercier (Paleogén (paleocén,eocén,oligocén) Neogén (miocén,pliocén) Štvrtohory-kvartér – (pliestocén-dilúvium, holocén-alúvium)
28. elementárne faktory evolúcie –
=(VB 156)
-ktoré genetickú premenlivosť tvoria – mutačný proces a migrácia.
-ktoré zosilňujú – rekombinačný proces, izolácia a populačné vlny (kolísanie veľkosti populácie),
-ktorý realizuje proces vlastnej evolúcie – prírodný výber (selekcia)
29. formy makroevolúcie
=(VB 162)
fyletická evolúcia, divergencia, konvergencia, paralelizmus (synchronný, asynchronný)
30. Whittakerov klasifikačný systém organizmov
=(VB 175)
1. systém – rastlinná a živ ríša. Neskor Nebunkové formy(acellulata), Bunkové formy (moner, protista, huby, rastliny, živočíchy)