zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Konštantína Filozofa / Fakulta sociálnych vied a zdravotníctva / Komunikacia v osetrovatelstve

 

transakcna analyza (transakc_analyza.doc)

Transakčná analýza

1.Psychologická teória osobnosti, komunikácie a psychoterapie

Trojčlenný model

Freud: ID – EGO – SUPEREGO

Berne: Každá osobnosť môže prejaviť svoju podstatu ako

    DIEŤA (Di) – DOSPELÝ (Do) – RODIČ (Ro)

- model vysvetľuje, ako ľudia psychologicky fungujú

v čom sa líšia, prečo sa správajú tak ako sa správajú

2. Rozširuje poznatky týkajúce sa osobnostného vývinu i patopsychológie

3. Vychádza z pozorovania toho, čo ľudia robia a čo si vzájomne hovoria.

4. Je praktickou teóriou komunikácie a vhodným nástrojom rozvíjania komunikačných spôsobilostí a sociálnych kompetencií

5.Využíva sa tam, kde je treba porozumieť interpersonálnym a medziskupinovým vzťahom a kde sa očakáva aj isté ovplyvnenie týchto vzťahov

 

6.Využíva sa skupinovo alebo v práci

s partnerskými, manželskými pármi, dvojicami v komplementárnych  rolových pozíciach (učiteľ – žiak,

rodič – dieťa, sestra – pacient, predavač - zákazník)

7. Ak analyzujeme situácie, môžeme zistiť, aký druh roly človek v tejto situácii hrá, ktorý Ego-stav je najčastejšie v akcii, ktoré Ego-stavy nie sú dostatočne rozvinuté

    zmeniť komunikačné pravidlá tak, aby interakcia prinášala  vzájomnú satisfakciu

ukončiť neproduktívne komunikačné hry

nachádzať nové zdroje energie pre svoju činnosť

Každý z nás je iný vo svojej ľudskej podstate sme si všetci rovní

každý človek má svoju  cenu, hodnotu, zaslúži si dôstojné

zaobchádzanie

Ak akceptujeme seba samého takého ako som - potom aj prijímam druhého takého aký je

  Každý človek je schopný myslieť

myslenie má rovnakú váhu ako cítenie a prežívanie alebo činnosť

  Ľudia sú schopní svoj život meniť a riadiť

za svoje rozhodnutia si je človek zodpovedný sám

najviac a najdôležitejších rozhodnutí robí človek v mladosti

  Ľudia sú schopní sa ďalej rozvíjať a byť nezávislí na vôli iných

nikto nás nemôže prinútiť, aby sme cítili, správali sa tak, ako chcú iní  v našom okolí

  Ľudia môžu medzi sebou slobodne a otvorene komunikovať

Pohladenie v TA jednotkou uznania našej existencie

prejav, ktorým berieme na vedomie existenciu toho druhého

Malé dieťa na prežitie potrebuje fyzický kontakt s tými, kto sa oň starajú

V dospelosti potrebujeme fyzický kontakt s druhými.

V priebehu života prijímame aj rôzne symbolické pohladenia -úsmev, kompliment, nenávistný pohľad alebo kritiku.

To je pre nás znamením, že nás iní ľudia berú na vedomie,

     že s nami komunikujú

Potreba pohladenia je vrodená a výmena pohladení jednou z najdôležitejších ľudských aktivít.

TA nazýva túto potrebu hladom po uznaní

Pohladenia: zdrojom psychickej energie potrebnej k životu

Druhy pohladení ovplyvnené kultúrou a výchovou

každý preferuje niektorý druh pohladení

iný ignoruje alebo odmieta

pohladenia veľkého významu pre jedného,pre iného úplne zanedbateľné

pre jedného zdrojom energie, druhý to prehliada

Máme v sebe vnútorný filter, cez ktorý selektívne prepúšťame alebo neprepúšťame prichádzajúce pohladenia

Prepúšťame tie, ktoré vyhovujú našim preferenciám

Najmocnejší komunikačný kanál fyzický dotyk

prejav dôvernosti, najviac strážený a regulovaný

EGO – stav označenie celého súboru pocitov, myšlienok a správania

spôsob, ktorým v danej chvíli prejavujeme časť svojej osobnosti

termín, ktorý slúži na odlíšenie nášho vnútorného stavu a prejavov v súvislosti s ľuďmi, miestom a časom vzájomnej komunikácie

Lepší alebo horší ego-stavKaždý sa výborne hodí v istom čase,  v istej situácii   a na istom mieste Umenie života spočíva v tom, že vieme ego -stavy prepínať a vypínať v súlade so všetkými vonkajšími a vnútornými podmienkami.

Rozlíšenie Ro, DO, Di vo svojom každodennom fungovaní sa nazýva štrukturálna analýza

Štrukturálnou analýzou, sebareflexiou získame obraz o tom, ktorý ego stav vo svojom   správaní preferujeme, ktorý je relatívne dobre rozvinutý a ktorý zakrnelý

Detské kľúče

Neverbálne: slzy, chvejúce sa pery, ohŕňanie nosom, odúvanie sa, fňukavý hlas, gúľanie očami, mykanie plecom, krčenie plecami, nohy skrížené pod seba – nedotýkajú sa zeme, zabŕdanie, natešenosť, živé reagovanie, chichúňanie sa, výskot, vykrúcanie sa, obhrýzanie nechtov, hlásenie sa k slovu

Verbálne: ja chcem, ja budem ...(sľubovanie), ešte mám čas (potom), vyššie, najvyššie a všetky superlatívy, moje je lepšie ako tvoje, provokovanie...

Rodičovské kľúče

Neverbálne: zachmúrená tvár, našpúlené ústa, vztýčený ukazovák, prikyvovanie hlavou, hrozivý pohľad, poklopkávanie prstami alebo nohou, ruky skrížené na prsiach, opreté o bokhladenie hlavy, bozk na čelo, povzdychy „ach, jaj!“

Verbálne: Urobím tomu raz navždy koniec!Zapamätaj si to raz navždy! Koľkokrát som ti to hovorila...? Ako sa opovažuješ...? Nebuď drzý! Ty úbožiak! Tak čo, chúďa... Nikdy z teba nič nebude! všetky kritické poznámky, pochvalné vyjadrenia (napr. dobre, miláčik, dušička...), ktoré však nevyjadrujú skutočné pocity alebo racionálne, uvážlivé hodnotenie sú vyslovené automaticky, bezmyšlienkovite

Kľúče dospelého

Neverbálne: pozorný, načúvajúci výraz tváre, očí, tela, povzbudzujúci pohľad, postoj, úprimný pohľad do očí, záujem a živosť v očiach

Verbálne: ...teda, prečo, čo, kde, kedy, koľko, kto, ako...?, porovnateľný, pravdivý, pravdepodobný, možný, neznámy, objektívny, ...myslím si, vidím, že..., toto je môj názor...

EGOGRAM

symbolické vyjadrenie množstva času a energie, ktorá sa viaže k ego-stavu RODIČ (Ro), DOSPELÝ (Do) a DIEŤA (Di) u každého jednotlivca

  1. súčet symbolického vyjadrenia energie je v reálnom i cieľovom odhade rovnaký
  2. každý člen skupiny si zoberie svoju schému štrukturálnej analýzy a zamýšľa sa nad jednotlivými egostavmi a robí sebahodnotenie.