Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Financovanie verejnej správy
Prednáška č. 3 (prednaska_c._3-_nova.doc)
Financovanie verejnej správy
Prednáška č. 3 3.3.2008
Fiškálny federalizmus (FF)
-vertikálna a horizontálna štruktúra rozpočtovej sústavy, priradenie príjmov a výdavkov jednotlivým článkom rozp. sústavy a optimalizácia fin. vzťahov medzi týmito článkami
-viacstupňové usporiadanie rozpočtovej sústavy štátu a postavenie jednotl. stupňov rozp. sústavy pri zabezpečovaní a hlavne financovaní ver. statkov, ver. sektora
-distribúciu kompetencií a fiškálnej kapacity medzi rozdielne úrovne verejnej správy
-distribúciu funkcií ver. financií medzi jednotl. úrovne verejnej správy
-fiškálna funkcia- právo tvorby vlastných príjmov
FF súvisí s:
-vertikálnou a horizontálnou štruktúrou rôznych úrovní správa
-rozdelením a využitím jednotl. funkcií ver. financií medzi jednotl. úrovne ver. spr.
-rozdelením kompetencií v rozhodovaní a zodpovednosti za rozvoj verejného sektoru a spôsobu jeho financovania medzi jednotlivé úrovne správy
-stanovením daňovej právomoci na jednotlivých úrovniach
-daňovým určením
-využívaním transferov a optimalizáciou ich výšky
2 modely FF:
-horizontálny model- vo federáciách
-vertikálny model- väzby a finan. vzťahy medzi jednotl. úrovňami rozp. sústavy
3 varianty:
1) plne centralizovaný model
Výhody: -nižšie stupne nemajú starosti so zabezpečovaním príjmov
-jednotná politika v oblasti daní
-vylúčenie medzi regionálnej daňovej konkurencie
Nevýhody: -subjektivizmus pri rozdeľovaní zdrojov
-potlačená iniciatíva miestnych rozpočtov pri získavaní príjmov
-pomalá až žiadna reakcia na špecif. problémy nižších stupňov správy
2) plne decentralizovaný model (model „vrstvenej torty“)
Výhody: -zodpovednosť jednotl. úrovní za rozvoj jednotl. území
-priestor pre nezávislú politiku
-priama väzba medzi P a V v danom regióne
Nevýhody: -problém bohatých a chudobných území
-nežiaduca daňová konkurencia
-vysoká administratívna náročnosť
3) kombinovaný model
REALIZÁCIA ALOKAČNEJ FUNKCIE
-alokačnú funkciu možno využívať na rôznych stupňoch verejnej správy
-ver. statky, kt. sa priestorovo viažu na celé územie štátu sú efektívnejšie zabezpečované centralizovaným spôsobom- nár. verej. statky
-ver. statky, kt. efektívnejšie zabezpečí územná samospráva vo svojich územiach- lokálne ver. statky
Dôvody zabezpečovania ver. služieb územnými samosprávami:
-výhody vyplývajúce z viac ako jedného stupňa ver. správy:
-voliči hlasujú viackrát, a tak majú viac možností signalizovať svoje preferencie
-volení predstavitelia jednotl. stupňov kontrolujú menej služieb a úradníkov
-existencia viacer. stupňov ver. spr. umožňuje voličom posúdiť náklady na služby poskytované jednotlivými stupňami verej. správy
-výhody vyplývajúce z presunu poskytovania služieb na miestnu úroveň:
-niektoré služby majú často miestny charakter
-obyv. rôznych území preferujú rôzne druhy služieb; decentralizácia umožňuje aby sa kvalita a kvantita služieb v jednotl. územiach líšila v súlade s miestnymi preferenciami
-decentralizácia umožňuje občanom, kt. nie sú spokojní so službami vo svojom území, presťahovať sa inam (mobilita obyvateľstva, dostupné bývanie)
Fiškálna decentralizácia
-rozdelenie právomocí pri poskytovaní ver. služieb a ich financovania medzi jednotlivé stupne ver. správy
-rozdelenie právomocí v získavaní príjmov, predovšetkým právomoci pri zdaňovaní a zmene daňového určenia
Daňová právomoc:
-vymedzuje samostatnosť, akú majú pri výbere daní jednotlivé stupne verej. správy
-právomoc stanoviť daňovú základňu a daňové sadzby
Daňové určenie:
-pridelenie jednotl. druhov daní jednotl. stupňom ver. správy
1) daňová základňa určená jednému stupňu rozpočtu
2) na rovnakej daňovej základni sa podieľa viac stupňov rozpočtov
MIESTNE DANE
Daňová právomoc:
-samosprávy spravidla nemajú právomoc stanoviť daňovú základňu
-legislatíva stanovuje: a) daňovú základňu
b) predmet dane
c) správu dane
PODIELOVÉ DANE
-štát a samospráva sa podieľajú na rovnakej daňovej základni
-samosprávy dostávajú stanovené percento celk. výnosu urč. dane
-prostredníctvom podiel. daní sa samosprávy podieľajú na výnosoch niektorých centr. daní
-v rámci štátu môže existovať niekoľko podiel. daní s rôznym percentuálnym podielom pre samosprávy
Prirážky k štátnym daniam
-štát a samospráva sa podieľajú na rovnakej daňovej základni ale určujú rôzne daňové sadzby
-štát je zodpovedný za správu a výber dane
-územné samosprávy určujú dodatočné percento k sadzbám stanoveným štátom
Prerozdeľovacie procesy vo vnútri rozpočtovej sústavy
3 zákl. úlohy transferov:
1) dotovať špecificky určené programy
2) čiastočne nahradzovať decentralizované príjmy spravodlivejším a neutrálnejším systémom centr. daňových príjmov
3) vyrovnávať fin. situáciu tak, aby všetky orgány ver. správy mohli poskytovať zákl. verej. služby pri použití približne rovnakého daňového bremena
typy transferov:
-účelové dotácie na vopred stanovené účely
-neúčelové dotácie bez bližšieho účelového určenia
-podielové dane
Miera fiškálnej decentralizácie
-podiel príjmov rozpočtov samosprávnych úrovní (%) na celk. príjmoch rozpočtu verejnej správy
- podiel výdavkov rozpočtov samosprávnych úrovní (%) na celk. výdavkoch rozpočtu verejnej správy
-vertikálna nerovnováha (%)- podiel poskyt. transferov z ústredného rozpočtu na celk. príjmoch územ. samospráv