zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Konštantína Filozofa / Fakulta sociálnych vied a zdravotníctva / Komunikacia v osetrovatelstve

 

uvod do komunikacie (uvod_do_komunikacie.doc)

Interakcia: proces, v ktorom dve alebo viac osôb sú vzájomne pre seba podnetom, navzájom na seba reagujú

Základné aspekty sociálneho kontaktu:

  1. komunikačný – výmena informácií
  2. interakčný – otázky výmeny činnosti a bezprostredné organizovanie činností
  3. perceptívny – vzájomné poznávanie, vnímanie a pochopenie účastníkov kontaktu

Ľudia nemôžu žiť bez vzájomného sociálneho kontaktu.

Vzájomný kontakt prispieva na uspokojenie /neuspokojenie ľudských potrieb

  1. sám je tiež ľudskou potrebou
  2. má najrozmanitejšie formy, podobne ako ľudský život
  3. stretávajúci sa ľudia zastávajú najrôznejšie spoločenské pozície a role
  4. riadi sa určitými normami
  5. prebieha rôznymi priamymi a sprostredkovanými spôsobmi
  6. človek môže reagovať adaptívne – primerane, adekvátne (kľud, rozvaha)

                                           maladaptívne – neschopnosť adekvátne reagovať (zlosť)

Frustrácia osobnosti – neuspokojenie potrieb – poznamenaná psychika, nespokojnosť, nervozita, neznášanlivosť, apatia atď.

Reakcie frustračné:

  1. agresivita – zameraná na povôdcu frustrácie – hnev, zlosť, nenávisť
  2. regresia – primitívnejšie správanie sa - bezradnosť, strach, hnev, zlosť
  3. únik – tendencia vyhnúť sa frustrácii – stavy nepokoja, úzkosti, stracu
  4. depresia – stereotyp v konaní – rezignácia, apatia, beznádej.

 

 

PSYCHICKÉ JAVY

  1.               Prežívanie                                                            Správanie

subjektívna stránka, ako sa cíti                              objektívna stránka

príznačné len pre človeka                              pohľad zvonku, inou osobou      

obsahom sú psychické                              správanie tvoria reakcie (reflexy, inštinkty)

procesy, stavy, vlastnosti                       odpovede (vedomosti, návyky, zvyky, skúsenosti)

                                                                 konanie (uvedomele vykonávaná činnosť)

vonkajšie výrazy (zmeny vegetatívnych funkcií –červenanie, zblednutie), gestá, postoj         tela

reč (verbálne správanie - ako a čo hovorí)

                                              SPRÁVANIE

                 Expresívne                                                  Adaptívne

Bezprostredné prežívanie                                  Rozpor so skutočným prežívaním

- prejavy radosti, zlosti                                       - prispôsobené okolnostiam

                                                    potlačenie hnevu, sklamania, hraná veselosť

Zo správania môžeme posudzovať prežívanie, ale aj vlastnosti osobnosti

PROFESIONÁLNE SPRÁVANIE –   ? adaptívne – expresívne ?

Profesionálne správanie         =               profesionálna rola

 

  1. PROFESIONÁLNE SPRÁVANIE SESTRY

Pochopenie role sestry: vedomosti  o správaní a konaní

Faktory ovplyvňujúce rolu sestry:

vonkajšie

– požiadavky WHO, spoločnosti, etika, filozofia, predpisy o zdravotníckej      starostlivosti, politika spoločnosti, požiadavky učiteľov, nadriadených, spolupracovníkov

vnútorné

- osobnostné predpoklady

MOTIVÁCIA (prečo som si vybrala profesiu)

SOCIÁLNA ZRELOSŤ (orientácia na druhého)                                 

KOOPERÁCIA (schopnosť spolupracovať)

TOLERANCIA (rešpektovať iné zmýšľanie)

AUTONÓMIA (nezávislý vzťah k autoritám - ekonomická, citová a názorová)                ADAPTABILITA (schopnosť prispôsobiť sa

PRIMERANÉ SEBAHODNOTENIE (zdravé sebavedomie, sebadôvera, sebaúcta,                                    primeraná vážnosť, skromnosť        

SCHOPNOSŤ NIESŤ ZODPOVEDNOSŤ ZA INÝCH (uvedomenie si rizika)

Pochopenie role pacienta - stáva sa klientom, rovnoprávnym partnerom, má právo rozhodovať o svojom ďalšom osude a niesť za svoje zdravie zodpovednosť

 

KOMUNIKÁCIA

Základná zložka interakcie medzi ľuďmi

Psychologicky najdôležitejšie v sociálnej komunikácii je vzájomné pochopenie a vzájomné porozumenie

Každý spôsob výmeny informácií alebo pocitov medzi dvomi alebo viacerými ľuďmi

Zámer vyvolať nejakú odpoveď

Cieľ ovplyvniť iných, získať informácie

Sociálna komunikácia je prostriedkom na dosiahnutie vzájomných uspokojivých vzťahov medzi ľuďmi. Dôležitá je celá sociálna interakcia, nielen reč, ale aj to, čo sa deje medzi ľuďmi, ktorí spolu komunikujú.

 

KTO

 

KDE

 

AKO                                                                          TO                HOVORÍ                        

KEDY

 

PREČO

 

AKÝ JE ÚČINOK HOVORENÉHO

KOMUNIKÁCIA je podávanie informácií pri interakcii, oznamovanie nejakých údajov pri priamom aj nepriamom styku

                   UŽITOCNÁ                                                    NEUZITOČNÁ

Podporuje výmenu informácií,                                Brzdí alebo celkom znemožňuje

myšlienok a pocitov                                                   prenos informácií a pocitov

KOMUNIKAČNÉ   PREKÁŽKY

SESTRA                                                PACIENT/KLIENT

Chce komunikovať                                Chce komunikovať (väčšina)

Vie komunikovať                                 Nechce (má strach, je v strese, introvert)

Môže komunikovať                                 Nemôže (afázia, nepočuje, má bolesť)

Komunikácia môže byť primeraná – problematická – patologická (obsah-význam)

Komunikácia

VERBÁLNA                                          NEVERBÁLNA            PARALINGVISTIKA

slovný spôsob oznamovania                    posturológia                         mimoslovné aspekty                                  

                                                                 kinetika, haptika

                                               proxemika, gestika

                                          mimika, reč očí, emblémy                                

analytická  myseľ

10%

VEDOMIE

PODVEDOMIE

Reaktívna myseľ 90%

KOMUNIKÁCIA

SOCIÁLNA – neplánovaná, neformálna, v ležérnom tempe

ŠTRUKTÚROVANÁ – naplánovaná náplň (napr. poučenie pacienta)

TERAPEUTICKÁ – uspokojovanie pacienta, pomôcť mu vyrovnať sa s problémami