Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Prešovská univerzita / Fakulta manažmentu / Sociológia
Sociológia v skratke (sociologia.doc)
Sociologia – veda o medziludskych vztahoch, o principoch zdruzovania a zospolcovania ludi, zaobera sa princípmi utvárania a fungovania sociálnych skupín a organizácií
Predmet sociológie – býva stotožňovaný so samotnou spoločnosťou, sociálnymi vzťahmi, javmi, sociálnym konaním a chovaním
2 základné vývojové tendencie:
- prístup ku štúdiu ľudskej spoločnosti ako celku
- tendencia orientovaná na štúdium jednotlivých podstatných sociálnych javov a útvarov
Aplikované sociologické disciplíny:
- sféry spoločenského života (sociológia kultúry, športu)
- hľadisko sociálnej skupiny (sociológia mládeže, rodiny)
- hľadisko sociálnej formy živ. prostredia (sociológia mesta, dediny)
- hľadisko sociálnej činnosti (sociológia práce, riadenia)
- hľadisko sociálnej inštitúcie (sociológia podniku, vedy)
Na rozvoj sociológie práce má vplyv:
- globalizácia
- technický rozvoj
- proces automatizácie
- informatizácia
Sociológia práce – syntetizujúca sociologická disciplína (sociológia organizácie a riadenia, podniku, povolania)
Sociológia práce spolupracuje s: zamestnanosť, psychológia, demografia, manažment, marketing...
Práca – cieľavedomá a uvedomelá činnosť človeka, pri ktorej dochádza k pretváraniu predmetov výroby, prírody tak, aby mohli slúžiť k uspokojovaniu ľudských potrieb
2 hlavné aspekty deľby práce:
kooperácia – ľudia sa združujú k uskutočneniu 1 výkonu
špecializácia – človek sa sústreďuje na výrobu len toho statku, ktorý je pre neho hospodársky najvýhodnejší
2 prístupy k pochopeniu významu ľudskej práce:
industriálny – pôsobenie sily na objekty, člove-pracovná sila
ako sféry realizácie človeka – človek sa bude celý život vzdelávať
Mimopracovná oblasť – doprava do zamestnania, výchova detí, nákup, varenie, spánok, jedlo, odpočinok, šport
Voľný čas – Je tá časť mimopracovnej doby, ktorá zostane po odpočítaní platenej práce a činností spojených s výkonom práce po uspokojení fyziologických potrieb jedinca a jeho rodiny.
Predsociologické obdobie:
2. polovica 18. storočia
sociológia práce a organizácie neexistuje ako samostatná disciplína
Obdobie vzniku sociológie práce ako samostatnej vednej disciplíny:
2. polovica 19. storočia
Zakladatel: LE PLAY (banský inžinier – skúmal postavenie baníkov vo Francúzsku, rodinu baníkov, zvyky, rodinný rozpočet)
Ako prvý založil socio-technické opatrenia – základné dielo – EURÓPSKI ROBOTNÍCI
- konštatuje ťažké a neúnosné podmienky práce a života robotníkov
E. Durkheim – O spoločenskej deľbe práce – prispel k rozvoju sociológie práce
M. Weber – Protestantská etika – súvislosť náboženstva s ekonomický rozvojom zemi
Obdobie 30. rokov
Vznik smeru pod názvom ľudské vzťahy – human relations
Výskumy ukázali väzby medzi sociálnou sférou, efektívnosťou riadenia a pracovnou výkonnosťou
E. Mayo – zistil, že významný vplyv na výkonnosť robotníkov majú psychologické a sociálne faktory spojené s prácou – v každej formálnej organizácii vznikajú aj neformálne sociálne skupiny, ktoré ovplyvňujú pracovný rytmus, výkonnosť... Je nutné rozvíjať spoluúčasť robotníkov na riadení podniku.
Obdobie po 2. sv vojne
Predstaviteľ francúzsky sociológ G. Friedman – dôsledky mechanizácie a automatizácie
Človek a stroj
Obdobie 50. a 60. rokov
3 zákl. štádiá vývoja ľudskej spoločnosti:
1. agrárne – zaostalosť
2. industriálne – priemysel, rastie blahobyt
3. postindustriálne – obchod, služby, prevláda blahobyt
zakladateľ industriálnej – R. Aron
predstaviteľ postindustriálnej – D. Bell
Obdobie 70. a 80. rokov
Empirická škola - E. Dale, R.C. Davis
Škola sociálneho systému – T. Parsons, C. I. Barnard
Škola sociotechnickej organizácie – E. Triste, A. Rice
Koniec 20. storočia
Cieľovo jednajúce osoby - Waterman, Drucker, Peters
Kulturologická koncepcia organizácie - Shein
Klasické obdobie: organizácia je chápaná mechanicky ako stroj (Weber, Fayol, Taylor)
Humanistické obdobie: human relations, neformálne vzťahy (Mayo, Dickson)
Organizačná psychológia: sebarealizácia (Argyris, Likert)
Paradigma obmedzenej racionality: racionalita človeka poznamenáva priebeh a výsledok rozhodovacieho procesu (Merton – nezamýšľané dôsledky)
Ekonomická paradigma: odlišnosti medzi trhovým a netrhovým prostredím (Tullock, Downs)
Štruktúrne funkcionálna paradigma: skladba a fungovanie spoločnosti (Parsons, Selznick)
Kontingenčný prístup: správanie celých organizácii v danej situácii, schopnosť riadiacich pracovníkov, pružnosť (Crozier)
Klasické obdobie:
Taylor – zaoberal sa priemyselnou organizáciou. Chcel zvyšovať produktivitu. Problém videl v systéme organizácie. Doporučoval aby organizácia:
- vzala do úvahy úroveň svojich zamestnancov
- prispôsobila systém ekonomických ponúk motivácii zamestnancov –základ úkolovej práce
- zabezpečila dobré fyzidké podmienky práce
- pristupovala k zamestnancom ako k vykonávateľom príkazov.
FIILOZOFIA CUKRU A BYČA
Weber – skúma typické spôsoby, ktorými môžu byť ľudia organizovaní. Nerovnomerné postavenie združených jednotlivcov. Typológia panstva. Panstvo – keď vôľa vládcu dokáže ovplyvniť jednanie ovládaných takým spôsobom, že príkazy a nariadenia vykonávajú akoby z vlastnej vôle.
Legálne panstvo – dôvera v zákonitosť poriadkov
Tradičné panstvo – tradičné vzťahy
Charizmatické panstvo – nevšedná oddanosť
Weber chápe organizáciu ako IDEÁLNY TYP (nereálny)
- pevné pravidlá, pevné kompetencie a právomoci, pravidlá, úradné jednanie
Fayol – ako prvý rozpracoval zásady vrcholového manažmentu
Deľba práce
Autorita
Disciplína
Jednota prikazovania (príkazy iba od jediného vedúceho)
Jednota riadenia (ten istý cieľ)
Podriadenie záujmu celku
Odmeňovanie
Centralizácia
Reťazec vzťahov
Poriadok
Korektnosť (spravodlivosť)
Stabilita
Iniciatívnosť
Duch kolegiality
Karol Marx – definoval zmysluplnú prácu ako prácu, v ktorej si pracujúci udržuje kontrolu kreatívneho procesu.
Anémia – stav sociálnej nejednoznačnosti v ktorom jedinec nevie, ako ma konať, pravidlá sú nejasné
Alienácia – stav sociálnej nejednoznačnosti v ktorom už jedinec stratil zmysel svojej participácie na spol. rolách
E. Durkheim – ako prvý zaviedol problematiku anómie do sociológie.
Štúdie: Deľba spoločenskej práce,, Samovražda
Deľba spoločenskej práce – anómiu charakterizuje ako výnimočný stav spoločnosti
Samovražda – v obchode a priemysle je stav anómie konštantný a normálny
Reakcia na klasické obdobie
E. Mayo – tvorca sociológie priemyselných vzťahov. Human relations
Podľa neho to, čo vo veľkej miere rozhoduje o výkone jednotlivých pracovníkov sú vzťahy medzi ľuďmi v pracovnej skupine.
R.K. Merton – popísal jav získanej neschopnosti. Nezamýšľané dôsledky. Nikto nevie predvídať výsledky, ku ktorým jeho jednanie povedie.
Disfunkčný charakter byrokracie:
- dochádza k rozvoju neformálnych medziľudských väzieb, ktoré Nemusia znižovať účinnosť fungovania organizácie, ale ju môžu zvyšovať...
- Naozaj existuje úzka väzba medzi racionalizačnými zámermi vedenia organizácie a skutočne dosiahnutou organizačnou účinnosťou???
3 problémy fungovania súčasnej organizácie:
1. MOC – predpisy v organizácii sú výsledkom boja o vplyv a moc...
2. KONFLIKT – byrokratická organizácia nevie riešiť konflikty, lebo nepredpokladá, že nejaké nastanú
3. VEDA A TECHNIKA – strategické skupiny sú nositelia odborných znalostí – profesionálni odborníci
Paradigma obmedzenej racionality Herberta Simona
Ľudia v praktickom živote nehľadajú optimálne riešenie problémov, ale sú spokojní s riešením, ktoré sa im javí ako uspokojivé.
Ľudia nemôžu poznať všetky možné dôsledky všetkých alternatív jednania
Majú obmedzenú predstavivosť
Si nedokážu predstaviť všetky možné alternatívy svojho jednania.
Fázy profesijnej kariéry: učeň, kolega, mentor, sponzor
Formy konfliktov:
Z hľadiska subjektu:
Intrapersonálne – vnútorne osobné, individuálne
Interpersonálne – medzi dvoma a viac ľuďmi vo vnútri prac. Skupiny
Riešenie konfliktov:
Zanikne sám od seba
Ukľudnia pracovníci alebo riadiaci pracovník
Vyrieši súd
Socializácia – súhrn procesov interakcie medzi spoločnosťou a jedincom
Fázy adaptácie:
Prípravná
Fáza globálnej orientácie
Fáza uvedomelej orientácie
Zvládnutie nových požiadaviek prostredia
Adaptovanosť – priebežná úroveň vyrovnávania
Rozdiely socializácie a adaptácie:
Socializácia – proces celoživotný, spoločnosť na jedinca
Sociálna adaptácia – proces krátkodobý, jedinec sa vyrovnáva so spoločnosťou
Posudzovanie soc. Adaptovanosti:
Subjektívne kritériá – spokojnosť pracovníka
Objektívne kritériá – autorita u spolupracovníkov, aktivita v skupinovom diani
Zamestnanosť – ekonomicky aktívne obyvateľstvo, stav osoby, ktorá je schopná pracovať a pracuje
Nezamestnanosť – Ľudia, ktorí majú predpoklady pracovať, chcú pracovať, ale nemôžu si nájsť prácu
Ktorí môžu, ale nechcú
Formy nezamestnanosti:
Skrytá – pracujú iba niekoľko hodín
Dočasná – po krátkej dobe nezamestnanosti nájdu nové zamestnanie
Stagnatívna – dlhodobo nezamestnaní, strácajú nádej
Dobrovoľná – môžu prácu nájsť, ale ju odmietajú za daných podmienok
Nepredvídateľná – neočakávané ekonomické alebo politické zmeny
Cyklická – nerovnomerný vývoj ekonomiky
Štrukturálna – štrukturálne zmeny v ekonomike
Príčiny nezamestnanosti:
Technický rozvoj, vysoká pôrodnosť, predlžovanie prac. Dňa, zadĺženosť a likvidácia drobných obyvateľov, nízka úroveň investícií do výroby, dosiahnutý stupeň ekonomickej prosperity a mater. Bohatstva krajiny