Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Ekonomická univerzita / Podnikovohospodárska Fakulta / Podnikové financie
Stanovenie hodnoty podniku (22005_12_14_19_53_35-12.doc)
12. kapitola
Stanovenie hodnoty podniku
- cieľom procesu ohodnocovania je stanovenie hodnoty posudzovanej súčasti, pričom môže ísť o trhovú hodnotu, resp. očakávanú hodnotu výnosov;
- hodnota – subjektívne vnímanie minulých, súčasných a budúcich úžitkov, ktoré prináša konkrétny nositeľ
- cena – výsledok dohody 2 partnerov a predstavuje sumu, ktorá bude ekvivalentom za nadobudnutie tohto nositeľa druhou stranou;
Príčiny stanovenia hodnoty podniku
Ohodnocovanie podniku nastáva v prípade:
- kúpy alebo predaja podniku
- splynutia alebo zlúčenia podniku, likvidácie, konkurzu
- vstupu podniku na burzový trh
- potreby podniku získať úver
- nadobudnutia majetkovej súčasti darom, dedením alebo bezodplatným prevodom
- hodnotenia reálnej bonity podniku
Základné informačné vstupy pri stanovovaní hodnoty podniku:
- interné podnikové informácie (účt.závierka)
- odvetvové informácie a prognózy (stav a vývoj konkurencie)
- makroekonomické informácie (stav a vývoj ekonomiky krajiny, legislatívna podpora)
Faktory ovplyňujúce hodnotu podniku:
- cena majetku
- finančná štrukúra podniku (stav vl. a cudzieho kapitálu)
- súčasná a budúca výnosnosť podniku
- hodnota nemajetkových súčastí (napr. hodnota značky výrobku, imidž podniku...)
Metódy ohodnocovania podniku
◘ podľa majetkového princípu:
- metóda účtovnej hodnoty podniku
- M. substančnej hodnoty podniku
◘ podľa výnosového princípu:
- M. kapitalizovaného zisku
- M. diskontovaných dividend
- M. diskontovaného free cash-flow
- M. ekonomickej pridanej hodnoty
◘ podľa trhového princípu:
- M. trhových multiplikátorov
- M. porovnateľných transakcií
◘ podľa kompinovaného princípu:
- M. priemernej hodnoty
- M. nadzisku
Metóda účtovnej hodnoty podniku
vychádza zo stavových veličín; celková hodnota podniku vyjadruje rozdiel medzi účtovnou hodnotou majetku a účtovnou hodnotou podnikových záväzkov;
výhodou tejto metódy je jednoduchosť stanovenia hodnoty podniku, pretože vychádza z účtovnej dokumentácie
nevýhodou je, že majetok je ohodnotený v historických cenách (kt. nezohľadňujú vplyv inflácie), účtovná hodnota fin.investícií neodráža ich skutočnú trhovú cenu; nezohľadňuje vplyv faktora času;
Metóda substančnej hodnoty podniku
- hodnota podniku je vyjadrená ako rozdiel medzi majetkom a záväzkami, ktoré sú ohodnotené reprodukčno-obstarávacími cenami; týmto sa získava súčasná hodnota vl.imania podniku;
- DNM, DHM, zásoby sú ohodnotené reprodukčno-obstarávacími cenami;
- hodnota fin.investícií je stanovená na základe trhových kurzov platných v deň ohodnocovania;
- pohľadávky sú rozčlenené z hľadiska vymožiteľnosti a pri prepočte hodnoty sa zohľadňuje časová hodnota peňazí
- peniaze sú v nominálnych hodnotách
Metóda kapitalizovaného zisku
vychádza z historickej výnosnosti a ziskovosti podniku;
hodnota podniku = trvalo udržateľný rast : požadovaná miera výnosnosti
výhodou tejto metódy je, že akceptuje výnosnosť podniku ako kritérium pôsobiace na hodnotu podniku;
nevýhodou sú požiadavky tejto metódy na dlhšiu existenciu podniku, očistenie údajov od sezónnych vplyvov a výkyvov;
Metóda diskontovaných dividend
- výpočet trhovej hodnoty vl.kapitálu je založený na výnosoch, ktoré môže dosahovať akcionár v 2 podobách – dividenda a kapitalizovaný zisk (rozdiel medzi predajnou cenou akcie a jej obstarávacou cenou);
Metóda diskontovaného free cash-flow
- free cash-flow predstavuje voľný peň.tok pripadajúci na vlastníkov podniku a veriteľov; je to tok, z ktorého sa budú financovať ďalšie investičné projekty;
- hodnota podniku sa vypočíta ako podiel voľného peňažného toku a vážených priemerných nákladov kapitálu podniku;
- nevýhodou tejto metódy je nezohľadnenie nehmotných aktív, ktoré podnik využíva pri dosahovaní tržieb;
Metóda ekonomickej pridanej hodnoty
- výpočet ukazovateľa EVA (Economic Value Added) vychádza z upraveného hosp. výsledku (UHV) po zdanení a vážených priemerných nákladov kapitálu podniku
EVA = UHV . (1 – d) – WACC . celkový kapitál |
d – miera zdanenia podnikového zisku
WACC – vážené priemerné N kapitálu
- výhodou je, že táto metóda sa zaoberá hlavnými faktormi tvorby hodnoty a súčasne upozorňuje na potenciálne medzery, ktorými sa môže táto hodnota odčerpať;
Metóda trhových multiplikátorov a porovnateľných transakcií
- postup stanovenia hodnoty podniku:
1. stanovenie východiskových hodnôt
2. stanovenie „normalizovanej“ premennej
3. výber vhodného multiplikátora
4. stanovenie hodnoty podniku (súčin multiplikátora a normalizovanej premennej)
Metóda priemernej hodnoty
- je to kombinácia pre substančnú a výnosovú metódu
- hodnota podniku = (hodnota podniku stanovená substančnou metódou + hodnota p. stanovená výnosovou metódou)/2
- spracovaním priemernej hodnoty podniku sa čiastočne zjemňujú nedostatky M.substančnej hodnoty a výnosovej metódy;
Metóda nadzisku
- je obdobou M.priemernej hodnoty s tým rozdielom, že sa zaoberá tou časťou zisku, ktorý dokáže podnik vygenerovať nad úroveň bežného zisku;
- výpočet hodnoty podniku:
HP = HPS + (priem.očakávaný zisk – úr.miera dosahovná v ekonomike x HPS) x zásobiteľ |
HPS – hodnota podniku stanovená metódou substančnej hodnoty
- toto ohodnotenie podniku zohľadňuje majetkový aj výnosový princíp
Ohodnotenie majetku podniku v osobitných podmienkach
a) ohodnotenie stratového podniku c) ohodnotenie duševného vlastníctva
b) ohodnotenie goodwillu d) ohodnotenie položiek podsúvahovej
evidencie
- 2 -