Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Manažment a organizačné správanie
manuál (os_manual.doc)
Univerzita P. J. Šafárika v Košiciach
Fakulta verejnej správy
Organizačné správanie
Príručka pre samostatné štúdium
Prof. PhDr. Ladislav Lovaš, CSc.
2004/2005
Obsah
Časť 1 Základné pojmy
1. Organizačné správanie, organizácia, manažment
Časť 2 Individuálne aspekty organizačného správania
2. Osobnosť a individuálne rozdiely
3. Poznávanie ľudí a prisudzovanie
4. Motivácia
Časť 3 Interpersonálne a skupinové procesy v organizáciách
5. Sociálna interakcia a sociálne správanie
6. Základy skupinového správania
7. Skupinové procesy a vplyv
8. Komunikácia
9. Vedenie ľudí
10. Rozhodovanie
11. Konflikty a negatívne javy v organizáciách
Časť 4 Organizačné prostredie
12. Organizačná štruktúra
13. Organizačná kultúra
14. Zmena a vývoj organizácie
1. ORGANIZAČNÉ SPRÁVANIE, ORGANIZÁCIA, MANAŽMENT
Významy pojmu organizácia:
Organizácia ako činnosť - organizovanie
Organizácia ako sociálna jednotka, formálna skupina
Organizačné správanie - štúdium správania jednotlivcov a skupín vo formálnych organizáciách
Význam štúdia organizačného správania
- pochopenie,
- vysvetlenie,
- predvídanie,
- zmena správania zamestnancov
Praktický význam organizačného správania
- Zvyšovanie efektívnosti činnosti organizácií
- Uskutočňovanie zmien
Tri roviny pohľadu na organizačné správanie
- Individuálne aspekty organizačného správania
- Interakcia a skupinové procesy v organizáciách
- Organizačné faktory
Vzájomné súvislosti uvedených troch skupín faktorov
Interdisciplinárny charakter organizačného správania
Zdroje poznatkov a metód výskumu:
Psychológia
Sociálna psychológia
Sociológia
Antropológia
Ekonómia
Politická veda
Špecifiká organizácií verejnej správy
Porovnanie so súkromnými organizáciami z hľadiska:
Financovania, účelu, legislatívy, vzťahu k politickej sfére, kontroly, výkonnosti a manažmentu kvality, organizačnej kultúry.
Manažment
Manažment ako činnosť (zložky). Postavenie manažmentu v organizácií. Funkcie manažmentu. Manažment a správa.
Metódy výskumu organizačného správania
Využitie metód vedeckého výskumu v oblasti organizačného správania. Najčastejšie používané metódy a typy výskumov.
Kontrolné otázky
Charakterizujte organizačné správanie ako vednú disciplínu
Vysvetlite význam poznatkov o organizačnom správaní
Čo obsahuje organizačné správanie
Charakterizujte manažment a vzťah organizačného správania k nemu
Rozoberte zvláštnosti verejných organizácií a ich dôsledky pre organizačné správanie
2. INDIVIDUÁLNE ROZDIELY A OSOBNOSŤ
Individuálne rozdiely medzi ľuďmi. Význam poznania individuálnych rozdielov pre organizačné správanie.
Schopnosti
Fyzické a psychomotorické schopnosti:
Sila, koordinácia pohybov, reakčný čas, rýchlosť pohybov,
Kognitívne schopnosti:
Všeobecné kognitívne schopnosti: schopnosti jednotlivca získavať, uskladňovať, vybavovať, manipulovať a využívať informácie. Ich úroveň vyjadruje IQ.
verbálne schopnosti, kvantitatívne schopnosti
Osobnostné pozadie sociálneho správania
Osobnosť ako komplex typických a relatívne stabilných charakteristík, ktoré sa prejavujú v správaní človeka.
Osobnostná črta – vrodená alebo získaná charakteristika, ktorá je konzistentná, perzistentná a stabilná. Čokoľvek, čím sa ľudia od seba odlišujú.
Dimenzionálne chápanie vlastností – unipolárne a bipolárne vlastnosti
Základné faktory „Big Five“:
Extraverzia – introverzia
Prívetivosť (ústretovosť, dôvera)
Závislosť (svedomitosť, zodpovednosť, poriadok)
Emocionálna stabilita – neurotizmus
Intelekt (otvorenosť skúsenosti)
Emocionálna inteligencia
Schopnosť uvedomovať si a zvládať svoje emócie. Zložky:
Sebauvedomenie – poznanie svojich emócií, rozpoznanie prežívaných pocitov, rozlišovanie medzi nimi
Ovládanie nálad – ovládanie pocitov tak , aby zodpovedali aktuálnej situácii a aby podporovali adekvátne správanie (sebaregulácia, manažment nálad),
Motivovanie seba – schopnosť skoncentrovať svoje pocity a nasmerovať sa na istý cieľ, aj pri vnútorných pochybnostiach, ľahostajnosti a impulzívnosti
Empatia – rozpoznanie pocitov iných ľudí a schopnosť zladiť sa s ich verbálnymi a neverbálnymi prejavmi
Ovládanie vzťahov - sociálne zručnosti umožňujúce primerané správanie v sociálnych interakciách, riešenie konfliktov a vyjednávanie.
Postoje
Úvodná charakteristika
Postoj – priaznivé alebo nepriaznivé stanovisko voči objektu (názor, presvedčenie)
Definície postojov:
Postoj ako trvalá sústava pozitívnych alebo negatívnych hodnotení, emocionálneho cítenia a techník správania, týkajúcich sa sociálnych cieľov (Krech, Crutchfield, Ballachey)
Postoj ako naučená predispozícia k celkovej priaznivej alebo nepriaznivej reakcii na daný objekt, osobu alebo udalosť (Fishbein, Ajzen, 1975).
Základné znaky postojov:
- intencionalita
- pozitívno – negatívna polarizácia
- konzistencia
- zložky
- stabilita
Význam poznatkov o postojoch pre manažment
- Postoje sú významnou charakteristikou človeka
- Postoje umožňujú do istej miery predvídať správanie človeka
- Identifikácia postojov a ich zmena napomáhajú zefektívňovaniu činnosti organizácií
Kontrolné otázky:
Význam poznávania individuálnych rozdielov pre organizačné správanie
Význam poznania schopností pre organizačné správanie
Osobnostné vlastnosti a ich vplyv na organizačné správanie
Vymenujte základné znaky postojov
3. POZNÁVANIE ĽUDÍ A PRISUDZOVANIE
Vnímanie – proces, v ktorom dochádza k výberu a organizovaniu (usporia daniu) informácií z prostredia tak, aby mali logiku a zmy sel pre jednotlivca.
Vnímanie je proces pozostávajúci z viacerých krokov:
Podnety z prostredia
Selekcia podnetov
Identifikácia tvarov, organizácia podnetového poľa
Zmysel pre jednotlivca
Dve tendencie pri vytváraní dojmu o inej osobe:
- vnímať rozdiely medzi ľuďmi (individualizácia)
- vnímať v čom sú si ľudia podobní
Vnímanie zhodných znakov – kategorizácia
Sociálna kategória je množina ľudí, ktorí sa vyznačujú istými znakmi. Kategorizácia je usporadúvanie sociálneho prostredia tak, že si jednotlivec zoskupuje ľudí spôsobom, ktorý je pre neho zmys luplný (Tajfel)
Staršie teórie utvárania dojmu o inej osobe:
asocianistický prístup – spájanie informácií o osobe (individualizácia)
konštruktivistický prístup – zoraďovanie črt do jedného dojmu podľa schém (kategorizácia)
Novšie teórie – spájajú kategorizáciu a individuáciu
Duálny model procesu formovania dojmu (Brewer
Spojitý model procesu formovania dojmu (Fiske, Neuberg)
Faktory skresľujúce vnímanie inej osoby:
Implicitná teória osobnosti
Stereotypy
Haló efekt
Percepčná obrana
Projekcia
Kauzálne atribúcie
Vysvetľovanie príčin ľudského správania. Čo ľudia považujú za príčiny úspechov a neúspechov – svojich i iných osôb.
Človek ako „laický“, „naivný“ pozorovateľ (Heider)
Kategorizácia príčin:
| I n t e r n é
|
| E x t e r n é |
|
| Stabilné | Nestabilné | Stabilné | Nestabilné |
Kontrolovateľné | Typické úsilie | Situačné úsilie | Tendencia učiteľa | Neobv. pomoc |
Nekontrolovateľné | Schopnosti | Nálada | Náročnosť úlohy | Šťastie |
Dôsledky prisudzovania príčin ľudského správania v oblasti vnímania, motivácie a sociálnych vzťahov
Kontrolné otázky
Popíšte súčasné vysvetlenie utvárania dojmu o inej osobe
Vysvetlite problematiku skresľovania dojmu o inej osobe
Vysvetlite súvislosti kauzálnych atribúcií
4. MOTIVÁCIA A UČENIE
Vysvetľovanie príčin ľudského správania
Teórie obsahu
Dôraz na identifikovanie potrieb, motívov, ich klasifikáciu. Patria k nim:
- Maslow – hierarchia potrieb
- Alderfer – modifikovaná hierarchia potrieb
- Herzberg motivácia – hygiena
- McClelland teória výkonovej motivácie
Maslow
Hierarchické usporiadanie potrieb:
- potreba sebaaktualizácie
- potreba sebaúcty (ego potreby)
- potreba láska (sociálne potreby)
- potreba bezpečia
- fyziologické potreby
Alderfer
- existenčné potreby
- potreby týkajúce sa vzťahov
- potreby týkajúce sa rastu (rozvoja)
Herzberg
- Hygienické faktory
- Motivátory
McClelland
- potreba afiliácie – túžba mať dobré osobné vzťahy, vyhýbať sa konfliktom, byť v priateľskom prostredí
- potreba moci – túžba mať vplyv na iných, môcť ich kontrolovať, zodpovedať za iných, mať autoritu, prevyšovať v moci ostatných
- potreba výkonu (úspechu) – túžba zvládnuť niečo obtiažne, dosiahnuť vysokú úroveň, majstrovstvo, byť lepší ako ostatní
Procesuálne teórie
Pokúšajú sa identifikovať vzťahy medzi dynamickými premennými, ktoré ovplyvňujú správanie. Rôzne faktory ako príčiny správania:
- očakávania,
- cieľ,
- spravodlivosť,
- atribúcie.
Motivácia a očakávania
- Očakávania „úsilie – výkon“ - úsudok, či vynaloženie úsilie bude mať za následok vysoký výkon.
- Očakávania „výkon – výsledok“ - presvedčenie, či dosiahnutý výkon bude mať za následok dosiahnutie želaného výsledku.
- Valencia - hodnota výsledku pre jednotlivca, jeho príťažlivosť.
Motivácia a spravodlivosť
Teória spravodlivosti (Equity theory) – pomer vstupov a výstupov účastníkov vzťahu.
Motivujúci účinok nerovnosti medzi vstupmi a výstupmi.
Tri základné typy spravodlivosti
- Distributívna spravodlivosť
- Procedurálna spravodlivosť
- Interpersonálna spravodlivosť
Motivácia a atribúcie
Vnútorné sily – schopnosti, zručnosti, úsilie
Vonkajšie sily – faktory z prostredia ako organizačné pravidlá, správanie nadriadených, počasie
Správanie sa vysvetľuje prostredníctvom lokalizácie kontroly – vnútorná (internálna) alebo vonkajšia (externálna)
Stabilné a nestabilné faktory
Učenie
Podmieňovanie. Zákon efektu. Odmena a trest. Modifikácia správania učením.
Sociálne učenie. Učenie pozorovaním, resp. v zastúpení. Podmienky učenia pozorovaním: pozornosť, zapamätanie, motorická reprodukcia, posilnenie a motivačné procesy.
Kontrolné otázky
Vysvetlite význam motivácie pre organizačné správanie
Charakterizujte teórie obsahu a popíšte niektorú z nich
Charakterizujte procesuálne teórie a popíšte niektorú z nich
Vysvetlite možnosti modifikácie správania učením
Vysvetlite učenie pozorovaním
5. SOCIÁLNA INTERAKCIA A SOCIÁLNE SPRÁVANIE
Sociálna interakcia – pôsobenie ľudí na seba
Rôzne druhy: bezprostredná interakcia – sprostredkovaná interakcia
Úrovne sociálnej interakcie:
Makro – spoločnosť, kultúra
Mezo – interakcia
Mikro – intraindividuálna
Fyzikálne kontexty
Interakcia a vzájomná závislosť
Typy interakcií z hľadiska vzájomnej závislosti:
- nezávislosť
- pozitívna vzájomná závislosť - kooperácia (súčinnosť, spolupráca)
- negatívna vzájomná závislosť - kompetícia (súperivosť)
Typy interakcií a správania z hľadiska dôsledkov
neutrálne správanie
agresívne správanie
prosociálne správanie (pomáhanie)
Presadzovanie seba a rešpektovanie práv iných
submisívne správanie
asertívne správanie
agresívne správanie
Sociálne správanie
Správanie jednotlivca v interakciách. Štýl sociálneho správania. Kompatibilita správania účastníkov interakcií – kompatibilné a nekompatibilné správanie.
Kompatibilita správania v interakciách
Zlučiteľné a nezlučiteľné formy správania účastníkov interakcií
Kontrolné otázky:
Aký je význam poznania rôznych kontextov sociálnej interakcie? Čo ich tvorí?
Vysvetlite povahu sociálnej závislosti
Popíšte typy sociálnych interakcií a sociálneho správania
6. ZÁKLADY SKUPINOVÉHO SPRÁVANIA
Definícia, znaky a funkcie skupín
Skupina – určitý počet ľudí, ktorí sa stýkajú (medzi ktorými prebieha interakcia) a ktorí sa vnímajú ako skupina. Navonok sa prejavuje ako celok.
Znaky skupín: Pretrvávajúci charakter. Štruktúrované vzťahy Vplyv na jednotlivca
Funkcie skupín:
- Zdroj sociálnej identity a identifikácie (kam patrím)
- Organizácia činnosti
- Socializácia jednotlivca
- Výber vodcov
Širšie sociálne kontexty skupín:
Skupiny existujú v sociálnom prostredí
Skupiny tvoria siete a sociálne systémy
Druhy skupín
Podľa veľkosti – veľké a malé skupiny
Spôsobu vzniku – formálne a neformálne skupiny
Vplyvu – primárne a sekundárne skupiny, referenčné skupiny
Základné skupinové fenomény
Štruktúra skupiny a kompozícia
Skupinová rola a status
Skupinové normy a konformita
Kohezivita
Členstvo v skupine
Skupinové správanie
Štruktúra skupiny
Diferenciácia členov na základe poznania
Vytváranie vzťahov v skupine a pozícií
Stabilizácia štruktúry skupiny
Vnútorná štruktúra skupiny – podskupiny
Skupinová rola a status
Skupinová rola – ostatnými členmi skupiny očakávané a požadované správanie jednotlivca podľa jeho postu v skupine
Typická rola: vodca, nováčik
Skupinový status – pozícia jednotlivca v skupine z hľadiska jeho vplyvu a uznávania v skupine
Statusový a rolový systém v skupinách, organizáciách
Skupinové normy a konformita
Sociálna norma – predpis určujúci správanie v istých situáciách, jeho dodržiavanie sa sankcionuje.
Skupinová norma – skupinou požadované a sankcionované správanie v určitých situáciách
Druhy noriem: sociálne (všeobecné) normy, skupinové normy, personálne normy
Normy a konformita. Normy a skutočné správanie.
Kohezivita
Zjednotenosť, stmelenosť skupiny.
- schopnosť skupiny udržať si svojich členov
- sila vplyvu skupiny na svojich členov
- stupeň participácie a lojality členov
- pocity istoty členov, spokojnosť
- produktivita
Faktory ovplyvňujúce kohezivitu a jej dôsledky.
Členstvo v skupine
Predpokladá prijatie ostatnými členmi a nimi uznávaných skupinových fenoménov (normy, hodnoty, štruktúra …)
Členstvo súvisí hranicami skupiny
Uzavreté a otvorené skupiny
Procedúra prijímania a určovania členstva v skupine
Kompozícia skupiny
Zloženie skupiny z hľadiska individuálnych charakteristík – vek, pohlavie, odborná kvalifikácia …
Veľkosť skupiny
Skupinové správanie
Skupinové správanie – jednotlivec sa správa ako člen skupiny,
2 druhy skupinového správania: Vnútroskupinové správanie a správanie navonok
Vnútroskupinové správanie v organizáciách – služobný styk (formálne a neformálne správanie)
Medziskupinové vzťahy
Pracovná skupina
Formálna skupina, spravidla časť väčšieho celku – organizácie. Formálna a neformálna štruktúra pracovnej skupiny. Jej podobu, vnútorné procesy a fenomény ovplyvňujú:
- Povaha práce (úloh)
- Fyzické prostredie
- Usporiadanie organizácie
- Pozícia v organizácii
- Manažment organizácie
Typy pracovných skupín
Stabilné skupiny
Vrcholový manažment
Krátkodobé pracovné skupiny:
- Komisie
- Riešiteľské tímy
Kontrolné otázky:
Charakterizuje typy skupín
Ako sa vytvára štruktúra skupiny
Vysvetlite povahu a spôsob utvárania skupinových rolí a statusu
Význam kohezivity skupiny
Vysvetlite význam noriem v skupinách
7. SKUPINOVÉ PROCESY A VPLYV
Vývin skupiny
Zmeny prebiehajúce v skupinách od ich vzniku po zánik. Majú charakter za sebou nasledujúcich etáp. Najznámejší model – Tuckman, Jensen:
- Formovanie – závislosť a orientácia
- Búrenie – konflikt a emocionalita
- Normovanie – súdržnosť a výmena
- Optimálny výkon – rolové správanie a produktivita
- Ukončenie - rozchod
Socializácia jednotlivca v skupine
Priebeh zmien týkajúcich sa členstva jednotlivca v skupine. Majú charakter za sebou nasledujúcich etáp. Môžu byť definované zmenou rolí člena skupiny – model Morelanda a Levineho:
- Pátranie - Perspektívny člen
- Socializácia - Nový člen
- Udržanie - Riadny člen
- Resocializácia - Okrajový (marginálny) člen
- Spomínanie - Bývalý člen
Vplyv skupiny na jednotlivca
Základ – tlak skupiny na prispôsobenie sa normám a rolovému systému – konformita.
Okrem toho sú známe rôzne špecifické formy vplyvu skupiny na jednotlivca. Patrí k nim:
Sociálna facilitácia
Sociálne zaháľanie (social loafing)
Skupinová polarizácia
Deindividuácia
Skupinové uvažovanie (Groupthink)
Kontrolné otázky:
Vplyv skupiny na jednotlivca a konformita
Popíšte proces formovania skupiny
Popíšte podoby členstva jednotlivca v skupine
8. SOCIÁLNA KOMUNIKÁCIA
Základné charakteristiky. Komunikácia ako prenos informácií, významov. Prípady – informovanie, vyhľadávanie informácií, motivovanie, prikazovanie
Štruktúra procesu komunikácie ako interakcie
Laswell (kto, čo, komu, čím, prostredníctvom čoho, s akým úmyslom, s akým účinkom). Interaktívny model komunikácie. Zdroj, recipient, správa, kódovanie, dekódovanie. Spätná väzba a šum. Vzťahový rámec komunikácie.
Janoušek – komunikačný akt (5 zložiek)
Dynamika procesu komunikácie.
Výmena rolí, viac úrovňový charakter komunikácie – sekvenčný priebeh verbálnych prejavov, nepretržité spracovanie neverbálnych prejavov.
Formy a druhy komunikácie. Verbálna a neverbálna komunikácia.
Druhy z hľadiska účastníkov – intrapersonálna, interpersonálna, skupina, masová komunikácia.
Komunikácia v organizáciách
- Formálna a neformálna.
- Vertikálna a horizontálna komunikácia, Vertikálna zhora nadol a zdola nahor.
- Dovnútra a navonok.
Typy komunikačných sietí v organizáciách.
Formálna a neformálna komunikácia. Vzťah štruktúry organizácie a komunikácie.
Vertikálna a horizontálna komunikácia
Typy komunikačných sietí v malých skupinách (kruh, koleso, Y)
Skresľovanie informácií, predchádzanie, komunikačné bariéry (interné, externé).
Kontrolné otázky:
Popíšte komunikáciu ako proces prebiehajúci medzi dvomi subjektami
Ako prebieha spracovanie informácií a akú podobu môžu mať informácie v komunikácii?
Vysvetlite význam komunikácie v organizáciách
Čo ovplyvňuje komunikáciu v organizáciách?
9. VEDENIE ĽUDÍ
Manažment
Manažment ako činnosť – dosiahnutie (zabezpečenie) toho, aby boli veci urobené pre ľudí, s ľuďmi a prostredníctvom ľudí.
Dve vzájomne prepojené stránky manažmentu ako činnosti – úlohová a sociálna
Základné funkcie manažmentu (Daft, Noe):
Plánovanie
Organizovanie
Vedenie
Kontrola
Manažment a vedenie ľudí.
Manažér (vedúci) a vodca (leader)
Výskum vedenia ľudí
Tri prístupy v štúdiu vedenia ľudí:
- výskum vlastnosti vodcu (osobnostné črty)
- výskum štýlu správania
- kontingenčné prístupy
Štýl správania
Autoritatívny, demokratický, laissez-fair
Dimenzionálne chápanie – kontinuum vodcovského správania (Tannebaum, Schmidt)
Viacdimenzionálne modely (koncentrácia na ľudí, koncentrácia na výsledky) – mriežka vodcovstva (Blake, Mouton)
Kontingenčné prístupy
Výber vhodného štýlu správania vzhľadom na isté okolnosti
Fiedlerov kontingenčný model
Teória situačného vodcovstva (Hersey, Blanchard)
Novšie prístupy
Vodcovstvo ako fenomén vzťahujúci sa na celú skupinu. Charakteristiky efektívneho vodcovstva.
Zdroje moci a vplyvu
Odmena
Vynucovanie
Legitímna moc
Referenčná moc
Expertná moc
Kontrolné otázky
Vysvetlite súvis manažmentu a vedenia ľudí
Popíšte líniu štúdia vodcovstva
V čom bol prínos kontingenčných teórií vodcovstva?
Rozoberte pozitíva a negatíva využívanie rôznych zdrojov moci
10. ROZHODOVANIE
Rozhodovanie ako riešenie problémov, ako výber optimálnej alternatívy. Normatívny a empirický (behaviorálny) prístup
Racionálny model rozhodovania.
Sled krokov, ktoré vedú k výberu optimálnej alternatívy
- Identifikovanie problému a vzťahového rámca
- Definovanie problému
- Stanovenie kritérií pre výber alternatívy
- Hľadanie možností riešenia problému
- Porovnávanie alternatív podľa stanovených kritérií
- Prijatie rozhodnutia
- Implementácia alternatívy a vyhodnotenie jej uplatnenia
Skutočne využívané modely rozhodovania
Politický (inkrementálny) model rozhodovania
Výber uspokojivého riešenia (Satisficing)
Agregatívne metódy rozhodovania
Smetný kôš (Garbage can)
Špecifiká rozhodovania vo verejnej správe
Kontrolné otázky
Prečo sa racionálny model rozhodovania málo využíva v praxi?
Popíšte výhody rôznych modelov rozhodovania
11. KONFLIKTY
Konflikt ako nekompatibilita cieľov, hodnôt a potrieb.
Z hľadiska účastníkov konflikt môže byť:
Intrapersonálny
Interpersonálny
Medziskupinový
Funkčný a dysfunkčný konflikt
Funkčný konflikt má pozitívne dôsledky:
podnecuje nové myšlienky
ľudia sú nútení hľadať nové riešenia, postupy
riešia sa dlhotrvajúce problémy
vyjasnia sa osobné pohľady na dôležité otázky
podpora tvorivosti a záujmu
príležitosť pre ľudí overiť si svoje schopnosti
Dysfunkčný konflikt má negatívne dôsledky:
niektorí sa ľudia sa cítia byť porazení
zväčší sa odstup medzi ľuďmi, zhoršuje sa komunikácia
atmosféra nedôvery a podozrievavosti znižuje kohezivitu
ľudia a skupiny na sústredia na svoje záujmy
vytvára sa odpor a nie tímová práca
zvyšujú sa personálne zmeny v organizácii
Príčiny a zdroje konfliktov
Priebeh konfliktu - fázy
- Potenciálna opozícia
- Vnímanie a personalizácia
- Správanie
- Výsledky
Formy správania v konfliktných situáciách:
Vyhýbanie
Akomodácia
Spolupráca
Kompromis
Kompetícia (súperenie)
Agresia a násilie na pracovisku
Formy agresívneho správania: verbálna – fyzické, aktívne – pasívne, priame – nepriame.
Typy agresie: afektívna, inštrumentálna, tyranizovanie.
Násilie na pracovisku: formy, účastníci. Mobing.
Kontrolné otázky
Čoho sa môžu týkať konflikty?
Popíšte význam a dôsledky konfliktov
Ako prebieha konflikt?
Význam poznatkov o agresii pre organizačné správanie
Podoby a dôsledky agresie a násilia v organizáciách
12. ORGANIZAČNÁ ŠTRUKTÚRA
Organizačná štruktúra – zloženie organizácie, jej členenie. Vytvorená organizačná štruktúra určuje:
Rozdelenie práce,
Formálne línie autority (právomocí)
Mechanizmy koordinácie.
Organizačná schéma – vizuálna reprezentácia štruktúry organizácie
Štrukturálne princípy – univerzálne princípy organizovania
Príklad – Weber (základné štrukturálne zložky ideálneho typu byrokracie):
- Hierarchia
- Delimitovaná autorita vedúcich
- Špecializácia alebo deľba práce
Dimenzie a zložky organizačnej štruktúry:
Pracovná špecializácia (deľba práce)
Departmentalizácia
Právomoci a línia príkazov
Rozsah kontroly
Centralizácia a decentralizácia
Formalizácia
Ďalšie faktory ovplyvňujúce organizačnú štruktúru:
Veľkosť organizácie
Technológia
Prostredie
Typy organizačných štruktúr:
Vertikálna funkčná
Divízna
Maticová
Horizontálna
Sieť
Kontrolné otázky:
S čím súvisí, čo odráža a čo určuje štruktúra organizácie?
Existujú všeobecné princípy organizovania?
Akú podobu môže mať štruktúra organizácie?
Ako súvisí organizačná štruktúra s organizačným správaním?
13. ORGANIZAČNÁ KULTÚRA
Kultúra – charakteristický spôsob myslenia a sociálneho správania určitého spoločenstva, spôsob života istého spoločenstva.
Kultúra označuje:
- Spoločne zdieľané hodnoty, presvedčenia (vieru), postoje, normy
- Zvyky, tradície, rituály, typické spôsoby správania
- Produkty – najmä umenie, úžitkové predmety a iné intelektuálne produkty
- Spoločenstvo s typickými vyššie uvedenými znakmi
Organizačná kultúra - systém názorov zdieľaných členmi organizácie, všeobecne prijímaný súbor hodnôt
Definície:
Organizačná kultúra je vzorec základných a rozhodujúcich predstáv, ktoré určitá skupina nachádzala či vytvorila, odkryla a rozvinula, v rámci ktorých sa naučila zvládať problém vonkajšej adaptácie a vnútornej integrácie (Schein).
Artefakty Viditeľné organizačné štruktúry a procesy
(ťažko rozlíšiteľný zmysel)
Zastávané Stratégie, ciele, filozofie
hodnoty (zastávané zdôvodnenia)
Základné Nevedomé, za samozrejmé považované presvedčenia,
presvedčenia spôsoby vnímania, myšlienky a pocity
(základný zdroj hodnôt a konania)
Úrovne kultúry podľa Scheina (1992).
Sila organizačnej kultúry
Kultúra a subkultúry
Normy
Pravidlá, zásady správania sa ľudí voči sebe v istých situáciách. Regulujú správanie a myslenie ľudí. Majú zabezpečiť koexistenciu a spoločnú činnosť
Sankcie
Rešpektovanie normy – konformita
Povaha noriem – očakávania, sankcionovaný predpis
Rozdiely týkajúce sa noriem
- povaha predpisu, ktorý norma obsahuje - preskriptívne vs. proskriptívne normy
- úroveň všeobecnosti – všeobecné vs. konkrétne normy
- vyjadrenie noriem – explicitné vs. implicitné normy
- charakter sankcií – nešpecifické očakávania vs. presne určené odmeny a tresty
- charakter vplyvu – informačný vs. sociálny vplyv (injunktívne vs. deskriptívne)
Podľa subjektu (nositeľa) rozlišujeme normy:
- všeobecné -
- skupinové
- personálne
Prijatie normy jednotlivcom – seba determinačná teória, proces interiorizácie
Vonkajší vplyv normy
Introjekcia
Integrácia
Detailnejší popis - Řezáč
Normy skupín obvykle určujú:
- rolové očakávania
- vnútro skupinové správanie
- regulovanie kontaktov s tými, ktorí nie sú členmi skupiny,
- podieľanie sa na ziskoch a stratách súvisiacich s členstvom v skupine,
- prevenciu konfliktov medzi členmi v skupine,
- vyjadrovanie základných skupinových hodnôt (hlavne tých, na základe ktorých skupina vznikla a pretrváva).
Organizačná spravodlivosť
Spravodlivosť ako korektnosť, férovosť. Subjektívny spravodlivosť – vnímanie stavu vecí.
Vnímanie spravodlivosti postupov organizácie.
Typy spravodlivosti:
Distributívna
Procedurálna
Interaktívna
Princípy distributívnej a procedurálnej spravodlivosti.
Kontrolné otázky:
Čo označuje pojem organizačná kultúra?
Aký má význam poznanie organizačnej kultúry?
Akú funkciu plnia normy v organizačnej kultúre?
Ako súvisí s organizačnou kultúrou problematika organizačnej spravodlivosti?
14. ZMENA A VÝVOJ ORGANIZÁCIE
Plánované a neplánované zmeny.
Zdroje príčin zmien (tlaky vynucujúce si zmenu):
- Zmeny v spoločnosti (demografické, politické)
- Legislatíva
- Technologický pokrok
- Ekonomické podmienky a prostredie
- Informačné prostriedky
- Súťaž
Typy plánovaných zmien – tri kategórie
Zmeny stratégie a štruktúry
Zmeny pracovného procesu a pracovného prostredia
Zmeny organizačnej kultúry
Odpor voči zmene
Individuálne zdroje odporu voči zmene:
- Nepochopenie povahy a zmyslu zmien
- Nedostatok dôvery v pozitívny efekt. manažment
- Návyk
- Strach z neznámeho
- Obavy z osobných strát
Zdroje odporu na strane organizácie:
- Obmedzenie zmeny len na časť organizácie
- Nedostatok koordinácie a kooperácie
- Rôznosť prístupov a cieľov
- Ohrozenie stabilizovaných mocenských vzťahov
Kontrolné otázky
Rozoberte jednotlivé príčiny organizačných zmien
Vysvetlite príčiny odporu voči zmene
Literatúra:
Lovaš, L.: Organzačné správanie. Prednášky.
Alexy, J., Boroš, J., Sivák, R.: Manažment ľudských zdrojov a organizačné správanie. IRIS, 2004.
Rymeš, M.: Člověk a organizace. In: Výrost, J., Slaměník, I.: Aplikovaná sociální psychologie 1. Praha, Portál, 1998, s. 27-55.
Doporučená
Bedrnová, E., Nový, I. a kol.: Psychologie a sociologie řízení. Praha, Management Press, 1998.
Provazník, V. a kol.: Psychologie pro ekonomy. Praha, Grada, 1998.
Daft, R.L., Noe, R.A.: Organizational Behavior. Harcourt, 2001.
1
11