Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Konštantína Filozofa / Fakulta sociálnych vied a zdravotníctva / Komunikacia v osetrovatelstve
transakcna analyza (transakc_analyza.doc)
Transakčná analýza
1.Psychologická teória osobnosti, komunikácie a psychoterapie
Trojčlenný model
Freud: ID – EGO – SUPEREGO
Berne: Každá osobnosť môže prejaviť svoju podstatu ako
DIEŤA (Di) – DOSPELÝ (Do) – RODIČ (Ro)
- model vysvetľuje, ako ľudia psychologicky fungujú
v čom sa líšia, prečo sa správajú tak ako sa správajú
2. Rozširuje poznatky týkajúce sa osobnostného vývinu i patopsychológie
3. Vychádza z pozorovania toho, čo ľudia robia a čo si vzájomne hovoria.
4. Je praktickou teóriou komunikácie a vhodným nástrojom rozvíjania komunikačných spôsobilostí a sociálnych kompetencií
5.Využíva sa tam, kde je treba porozumieť interpersonálnym a medziskupinovým vzťahom a kde sa očakáva aj isté ovplyvnenie týchto vzťahov
6.Využíva sa skupinovo alebo v práci
s partnerskými, manželskými pármi, dvojicami v komplementárnych rolových pozíciach (učiteľ – žiak,
rodič – dieťa, sestra – pacient, predavač - zákazník)
7. Ak analyzujeme situácie, môžeme zistiť, aký druh roly človek v tejto situácii hrá, ktorý Ego-stav je najčastejšie v akcii, ktoré Ego-stavy nie sú dostatočne rozvinuté
zmeniť komunikačné pravidlá tak, aby interakcia prinášala vzájomnú satisfakciu
ukončiť neproduktívne komunikačné hry
nachádzať nové zdroje energie pre svoju činnosť
Každý z nás je iný vo svojej ľudskej podstate sme si všetci rovní
každý človek má svoju cenu, hodnotu, zaslúži si dôstojné
zaobchádzanie
Ak akceptujeme seba samého takého ako som - potom aj prijímam druhého takého aký je
Každý človek je schopný myslieť
myslenie má rovnakú váhu ako cítenie a prežívanie alebo činnosť
Ľudia sú schopní svoj život meniť a riadiť
za svoje rozhodnutia si je človek zodpovedný sám
najviac a najdôležitejších rozhodnutí robí človek v mladosti
Ľudia sú schopní sa ďalej rozvíjať a byť nezávislí na vôli iných
nikto nás nemôže prinútiť, aby sme cítili, správali sa tak, ako chcú iní v našom okolí
Ľudia môžu medzi sebou slobodne a otvorene komunikovať
Pohladenie v TA jednotkou uznania našej existencie
prejav, ktorým berieme na vedomie existenciu toho druhého
Malé dieťa na prežitie potrebuje fyzický kontakt s tými, kto sa oň starajú
V dospelosti potrebujeme fyzický kontakt s druhými.
V priebehu života prijímame aj rôzne symbolické pohladenia -úsmev, kompliment, nenávistný pohľad alebo kritiku.
To je pre nás znamením, že nás iní ľudia berú na vedomie,
že s nami komunikujú
Potreba pohladenia je vrodená a výmena pohladení jednou z najdôležitejších ľudských aktivít.
TA nazýva túto potrebu hladom po uznaní
Pohladenia: zdrojom psychickej energie potrebnej k životu
Druhy pohladení ovplyvnené kultúrou a výchovou
každý preferuje niektorý druh pohladení
iný ignoruje alebo odmieta
pohladenia veľkého významu pre jedného,pre iného úplne zanedbateľné
pre jedného zdrojom energie, druhý to prehliada
Máme v sebe vnútorný filter, cez ktorý selektívne prepúšťame alebo neprepúšťame prichádzajúce pohladenia
Prepúšťame tie, ktoré vyhovujú našim preferenciám
Najmocnejší komunikačný kanál fyzický dotyk
prejav dôvernosti, najviac strážený a regulovaný
EGO – stav označenie celého súboru pocitov, myšlienok a správania
spôsob, ktorým v danej chvíli prejavujeme časť svojej osobnosti
termín, ktorý slúži na odlíšenie nášho vnútorného stavu a prejavov v súvislosti s ľuďmi, miestom a časom vzájomnej komunikácie
Lepší alebo horší ego-stavKaždý sa výborne hodí v istom čase, v istej situácii a na istom mieste Umenie života spočíva v tom, že vieme ego -stavy prepínať a vypínať v súlade so všetkými vonkajšími a vnútornými podmienkami.
Rozlíšenie Ro, DO, Di vo svojom každodennom fungovaní sa nazýva štrukturálna analýza
Štrukturálnou analýzou, sebareflexiou získame obraz o tom, ktorý ego stav vo svojom správaní preferujeme, ktorý je relatívne dobre rozvinutý a ktorý zakrnelý
Detské kľúče
Neverbálne: slzy, chvejúce sa pery, ohŕňanie nosom, odúvanie sa, fňukavý hlas, gúľanie očami, mykanie plecom, krčenie plecami, nohy skrížené pod seba – nedotýkajú sa zeme, zabŕdanie, natešenosť, živé reagovanie, chichúňanie sa, výskot, vykrúcanie sa, obhrýzanie nechtov, hlásenie sa k slovu
Verbálne: ja chcem, ja budem ...(sľubovanie), ešte mám čas (potom), vyššie, najvyššie a všetky superlatívy, moje je lepšie ako tvoje, provokovanie...
Rodičovské kľúče
Neverbálne: zachmúrená tvár, našpúlené ústa, vztýčený ukazovák, prikyvovanie hlavou, hrozivý pohľad, poklopkávanie prstami alebo nohou, ruky skrížené na prsiach, opreté o bokhladenie hlavy, bozk na čelo, povzdychy „ach, jaj!“
Verbálne: Urobím tomu raz navždy koniec!Zapamätaj si to raz navždy! Koľkokrát som ti to hovorila...? Ako sa opovažuješ...? Nebuď drzý! Ty úbožiak! Tak čo, chúďa... Nikdy z teba nič nebude! všetky kritické poznámky, pochvalné vyjadrenia (napr. dobre, miláčik, dušička...), ktoré však nevyjadrujú skutočné pocity alebo racionálne, uvážlivé hodnotenie sú vyslovené automaticky, bezmyšlienkovite
Kľúče dospelého
Neverbálne: pozorný, načúvajúci výraz tváre, očí, tela, povzbudzujúci pohľad, postoj, úprimný pohľad do očí, záujem a živosť v očiach
Verbálne: ...teda, prečo, čo, kde, kedy, koľko, kto, ako...?, porovnateľný, pravdivý, pravdepodobný, možný, neznámy, objektívny, ...myslím si, vidím, že..., toto je môj názor...
EGOGRAM
symbolické vyjadrenie množstva času a energie, ktorá sa viaže k ego-stavu RODIČ (Ro), DOSPELÝ (Do) a DIEŤA (Di) u každého jednotlivca
- súčet symbolického vyjadrenia energie je v reálnom i cieľovom odhade rovnaký
- každý člen skupiny si zoberie svoju schému štrukturálnej analýzy a zamýšľa sa nad jednotlivými egostavmi a robí sebahodnotenie.