zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Prešovská univerzita / Fakulta manažmentu / Informatika

 

Informatika v skratke (informatika.doc)

INFORMATIKA

 

Informatika – vedecká a inžinierska disciplína, ktorá sa zaoberá všetkými aspektmi spracovania, tvorby, analýzy a fungovania systémov, spracovania ich informácií a ich uplatnenia a pôsobenia v rozličných oblastiach ľudskej činnosti.

 

Dáta – sú tvorené číselnými, abecednými alebo abecednočíselnými znakmi. Majú vopred určený vnútorný zmysel, rozsah a označenie. Izolovaný údaj bez definovania jeho charakteristiky alebo bez spojenia s ďalšími údajmi nemožno prakticky použiť. Dáta sú širším pojmom ako informácie, môžu, ale nemusia mať pre prijímateľa informačný obsah.

 

Informácie – sú účelne zoskupené dáta, ktoré svojím poradím, vnútornou i vonkajšou logikou tvoria základ pre potreby informačného systému. Bývajú obyčajne usporiadané do súborov, tabuliek, zoznamov...

 

Vlastnosti informácií: - má nehmotný charakter,

- je vždy spojená s fyzikálnym nositeľom, signálom,

- musí byť spojená s procesmi, ktoré sa uskutočňujú,

- musí byť merateľná, aby mala požadovaný význam

 

Informácia – údaj o reálnom prostredí, o jeho stave a procesoch v ňom prebiehajúcich, zmenšuje nevedomosť príjemcu

 

Ekonomické informácie – tvoria prvky informačného podsystému ekonomického systému

 

Vlastnosti ekonomických informácií: spoľahlivosť, včasnosť, podrobnosť a úplnosť, kontrolovateľnosť, podmienenosť, prispôsobivosť, nákladovosť získania

 

10toro- pravidelný update antivírusového programu

  1. nikdy neotvárať nepožadovanú e-mailovú prílohu
  2. inštalovať včas všetky záplaty na používaný softvér
  3. vždy preverovať diskety a CD médiá pred tým, ako ho použijem
  4. využívať viac ako jeden spôsob antivírusovej ochrany
  5. pravidelne zálohovať
  6. nepodliehať panike
  7. mať kontrolu nad svojím počítačom a nad tým, kto ho používa

 

Kybernetika – veda zaoberajúca sa štúdiom systémov, ktoré sú schopné prijímať, uchovávať a spracovávať informácie a využívať ich na riadenie

 

Predmet kybernetiky: riadiace procesy, ktoré prebiehajú na relatívne vysokom stupni vývoja hmoty

 

Členenie kybernetiky: - teoretická (samostatné vedné disciplíny)

  1. aplikovaná (výsledky práce teoretických disciplín)

 

 

 

 

Teoretická: teória informácie – zaoberá sa kvantifikáciou, kódovaním, procesmi získavania, prenosu, spracovania, ukladania a využívania informácií predovšetkým z riadenia

 

teória systémov – vytvára všeobecný metodologický prístup na postihnutie najvšeobecnejších rysov a zákonitostí rôznych druhov systémov na základe štúdia vzájomnej izomorfie a homomorfie, koncipuje metódy na rozklad a tvorbu systémov

 

teória algoritmov – vytvára metodologický prístup na tvorbu popisov činností, ktoré určité vstupné hodnoty na základe systémov pravidiel menia na hodnoty výstupné, zaoberá sa syntézou a hodnotením algoritmov

 

teória dát – vytvára koncepciu terminológie dátových údajov a ich štruktúr v súvislosti s operáciami, ktoré sa vyskytujú pri spracovaní informácií

 

teória hier – zaoberá sa konfliktnými situáciami v ktorých vystupujú dve alebo viaceré strany s protichodnými záujmami, ktoré v konečnej formulácii ovplyvňujú celkový účinok rozhodnutí, rieši situácie,  v ktorých je známe vyhodnotenie všetkých možných účinkov jedného daného javu, pričom však nemožno spoľahlivo určiť pravdepodobnosť vzniku týchto účinkov

 

teória automatov – rieši okruh otázok, ktoré súvisia s automatizáciou postupu pri spracovaní informácie, zvýšením ich rýchlosti a spoľahlivosti a nájdením efektívnych metód ich analýy a syntézy

 

teória učenia – zaoberá sa metodologickými aspektmi konštrukcie a využitím učiacich sa systémov, učenie sa chápe ako druh riadenia, pri ktorom učiaci sa systém disponuje pamäťou na uloženie modelu prostredia a alternatív jednania s vyhodnocovacím spojením k príslušným hodnotiacim kritériám

 

teória riadenia – zaoberá sa problematikou pôsobenia na dynamický systém, ktorý sa snaží dosiahnuť požadované funkcie systému a požadovaný cieľ, čo zahŕňa ovládanie a reguláciu štruktúry, organizáciu a správanie sa systému

 

Aplikovaná: - technická kybernetika

  1. robotika
  2. ekonomická kybernetika
  3. organizačná kybernetika
  4. biologická kybernetika
  5. lekárska kybernetika
  6. pedagogická kybernetika

 

Teória systémov – vedecká disciplína, ktorá sa zaoberá štúdiom všeobecných, abstraktných i reálnych systémov

 

Systém – účelovo definovaná neprázdna množina prvkov a množina väzieb medzi nimi, pričom obe množiny určujú vlastnosti celku.

 

Systémová analýza – súhrn úloh a metód ich riešenia formulovaných na objektoch, ktorých cieľom je zistiť alebo zabezpečovať systémové vlastnosti sledovaných objektov.

 

Syntéza systému – postup, pri ktorom sa určujú prvky systému a ich väzby tak, aby systém vykazoval požadované správanie.

 

Algoritmus – presný popis definujúci postupnosť krokov, ktoré vedú od meniteľných vstupných údajov k potrebným výstupom.

 

Vlastnosti algoritmu: - jednoznačnosť

  1. všeobecnosť
  2. rezultatívnosť

 

Jednoznačnosť – každý krok algoritmu musí byť presne definovaný a nesmie dovoľovať viacej výkladov

 

Všeobecnosť – algoritmus musí vyhovovať riešeniu všeobecnej skupiny úloh. Musí vychádzať z meniteľných vstupných údajov

 

Rezultatívnosť – algoritmus musí vždy vyústiť do nejakého riešenia, a to po konečnom počte krokov.

 

Vírus – pre program, ktorý sa pripája k iným programom alebo údajom a stáva sa ich súčasťou. Je schopný rozmnožovať sa, maskovať sa a škodiť.

 

Rozmnožovanie vírusu spočíva v tom, že vírus nájde v počítači nenakazený program, vloží do neho svoju kópiu, modifikuje kód tohto programu tak aby po jeho odštartovaní získala riadenie najprv do neho vložená kópia vírusu, takže novonakazený program po aktivovaní slúži ako ďalší zdroj nákazy.

 

Červíky – je softvérový infiltračný prostriedok, ktorý sa rozmnožuje prostredníctvom počítačovej siete. Pri likvidácii červíka treba zlikvidovať všetky jeho články.

 

Trójske kone – Prísľubom niečoho atraktívneho sa snaží dostať do pozornosti tak, že sám používateľ si ho zavedie do PC. Aplikovaním programu, ktorý funguje ako softvérový trójsky kôň, začne sa používateľovi vykonávať aj neznáma časť kódu. Výsledkom je niečo, čo používateľ nečaká – premazaný disk.

 

Trpaslíci – sú neškodní, majú za úlohu poskytnúť dobrú radu alebo službu. Môžu ale nemusia sa rozmnožovať.

 

Škriatkovia – robí si vtip s používateľa.

 

Bomby a míny – je kus kódu, ktorý páchateľ vpraví do programu alebo do operačného systému. Po uplynutí času alebo splnení podmienky(výpočet polročných odmien) spôsobí kód bomby deštruktívnu akciu (znehodnotenie programu, vymazanie dát, likvidáciu operačného systému)

 

Špióni – neprejavuje sa deštrukciou. Cieľom je dostať sa v počítači k utajeným dátam alebo programom, získať ich kópiu a doručiť ju svojmu majiteľovi.

 

Fázy obrany: prevencia (zníženie rizika výskytu infiltrácie), detekcia (zachytenie infiltrácie), prvá pomoc (ihneď ukončiť prácu so všetkými programami), zotavenie (očista, obnova)