zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Ekonomická univerzita / Podnikovohospodárska Fakulta / Podnikové financie

 

Stanovenie hodnoty podniku (22005_12_14_19_53_35-12.doc)

12. kapitola

Stanovenie hodnoty podniku

 

  1. cieľom procesu ohodnocovania je stanovenie hodnoty posudzovanej súčasti, pričom môže ísť o trhovú hodnotu, resp. očakávanú hodnotu výnosov;
  2. hodnota – subjektívne vnímanie minulých, súčasných a budúcich úžitkov, ktoré prináša konkrétny nositeľ
  3. cena – výsledok dohody 2 partnerov a predstavuje sumu, ktorá bude ekvivalentom za nadobudnutie tohto nositeľa druhou stranou;

 

Príčiny stanovenia hodnoty podniku

 

Ohodnocovanie podniku nastáva v prípade:

  1. kúpy alebo predaja podniku
  2. splynutia alebo zlúčenia podniku, likvidácie, konkurzu
  3. vstupu podniku na burzový trh
  4. potreby podniku získať úver
  5. nadobudnutia majetkovej súčasti darom, dedením alebo bezodplatným prevodom
  6. hodnotenia reálnej bonity podniku

 

Základné informačné vstupy pri stanovovaní hodnoty podniku:

  1. interné podnikové informácie (účt.závierka)
  2. odvetvové informácie a prognózy (stav a vývoj konkurencie)
  3. makroekonomické informácie (stav a vývoj ekonomiky krajiny, legislatívna podpora)

 

Faktory ovplyňujúce hodnotu podniku:

  1. cena majetku
  2. finančná štrukúra podniku (stav vl. a cudzieho kapitálu)
  3. súčasná a budúca výnosnosť podniku
  4. hodnota nemajetkových súčastí (napr. hodnota značky výrobku, imidž podniku...)

 

 

Metódy ohodnocovania podniku

 

◘ podľa majetkového princípu:

  1. metóda účtovnej hodnoty podniku
  2. M. substančnej hodnoty podniku

 

◘ podľa výnosového princípu:

  1. M. kapitalizovaného zisku
  2. M. diskontovaných dividend
  3. M. diskontovaného free cash-flow
  4. M. ekonomickej pridanej hodnoty

◘ podľa trhového princípu:

  1. M. trhových multiplikátorov
  2. M. porovnateľných transakcií

 

◘ podľa kompinovaného princípu:

  1. M. priemernej hodnoty
  2. M. nadzisku

 

Metóda účtovnej hodnoty podniku

   vychádza zo stavových veličín; celková hodnota podniku vyjadruje rozdiel   medzi účtovnou hodnotou majetku a účtovnou hodnotou podnikových záväzkov;

  výhodou tejto metódy je jednoduchosť stanovenia hodnoty podniku, pretože vychádza z účtovnej dokumentácie

 nevýhodou je, že majetok je ohodnotený v historických cenách (kt. nezohľadňujú vplyv inflácie), účtovná hodnota fin.investícií neodráža ich skutočnú trhovú cenu; nezohľadňuje vplyv faktora času;

 

Metóda substančnej hodnoty podniku

- hodnota podniku je vyjadrená ako rozdiel medzi majetkom a záväzkami, ktoré sú ohodnotené reprodukčno-obstarávacími cenami; týmto sa získava súčasná hodnota vl.imania podniku;

- DNM, DHM, zásoby sú ohodnotené reprodukčno-obstarávacími cenami;

- hodnota fin.investícií je stanovená na základe trhových kurzov platných v deň ohodnocovania;

- pohľadávky sú rozčlenené z hľadiska vymožiteľnosti a pri prepočte hodnoty sa zohľadňuje časová hodnota peňazí

- peniaze sú v nominálnych hodnotách

 

Metóda kapitalizovaného zisku

  vychádza z historickej výnosnosti a ziskovosti podniku;

  hodnota podniku = trvalo udržateľný rast : požadovaná miera výnosnosti

  výhodou tejto metódy je, že akceptuje výnosnosť podniku ako kritérium pôsobiace na hodnotu podniku;

  nevýhodou sú požiadavky tejto metódy na dlhšiu existenciu podniku, očistenie údajov od sezónnych vplyvov a výkyvov;

 

Metóda diskontovaných dividend

- výpočet trhovej hodnoty vl.kapitálu je založený na výnosoch, ktoré môže dosahovať akcionár v 2 podobách – dividendakapitalizovaný zisk (rozdiel medzi predajnou cenou akcie a jej obstarávacou cenou);

 

 

 

Metóda diskontovaného free cash-flow

- free cash-flow predstavuje voľný peň.tok pripadajúci na vlastníkov podniku a veriteľov; je to tok, z ktorého sa budú financovať ďalšie investičné projekty;

- hodnota podniku sa vypočíta ako podiel voľného peňažného toku a vážených priemerných nákladov kapitálu podniku;

- nevýhodou tejto metódy je nezohľadnenie nehmotných aktív, ktoré podnik využíva pri dosahovaní tržieb;

 

Metóda ekonomickej pridanej hodnoty

- výpočet ukazovateľa EVA (Economic Value Added) vychádza z upraveného hosp. výsledku (UHV) po zdanení a vážených priemerných nákladov kapitálu podniku

 

EVA = UHV . (1 – d) – WACC . celkový kapitál

d – miera zdanenia podnikového zisku

WACC – vážené priemerné N kapitálu

- výhodou je, že táto metóda sa zaoberá hlavnými faktormi tvorby hodnoty a súčasne upozorňuje na potenciálne medzery, ktorými sa môže táto hodnota odčerpať;

 

Metóda trhových multiplikátorov a porovnateľných transakcií

- postup stanovenia hodnoty podniku:

        1. stanovenie východiskových hodnôt

        2. stanovenie „normalizovanej“ premennej

        3. výber vhodného multiplikátora

        4. stanovenie hodnoty podniku (súčin multiplikátora a normalizovanej premennej)

 

Metóda priemernej hodnoty

- je to kombinácia pre substančnú a výnosovú metódu

- hodnota podniku = (hodnota podniku stanovená substančnou metódou + hodnota p. stanovená výnosovou metódou)/2

- spracovaním priemernej hodnoty podniku sa čiastočne zjemňujú nedostatky M.substančnej hodnoty a výnosovej metódy;

 

Metóda nadzisku

- je obdobou M.priemernej hodnoty s tým rozdielom, že sa zaoberá tou časťou zisku, ktorý dokáže podnik vygenerovať nad úroveň bežného zisku;

- výpočet hodnoty podniku:

HP = HPS + (priem.očakávaný zisk – úr.miera dosahovná v ekonomike x HPS) x  zásobiteľ

HPS – hodnota podniku stanovená metódou substančnej hodnoty

- toto ohodnotenie podniku zohľadňuje majetkový aj výnosový princíp

 

Ohodnotenie majetku podniku v osobitných podmienkach

a) ohodnotenie stratového podniku        c) ohodnotenie duševného vlastníctva

b) ohodnotenie goodwillu                        d) ohodnotenie položiek podsúvahovej

   evidencie

 

 

- 2 -