Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Konštantína Filozofa / Fakulta sociálnych vied a zdravotníctva / Komunikacia v osetrovatelstve
uvod do komunikacie (uvod_do_komunikacie.doc)
Interakcia: proces, v ktorom dve alebo viac osôb sú vzájomne pre seba podnetom, navzájom na seba reagujú
Základné aspekty sociálneho kontaktu:
- komunikačný – výmena informácií
- interakčný – otázky výmeny činnosti a bezprostredné organizovanie činností
- perceptívny – vzájomné poznávanie, vnímanie a pochopenie účastníkov kontaktu
Ľudia nemôžu žiť bez vzájomného sociálneho kontaktu.
Vzájomný kontakt prispieva na uspokojenie /neuspokojenie ľudských potrieb
- sám je tiež ľudskou potrebou
- má najrozmanitejšie formy, podobne ako ľudský život
- stretávajúci sa ľudia zastávajú najrôznejšie spoločenské pozície a role
- riadi sa určitými normami
- prebieha rôznymi priamymi a sprostredkovanými spôsobmi
- človek môže reagovať adaptívne – primerane, adekvátne (kľud, rozvaha)
maladaptívne – neschopnosť adekvátne reagovať (zlosť)
Frustrácia osobnosti – neuspokojenie potrieb – poznamenaná psychika, nespokojnosť, nervozita, neznášanlivosť, apatia atď.
Reakcie frustračné:
- agresivita – zameraná na povôdcu frustrácie – hnev, zlosť, nenávisť
- regresia – primitívnejšie správanie sa - bezradnosť, strach, hnev, zlosť
- únik – tendencia vyhnúť sa frustrácii – stavy nepokoja, úzkosti, stracu
- depresia – stereotyp v konaní – rezignácia, apatia, beznádej.
PSYCHICKÉ JAVY
- Prežívanie Správanie
subjektívna stránka, ako sa cíti objektívna stránka
príznačné len pre človeka pohľad zvonku, inou osobou
obsahom sú psychické správanie tvoria reakcie (reflexy, inštinkty)
procesy, stavy, vlastnosti odpovede (vedomosti, návyky, zvyky, skúsenosti)
konanie (uvedomele vykonávaná činnosť)
vonkajšie výrazy (zmeny vegetatívnych funkcií –červenanie, zblednutie), gestá, postoj tela
reč (verbálne správanie - ako a čo hovorí)
SPRÁVANIE
Expresívne Adaptívne
Bezprostredné prežívanie Rozpor so skutočným prežívaním
- prejavy radosti, zlosti - prispôsobené okolnostiam
potlačenie hnevu, sklamania, hraná veselosť
Zo správania môžeme posudzovať prežívanie, ale aj vlastnosti osobnosti
PROFESIONÁLNE SPRÁVANIE – ? adaptívne – expresívne ?
Profesionálne správanie = profesionálna rola
- PROFESIONÁLNE SPRÁVANIE SESTRY
Pochopenie role sestry: vedomosti o správaní a konaní
Faktory ovplyvňujúce rolu sestry:
vonkajšie
– požiadavky WHO, spoločnosti, etika, filozofia, predpisy o zdravotníckej starostlivosti, politika spoločnosti, požiadavky učiteľov, nadriadených, spolupracovníkov
vnútorné
- osobnostné predpoklady
MOTIVÁCIA (prečo som si vybrala profesiu)
SOCIÁLNA ZRELOSŤ (orientácia na druhého)
KOOPERÁCIA (schopnosť spolupracovať)
TOLERANCIA (rešpektovať iné zmýšľanie)
AUTONÓMIA (nezávislý vzťah k autoritám - ekonomická, citová a názorová) ADAPTABILITA (schopnosť prispôsobiť sa
PRIMERANÉ SEBAHODNOTENIE (zdravé sebavedomie, sebadôvera, sebaúcta, primeraná vážnosť, skromnosť
SCHOPNOSŤ NIESŤ ZODPOVEDNOSŤ ZA INÝCH (uvedomenie si rizika)
Pochopenie role pacienta - stáva sa klientom, rovnoprávnym partnerom, má právo rozhodovať o svojom ďalšom osude a niesť za svoje zdravie zodpovednosť
KOMUNIKÁCIA
Základná zložka interakcie medzi ľuďmi
Psychologicky najdôležitejšie v sociálnej komunikácii je vzájomné pochopenie a vzájomné porozumenie
Každý spôsob výmeny informácií alebo pocitov medzi dvomi alebo viacerými ľuďmi
Zámer vyvolať nejakú odpoveď
Cieľ ovplyvniť iných, získať informácie
Sociálna komunikácia je prostriedkom na dosiahnutie vzájomných uspokojivých vzťahov medzi ľuďmi. Dôležitá je celá sociálna interakcia, nielen reč, ale aj to, čo sa deje medzi ľuďmi, ktorí spolu komunikujú.
KTO
KDE
AKO TO HOVORÍ
KEDY
PREČO
AKÝ JE ÚČINOK HOVORENÉHO
KOMUNIKÁCIA je podávanie informácií pri interakcii, oznamovanie nejakých údajov pri priamom aj nepriamom styku
UŽITOCNÁ NEUZITOČNÁ
Podporuje výmenu informácií, Brzdí alebo celkom znemožňuje
myšlienok a pocitov prenos informácií a pocitov
KOMUNIKAČNÉ PREKÁŽKY
SESTRA PACIENT/KLIENT
Chce komunikovať Chce komunikovať (väčšina)
Vie komunikovať Nechce (má strach, je v strese, introvert)
Môže komunikovať Nemôže (afázia, nepočuje, má bolesť)
Komunikácia môže byť primeraná – problematická – patologická (obsah-význam)
Komunikácia
VERBÁLNA NEVERBÁLNA PARALINGVISTIKA
slovný spôsob oznamovania posturológia mimoslovné aspekty
kinetika, haptika
proxemika, gestika
mimika, reč očí, emblémy
analytická myseľ
10%
VEDOMIE
PODVEDOMIE
Reaktívna myseľ 90%
KOMUNIKÁCIA
SOCIÁLNA – neplánovaná, neformálna, v ležérnom tempe
ŠTRUKTÚROVANÁ – naplánovaná náplň (napr. poučenie pacienta)
TERAPEUTICKÁ – uspokojovanie pacienta, pomôcť mu vyrovnať sa s problémami