zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Pedagogická fakulta / Všeobecná biológia

 

Testy C (1) (test_vb_(c)_1.doc)

Všeobecná biológia – test C (01.02.2007)

 

1.Aké stupne generalizácie poznatkov v biológii poznáte, a ako sa členia?

=(VB 18-19)

- hypotéza = musí dať adekvátnu odpoveď, pravdepodobná, verifikovateľná (objektívnosť, spoľahlivosť, platnosť)

- vedecká tória = čiastková biologická teória(buková, evolučná,chromozómová, génová a teória dedičnosti, matričná teória dedičnosti, teória vzniku života a teória biologickej informácie), všeobecná teória biológie (monoatributývnym, polyatributývnym)

- biologické zákony = špecifické zvláštne, štatistické spoločné, všeobecné univerzálne

 

2.Ako sa biológia člení podľa praktického využitia  v spoločenskej praxi, vymenujte vedné disciplíny

=(VB 7)

- základné vedné disciplíny = získavajú pôvodné poznatky o existencií, organizácií a prostredí organizmov

- aplikované vedné disciplíny = využitie poznatkov v praxi: agrobiológia, lekárstvo, technická biológia, mikrobiologická technológia, biochemická technológia, genetické inžinierstvo, bioinžinierstvo.

 

3.Vymenujte periódy a etapy zovšeobecnenia poznatkov v biológii a ich charakteristické znaky

=(VB 9-11)

perióda naturfilozofického teoretizovania o ,,živom'': -obdobie stredoveku , názor: starogrécky hylozoizmus , prepracovanie antických znalosti,hromadenie novych poznatkov  

-prvá etapa (vznik biológie) = v období renesancie, základy metodológie experimentalnej vedy(Verulansky, Descartes), Lamark použil termín biológa

Vznik čiastkových teórií: bunková(Purkyně, Schleiden), evolučná(Ch. Darwin), mechanizmu dedičnosti (Mendel), chromozómová alebo génová(Setton, Morgan),

- druhá etapa = 20 storočie, syntéza čiastkových a biologických disciplín (teretická biológia), formalizácia koncepcie javov pomocou matematiky (Woodger), fyzikálno-chemický prístup (Schrodinger), kybernetika(Wiener)

- súčasná etapa = celostné určenie podstaty života

 

4.Vymenujte metódy a formy získavania východiskových faktov v biológii

=(VB 12-15)

- pozorovanie = jednoduché(bezprostredné/sprostredkované, priame/nepriame), zložité

- pokus experiment = vychádza z hypotézy(poznávací/overovací), skúma izolované javy (in vivo, in vitro), opakovanosť (experiment klasický/m-faktorový)

- formy biologického experimentu = morfologický, fyziologický, genetický, výrobný, fyzikalno-chemicko-matematický

 

5.Vymenujte všeobecné vlastnosti živých sústav

=(VB 27)

výmena látok a energie, dráždivosť, pohyb, rast, rozmnožovanie, dedičnosť, vývin, vývoj

Základné vlastnosti spočívajú v troch tokoch: hmoty(látky), energie, informácie

 

6.Procesy v dýchacom reťazci môžeme rozdeliť do niekoľkých systémov, ktoré sú to?

=(VB 79)

substrát ---> systém aktivujúci vodík ---> systém prenášajúci vodík, elektróny ---> systém aktivujúci kyslík

 

7.K akým metabolickým procesom patrí glykolýza, pomenujte fázy jej

mechanizmu

=(VB 75)

Patrí ku katabolickým procesom (rozklad sacharidov)

- prvá fáza = premena východiskových sacharidov(hexóza, pentóza, polysacharidy) na triózy, v nej sa nezíska ani neuvoľní žiadna energia.

- druhá fáza = oxidácia trióz spolu s akumuláciou uvoľnenej energie

 

8.Doplnte pravú stranu reakcie, aký proces znázorňuje?      

=(VB 75)

Kvasenie alkoholové = (vznik molekuly ATP (energie)) = adenotíndifosfát

 

       C6H12O6 +  2ADP + H3PO4 ---- 2 C2 H5OH + 2CO2 + 2 ATP + 2 H20  

       

    glukóza               kys. fosforečná                                                    

 

9.Čo sú nadmolekulové komplexy? Aké nadmolekulové komplexy poznáte a ako môžu vznikať?

=(VB 56-61)

Supramolekulove komplexy, ktorých štruktúra a funkčný prejav sú zložitejšie ako pri jednoduchých molekulách. Vznikajú následkom nekonvalentnej agregácie makromolekulových subjednotiek.

Organizovaný stavebnicový princíp miko a mokromolekúl so zložitými prejavmi.

- multienzýmové, proteínové, nukloproteínové, lipidoprotínové komplexy

- možu vznikať: autoorganizáciou(postačí infor makromolekúl), sprostredkovanou organizáciou (makromolekuly, ktoré sa nestanú stavebnými prvkami), usmernenou organizáciou(potrebná organizujúca štruktúra)

 

10.Ako členíme biogénne prvky?

=(VB 29)

- z chemického hľadiska: kovy, nekovy

- z fyziologického hľadiska: nenahraditeľné (esenciálne), nahraditeľné

- podľa množstva:primárne (makrobiogenne) = invariantne: C, H, N, O, P, S; sekundárne (oligobiogenne) = invariantne: Ca, Fe, K, Na, Mg, Cl; stopové (mikrobiogenne  prvky -  mikroelementy): napr.: Zn, Mn, Cu, Mo, I,

 

11.Ktoré molekuly sa zúčastňujú v regulačných procesoch u rastlín?

=(VB 51)

axuíny(sytetizuje vo všetkých rastlinách), giberelíny(stimulujú rast,kvitnutie), cytokliníny(tvorí z izolovanej DNA), kyselnia abscisová(inhibuje rast),

 

12.Čo je Crossing over, kde a kedy môže vzniknúť

=(VB 93)

Presun génov medzi homologickými úsekmi chromozómov, vzniká rekombinácia. Vzniká v redukčnom heterotypisckom dlení (meióza)

 

13.Pri metagenéze papraďorastov, ktoré orgány sú súčasťou nepohlavnej generácie – sporofytu

=(VB 99)

zygota, zárodok sporofytu, mladý sporofyt, dospelý sporofyt, výtrusnice, výtrusnica

 

14.Receptory dráždivosti u organizmov sa členia na:

=(VB 106-107)

- zmysli pre podnety látkové (chemické) = chuť, čuch

- zmysli pre podnety energetické =  hmat, zmysel polohový(statokinetický), sluch, zrak

 

15.Vymenujte mechanizmy pasívneho príjmu látok bunkou

=(VB 66)

- absorbcia = komplex vzájomného pôsobenia častíc s molekulami membrány

- difúzia = cez membránu mikropórov prechádzajú malé molekuly

- osmóza = prenos vody a častíc v nej

 

 

16.Akými štádiami prechádza vývin živočíchov počas etapy embryonálneho vývinu?

=(VB 128-130)

- blastogenéza = oplodnenie vajíčka, esgmentácia, blastulácia, gastrulácia

- organogenéza = zárodočné obaly

 

17.Ako nazývame prvé delenie pri meióze? Aké zmeny v bunke nastanú počas

delelnia?

=(VB 93)

Redukčné heterotypické delenie.

Súhlasné chromozómy sa spájajú do terád. Chromozóm má 2 chromatídy takže teráda má 4. Spojené chromatídy vytvoria chiazmy. Vymenia si úseky, oddelia a presunú sa(Crossing over), vznikajú rekombinácie.

 

18.Vymenujte spôsoby pohlavného rozmnožovania organizmov

=(VB 96-97)

- hologamia = najprimitívnejší spôsob= konjugácia, kopulácia

- merogamia = u rodičov vznikajú gaméty = izogamia, anizogamia, gametangiogamia, somatogamia, oogamia

- vajcorodosť = živočích kladie vajíčka alebo ikry ktoré sa liahnu mimo tela

- živorodosť = vajíčka sa vyvíjajú v tele matky

 

19.Ktoré biologické zákony sú zovšeobecnením toku informácie medzi organizmom a jeho prostredím? Ktoré zákonitosti vyjadrujú ich podstatu?

=(VB 102)

dráždivosť, pohyb, adaptácia, správanie, dorozumenie

- vonkajšie prostredie = chemické, fytikálne, spoločneské činitele, biotické faktory, kozmické vpylvy

- vnútorné prostedie = bunkovovu stenou, cytoplazmatickou membránou, krycími pletivami, tkanivami

 

20.Aké typy zmien obsahuje fyloembryogenéza ako špeciálna črta evolúcie ontogenézy?

=(VB 133)

neotenia (pedomorfoza/progeneza), fetalizacia

morfologicko – fyziologické zmeny počas ontogenézy(môžu vznikať prostrednictvom heterochrónií a hetrotropií). Zmeny v ontogenéze počas raných, stredných, neskorých štád:

- archallaxia = zmena v začiatočných štádiách formotvorných procesov

- deviácia = evolučný odklon vo vývine orgánu v stredných štádiách jeho formovania

- anabólia = zmena v neskorých štádiách vývinu

 

21.Vymenujte formy paratypovej premenlivosti

=(VB 102)

Vlastnosti získané nededične

- modifikácie = dlhodobé až trvalé prispôsobenie podmienkam

- adaptácie = dočasné prispôsobenie sa podmienkam

- fenokópia = prispôsobenie sa podmienkam, ktoré napodobňuje genotypový variant

 

22.Nakreslite schému progenota a označte jeho štruktúry

=(VB 173)

 

23.Aké faktory mechanizmu evolúcie sú potrebné, aby evolúcia organizmov mohla prebiehať?

=(VB 156)

-ktoré genetickú premenlivosť tvoria – mutačný proces a migrácia.

-ktoré zosilňujú – rekombinačný proces, izolácia a populačné vlny (kolísanie veľkosti populácie),

-ktorý realizuje proces vlastnej evolúcie – prírodný výber (selekcia)

 

 

24.Ktoré gény obsahuje model enzýmovej indukcie a represie u bakteriálnej bunky?

=(VB 116)

štrukturálny gén, regulačný gén, spätný väzba

 

25.Makroevolúcia obsahuje pravidlá – isté empirické zovšeobecnenia spoločenských

čŕt evolúcie, ktoré sú to?

=(VB 164)

nevratnosti znakov získaných v evolúcií, progresívnej špecializácie, o pôvode z nešpecializovaných predkov, adaptačnej radiácie, striedanie hlavných smerov evolúcie, upevneneia itegrácie biologických systémov

 

26.Ktoré črty v organizmoch zaraďujeme k základným ontogenetickým predpokladom evolúcie organizmov?

=(VB 132)

celistvosť, neoténia, fetalizácia, autonomizácia, fyloembryogenéa, rekapitulácia

 

27.Vymenujte typy metamorfózy u živočíchov a larválne štádiá počas hypermetamorfózy

=(VB 132)

vo vývine nasleduje niekoľko rôznych larválnych štádií

larva mechúrikov(palanula); obrúčakvých červov(trochofóra); mäkkýšov(veliger); nižších kôrovcov (naulius); vyšších kôrovcov(zoea)

 

 

28.Načrtnite Foxov model evolučnej následnosti pri vzniku nukleových kyselín a bielkovín

=(VB 139)

Prvé štádium:   H20

AMK––––––––––––––––––––––––proteinoidy

Druhé štad:  nukleozidtrifosfáty                H2O

proteinoidy –––––––––––––pranukleová –––praribozómy

                                            Kyselina

Tretie štád:         ATP, AMK

Praribozómy –––––––––––––––bielkoviny

 

29.Ktoré evolučné momenty zohrali podstatnú úlohu pri vzniku molekulovej replikácie, reprodukčných mechanizmoch a genetického kódu?

=(VB 143)

komplementárnosť dvojíc prinových a pyrimidínových báz; rozdelenie prvotnej nukleovej kyseliny; oddelenie hlavných životných procesov, autoreplikácie

 

30.Aké spôsoby vzniku druhov poznate. Aké procesy sa u nich zúčastňujú?

=(VB 161)

- sympatický vznik druhov = vzniká pri rýchlej zmene karyotypu, forma hybrizidácie, reproduktívny izolácia,

- alopatický vznik druhov = fragmentáciou, rozsídlením pôvodného druhu, formy prietorovej izlácie