zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Ekonomická univerzita / Fakulta hospodárskej informatiky / Podnikové hospodárstvo

 

ph 1 (ph_-_prednaska_1.doc)

Podnikové hospodárstvo

Ing. Eva Kováčová   E5.29

Konzultačné hodiny streda a štvrtok od 13:30 do 15:00

ekovacov@euba.sk

 

Učebnice :

Podnikové hospodárstvo – Majtán a kol. vydavateľstvo SPRINT, r. 2005

Praktikum Podnikové hospodárstvo – Majdúchová a kol. vydavateľstvo Iura Edition, r. 2007

 

Písomná skúška, osobne u Kováčovej, možnosť získania 25 bodov z písomky u profesora na cvičeni -10 bodov teória a 15 bodov príklad. Na skúške písomka, 75 bodov, 50 bodov teória + 25 bodov príklad. Dokopy obidve písomky sú za 100 bodov, minimum na úspešnú skúšku je 56 bodov. Z prvej písomky je treba minimálne 15 bodov, aby som mohla ísť ku skúške. Na cvičeniach možnosť získať 3 body za aktivitu,odovzdanie projektu, referáty a pod.

 

Obchodný zákonník – OZ

Občianský zákoník – Obč.z

Zákon o daniach z príjmov – Z o DP

Živnostenský zákonník – Ž Z


 


 

 

Podnikové hospodárstvo – harmonogram

 

 

1. Podnikanie . Ciele a okolie podniku

2. Životný cyklus podniku

3. Typológia podnikov I.

4. Typológia podnikov II.

5. Pracovná sila a produktivita práce.

6. Majetok podniku – neobežný.

7. Obežný majetok.

8. Náklady podniku I

9. Náklady podniku II.

10. Zásobovanie

11. Výrobné hospodárstvo podniku

12. Odbytové hospodárstvo podnku.

13. Hospodársky výsledok

 

 

PODNIK / PODNIKANIE / PODNIKATEĽ

 

Podnikanie – inovatívna činnosť

 

Predpoklady :

  1. Objektívne – vychádzajú z charakt. ekonomiky
  2. Subjektívne – vychádzajú z charakt. podnikateľa,(osobné skúsenosti, osobné charakteristiky)
  3. Právne – sú dané predovšetkým legislatívou ( Obchodný, živnostenský zákonník) , etika (nepísané zákony,pravidlá, etický kódex)

 

Podnikanie :

  1. sústavná činnsoť
  2. vykonávaná samostatne podnikateľom
  3. vo vlastnom mene
  4. na vlastnú zodpovednosť
  5. za účelom dosiahnutia zisku

 

Rozdiely podnikateľa a manažéra:

  1. Podnikateľ  najmä :
  1. vkladá zdroje
  2. znáša riziko
  3. podieľa sa na zisku
  4. je nezávislý – rozhoduje

 

  1. Manažér najmä :
  1. riadi
  2. vyjednáva
  3. má príjem
  4. je podriadený (podnikateľovi)

 

V malých podnikoch je podnikateľ zároveň aj manažérom. Vo väčších každý samostatne.

 

Podnikateľ je osoba :                              (OZ §2, ods. 2)

  1. zapísaná v obchodnom registri (a.s., v.o.s , s.r.o , právnické osoby,.. )
  2. ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia
  3. ktorá podniká na základe iného než živnostenského oprávnenia (slobodné povolanie,lekári, tlmočníci ,znalci )
  4. fyzická, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu (evidencia prebieha na základe špecifických predpisov).

 

 

Fyzická osoba

(vznik a zánik)

 

  1. spôsobilosť mať práva a povinnosti
  2. spôsobilosť na právne úkony.

 

Vznik narodením,zánik úmrtím, spôsobilosť na právne úkony získava v 18. roku života.

 

Právnická osoba

(zriadenie – založenie – vznik/zrušenie – zánik )

 

  1. združenia FO, alebo PO
  2. účelové združenia majetku
  3. jednotky územnej samosprávy
  4. iné, o ktorých to ustanovuje zákon

 

Vznik pri obchod. spoločnostiach je dňom zápisu do obchodného registra, zánik je výmazom z obchod. Registra. Právnickou osobou môže byť združenie právnických alebo fyzických osôb, cirkvi,politické strany, nadácie, štátne fondy, neinvestičné fondy, jednotky úzmenej samosprávy, obce, VUC, neziskové organizácie,príspevkové a rozpočtové organizácie, burza.

 

Podnik                                       (OZ §5, ods. 1)

=súbor zložiek podnikania :

  1. hmotných
  2. nehmotných
  3. osobných

 

K podniku patria :                                     (OZ §5, ods. 1)

  1. veci
  2. práva
  3. iné majetkové hodnoty

 

Podnik je súbor zložiek podnikania hmotných,nehmotných a osobných. K podniku patria veci , práva a iné majetkové hodnoty, patriace podnikateľovi, slúžiace na podnikanie alebo vzhľadom na svoju povahu, by k tomuto účelu mali slúžiť.

 

Definícia podnku :

= Ekonomicky a právne samostatná jednotka založená na podnikanie.

 

Znaky /princípy podnku :

  1. Základné : -    kombinácia výrobných faktorov
  1. hospodárnosť
  2. finančná rovnováha

 

  1. špecifické :-    súkromné vlastníctvo
  1. autonómia
  2. ziskovosť

 

K základným znakom patria kombinácia výrobných faktorov (suroviny, stroje, ľudia) .

Hospodárnosť tiež patrí k základnym znakom – využívať výrobné faktory efektívne .

Finančná rovnováha – z hľadiska charakteristiky podniku, dostatočná likvidita, schopnosť splácať svoje záväzky.

Špecifické znaky – súkromné vlastníctvo – základný znak trhovej ekonomiky

Autonómia – sloboda rozhodovania

Ziskovosť – podnik bude služiť na to aby bol ziskový.

 

 

 

Riziko

= stupeň neistoty

 

(je možné stanoviť pravdepodobnosť)

  1. čisté
  2. podnikateľské

                                                   - postoj                    averzný

                                                           neutrálny

   sklon k riziku

 

Riziko je neoddeliteľnou súčasťou podnikania.

Čisté riziko predstavuje iba straty a škody.

Podnikateľské riziko v sebe spája aj nádej na úspech. Očakávame nejaký úspech ale musíme rátať so stratami a škodami.

Z osobnosti podnikateľa vyplýva postoj k riziku.

Averzný – nebude podstupovať riziku za žiadných okolností.

Neutrálny – nebude brať riziko do úvahy, buď ho podstúpi alebo nepodstúpi.

Sklon k riziku – za akýchkoľvek okolností bude to riziko podstupovať, bude to je jeho motivácia pre podnikanie.

 

Riziko podnikateľské má stránku :

  1. negatívnu
  2. pozitívnu

 

Podnikateľské riziko má stránku pozitívnu aj negatívnu.

Pozitívna stránka – nádej na úspech , negatívna – straty a škody.

 

Faktory (príčiny)

  1. interné – vyplývajú z charakteristiky podnikateľa
  2. externé – z okolia, charakteristika trhu

 

Redukcia /postup :

= eliminácia výskytu alebo veľkosti

  1. (vzniku) príčin
  2. (nepriaznivých) dôsledkov.

 

Musím eliminovať výskyt alebo veľkosť nepriaznivých dôsledkov a rizík..

 

Redukcia / spôsoby :

- diverzifikácia =  rozširovanie výrobného programu

 môže byť:

  1. Horizontálna – rozširovanie výrobného programu na podobné príbuzné výrobky s využitím príbuznej, resp. tej istej technologie.
  2. Vertikálna – spracovanie výrobného materiálu v využitím rovnakej výrobnej technologie, a prechod na predchádzajúce alebo nasledujúce technologické stupne, výrobku ktorý podnik vyrába
  3. Konglomerátna – je nepríbuzná, prejdenie výrobného programu na úplne iný výrobok, na ktorý nevyužijem predchádzajúci material,(rozširovanie výrobného programu)

 

- delenie rizika

(...spoločné podniky) Spoločné podielanie sa na výsledkoch, delenie rizík medzi jednotlivé spoločné podniky.

 

- flexibilita

(pružná technológia, leasing)

Univerzálne stroje, vysoká vstupná investícia, v prípade nezáujmu o konkrétny výrobok, dá sa vyrobiť iný vhodnejší výrobok o ktorý bude záujem.

Leasing – zapožičanie jednoúčelových strojov, v prípade nezáujmu o výrobok, vrátenia stroja naspäť

 

- transfér rizika

(....dodávateľ, faktoring)

presun rizika na niekoho iného, napr. na dodávateľa materiálov – podpísaním dlhodobých zmluv,riziko zmeny ceny, prenášam na dodávateľa. na odberateľov.

Faktoring, odkúpenie pohľadávok finan. Inštitúciami, presunutie môjho rizika na niekoho iného.

 

  1. poistenie rizika – prevzatie rizík a škôd na poisťovňu.

 

OKOLIE PODNIKU

- je súhrn prvkov prostredia a ich väzby na podnik

 

  1. SVETOVÉ okolie
  1. je nepriamo pôsobiace na podnik

–    faktory :

  1. internacionalizácia – stieranie hraníc
  2. intelektualizácia – rast tvorivej práce,lepšie využívať vlastný potenciál.
  3. Intenzifikácia – účinnejšie,efektívnejšie využívanie zdrojov, napr. prírodných zdrojov.
  4. akcelerácia – urýchlovanie procesov
  5. ekologizácia – ochrana životného prostredia, rôzne vplyvy na životné prostredie.
  6. flexibilita – pružnosť pri  meniacich sa podmienkach
  7. humanizácia – rozvoj ľudskej osobnosti
  8. informatizácia – vývoj informačných technologii

.

 

  1. VŠEOBECNÉ okolie
  1. pôsobí na podnik priamo, ale rovnako tiež pôsobí na všetky ostatné podniky.
  2. sektory :
  3. makroekonomický – HDP,stav ekonomiky v danom štáte,
  4. technologický – vývoj technologi
  5. politicko – právny – je daný legislatívou, právnymi normami, etikou
  6. sociálno – kultúrny – je daný hodnotami, ktoré si váži tá daná spoločnosť, v zmysle spoločenstvo ľudí.

 

 

 

–         faktory :

  1. štát – a jeho jednotlivé politiky
  2. jednotky miesnej samosprávy – majú podobnú úlohu ako štát,len v menšom regióne, ovplyvňujú prostredníctvom zákonov, daní jednotlivé podniky v regione
  3. dodávatelia – určujú si dodacie podmienky
  4. odberatelia – určujú svoje pravidlá, majú vlastnú kúpyschopnosť
  5. konkurencia – prostredníctvom cien, lepší podnik, ktorý vyrába kvalitnejšie výrobky
  6. finančné inštitúcie – určujú podmienky, pre získanie úveru, a určujú tieto podmienky pre všetkých rovnako.
  7. verejnosť – vytvára image o tom konkrétnom podniku, image je potrebný pre podnik aby prežil.

 

 

  1. ŠPECIFICKÉ okolie

-         faktory :

Ako všeobecné – ale bezprostredné !!!!

Konkrétny podnik v konkrétnom čase a oblasti.

 

Väzby

(vplyv hmotné alebo informačné – aj spätné )

  1. vertikálne : = mocenské – sú predovšetkým na úrovni štát-podnik, obec – podnik, štát vydáva nariadenia,zákony,
  2. horizontálne : - partnerské – medzi podnikom a dodávateľmi

-  konkurečné – medzi jednotlivými konkurenčnými podnikmi

 

 

1