zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Financovanie verejnej správy

 

Prednáška č. 3 (prednaska_c._3-_nova.doc)

Financovanie verejnej správy

Prednáška č. 3         3.3.2008

 

Fiškálny federalizmus (FF)

-vertikálna a horizontálna štruktúra rozpočtovej sústavy, priradenie príjmov a výdavkov jednotlivým článkom rozp. sústavy a optimalizácia fin. vzťahov medzi týmito článkami

-viacstupňové usporiadanie rozpočtovej sústavy štátu a postavenie jednotl. stupňov rozp. sústavy pri zabezpečovaní a hlavne financovaní ver. statkov, ver. sektora

-distribúciu kompetencií a fiškálnej kapacity medzi rozdielne úrovne verejnej správy

-distribúciu funkcií ver. financií medzi jednotl. úrovne verejnej správy

-fiškálna funkcia- právo tvorby vlastných príjmov

 

FF súvisí s:

        -vertikálnou a horizontálnou štruktúrou rôznych úrovní správa

        -rozdelením a využitím jednotl. funkcií ver. financií medzi jednotl. úrovne ver. spr.

        -rozdelením kompetencií v rozhodovaní a zodpovednosti za rozvoj verejného sektoru a spôsobu jeho financovania medzi jednotlivé úrovne správy

        -stanovením daňovej právomoci na jednotlivých úrovniach

        -daňovým určením

        -využívaním transferov a optimalizáciou ich výšky

 

2 modely FF:

-horizontálny model- vo federáciách

-vertikálny model- väzby a finan. vzťahy medzi jednotl. úrovňami rozp. sústavy

 

        3 varianty:

                1) plne centralizovaný model

Výhody:        -nižšie stupne nemajú starosti so zabezpečovaním príjmov

        -jednotná politika v oblasti daní

        -vylúčenie medzi regionálnej daňovej konkurencie

Nevýhody:        -subjektivizmus pri rozdeľovaní zdrojov

        -potlačená iniciatíva miestnych rozpočtov pri získavaní príjmov

        -pomalá až žiadna reakcia na špecif. problémy nižších stupňov správy

                2) plne decentralizovaný model (model „vrstvenej torty“)

Výhody:        -zodpovednosť jednotl. úrovní za rozvoj jednotl. území

        -priestor pre nezávislú politiku

        -priama väzba medzi P a V v danom regióne

Nevýhody:        -problém bohatých a chudobných území

        -nežiaduca daňová konkurencia

        -vysoká administratívna náročnosť

                3) kombinovaný model

        

 

REALIZÁCIA ALOKAČNEJ FUNKCIE

-alokačnú funkciu možno využívať na rôznych stupňoch verejnej správy

-ver. statky, kt. sa priestorovo viažu na celé územie štátu sú efektívnejšie zabezpečované centralizovaným spôsobom- nár. verej. statky

-ver. statky, kt. efektívnejšie zabezpečí územná samospráva vo svojich územiach- lokálne ver. statky

 

Dôvody zabezpečovania ver. služieb územnými samosprávami:

-výhody vyplývajúce z viac ako jedného stupňa ver. správy:

        -voliči hlasujú viackrát, a tak majú viac možností signalizovať svoje preferencie

        -volení predstavitelia jednotl. stupňov kontrolujú menej služieb a úradníkov

        -existencia viacer. stupňov ver. spr. umožňuje voličom posúdiť náklady na služby poskytované jednotlivými stupňami verej. správy

 

-výhody vyplývajúce z presunu poskytovania služieb na miestnu úroveň:

        -niektoré služby majú často miestny charakter

        -obyv. rôznych území preferujú rôzne druhy služieb; decentralizácia umožňuje aby sa kvalita a kvantita služieb v jednotl. územiach líšila v súlade s miestnymi preferenciami

        -decentralizácia umožňuje občanom, kt. nie sú spokojní so službami vo svojom území, presťahovať sa inam (mobilita obyvateľstva, dostupné bývanie)

 

 

Fiškálna decentralizácia

-rozdelenie právomocí pri poskytovaní ver. služieb a ich financovania medzi jednotlivé stupne ver. správy

-rozdelenie právomocí v získavaní príjmov, predovšetkým právomoci pri zdaňovaní a zmene daňového určenia

 

Daňová právomoc:

-vymedzuje samostatnosť, akú majú pri výbere daní jednotlivé stupne verej. správy

-právomoc stanoviť daňovú základňu a daňové sadzby

 

Daňové určenie:

-pridelenie jednotl. druhov daní jednotl. stupňom ver. správy

        1) daňová základňa určená jednému stupňu rozpočtu

        2) na rovnakej daňovej základni sa podieľa viac stupňov rozpočtov

 

MIESTNE DANE

Daňová právomoc:

-samosprávy spravidla nemajú právomoc stanoviť daňovú základňu

-legislatíva stanovuje:        a) daňovú základňu

                        b) predmet dane

                        c) správu dane

 

PODIELOVÉ DANE

-štát  a samospráva sa podieľajú na rovnakej daňovej základni

-samosprávy dostávajú stanovené percento celk. výnosu urč. dane

-prostredníctvom podiel. daní sa samosprávy podieľajú na výnosoch niektorých centr. daní

-v rámci štátu môže existovať niekoľko podiel. daní s rôznym percentuálnym podielom pre samosprávy

 

Prirážky k štátnym daniam

-štát a samospráva sa podieľajú na rovnakej daňovej základni ale určujú rôzne daňové sadzby

-štát je zodpovedný za správu a výber dane

-územné samosprávy určujú dodatočné percento k sadzbám stanoveným štátom

 

Prerozdeľovacie procesy vo vnútri rozpočtovej sústavy

3 zákl. úlohy transferov:

1) dotovať špecificky určené programy

2) čiastočne nahradzovať decentralizované príjmy spravodlivejším a neutrálnejším systémom centr. daňových príjmov

3) vyrovnávať fin. situáciu tak, aby všetky orgány ver. správy mohli poskytovať zákl. verej. služby pri použití približne rovnakého daňového bremena

 

typy transferov:

-účelové dotácie na vopred stanovené účely

-neúčelové dotácie bez bližšieho účelového určenia

                -podielové dane

 

 

Miera fiškálnej decentralizácie

-podiel príjmov rozpočtov samosprávnych úrovní (%) na celk. príjmoch rozpočtu verejnej správy

- podiel výdavkov rozpočtov samosprávnych úrovní (%) na celk. výdavkoch rozpočtu verejnej správy

-vertikálna nerovnováha (%)- podiel poskyt. transferov z ústredného rozpočtu na celk. príjmoch územ. samospráv