Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Pedagogická fakulta / Všeobecná biológia
Testy C (1) (test_vb_(c)_1.doc)
Všeobecná biológia – test C (01.02.2007)
1.Aké stupne generalizácie poznatkov v biológii poznáte, a ako sa členia?
=(VB 18-19)
- hypotéza = musí dať adekvátnu odpoveď, pravdepodobná, verifikovateľná (objektívnosť, spoľahlivosť, platnosť)
- vedecká tória = čiastková biologická teória(buková, evolučná,chromozómová, génová a teória dedičnosti, matričná teória dedičnosti, teória vzniku života a teória biologickej informácie), všeobecná teória biológie (monoatributývnym, polyatributývnym)
- biologické zákony = špecifické zvláštne, štatistické spoločné, všeobecné univerzálne
2.Ako sa biológia člení podľa praktického využitia v spoločenskej praxi, vymenujte vedné disciplíny
=(VB 7)
- základné vedné disciplíny = získavajú pôvodné poznatky o existencií, organizácií a prostredí organizmov
- aplikované vedné disciplíny = využitie poznatkov v praxi: agrobiológia, lekárstvo, technická biológia, mikrobiologická technológia, biochemická technológia, genetické inžinierstvo, bioinžinierstvo.
3.Vymenujte periódy a etapy zovšeobecnenia poznatkov v biológii a ich charakteristické znaky
=(VB 9-11)
perióda naturfilozofického teoretizovania o ,,živom'': -obdobie stredoveku , názor: starogrécky hylozoizmus , prepracovanie antických znalosti,hromadenie novych poznatkov
-prvá etapa (vznik biológie) = v období renesancie, základy metodológie experimentalnej vedy(Verulansky, Descartes), Lamark použil termín biológa
Vznik čiastkových teórií: bunková(Purkyně, Schleiden), evolučná(Ch. Darwin), mechanizmu dedičnosti (Mendel), chromozómová alebo génová(Setton, Morgan),
- druhá etapa = 20 storočie, syntéza čiastkových a biologických disciplín (teretická biológia), formalizácia koncepcie javov pomocou matematiky (Woodger), fyzikálno-chemický prístup (Schrodinger), kybernetika(Wiener)
- súčasná etapa = celostné určenie podstaty života
4.Vymenujte metódy a formy získavania východiskových faktov v biológii
=(VB 12-15)
- pozorovanie = jednoduché(bezprostredné/sprostredkované, priame/nepriame), zložité
- pokus experiment = vychádza z hypotézy(poznávací/overovací), skúma izolované javy (in vivo, in vitro), opakovanosť (experiment klasický/m-faktorový)
- formy biologického experimentu = morfologický, fyziologický, genetický, výrobný, fyzikalno-chemicko-matematický
5.Vymenujte všeobecné vlastnosti živých sústav
=(VB 27)
výmena látok a energie, dráždivosť, pohyb, rast, rozmnožovanie, dedičnosť, vývin, vývoj
Základné vlastnosti spočívajú v troch tokoch: hmoty(látky), energie, informácie
6.Procesy v dýchacom reťazci môžeme rozdeliť do niekoľkých systémov, ktoré sú to?
=(VB 79)
substrát ---> systém aktivujúci vodík ---> systém prenášajúci vodík, elektróny ---> systém aktivujúci kyslík
7.K akým metabolickým procesom patrí glykolýza, pomenujte fázy jej
mechanizmu
=(VB 75)
Patrí ku katabolickým procesom (rozklad sacharidov)
- prvá fáza = premena východiskových sacharidov(hexóza, pentóza, polysacharidy) na triózy, v nej sa nezíska ani neuvoľní žiadna energia.
- druhá fáza = oxidácia trióz spolu s akumuláciou uvoľnenej energie
8.Doplnte pravú stranu reakcie, aký proces znázorňuje?
=(VB 75)
Kvasenie alkoholové = (vznik molekuly ATP (energie)) = adenotíndifosfát
C6H12O6 + 2ADP + H3PO4 ---- 2 C2 H5OH + 2CO2 + 2 ATP + 2 H20
glukóza kys. fosforečná
9.Čo sú nadmolekulové komplexy? Aké nadmolekulové komplexy poznáte a ako môžu vznikať?
=(VB 56-61)
Supramolekulove komplexy, ktorých štruktúra a funkčný prejav sú zložitejšie ako pri jednoduchých molekulách. Vznikajú následkom nekonvalentnej agregácie makromolekulových subjednotiek.
Organizovaný stavebnicový princíp miko a mokromolekúl so zložitými prejavmi.
- multienzýmové, proteínové, nukloproteínové, lipidoprotínové komplexy
- možu vznikať: autoorganizáciou(postačí infor makromolekúl), sprostredkovanou organizáciou (makromolekuly, ktoré sa nestanú stavebnými prvkami), usmernenou organizáciou(potrebná organizujúca štruktúra)
10.Ako členíme biogénne prvky?
=(VB 29)
- z chemického hľadiska: kovy, nekovy
- z fyziologického hľadiska: nenahraditeľné (esenciálne), nahraditeľné
- podľa množstva:primárne (makrobiogenne) = invariantne: C, H, N, O, P, S; sekundárne (oligobiogenne) = invariantne: Ca, Fe, K, Na, Mg, Cl; stopové (mikrobiogenne prvky - mikroelementy): napr.: Zn, Mn, Cu, Mo, I,
11.Ktoré molekuly sa zúčastňujú v regulačných procesoch u rastlín?
=(VB 51)
axuíny(sytetizuje vo všetkých rastlinách), giberelíny(stimulujú rast,kvitnutie), cytokliníny(tvorí z izolovanej DNA), kyselnia abscisová(inhibuje rast),
12.Čo je Crossing over, kde a kedy môže vzniknúť
=(VB 93)
Presun génov medzi homologickými úsekmi chromozómov, vzniká rekombinácia. Vzniká v redukčnom heterotypisckom dlení (meióza)
13.Pri metagenéze papraďorastov, ktoré orgány sú súčasťou nepohlavnej generácie – sporofytu
=(VB 99)
zygota, zárodok sporofytu, mladý sporofyt, dospelý sporofyt, výtrusnice, výtrusnica
14.Receptory dráždivosti u organizmov sa členia na:
=(VB 106-107)
- zmysli pre podnety látkové (chemické) = chuť, čuch
- zmysli pre podnety energetické = hmat, zmysel polohový(statokinetický), sluch, zrak
15.Vymenujte mechanizmy pasívneho príjmu látok bunkou
=(VB 66)
- absorbcia = komplex vzájomného pôsobenia častíc s molekulami membrány
- difúzia = cez membránu mikropórov prechádzajú malé molekuly
- osmóza = prenos vody a častíc v nej
16.Akými štádiami prechádza vývin živočíchov počas etapy embryonálneho vývinu?
=(VB 128-130)
- blastogenéza = oplodnenie vajíčka, esgmentácia, blastulácia, gastrulácia
- organogenéza = zárodočné obaly
17.Ako nazývame prvé delenie pri meióze? Aké zmeny v bunke nastanú počas
delelnia?
=(VB 93)
Redukčné heterotypické delenie.
Súhlasné chromozómy sa spájajú do terád. Chromozóm má 2 chromatídy takže teráda má 4. Spojené chromatídy vytvoria chiazmy. Vymenia si úseky, oddelia a presunú sa(Crossing over), vznikajú rekombinácie.
18.Vymenujte spôsoby pohlavného rozmnožovania organizmov
=(VB 96-97)
- hologamia = najprimitívnejší spôsob= konjugácia, kopulácia
- merogamia = u rodičov vznikajú gaméty = izogamia, anizogamia, gametangiogamia, somatogamia, oogamia
- vajcorodosť = živočích kladie vajíčka alebo ikry ktoré sa liahnu mimo tela
- živorodosť = vajíčka sa vyvíjajú v tele matky
19.Ktoré biologické zákony sú zovšeobecnením toku informácie medzi organizmom a jeho prostredím? Ktoré zákonitosti vyjadrujú ich podstatu?
=(VB 102)
dráždivosť, pohyb, adaptácia, správanie, dorozumenie
- vonkajšie prostredie = chemické, fytikálne, spoločneské činitele, biotické faktory, kozmické vpylvy
- vnútorné prostedie = bunkovovu stenou, cytoplazmatickou membránou, krycími pletivami, tkanivami
20.Aké typy zmien obsahuje fyloembryogenéza ako špeciálna črta evolúcie ontogenézy?
=(VB 133)
neotenia (pedomorfoza/progeneza), fetalizacia
morfologicko – fyziologické zmeny počas ontogenézy(môžu vznikať prostrednictvom heterochrónií a hetrotropií). Zmeny v ontogenéze počas raných, stredných, neskorých štád:
- archallaxia = zmena v začiatočných štádiách formotvorných procesov
- deviácia = evolučný odklon vo vývine orgánu v stredných štádiách jeho formovania
- anabólia = zmena v neskorých štádiách vývinu
21.Vymenujte formy paratypovej premenlivosti
=(VB 102)
Vlastnosti získané nededične
- modifikácie = dlhodobé až trvalé prispôsobenie podmienkam
- adaptácie = dočasné prispôsobenie sa podmienkam
- fenokópia = prispôsobenie sa podmienkam, ktoré napodobňuje genotypový variant
22.Nakreslite schému progenota a označte jeho štruktúry
=(VB 173)
23.Aké faktory mechanizmu evolúcie sú potrebné, aby evolúcia organizmov mohla prebiehať?
=(VB 156)
-ktoré genetickú premenlivosť tvoria – mutačný proces a migrácia.
-ktoré zosilňujú – rekombinačný proces, izolácia a populačné vlny (kolísanie veľkosti populácie),
-ktorý realizuje proces vlastnej evolúcie – prírodný výber (selekcia)
24.Ktoré gény obsahuje model enzýmovej indukcie a represie u bakteriálnej bunky?
=(VB 116)
štrukturálny gén, regulačný gén, spätný väzba
25.Makroevolúcia obsahuje pravidlá – isté empirické zovšeobecnenia spoločenských
čŕt evolúcie, ktoré sú to?
=(VB 164)
nevratnosti znakov získaných v evolúcií, progresívnej špecializácie, o pôvode z nešpecializovaných predkov, adaptačnej radiácie, striedanie hlavných smerov evolúcie, upevneneia itegrácie biologických systémov
26.Ktoré črty v organizmoch zaraďujeme k základným ontogenetickým predpokladom evolúcie organizmov?
=(VB 132)
celistvosť, neoténia, fetalizácia, autonomizácia, fyloembryogenéa, rekapitulácia
27.Vymenujte typy metamorfózy u živočíchov a larválne štádiá počas hypermetamorfózy
=(VB 132)
vo vývine nasleduje niekoľko rôznych larválnych štádií
larva mechúrikov(palanula); obrúčakvých červov(trochofóra); mäkkýšov(veliger); nižších kôrovcov (naulius); vyšších kôrovcov(zoea)
28.Načrtnite Foxov model evolučnej následnosti pri vzniku nukleových kyselín a bielkovín
=(VB 139)
Prvé štádium: H20
AMK––––––––––––––––––––––––proteinoidy
Druhé štad: nukleozidtrifosfáty H2O
proteinoidy –––––––––––––pranukleová –––praribozómy
Kyselina
Tretie štád: ATP, AMK
Praribozómy –––––––––––––––bielkoviny
29.Ktoré evolučné momenty zohrali podstatnú úlohu pri vzniku molekulovej replikácie, reprodukčných mechanizmoch a genetického kódu?
=(VB 143)
komplementárnosť dvojíc prinových a pyrimidínových báz; rozdelenie prvotnej nukleovej kyseliny; oddelenie hlavných životných procesov, autoreplikácie
30.Aké spôsoby vzniku druhov poznate. Aké procesy sa u nich zúčastňujú?
=(VB 161)
- sympatický vznik druhov = vzniká pri rýchlej zmene karyotypu, forma hybrizidácie, reproduktívny izolácia,
- alopatický vznik druhov = fragmentáciou, rozsídlením pôvodného druhu, formy prietorovej izlácie