zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Pedagogická fakulta / Všeobecná biológia

 

Testy B (2) (test_vb_(b)_2.doc)

 

TEST B

1.rozdelenie biol Podla vlast živých syst štrukt bio (anat, cyto, histo, organo, morf)

- funkč bio (fyziológia mikroorg, R,Ž,Č, genetika M,R,Ž,Č) - envirom bio (ekológia)

- vývojová – evolučná biológia (embryológia, fylogenéza, antropogenéza)

Podľa organizačnej úrovne  - ved disc – mol úroveň (molek bio) - ved disc – bunk úroveň (cytol) - organizovaná úroveň (mikrobio, mykol, bot, antrop) - popul úroveň organizácie (popul bio, biocenológie, biogeografie) Podľa vymedz hraníc v predmete a metódach skúmania – hranič ved disc  (cytomorfo, cytofyzio, cytogenet, cytopatol)

- hraničvedy (biochémia, biofyz, biomat, biogeogr, molek bio) Podľa stupňa praktického využitia v spoloč praxi - zák ved disc = získ pôvod poznat o existenc, organizácií a prostredí organi - aplik ved disc= využitie poznatkov v praxi: agrobiol, lekárstvo, tech bio, mikrobiol technológia, biochemická techno, genetické inž, bioinž.

Podľa stupňa zovšeobecnenia skúmaného predmetu - systematická bio (botan, zool)

- speciálne disciplíny (virológia, bakteriológia, mykológia, ichtyológia, fytopatológia)

2.Periody zovseobec .Periody zovseobecnenia:Hipokrates(460-377)ovyvoji sveta z pralatky,Demokritos(460-370)atomova predstava sveta,Aristoteles(384-322system logiky a Ž,1.etapa:verulansky1551-1626 Descartes,Lamarck1744-1829a Treviran1776-1837,Schleiden1804-1881,Schwann1810-1882,Purkyně1787-1869,Darwin1809-1882,Haeckel,Mendel1865,Setton1902,morgan1911,Vries1889,Johannsen19092.etapa:Woodger1937,Schrodinger1944,Wiener1948Kastler1953.sucasna etapacelostne urcenie podstaty života.

3.Nadmolek komplexy multienzymove k.(solubilny ultie.system,supramolekula, zlozity multie.k.-viazanie 2 typov supraolekul) proteinove k.(myofibrily,mikrotubuly, mikrofilam.)nukleoprot.k. (virusy bakteriofagy,ribozomy,chromatin,chromozom,jadierko)lipoprotein.k.(biomembrany).

4. Mitóza – Profáza, prometafáza, metafáza,anafáza,telofáza,cytokinéza – cytodieréza.

5. Ontogeneza u R:etapa embryonal (faza zygoty,faza embrya-stadium globularne a srdcovite)etapa postembryon (faza odpocinku semien,faza klicenia semien-klicenie epigeicke a hypogeicke,faza rastu-rast diferencovanych organov a celeho rastlin.org.)

etapa prechodu R z fazy vegetacnej do fazy rozmnozovacej-diferenciacia generativnych organov,kvitnutim a reprodukciou,etapa zrelosti-tvorba generativnych organov, R podla životneho cyklu(monokarpicke-1x rodiace,polykarpicke-viacrocne formy R)

6. Formy prirod.vyberu:stabilizujuci v. ,hybna forma vyberu, disruptivny v., pohlavny v., individualny a skupinovy v., umely

7.Druhoustovce:kmene:stetinoustovky,vnutroziabrovce,pogonofory,ostnatokozce,chordaty-podkme:plastovce,kopijovce,stavovcetriedy:kruhoustnicedrsnokoz,ryby,oboj.,plazy,vtaky,cic

8.Logic postupy zovšeob (Opis a klasifik- vedec klas, Induk, Deduk, indukčno-dedukč met – klasifikačná Analýza, analógia, vzťahová analy, kauzálna, metóda štat indukcie.

9.Dychanie – súbor disimilač proces, pomocou kt živoč a rast bunky získavajú O a uvolnuju oxid uhlic a vodu. Vnútorné a vonk. (žiabre, vzdušnice, pluca)

10. Metodol biol – suhrn vseob princ, hlav smerov a zák rozvoja vied a formy komunik, ktore sa pouz vo vedec skumani. Skuma vedec met, všeob platne formy a postupy, ktorým každá veda získ poznatky a pomocou kt buduje vedec syst. Experiment poznáv – met, kt sa získavaju východiskové vedecké fakty. Pozorovanie 1. jednoduché (bezprostredné, sprostredkované, priame, nepriame)2. zložité /// Pokus experiment (poznávací-heuristický, overovací, in vitro, in vivo, klasický, m-faktorový)

Teoretické – všeob teor princ, log formy generalizácie poznatkov o živých systémoch.

11. Sposoby nepohlavneho rozmnoz.:delenie,pucanie,rozpad,vytrusy,oddelovanim specializ.casti,oddel.nespecio.mnohobunkovych casti,regeneraciou (reparativna, reproduktivna, r.procesom neorganizovaneho rastu),stepenie,ockovanie, vrublovanie ,polyembryonia.Pri rodozmene rozlisujeme:heterogoniu-striedanie pohlav.rozmnoz.s partenogenezou,metagenezu:strid.pohlav.a nepohlav.rozmnozovania.

 

12. formy makroevolúcie – fyletická evolúcia, divergencia, konvergencia, paralelizmus (synchronný, asynchronný)

––- Pravidla makroevolucie:P nevratnosti znakov ziskanych v evolucii,P progresivnej specializacie,P o povode z nespecializovanych predkov,P adaptacnej radiacie,P striedania hlavnych smerov evolucie,P upevnenia integracie biolog.systemov.

13. Smery makroevAlogenéza –vývoj skupv rámci jedinej adaptač zóny prebiehajúci na zákl rovankej stavby a funkc org.  arogenéza – vývoj skup s náhl prechodom z 1 adapt zony do 2

14.Molekuly energ proces Sacharidy MONOSACHARIDY (triózy, tetrózy, pentózy, hexózy, heptózy) OLIGOSACHARIDY (sacharóza, invertný cukro, laktźa, maltóza, celobióza, rafinóza) POLYSACHARIDY (glykany) stavebné (celulóza, hemicelulózy, pektínové látky, chitín, murcín) Zásobné (škrob-amylóza,amylopektín, hydrolíza škrob – dextríny,,,, glykogén) So špeciálnymi funciami (Glykozamínoglykany –aminocukry a urónové kyseliny, kyselina gyulurónová, glukurónová, chondriotínsírová,,,,heparín, protoglykany)

Lipidy S OBSAHOM GLYCEROLU acylglyceroly (glyceridy, kys stearová, palmitová,olejová,linolová, arašídová) Glycerofosfatidy (lecitíny, kefalýmy, seringofosfatídy) L BEZ GLYC (vosky, sfingolipidy, ceramidy, cerebrozidy, gangliozidy) IZOPRENOIDNÉ L (steroidy a terpenoidy, cholesterol, žlčové kyseliny, ergosterol, saponíny, digitalozidy a steroidné alkaloidy, vit rozpust v tukoch, kartenoidy – biol pigmenty)

15. Smery generalizácie biol poznávania: FORMATÍVNY Axiomatizácia (logické a špecif axiómy), Modelovanie (modely: prodz, umelé, materiálne, myšlienk-ideálne, heuristické, slúžiace aplikácii v praxi.) – matematické M, kybernetické, systémové.

SYSTÉMOVÝ Systém (vstup, výstup S-S vazba (priama, spata)podla vazby otvor zatvor) podľa povodu prvkov (prirodz, umelé, zmieš), vnút členitosti (jednod, zložené) Podľa pohľadu na prvky (konkrétne, reálne, abstraktné), Podľa pohybu schop vyvíjat sa, menit stav (statické, dynamické). Podľa chovania syst (s determinickým správaním, stochastický) Podľa vzťahu k okoliu (otvorený, zatvorený)

16. Formy prirodneho vyberu:stabilizujuci v.,hybna forma v.,disruptivny v.,pohlavny, individualny, skupinovy,umely

17. Fylog strom -  ARCHAEA- crenarchaeota, euryarchaeotaBAETERIA(flavobaktérie, sinice, proteobakt, zelené nesírne bakt)  EUKARYA (slizovky, živočíchy, huby, rastl, bičíkovce) WOESE

18. Predstavy o vyvoji ziv prirody – kreadionizmus, lamarkizmus, darvinizmus, neodarvinizmus,

1. Stupne generalizácie poznatkov v bioHypotéza (objektívnosť, spoľahlivosť, platnosť), Vedecká teória: čiastkové B teo – bunk, evoluč, chromoz, gén teo dedič, matrič teo ded, teo vzniku života, t biol informácie. Všeobecná teo biol – vš teo života, formuje sa monoatribut sposobom, polyatributívnym sp. Biologické zákony (špecifické-zvláštne, štatistické-spoločné, všeobecé univerzálne)

Špec zák exist a výv organizmov: Zákony vzáj vzťahu orga a podmien vonk prostredia (jednoty organizmov a podmienko exist, premenlivosti a prisposobenia) Z vťahu individuálneho a histor výv organizmov (zák dedičnosti, biogenetický)

2. Meioza.ekvacne-homeotypicke delenie-2 vzniknute bunky sa opat delia,uz sa aj 2chromatidy oddelia,kazda z jedneho chromozomu a vzniknu z 1 bunky 4 haploidne bunky,kazda s jednym parom chromozomov,v procese nazvanom tetradogeneza.

3.Foxov model:prve stadium: H2O

                                    AMK–––-proteinoidy

Druhe stadium:nukleozidtrifosfaty                            H2O

Proteinoidy––––––––––––––-pranukleova kyselina–––––praribozomy

Tretie stadium: ATP,AMK

Praribozomy––––––––––––––––––––––––––-bielkoviny

4. Metamorfozy=vyvin nepriamy:ak sa zarodok organozmu odlisuje od materskej formy a az po prekonani niekolkych stadii sa meni na dospeleho jedinca. 3typy:neuplna premena(nymfa,instary,hemimetabola), uplna premena(larva,pondrava,zubrienka,husenica, kukla,imago,holometabola),zlozita premena=hypermetamorfoza:je premena,pri kt.vo vyvine nasleduje za sebou niekolko roznych larvarnych stadii.Napr.larva mechurnikov je planula,obruckavych cervov trochofora,makysov veliger,nizsich korovcov nauplius,vyssich korovcov zoea.

5. Rodozmena-metageneza:striedanie pohlav.a nepohlav.rozmnozovania.Pri R sa vyskytuje u machorastov a papradorastov. Pohlavna generacia je tvorena gametofytom a nepohlavna g.vytvara sporofyt

6. Smery generalizácie biol poznávania: FORMATÍVNY Axiomatizácia (logické a špecif axiómy), Modelovanie (modely: prodz, umelé, materiálne, myšlienk-ideálne, heuristické, slúžiace aplikácii v praxi.) – matematické M, kybernetické, systémové.

SYSTÉMOVÝ Systém (vstup, výstup S-S vazba (priama, spata)podla vazby otvor zatvor) podľa povodu prvkov (prirodz, umelé, zmieš), vnút členitosti (jednod, zložené) Podľa pohľadu na prvky (konkrétne, reálne, abstraktné), Podľa pohybu schop vyvíjat sa, menit stav (statické, dynamické). Podľa chovania syst (s determinickým správaním, stochastický) Podľa vzťahu k okoliu (otvorený, zatvorený)