Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Ekonomická univerzita / Fakulta hospodárskej informatiky / Podnikové hospodárstvo
ph 1 (ph_-_prednaska_1.doc)
Podnikové hospodárstvo
Ing. Eva Kováčová E5.29
Konzultačné hodiny streda a štvrtok od 13:30 do 15:00
Učebnice :
Podnikové hospodárstvo – Majtán a kol. vydavateľstvo SPRINT, r. 2005
Praktikum Podnikové hospodárstvo – Majdúchová a kol. vydavateľstvo Iura Edition, r. 2007
Písomná skúška, osobne u Kováčovej, možnosť získania 25 bodov z písomky u profesora na cvičeni -10 bodov teória a 15 bodov príklad. Na skúške písomka, 75 bodov, 50 bodov teória + 25 bodov príklad. Dokopy obidve písomky sú za 100 bodov, minimum na úspešnú skúšku je 56 bodov. Z prvej písomky je treba minimálne 15 bodov, aby som mohla ísť ku skúške. Na cvičeniach možnosť získať 3 body za aktivitu,odovzdanie projektu, referáty a pod.
Obchodný zákonník – OZ
Občianský zákoník – Obč.z
Zákon o daniach z príjmov – Z o DP
Živnostenský zákonník – Ž Z
Podnikové hospodárstvo – harmonogram
1. Podnikanie . Ciele a okolie podniku
2. Životný cyklus podniku
3. Typológia podnikov I.
4. Typológia podnikov II.
5. Pracovná sila a produktivita práce.
6. Majetok podniku – neobežný.
7. Obežný majetok.
8. Náklady podniku I
9. Náklady podniku II.
10. Zásobovanie
11. Výrobné hospodárstvo podniku
12. Odbytové hospodárstvo podnku.
13. Hospodársky výsledok
PODNIK / PODNIKANIE / PODNIKATEĽ
Podnikanie – inovatívna činnosť
Predpoklady :
- Objektívne – vychádzajú z charakt. ekonomiky
- Subjektívne – vychádzajú z charakt. podnikateľa,(osobné skúsenosti, osobné charakteristiky)
- Právne – sú dané predovšetkým legislatívou ( Obchodný, živnostenský zákonník) , etika (nepísané zákony,pravidlá, etický kódex)
Podnikanie :
- sústavná činnsoť
- vykonávaná samostatne podnikateľom
- vo vlastnom mene
- na vlastnú zodpovednosť
- za účelom dosiahnutia zisku
Rozdiely podnikateľa a manažéra:
- Podnikateľ najmä :
- vkladá zdroje
- znáša riziko
- podieľa sa na zisku
- je nezávislý – rozhoduje
- Manažér najmä :
- riadi
- vyjednáva
- má príjem
- je podriadený (podnikateľovi)
V malých podnikoch je podnikateľ zároveň aj manažérom. Vo väčších každý samostatne.
Podnikateľ je osoba : (OZ §2, ods. 2)
- zapísaná v obchodnom registri (a.s., v.o.s , s.r.o , právnické osoby,.. )
- ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia
- ktorá podniká na základe iného než živnostenského oprávnenia (slobodné povolanie,lekári, tlmočníci ,znalci )
- fyzická, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu (evidencia prebieha na základe špecifických predpisov).
Fyzická osoba
(vznik a zánik)
- spôsobilosť mať práva a povinnosti
- spôsobilosť na právne úkony.
Vznik narodením,zánik úmrtím, spôsobilosť na právne úkony získava v 18. roku života.
Právnická osoba
(zriadenie – založenie – vznik/zrušenie – zánik )
- združenia FO, alebo PO
- účelové združenia majetku
- jednotky územnej samosprávy
- iné, o ktorých to ustanovuje zákon
Vznik pri obchod. spoločnostiach je dňom zápisu do obchodného registra, zánik je výmazom z obchod. Registra. Právnickou osobou môže byť združenie právnických alebo fyzických osôb, cirkvi,politické strany, nadácie, štátne fondy, neinvestičné fondy, jednotky úzmenej samosprávy, obce, VUC, neziskové organizácie,príspevkové a rozpočtové organizácie, burza.
Podnik (OZ §5, ods. 1)
=súbor zložiek podnikania :
- hmotných
- nehmotných
- osobných
K podniku patria : (OZ §5, ods. 1)
- veci
- práva
- iné majetkové hodnoty
Podnik je súbor zložiek podnikania hmotných,nehmotných a osobných. K podniku patria veci , práva a iné majetkové hodnoty, patriace podnikateľovi, slúžiace na podnikanie alebo vzhľadom na svoju povahu, by k tomuto účelu mali slúžiť.
Definícia podnku :
= Ekonomicky a právne samostatná jednotka založená na podnikanie.
Znaky /princípy podnku :
- Základné : - kombinácia výrobných faktorov
- hospodárnosť
- finančná rovnováha
- špecifické :- súkromné vlastníctvo
- autonómia
- ziskovosť
K základným znakom patria kombinácia výrobných faktorov (suroviny, stroje, ľudia) .
Hospodárnosť tiež patrí k základnym znakom – využívať výrobné faktory efektívne .
Finančná rovnováha – z hľadiska charakteristiky podniku, dostatočná likvidita, schopnosť splácať svoje záväzky.
Špecifické znaky – súkromné vlastníctvo – základný znak trhovej ekonomiky
Autonómia – sloboda rozhodovania
Ziskovosť – podnik bude služiť na to aby bol ziskový.
Riziko
= stupeň neistoty
(je možné stanoviť pravdepodobnosť)
- čisté
- podnikateľské
- postoj averzný
neutrálny
sklon k riziku
Riziko je neoddeliteľnou súčasťou podnikania.
Čisté riziko predstavuje iba straty a škody.
Podnikateľské riziko v sebe spája aj nádej na úspech. Očakávame nejaký úspech ale musíme rátať so stratami a škodami.
Z osobnosti podnikateľa vyplýva postoj k riziku.
Averzný – nebude podstupovať riziku za žiadných okolností.
Neutrálny – nebude brať riziko do úvahy, buď ho podstúpi alebo nepodstúpi.
Sklon k riziku – za akýchkoľvek okolností bude to riziko podstupovať, bude to je jeho motivácia pre podnikanie.
Riziko podnikateľské má stránku :
- negatívnu
- pozitívnu
Podnikateľské riziko má stránku pozitívnu aj negatívnu.
Pozitívna stránka – nádej na úspech , negatívna – straty a škody.
Faktory (príčiny)
- interné – vyplývajú z charakteristiky podnikateľa
- externé – z okolia, charakteristika trhu
Redukcia /postup :
= eliminácia výskytu alebo veľkosti
- (vzniku) príčin
- (nepriaznivých) dôsledkov.
Musím eliminovať výskyt alebo veľkosť nepriaznivých dôsledkov a rizík..
Redukcia / spôsoby :
- diverzifikácia = rozširovanie výrobného programu
môže byť:
- Horizontálna – rozširovanie výrobného programu na podobné príbuzné výrobky s využitím príbuznej, resp. tej istej technologie.
- Vertikálna – spracovanie výrobného materiálu v využitím rovnakej výrobnej technologie, a prechod na predchádzajúce alebo nasledujúce technologické stupne, výrobku ktorý podnik vyrába
- Konglomerátna – je nepríbuzná, prejdenie výrobného programu na úplne iný výrobok, na ktorý nevyužijem predchádzajúci material,(rozširovanie výrobného programu)
- delenie rizika
(...spoločné podniky) Spoločné podielanie sa na výsledkoch, delenie rizík medzi jednotlivé spoločné podniky.
- flexibilita
(pružná technológia, leasing)
Univerzálne stroje, vysoká vstupná investícia, v prípade nezáujmu o konkrétny výrobok, dá sa vyrobiť iný vhodnejší výrobok o ktorý bude záujem.
Leasing – zapožičanie jednoúčelových strojov, v prípade nezáujmu o výrobok, vrátenia stroja naspäť
- transfér rizika
(....dodávateľ, faktoring)
presun rizika na niekoho iného, napr. na dodávateľa materiálov – podpísaním dlhodobých zmluv,riziko zmeny ceny, prenášam na dodávateľa. na odberateľov.
Faktoring, odkúpenie pohľadávok finan. Inštitúciami, presunutie môjho rizika na niekoho iného.
- poistenie rizika – prevzatie rizík a škôd na poisťovňu.
OKOLIE PODNIKU
- je súhrn prvkov prostredia a ich väzby na podnik
- SVETOVÉ okolie
- je nepriamo pôsobiace na podnik
– faktory :
- internacionalizácia – stieranie hraníc
- intelektualizácia – rast tvorivej práce,lepšie využívať vlastný potenciál.
- Intenzifikácia – účinnejšie,efektívnejšie využívanie zdrojov, napr. prírodných zdrojov.
- akcelerácia – urýchlovanie procesov
- ekologizácia – ochrana životného prostredia, rôzne vplyvy na životné prostredie.
- flexibilita – pružnosť pri meniacich sa podmienkach
- humanizácia – rozvoj ľudskej osobnosti
- informatizácia – vývoj informačných technologii
.
- VŠEOBECNÉ okolie
- pôsobí na podnik priamo, ale rovnako tiež pôsobí na všetky ostatné podniky.
- sektory :
- makroekonomický – HDP,stav ekonomiky v danom štáte,
- technologický – vývoj technologi
- politicko – právny – je daný legislatívou, právnymi normami, etikou
- sociálno – kultúrny – je daný hodnotami, ktoré si váži tá daná spoločnosť, v zmysle spoločenstvo ľudí.
– faktory :
- štát – a jeho jednotlivé politiky
- jednotky miesnej samosprávy – majú podobnú úlohu ako štát,len v menšom regióne, ovplyvňujú prostredníctvom zákonov, daní jednotlivé podniky v regione
- dodávatelia – určujú si dodacie podmienky
- odberatelia – určujú svoje pravidlá, majú vlastnú kúpyschopnosť
- konkurencia – prostredníctvom cien, lepší podnik, ktorý vyrába kvalitnejšie výrobky
- finančné inštitúcie – určujú podmienky, pre získanie úveru, a určujú tieto podmienky pre všetkých rovnako.
- verejnosť – vytvára image o tom konkrétnom podniku, image je potrebný pre podnik aby prežil.
- ŠPECIFICKÉ okolie
- faktory :
Ako všeobecné – ale bezprostredné !!!!
Konkrétny podnik v konkrétnom čase a oblasti.
Väzby
(vplyv hmotné alebo informačné – aj spätné )
- vertikálne : = mocenské – sú predovšetkým na úrovni štát-podnik, obec – podnik, štát vydáva nariadenia,zákony,
- horizontálne : - partnerské – medzi podnikom a dodávateľmi
- konkurečné – medzi jednotlivými konkurenčnými podnikmi
1